Moeren met schroefdraad in plafond contactdoos loshalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 16:00
Hi mede tweakers,

Recent hebben wij een huis gekocht. In de gang bij de voordeur hingen industriële lampen. Deze zaten vast met een schroefdraad met moertjes die de contactdoos in gaan.

Het zijn 2 contactdozen waar dit bij is. Bij de ene zit het schroefdraad muurvast, aan het einde van de contactdoos zit nog een moertje. Ik kom hier met geen mogelijkheid bij met een tang. Met een waterpomp tang en andere tangen geprobeerd om te draaien maar ik heb te weinig grip om kracht te kunnen zetten.

Bij de andere contactdoos draait het schroefdraad mee. Hier lijkt een moertje aan het einde zelfs in het einde van de contactdoos te zitten, dus hier heeft het geen zin om op het einde nog iets met een tang te proberen.

Op een moertje staat iets dat lijkt op een 8, mijn aanname is dat dit dus M8 moer en schroefdraad is.

De kop van onze multitool is redelijk groot dus ik kom te dicht bij de kabels om dit met multitool eraf te kunnen zagen.

Weet iemand toevallig hoe dit vast gemaakt is en hoe ik dit los zou kunnen halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL6I8sfGHyotm6CPbxNf4HBDcFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bqyc9Cv3thYPUq4gqdvnamQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iipoa2nVGkkZN9lcipcO_ovkks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XChQckI1SpsbFVqRJIFMe4BC.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via michaelw1998 op 28-10-2023 17:15)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

dremel er op zetten en zo kort mogelijk afslijpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 17:00
Ik verwacht eigenlijk dat er van bovenaf een bout inzit. Die kan je enkel er uit halen door de bout van bovenaf te verwijderen, of door hem gewoon omhoog weg te duwen en op het plafond/doos te laten liggen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Misschien met een kleine betonschaar of een metaalzaagje.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:45

YellowCube

Wait...what?

Zit het draadeinde door de centraaldoos in het plafond gedraaid of iets dergelijks?

Kun je niet een moer en contramoer aan het einde er op draaien en zien of je het schroefdraad er zo uit man draaien (ik weet niet of ik het correct bedenk)

Of met je multitool een groef in het uiteinde van het draad slijpen en een schroevendraaier gebruiken?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

2 moeren op het draadeind zetten deze vast tegen elkaar draaien
En dan met een steek/ringsleutel de bovenste moer draaien waarmee je het draadeind los draait.
Zie ook het topic over deze draadeind in de muur eruit halen.
Draadeind uit muur verwijderen

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hopelijk zit hij dan niet met een chemisch anker in het beton. Ziet er naar uit dat hier wel iets zwaars aan heeft gehangen...

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel op dat er geen scherpe randen in een contactdoos mogen zitten (sowieso voldoet deze bout daar ook al niet aan trouwens)

Maar praktisch gezien zou ik hem afzagen op plafondniveau, er gaat toch een kapje overheen, tenzij je nog iets als een shelly of Hue controller in de contactdoos kwijt wil.

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 16:00
De tip van 2 boutjes tegen elkaar aan draaien is ‘m helaas niet.. het zit echt muurvast.

Ik denk dat zoveel mogelijk gelijk met plafond eraf slijpen de enige optie is die overblijft helaas.

Dank voor alle reacties!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-01 18:02
Met een flinke impact (accu) schroefmachine met een boorkop krijg je deze er wel uit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:47
Kabels even allemaal los halen en terug de buis in duwen, vervolgens het draadeind zover mogelijk afzagen. Zal waarschijnlijk met chemisch anker vastzitten.

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 23:47
heb wel eens succes gehad met een Griptang let wel op dat je daar wel schade mee aan brengt maar dat maakt niks uit voor deze situatie. mocht je in de buurt van eindhoven wonen kan ik hem wel langs brengen zodat je er geen hoeft te kopen

Acties:
  • Beste antwoord

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

dremel er op zetten en zo kort mogelijk afslijpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:56

ericplan

5180 Wp PV

(Grip)tang of pijpsleutel erop zetten en wrikken. Met draadeinden heb je snel het punt bereikt waarop ze afbreken door metaalmoeheid.

Edit
Lijkt overigens op een keilbout als ik het lees, zo met een moertje. En de andere die meedraait. Lastig verwijderen vaak, maar niet onmogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door ericplan op 28-10-2023 09:08 . Reden: Keilbout ]

A'dam PVOutput

Pagina: 1