Welke L/W warmtepomp raden jullie aan in onze renovatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 12:04
Beste allemaal,

Even onze situatie schetsen, sorry als ik te veel / onnodige info geef :)

Het voorbije jaar hebben we stevig verbouwd in een vrijstaande woning van 245 m2 uit 1966.

Dit hebben we gedaan op vlak van energie/isolatie:
  • Zoldervloer geïsoleerd met 28 cm gaswol (K- of U-waarde 0,18)
  • Muren geïsoleerd met 5 cm EPS-parels (K- of U-waarde 0,71)
  • Op gelijkvloers overal nieuwe kozijnen en driedubbel glas (K- of U-waarde 1)
  • Vloer uitgegraven en geïsoleerd (K- of U-waarde 0,10)
  • In hele woning ventilatiesysteem D met warmterecuperatie geplaatst
  • Op gelijkvloers vloerverwarming geplaatst
  • Op verdieping ventiloconvectoren geplaatst
  • In de living een finoven (massakachel) geplaatst
Er komen nog zonnepanelen, maar de houten raamkozijnen met HR-glas (K- of U-waarde 1,7) op de verdieping blijven behouden.

Alle leidingen zijn gelegd, ik wacht alleen nog op een vloerverwarmingscollector die vertraging heeft. En nu vertelt mijn sanitairman me dat ik, om mijn gasketel (een Junkers 42-3 ZWB A23 van 2015) aan te sluiten op de vloerverwarming en ventilo's, moet rekenen op een installatiekost van zo'n 1.500 euro excl. werkuren die overbodig is als ik overschakel naar een warmtepomp ...

Nu was ik sowieso al aan 't twijfelen om meteen voor een warmtepomp te gaan omdat ze daar hier in België zo'n 3000 euro subsidies voor geven. En misschien schaffen ze die volgend jaar weer af ...

Graag vraag ik dus jullie advies over welke warmtepomp jullie me zouden aanraden. Hierbij de ingevulde template uit de FAQ:
Historisch gasverbruik
Onbekend, we wonen er nog maar pas. Mijn warmteverliesberekening komt uit op een totaal benodigd vermogen voor verwarming van 11,6 kW bij een buitentemperatuur van -10°c (excl. SWW dus)
Afgiftesysteem
1/ Gelijkvloers

110m2 vloerverwarming, buisjes van 16mm met 10cm HoH.

Er zijn 14 groepen:

- Groep 1: 91,44m
- Groep 2: 87,83m
- Groep 3: 89,08m
- Groep 4: 89,46m
- Groep 5: 85,63m
- Groep 6: 90,53m
- Groep 7: 89,96m
- Groep 8: 99,53m
- Groep 9: 52,22m
- Groep 10: 59,99m
- Groep 11: 61,85m
- Groep 12: 67,95m
- Groep 13: 77,09m
- Groep 14: 91,08m

Totaalvermogen hiervan komt bij AT 35° (verwarming) op 8,7 kW.

Hoeveel groepen daarvan altijd open zullen staan is me niet duidelijk, hierbij nog wat info uit het legplan die dit hopelijk verduidelijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4QYrx7bA7SVCTSCS0neG3eM9mU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AptUYydzbNQhdRIbuZeY0vh1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnV5Ner1eI5osZSCf300B_VU33g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PqqJNvoR5yPkIkD2t8xR3mQ7.png?f=user_large

2/ Verdieping

7 Innova Airleaf ventiloconvectoren met totaalvermogen van 5,3 kW bij AT 35°.
Hun flow komt in totaal op 922 liter/u, wordt dat bedoeld met 'waterinhoud'?

Totaalvermogen verwarming als alles openstaat komt bij AT 35°/RT 30° dus op zo'n 14kW, ruim voldoende om mijn benodigd vermogen te dekken, zelfs bij een buitentemperatuur van -10°c.

Ter info: ik werk thuis (bureau met ventiloconvector) en mijn partner is 3 dagen per week thuis. We zijn een nieuw samengesteld gezin, waarvan er doorgaans maar 2 schoolgaande kinderen tegelijk thuis zijn ('s avonds of in het weekend).
SWW
- In de technische ruimte is voldoende plaats voor een warmtepompunit en boiler. De vloer kan probleemloos 400kg dragen.
- Onze regendouche (zonder DWTW) verbruikt 15l water per minuut (veel, I know ;) ) Er is geen bad. We limiteren douchebeurten tot max. 5 minuten en er douchen quasi nooit meer dan 2 personen na elkaar. Per dag zijn er 2 à 3 douchebeurten.

