Elektra verwijderen jaren 60 huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-05 19:29
Recent een jaren 60 woning aangeschaft welke ik volledig wil gaan verbouwen. Ook de elektra kan wel een "opfrisbeurt" (lees volledig vernieuwen) gebruiken. Op dit moment is de elektra erg spannend aangelegd, zie de fotos hieronder.
Nu vroeg ik mij af in welke volgorde ik al deze bedrading naar de stopcontacten en lampen het beste kan verwijderen. Ik heb vrij weinig ervaring met elektra maar met de juiste veiligheidsmaatregelen denk ik dat ik dit zelf kan.

De meterkast heeft volgens mij 5 groepen en 1 aardlek... Deze heb ik al geregeld omgezet om frontjes van de stopcontacten te verwijderen en vervolgens af te dekken met een doek ivm nat maken van de muur voor het behang verwijderen. Er zitten slechts enkele buizen ingefreesd maar deze mogen er wat mij betreft uit. De rest loopt allemaal via het plafond en verschillende doosjes achter lampen. Er zijn denk ik 4 stopcontacten geaard in het hele huis. Onder de keuken, in de wc :), en 2 in de meterkast.

Zie hieronder de sfeerimpressie van de in mijn ogen levensgevaarlijke stopcontactconstructie gemaakt door de hobbyist enkele bewoners geleden.

Ik heb sommige stopcontacten al afgeschermd door aan elke apart draad een kroonsteen te bevestigen (250V 16A).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk6OYKDvG5FPXAKovsPbiwtPn6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxXW10SdaFlwqL2XQOyPiZau.jpg?f=fotoalbum_large

(De stroom voor de geiser (welke ook weggaat) is aangesloten recht onder de waterleiding :o )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q0LAzDC8WqzNlDtl_VggLlJ4kk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTJbZxS3e2zQu9jOkg2hlvZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDXwG9TZNqM7PudBgWVWPgQttgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzkxbps9tD5dkVsrslLiiN4S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PCGAMER00 op 24-10-2023 11:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je foto's zijn nog niet zichtbaar.
maar meen wel dat niet persé elk apparaat geaard aangesloten hoeft te zijn om bij lekstroom door de automaat in de meterkast beveiligd te zijn.
edit: maar kennelijk is het wel verplicht nieuwe stopcontacten te aarden.

[ Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-10-2023 12:05 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
JJ Le Funk schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:08:
je foto's zijn nog niet zichtbaar.
maar meen wel dat niet persé elk apparaat geaard aangesloten hoeft te zijn om bij lekstroom door de automaat in de meterkast beveiligd te zijn.
Als het goed is zijn de fotos nu zichtbaar..

Klopt maar in het huidige huis uit 2000, waar ik nu nog woon is elk stopcontact geaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gebruik geen kroonstenen maar Wago klemmen of vergelijkbaar.

Ik zou dit inderdaad vervangen.

Overigens hoeven stopcontacten geplaatst voor 1997 niet geaard te zijn, tenzij je een stopcontact gebruikt wat de indruk wekt geaard te zijn (dus met aardsleuven/pennen) Maar als je dan toch bezig gaat met nieuwe kabels trekken is een aardedraad meetrekken een kleine moeite natuurlijk.

Overigens is het wel verplicht om elk nieuw stopcontact te aarden.

[ Voor 90% gewijzigd door pagani op 24-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 16:26
Als je alles opnieuw gaat aanleggen, kan je toch gewoon alles in meterkast uitzetten en beginnen met alles eruit te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
daniel14 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:13:
Als je alles opnieuw gaat aanleggen, kan je toch gewoon alles in meterkast uitzetten en beginnen met alles eruit te trekken?
Ja, zoiets als de aardlek naar beneden en gaan met die banaan? Maar hoe zorg ik dat alles in de meterkast (veilig) is afgesloten. Wil nog 1 stopcontact in de meterkast behouden zodat ik deze kan gebruiken om met een haspel en bouwlampen in de avonduren in sommige kamers nog wat kleine werkzaamheden kan verrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 16:26
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Ja, zoiets als de aardlek naar beneden en gaan met die banaan? Maar hoe zorg ik dat alles in de meterkast (veilig) is afgesloten. Wil nog 1 stopcontact in de meterkast behouden zodat ik deze kan gebruiken om met een haspel en bouwlampen in de avonduren in sommige kamers nog wat kleine werkzaamheden kan verrichten.
Aardlek en groepen omzetten, ik verwacht niet dat je een hoofdschakelaar hebt. En gaan met die banaan, daarna even een Wandcontactdoos aansluiten in de meterkast op een groep, zodat je tijdelijk stroom hebt.

Wel al eens nagedacht om een elektricien in de arm te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Je zou de draden van 1 groep zo lang mogelijk kunnen afknippen en deze in een stopcontact in je meterkast kunnen verwerken. Dan weet je welke groep nog stroom op staat.

