Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een vraag waar ik en mijn partner niet uitkomen. Wij wonen in een koopwoning met gemeenschappelijke parkeerplaatsen. Een van de buren heeft het idee gevat om per parkeerplaats laadpalen neer te zetten voor eigen gebruik.

In het kort wordt dit project opgedeeld in drie delen: het aanleggen van kabel van meterkast naar achterkant woning en parkeerplaats. Het ombouwen van de meterkast. En het plaatsen van een laadpaal.

We hebben nu een woning en auto en alles is prima. Nog geen behoefte om een nieuwe (electrische) auto te kopen. Dat is sowieso de vraag als we een nieuwe auto kopen, kan zomaar weer een benzine auto worden. Daarnaast hebben wij plannen om binnen 3 jaar te gaan verhuizen. De buurman voert dit project op als zijnde meerwaarde voor het huis.

Het trekken van kabel van meterkast naar achterkant woning gaat nu 750 euro kosten, dat is het voorwerk en daarin kunnen we nu mee. Als we het ooit zelf gaan doen, zullen we ongetwijfeld meer kwijt zijn en moet weer de hele bende open. Daarnaast zijn de kosten voor ombouw meterkast 390 euro, maar dat hoeft niet nu, net als plaatsing laadpaal.

Hij wil heel graag dat wij ook mee doen, maar wij zien de noodzaak niet: nog geen plannen voor nieuwe auto en verhuizing wellicht aanstaande. En meerwaarde voor ons huis zie ik ook niet direct. Het is niet dat er 7 huizen te koop staan waarvan de onze dan niet met optie tot plaatsing laadpaal en dat iemand daarop het huis laat varen.

Wat is nu wijsheid? Toch mee doen voor de toekomst of het op zijn beloop laten en het wel zien in de toekomst?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:59
Meerwaarde is wellicht enkel als ie ook compleet is met werkende laadpaal.

Enkel kabel is leuk maar zie daar geen meerwaaarde in bij verkoop van het huis.

Aangezien je gaat verhuizen en je weet niet of je elektrisch gaat rijden zou ik het niet doen.
Moet je het wel zeker weten want achteraf als nog doen zal -waarschijnlijk- meer geld kosten..

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

decramy

root@birdie:~#

750 euro om een geul te graven en er een kabeltje in te leggen... Dat heb ik zelf gedaan....

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus elk huis krijgt een eigen kabel naar een eigen parkeerplaats?

Als je daar nu een ongebruikte grondkabel ingraaft, dan is die waarschijnlijk weggeroest voordat hij straks/ooit aangesloten wordt.
Ik zou adviseren om, als je mee wil doen, een mantelbuis in plaats van kabel te doen (dan kan er ook cat5 / rs485 / ... bij voor loadbalancing, facturering, solar laden en andere hippe features die we nu nog niet weten).

Als het daarmee 'jouw' parkeerplaats wordt is het die €750 zeker waard bij verkoop. Zo niet, dan zou ik ook mijn twijfels hebben en is een eigen aansluiting voor alle laadpalen en verrekening met laadpassen veel logischer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:
Lijkt me sterk bij gemeenschappelijke parkeerplaatsen, wanneer die niet afgesloten zijn dan is het openbaar terrein en mag iedereen er parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:42
Niet doen, als het gemeenschappelijke parkeerplaatsen zijn mag je er niet parkeren als je niet laadt, dus ben je jouw parkeerplaats kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@PP_Sound precies, op zich is een publieke laadpaal op private aansluiting niet vreemd (de meeste bedrijven hebben dat zo) maar dat wordt wel tricky met abonnementen als er maar 1 paal op zit, de kans dat je dat terugverdient is niet heel groot als je er niet zelf gaat staan.
Met een laadpaal-specifieke aansluiting betaal je minder accijns en is dat zinniger.
Deze setup is dus voor de niet-EV rijders alleen interessant als ze er ook iets voor terug krijgen: een eigen parkeerplaats bijvoorbeeld. Als je dat bij de gemeente voor elkaar krijgt dan is dat een duidelijke meerwaarde bij verkoop en zou ik er zelfs een paal bij willen plaatsen.

@99ruud99 als je het in eigen beheer doet en er niet het specifieke bord bij zet mag iedereen er staan. Dat is het elegante aan deze opzet: als overal een laadpaal staat hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden en mag je er dus ook met een oldtimer-trekker staan. Het verhoogt dan niet de parkeerdruk en is vriendelijker voor gasten met een EV.

