Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-08 19:50
Hoe doen medetweakers dit?

Ik heb van geschilderd MDF een redelijk luchtdichte kast gemaakt met een acrylaat schuifwandje er in om mijn Filament in op te gaan slaan.
Via Ali express een ontvochtiger gekocht om in die kast het vocht percentage dat in de lucht zit naar beneden te brengen, maar veel verder als 45 a 40 procent krijg ik het niet.

Terwijl mijn oplossing die ik tot op heden heb gebruikt (een kunststof Ikea box met een Bison vochtvreter en een schaaltje met Silica GEL korrels in de box) veel betere resultaten oplevert, ik zit daar vaak op een vochtpercentage van 30 a 28% luchtvochtigheid.
maar ja, die Silicakorrels moeten elke 2 maanden in de oven gedroogd worden, en die bison vochtvreter is toch een beetje een chemisch zooitje (als je Kunststof box uit de kast pakt en er mee knoeit).

Hoe doen andere mensen die hun Filament droog op willen slaan dit???

Ik heb er een beetje een hekel dat ik mijn filament in de oven moet drogen voordat ik kan gaan printen, ik wil het "gewoon" uit de voorraadkast pakken en gaan printen.

Voor PLA is die luchtvochtitgheid niet zo'n probleem, maar voor PETG, NYLON, ABS etc wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 22:55
Ik gebruik gewoon grote ziploc zakken(van de ikea, die hebben een dubbele sluitrand) waar ik ze in stop met een zakje silicagel en dan zoveel mogelijk lucht uit pers. En als ik een rol te lang uit de zak heb gelaten droog ik 'm gewoon in een filamentdroger.
Zo'n filamentdroger is sowieso een uitkomst. Ik heb de sunlu filadryer S2, en je kan het filament er in laten terwijl hij aan je printer hangt, dus dan blijft het lekker droog tijdens het printen en als ik merk dat het plastic te vochtig aan 't worden is kan ik zelfs tijdens een printsessie dat ding nog aan zetten.

Met zowel PETG en ABS heb ik weinig problemen ondervonden met deze methode en het scheelt een hoop gedoe met het droog houden van een hele kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Dank voor je reactie met jou ervaring:)

Helaas is het voor mij geen oplossing die afdoende is om 20+ rollen filament in plasticzakken te houden (dat doe ik nu ook en is zeer bewerkelijk bij het wisselen), bovendien moet dan nog steeds elke 2 a 3 maanden het filament gedroogd worden.
ik heb de rollen tijdens het printen uiteraard in een drybox waar de luchtvochtigheid beneden de 25% is anders staat na een halve dag de rol PETG alweer te knetteren van het vocht.

Dus dat het een kast moet worden waar ik heel gemakkelijk een rol uit kan halen & terug kan plaatsen staat vast.
Maar met welke middelen krijg je die kast op een lage luchtvochtigheid.
ik heb nu een ontvochtiger van ALI er in staan maar die levert slecht beperkte resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearmaker
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-06 11:19
Het probleem zit hem duidelijk in de ruimte waar de 3D-printer staat opgesteld. Die ruimte moet warm en droog zijn. Optimaal is 20 graden of warmer en de luchtvochtigheid maximaal 40 - 50 %. Ik print beroepsmatig met 6 printers in een ruimte. Ik heb er een digitale hygrometer staan om alles in de gaten te houden. Gebruikt filament zoals PETG ligt gewoon onbeschermd in de kast. Moeilijke materialen zoals nylon (zeer hygroscopisch) meestal in een afsluitbare plastic zak. Silica korrels, drogers en alle andere oplossingen gebruik ik niet, alleen een airco die ik inschakel bij vochtig weer. Als het bij nylon nodig is om te drogen dan kun je het verwarmde bed van de printer daarvoor gebruiken. Op 50 - 60 graden Celsius is een uur meestal lang genoeg. Verder is een dichte printer minder gevoelig dan een open versie. Ook de kwaliteit van het filament is belangrijk. Goedkoop is duurkoop, dus neem de betere merken. Moraal van dit verhaal : luchtvochtigheid in de werkruimte is het allerbelangrijkst. Indien het niet lukt (of te duur) om de ruimte droger te maken, zou ik de printer inclusief alle rollen filament in een zelfgebouwde klimaatkast zetten. De warmte van de printer helpt dan mee. Van MDF zou ik het niet maken, dat is daarvoor ongeschikt. Neem betonplex o.i.d. dat neemt geen vocht op en geeft het dus ook niet af. Die klimaatkast moet altijd aan staan ! Dus niet uitschakelen na het printen. Een hygrometer is belangrijk. Meten is weten. Kijk naar de grote 3D-printers van Ultimaker. Daar zitten de rollen naast elkaar in een verwarmde kast (ongeveer 30 graden). Een hogere temperatuur geeft automatisch een lagere luchtvochtigheid. Als je de klimaatkast goed isoleert heb je zeer weinig energie nodig om hem op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:18
Kan nog veel vocht uit het MDF komen, binnenkant van je kast bedekken met plastic oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien kan een (kleine) fan helpen, mits de ruimte zelf niet te vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:54
Zolderopruiming schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:47:
Ik heb van geschilderd MDF een redelijk luchtdichte kast gemaakt met een acrylaat schuifwandje er in om mijn Filament in op te gaan slaan.
Ik kan me niet voorstellen dat dit luchtdicht is? Zo'n acrylaat schuifwandje lijkt me nooit goed luchtdicht te sluiten. Heb je die ontvochter al eens in de kunstof Ikea box gezet om te kijken wat er daar gebeurt? (moet je wel een gaatje maken voor je kabeltje en die met kneedgum of iets even tijdelijk luchtdicht maken).