Ga je je groepenkast ook vervangen?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
pagani schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:10:
Gebruik geen kroonstenen maar Wago klemmen of vergelijkbaar.

Ik zou dit inderdaad vervangen.

Overigens hoeven stopcontacten geplaatst voor 1997 niet geaard te zijn, tenzij je een stopcontact gebruikt wat de indruk wekt geaard te zijn (dus met aardsleuven/pennen) Maar als je dan toch bezig gaat met nieuwe kabels trekken is een aardedraad meetrekken een kleine moeite natuurlijk.

Overigens is het wel verplicht om elk nieuw stopcontact te aarden.
Ik neem aan dat ik niet meerdere draden op 1 wago aan kan sluiten omdat ze dan verbinding maken, vergelijkbaar met een kroonsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Kuusj schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Je zou de draden van 1 groep zo lang mogelijk kunnen afknippen en deze in een stopcontact in je meterkast kunnen verwerken. Dan weet je welke groep nog stroom op staat.

Ga je je groepenkast ook vervangen?
Groepenkast moet ook vervangen worden, deze komt ergens uit de jaren 90 en is flink verouderd. Wil gaan koken op inductie en eventueel later nog zonnepanelen dus kan daar maar beter alvast de groepenkast voor vervangen nu alles toch open ligt.

In de meterkast zit in principe al een stopcontact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Ik neem aan dat ik niet meerdere draden op 1 wago aan kan sluiten omdat ze dan verbinding maken, vergelijkbaar met een kroonsteen.
Dat is juist het idee van een lasklem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat wij eigenlijk altijd hebben gedaan is de verdeler eruit nieuwe verdeler erin en dan met 2 wcd's in de verdeler dan is het hele huis zonder stroom en heb je 2 groepen om vanaf te werken. uiteraard als je een verdeler hebt die nog redelijk resent is kan je ook een wcd in de meterkast maken en de rest afkoppelen. hoe dan ook is het hele huis zonder prik zetten de meest handige manier als je flink gaat slopen enzo .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
daniel14 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Aardlek en groepen omzetten, ik verwacht niet dat je een hoofdschakelaar hebt. En gaan met die banaan, daarna even een Wandcontactdoos aansluiten in de meterkast op een groep, zodat je tijdelijk stroom hebt.

Wel al eens nagedacht om een elektricien in de arm te nemen?
Nee er is geen hoofdschakelaar naar mijn weten. Ik denk dat dit komt omdat er maar 1 aardlek is..
Ik heb een electrien in de familie welke binnenkort even komt kijken voor een advies omtrent het aanleggen van de nieuwe stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Groepenkast moet ook vervangen worden, deze komt ergens uit de jaren 90 en is flink verouderd. Wil gaan koken op inductie en eventueel later nog zonnepanelen dus kan daar maar beter alvast de groepenkast voor vervangen nu alles toch open ligt.

In de meterkast zit in principe al een stopcontact
Snap ik. Bij Electramat krijg je 'kant en klare' kasten, zit wel goed in elkaar moet ik zeggen.

Vind het wel leuk om te zien hoor, je bent als ik het even goed volg van een ander topic 1-2 jaar jonger dan mij en gaat zo'n verbouwing aan. Ik wilde het met vriendinlief ook gaan doen, maar alles op een rijtje zettende kwamen we erachter dat 250-260k betalen voor een opknapper 2-onder-1 kap of 310k voor eentje die af is (als in verbouwd, HR++ ipv enkelglas, gestuct etc) een beetje een no brainer was voor die van 310K, misschien wat geluk gehad ook ;)

Heb je een verzameltopic voor je verbouwing? Is wel leuk hoor, doet iemand anders hier ook met z'n jaren '80 huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 11:57
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Bij een kroonsteen doe je in het ene terminal nul en in de andere fase. Bij een lasklem heb je twee klemmetjes, waarbij je in de ene klem nul doet en de andere fase. Het concept is dus hetzelfde, alleen heb je twee losse dingetjes.

Daarnaast heb je bijvoorbeeld Wago 5 voudig waarmee je dus van 1 draad heel eenvoudig 4 aftakkingen kunt maken:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/C151/WAGO_221-415_01.png

Zijn verder toolless en zolang je de kabels goed stript erg eenvoudig en veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Je moet ook even bedenken of je overal nieuwe leidingen gaat trekken of buizen gaat hergebruiken. Anders is het handig om overal trekdraad mee te trekken als je de oude kabels eruit trekt, dat scheelt ontzettend veel gedoe bij opnieuw aanleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
Kuusj schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Snap ik. Bij Electramat krijg je 'kant en klare' kasten, zit wel goed in elkaar moet ik zeggen.