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2023 15:46 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:48
Zijn er gemeenten die toestaan dat je prive palen neerzet bij openbare parkeerplekken? Of is dit in een soort vve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het zijn al eigen parkeerplaatsen voor 10 woningen binnen het project. Die tien woningen hebben nu een eigen parkeerplaats aan de achterkant van de woning. Daar loopt alleen een voetpad tussen.

Ze willen dus vanaf de voorkant van de woning waar de meterkast zit een kabel onder het huis doorleggen die uitkomt aan de achterkant, dan onder het voetpad door naar de parkeerplaats. Meer wordt er niet gedaan voor die 750 euro. Ze zien het zelf als voorbereidende fase en veel medebewoners hebben geen enkele intentie om binnen nu en 3 jaar een nieuwe auto te kopen. Geen enkele woning heeft zelfs zonnepanelen (verkeerde ligging hellend dak). Dus ik snap zelf niet zo goed waar ze mee bezig zijn.

Mijn schoonvader zegt ook dat het onbegonnen werk is. Het zal nu wellicht iets schelen, maar geld uitgeven voor wellicht ooit en misschien, dat moet je niet doen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:13:
Meerwaarde is wellicht enkel als ie ook compleet is met werkende laadpaal.

Enkel kabel is leuk maar zie daar geen meerwaaarde in bij verkoop van het huis.

Aangezien je gaat verhuizen en je weet niet of je elektrisch gaat rijden zou ik het niet doen.
Moet je het wel zeker weten want achteraf als nog doen zal -waarschijnlijk- meer geld kosten..
Precies dit. Die paal ga ik niet betalen voor de volgende bewoner en zelf zie ik dus geen enkele reden om nu electrisch te gaan rijden, zoals je hierboven kunt lezen hebben we ook geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 08:55
Ik zie wel een paar praktische bezwaren maar kan zonder extra informatie het niet helemaal overzien:
1. Als de laadpaal en bijbehorende infrastructuur wordt aangelegd, ben je daar dan eigenaar van als eigenaar van de woning van waaruit de kabel wordt aangevoerd? Zo ja, mag je wel niet-roerende zaken aanbrengen op een gemeenschappelijke parkeerplaats?
2. Van wie zijn de parkeerplaatsen? Van de gemeente of van een soort VVE? En wat zegt het VVE reglement daarover?
3. Bij een laadpaal hoort ook een tarief per KWh. Als de auto die je laadt van jezelf is, zul je jezelf die 'gratis' gunnen. Als de auto via je werkgever beschikbaar wordt gesteld of van een ander is, zou je een 'billijk' tarief in moeten stellen. Wek je zelf met zonnepanelen de stroom op? Dan zul je wellicht graag via je eigen laadpaal willen laden i.p.v. die van de buurman. Immers, de 'gratis' zonnestroom (salderen/terugleveren speelt ook een rol) kan je bij je werkgever in rekening brengen of jezelf gratis gunnen.

Dus zonder eigendom / gebruiksrecht van de parkeerplaats behorende bij 'jouw' laadpaal over te dragen, lijkt me dit een slecht doordacht plan. En onderling uit dit soort discussies over wie/waar parkeert komen werkt prima, totdat het niet meer werkt.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:

Als je daar nu een ongebruikte grondkabel ingraaft, dan is die waarschijnlijk weggeroest voordat hij straks/ooit aangesloten wordt.
Ik zou adviseren om, als je mee wil doen, een mantelbuis in plaats van kabel te doen (dan kan er ook cat5 / rs485 / ... bij voor loadbalancing, facturering, solar laden en andere hippe features die we nu nog niet weten).

