Omvormer groter dan zonnepaneleninstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-05 15:09
Ik krijg een installatie van 10 x 425WP zonnepanelen. Mijn dak ligt op zuidoost en vangt helemaal geen schaduw. Je zou kunnen zeggen een perfect dak voor zonnepanelen.

De installateur biedt mij (voor dezelfde prijs) een Growatt MIN 4600TL-X aan, omdat de Growatt MIN-4200TL-X niet op voorraad is.

Ik lees overal dat je beter voor een omvormer kan kiezen die kleiner is dan het totaal aantal WP dan een omvormer die groter is. Je omvormer zou dan eerder inschakelen en pas later uitschakelen.

Volgens de installateur maakt dat echter niets uit omdat de opstartspanning van alle Growatt omvormers gelijk is (100V).

Hoe kijken jullie hiernaar? Heb ik voordeel of nadeel aan een grotere omvormer?

[ Voor 6% gewijzigd door buzzs op 25-10-2023 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:35
Kleiner is vooral goedkoper. Er zit ook maar 10 euro tussen deze 2 varianten zie ik dus dat valt ook wel mee.

Startspanning is gelijk inderdaad.

[ Voor 68% gewijzigd door alwind op 25-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
Meeste lijkt idd gelijk of niet relevant: https://solarclarity.comp...000-TL-XH%20Datasheet.pdf

Ik zie wel dat de Europese efficiëntie net wat beter is (geen idee wat dat precies is).

Wat ik niet zo snel kan vinden of hij ook minder efficiënt is bij een lager vermogen (%), dan dan zit je daar met een grotere omvormer natuurlijk wel vaker op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Dank jullie wel! Als ik dit in Sunnydesign invul, krijg ik de volgende gegevens. Ik heb hierbij de standaardomvormers gekozen die ik daar kon selecteren, maar dan met zoveel mogelijk overeenkomstige vermogens.

3800 W omvormer
Nominal power ratio: 91%
inverter efficiency: 96%
Annual energy yield: 4.068kWh
Performance ratio: 86.7%

4200 W omvormer
Nominal power ratio: 99%
inverter efficienct: 96%
Annual energy yield: 4.075kWh
Performance ratio: 86.8%

5250 W omvormer
Nominal power ratio: 124%
inverter efficiency: 96%
Annual energy yield: 4.075kWh
Performance ratio: 86.8%

In de laatste situatie krijg ik echter wel de volgende melding:

PV/Inverter partly compatible

PV array and inverter type are only conditionally compatible, since the inverter is oversized in this combination (> 109 %).

Solutions

If the power ratio (nominal power ratio or dimensioning factor) was consciously selected and from experience delivers good yields, no change is necessary.

In order to reach the standard range:
  • Increase the number of modules.
  • Select a lower power inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Als stelregel geeft ~80% de beste opbrengst. D.w.z. de omvormer heeft een maximaal AC vermogen van ongeveer 80% van het DC paneelvermogen bij STC (oftewel Watt-piek). De omvormer dus ~20% kleiner kiezen dan de som van de panelen.

Waarom? Een omvormer is het meest efficient ongeveer in het midden van zijn werkbereik. Een omvormer heeft een minimum vermogen voordat hij terug begint te leveren (ook een minimum spanning, maar dat is een andere vereiste om het uberhaupt te laten werken). Dat minimumvermogen is grofweg een percentage van het maximale vermogen, want dat hangt samen met de grootte van de interne componenten (die op hun beurt het maximale vermogen bepalen). Een kleinere omvormer begint over het algemeen dus iets eerder met terugleveren en levert tot zijn max is bereikt steeds iets meer terug. Als de max van de omvormer bereikt is dan wordt het teruggeleverde vermogen tot die max beperkt.

Zonnepanelen in Nederland leveren maar een heel klein aantal uren per jaar piekvermogen. Er zijn echter hele dagen dat ze een heel laag vermogen leveren (zoals vandaag) en iedere ochtend en avond in het algemeen. Het blijkt dat een beetje meer efficientie in het lage en midden bereik opweegt tegen die laatste ~20% piekvermogen in de piekuren.

Of je een goed ontworpen omvormer hebt of een minder goed ontworpen omvormer maakt minstens zoveel verschil, dus deze optimalisatie maakt alleen uit als je appels met appels vergelijkt.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Zeker niet als je de grotere omvormer voor dezelfde prijs krijgt. Een extra paneel levert op jaarbasis veel meer extra op dan hierover ziften, maar op individuele dagen kan het verschil wel oplopen. Zo had ik afgelopen vrijdag 0,2kWh opbrengst met een 120% bemeten omvormer van Chinese makelij (niet mijn keus, zat al bij het huis) en een vriend paar km verderop had in verhouding 1,2kWh met een 60% bemeten SMA. Ik weet niet wat hier het grootste verschil maakte: dimensionering of Chinese vs. Duitse engineering.

Edit:
BTW:
Die opstartspanning maakt nauwelijks uit, omdat de paneelspanning bijna onafhankelijk is van de lichtintensiteit. Praktisch gezien is alleen de stroom afhankelijk van de lichtintensiteit en in heel beperkte mate de fill factor.

