Draadeind uit muur verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:04
Hoi!

Ik zit met een irritante kwestie bij mn verbouwing. De trapleuning zat vast aan draadeinden die in de muur zitten. Dan de trapbeugel die met een moer vast zit. Vrij standaard tot zo ver.

Maar door het stucen is de muur ietsje dikker geworden, en dus het draadeind te kort om de moer op vast te kunnen draaien.

Nu zitten die draadeinden volgens mij altijd in een schroefhuls die in de muur is vastgezet, dus om die wat meer naar buiten te kunnen draaien of helemaal vervangen heb ik als proef een sleuf je in één geslepen voor een platkop schroevendraaier. Maar....

Er zit echt geen enkele beweging in. Ik heb de sleuf best diep gemaakt en de schroevendraaier is de grootste platkop die ik heb, maar alsnog duw ik bij te veel kracht de 2 helften van het draadeindeinde langzaam uit elkaar. Ik durf niet verder te proberen omdat dan één kant geheid gaat afbreken.

Wie o wie heeft een briljant idee om die krengen toch uit de muur te kunnen draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR8zkEUCUGC5pHUAUdYEdyTeIJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyABO10NzGE2PZN4kNd9mqAp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBwJ8tNyJ2iJsTpGo0De4aJDD-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci3SQBJ0Vk5YYmSbPPbkMAx4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_U_2hYTBKYC59NVMRgP0ZZCXM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WM5GJyQAO7PYJJv2tCe5DA7m.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Kheos

FP ProMod
Robonus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:33:

Nu zitten die draadeinden volgens mij altijd in een schroefhuls die in de muur is vastgezet, dus om die wat meer naar buiten te kunnen draaien of helemaal vervangen heb ik als proef een sleuf je in één geslepen voor een platkop schroevendraaier.
Is dat zo?
Kan deze niet gewoon chemisch verankerd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als je geluk hebt is het een stokeind wat in de muur zit met een plug, als je pech hebt zit het met een chemisch anker vast zoals hierboven anagehaald.
Kun je er 2 moeren opzetten, die vastzetten tov elkaar en dan met een grote steeksleutel het geheel losdraaien?
Zo niet: dan is het vrees ik een chemisch ankers. Dus dat wordt het geheel uitkappen, rotzooi eruit halen en opnieuw aansmeren met een plug en stokeind erin.....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Oef! Hoop niet op chemisch verankerd. Lijkt me niet in een kalkzandsteen en Gibo wandje toch? Tip met de 2 bouten is een goeie! Ga ik proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Robonus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:43:
Oef! Hoop niet op chemisch verankerd. Lijkt me niet in een kalkzandsteen en Gibo wandje toch? Tip met de 2 bouten is een goeie! Ga ik proberen.
2 moeren he, anders wordt het niks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou dit (licht) uithakken en binnenin afslijpen (fijnboorslijpmachine ala dremel, Parkside heeft ze ook voor een zacht prijsje inclusief de benodigde schijf)) . Waarom: zekerheid, je voorkomt hiermee een hoop gepruts en vullen en afstrijken is zo gebeurd. hoe het ook verankerd zit, als je het los krijg, breekt er veel kapot en wordt het toch wel een gat.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Atlas schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
Als je geluk hebt is het een stokeind wat in de muur zit met een plug, als je pech hebt zit het met een chemisch anker vast zoals hierboven anagehaald.
Kun je er 2 moeren opzetten, die vastzetten tov elkaar en dan met een grote steeksleutel het geheel losdraaien?
Als aanvulling op bovenstaand kun je ook nog eens met 1 moer proberen, en dan met je schroevendraaier aan de slag.
De moer voorkomt dan dat één van de twee helften afbreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dinictus208 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:28:
Ik zou dit (licht) uithakken en binnenin afslijpen (fijnboorslijpmachine ala dremel, Parkside heeft ze ook voor een zacht prijsje inclusief de benodigde schijf)) . Waarom: zekerheid, je voorkomt hiermee een hoop gepruts en vullen en afstrijken is zo gebeurd. hoe het ook verankerd zit, als je het los krijg, breekt er veel kapot en wordt het toch wel een gat.
Je wil dan wel even weten of het RVS is. Als dit gewoon een ijzeren bout is kan die gaan roesten (en vlekken) in je stucwerk. (ik zou hem overigens ook zo verwijderen, maar dan wel zo diep mogelijk en eventueel een laklaagje ofzo eroverheen)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 27-10-2023 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zou het niet ook nog een keilbout kunnen zijn? Die verwijder je meestal door een paar flinke klappen op de schroefdraad te geven en vervolgens de bout uit de muur te trekken.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

