Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

High-end desktop ipv. laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29
Dag Allen,

Ongeveer een maand geleden opende ik dit topic: Bedrijfslaptop
Daarin ging ik op zoek naar een laptop om het laptopbudget dat mij ter beschikking gesteld wordt door mijn werkgever op te souperen. Uiteindelijk was ik van zins om voor de Lenovo te gaan. Echter waren er nog een paar openstaande vraagjes, en dus probeerde ik contact op te nemen met de Lenovo Pre-sale customer support. Je zou verwachten dat de Pre-Sale altijd goed bemand is, maar niets is minder waar... na meerdere weken proberen is het me nog steeds niet gelukt iemand te contacteren. Niet via mail, niet via telefoon, niet via chat.

In tussentijd ben ik meer en meer beginnen denken of ik toch niet beter voor een desktop zou kunnen gaan? Zoals in bovenstaande thread reeds gezegd is m'n huidige laptop nog geen 3 jaar oud en kan die nog prima mee. Mijn desktop daarentegen is al 12 jaar oud en begint stilaan aan vervanging toe te zijn. (Ondanks dat hij in principe ook nog wel een aantal jaar zou mee kunnen...)
Het oorspronkelijke plan was om een stevige laptop te kopen om te gebruiken als vervanging van de desktop, maar misschien is het duurzamer om de desktop te vervangen met een desktop. Vandaar dat ik deze piste ook eens wil exploreren. Ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen? Ik ben tegenwoordig alles behalve nog up-to-date over welke componenten er interessant zijn en welke niet.

Ik copy -paste alvast even de standaard vragen uit de eerdere post, gezien deze hetzelfde zijn:
Opifex schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:01:

Wat ga je met je laptop doen?
Ondanks dat dit een laptop "voor het werk" is, zal deze zelden tot nooit gebruikt worden voor het werk. Ik werk namelijk als consultant, dus zo goed als altijd werk ik op een laptop die ik krijg van de klant. De enige uitzonderingen hierop zijn trainingen en start-periodes bij een nieuwe klant waarbij hun IT-dienst te lang heeft getreuzeld om een laptop voor mij te prepareren.
Mijn vorige werk-laptop heeft weinig draaiuren gezien, wat eigenlijk zonde is. Echter... ik ben al enige tijd aan het denken om mijn desktop een upgrade te geven, aangezien deze in tussentijd toch wel al stevig gedateerd is (12 jaar oud, i7 2600k, P8Z68-V, 1080Ti, 16GB RAM). Dus... dacht ik... waarom niet gewoon ineens een goede laptop kopen ter vervanging van mijn desktop?

Waarvoor wil ik hem in dat geval gebruiken?
  • Internet: standaard anno 2023 lijkt me
  • Programmeren: dit is het voornaamste. Maar dit kan op wel zo goed als elk systeem lijkt me, gezien het blijft bij C, C++, Rust of Python. Geen zware toestanden zoals VHDL.
  • Gamen: Mijn intussen 12 jaar oude desktop was destijds gebouwd als gaming rig. Tegenwoordig game ik zelden tot nooit nog, dus is dit zeker geen prioriteit. Maar af en toe een klassieker spelen, of een potje Dota, csgo of Minecraft zou wel fijn zijn moest dit lukken op de laptop.
OS: Zal altijd Linux zijn. De desktop die vervangen wordt draait een Arch, maar op de laptop zal waarschijnlijk terug een Ubuntu o.i.d. komen.
Non-Windows laptops zijn zeldzaam, ik weet het. Maar als we een extra 100 à 150 euro kunnen besparen en daardoor een andere upgrade kunnen toevoegen is dit altijd mooi meegenomen.

Wat is je budget?
€2250 incl. BTW (1850 excl) is het budget dat ik ter beschikking krijg. Dit is verhoogbaar tot maximaal €2499, waarbij de surplus (t.o.v. de 2250) van mijn netto loon zal worden afgehouden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Neen. Zelden tot nooit. Als het van mij afhing zou ik van het budget opnieuw een desktop kopen. Maar dat is helaas niet toegestaan.
Enkel voor trainings zou deze laptop meereizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Met obscure huismerken (zoals Alternate destijds) heb ik slechte ervaringen, dus bij voorkeur wel een merk dat al een reputatie heeft opgebouwd. Maar voor de rest heb ik niet bepaald een voorkeur.
Ik beantwoord nog even de vragen die hier anders zijn dan in LKA:

