Parental control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 20:47
Mijn buurvrouw heeft me om wat advies gevraagd. Ze wil het netwerkgedrag van haar kind kunnen blokkeren als dat nodig is en vraagt wat daarvoor een goeie router zou zijn. Mijn eigen netwerk is volledig Unifi en obv daarvan zou ik wel iets kunnen verzinnen dat met een druk op de knop alle apparaten muv een enkeling (de)blokkeert, maar zijn er ook out of the box oplossingen? Men is bekend met de iPhone instelling die bij iedere verbinding het MAC adres wijzigt en dat blokkeren daarop lastig kan zijn.

Ze heeft KPN glasvezel met TV dus er zal waarschijnlijk wat VLAN instellingen gedaan moeten worden of is dat inmiddels achterhaald en hoeft de nieuwe router ook niet meer achter de experiabox te komen? Of adviseren jullie doorlussen juist?

Liefst geen gedoe met wifi extenders, maar de router zal toch in de meterkast moeten komen. Nog een reden waarom ik Unifi zou kiezen, zo’n AP kan ik in het trappengat hangen en bam overal dekking.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Parental Control = Parental Control!!. Laat het opvoeden daarom ook liefst gewoon over aan de 'ouders' of 'opvoeders' en bemoei jezelf er niet, of in ieder geval zo min mogelijk, vanuit een technisch aspect mee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 24-10-2023 23:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Thanks voor je bijdrage Will, maar de reden zit iets dieper geworteld, maar daar ga ik hier verder niet op in, ik bied alleen m’n hulp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
KPN biedt zelf toch ook mogelijkheden tot Parental Control?
Misschien kan ze daar al wat mee.
Kennisbank KPN Box 12: Ouderlijk toezicht instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
The_Doman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:28:
KPN biedt zelf toch ook mogelijkheden tot Parental Control?
Misschien kan ze daar al wat mee.
Kennisbank KPN Box 12: Ouderlijk toezicht instellen
Dat is een mooie optie, maar ze wil ook ad hoc “de stekker eruit kunnen trekken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:20
Die parental controls werken obv mac adres, en zoals je zelf al stelt is dat nu makkelijk te wijzigen.

Een apart ssid met tijdsinterval is dan robuuster, geen idee of dat met een exepriabox kan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puur technisch om MAC privacy extensions te frustreren: ga voor een 802.1X systeem waarmee - bedraad en draadloos - apparaten dmv unieke wachtwoorden of - beter - certificaten aan moeten melden en policy per apparaat geregeld kan worden.

100% waterdicht (tenzij er ook nog sprake is van mobiel internet) maar qua complexiteit en kosten zit je op niveau van MKB- oplossingen.

Als ouder zeg ik: dit is niet hoe je je kinderen moet proberen op te voeden en als techneut zeg ik: complexe systemen (ook al hebben ze een schijnbaar dumbed-down interface) zijn gedoemd tot falen als degene die policies bepaalt minder kennis en motivatie heeft dan degene die ze ondergaat.

Maar als jullie het echt willen werkt het technisch wel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
laurens0619 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:24:
Die parental controls werken obv mac adres, en zoals je zelf al stelt is dat nu makkelijk te wijzigen.

Een apart ssid met tijdsinterval is dan robuuster, geen idee of dat met een exepriabox kan
En dan zit je nog met het bedrade aspect, de game PC hangt namelijk aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @dion_b , bedenk dat pubers meer tijd en resources (voor dit soort gevallen hebben ze vele vrienden) hebben dan dat jij er tijd en moeite in wil stoppen. Ik zou eerder op device niveau ingrijpen.
Met een ouder kind koppeling kan je namelijk alles monitoren en blokkeren (of dat echt goed op site niveau werkt weet ik niet) dit kan op Google en Apple in ieder geval Windows volgens mij ook. Daarmee kan je het device op tijden blokken of gebruikslimieten instellen.
Ik vindt het prima werken zeker op Apple zowel ik als mijn ex kunnen de schermtijd beinvloeden en ze kunnen altijd extra tijd vragen (online)
@vespino Als het om de game PC gaat zit het probleem waarschijnlijk wat complexer en gaat dit niet de oplossing zijn. Voordat je het weet heeft zoontje lief zijn eigen router geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door Frogmen op 25-10-2023 08:50 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
laurens0619 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:24:
Je zou dan het gastnetwerk hiervoor kunnen gebruiken, wel is de snelheid hiervan beperkt lees ik.
Als het bedraad ook beperkt moet heb je wel een 2e router/AP nodig.
Een kennis van mij heeft zo'n "oplossing" in een afgesloten kast staan met scheduling timer en stroomschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:59
Koop een Fritz!box. Die heeft hele mooie functies voor dit soort zaken.
  • gebruikers groepen maken (op basis van devices)
  • toegang tot wifi gedurende bepaalde tijdsblokken
  • wifi tegoed (tijd)
  • extra wifi tegoed (per 45min) met vouchers
  • per groep toegang uitschakelen zonder dat je daar zelf last van hebt
https://nl.avm.de/service...erlijk-toezicht-beperken/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2005135914.png

