Beste allemaal,
Even onze situatie schetsen, sorry als ik te veel / onnodige info geef
Het voorbije jaar hebben we stevig verbouwd in een vrijstaande woning van 245 m2 uit 1966.
Dit hebben we gedaan op vlak van energie/isolatie:
Alle leidingen zijn gelegd, ik wacht alleen nog op een vloerverwarmingscollector die vertraging heeft. En nu vertelt mijn sanitairman me dat ik, om mijn gasketel (een Junkers 42-3 ZWB A23 van 2015) aan te sluiten op de vloerverwarming en ventilo's, moet rekenen op een installatiekost van zo'n 1.500 euro excl. werkuren die overbodig is als ik overschakel naar een warmtepomp ...
Nu was ik sowieso al aan 't twijfelen om meteen voor een warmtepomp te gaan omdat ze daar hier in België zo'n 3000 euro subsidies voor geven. En misschien schaffen ze die volgend jaar weer af ...
Graag vraag ik dus jullie advies over welke warmtepomp jullie me zouden aanraden. Hierbij de ingevulde template uit de FAQ:
110m2 vloerverwarming, buisjes van 16mm met 10cm HoH.
Er zijn 14 groepen:
- Groep 1: 91,44m
- Groep 2: 87,83m
- Groep 3: 89,08m
- Groep 4: 89,46m
- Groep 5: 85,63m
- Groep 6: 90,53m
- Groep 7: 89,96m
- Groep 8: 99,53m
- Groep 9: 52,22m
- Groep 10: 59,99m
- Groep 11: 61,85m
- Groep 12: 67,95m
- Groep 13: 77,09m
- Groep 14: 91,08m
Totaalvermogen hiervan komt bij AT 35° (verwarming) op 8,7 kW.
Hoeveel groepen daarvan altijd open zullen staan is me niet duidelijk, hierbij nog wat info uit het legplan die dit hopelijk verduidelijkt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AptUYydzbNQhdRIbuZeY0vh1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PqqJNvoR5yPkIkD2t8xR3mQ7.png?f=user_large)
2/ Verdieping
7 Innova Airleaf ventiloconvectoren met totaalvermogen van 5,3 kW bij AT 35°.
Hun flow komt in totaal op 922 liter/u, wordt dat bedoeld met 'waterinhoud'?
Totaalvermogen verwarming als alles openstaat komt bij AT 35°/RT 30° dus op zo'n 14kW, ruim voldoende om mijn benodigd vermogen te dekken, zelfs bij een buitentemperatuur van -10°c.
Ter info: ik werk thuis (bureau met ventiloconvector) en mijn partner is 3 dagen per week thuis. We zijn een nieuw samengesteld gezin, waarvan er doorgaans maar 2 schoolgaande kinderen tegelijk thuis zijn ('s avonds of in het weekend).
- Onze regendouche (zonder DWTW) verbruikt 15l water per minuut (veel, I know
) Er is geen bad. We limiteren douchebeurten tot max. 5 minuten en er douchen quasi nooit meer dan 2 personen na elkaar. Per dag zijn er 2 à 3 douchebeurten.
- Er zijn 2 wastafelkraantjes in de badkamer, maar daar gebruiken we quasi nooit warm water.
- In de keuken komt een aparte elektrische boiler, dit staat dus los van de warmtepomp.
- Op volgorde van belang: zuinig, goedkoop, domotica-integratie, stil, te tweaken na ingebruikname, milieuvriendelijk, design
- Er ligt een wachtbuis van 4,5m van de locatie van de binnenunit naar die van de buitenunit (op een stenen ondergrond naast onze oprit)
- Een vriend die technisch onderlegd is raadt een WP met invertergeregelde/snelheidsgeregelde compressor (geen on/off) aan, met een minimale SCOP van 4. Niet mee eens? Zeg me gerust waarom.
- Ik wil ze ook gebruiken om te koelen met vloerverwarming en ventilo's.
Momenteel heb ik kabels getrokken om in elke temperatuurzone regeling te voorzien, maar er is nog geen zoneregeling en ik twijfel daarover, als ik de topics hier zo lees.
Alvast een warme dankjewel voor jullie advies!
Even onze situatie schetsen, sorry als ik te veel / onnodige info geef
Het voorbije jaar hebben we stevig verbouwd in een vrijstaande woning van 245 m2 uit 1966.