- Er zijn 2 wastafelkraantjes in de badkamer, maar daar gebruiken we quasi nooit warm water.
- In de keuken komt een aparte elektrische boiler, dit staat dus los van de warmtepomp.
Warmtepompvoorkeur
- Sowieso een L/W > geen idee of we best een split of monoblock nemen?
- Op volgorde van belang: zuinig, goedkoop, domotica-integratie, stil, te tweaken na ingebruikname, milieuvriendelijk, design
- Er ligt een wachtbuis van 4,5m van de locatie van de binnenunit naar die van de buitenunit (op een stenen ondergrond naast onze oprit)
- Een vriend die technisch onderlegd is raadt een WP met invertergeregelde/snelheidsgeregelde compressor (geen on/off) aan, met een minimale SCOP van 4. Niet mee eens? Zeg me gerust waarom.
- Ik wil ze ook gebruiken om te koelen met vloerverwarming en ventilo's.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed.
Momenteel heb ik kabels getrokken om in elke temperatuurzone regeling te voorzien, maar er is nog geen zoneregeling en ik twijfel daarover, als ik de topics hier zo lees.

Alvast een warme dankjewel voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
stefaanoyen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:52:
Beste allemaal,

Even onze situatie schetsen, sorry als ik te veel / onnodige info geef :)

Het voorbije jaar hebben we stevig verbouwd in een vrijstaande woning van 245 m2 uit 1966.

Dit hebben we gedaan op vlak van energie/isolatie:
  • Zoldervloer geïsoleerd met 28 cm gaswol (K- of U-waarde 0,18)
  • [liMuren geïsoleerd met 5 cm EPS-parels (K- of U-waarde 0,71)[/li]
  • Op gelijkvloers overal nieuwe kozijnen en driedubbel glas (K- of U-waarde 1)
  • Vloer uitgegraven en geïsoleerd (K- of U-waarde 0,10)
  • In hele woning ventilatiesysteem D met warmterecuperatie geplaatst
  • Op gelijkvloers vloerverwarming geplaatst
  • Op verdieping ventiloconvectoren geplaatst
  • In de living een finoven (massakachel) geplaatst
Er komen nog zonnepanelen, maar de houten raamkozijnen met HR-glas (K- of U-waarde 1,7) blijven behouden.

Alle leidingen zijn gelegd, ik wacht alleen nog op een vloerverwarmingscollector die vertraging heeft.
toon volledige bericht
Zorg dat je een pomploze (gesloten) VVW-verdeler krijgt!
En nu vertelt mijn sanitairman me dat ik, om mijn gasketel (een Junkers 42-3 ZWB A23 van 2015) aan te sluiten op de vloerverwarming en ventilo's, moet rekenen op een installatiekost van zo'n 1.500 euro materiaal + nog werkuren die overbodig is als ik overschakel naar een warmtepomp ...
Nu was ik sowieso al aan 't twijfelen om meteen voor een warmtepomp te gaan omdat ze daar hier in België zo'n 3000 euro subsidies voor geven. En misschien schaffen ze die volgend jaar weer af ...
Graag vraag ik dus jullie advies over welke warmtepomp jullie me zouden aanraden. Hierbij de ingevulde template uit de FAQ:
Historisch gasverbruik
Onbekend, we wonen er nog maar pas.
Ik zou dat even aan de vorige bewoners vragen..
Afgiftesysteem
1 / Gelijkvloers

110m2 vloerverwarming, buisjes van 16mm met 10cm HoH.

Er zijn 14 groepen:

- Groep 1: 91,44m
- Groep 2: 87,83m
- Groep 3: 89,08m
- Groep 4: 89,46m
- Groep 5: 85,63m
- Groep 6: 90,53m
- Groep 7: 89,96m
- Groep 8: 99,53m
- Groep 9: 52,22m
- Groep 10: 59,99m
- Groep 11: 61,85m
- Groep 12: 67,95m
- Groep 13: 77,09m
- Groep 14: 91,08m

Totaalvermogen hiervan komt bij AT 35° (verwarming) op 8,7 kW.

Hoeveel groepen daarvan altijd open zullen staan is me niet duidelijk, hierbij nog wat info uit het legplan die dit hopelijk verduidelijkt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2/ Verdieping

7 Innova Airleaf ventiloconvectoren met totaalvermogen van 5,3 kW bij AT 35°.
Hun flow komt in totaal op 922 liter/u, wordt dat bedoeld met 'waterinhoud'?