Ik zou eerst eens uit gaan sluiten waar het aan ligt. En wellicht is een foto van je kist ook handig voor ons om wellicht wat probleem punten aan te wijzen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:34
Ik gebruik ook (meerdere) ikea samla met een vochtvreter. Dat zou in zo’n kast ook wel gaan denk ik.

Waar laat die ontvochtiger zijn water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:54
Adam Savage heeft ook een droog box gemaakt, misschien heb je daar wat aan: YouTube: Adam Savage Builds His 3D Print Farm!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
Naast dat de kast lucht en vocht dicht moet zijn denk ik dat een kast waar 20 rollen tegelijk ingaan ook niet ideaal is. Elke keer als je de kast opent vult de kast zich met vochtige lucht met en na het sluiten moet je daar weer vocht aan onttrekken. We weten niet welke ontvochtiger van ali je nu hebt maar als deze enkel verwarmt zal dit niet heel veel helpen zoals die @gearmaker en @jeroen3 al aangeven.

Eigenlijk zou je eerst het filament en de lucht in de kast moeten verwarmen en daarna vocht afvangen van de lucht door te koelen. Alleen op die manier kun je de relatieve luchtvochtigheid laag houden op kamer temperatuur (of je moet continu willen verwarmen).

Zomaar een idee: Een kast met twee compartimenten, aan de ene kant heb je de rollen filament en aan die zijde plaats je de warme zijde van het peltierelement (met heatsink). In de hoek van de kast plaats je een ventilator die lucht van de verwarmde zijde naar het andere compartiment blaast. Deze warme lucht gaat dan langs de koude kant van het peltierelement, koelt af, de relatieve luchtvochtigheid stijgt tot het verzadigingspunt en de condens kun je afvangen. De koude lucht blaas je weer terug en de cyclus begint opnieuw. Regel en monitor dit met een uC en je kan dit proces stoppen wanneer de luchtvochtigheid naar wens is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
Een plaatje met wat ik bedoel zegt waarschijnlijk meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSflSjC4jW5XpGouBlHuzt4HDRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FSaiL6zM0ASNXdPZTC95JUF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Soepstengel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:25:
Adam Savage heeft ook een droog box gemaakt, misschien heb je daar wat aan: YouTube: Adam Savage Builds His 3D Print Farm!
Adam Sauvage,was inderdaad de start van mijn project :9~
.
Ik heb de kast van 18 mm geschilderd MDF nu enige tijd in gebruik en dat lijkt behoorlijk goed te functioneren,
Ik wilde met dit topic gewoon een weten hoe andere mensen dat oplossen (allemaal met hun eigen overwegingen).

