Telefoon repareren buiten garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo,

Dit is een soort-van-vervolg op mijn vorige topic; Garantie via verkoper of fabrikant?

Het gaat in dit geval om een telefoon met een huidige nieuwwaarde van ongeveer 450 euro, gekocht op 09-03-2021.
Van deze telefoon is plots het scherm losgeraakt. Er is verder geen schade, de telefoon heeft altijd in het hoesje dat erbij zat gezeten, altijd een screen protector gebruikt, opgeladen met de officiële oplader etc.

Het lijkt erop dat de plakrand gewoon heeft losgelaten, en bij de juiste/verkeerde beweging of als je maar met je vinger langs de rand van het scherm naar voren beweegt komt het scherm los. Hier een foto waar het probleem te zien is. Belangrijk is dat het scherm wel nog 100% werkt en de telefoon dus volledig te gebruiken is, behalve dan dat het scherm niet meer vast zit aan de rest van de telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKRad0tzxwGGJsYfsQ4IgCpJqcc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ICzFu9lJ4UP0wTos3jVE5tT.png?f=fotoalbum_tile

Nu dan het probleem: Ik heb de verkoper gemaild met de vraag hoe ik het toestel naar ze op kan sturen voor reparatie, hierbij heb ik al duidelijk aangegeven dat de twee jaar garantie die zij geven voorbij is maar dat ik toch mag verwachten dat een probleem als dit gewoon wordt opgelost, het toestel is immers net 2,5 jaar oud.
Hierop kreeg ik het volgende antwoord;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAtE80sU1otypDCqaRX2NpEZK-A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UHVEHdhL6Pf9bZszIoCGROD0.png?f=fotoalbum_tile

Ze geven dus meteen aan dat het toestel buiten de garantie valt, en dat als ik 'm toch wil laten repareren ik een prijsopgave krijg. Interessant ook dat de datum die ze hier noemen volledig incorrect is, dat is niet de datum waarop het toestel is gekocht en ook niet toevallig de datum waarop het abonnement is ingegaan oid.

Nu vraag ik me in eerste instantie af wat mijn rechten zijn; voor een dergelijke prijs zou je toch verwachten dat dit soort problemen überhaupt niet voorkomen, en dat als dat wel gebeurt binnen drie jaar het gewoon opgelost wordt onder de wettelijke garantie. Echter geeft de ACM op deze pagina een link naar deze PDF waar over telefoons alleen een verwachte duur van 2 jaar staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_7qTrYMaQT8Sz0yvaAHkt1Z3Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NHXL5MaOGrMSnG12jyqM8PsA.png?f=user_large
Heb ik nou wel of geen wettelijke garantie?

Als tweede vraag dan wat het meest praktisch is; ik heb ook een verzekering via Tulip Assist die valschade dekt, tegen een eigen risico van 15 euro. Dat zou op zich een mogelijke weg zijn.
Daarnaast zou ik deze vraag ook bij mijn rechtsbijstandverzekering kunnen neerleggen en evt. overdragen, maar dat vind ik (nog) wel extreem om nu al te doen. Ik zou eerst al willen weten of ik hier recht zou moeten hebben op wettelijke garantie, en nog een poging willen doen om er met de verkoper uit te komen.

Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Is het echt zo dat telefoons na 2 jaar gewoon volledig zijn afgeschreven en je dus geen rechten meer hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Na 2 jaar heb je wel degelijk nog rechten, alleen een heel stuk minder. Voor een telefoon is de dagwaarde na 2,5 jaar echter nihil, en is deze feitelijk "total-loss". Feitelijk heb je het over een tegenvaller van minder dan 100 euro. Peroonlijk heb ik me voorgenomen om me niet meer druk te maken over tegenvallers onder de 100 euro, en die energie in iets leuks te steken. Just my 2 cents. Zoek een leuk nieuw toestel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20

Honesty

kattenneus!

kan je niet ff langs een belturk gaan, die heeft er misschien wel een middeltje voor voor een paar euro ,anders kan je altijd nog een nieuwe toestel kopen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vindt je het zelf conform aan wat je bent overeengekomen, ik denk het niet. je hebt als consument ook te maken met wettelijke garantie,. oftewel conformiteitsvereiste !

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Ligt een beetje aan wat ze in die prijsopgave aangeven.
Wanneer dat bijvoorbeeld 100 euro is en je toestel kan daarna weer een paar jaar mee dan zou ik 'm laten repareren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yaksa schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:45:
Wanneer dat bijvoorbeeld 100 euro is en je toestel kan daarna weer een paar jaar mee dan zou ik 'm laten repareren.
Op die fiets kun je ook naar plaatselijke reparatie winkel

@Oon zou alleen moeilijk bewijzen worden dat het niet is gekomen door gebruik, anders dan normaal. dus valschade ed