Afbeeldingslocatie: https://www.zen.co.uk/resources/images/default-source/image-library/help-support/fritz!box_filters_timeperiod.png?sfvrsn=6be687b9_1

Stay safe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 19:23

Barrycade

Through the...

Master FX schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:54:
  • wifi tegoed (tijd)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja mooi, maar gaat hier om een met utp aangesloten probleem.

Voor TS zou ik zeggen, kabel er uit is dus vrij makkelijk. Game pc kabel labellen op Experiabox en presto.

Maar als ouder weet ik dat je het niet in wifi of in kabels moet zoeken, dan branden ze wel hun 4g er doorheen. Maar zorgen dat spul niet in hun kamer ligt. Dus lever je toetsenbord maar in na 22 uur samen met telefoon, en alle dingen met schermpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Master FX schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:54:
  • wifi tegoed (tijd)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En deze dan achter de bestaande experiabox hangen? Of met de vlans aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Volgens mij hebben de meeste ISP modems tegenwoordig PC opties ingebakken.
Heb je al op de modem van je buurvrouw gekeken wat daarop mogelijk is?

Ik zou mij niet druk maken om MAC spoofing, als dat een ding is, heeft PC ook geen zin meer.
Dan wordt het gewoon ouderwets het apparaat afpakken.

Parental Control KPN Experiabox
Volgens mij heeft dat ding ook opties om alleen specifieke MAC adressen internet toegang te geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Duke of Savage op 25-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 19:23

Barrycade

Through the...

Als je dit wil gaan doen ben je gedwongen systeembeheer te doen. En iedereen die bij je langskomt en naar wifi vraagt te white listen. En als ze dan een andere telefoon hebben weer etc etc.

Uiteindelijk maak je je hetzelf moeilijk om te zorgen dat zoonlief niet gamed tot midden in de nacht.

Fysiek niet beschikbaar maken is dan het beste. Maar kan me voorstellen dat als buurvrouw het in haar eentje moet oplossen met puber zoon dat je af en toe redelijk tot wanhoop gedreven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@Barrycade precies dat. Lastig verhaal, zeer moeilijk voor haar. Probeer m'n steentje bij te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:30
Low tech oplossing: schakelklok achter de router zetten? Ik neem aan dat het vooral om gebruik gaat buiten de 'reguliere' uren, dus zou ze er zelf niet zoveel last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Telesto schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:26:
Low tech oplossing: schakelklok achter de router zetten? Ik neem aan dat het vooral om gebruik gaat buiten de 'reguliere' uren, dus zou ze er zelf niet zoveel last van moeten hebben.
Het gaat verder dan dat, er moet ook nog gewerkt kunnen worden bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 22:57
Even een stap vooruit denkend...

Stel dat het lukt om vanuit de router MAC adres filtering toe te passen die ook op de bekabelde aansluiting werkt.
Zou er dan een risico zijn dat puber op 't idee komt een WiFi insteekkaart te halen (of er zelfs al 1 hebben) en daarmee op het draadloos netwerk van de buren te gaan zitten? Of een mobiele hotspot? Hoe ga je dat tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
ShitHappens schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:47:
Even een stap vooruit denkend...

Stel dat het lukt om vanuit de router MAC adres filtering toe te passen die ook op de bekabelde aansluiting werkt.
Zou er dan een risico zijn dat puber op 't idee komt een WiFi insteekkaart te halen (of er zelfs al 1 hebben) en daarmee op het draadloos netwerk van de buren te gaan zitten? Of een mobiele hotspot? Hoe ga je dat tegen?
Klopt, maar we moeten ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 22:57
Misschien dan een beetje low-tech maarreee... Kabel naar puber's PC uit de router trekken en de meterkast op slot doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
ShitHappens schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:52:
Misschien dan een beetje low-tech maarreee... Kabel naar puber's PC uit de router trekken en de meterkast op slot doen?
En dan iedere x tijd de deur van de meterkast vervangen? Het zal sowieso strijd opleveren, das een ding dat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Het gaat verder dan dat, er moet ook nog gewerkt kunnen worden bijv.
Dan een hele simpele router (of powered switch) achter de experiebox zetten, daar de lan van de pc in doen en die simpele router achter de schakelklok doen zodat de rest blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Telesto schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Dan een hele simpele router achter de experiebox zetten, daar de lan van de pc in doen en die simpele router achter de schakelklok doen zodat de rest blijft werken.
Dan zou een switch voldoende moeten zijn, maar kans is dat zoonlief naar beneden loopt, schakelaar om zet en gewoon weer door speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
Kwestie van de deur goed dichthouden.

