Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

LSC smart camera als bewegingsmelder voor buitenverlichting.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Okkie26
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
Allen,

Ik heb buiten bij de voordeur een LSC Smart camera, goedkoop oekiewakkie ding van de Action, maar hij werkt.

Daarnaast heb ik een LSC smart stopcontact, ook oekiewakkie van de Action, maar ook deze doen het.

Op dit stopcontact heb ik mijn lampen boven de voordeur aangesloten. Die kan ik dan dus remote schakelen. So far so good.

Maar ik probeer nu een smart scene te maken dat wanneer de camera beweging detecteert en het na zonsondergang is, de lampen boven de voordeur 1 minuut aan gaan, en daarna weer uit.

Dit heb ik op zich werkend. Als voorwaarde dan dus beweging van de camera en na zonsondergang ingesteld. Als actie stopcontact aan met een teller op 1 minuut.
Dat gaat op zich goed.

Maar nu het probleem. De camera kijkt dus naar de voordeur (hangt er min of meer boven). En als na die ene minuut het licht uit gaat, ziet de camera dat blijkbaar als een beweging, en gaan de lampen weer aan.
:(

Ik probeer van alles in de scene in te stellen, zoals na het uitschakelen (dus na die ene minuut) nog een minuut vertraging in te zetten. Maar hij pakt dat niet.

Sterker nog, soms als ik dan door de camera heen loop, gaat het licht een halve seconde aan en meteen weer uit.

Iemand die weet hoe dit aan te passen is, normaal ben ik wel creatief, maar nu ben ik even leeg.. (en gefrustreerd, maar dat terzijde..).

Alvast dank voor jullie ideeen.

Groet

Oscar

Alle reacties

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 19:35
Ik denk dat je eerst moet begrijpen wat "bewegingsdetectie" voor een camera is. Dat is namelijk niet meer of minder dan een vergelijking van het huidige frame met het vorige (key-)frame. Als er voldoende is veranderd (vaak kun je een drempelwaarde meegeven), dan registreert de camera dat als beweging. De lamp aan/uit doen, ziet een camera dus inderdaad als beweging. Die detectie techniek is nog wel 'oké' te noemen als je gaat bepalen of je beeld moet gaan opnemen, maar maakt het niet echt geschikt voor home-automation omdat je veel te veel "false positives" krijgt.

Voor een dergelijke automatisering heb je in feite 2 opties:
  1. Een PIR sensor
  2. Een slimmere camera met object detectie (ook wel AI camera genoemd, bij veel merken)
Helaas lijkt de Action die dingen geen van beiden aan te bieden in het LSC assortiment.

Als je het budget wil houden, kijk dan eens bij Ikea naar hun Tradfi spul. Koop daar een PIR sensor voor 13 euro plus een stopcontact voor een tientje en je zou aan de gang kunnen. Volgens mij kun je die PIR sensor 1 op 1 aan een ander apparaat koppelen, hoewel je dat voor de zekerheid even zou moeten vragen bij de Ikea. Als dat niet kan, heb je een hub nodig zoals de Ikea Dirigera.

Wil je wat geavanceerder, dan kun je eens in Home Assistant duiken. Nadeel is dat je daarvoor een apparaat moet inrichten (Raspberry Pi, oude PC, zuinige server o.i.d.), voordeel is dat je met de veel goedkopere hub kunt aanschaffen zoals de Sonoff Zigbee dongle, de Conbee dongle of de Home Assistant Skyconnect dongle en je kunt in de toekomst makkelijk uitbreiden door bijvoorbeeld je slimme meter, thermostaat enzovoorts op te nemen in het systeem.

Tot slot kan ik je helaas uit ervaring vertellen, dat goedkope smarthome producten vaak niet de meest betrouwbare blijken en dat dit (in ieder geval bij mij) een hoop frustratie heeft opgeleverd. Om die reden is steeds meer smart home spul hier in huis van Philips (Hue).

[ Voor 5% gewijzigd door Philip_Janssen op 28-10-2023 14:48 ]