Totaalvermogen verwarming als alles openstaat komt bij AT 35°/RT 30° dus op zo'n 14kW, ruim voldoende om mijn benodigd vermogen te dekken, zelfs bij een buitentemperatuur van -10°c.

Ter info: ik werk thuis (bureau met ventiloconvector) en mijn partner is 3 dagen per week thuis. We zijn een nieuw samengesteld gezin, waarvan er doorgaans maar 2 schoolgaande kinderen tegelijk thuis zijn ('s avonds of in het weekend).
SWW
- In de technische ruimte is voldoende plaats voor een warmtepompunit en boiler. De vloer kan probleemloos 400kg dragen.
- Onze regendouche (zonder DWTW) verbruikt 15l water per minuut (veel, I know ;) ) Er is geen bad. We limiteren douchebeurten tot max. 5 minuten en er douchen quasi nooit meer dan 2 personen na elkaar. Per dag zijn er 2 à 3 douchebeurten.

- Er zijn 2 wastafelkraantjes in de badkamer, maar daar gebruiken we quasi nooit warm water.
- In de keuken komt een aparte elektrische boiler, dit staat dus los van de warmtepomp.
Warmtepompvoorkeur
- Sowieso een L/W > geen idee of we best een split of monoblock nemen?
toon volledige bericht
Kan beide. Zelf kiezen volgens de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
- Op volgorde van belang: zuinig, goedkoop, domotica-integratie, stil, te tweaken na ingebruikname, milieuvriendelijk, design
- Er ligt een wachtbuis van 4,5m van de locatie van de binnenunit naar die van de buitenunit (op een stenen ondergrond naast onze oprit)
- Een vriend die technisch onderlegd is raadt een WP met invertergeregelde/snelheidsgeregelde compressor (geen on/off) aan, met een minimale SCOP van 4. Niet mee eens? Zeg me gerust waarom.
Dat zijn ze tegenwoordig allemaal.
- Ik wil ze ook gebruiken om te koelen met vloerverwarming en ventilo's.
Wie gaat het installeren?
Wordt uitbesteed.
Momenteel heb ik kabels getrokken om in elke temperatuurzone regeling te voorzien, maar er is nog geen zoneregeling en ik twijfel daarover, als ik de topics hier zo lees.

Alvast een warme dankjewel voor jullie advies!
Meestal zijn warmteverliesberekeningen vrij pessimistisch. En moet je wel tot -10? Recent is in het L/W topic nog een uitgebreide kaart gepost waaruit je precies kon afleiden tot welke temperatuur je moet dimensioneren.

In jouw geval zou ik denk ik een Mitsubishi PUHZ-SW112YAA kopen. Die kan verwarmen en koelen en heeft bij -10 nog 12 kW vermogen. En het minimum vermogen is met 4.3 kW ook nog niet te hoog.

Alternatief is de nieuwere (R32) PUD-SHWM120YAA, deze heeft een hoger maximum en een lager minimum vermogen, maar kan helaas niet koelen.
Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou focussen op een goede installateur, of het nou Panasonic is of Toshiba maakt dan denk ik minder uit.

De meeste installateurs voeren max 1 of 2 merken.

Enige waar je op moet letten bij de keuze is of het een A merk betreft (dus geen Ferrolli oid) en of deze terug kan moduleren.

Zelf heel tevreden over Toshiba , maar dit had wat mij betreft ook Panasonic of ander merk kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 25-10-2023 16:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Domotica-integratie/tweakbaarheid gaat het beste met lokale API (heeft niemand) of modbus (erg 1980 maar ook erg gangbaar).
Blijf weg bij merken waar geen specs (vermogen, modulatiebereik, COP) te krijgen zijn van A-10W35 (bonuspunten voor A-10W25, Vaillant ik kijk naar jou). Als je dat als filter aanhoudt maakt het merk niet zo heel veel meer uit.