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 25-10-2023 17:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Meester_J schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:28:
Na 2 jaar heb je wel degelijk nog rechten, alleen een heel stuk minder. Voor een telefoon is de dagwaarde na 2,5 jaar echter nihil, en is deze feitelijk "total-loss". Feitelijk heb je het over een tegenvaller van minder dan 100 euro. Peroonlijk heb ik me voorgenomen om me niet meer druk te maken over tegenvallers onder de 100 euro, en die energie in iets leuks te steken. Just my 2 cents. Zoek een leuk nieuw toestel uit!
Nieuw toestel is er al, gelukkig. Deze wil ik laten repareren omdat het toch nog best wel een fijne telefoon is en we iemand er heel blij mee kunnen maken, maar natuurlijk in de huidige staat niet echt..
Honesty schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:38:
kan je niet ff langs een belturk gaan, die heeft er misschien wel een middeltje voor voor een paar euro ,anders kan je altijd nog een nieuwe toestel kopen.
Zeker een optie om 'm goedkoper te laten repareren, maar als ik nog recht heb op wettelijke garantie dan vind ik dat zonde.. Sowieso kan ik 'm dan beter aan de verzekering opgeven denk ik, dan wordt die door een gecertificeerd bedrijf gerepareerd of krijg ik een nieuwe, daar heb ik 2 jaar lang verzekering voor betaald :)
Yaksa schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:45:
Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor de goedkoopste optie, het gaat mij er dan ook vooral om óf ik recht heb op kosteloze reparatie
Hackus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:50:
[...]
@Oon zou alleen moeilijk bewijzen worden dat het niet is gekomen door gebruik, anders dan normaal. dus valschade ed
Het toestel ziet er verder gewoon echt perfect uit, zit nog geen krasje op het scherm of de behuizing, alleen het scherm zit los. Als het valschade was dan was het scherm eerst gebarsten dan losgekomen bij de plakrand lijkt me..
Bedankt voor de link in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Oon schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:06:
Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor de goedkoopste optie, het gaat mij er dan ook vooral om óf ik recht heb op kosteloze reparatie
[...]

Het toestel ziet er verder gewoon echt perfect uit, zit nog geen krasje op het scherm of de behuizing, alleen het scherm zit los. Als het valschade was dan was het scherm eerst gebarsten dan losgekomen bij de plakrand lijkt me..
Waarom zou je recht hebben op kosteloze reparatie? Je hebt het toestel al meer dan 2 jaar in gebruik.

Valschade? Wat dacht je van buigschade als in; te strakke (kont)zak en dan bukken of bijna gaan zitten waardoor het toestel gaat torderen. Dat veroorzaakt nou juist dat geplakte onderdelen van elkaar los raken. Alleen kun je dat niet verhalen op een of andere verzekering want dat is gewoon je eigen fout.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10 20:49
De accu is verder niet bol gaan staan? (Normaal de #1 oorzaak voor dit probleem, een beetje lijm lost dat niet op en zorgt alleen maar voor een tijdbom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:30
Yaksa schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Waarom zou je recht hebben op kosteloze reparatie? Je hebt het toestel al meer dan 2 jaar in gebruik.
Omdat het product nonconform is. En dan gaat het om levensduur. In Nederland kennen we een wettelijke garantie die niet tijds gebonden is.

Een mobiele telefoon hoort zeker 4 a 5 jaar mee te gaan. Zeker met zo lang als dat deze supported wordt door de fabrikant met updates en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
vrilly schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:07:
De accu is verder niet bol gaan staan? (Normaal de #1 oorzaak voor dit probleem, een beetje lijm lost dat niet op en zorgt alleen maar voor een tijdbom)
Nope. Dat had ik met de telefoon uit mijn andere topic dus was ook mijn eerste vermoeden, maar de telefoon past gewoon helemaal dicht.
Als je het scherm aanduwt zie je echt helemaal niks, dan lijkt het allemaal gewoon prima te zijn en is hij volledig bruikbaar. De behuizing en het scherm zitten dan gewoon vlak, en als je 'm op een vlakke tafel (zelfs zo'n perfect recht marmeren keukenblad of een glasplaat) legt wiebelt hij niet.

Het lijkt er dus gewoon op alsof de lijm is opgelost ofzo, is wel nog een klein beetje plakkerig maar niet genoeg om het scherm goed op z'n plek te houden. Als je dan de telefoon met het scherm naar beneden vasthoudt bij de behuizing zie je meteen dat het scherm begint te zakken en uiteindelijk los gaat laten (al heb ik dat niet zo ver laten gaan, want ik wil zelf geen schade veroorzaken).

