Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Van het gas af, huidig gasverbruik is beperkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jaspervan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-11 18:56
Ik wil graag van het gas af, en naar nul op de meter.

Ik heb een vrijstaande woning van 2008 met een inhoud van 138m2
Gasverbruik voor verwarming is 580m3, warm water is minimaal
Ongeveer 2500 verbruik aan energie
Ik woon alleen, werk vooral buiten de deur.
Op de begane grond heb ik vloerverwarming welke in de winter op ongeveer 17 graden staat
Op de1e verdieping heb ik twee radiatoren, die alleen de winter aangaan
Wel een regendouche
Huidige CV-ketel is aan vervanging toe
En de plaats van de CV ketel is ruimte genoeg voor plaatsing boilervat
Twee platte daken waar genoeg ruimte is voor minstens 20 zonnepanelen
Tevens zou hier ook plek zijn voor een buitenunit. Maar deze kan ik ook eventueel buiten plaatsen

Ik heb eventueel ook interesse in thuisbatterijen.
Ik snap dat ik op inductie moet gaan koken, en dat mijn meter vervangen moet worden naar 3*25a
Tevens rij ik elektrisch, maar laad deze bij mijn baas op.
De verwachting is dat ik de komende jaren hier blijf wonen

Maar welke mogelijkheden zijn er nu om van het gas af te gaan?
En welke mogelijkheid is redelijk te betalen?

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoelang blijf je er wonen?
Ik gok dat de meerwaarde van een warmtepomp + boiler in jouw geval met name zit in een hogere verkoopprijs.

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2023 12:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-11 23:16
Op basis van het gasverbruik zou een 4 a 5 kW warmtepomp ruim voldoende moeten zijn voor jouw huidige warmtevraag.

Maar: volgens bouwbesluit moet je verblijfsruimtes tot 20 graden kunnen verwarmen, ook bij stevige vorst. Als jij nu een installatie kiest waarmee je wel de 17 graden net haalt bij een paar dagen flinke kou, maar de 20 graden op dat moment niet haalbaar dan zou dat als je de woning verkoopt zomaar een verborgen gebrek kunnen zijn.
En als je er zelf blijft wonen: hoe toekomstbestendig is een woonkamertemperatuur van 17 graden? Als je alleen woont en met dikke trui en dekentje op de bank ligt is dat aardig vol te houden. Maar lukt dat je ook nog met een partner/gezin?

Wat betreft bouwjaar en aanwezigheid van vloerverwarming zal de afgifte van warmte op de benedenverdieping geen probleem zijn, maar ik zou nog wel even (laten) narekenen wat je warmtebehoefte is wanneer je de woon- en slaapkamers tot 20 graden zou willen verwarmen op het moment dat het buiten 15 graden vriest.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jaspervan Heb je al het "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" geraadpleegd?
- Dit zou ik adviseren om te starten.
De dimensionering van een warmtepomp en het bijbehorende afgiftesysteem rolt daar misschien al uit.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 28-10-2023 15:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jaspervan
Bedankt voor de reacties. Inderdaad niet nagedacht over warmtevraag van 20 graden. En inderdaad had ik het genoemde topic al doorgelezen. Maar dat was me nog niet helemaal duidelijk. Maar die zal ik inderdaad eens gaan starten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03
Als je gemiddelde binnentemperatuur weet, dan zou je met graaddagen model toch richting de 20 moeten kunnen extrapoleren. www.mindergas.nl

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:51
Ivow85 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:24:
Maar: volgens bouwbesluit moet je verblijfsruimtes tot 20 graden kunnen verwarmen, ook bij stevige vorst. Als jij nu een installatie kiest waarmee je wel de 17 graden net haalt bij een paar dagen flinke kou, maar de 20 graden op dat moment niet haalbaar dan zou dat als je de woning verkoopt zomaar een verborgen gebrek kunnen zijn.
Dat lijkt me desnoods op te lossen met COP1 elektrische radiatoren oid op iedere kamer.
En als je er zelf blijft wonen: hoe toekomstbestendig is een woonkamertemperatuur van 17 graden? Als je alleen woont en met dikke trui en dekentje op de bank ligt is dat aardig vol te houden. Maar lukt dat je ook nog met een partner/gezin?
Hiervan zou ik zeggen, 'dat zien we dan wel weer', al ligt dat wel aan het mogelijke tijdspad, want als het binnen korte tijd mogelijk is, moet je het nu meenemen in de investering, want het is zonde als je op korte termijn nog eens zo'n investering moet doen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:54

Tazzios

..

Truus01 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:20:
[...]

Dat lijkt me desnoods op te lossen met COP1 elektrische radiatoren oid op iedere kamer.

[...]