Vind het wel leuk om te zien hoor, je bent als ik het even goed volg van een ander topic 1-2 jaar jonger dan mij en gaat zo'n verbouwing aan. Ik wilde het met vriendinlief ook gaan doen, maar alles op een rijtje zettende kwamen we erachter dat 250-260k betalen voor een opknapper 2-onder-1 kap of 310k voor eentje die af is (als in verbouwd, HR++ ipv enkelglas, gestuct etc) een beetje een no brainer was voor die van 310K, misschien wat geluk gehad ook ;)

Heb je een verzameltopic voor je verbouwing? Is wel leuk hoor, doet iemand anders hier ook met z'n jaren '80 huis.
Ik kon dit huis vanwege overlijden van oma overnemen. Die zijn er in 93 in komen wonen maar zijn dus niet de eerste bewoners. Volgens mijn familie hebben ze alleen een beetje behang aangepast en verder alles gelaten zoals het was. De bewoner voor hen was nogal een "beunhaas" en heeft overal bijzondere constructies aangelegd. Zoals ringleidingen voor zijn gehoorapparaat door het hele huis, constructies om om lampen te laten knipperen als de deurbel ging, gezien zijn slechte gehoor. Speakerbedrading door het plafond en coax door de houten vloeren naar boven en daar gesplits in tig signalen mag ook niet ontbreken.

Even over het verzameltopic, ik weet niet hoe ik dit precies aan zou moeten maken en hoe ik dit handig kan doen. Soms heb ik vragen die misschien meer in een specifieke topic vallen dan in het verzameltopic. Denk dat het verzameltopic meer een soort statusupdates bevat van de algemene progressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
alex3305 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Bij een kroonsteen doe je in het ene terminal nul en in de andere fase. Bij een lasklem heb je twee klemmetjes, waarbij je in de ene klem nul doet en de andere fase. Het concept is dus hetzelfde, alleen heb je twee losse dingetjes.

Daarnaast heb je bijvoorbeeld Wago 5 voudig waarmee je dus van 1 draad heel eenvoudig 4 aftakkingen kunt maken:
[Afbeelding]

Zijn verder toolless en zolang je de kabels goed stript erg eenvoudig en veilig.
In principe hoef ik geen aftakkingen te maken als alles eruit gaat toch? Ik heb voor nu de kroonstenen aangebracht zodat ik niet perongeluk tegen losse draden aanstoot... Misschien toch maar even een 30-tal klemmen aanschaffen. Zoals ik het nu lees kan ik met zon 5 voudige klem, 1 stopcontact met 4 dragen volledig afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
Gewoon achter je groepen 1 wandcontactdoos monteren in je meterkast. Dan heb je nog steeds 5 eindgroepen zodat je met haspels in je huis kan werken (wanneer nodig kan je dan nog steeds de belasting een beetje over groepen/haspels verdelen).
Dan weet je zeker dat verder alles in de woning uit is en hoef je niet/nauwelijks meer op te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Ik kon dit huis vanwege overlijden van oma overnemen. Die zijn er in 93 in komen wonen maar zijn dus niet de eerste bewoners. Volgens mijn familie hebben ze alleen een beetje behang aangepast en verder alles gelaten zoals het was. De bewoner voor hen was nogal een "beunhaas" en heeft overal bijzondere constructies aangelegd. Zoals ringleidingen voor zijn gehoorapparaat door het hele huis, constructies om om lampen te laten knipperen als de deurbel ging, gezien zijn slechte gehoor. Speakerbedrading door het plafond en coax door de houten vloeren naar boven en daar gesplits in tig signalen mag ook niet ontbreken.

Even over het verzameltopic, ik weet niet hoe ik dit precies aan zou moeten maken en hoe ik dit handig kan doen. Soms heb ik vragen die misschien meer in een specifieke topic vallen dan in het verzameltopic. Denk dat het verzameltopic meer een soort statusupdates bevat van de algemene progressie?
Gecondoleerd.. Maar wel fijn dat je dan je eigen stekje hebt en het kunt gaan maken hoe je wil _/-\o_

Mbt dat topic: ja, klopt. Kijk maar naar dit Verbouwing jaren 80 woning topic. Algemene updates en dan inderdaad detailtopics zoals deze. Kun je ook naar doorverwijzen in je algemene topic. Moet je overigens helemaal zelf weten hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
lex schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:30:
Je moet ook even bedenken of je overal nieuwe leidingen gaat trekken of buizen gaat hergebruiken. Anders is het handig om overal trekdraad mee te trekken als je de oude kabels eruit trekt, dat scheelt ontzettend veel gedoe bij opnieuw aanleggen
Er zijn voor de meeste stopcontacten in de muren niet eens buizen gebruikt maar meer een soort katoenen omhulsel. In de plafonds zitten wel buizen maar die versplinteren als ik er enige kracht op uitoefen. Ben van plan deze dus allemaal te vervangen. Gezien het allemaal opnieuw gestuct word is het niet gek om nieuwe buizen in de vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 11:57
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