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een uitvoering: Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP Edition in mijn huidige desktop steken. Idealiter zou ik deze gewoon ook meenemen in het nieuwe systeem. Aangezien ik nauwelijks nog game volstaat dit zeker en vast. (Dit is wel nog onder voorbehoud: ik moet nog navragen in hoeverre dit is toegestaan)
Muis, toetsenbord, schermen, etc. worden mee overgenomen.
Merk op dat de twee schermen die ik gebruik redelijk eenvoudige 24" schermen zijn. Geen 4k 144Hz gaming schermen o.i.d.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe kan ik nog gerust een paar jaar verder met mijn 12 jaar oud systeem. Maar gezien het budget van €2250 de facto een deel van mijn loon uitmaakt zou het gek zijn om hier niet ten volle gebruik van te maken.
Een GPU van 1000 euro is wat onnodig voor mij, maar een mooie processor (13/14th gen i9?) en 32GB geheugen lijken me zeker geen onredelijke eis. Daarnaast een degelijke SSD, maar dat lijkt me wel standaard.
Als er geld over zou zijn denk ik dat het ook toegestaan is om randapparatuur aan te schaffen (zolang het maar op dezelfde factuur staat). In dat geval zou ik een paar harde schijfjes voor backup nemen, of eventueel een leuk scherm.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is geen punt. Laag energieverbruik en stilte zijn natuurlijk stevige pluspunten, maar geen bijzondere eis hieromtrent.

Ga je overklokken?
Hoogstwaarschijnlijk niet. Enerzijds denk ik dat de prestaties van deze CPU ruimschoots voldoende gaan zijn voor mij, en anderzijds betwijfel ik of dit wel toegelaten is.

Wat verwacht je van ons?
Een beetje hulp met een goed systeem samen te stellen. Ik volg het hardware nieuws namelijk helemaal niet meer op de voet zoals velen van jullie doen, dus kan wel wat advies gebruiken.

Ik ben vertrokken van de BBG. Qua prijsklasse zit het 4k systeem spot-on! 2200 euro is net onder het voorziene budget, maar hier moet nog assemblage bijgerekend worden (dit is verplicht. Ik mag hem niet zelf in elkaar zetten).

Echter... de helft van de hele configuratie gaat naar de GPU? En dat is nu net het onderdeel dat ik (waarschijnlijk) het minst ga gebruiken? Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik mogelijks mijn huidige 1080 meeneem?
Dat is wat gek natuurlijk. Vandaar dat ik de BBG configuratie wat heb proberen aanpassen.
Ik ben ook voor een Intel build gegaan ipv. de Ryzen.

Ik ben hier op geëindigd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-14900K Boxed€ 649,-€ 649,-
1MoederbordenASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO€ 604,97€ 604,97
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 132,95€ 132,95
1Waterkoelingbe quiet! Silent Loop 2 360mm€ 156,54€ 156,54
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 118,66€ 118,66
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 161,-€ 161,-
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,12€ 119,12
Totaal€ 1.942,24

Hier komt dus nog een 150 euro assemblage bij, en laten we nog een extra 100 euro rekenen omdat we alles bij dezelfde shop moeten kopen en daardoor niet altijd de scherpste prijs zullen hebben. Ook een extra jaar garantie moet verplicht aangekocht worden.

Wat is jullie idee van deze opstelling? Ziet dit er min of meer wat logisch uit? En klopt mijn aanname dat ik met dit systeem vermoedelijk veel langer ga kunnen doen dan als ik een laptop vanuit dezelfde prijsklasse koop? (zoals al gezegd: mijn huidige desktop gaat al 12 jaar mee. Zou fijn zijn moest dit nieuwe systeem ook deze leeftijd kunnen halen)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Opifex

Beste antwoord (via Opifex op 02-11-2023 18:56)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Opifex schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:19:

Hier had ik niet bij stil gestaan. Op welke manier zou dit een probleem geven? Als ik een PCI-e kaartje heb, kan ik dat er dan niet gewoon inprikken?
Gaat na de garantietermijn het moederbord kapot dan kan je in de Legion elk willekeurig AM5 mATX bord plaatsen. In de Thinkstation gaat dat niet omdat in dat systeem een merkeigen format wordt gebruikt. Zo heeft het moederbord de frontpanelconnectors vast aan het moederbord zitten. Ik verwacht daarnaast dat de voeding 12vO(nly) is maar veel informatie vind ik daar niet over. Een normale ATX voeding gaat zonder omslachtige adapters niet werken mocht de voeding ooit defect raken. Lenovo 12vO voedingen kosten een vermogen namelijk.
[...]