Doordat ik geen deurtjes met een spleet heb gemaakt maar in de zijkanten van de wanden een goed passende gleuf heb gefreesd voor de acrylaatplaat die als schuifdeur functioneer, en ik alle houtverbindingen met verf dicht heb geschilderd is de kast afdoende dicht gemaakt voor deze toepassing.
.
De ontvochtiger van ali Afbeeldingslocatie: https://nl.aliexpress.com/item/1005005803946939.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.16.75f479d29ujUUa&gatewayAdapt=glo2nld doet die zijn werk behoorlijk.
Wat deze eigenlijk doet is de lucht verwarmen en dan langs een koude spiraal blazen waardoor vocht condenseert.
Dat wordt dan in een bakje opgevangen of door een slangetje afgevoerd.
Werkt echt prima, zeker voor het geld dat ik voor betaald heb (afgewogen tegen bijvoorbeeld de energiekosten van een airco, een veel goedkopere oplossing voor zo'n relatief kleine ruimte).
Maar ik denk denk dat de Silica korrels die ik in een bakje heb staan naast de bison vochtvreter net even voor een wat beter resultaat zorgen (30% luchtvochtigheid, in mijn IKEA boxen haalde ik 24%, maar dat was zooooo'n gedoe om de rollen er elke keer uit te halen, dus dat wilde ik gebruiksvriendelijker).

Als ik de deur open doe om een rol er uit te halen vult de kast zich niet meteen met vochtige lucht (het stormt niet in mijn printer ruimte >:) , meestal zie ik dat de luchtvochtigheid met 2 a 3 % toeneemt en dat is na een uur ofzo weer terug naar het normale niveau.
Voldoende zodat met name de PETG & de Nylon zich niet in een aantal uren volzuigen met vocht:), want de luchtvochtigheid wil in Nederland met name in deze tijd van het jaar zomaar naar 70% oplopen.

Tijdens het printen wat (ook naar idee van Adam Sauvage) in een acrylaat kast gebeurd hangen de rollen filament dus ook in een goede luchtvochtigheid, ik denk dat ik er nu dus vanaf ben om met grote regelmaat de oventhermometer op 55 graden in te stellen 8)

De lucht in zowel het printercompartiment als in de voorraadkast is dus 30 graden resp 25 graden, en die warmere lucht is zoals medetweaker gearmaker al schreef zowieso minder vochtig, maar dat meten we natuurlijk met een metertje die voor een schappelijk prijsje op Ali of amazon te bestellen zijn 8)

Dank je wel voor jullie input en wellicht dat meerdere van jullie de Ideeën van Adam bruikbaar vinden, en dit topic nuttige kost vinden als je er zelf mee aan de slag wilt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecR_u96bKdb0dzjb2oJDjQQqtnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRiPw76ESrSdhAN0dTs3DzMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xel4unHQTTfG-0BTvYxzarN5IE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKZXXGRmtk5ODOw2yEgY6y3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndxqkzkRFp95uiZeB5gQDI6Bxe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQH0MbEC4pQwCA4bzhytg1K1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Zolderopruiming schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:41:
[...]

Adam Sauvage,was inderdaad de start van mijn project :9~
.
Ik heb de kast van 18 mm geschilderd MDF nu enige tijd in gebruik en dat lijkt behoorlijk goed te functioneren,
Ik wilde met dit topic gewoon een weten hoe andere mensen dat oplossen (allemaal met hun eigen overwegingen).

Doordat ik geen deurtjes met een spleet heb gemaakt maar in de zijkanten van de wanden een goed passende gleuf heb gefreesd voor de acrylaatplaat die als schuifdeur functioneer, en ik alle houtverbindingen met verf dicht heb geschilderd is de kast afdoende dicht gemaakt voor deze toepassing.
.
De ontvochtiger van ali [Afbeelding] doet die zijn werk behoorlijk.
Wat deze eigenlijk doet is de lucht verwarmen en dan langs een koude spiraal blazen waardoor vocht condenseert.
Dat wordt dan in een bakje opgevangen of door een slangetje afgevoerd.
Werkt echt prima, zeker voor het geld dat ik voor betaald heb (afgewogen tegen bijvoorbeeld de energiekosten van een airco, een veel goedkopere oplossing voor zo'n relatief kleine ruimte).
Maar ik denk denk dat de Silica korrels die ik in een bakje heb staan naast de bison vochtvreter net even voor een wat beter resultaat zorgen (30% luchtvochtigheid, in mijn IKEA boxen haalde ik 24%, maar dat was zooooo'n gedoe om de rollen er elke keer uit te halen, dus dat wilde ik gebruiksvriendelijker).