In principe hoef ik geen aftakkingen te maken als alles eruit gaat toch? Ik heb voor nu de kroonstenen aangebracht zodat ik niet perongeluk tegen losse draden aanstoot... Misschien toch maar even een 30-tal klemmen aanschaffen. Zoals ik het nu lees kan ik met zon 5 voudige klem, 1 stopcontact met 4 dragen volledig afsluiten?
Voor nu niet, maar in de toekomst wel toch? Ik neem aan dat je vanaf de meterkast naar de centraaldoos gaat en vanaf daar aftakt naar stopcontacten in de kamer. Dat kun je dan met (meerdere) 5-voudige klemmen doen. En als je één stopcontact wil doorverbinden kun je een drievoudige gebruiken of als je een kroonsteen wilt nabootsen, kun je tweevoudige Wago klemmen gebruiken. Het is zeker niet verplicht, maar die dingen zijn gewoon verdomd handig. En ik geloof dat je ze ook in natte ruimtes mag gebruiken.

Ik vind ze in ieder geval veel fijner werken dan kroonstenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
@PCGAMER00 niet alle kleuren draad uit 1 stopcontact in 1 wago klem steken!! Per kleur een eigen wago klem gebruiken!!

Als je dat wel doet is je klus plezier snel voorbij. Kortsluiting en electrocutie gevaar! ⚠️

[ Voor 29% gewijzigd door nachtnet op 24-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:54
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Er zijn voor de meeste stopcontacten in de muren niet eens buizen gebruikt maar meer een soort katoenen omhulsel. In de plafonds zitten wel buizen maar die versplinteren als ik er enige kracht op uitoefen. Ben van plan deze dus allemaal te vervangen. Gezien het allemaal opnieuw gestuct word is het niet gek om nieuwe buizen in de vrezen.
Klinkt erg herkenbaar, wij hebben een aantal jaar geleden het zelfde gedaan.
Gewoon alles opnieuw doen, vermijd zo veel mogelijk van die geribbelde flexibele buizen, daar leer je alleen maar van vloeken als je de draden probeert te trekken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hfolkers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Vermijd zo veel mogelijk van die geribbelde flexibele buizen, daar leer je alleen maar van vloeken als je de draden probeert te trekken...
Lekker geribbelde voorbedrade flexbuis nemen, werkt erg fijn, snel en goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
dat kan natuurlijk ook ja :) alleen niet later een keer denken, o, ja er had nog een schakeldraad bij gemoeten...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
dan zal ik het maar zeggen.

Gezien een aantal van je vragen en antwoorden op vragen ('dus dan kan ik alle draden van 1 stopcontact in een Wago klem stoppen) heb ik het idee dat het je zelfs aan basiskennis ontbreekt.

Los van wat iedereen hier dan roept, dat het wel meevalt en je het best wel zelf kan doen: stop gewoon met zelf klooien en laat iemand met verstand het regelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:58:
Los van wat iedereen hier dan roept, dat het wel meevalt en je het best wel zelf kan doen: stop gewoon met zelf klooien en laat iemand met verstand het regelen
Hm, zo leert nooit iemand wat... Gewoon uitzoeken en vragen aan:
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:23:
Ik heb een electrien in de familie welke binnenkort even komt kijken voor een advies omtrent het aanleggen van de nieuwe stroom
Laat dit familielid mee kijken (desnoods via WhatsApp oid) en leer hoe het werkt, zo moeilijk is het nu ook weer niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
hfolkers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Hm, zo leert nooit iemand wat... Gewoon uitzoeken en vragen aan:

[...]

Laat dit familielid mee kijken (desnoods via WhatsApp oid) en leer hoe het werkt, zo moeilijk is het nu ook weer niet...
En wat nu als TS tussen moment van:
'Je kunt een Wago klem gebruiken voor het stopcontact'
en
'Maar niet om alle draden samen van 1 stopcontact in te stoppen"
wel gewoon alle draden in 1 klem gestopt had en vervolgens de boel opgeblazen.

Enige goede advies is hier: doe even niets meer; wacht op je familielid en ga dan leren, terwijl dat familielid bezig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:05:
Recent een jaren 60 woning aangeschaft welke ik volledig wil gaan verbouwen. Ook de elektra kan wel een "opfrisbeurt" (lees volledig vernieuwen) gebruiken.
ik denk dat je goed moet realiseren dat de aanpak volledig verschillend is tussen "opfrissen" en "volledig vernieuwen".

in het ene geval kun je op alle losse punten delen vervangen en vervolgens aangepaste wijzingen doen, bv om de 'stijl' van de woning zoveel mogelijk een originele indruk te laten behouden.