De reparatie zou dus ook echt een kwestie van nieuw plakrandje zijn, maar omdat de normale weg via de achterkant is en niet via de voorkant zal daarvoor heel wat meer uit elkaar moeten zodat je bij de connector komt en het scherm op de correcte manier los kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:25
B7000 over de gehele rand, aandrukken en even een uurtje klemmen. Hoeft er ook niets uit elkaar. De handelingen die je tot nu toe gedaan hebt kosten al meer energie dan de oplossing zelf :)

[ Voor 32% gewijzigd door sigmundfreund op 26-10-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
sigmundfreund schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:09:
B7000 over de gehele rand, aandrukken en even een uurtje klemmen. Hoeft er ook niets uit elkaar. De handelingen die je tot nu toe gedaan hebt kosten al meer energie dan de oplossing zelf :)
Als blijkt dat ik geen recht heb op wettelijke garantie dan is zelf repareren zeker een optie. Denk dat ik dan wel voor volledig uit elkaar draaien en de juiste vormen plakrandjes bestellen ga, maar die optie is überhaupt wat mij betreft de laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:25
Oon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Als blijkt dat ik geen recht heb op wettelijke garantie dan is zelf repareren zeker een optie. Denk dat ik dan wel voor volledig uit elkaar draaien en de juiste vormen plakrandjes bestellen ga, maar die optie is überhaupt wat mij betreft de laatste
Maar waarom zou je dat doen voor een toestel waarbij 'garantiebehoud' discutabel is? Dan wordt die nu onder coulance gerepareerd maar elke volgende claim begint het gedoe weer opnieuw. Voor een verzekeraar is het toestel (oke, afhankelijk van welke partij) naar alle waarschijnlijkheid afgeschreven en moet je toeleggen op de reparatie. Dan zijn de kosten hoger dan het zelf doen. Ik denk dat je hier een strijd voert voor iets wat zo weinig oplevert dat het eigenlijk de moeite niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
sigmundfreund schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Maar waarom zou je dat doen voor een toestel waarbij 'garantiebehoud' discutabel is? Dan wordt die nu onder coulance gerepareerd maar elke volgende claim begint het gedoe weer opnieuw. Voor een verzekeraar is het toestel (oke, afhankelijk van welke partij) naar alle waarschijnlijkheid afgeschreven en moet je toeleggen op de reparatie. Dan zijn de kosten hoger dan het zelf doen. Ik denk dat je hier een strijd voert voor iets wat zo weinig oplevert dat het eigenlijk de moeite niet waard is.
De verzekering die ik heb dekt expliciet nog evt. schade zolang de verzekering loopt, maakt niet uit hoeveel het toestel nog waard is. Volgens de polisvoorwaarden heb ik wanneer reparatie niet meer mogelijk is recht op een nieuw toestel of een vervangend toestel met vergelijkbare nieuwwaarde.

Ik verwacht sowieso geen tweede reparatie nodig te hebben, ik wil 'm nu laten repareren zodat hij weer 'als nieuw' is (los van evt. financiële waarde) en dan ga ik er een kennis die een nieuwe telefoon nodig heeft en er zelf geen kan betalen blij mee maken.

Verder vind ik het helemaal geen probleem om hier wat tijd en moeite in te steken als ik dan een gratis oplossing heb binnen mijn rechten. Of dat nou wettelijke garantie of via de verzekering is, dat ga ik toch echt eerst proberen. Mocht dat niet het geval zijn dan is het altijd op een andere manier op te lossen, maar voor nu lijkt het er toch sterk op dat ik wél aanspraak kan maken op de wettelijke garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit is echt weer Tweakers ten top hoor. TV van 700 euro stopt ermee na 7 jaar? "EeN tV moET tIEn jaAr meEgaAn" en men buitelt over elkaar heen om de winkelier en fabrikant aan de schandpaal te nagelen, stampij te maken om een gratis nieuwe tv en wat nou gebruiksvergoeding.

Telefoon van € 450 na tweeënhalf jaar kaduuk met mogelijk simpele fix? "Wat zeur je, koop gewoon een nieuwe".

:')

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CodeCaster schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:29:
Dit is echt weer Tweakers ten top hoor. TV van 700 euro stopt ermee na 7 jaar? "EeN tV moET tIEn jaAr meEgaAn" en men buitelt over elkaar heen om de winkelier en fabrikant aan de schandpaal te nagelen, stampij te maken om een gratis nieuwe tv en wat nou gebruiksvergoeding.

Telefoon van € 450 na tweeënhalf jaar kaduuk met mogelijk simpele fix? "Wat zeur je, koop gewoon een nieuwe".

:')
Deze reactie slaat ook nergens op natuurlijk, het wettelijke is toch al aangegeven. en deze situatie is sowieso al moeilijk te bewijzen dat het komt door normaal gebruik. als mensen advies vragen mbt rechten en garantie, is een antwoord daar op gericht, kletsen van de 2j is om en je hebt pech hebt je niks aan !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hackus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Deze reactie slaat ook nergens op natuurlijk, het wettelijke is toch al aangegeven. en deze situatie is sowieso al moeilijk te bewijzen dat het komt door normaal gebruik. als mensen advies vragen mbt rechten en garantie, is een antwoord daar op gericht, kletsen van de 2j is om en je hebt pech hebt je niks aan !!
Er wordt door drie verschillende mensen aangegeven dat dit de moeite niet waard is, waarvan ik met mijn reactie probeer aan te geven dat dat onzin is, naast een verspilling van resources.

Dus ik zeg juist dat je hier:
kletsen van de 2j is om en je hebt pech hebt je niks aan !!
Inderdaad niets aan hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 26-10-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

-

[ Voor 100% gewijzigd door CodeCaster op 26-10-2023 11:13 ]

Pagina: 1