Als het daarmee 'jouw' parkeerplaats wordt is het die €750 zeker waard bij verkoop. Zo niet, dan zou ik ook mijn twijfels hebben en is een eigen aansluiting voor alle laadpalen en verrekening met laadpassen veel logischer.
Ik noem het kabel, maar het komt in een buis heb ik begrepen, dus dat zal vast goed zitten. De technische buurman kennende heeft hij het wel goed uitgezocht. Zoals je hiervoven leest is de parkeerplaats al eigendom die bij de woning hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, het zijn al eigen parkeerplaatsen. Er is dus geen risico dat bijvoorbeeld de gemeente twee parkeerplaatsen aanwijst om een paal te plaatsen, waarmee het EV-only plekken worden en de parkeerdruk toeneemt.
Dan zou ik gewoon niets doen. De volgende bewoner gaat toch de tuin aanpakken en dan ligt zo'n mantelbuis er zonder echte meerprijs in.
Bovendien gaan we over 10 jaar draadloos laden (?) en hoeft er geen paal meer geplaatst te worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:58:
Ik zie wel een paar praktische bezwaren maar kan zonder extra informatie het niet helemaal overzien:
1. Als de laadpaal en bijbehorende infrastructuur wordt aangelegd, ben je daar dan eigenaar van als eigenaar van de woning van waaruit de kabel wordt aangevoerd? Zo ja, mag je wel niet-roerende zaken aanbrengen op een gemeenschappelijke parkeerplaats?
2. Van wie zijn de parkeerplaatsen? Van de gemeente of van een soort VVE? En wat zegt het VVE reglement daarover?
3. Bij een laadpaal hoort ook een tarief per KWh. Als de auto die je laadt van jezelf is, zul je jezelf die gunnen. Als de auto via je werkgever beschikbaar wordt gesteld of van een ander is, zou je een 'billijk' tarief in moeten stellen. Wek je zelf met zonnepanelen de stroom op? Dan zul je wellicht graag via je eigen laadpaal willen laden i.p.v. die van de buurman. Immers, de 'gratis' zonnestroom (salderen/terugleveren speelt ook een rol) kan je bij je werkgever in rekening brengen of jezelf gratis gunnen.

Dus zonder eigendom / gebruiksrecht van de parkeerplaats behorende bij 'jouw' laadpaal over te dragen, lijkt me dit een slecht doordacht plan. En onderling uit dit soort discussies over wie/waar parkeert komen werkt prima, totdat het niet meer werkt.
Vanavond is er een VvE bijeenkomst en de beste man heeft al meer stemmen dan nodig, dus voor hem positief. Ik heb liever helemaal niet van die foeilijke dingen in een groene binnentuin of dat de straat wordt opengehaald, maar het balletje is gaan rollen en mijn directe buren stappen zonder na te denken in het projectje.

De parkeerplaats is van mijzelf en hoort bij de woning. Maar ze moeten met die kabels wel door mijn recht van overpad. Ik heb geen zin daar voor te gaan liggen, want schiet er niets mee op omdat hij toch al de meerderheid van de stemmen heeft,

Goed dat je aangeeft dat het met laden ook nog haken en ogen heeft. Nooit bij stil gestaan. Electrisch rijden is niet bij me opgekomen, want recente auto die nog prima is, geen zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Oké, parkeerplaats is eigendom dus gebruik is gegarandeerd. Dan is het een gemeenschappelijke binnenplaats of zo. Van wie is het voetpad waar de kabel onderdoor moet?

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:01:
Ah, het zijn al eigen parkeerplaatsen. Er is dus geen risico dat bijvoorbeeld de gemeente twee parkeerplaatsen aanwijst om een paal te plaatsen, waarmee het EV-only plekken worden en de parkeerdruk toeneemt.
Dan zou ik gewoon niets doen. De volgende bewoner gaat toch de tuin aanpakken en dan ligt zo'n mantelbuis er zonder echte meerprijs in.
Bovendien gaan we over 10 jaar draadloos laden (?) en hoeft er geen paal meer geplaatst te worden ;).
Dat gevoel hebben wij ook, je krijgt geen cent meer omdat er een voorbereidende kabel ligt. Dan takt de volgende het maar mooi af en gaat 'ie zelf aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Tja, je wilt je buren ook te vriend houden natuurlijk. Beetje geven en nemen. Ik zou vragen of een voorstel waarbij een deel van de woningen wordt voorzien van alle noodzakelijke infra (meterkast, bekabeling, laadpaal) en een deel alleen wordt voorbereid (de mantelbuis variant) wellicht haalbaar is. Enige waar je dan nog misschien even over na moet denken is wat de consequentie is van het laten lopen van andermans infrastructuur onder een deel waar jij kennelijk recht op overpad geeft. Of daar een overeenkomst voor nodig is waarin dat recht wordt vastgelegd lijkt me iets voor een jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jeroenvanderl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:11:
Tja, je wilt je buren ook te vriend houden natuurlijk. Beetje geven en nemen. Ik zou vragen of een voorstel waarbij een deel van de woningen wordt voorzien van alle noodzakelijke infra (meterkast, bekabeling, laadpaal) en een deel alleen wordt voorbereid (de mantelbuis variant) wellicht haalbaar is. Enige waar je dan nog misschien even over na moet denken is wat de consequentie is van het laten lopen van andermans infrastructuur onder een deel waar jij kennelijk recht op overpad geeft. Of daar een overeenkomst voor nodig is waarin dat recht wordt vastgelegd lijkt me iets voor een jurist.
Dat idee is nu ook wel aan de orde. Aankomende weken wordt de noodzakelijke infra gelegd á 750 euro per woning. Daarna kan men zelf de meterkast laten aanpassen á 400 euro en bij aanschaf auto de laadpaal á 2200 euro (volgens de buurman).