Kijk, wat voor oplossing je ook verzint, iemand die het echt wil vindt altijd wel een weg om eromheen te werken.
Dus het is denk ik of simpel beginnen, waarvoor hierboven een aantal oplossing zijn aangedragen. Of het echte probleem aanpakken en hulp zoeken voor het gedrag van het kind en de opvoeders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
elke technologische oplossing is gedoemd vroeger of later te falen. in het ergste geval heeft het kind een grote databundel en gebruikt de telefoon als portable hotspot voor de game pc. met 5G voor de telefoon en wifi6e op allebei kom je al een heel eind. niet ideaal, maar iets is beter dan niets.
je bemoeien met een opvoedkundige kwestie bij de buren is vragen om ongelukken. niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-07 13:29
Zelf gebruik ik de Deco M9(3pack) in een eengezinswoning. Dit levert goed bereik door het hele huis(Belangrijk met kinderen!).

De App van Deco heeft vrij uitgebreide parental-controls zoals je kunt zien via deze link:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1598/

Je kunt hier specifieke apparaten aangeven waar op een "bedtijd" geldt of bepaalde content geblokkeerd moet worden.

Misschien dat dit de moeite waard is om eens te onderzoeken.

Zelf gebruik ik deze opties niet, maar weet dus wel dat ze er zijn :)

Edit: Ik zie dat de Tp-link Deco M9's niet veel meer worden verkocht. TP-Link zal ongetwijfeld nieuwe versies aanbieden met vergelijkbare functionaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco_Dijk op 25-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Klopt, maar we moeten ergens beginnen.
Dat vind ik een gevaarlijke gedachte. Dit is iets dat je ofwel goed moet doen, ofwel niet. Als hij een omweg bedenkt dan heeft hij zogezegd een slag gewonnen waardoor je jezelf weer op achterstand zet.

Concreet denk ik trouwens dat het ongeacht de omstandigheden hopeloos is dit te proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 25-10-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Vroeger hielp dit soort 'oplossingen' misschien, maar tegenwoordig zijn er zoveel wifi netwerken waarop je kan mee surfen en is unlimited mobiel heel betaalbaar. Heeft het blokkeren op het netwerk dan nog wel zin?

Het enige wat iet of wat helpt is het toestel fysiek niet van het gelijkvloers te laten gaan zodat ik er zicht op heb.

Wat ik wel eens gedaan heb is in AdGuardHome het schuifje naast "tiktok' op uit gezet. Van ons mag ze hier niet op en ze beweerde ook dat niet te doen.
Plots was het van 'papa, de wifi is kapot'. :+

[ Voor 23% gewijzigd door cadsite op 25-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

En dan iedere x tijd de deur van de meterkast vervangen? Het zal sowieso strijd opleveren, das een ding dat zeker is.
Als die deur daadwerkelijk wordt gesloopt heb je een probleem wat parental controls niet op gaat lossen.

Ik zou inderdaad gaan voor een eigen AP voor de kids, met een ethernet 'doorluspoort'. Daarop de game zooi, AP zelf op een tijdschakelaar/domotic contact (ik heb een standaard setje van de action, schakelt op tijd, en ik heb aan/uit knoppen in de app op mijn telefoon) zou het perfect kunnen doen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:05
vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:54:
[...]

Maar je r dan wel in mengen met t risico dat jij vervolgens de klappen vangt?