Bij 1% lichtintensiteit vs een volle zon zit je al op 83% van de Voc-spanning!

https://www.pveducation.o...effect-of-light-intensity

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 25-10-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Duidelijk verhaal, dank je wel!

Dus als ik het goed begrijp ben ik sowieso beter af met een kleinere Growatt MIN3600 omvormer dan een MIN4200, maar zeker dan een MIN4600 bij een totaal vermogen van 4250WP?

[ Voor 12% gewijzigd door buzzs op 25-10-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel ruimte heb je op noordwest nog?

Ik zou daar mijn keuze ook op baseren.
Spreiding voor in de toekomst als salderen eraf gaat.

ah, daar was je zelf ook al over aan het nadenken
buzzs in "Hulp bij beoordelen offerte zonnepanelen"

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2023 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:01
Maakt niks uit de min3600 tot de min6000 zijn allemaal hetzelfde en softwarematig begrenst.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:57:
Hoeveel ruimte heb je op noordwest nog?

Ik zou daar mijn keuze ook op baseren.
Spreiding voor in de toekomst als salderen eraf gaat.

ah, daar was je zelf ook al over aan het nadenken
buzzs in "Hulp bij beoordelen offerte zonnepanelen"
Noordwest lijkt niet erg interessant in mijn situatie. De terugverdientijd wordt daar erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
redbullwaning schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:52:
Maakt niks uit de min3600 tot de min6000 zijn allemaal hetzelfde en softwarematig begrenst.
Weet je dat zeker? Dan maakt het inderdaad niet uit of ik een 3600 of een 4600 aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
buzzs schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Noordwest lijkt niet erg interessant in mijn situatie. De terugverdientijd wordt daar erg lang.
Koken en autoladen op zonne energie in de avond en de prijs van panelen terwijl je de omvormer al hebt hangen?

Weet niet hoeveel ze voor je huidige offerte vragen, maar ik vind deze panelen niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Koken en autoladen op zonne energie in de avond en de prijs van panelen terwijl je de omvormer al hebt hangen?

Weet niet hoeveel ze voor je huidige offerte vragen, maar ik vind deze panelen niet duur.
Ik heb een leien dak, waarbij speciaal een leidekker langs moet komen om de dakhaken te monteren. Hier zit voor enkele honderden euro's meerwerk in. Ook is het dak aan de noordwestkant erg steil, zo'n 55%. Dit is ook niet gunstig voor de opbrengst voor zover ik weet.

Daarnaast heb ik altijd begrepen dat je minimaal 4(?) panelen in een string moet aansluiten. Klopt dit? Als dit er één of twee zouden zijn, wordt het al interessanter.

Maar je hebt gelijk, als je een elektrische auto hebt, wordt het een ander verhaal. Voorlopig zie ik dit echter niet gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door buzzs op 26-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
55 graden is al erg stijl voor noordwest inderdaad en heb je er alleen in de zomer profijt van.
4 is wel het absolute minimum, volgens mij zijn de panelen die ik linktje ong. 36,8 Vmpp
AUijtdehaag in "Advies zonnepanelen oost-west opstelling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:40:
55 graden is al erg stijl voor noordwest inderdaad en heb je er alleen in de zomer profijt van.
4 is wel het absolute minimum, volgens mij zijn de panelen die ik linktje ong. 36,8 Vmpp
AUijtdehaag in "Advies zonnepanelen oost-west opstelling"
Inderdaad. Vandaar dat ik de extra capaciteit van de omvormer niet nodig heb. Maar aan de andere kant: als er ook geen negatieve gevolgen zijn van het toepassen van een omvormer met overcapaciteit, vergeleken met het toepassen van een omvormer met ondercapaciteit, maakt het natuurlijk niets uit.

Ik kan helaas nergens iets vinden over een efficiency curve of een minimum vermogen van de verschillende Growatt MIN omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
buzzs schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Inderdaad. Vandaar dat ik de extra capaciteit van de omvormer niet nodig heb. Maar aan de andere kant: als er ook geen negatieve gevolgen zijn van het toepassen van een omvormer met overcapaciteit, vergeleken met het toepassen van een omvormer met ondercapaciteit, maakt het natuurlijk niets uit.

Ik kan helaas nergens iets vinden over een efficiency curve of een minimum vermogen van de verschillende Growatt MIN omvormers.
het maakt allemaal geen k... uit eigenlijk. ;)

maar geen grafiek gebruik dan deze:
(is ander merk, maar intern is de opbouw het zelfde dus grafiek is dat ook.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
horizontaal de Vmpp, maar Vmpp is een (relatief) vast getal. (relatief, alleen de temperatuur van de cellen doet die bij hogere temperaturen stijgen, en bij lagere temperaturen dalen. een +10% en -10%, de Ampp stijgt en daalt na maten er meer of minder zon is.).
verticaal het aantal W in % van je omvormer. (W = Vmpp X Ampp.)

dus ja een te grote omvormer dan kan het zijn dat je soms een paar uren per jaar van de 96,8% rendement naar de 96,4% rendement gaat.
maar lig daar niet wakker van dit maakt op deze set per jaar nog geen +/-5kWh uit.
ga lekker je gang. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:01
buzzs schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Weet je dat zeker? Dan maakt het inderdaad niet uit of ik een 3600 of een 4600 aansluit.
Ja ze zijn allemaal hetzelfde op de sticker aan de zijkant na.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Het komt zelfs af en toe voor dat de monteurs een omvormer ophangen die op de sticker een andere waarde aangeeft dan hij eigenlijk levert. Dit is eenvoudig bij te stellen, maar het kan eens gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Het hele zaakje is geplaatst en werkt.