ik heb een keilbout ook overwogen maar die moet strak getrokken worden van buiten anders zou er beweging in zitten zonder moer erop. (is mijn inschatting) Een flinke klap erop kan inderdaad uitsluitsel geven.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Twee moeren passen er ws. niet op.
Wel kan je er een hoge moer of koppelmoer op draaien en daarin een bout met moer om te borgen.
De bout moet je wel helemaal tot op het draadeind schroeven.

Draaiend aan de koppelmoer kan je dan flink kracht zetten.
Alleen jammer dat je het draadeind al verzwakt hebt met die gleuf.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 27-10-2023 11:47 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
En ik vermoed dat de trapleuning op exact dezelfde plek terug gemonteerd moet worden? Anders had je de bouten natuurlijk wel verwijderd voor het stucen.

Bij verwijderen van deze bout is dezelfde plek nog een keer gebruiken wel lastig. De bout een stukje uitdraaien is niet mogelijk.

Verlengen is ook lastig. Is het mogelijk om je trapleuning beugel op een nieuwe positie te monteren aan de leuning? Dan wordt het een kwestie van dit montagepunt diep genoeg te verwijderen (of helemaal volledig) en een nieuw punt te vinden op een andere plek in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een chemisch anker kun je wegbranden. Bout is ook uit te boren met goede boren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robonus
Bedankt voor alle tips! Aangezien het uitstekende deel maar zo'n 6 a 7 mm is passen er niet echt 2 moeren op. Ik heb een paar lage m8 moeren besteld die dunner zijn dan normaal.

Op het draadeind waar ik als proef de sleuf had ingeslepen kreeg ik geen moer meer overheen, die was te ver uit elkaar gaan staan. Toen maar boven en onder een plat kantje eraf geslepen voor grip, en met een waterpomptang geprobeerd. Toen kwam er langzaam beweging in. Bleek het toch een schroef in een plug te zijn. Had niet verwacht dat die zo vast zou kunnen zitten.

Maar nogmaals bedankt voor alle adviezen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07yYHwuzqQlNqGRSADQ7HgbWogI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1xHh4ODZjK4EGxbExm1y0WH.jpg?f=fotoalbum_large

Ps, als iemand weet hoe zo'n ding precies heet kan ik een paar nieuwe bestellen :-p

[ Voor 4% gewijzigd door Robonus op 27-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Stokeind.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Robonus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:00:
Bedankt voor alle tips! Aangezien het uitstekende deel maar zo'n 6 a 7 mm is passen er niet echt 2 moeren op. Ik heb een paar lage m8 moeren besteld die dunner zijn dan normaal.

Op het draadeind waar ik als proef de sleuf had ingeslepen kreeg ik geen moer meer overheen, die was te ver uit elkaar gaan staan. Toen maar boven en onder een plat kantje eraf geslepen voor grip, en met een waterpomptang geprobeerd. Toen kwam er langzaam beweging in. Bleek het toch een schroef in een plug te zijn. Had niet verwacht dat die zo vast zou kunnen zitten.

Maar nogmaals bedankt voor alle adviezen!
[Afbeelding]

Ps, als iemand weet hoe zo'n ding precies heet kan ik een paar nieuwe bestellen :-p
Netjes gedaan en kudo's voor je doorzettingsvermogen! Had eerlijk gezegd niet verwacht dat er een stokeind in een plug zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Stokeind met de juiste lengte zoeken, en waar een torx bitje in kan aan de voorkant!

https://www.google.com/ac...koAHoECAEQDA&nis=7&adurl=
Pagina: 1