Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:39
Binnenkort verhuizen wij naar ons nieuwbouwhuis wat nu nog in aanbouw is. Bij dit huis worden ook 18 zonnepanelen geleverd.

Nu ben ik aan het kijken naar mogelijke energiecontracten en zou het fijn zijn om te weten hoeveel stroom we ongeveer gaan opwekken. Is dit in te schatten?

Het gaat om 18 panelen (Tiger Neo N-type 54HL4R-B 420-440 Watt). De omvormer gaat nog geplaatst worden, dus ik weet nog niet welke dit gaat worden (hoeveel invloed heeft dit op de opbrengst?).

De panelen liggen op het noord-westen (vanwege ons kruisdak):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oAGteW7UsxAQdgwOMY96qF7wko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wZyY1De8qqK8DVW4Uhi4pfYF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OdBDFSxwhaxR4Roh8Uh4NDiT04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWjyUTqzgjcg6h333tp3QiMi.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via eJazz42 op 22-10-2023 09:08)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vul het even in, dan weet je het
Sunnydesignweb
SMA heeft een online tool, welke gebruikt kan worden om je eigen systeem samen te stellen en te controleren.
Deze tool wordt ook vaak op tweakers gebruikt voor andere merk stringomvormers, welke vaak vergelijkbare specs hebben qua DC spanningen en vermogens. Uiteraard laat de tool enkel de SMA omvormers zien.

Je hoeft je niet te registreren om het uit te proberen
Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Zie ook Het grote SMA topic

En deze zou je ook nog kunnen gebruiken
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2023 08:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vul het even in, dan weet je het
Sunnydesignweb
SMA heeft een online tool, welke gebruikt kan worden om je eigen systeem samen te stellen en te controleren.
Deze tool wordt ook vaak op tweakers gebruikt voor andere merk stringomvormers, welke vaak vergelijkbare specs hebben qua DC spanningen en vermogens. Uiteraard laat de tool enkel de SMA omvormers zien.

Je hoeft je niet te registreren om het uit te proberen
Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Zie ook Het grote SMA topic

En deze zou je ook nog kunnen gebruiken
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2023 08:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• eJazz42
Thanks! Als ik het goed begrijp kan ik dus echt pas een goede inschatting maken als ik de omvormer weet en hoe de panelen zijn gelegd qua strings / reeksen.

Als ik een random omvormer pak die qua vermogen de panelen aankan kom ik op ongeveer 4.910 kWh 4.150kWh (hellingshoek gecorrigeerd) per jaar uit:

https://www.dropbox.com/s...wez62g129t9idfrxd45f&dl=0

[ Voor 5% gewijzigd door eJazz42 op 22-10-2023 09:08 . Reden: hellingshoek gecorrigeerd ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
De berekening ziet er oké uit.

Opmerking: Jaarverdeling is met een NW ligging natuurlijk knudde, 40kWh in het deel van het jaar dat je het meeste verbruikt... waarvan je dus bijna alles inkoopt nadat de draak van een saldeer regeling eindelijk weg is.

Kan heel goed nuttig zijn om die ZO daken toch vol te leggen met 8 tot 10 wat ik denk dat past.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• eJazz42
Ja lijkt me ook. We zijn alleen wat later ingestapt in het project en kunnen op dit moment niets meer veranderen aan de opstelling. Dus ik denk dat we daar mee wachten totdat de saldering afgeschaft is.