Ga je alles volledig vernieuwen gooi je eigenlijk de oude opzet volledig weg en bouw je vanaf de grond alles op, naar nieuwe standaards.
Wat vaak een veel grondigere en veilige manier is om de stand naar een beter en nieuwe standaard te brengen

In dit geval en gebaseerd op die fotos zou ik idd de laatste keuze doen, gewoon zoveel wegslopen en opbouwen vanaf de basis...
Dat gaat meestal ook gepaard met een verlies van soms ook charmante oude zaken, mocht je dat leuk vinden moet je vaak eromheen werken, maar wat ik op die foto zag zie ik niet echt een reden dat te doen bij die afvoer

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 20:11

Eix

De onduidelijkheid in dit topic ontstaat m.i. ook omdat ik het idee krijg dat de usecase niet begrepen wordt c.q. er langs elkaar door wordt gepraat. Of ik begrijp het niet.

Althans, hoe ik het topic lees heeft TS een aantal blootliggende draden voor nu “afgedopt” door er tijdelijk een kroonsteentje op te zetten.
Ik heb voor nu de kroonstenen aangebracht zodat ik niet perongeluk tegen losse draden aanstoot...
Het advies komt om dat met een wago-klem te doen volg ik niet helemaal. Althans, dat een kroonsteentje vanwege de schroefverbinding geen duurzame oplossing is om draden mee door te verbinden, helemaal eens. Een wago-klem is dan veiliger. Maar in dit geval is zo lees ik het enkel het tijdelijk afschermen van de draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb bij mij heel de kast weg gesloopt, mini kastje gekocht met een diff en 1 zekering. 2 stopcontacten en gaan met die banaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/51F4FM5/IMG-20190517-201256.jpg
image host

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zou je hard aanraden om:
1) alles als verloren te beschouwen en volledig nieuw te beginnen met electriciteit aan te leggen
2) Laat je goed adviseren, je lijkt niet super thuis te zijn in electrische installaties. In BE zijn er zelfbouwfirma's zoals easykit en sack en zo; die geven opleidingen, advies en materiaal om electriciteit, sanitair, ... zelf aan te leggen. Kijk eens of die in je buurt zitten, en ga een praatje maken; ik was zelf in twijfel om sanitair, vloerverwarming en ventilatie zelf te doen, maar het gemak van een pakketje met "alles" wat op de werf geleverd wordt, met nette documentatie en hulp die maar een belletje ver is, was echt fijn (en prijzen waren ook OK).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Eix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:26:
De onduidelijkheid in dit topic ontstaat m.i. ook omdat ik het idee krijg dat de usecase niet begrepen wordt c.q. er langs elkaar door wordt gepraat. Of ik begrijp het niet.

Althans, hoe ik het topic lees heeft TS een aantal blootliggende draden voor nu “afgedopt” door er tijdelijk een kroonsteentje op te zetten.

[...]

Het advies komt om dat met een wago-klem te doen volg ik niet helemaal. Althans, dat een kroonsteentje vanwege de schroefverbinding geen duurzame oplossing is om draden mee door te verbinden, helemaal eens. Een wago-klem is dan veiliger. Maar in dit geval is zo lees ik het enkel het tijdelijk afschermen van de draad.
Jij begrijpt het wel, de omschrijving over de kroonstenen ipv wago klemmen is precies hoe ik het gedaan heb. Allemaal tijdelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

en

Enige goede advies is hier: doe even niets meer; wacht op je familielid en ga dan leren, terwijl dat familielid bezig is
Ik had even wat wago klemmen gegoogled en in de beschrijving bij gamma.nl stond duidelijk dat het bedoeld was om draden te verbinden. Alle draden in een wago klem had ik daarom dus ook niet zo snel gedaan... Heb nu gewoon elk draad een aparte kroonsteen gegeven vanwege het gemak. Maar wel goed advies, dit weekend even met het familielid gluren wat ik het beste kan doen

[ Voor 4% gewijzigd door PCGAMER00 op 24-10-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
jeroenkb schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

en

In het ergste geval hoor je een harde klap en ligt je hoodzekering er uit, is dat nu zo erg... heb je weer wat geleerd, en heel schrikbarend is het verder niet.