Aangezien wij voor onszelf het gevoel hebben eerder te verhuizen dan een electrische auto te hebben was het alleen de vraag of het verstandig is nu mee te doen met de infra. Maar dat lijkt dus niet het geval.

Overigens houdt de VvE zich niet niet mee bezig, maar verzorgt wel de vergadering en zullen er op toe zien dat e.e.a. qua regels goed wordt nageleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Oké, het wordt wat duidelijker.

Vooropgesteld: ik denk dat een eigen laadpaal bij een woning zeker meerwaarde biedt. Of een koper je daar gelijk in geeft is weer vers twee. Bij een leasecontract kan vaak een laadpaal worden meegenomen. De werkgever betaalt die dan als het ware. Ik denk alleen dat in jullie geval de graafwerkzaamheden zeker niet als 'standaard' zullen worden bestempeld. Dus als de voorbereiding er al is scheelt dat gezeur.

Als er nu al bekabeling wordt aangebracht (zowel voor stroom als voor netwerk en P1 poort) is dat ook mooi. Welke bekabeling precies nodig is zal afhangen van zowel de afstand tot de meterkast (bekend) als het laadvermogen. Nu is 11kW gangbaar, in de toekomst wellicht 22kW (ook afhankelijk van de hoofdaansluiting). Indien er 50 meter 10mm2 (bij wijze van) grondkabel wordt aangelegd voor EUR 750,- dan lijkt me dan best een aardige deal. Zelf graven kan ook (heb ik gedaan) maar je zult merken dat als je 60cm diep wilt, het toch best een heftig klusje is (op eigen terrein is jouw probleem, maar daarbuiten wil je je toch aan gangbare normen qua diepte houden).

Dus als je EUR 750,- kan missen dan is het voorbereiden op de toekomst geen slecht idee. Wel/niet zonnepanelen speelt eigenlijk niet eens zo'n grote rol. Alle buren blij. Wel even wat kritische vragen stellen over welke bekabeling is voorzien. En bij twijfel: misschien toch de mantelbuis voorstellen om daar later makkelijk een setje kabels doorheen te trekken. Hoewel 10mm2 niet echt soepel zal gaan. Ik vond 4mm2 al stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:59
Tja, als je zeker weet dat je binnen 3 jaar gaat verhuizen zie ik nog steeds niet waarom je het zou doen.
Verder ook geen aanleiding voor want je gaat niet elektrische rijden (binnen die 3 jaar).

Dan mag het wellicht een goede deal zijn zoals @jeroenvanderl zegt maar je hebt er naar mijn mening niks aan.

Ik zou echt niet meer gaan betalen voor de woning omdat er al een kabel ligt, zou het eerder zien als meevallertje :).

Het is anders als het een complete werkende laadpaal zou zijn, dat zie ik wel echt als een plus punt (als je als koper EV rijd).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 21:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zolang je niet concreet een laadpaal wil installeren zou ik alleen investeren in een mantelbuis. Een mantelbuis is niet duur, koper wel. Bij het installeren van de laadpaal weet je pas echt zeker wat je nodig hebt aan kabeldikte en communicatiekabel.

[ Voor 44% gewijzigd door Femme op 31-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
Mag elektra na het aansluitpunt het perceel verlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:34
Aangezien de kabel onder het huis door moet, wordt de kabel mogelijk direct onder het huis door geschoten. Dan is een mantelbuis misschien niet eens een optie.

Als je het geld kunt missen zou ik altijd de minimale voorziening. Je weet ook niet hoe jouw leven er over 3 jaar uit ziet. Dus minimaal een mantelbuis en als dat niet gaat de kabel. Die kabel zal waarschijnlijk tussen de 5 en 10 EUR per m kosten.
jeroen3 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:18:
Mag elektra na het aansluitpunt het perceel verlaten?
Aangezien er een VVE is, is het perceel waarschijnlijk niet opgedeeld in individuele percelen. De kabel wordt getrokken tussen woning en eigen parkeerplaats.
Pagina: 1