Luisteren bij iemand heeft alleen zin als het vriest :)

Ventiloconvectoren hebben doorgaans verwaarloosbare inhoud. Doel van de inhoud-berekening is om vast te stellen dat je geen buffervat nodig hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaanoyen
Andrehj schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Zorg dat je een pomploze (gesloten) VVW-verdeler krijgt!
Deze lijkt me dan goed te zitten? https://www.oventrop.com/nl-BE/productensystemen/artikeldetails/1404952

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:50:

Blijf weg bij merken waar geen specs (vermogen, modulatiebereik, COP) te krijgen zijn van A-10W35 (bonuspunten voor A-10W25, Vaillant ik kijk naar jou). Als je dat als filter aanhoudt maakt het merk niet zo heel veel meer uit.
Wat is A-10W35 of A-10W25? Kwestie dat ik niet door de mand vraag als ik mijn leverancier daarnaar vraag :)
Ventiloconvectoren hebben doorgaans verwaarloosbare inhoud. Doel van de inhoud-berekening is om vast te stellen dat je geen buffervat nodig hebt.
Kan je uit mijn input afleiden dat ik geen buffervat nodig heb, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@stefaanoyen Dat zijn termen die je ook op de specsheets terug vindt, dus goed dat je het vraagt.
Het geeft de omstandigheden aan waarbij gemeten is: Ambient -10 Water 35 geeft aan wat de specificaties zijn bij een buitentemperatuur van -10 °C en een verwarmingswatertemperatuur van 35°C (zo'n beetje de max temperatuur van vloerverwarming).
Het vermogen op de sticker ("12 kW warmtepomp") is soms gemeten onder A7W25 omstandigheden en dat is niet heel relevant voor jou, want jij wil ook (juist) als het vriest voldoende vermogen hebben.

Voor bronwarmtepompen vind je ook wel de B0W35 specificaties voor Brine 0, Water 35°C volgens hetzelfde principe.

Je plaatje noemt een 'regelruimte' - dat doet vermoeden dat daar een thermostaat hangt die de afgifte dicht kan draaien. Dat water telt dan niet mee voor de systeeminhoud en systeeminhoud is nodig om betrouwbaar te ontdooien. Hoeveel systeeminhoud er minimaal nodig is hangt af van de warmtepomp. Sommigen kunnen voor ontdooien ook een hulpelement gebruiken, dat kost wat meer stroom maar zorgt dat er veel minder systeeminhoud nodig is dan andere types die efficiëntie belangrijker vinden.
Bij deze 10 kW warmtepomp is er met hulpverwarming 45 liter nodig, zonder hulpverwarming 150.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmSFSUEMO5EiR7tc24BxgC8aP-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IduikzUf5PNg0KcCHFYROkWx.png?f=user_large
In een vloerverwarminggroep zit er bij jou zo'n 12 mm diameter * 80 meter = 9 liter.
Dus met hulpverwarming en 5 groepen ongeregeld open (2, 4, 6, 8 en 14 bijvoorbeeld) is er geen buffervat nodig en in de praktijk zal de hulpverwarming nooit iets hoeven doen, want behalve in het water zit er ook warmte in de massa eromheen. Er zitten ook nog wat liters in het apparaat zelf en de 32mm transportbuizen.

De ventiloconvectoren zullen ook af en toe dichtgezet worden en hebben sowieso verwaarloosbare inhoud, dus die doen met dit sommetje niet echt mee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
In jouw geval zou ik zelf een 9kW Panasonic monobloc installeren, met een losse warmtepompboiler voor SWW. Beide kun je prima zelf doen (zie de topics op beide onderwerpen), al dan niet met een stukje begeleiding en opleveringskeuring.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
lbreman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:55:
In jouw geval zou ik zelf een 9kW Panasonic monobloc installeren, met een losse warmtepompboiler voor SWW. Beide kun je prima zelf doen (zie de topics op beide onderwerpen), al dan niet met een stukje begeleiding en opleveringskeuring.
Is 9kW niet te weinig als mijn warmteverlies 11,6 kW bedraagt (weliswaar bij -10°)? De opties van een losse warmtepompboiler had ik nog niet overwogen, waarom zou je daarvoor kiezen? Ik kan geen dubbele premie krijgen, dat keek ik al even na.

Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
stefaanoyen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Is 9kW niet te weinig als mijn warmteverlies 11,6 kW bedraagt (weliswaar bij -10°)? De opties van een losse warmtepompboiler had ik nog niet overwogen, waarom zou je daarvoor kiezen? Ik kan geen dubbele premie krijgen, dat keek ik al even na.
V.w.b. het warmteverlies: ik las dat je een massakachel hebt staan, daarmee kun je altijd bijspringen indien nodig. Liever een kleinere pomp die dito kan terugmoduleren in het tussenseizoen in dat geval.

V.w.b. de premie; ik ging uit van de Nederlandse ISDE subsidieregeling; die geldt zowel voor warmtepompen als warmtepompboilers.

Succes met de overwegingen!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Pana J 9 is maar 7,5kW bij -7
Die is keihard te klein.

De K en L hebben ze geen snel toegankelijke data beschikbaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1