Ciao,
wil mijn huidige trouwe beestje gaan vervangen. Doel is een soortgelijk systeem wat ook weer 6+ jr mee kan. Vorige build: Nieuwe (game|gamedesign) pc 2000-2250
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voor verschillende doeleinden ingezet:
Dit alles overigens op 2x 1440p schermen - games spelen op 1 scherm, 2e scherm is Discord etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een harde grens, maar wil proberen onder de 2500,- te blijven - dichter bij 2000 is beter, maar geen halszaak.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Worden twee separate builds, eentje nieuw voor onze zoon, eentje voor mij. Een build heeft dus al een Fractal Design R5, wil ik ook voor de andere build aanschaffen. Heb al een NVMe en drietal SSDs in huidige PC die meegaan. Casefans zijn stock.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, CPU, RAM, GPU, CPU-Fan, voeding. Voor tweede build volgt een Case (fractal design R5 of R6) met fans. De NVMe daarvoor heb ik direcht uit de BBG:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb in een ver verleden vaak issues gehad met AMD, dus ken mijn eigen bias voor NVidia. Laat me graag overtuigen
Verder niet echt een voorkeur. CPU-wise neig ik heel sterk naar intel, maar dat is vermoedelijk meer angst voor het onbekende?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, stiller is beter. RGB/looks zijn irrelevant ivm gesloten kast. Als aangegeven vooral goed, stabiel en betrouwbaar - betaal liever iets meer voor een premium versie dan
Ga je overklokken?
Mogelijk CPU, RAM - nu ook gedaan. Niet de GPU.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zoek vooral advies in het volgende:
Met de kans in herhaling te vallen: zoek niet iets wat nu met een paar % het beste is, vooral iets waar ik weer een lange tijd mee vooruit kan. En weinig geluid is erg belangrijk. Mijn huidige build is ook erg stil en dat bevalt me heeeeel erg goed.
Basis build:
Dank vast voor de moeite!
wil mijn huidige trouwe beestje gaan vervangen. Doel is een soortgelijk systeem wat ook weer 6+ jr mee kan. Vorige build: Nieuwe (game|gamedesign) pc 2000-2250
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voor verschillende doeleinden ingezet:
- werk, eigenlijk standaard office++; dus veel applicaties tegelijk, zware excelsheets (meerdere gelinkte met veel macro's en berekeningen), teams, slack, chrome met talloze tabs, etc.etc.
- (game) dev, voornamelijk aan de softwarematige kant. Denk aan IDEs, VSCode, docker via WSL2, etc. Gamedev mag (helaas
) geen naam meer hebben, voornamelijk roguelikes in rust.
- gaming, varierend van plain & simple tot Cyberpunk 2077. Verre van competitive en ook geen FPS, wel NMS, D4, (a)RPGs, simulators etc.
Dit alles overigens op 2x 1440p schermen - games spelen op 1 scherm, 2e scherm is Discord etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een harde grens, maar wil proberen onder de 2500,- te blijven - dichter bij 2000 is beter, maar geen halszaak.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Worden twee separate builds, eentje nieuw voor onze zoon, eentje voor mij. Een build heeft dus al een Fractal Design R5, wil ik ook voor de andere build aanschaffen. Heb al een NVMe en drietal SSDs in huidige PC die meegaan. Casefans zijn stock.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, CPU, RAM, GPU, CPU-Fan, voeding. Voor tweede build volgt een Case (fractal design R5 of R6) met fans. De NVMe daarvoor heb ik direcht uit de BBG:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Zwart | € 124,66 | € 124,66 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 119,12 | € 119,12 |
| Totaal | € 243,78 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb in een ver verleden vaak issues gehad met AMD, dus ken mijn eigen bias voor NVidia. Laat me graag overtuigen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, stiller is beter. RGB/looks zijn irrelevant ivm gesloten kast. Als aangegeven vooral goed, stabiel en betrouwbaar - betaal liever iets meer voor een premium versie dan
Ga je overklokken?
Mogelijk CPU, RAM - nu ook gedaan. Niet de GPU.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zoek vooral advies in het volgende:
- Moederbord: iets met bomen en bos. Heb denk ik een prima keuze, maar mogelijk is er een alternatief dat beter bij de wensen past, of dat er nu teveel onnodige zaken in zitten?
- CPU heb nu een intel 13th gen gekozen, beust de i7. Als ik kijk naar wat mijn huidige processor doet bij typical loads lijkt dit mij het beste te passen bij de verscheidenheid aan gebruiksdoelen, maar laat me graag informeren over goede alternatieven. Denk dat ik met een i5 nu ook wel weg kom, maar wordt dat dan niet sneller een bottleneck voor de GPU?
- GPU deze vind ik lastig. Veel gelezen/research gedaan. de RTX 4070(ti) valt al snel af ivm 12 GB VRAM met beperktere bus. Krijg je de RTX 4080 vs de 7900XT(X). Beiden prima kaarten, voelt een beetje als een luxury sports car vs american muscle car. Both will get you there fast. Neig sterk naar de RTX 4080 omdat de surrounding tech (DLSS, RT, drivers) stabieler en geavanceerder lijken (zijn vind ik met mijn beperkte blik te sterk verwoord). Daarentegen hebben de AMD kaarten meer VRAM - maar aangezien ik geen 4k heb draaien vraag ik me af hoe snel ik dat als limiet ga krijgen? Dan kijk ik naar longevity: wint raw power (79000XT(X)) het op termijn van finesse (RTX4080). Glazen bol zal niemand hebben en dan neig ik wellicht onterecht naar het bekende/vertrouwde van NVidia, terwijl AMD nu biggest bang for the buck biedt.
- PSU is 750 genoeg in deze build? Zijn er ook ATX3 PSUs zonder switch? Heb deze eerlijk gepakt van de BBG.
Met de kans in herhaling te vallen: zoek niet iets wat nu met een paar % het beste is, vooral iets waar ik weer een lange tijd mee vooruit kan. En weinig geluid is erg belangrijk. Mijn huidige build is ook erg stil en dat bevalt me heeeeel erg goed.
Basis build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 434,68 | € 434,68 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z790 AERO G | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO Zwart | € 1.256,80 | € 1.256,80 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x SHIFT ATX3.0 | € 150,85 | € 150,85 |
| Totaal | € 2.376,13 | |||
Dank vast voor de moeite!