Als ik de deur open doe om een rol er uit te halen vult de kast zich niet meteen met vochtige lucht (het stormt niet in mijn printer ruimte >:) , meestal zie ik dat de luchtvochtigheid met 2 a 3 % toeneemt en dat is na een uur ofzo weer terug naar het normale niveau.
Voldoende zodat met name de PETG & de Nylon zich niet in een aantal uren volzuigen met vocht:), want de luchtvochtigheid wil in Nederland met name in deze tijd van het jaar zomaar naar 70% oplopen.

Tijdens het printen wat (ook naar idee van Adam Sauvage) in een acrylaat kast gebeurd hangen de rollen filament dus ook in een goede luchtvochtigheid, ik denk dat ik er nu dus vanaf ben om met grote regelmaat de oventhermometer op 55 graden in te stellen 8)

De lucht in zowel het printercompartiment als in de voorraadkast is dus 30 graden resp 25 graden, en die warmere lucht is zoals medetweaker gearmaker al schreef zowieso minder vochtig, maar dat meten we natuurlijk met een metertje die voor een schappelijk prijsje op Ali of amazon te bestellen zijn 8)

Dank je wel voor jullie input en wellicht dat meerdere van jullie de Ideeën van Adam bruikbaar vinden, en dit topic nuttige kost vinden als je er zelf mee aan de slag wilt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gemaakt met het ingefreesde acrylaat in de deur! Zelf zit ik ook al een tijdje te kijken naar een goede oplossing om het filament dat niet in de ams zit op te slaan.

Een ontvochtiger die de waterdamp laat condenseren is idd het enige wat echt helpt. Maar nu snap ik niet helemaal wat er in de tussentijd gewijzigd is aan de kast/onvochtiger.
Zolderopruiming schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:48:
Dus dat het een kast moet worden waar ik heel gemakkelijk een rol uit kan halen & terug kan plaatsen staat vast.
Maar met welke middelen krijg je die kast op een lage luchtvochtigheid.
ik heb nu een ontvochtiger van ALI er in staan maar die levert slecht beperkte resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
>Maar nu snap ik niet helemaal wat er in de tussentijd gewijzigd is aan de kast/onvochtiger

Niets, ik begon aan dit project en was op zoek naar goede overwegingen van andere mensen waar ik zelf nog niet aan gedacht had, mijn project heeft uiteindelijk vorm gekregen zoals ik er aan begonnen was.
Ik moet alleen de softclose lade's nog schilderen en iets verzinnen om dat metertje in de kast te bouwen voor makkelijker uitlezen;-]

Als iemand nog een goeie tip heeft voor een betere kwaliteit ontvochtiger voor een leuke prijs houd ik me aanbevolen

[ Voor 12% gewijzigd door Zolderopruiming op 02-11-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-O-
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDGsV7BbUGkAGkjxSUHEHzfoFCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuAdqwM4qm1EDTU4tuBKZ2p6.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi Zolderopruiming, ik hoop dat je inmiddels al goed vooruit kunt met je eigen filament ontvochtigers. Daarbij wilde ik toch graag mijn zelfgemaakte filamentdroger met je delen. Misschien heb je er nog iets aan!

Deze droger heb ik gemaakt van een ronde bewaardoos voor voedsel, omdat dit de enige goedkope doos was die ik in Nederland kon vinden waar alles in past én waar je doorheen kunt kijken. Ik gebruik een herbruikbare silicagelzak (een auto-ontvochtiger) die je eenvoudig in de magnetron kunt drogen.