Dit hebben we gedaan op vlak van energie/isolatie:
- Zoldervloer geïsoleerd met 28 cm gaswol (K- of U-waarde 0,18)
- Muren geïsoleerd met 5 cm EPS-parels (K- of U-waarde 0,71)
- Op gelijkvloers overal nieuwe kozijnen en driedubbel glas (K- of U-waarde 1)
- Vloer uitgegraven en geïsoleerd (K- of U-waarde 0,10)
- In hele woning ventilatiesysteem D met warmterecuperatie geplaatst
- Op gelijkvloers vloerverwarming geplaatst
- Op verdieping ventiloconvectoren geplaatst
- In de living een finoven (massakachel) geplaatst
Alle leidingen zijn gelegd, ik wacht alleen nog op een vloerverwarmingscollector die vertraging heeft. En nu vertelt mijn sanitairman me dat ik, om mijn gasketel (een Junkers 42-3 ZWB A23 van 2015) aan te sluiten op de vloerverwarming en ventilo's, moet rekenen op een installatiekost van zo'n 1.500 euro excl. werkuren die overbodig is als ik overschakel naar een warmtepomp ...
Nu was ik sowieso al aan 't twijfelen om meteen voor een warmtepomp te gaan omdat ze daar hier in België zo'n 3000 euro subsidies voor geven. En misschien schaffen ze die volgend jaar weer af ...
Graag vraag ik dus jullie advies over welke warmtepomp jullie me zouden aanraden. Hierbij de ingevulde template uit de FAQ:
Historisch gasverbruik
Onbekend, we wonen er nog maar pas. Mijn warmteverliesberekening komt uit op een totaal benodigd vermogen voor verwarming van 11,6 kW bij een buitentemperatuur van -10°c (excl. SWW dus)Afgiftesysteem
1/ Gelijkvloers110m2 vloerverwarming, buisjes van 16mm met 10cm HoH.
Er zijn 14 groepen:
- Groep 1: 91,44m
- Groep 2: 87,83m
- Groep 3: 89,08m
- Groep 4: 89,46m
- Groep 5: 85,63m
- Groep 6: 90,53m
- Groep 7: 89,96m
- Groep 8: 99,53m
- Groep 9: 52,22m
- Groep 10: 59,99m
- Groep 11: 61,85m
- Groep 12: 67,95m
- Groep 13: 77,09m
- Groep 14: 91,08m
Totaalvermogen hiervan komt bij AT 35° (verwarming) op 8,7 kW.
Hoeveel groepen daarvan altijd open zullen staan is me niet duidelijk, hierbij nog wat info uit het legplan die dit hopelijk verduidelijkt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/AptUYydzbNQhdRIbuZeY0vh1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PqqJNvoR5yPkIkD2t8xR3mQ7.png?f=user_large)
2/ Verdieping
7 Innova Airleaf ventiloconvectoren met totaalvermogen van 5,3 kW bij AT 35°.
Hun flow komt in totaal op 922 liter/u, wordt dat bedoeld met 'waterinhoud'?
Totaalvermogen verwarming als alles openstaat komt bij AT 35°/RT 30° dus op zo'n 14kW, ruim voldoende om mijn benodigd vermogen te dekken, zelfs bij een buitentemperatuur van -10°c.
Ter info: ik werk thuis (bureau met ventiloconvector) en mijn partner is 3 dagen per week thuis. We zijn een nieuw samengesteld gezin, waarvan er doorgaans maar 2 schoolgaande kinderen tegelijk thuis zijn ('s avonds of in het weekend).
SWW
- In de technische ruimte is voldoende plaats voor een warmtepompunit en boiler. De vloer kan probleemloos 400kg dragen.- Onze regendouche (zonder DWTW) verbruikt 15l water per minuut (veel, I know
- Er zijn 2 wastafelkraantjes in de badkamer, maar daar gebruiken we quasi nooit warm water.
- In de keuken komt een aparte elektrische boiler, dit staat dus los van de warmtepomp.
Warmtepompvoorkeur
- Sowieso een L/W > geen idee of we best een split of monoblock nemen?- Op volgorde van belang: zuinig, goedkoop, domotica-integratie, stil, te tweaken na ingebruikname, milieuvriendelijk, design
- Er ligt een wachtbuis van 4,5m van de locatie van de binnenunit naar die van de buitenunit (op een stenen ondergrond naast onze oprit)
- Een vriend die technisch onderlegd is raadt een WP met invertergeregelde/snelheidsgeregelde compressor (geen on/off) aan, met een minimale SCOP van 4. Niet mee eens? Zeg me gerust waarom.
- Ik wil ze ook gebruiken om te koelen met vloerverwarming en ventilo's.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed.Momenteel heb ik kabels getrokken om in elke temperatuurzone regeling te voorzien, maar er is nog geen zoneregeling en ik twijfel daarover, als ik de topics hier zo lees.
Alvast een warme dankjewel voor jullie advies!