Oké, bijzonder. Had ik niet verwacht. Mijn huidige systeem is veel bescheidener, en heeft een 750W voeding.
Dat is een keuze. Nodig is het zeer waarschijnlijk niet.
[...]

Wat bedoel je hier juist mee? De TDP is toch een intrinsieke eigenschap van een component? Wat zou hier in software aan kunnen aangepast worden?
TDP van de cpu bijvoorbeeld, geeft globaal het verbruik bij baseclock weer. Turboclock verbruik is veel hoger. Bij veel retailborden kan de powerlimit in het BIOS ingesteld worden. Hoe hoger de powerlimit, hoe beter de prestaties. Dit gaat echter omgekeerd evenredig. Een 4x zo hoge powerlimit geeft niet 4x zoveel prestaties. TPU heeft daar een fijne review over https://www.techpowerup.c...ower-limits-down-to-35-w/
[...]

Ik was me niet bekend met deze term. Ik neem aan dat JEDEC RAM niet super exotisch is? In de pricewatch vond ik geen filter, maar via de zoekfunctie kon ik wel verschillende kitjes vinden waar JEDEC bij vermeld werd?
Hoogste CAS latency selecteren. 46-52.
Als ik het goed begrijp heeft dit betrekking op de timings? Wil dat zeggen dat als ik geen JEDEC RAM gebruik, de timing gewoon wat hoger zullen zijn?
Timings hoger, snelheid lager is het doorgaans. De Thinkstation heeft wel erg traag RAM trouwens.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:44
Een 14900K heeft alleen maar extra efficiency cores t.o.v. een 14700K. Door het hoge piekverbruik heel lastig te koelen.
Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 468,-€ 468,-
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS PRO X€ 443,01€ 443,01
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 132,95€ 132,95
1MonitorsLG UltraGear 34GN850P-B Zwart€ 645,56€ 645,56
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR240 Dark€ 135,05€ 135,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3648G24GX2-RS5K€ 137,90€ 137,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition€ 120,78€ 120,78
Totaal€ 2.202,37
Het HERO moederbord is erg duur, zelfs het Gigabyte PRO X met 5Gb lan is relatief duur, maar qua kleur en features wel mooi: https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z790-AORUS-PRO-X#kf
Zonder bios update compatible met de Intel 14e generatie.
De maximale AIO-koeler aan de bovenzijde is een 240 Radiator. Aan de bovenzijde gaat de warmte direct de behuizing uit en wordt de warme lucht niet naar de videokaart geblazen.
48Gb memory, met 20 cores en 28 threads lijkt me dit nog wel nuttig voor een kleine meerprijs.
Een normale ATX3.0 voeding met de aansluitingen aan de achterzijde, waar ze meer ruimte hebben, dan aan de zijkant.
Een snelle 144Hz en luxe gebogen 34" IPS monitor met 3440x1440 resolutie en HDR10 en Gsync ondersteuning.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik weet niet of je de recente review van de 14de gen hebt gelezen op tweakers? Conclusie daar is namelijk dat ze niet zuinig zijn en ook niet efficiënt. Kachels dus. Ik zou echt kijken naar AMD Ryzen. En wat je schrijft over wat je er mee doet zou ik eerder een mid-end cpu halen dan een high-end. Het geld wat je overhoudt zou ik investeren in een mooi 4K scherm