Of de ontvochtiger zakken chemisch zijn of niet, weet ik eerlijk gezegd niet precies. Maar zolang je de ontvochtiger steeds in de magnetron droogt voordat je een nieuwe rol filament in de droger legt, gaat de luchtvochtigheid flink omlaag. Zonder het filament eerst in een elektrische droger te drogen, zakt de luchtvochtigheid na een paar dagen al onder de 30%, wat ik behoorlijk goed vind! Als het filament vooraf in een elektrische droger wordt gedroogd, kan de luchtvochtigheid in de zelfgemaakte droger zelfs nog lager uitkomen.

Je kunt de droger hier bekijken:
YouTube: DIY Filament Dryer for 3D Printers | Efficient Home Solution for Dry...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Ik vind het echt een briljant idee!!!!!
Nu nog alle onderdelen ff op STl formaat sharen zodat die we ze zelf kunnen printen:-}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:50
Dit is geen filament droger, dit is een 'maak de lucht in een afgesloten bak droger' oplossing. Zonder warmte toe te voegen krijg je echt het vocht niet uit je filament (of zo weinig dat het effect te verwaarlozen is).

Daarnaadst vind ik het ook niet echt een goede prestatie dat de luchtvochtigheid pas na een paar dagen onder de 30% zakt. In feite is een Bambulab AMS hetzelfde principe, daar doe ik 4 rollen in en met minder silica dan in jouw oplossing zit, komt de luchtvochtigheid met gemak onder de 20%.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Zolderopruiming. als ik tijd heb en er zijn extra drogers nodig, dan ga ik deze zeker printen in de plaats van hout te maken, zodat later de files ook door andere gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben ook bezig met een set doogdozen, een aantal voor 20 cm spoelen en een aantal voor 30 cm spoelen:

20 cm:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2213882/20241021_Droogdoos200mm.png

30 cm:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2213882/20241021_Droogdoos300mm.png

In eerste instantie had ik 20w per doos, maar toch maar even de berekening opgevraagd bij ChatGPT of dat voldoende zou zijn. Deze gaf aan dat het waarschijnlijk wel 120 watt zou moeten zijn om de variant voor 30 cm spoelen binnen zes uur op 60°C te krijgen. Daarop maar besloten om de verwarmingselementen van de 20 cm variant te verhogen naar 80 Watt en de 30 cm variant naar 150 Watt.

Er komt ook nog een vakje voor silicagel, dat moet ik nog eens (opnieuw) intekenen.

Als ik plaatjes van de daadwerkelijke droogdozen heb zal ik die laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 21-10-2024 13:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Het is misschien goed voor de oplettende lezer om het onderscheid te maken van een:
- Droogkast (droogdoos)
Die (zoals in mijn geval ) puur bedoeld was voor de opslag van Filament zodat deze zich niet lekker hygroscopisch vol zuigt met vocht terwijl het opgeslagen ligt.

En een
- Filament droger
Waarbij het de bedoeling is dat filament van vocht wordt ont-daan als het kwaad al geschied is.

Vr.grt
Gerard aka zolderopruiming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zich bestaat dat onderscheid, maar zonder actieve verwarming zal een droogkast voor bepaalde soorten plastics, zoals bijvoorbeeld Nylon of TPU, gewoon irrelevant zijn, omdat je nu eenmaal echt kurkdroge lucht nodig hebt om deze op te slaan. Ik denk dat het bespreken van verwarming dus wel relevant is als het het doel is om filament onder de de juiste voorwaarden op te kunnen slaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-02 13:30
Die vacuumzakken vond ik een heel gedoe. Ik ben overgeschakeld naar 4L Cornflakes dozen van Amazon (Vtopmart 4L Large BPA Free Food Storage Box). Is iets duurder in aankoop maar handiger in gebruik. Daar past rol 1kg filament in samen met een zakje silica gel. Hierdoor blijven de rollen voorlopig goed. Extra drogen heb ik het laatste jaar nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En als je een droogkast maakt, denk dan ook aan een plek waar de vochtige lucht weg kan.
Ik heb een goedkope van Amazon. Voorzien van een verwarming en fannetje voor de circulatie. Maar de behuizing sluit je hermetisch af. Leuk als je filament droog is, maar anders juist niet wenselijk.
Dus bij de fan heb ik een gaatje gemaakt in de behuizing, en bovenin in het deksel ook. Zodoende zuigt hij onderin "koude droge lucht" aan, die gaat over het element, en via het gaatje aan de bovenkant kan dan de warme vochtige lucht weer weg.
En na het drogen kan er dan nog een plakbandje over om weer af te sluiten. Al kan dat natuurlijk ook met een super fancy 3D geprint modelletje :+