Ik heb wel één vraag over de Shinephone app van Growatt.
Ik kreeg vandaag de melding dat mijn opbrengst lager is dan het systeem zou verwachten op basis van mijn opgegeven capaciteit.

Nu is dat misschien niet zo gek omdat het vandaag prutweer is, maar ik zie dat de ShinePhone app aangeeft dat ik een PV-capaciteit heb van 4250kWp.
Dat is vrij veel. Volgens mij zou dat 4,25kWp of 4250Wp moeten zijn.
In de instellingen staat het wel correct: PV-capaciteit (W): "4250000".
Dit is wel rood omrand, alsof de app wil zeggen dat het niet klopt.

Wat zien jullie op het tabblad Installatie in de ShinePhone app? Staat daar ook de PV-capaciteit foutief aangegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door buzzs op 02-11-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 09:42

Slapstick

Me, myself or I

Ja, daar staat bij mij 5kWp en geen 5000 kWp

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 15:33
buzzs schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:29:
Het hele zaakje is geplaatst en werkt.

Ik heb wel één vraag over de Shinephone app van Growatt.
Ik kreeg vandaag de melding dat mijn opbrengst lager is dan het systeem zou verwachten op basis van mijn opgegeven capaciteit.

Nu is dat misschien niet zo gek omdat het vandaag prutweer is, maar ik zie dat de ShinePhone app aangeeft dat ik een PV-capaciteit heb van 4250kWp.
Dat is vrij veel. Volgens mij zou dat 4,25kWp of 4250Wp moeten zijn.
In de instellingen staat het wel correct: PV-capaciteit (W): "4250000".
Dit is wel rood omrand, alsof de app wil zeggen dat het niet klopt.

Wat zien jullie op het tabblad Installatie in de ShinePhone app? Staat daar ook de PV-capaciteit foutief aangegeven?
4250000 W is toch 4250 kW? Dus die waarde in de instellingen moet anders ingesteld staan (4250 W).
Ik heb zelf deze app niet, dus ik ga er even van uit dat jij die instellingen in de app kan wijzigen (en niet de installateur oid.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 09:42

Slapstick

Me, myself or I

Ja, dat kan als je klinkt op tabblad installatie op het pijtlje naast het huidig vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Slapstick op 02-11-2023 13:41 ]

:TweakBlog:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzs
Diod schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:39:
[...]

4250000 W is toch 4250 kW? Dus die waarde in de instellingen moet anders ingesteld staan (4250 W).
Ik heb zelf deze app niet, dus ik ga er even van uit dat jij die instellingen in de app kan wijzigen (en niet de installateur oid.) :)
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb me compleet misrekend.
Ik heb het aangepast en nu klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Mijn Shinephone app toont al sinds 10:45 geen nieuwe data meer. Bij de data logger staat:
Connection status: Lost.

Er staat echter ook bij:
Update Time: 2023-11-03 13:53:02. (slechts enkele minuten geleden dus)

Ik had dit probleem gisteren ook al en na een aantal uur werd de data ineens wel getoond. Het zijn dan alleen slechts twee datapunten: het punt vóór de storing en het punt ná de storing. Hierin zie je helemaal geen fluctuaties.

Ligt dit probleem bij mij of bij Growatt?

edit: toevallig is de data er nu ineens wel weer, maar zoals je ziet, kan ik hier weinig nuttigs uithalen. Op de omvormer heb ik gezien dat het systeem meerdere keren op 3000W heeft gezeten.
Als dit iedere dag gebeurt, heb ik nog geen inzicht in de fluctuaties over de dag heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVzjyco1GJuwSN28HO4QY3LewNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59okGnjf3lFynERsHWwdWe6G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door buzzs op 03-11-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Even in de gaten houden, Growatt doet soms wat updates, en dat is de hele boel zoek, even geduld, na een week moet het wl weer goed draaien. Als hij lost aangeeft is het vaak de rf stick die de verbinding kwijt is met de shinelanbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Zo te zien komt er maar af en toe een datapunt binnen. Dit lijkt met een probleem met de dataverbinding. Misschien een zwakke wifi verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
Ik heb de ShineLan-X opnieuw aangesloten en nu heeft hij de hele tijd verbinding. Het lijkt inderdaad aan mijn eigen dataverbinding te hebben gelegen.
Pagina: 1