PS. Als je op die manier je hoofdzekering er uit hebt liggen is dat het ideale moment om je groepenkast te vervangen voor eentje met een hoofdschakelaar... en daarna de netbeheerder pas te bellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 16:03
Ik zeg het ook nog maar even om het gezegd te hebben.. als je er geen verstand van hebt vraag om hulp van naasten met kennis. Elektriciteit is geen speelgeld. Tijdens het lezen van dit hele topic is elektrocutiegevaar het voornaamste. Doe je aub voorzichtig?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hfolkers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:55:
dat kan natuurlijk ook ja :) alleen niet later een keer denken, o, ja er had nog een schakeldraad bij gemoeten...
Als er niet al te gekke bochten in zitten kan je best nog wel nieuwe draden trekken door een flexibele buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTFE44hTOklQpVMZtWQ7VsZAhC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nca7uthLtxIiAZ5yQfNl1vG2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geinterresseerde, hierbij de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Meterkast ziet er niet slecht uit, dat kan echt vele malen erger. Bij mijn laatste huis was alles nog volledig in bakeliet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 12:19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En als ik goed kijk, zie ik een automaat als hoofdzekering. Dat maakt het ook weer makkelijker om je installatie spanningsvrij te maken en de boel te vervangen.
Maar.. Waarom ongeduldig als binnenkort een familielid die electricien is langskomt? Wellicht wil hij je een dagje helpen en is alle bedrading in je huis in 1 keer vervangen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
gorgi_19 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:30:
En als ik goed kijk, zie ik een automaat als hoofdzekering. Dat maakt het ook weer makkelijker om je installatie spanningsvrij te maken en de boel te vervangen.
Maar.. Waarom ongeduldig als binnenkort een familielid die electricien is langskomt? Wellicht wil hij je een dagje helpen en is alle bedrading in je huis in 1 keer vervangen.
Klopt, heb even gekeken bij Liander. 1x40A is het, zou dat wel moeten aanpassen voor inductie, zonnepanelen etc. aldus internet. Kan die in principe omzetten (de schakelaar) en dan heel veel verwijderen behalve dat ene stopcontact naast de groepenkast. Maar ga dit klusje sowieso nog niet doen alvorens het familielid meegekeken heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
Als het huis niet bewoond is en in het geheel grondig verbouwd wordt, is het begin simpel:

1: Regel 2 of 3 goede dikke kabelhaspels en minstens evenveel bouwlampen.
2: Haal 3 eenvoudige dubbele opbouw stopcontacten en 5 meter 3x2,5mm² XMVK kabel (grijze kabel) bij de bouwmarkt.
3: ontkoppel alle bedrading die de groepenkast uit gaat. Geen enkel bestaand stopcontact of bestaande lamp zal nog werken.
4: sluit de 2 of 3 dubbele stopcontacten aan op de groepenkast. Sluit hierbij elk dubbel stopcontact op een andere groep aan. Je hebt nu meerdere groepen in gebruik, dus je kunt zwaar gereedschap tijdens de verbouwing ook over meerdere groepen verdelen. 2 of 3 zware machines tegelijkertijd op één groep gebruiken is niet zo geslaagd.
5: gebruik de kabelhaspels en bouwlampen daar waar stroom en licht nodig is tijdens de verbouwing.

Extra tip: plaats de stopcontacten naast de bestaande schakelkast. Sluit ze ook weer aan op de nieuwe groepenkast als de kast vervangen wordt. En laat ze zitten als de verbouwing klaar is. Die stopcontacten heb je immers toch nodig voor je beltrafo, router, modem, meterkastlampje etc.

Als je toch gaat hakken, breken, frezen, dan zou ik zeker niet proberen om een paar meter elektra buis te hergebruiken. Spul kost niks. Beter alles in één keer goed compleet vernieuwen.

Denk ook goed na over genoeg stopcontacten op de plek waar je ze straks nodig hebt.
Sowieso nabij elke hoek van de woonkamer een dubbel stopcontact en op lange wanden halverwege nog een extra stopcontact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 12:19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Klopt, heb even gekeken bij Liander. 1x40A is het, zou dat wel moeten aanpassen voor inductie, zonnepanelen etc. aldus internet. Kan die in principe omzetten (de schakelaar) en dan heel veel verwijderen behalve dat ene stopcontact naast de groepenkast. Maar ga dit klusje sowieso nog niet doen alvorens het familielid meegekeken heeft.
Waarom wil je juist dat stopcontact laten staan? Als je de automaat van de hoofdzekering uitzet, zal je nergens meer stroom hebben in het huis (mag ik hopen :X ), dus ook niet op dat stopcontact.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 22:05
@PCGAMER00
Kort gezegd, ga er maar vanuit dat je alle electra van voor naar achteren moet aanpakken. Dus in elke kamer/ruimte nieuwe centraaldozen, schakelaars, buizen waar de electra doorheen loopt, kabels, etc.
Ik vermoed dat ik alle ruimtes je gaat stucen dus je kan lekker los gaan op het plafond en de muren.
Maar dat betekend dus overal het plafond eruit (of via de vloer voor de ruimte eronder) en enorm veel buizen en centraaldozen, trekdozen, inbouwdozen aanleggen.
Grootste uitdaging zal wel worden hoe je alles netjes naar je meterkast moet krijgen.