Nav YouTube: Don’t use desiccant bags unless you do this! ook eens eens wat droogzakjes in de magnetron gedroogd. Inclusief bakje ging dat van 175 naar 161 gram in een paar minuten. Daarna weer in de AMS gestopt :)

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 23-10-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
ik zie dat anders.
Ik ontvochtig liever de lucht die -in- de kast zit ipv vochtig lucht uit de omgeving mijn droge kast binnen te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja dat is ook zo, voor een droogkast is dat afdoende, zoals in een AMS.

Als je echt een "filament dryer" wil maken gaat dat wel spelen. Maar dan heb je het dus over een ruimte waar een hogere temperatuur aanwezig is (en dus meer ruimte in de lucht om vocht op te nemen). Uiteindelijk moet je die warme vochtige lucht dan ergens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Hoe ik dat doe in mijn zelfgemaakte droogkast (let op droge kast, geen filament droger):

Ik haal het vocht UIT de lucht (met een ontvochtiger) en dat vocht dat gooi ik dan (vanuit het bakske waarin het verzameld is) hoppekeee de gootsteen in...
je kan er ook een slangetje aan hangen en die op een afvoer aansluiten

EN om dan om een NOg lagere luchtvochtigheid te behalen, gebruik ik chemische zooi zoals de bizon vochtvreter (chemicalien trekken het vocht aan, vallen samen in een bakske en hoppekéée chemicalien samen met het water de gootsteen in) ((niet heel mileuvriendelijk dus))

Het doel van het hele process:, dus niet hoef te wachten tot een
ZOdat ik mijn filament droog op kan slaan en het niet volgezogen is met vocht als ik iets wil gaan printen ik niet hoef te wachten totdat.... een filament droger mijn gewenste kleur droog gemaakt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machinist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 16:57
Makkelijker, van de ikea een vuilnisbak in de doorsnee maat van een spoel, of 2 vuilnisbakken op elkaar, op de bodem plaatse je een 220volt lamp, aan de zijkant een gat voor lucht inlaat die lands de lamp stroomt,daarboven een rooster waar de spoelen filament op kunnen liggen. Bovenin maak je een deksel, of van de 2de vuilnisbak omgedraaid de bodem, daar bouw je een computer fan op met adapter en plaats hem zo dat hij lucht uit de bakken opzuigt. De verwarming van de lamp, geen led gebruiken, en de aanzuiging van de fan zorgt dat er warme lucht langs de spoelen gaat en dus droogt. Door verschillende wattages te gebruiken van de lamp kun je de warmte instellen. Goedkoop, effectief en leuk projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Heb je ook al eens gemeten wat de luchtvochtighied is t.o.v. van de omgeving (de lucht die je binnen trekt)?
Want ik zie in dit process nergens dat er vocht afgevoerd wordt ???

WEL een leuk! hobby projectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florian-98
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-08 11:08
Hey! 👋
Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar ik kwam het tegen tijdens mijn zoektocht voordat ik zelf een droogkast ging bouwen.

Even een kleine nerd-opmerking tussendoor: “luchtvochtigheid” bestaat eigenlijk niet. Het gaat altijd om de relatieve luchtvochtigheid. En die hangt sterk samen met de temperatuur. Warme lucht kan namelijk meer vocht vasthouden dan koude lucht.

Als je dus ooit een upgrade wil doen aan je droogkast: leg er een verwarmingsmatje in. Dan hoeft de ontvochtiger minder hard te werken en haal je makkelijker vocht uit de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor een ontvochtiger je hebt, mijn heel simpel en goedkoop chinees ding verwarmt de kast al tot zo'n 28 graden celcius omdattie warme lucht over een koud element heen jaagt en dat condenserende vocht opvangt in een containertje ( wat ook via een slangetje naar een afvoer kan), dat icm met de vochtvreter levert goede resulaten bij een paar watt stroomverbruik.

Grtjs & suc6
**op zijn tijd vind ik het ook leuk om taalpurist te zijn :)
Pagina: 1