Waarom moet elk stukje opvoeding op technische wijze gedaan worden tegenwoordig...
Als die gene al snapt waar ie moet wezen voor zn verbinding, ga je deze strijd toch niet winnen, want dan kan die ook vrolijk de router/modem naar default resetten,
of ga je de hele dag netwerkbeheerder en politie agent spelen voor de buuv?

edit: vroeger, voordak internet/eige pc had, werd mijn gameboy gewoon afgepakt als ik me niet gedroeg

[ Voor 7% gewijzigd door JWL92 op 25-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50
Je kunt Kliksafe (https://www.kliksafe.nl/) eens overwegen, die bieden diverse opties voor wat je zoekt op een vriendelijk te beheren manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Michel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:09:
Je kunt Kliksafe (https://www.kliksafe.nl/) eens overwegen, die bieden diverse opties voor wat je zoekt op een vriendelijk te beheren manier.
Is een eigen pi-hole oid dan ook niet gewoon een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:50
vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Ongetwijfeld, maar wat minder gebruiksvriendelijk en naar mijn mening wat minder zelfstandig. Ik heb er de eerste paar maanden toch vrij regelmatig sites aan een whitelist moeten toevoegen omdat er teveel geblokkeerd werd.

Bij Kliksafe gaat dat net wat vriendelijker. Zakelijk ken ik ze met een echt fysiek hardware apparaat in de meterkast, weet even niet of de privé tak dat ook biedt. Maar dat is wel solide spul en niet te omzeilen met netwerk kabeltje omprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:53
Ik zou het eerder op de ingebouwde functies van de iphone, androids en windows apparaten zoeken. Inmiddels is dat vergaand in te stellen. Als je op netwerk nivo gaat whitelisten en blacklisten is dat vrij eenvoudig om omheen te werken, en het breekt van alles op sites die ze wel mogen gebruiken. Als je apparaat zelf ingesteld staat met parental control, dan is een uurtje surfen en daarna gelocked ook echt echt gelocked. Plus je hoeft niet per se te blokkeren, maar kunt als parent zien wat je kind op het apparaat doet, ongeacht welk netwerk/wifi of vpn die in gebruik heeft. Afhankelijk van hoe de situatie is kun je dan afspraken maken, en je kind daar aan houden. Of je dat controleren en blokkeren moet willen is een andere discussie, die voert je buurvrouw zelf maar.

[ Voor 14% gewijzigd door barbarbar op 25-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
Wat je ook doet, kan je melden hoe lang het stand houdt? Erg vermakelijk om dit soort gevechten vanaf de zijlijn te zien.

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als ik dit zo lees is deze strijd al lang geleden verloren, en nogmaals technisch gaat ze dit niet winnen. Ben bang dat hij sneller de router gereset heeft dan dat jij hem aanzet. Zolang ze niet met elkaar in gesprek gaan is dit zinloos. Geef het geld liever uit aan een mediator. Moeder zal vooral ook duidelijk moeten zijn en grenzen stellen en deze handhaven. Stilletjes het wifi blokken is niet de manier.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
vespino schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Dat is zeker een optie.
Ik heb thuis een AdGuardHome hangen en daar kan je dat ook allemaal in instellen.
Maar nogmaals.
Dat is verre van waterdicht, verdoe er je tijd dus niet mee.

Wat ga je doen tegen het mee surfen op wifi van buren en/of thetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
cadsite schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Dat is zeker een optie.
Ik heb thuis een AdGuardHome hangen en daar kan je dat ook allemaal in instellen.
Maar nogmaals.
Dat is verre van waterdicht, verdoe er je tijd dus niet mee.

Wat ga je doen tegen het mee surfen op wifi van buren en/of thetering?
Veel te moeilijk, gewoon 1.1.1.1 als DNS op de PC instellen en heel die PiHole staat werkeloos langs de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
^ Dat.

Adguard/pihole etc. Hier ook mee bezig geweest. 1.1.1.1 inderdaad. Youtube/tiktok etc op router geblokkeerd. Kids vervolgens zelf een vpn appje gedownload en vrolijk weer op youtube. Kansloos. Voor iedere maatregel is een tegenmaatregel. Enige oplossing is powerkabel uit de router. (meterkast kan hier op slot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
gysman11 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:15:
Enige oplossing is powerkabel uit de router. (meterkast kan hier op slot).
En dan nog...
Thetering & wifi van de buren.

Kortom totaal kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-07 16:29
Niet doen, jij wordt de sysadmin van de buurvrouw en met een beetje pech degene met de blauwe ogen als de jeugd je gaat opzoeken. Als ze onderling niet tot een oplossing kunnen komen, werkt een dergelijke blokkade ook niet. Als midden in een game de verbinding weg valt en de dader bevalt dat niet,
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:44
Er komt dan een tijd dat app 1 wel mag en app 2 niet, maar ook in bepaalde tijdsintervallen, en per device ongeacht netwerk connectiviteit en dan ontkom je er niet aan om het op endpoint niveau te doen en daar gaat het veelal mis als het om één oplossing gaat. iOS laat weer niet veel toe e.d., alleen de eigen oplossing.