ps; Gamma lekker links laten liggen en het direct goed doen: https://www.elektrototaalmarkt.nl/ of https://www.warmteservice.nl/ (deze is wel iets duurder, maar vaak kan je langs gaan voor enorm goed advies).

pps; zou iemand met verstand vragen om een mooi plan te maken en deze hiervoor betalen. Het uitvoeren kan je prima zelf. Vervolgens na laten lopen en dan stroom erop.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 24-10-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
gorgi_19 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Waarom wil je juist dat stopcontact laten staan? Als je de automaat van de hoofdzekering uitzet, zal je nergens meer stroom hebben in het huis (mag ik hopen :X ), dus ook niet op dat stopcontact.
Nou deze gaat toch later weer aan, als dat geaarde stopcontact daar al zit kan dat prima blijven toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 22:12
De bestaande groepenkast bestaat uit 4 afgaande groepen waarvan 2 achter een aardlekschakelaar. Resume 4 installatieautomaten, 1 aardlekschakelaar en 1 beltrafo.

De hoofd aansluiting van 1x40 Ampère is goed voor een vermogen van 9kW.

De electrische installatie is aan vervanging toe zeker als je aanpassingen gaat maken moet ie aan de huidige nen1010 voldoen.

Zit er een verlaagd plafond in de meterkast of hoeveel ruimte zit er tussen de huidige groepenkast en plafond en wat is de hoogt van je groepenkast? Het totaal in cm is wat je aan nieuwe kast kwijt kan.

In je huidige groepenkast afgaande groepen losnemen en beltrafo verwijderen. In de bestaande kast twee wcds monteren ieder achter een groene installatieautomaat, deze zitten hoogstwaarschijnlijk achter je aardlek.

Dan je totale wensenlijst opstellen bijvoorbeeld:
Kookgroep
Oven
Combimagnetron
Cooker
Wasmachine
Wasdroger
PV, zonnepanelen
Warmtepomp
EV laadpaal
Schuur apparte groep
Wandcontactdozen en verlichting.

Hieruit zal blijken of de huidige aansluiting 1x40A voldoende is. Des al niet te min kan het geen kwaad de nieuwe te plaatsen kast al in 3 fasen uit tevoeren zodat je later alleen de hoofdaansluiting naar 3x25A hoeft aan te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

chrisborst schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:44:
@PCGAMER00

ps; Gamma lekker links laten liggen en het direct goed doen: https://www.elektrototaalmarkt.nl/ of https://www.warmteservice.nl/ (deze is wel iets duurder, maar vaak kan je langs gaan voor enorm goed advies).
Eens met het advies om de Gamma/Praxis/Hubo/Hornbach/Karwei etc. links te laten liggen.
Te duur assortiment en kwaliteit is ook niet altijd geweldig.
Zou aan jouw geadviseerde links nog een toe willen voegen: https://www.sandervunderink.nl/

(@PCGAMER00 als je kennis elektricien is, is het niet onwaarschijnlijk dat hij wellicht tegen een aantrekkelijk tarief materiaal in kan kopen bij een groothandel. Vraag hem daar eens naar. Verbouwen is al duur genoeg, elke euro die je kunt besparen, is er een.)

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
chrisborst schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:44:
@PCGAMER00
Kort gezegd, ga er maar vanuit dat je alle electra van voor naar achteren moet aanpakken. Dus in elke kamer/ruimte nieuwe centraaldozen, schakelaars, buizen waar de electra doorheen loopt, kabels, etc.
Ik vermoed dat ik alle ruimtes je gaat stucen dus je kan lekker los gaan op het plafond en de muren.
Maar dat betekend dus overal het plafond eruit (of via de vloer voor de ruimte eronder) en enorm veel buizen en centraaldozen, trekdozen, inbouwdozen aanleggen.
Grootste uitdaging zal wel worden hoe je alles netjes naar je meterkast moet krijgen.

pps; zou iemand met verstand vragen om een mooi plan te maken en deze hiervoor betalen. Het uitvoeren kan je prima zelf. Vervolgens na laten lopen en dan stroom erop.
Jep "gelukkig" zijn de plafonds al kaal en hangt daar nu alleen nog maar isolatie in. Die even verwijderen voor een duidelijk beeld van waar de buizen lopen. Het meeste buizenwerk zal em in de plafonds zitten. In de muren zit per kamer 1 tot hooguit 2 wcd's. Dat zal dus even bikken worden, overigens wordt er heel veel vanuit 1 punt boven een lamp afgetakt. Alle verlichting boven zit volgens mij op dezelfde groep. Bedankt voor de tips. Ik ga dit inderdaad laten doen. Aankomende donderdag komt hij voor een advies over de verwijdering/eventuele punten waar extra aandacht voor moet zijn (achter de keuken bijv). Zal hem ook even vragen voor een advies over het hele nieuwe gebeuren en of hij hiervoor een plan wil maken+over de inkoop even een lijntje uitgooien.