Hiervan zou ik zeggen, 'dat zien we dan wel weer', al ligt dat wel aan het mogelijke tijdspad, want als het binnen korte tijd mogelijk is, moet je het nu meenemen in de investering, want het is zonde als je op korte termijn nog eens zo'n investering moet doen.
2 keer geld uitgeven lijkt mij meer kosten dan 1 keer goed, de meer prijs lijkt mij sowieso vrij beperkt.
Ga je uit van 17 graden verwarmen moet je de boel verbouwen indien je het huis gaat verkopen (het is toch echt een gebrek bij verkoop) of indien een partner hogere eisen heeft.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:51
Tazzios schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:27:
2 keer geld uitgeven lijkt mij meer kosten dan 1 keer goed,
Dit ben ik met je eens.
de meer prijs lijkt mij sowieso vrij beperkt.
Ga je uit van 17 graden verwarmen moet je de boel verbouwen indien je het huis gaat verkopen (het is toch echt een gebrek bij verkoop) of indien een partner hogere eisen heeft.
Maar dit ligt er dus maar net aan hoe de situatie is en wordt.
Welke meerprijs?
Elektrische radiatoren kosten niet zoveel. En daar is juist ook geen verbouwing voor nodig.
Die mogelijke partner kan wel van invloed zijn, daarom, als die in beeld is, of naar waarschijnlijkheid komt, zou ik inderdaad het zeker in 1 keer goed doen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:29
Wat versta jij onder nul op de meter? Na salderen, of jaarrond?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:23
Met dat verbruik qua gas is een nieuwe cv ketel de meest rendabele optie voor nu.
Warmtepomp aanleg is te duur versus besparing over 15 jaar gerekend.
Misschien net te doen mits je alles zelf kan kopen en aanleggen

Voor nu investeren in zonnepanelen
Meterkast naar 3 * 25 zodat je evt thuis kan laden
Overgaan op inductie koken.

Over een jaar of 10 nogmaals kijken of je dan volledig van het gas af kan.

• jaspervan
Historisch gasverbruik:
2018 : 978 m3
2019: 885 m3
2020: 828 m3
2021: 1.030 m3
2022: 607 m3
2023 tm 10-23 392m3

Afgiftesysteem:
- 92 m² vloerverwarming, slangen 20 cm HoH, 6 groepen, 6 daarvan staan altijd open
- 2 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud ? liter

SWW:
- plek voor boiler Ja,
- 100 liter nodig,
- DWTW aanwezig, nee, Wel een gewone WTW

Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde:
goedkoop,
verkrijgbaarheid
zuinig
stil,
milieuvriendelijk
domotica-integratie,
DIY/tweakersvriendelijk,
design,

Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Plek van CV voor binnenunit
Buitenunit kan op plat dak of in de tuin

• jaspervan
Gramser schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:08:
Wat versta jij onder nul op de meter? Na salderen, of jaarrond?
Het liefst jaarrond

• jaspervan
D-dark schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:22:
Met dat verbruik qua gas is een nieuwe cv ketel de meest rendabele optie voor nu.

Maar wat dat betreft ben ik eigenwijs. Ik heb namelijk het idee, dat de gasprijs de komende jaren alleen maar hoger wordt. Grotendeels ook door de stijging van het vastrecht omdat dit steeds door minder mensen moet worden opgebracht.

Qua verkoop huis, dat speelt sowieso niet, want anders zou ik deze investeringen niet gaan doen.
En inderdaad stel dat ik ooit een keer ga samenwonen, dan zie ik dat dan wel.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:29
Dan gaat het al lastig worden: om een wamrmtepomp in de winter alleen op zonnestroom te laten werken, vraagt aardig wat capaciteit en als je hem ‘‘s nachts wil laten werken ook nog eens een fikse thuisaccu.

Nul op de meter klinkt mooi maar vaak ook wel een wassen neus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:23
jaspervan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:39:
[...]

Maar wat dat betreft ben ik eigenwijs. Ik heb namelijk het idee, dat de gasprijs de komende jaren alleen maar hoger wordt. Grotendeels ook door de stijging van het vastrecht omdat dit steeds door minder mensen moet worden opgebracht.

Qua verkoop huis, dat speelt sowieso niet, want anders zou ik deze investeringen niet gaan doen.
En inderdaad stel dat ik ooit een keer ga samenwonen, dan zie ik dat dan wel.
Idealen zijn ook wat waard en kan ik respecteren.
Dan zou ik een paar offertes opvragen van een niet al te zware lucht-water warmtepomp. 5 a 6 kW met de meest kleine boileroptie die er is.
Dat is denk ik tussen de 10000 a 12000 euro

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-11 23:16
D-dark schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:22:

Nieuwe gasketel + 15 jaar vaste kosten voor behoud van de gasaansluiting kost al snel 6k.
Een warmtepomp kost na aftrek subsidie zo'n 8 a 9k.
Moet er nog 3k terugverdiend worden met besparing op de energiekosten, ofwel slechts €200 per jaar.
Lijkt mij ruimschoots haalbaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn duit in het kostenzakje: Met de netbeheerkosten van 2024 - voorstel € 270 (Liander) en de gebruikelijke
vaste leverancierskosten van ca. € 75 = ca. € 345 per jaar
wordt dit x 15 jaar => minimaal! ca. € 5175 zonder! nieuwe ketel & onderhoud
Met een laag gasverbruik kan je alleen nog voor all-electric gaan - hybride is waarschijnlijk onrendabel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'Goedkoop' op plek 1 en 'wordt uitbesteed' is een lastige combi. Pay peanuts, get monkeys.
Wat kun je geleverd krijgen / wil je installateur?
Zou op een 5 kW unit uit moeten komen (dat wist je hopelijk al, want je hebt de FAQ gelezen).
Bij voorkeur in de tuin, zelf als dat duurder is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1