Als het netwerk technisch, centraal dus, afdoende is zou dit kunnen (ook een app voor): [Firewalla] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 15:04
Voor m’n eigen kids heb ik wel eens getwijfeld om met een eigen VPN aan de slag te gaan. En dan al het verkeer over de VPN verbinding te routeren. Zonder VPN, geen internet toegang.

Voor m’n eigen telefoon doe ik dit middels WireGuard om altijd bij m’n thuis netwerk te kunnen.

Ik heb uiteindelijk het nooit ingezet voor m’n kids, omdat tegenwoordig alle communicatie via SSL gaat naar steeds variërende cloud servers. Het is dus enorm lastig om bepaalde diensten te blokkeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Shorty24 op 25-10-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 14:02
JWL92 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Maar je r dan wel in mengen met t risico dat jij vervolgens de klappen vangt?

Waarom moet elk stukje opvoeding op technische wijze gedaan worden tegenwoordig...
Als die gene al snapt waar ie moet wezen voor zn verbinding, ga je deze strijd toch niet winnen, want dan kan die ook vrolijk de router/modem naar default resetten,
of ga je de hele dag netwerkbeheerder en politie agent spelen voor de buuv?

edit: vroeger, voordak internet/eige pc had, werd mijn gameboy gewoon afgepakt als ik me niet gedroeg
Precies dit.
Als je in de communicatie en opvoeding te kort schiet moet je dat niet technisch oplossen.
En ja ik spreek uit ervaring met een 24 jarige zoon en heb alle fases wel meegemaakt ondertussen.
Technisch kan ik alles regelen hier in huis maar een goed gesprek en voorwaarden stellen bereik je meer mee. En ja ik heb het aantal PSP, nintendo DS, Xbox en PS2/3/4 controllers wel achter sloten en grendel gehad in alle jaren.
Maar goed ik heb dit altijd zo in de opvoeding gedaan, maar als je het boompje vanaf het begin scheef laat groeien krijg je m niet zo makkelijk meer recht als ie groot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43
Ik zie hier vooral dat de oplossing wordt gezocht in het filteren van mac-adressen om toegang te blokkeren.

Ik zou juist voor een situatie gaan waarbij je bekende apparaten toevoegt aan de white-list , en alle (onbekende) apparaten automatisch blokkeert.
Daarnaast kun je een gast wifi opzetten voor eventueel bezoek die gebruik wil maken van de wifi.

Nadeel is wel dat de buurvrouw waarschijnlijk bij elk nieuw apparaat bij jouw aan de deur komt om deze aan de white-list toe te voegen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
De jeugd is slimmer dan je denkt, als je niet meteen netjes kinder accounts hebt aangemaakt ben je de sjaak en ga je het niet meer redden. Met kan je het in ieder geval monitoren en ze ermee confronteren en in gesprek gaan. Persoonlijk doe ik dat met de kinderen maar ik heb niet de illusie dat het waterdicht is. Op IOS werkt schermtijd best goed maar ze hebben een manier om toch steeds een minuut door te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik heb Adguard Home in gebruik en kan inderdaad wel wat specifiek verkeer filteren. Maar dit is zo te omzeilen via een dns instellingen. Daarnaast Gebruik ik een Fritzbox en kan per device (bedraad en onbedraad) instellen of deze op internet mag en wanneer. Dat werkt prima. Zie boven.
Ik stuur die FritzBox PC aan via Home Assistant. Dat is net wat makkelijker schakelen en instellen (voor mij dan).
Los daarvan heeft mijn zoon een Google account. helaas hebben we die ooit onder Googles Family link gebracht, waar je nooit meer vanaf komt (nou ja vanaf 16 pas). Die werkt wel, maar alleen op de Android telefoon. Ik ben daar geen fan van.
Let wel, als mij zoon toch op internet wil, creëert hij een hotspot op zijn telefoon. Dus uiteindelijk bereik je net te weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 26-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@ahbart dat kan je via familylink waarschijnlijk wel blokkeren maar is ook gedoe.
Moet zeggen met 2 pubers heb ik dus op drie platvormen accounts en zaken te regelen. Eigenlijk staat alles open behalve schermtijd op iOS maar is eigenlijk ook enigzins op verzoek van de kinderen want ze vergeten anders de tijd (lees blijven maar op hun device hangen).

Pagina: 1