Bedankt voor de handige linkjes, ga hier zelf zeker shoppen. Vind zwarte frontjes erg mooi en dat zal beneden met de woonbetonvloer een gaaf effect geven. Zijn er op deze websites of in het algemeen nog merken waar ik vandaan moet blijven of zeg je, zolang je veel van 1 merk hebt kom je er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
amiaima schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:53:
De bestaande groepenkast bestaat uit 4 afgaande groepen waarvan 2 achter een aardlekschakelaar. Resume 4 installatieautomaten, 1 aardlekschakelaar en 1 beltrafo.

De hoofd aansluiting van 1x40 Ampère is goed voor een vermogen van 9kW.

De electrische installatie is aan vervanging toe zeker als je aanpassingen gaat maken moet ie aan de huidige nen1010 voldoen.

Zit er een verlaagd plafond in de meterkast of hoeveel ruimte zit er tussen de huidige groepenkast en plafond en wat is de hoogt van je groepenkast? Het totaal in cm is wat je aan nieuwe kast kwijt kan.

In je huidige groepenkast afgaande groepen losnemen en beltrafo verwijderen. In de bestaande kast twee wcds monteren ieder achter een groene installatieautomaat, deze zitten hoogstwaarschijnlijk achter je aardlek.

Dan je totale wensenlijst opstellen bijvoorbeeld:
Kookgroep
Oven
Combimagnetron
Cooker
Wasmachine
Wasdroger
PV, zonnepanelen
Warmtepomp
EV laadpaal
Schuur apparte groep
Wandcontactdozen en verlichting.

Hieruit zal blijken of de huidige aansluiting 1x40A voldoende is. Des al niet te min kan het geen kwaad de nieuwe te plaatsen kast al in 3 fasen uit tevoeren zodat je later alleen de hoofdaansluiting naar 3x25A hoeft aan te vragen.
De huidige meterkast staat eigenlijk met zn kont in de woonkamer maar is alleen toegankelijk vanuit de woonkamer. Deze is niet doorgetrokken tot het palfond (ong 2.00 hoog nu) en aan de bovenkant was hij afgesloten met een houten plaat en enkele spijkers. Ik ben van de plan dit mede voor het weghalen van de stofvanger die zon houten plaat is, hem helemaal tot het plafond te verhogen. Had nog helemaal niet gedacht aan de extra ruimte maar dit is misschien wel een groter voordeel.

Bedankt voor de tips en het voorbeeld van de wensenlijst. Je kan ze eigenlijk allemaal wel afvinken, behalve de warmtepomp. Die is nog onzeker, ook komt er nog een garage bij. Hieruit concludeer ik dat ik de 3x 25A aanvraag sowieso moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-06 22:12
In eerste instantie hiervoor wel de voorbereidingen voor treffen, 3x25A kan geen kwaad. Maar wat ik aangaf kan je met een 3 fasen kast een gedeelte met de huidige 1 fase voeden en t.z.t. uitbreiden en voor 3x25A de aanvraag indienen.
Dat je wat meer ruimte in de hoogte hebt is een voordeel qua beschikbaarheid aan standaard kasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AS_Spaargaren
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 18:27
Bij grotere verbouwingen moet alles conform NEN1010 gebeuren.
(NEN1010 is slechts een Nederlandse norm, maar het Bouwbesluit maakt het wettelijk kader)

Groepenkast:
- Hoofdschakelaar verplicht
- Tip: Kies meteen voor een 3-fase kast, dan kan je altijd van enkel fase snel de overstap maken naar 3-fase.
- Minimaal 2 aardlekschakelaars (30mA, geen 300mA)
- Maximaal 4 B16 groepen achter een aardlekschakelaar.
- Zonnepanelen een eigen aardlekautomaat. (plaats indien nodig een extra zekering om overbelasting van de aardlekschakelaar te voorkomen)
Bedrading: Bruin, Blauw, Groen-Geel in 2.5 mm2 Schakeldraad zwart in 1.5mm2.
Alle wandcontactdozen(stopcontacten) met randaarde uitvoeren.

Kroonsteentjes: alleen om een lamp aan te sluiten buiten de lasdoos, absoluut nergens anders.
In de lasdozen alleen lasklemmen. Tip: Wago221 serie.

Elektramat is duur. Sander Vunderink is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Dat kan prima op 1x40A in principe, zolang je niet een zonnepaneelveld gaat maken. Dat gezegd hebbende, gaat toch de hele handel vervangen worden, ja dan zou ik wel direct voor 3x25A gaan. Als je later nog eens je auto wil kunnen opladen bijvoorbeeld, of een warmtepomp, is dat erg handig.
Pagina: 1