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Opifex
Ramon schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 07:12:
Ik weet niet of je de recente review van de 14de gen hebt gelezen op tweakers? Conclusie daar is namelijk dat ze niet zuinig zijn en ook niet efficiënt. Kachels dus.
Ik heb het net gelezen. Zeer interessante materie! Ik denk met dat inzicht dat ik inderdaad de i9 maar ga laten voor wat het is en voor een i7 kies. Misschien zelfs 13th gen ipv. 14th gen? Aangezien de prestatiewinst minimaal is?
Langs de andere kant is het prijsverschil ook wel minimaal natuurlijk...
Ik zou echt kijken naar AMD Ryzen. En wat je schrijft over wat je er mee doet zou ik eerder een mid-end cpu halen dan een high-end. Het geld wat je overhoudt zou ik investeren in een mooi 4K scherm
Heb je een suggestie?
Let wel op, high-power toepassingen zijn niet per sé uitgesloten. Ik ben iemand die dag-in, dag-uit m'n computer gebruikt voor de meest uiteenlopende dingen. Mijn huidig beestje heeft in het verleden ook neurale netwerken getraind (vandaar de 1080Ti). Ondanks dat het niet meteen op de planning staat hou ik graag wel de opties open met het nieuwe systeem.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Het verschil tussen 13th gen en 14th gen is praktisch nul.
Alleen de 14700 heeft meer E-cores dan de 13700 en daarmee iets sneller.
Ik zou vooral kijken naar het prijsverschil.
Of eventueel AMD overwegen.
Een leuke 7800X bijvoorbeeld en meer dan genoeg mogelijkheden om over 3 jaar je CPU te vervangen op hetzelfde moederbord.
Intel zit op het laatste generatie met 14th gen op hun Z790. Daar zit geen upgrade pad meer in.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Opifex
@Woezik Bedankt voor je suggesties! Klinkt allemaal heel logisch!
Ik heb je lijst alvast overgenomen:

1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 468,-€ 468,-
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS PRO X€ 443,01€ 443,01
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 132,-€ 132,-
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR240 Dark€ 129,90€ 129,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6400J3648G24GX2-RS5K€ 144,05€ 144,05
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition€ 120,78€ 120,78
Totaal€ 1.556,86

Enkel het scherm heb ik er (voorlopig) uitgelaten. Een nieuw scherm klinkt leuk, maar voor een dual monitor setup zou ik toch graag twee dezelfde schermen hebben. En 1200 euro is er niet op overschot in het budget :)
Mogelijks koop ik in de plaats van het scherm wat extra disk storage, voor long term backups.

Inclusief verplichte assemblage en 3 jaar garantie kom ik nu uit op een bedrag van 1900 euro. Dat begint er goed uit te zien!

• Opifex
@GarBaGe Het prijsverschil tussen een 13th en 14th gen is minder dan 50 euro. Afhankelijk van de shop, soms zelfs maar 24 euro. Voor dat geld laat ik de extra cores niet liggen lijkt me? Of ben ik hier fout in?

Ik hoop dit systeem trouwens ook voor lange tijd met minimale wijzigingen te gebruiken. Mijn huidige desktop draait nog steeds op de originele 2nd gen i7. Doet het nog prima. Ik hoop over 15 jaar hetzelfde te kunnen zeggen met de processor die ik nu koop.

• Woezik
Het Gigabyte Pro X moederbord heeft 5x M2 sloten. Je zou voor backup kunnen uitbreiden met een 4Tb nvme SSD, zoals: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-4tb.html

Een 34" monitor is veel te groot voor een dual setup, maar voor gaming een betere beleving dan een 24"scherm. Voor € 300,- is ook een prima 27"QHD monitor leverbaar, dat zou als dual setup ook kunnen.

• Opifex
Woezik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:08:
Het Gigabyte Pro X moederbord heeft 5x M2 sloten. Je zou voor backup kunnen uitbreiden met een 4Tb nvme SSD, zoals: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-4tb.html
Maar is een klassieke spinning-disk schijf niet betrouwbaarder voor long-term storage dan een SSD? Dat is namelijk de enige reden dat ik nog voor een klassieke schijf zou kiezen.
Een 34" monitor is veel te groot voor een dual setup, maar voor gaming een betere beleving dan een 24"scherm. Voor € 300,- is ook een prima 27"QHD monitor leverbaar, dat zou als dual setup ook kunnen.
Klopt. Maar gezien ik niet echt veel meer game (en wanneer ik het wel nog doe is een klein schermpje prima. Ik heb destijds nog veel lan-parties op een 17" gedaan), zou ik inderdaad eerder voor een dubbele 27" o.i.d. kiezen.

• Woezik
De meeste SSD's bieden standaard 5 jaar garantie. Voor een HDD met 5 jaar garantie heb je meestal een enterprise disk nodig. Ik zou de stelling niet aandurven dat een HDD langer meegaat. Als je voor de betere CMR HDD kiest is het prijsverschil ook niet zo heel groot meer bij niet te grote opslag.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Laptop vs desktop wint desktop qua performance altijd. Ikzelf heb een high end laptop en m'n ryzen 5700X loopt rondjes om dat ding. Vooral hilarisch zodra je extra schermen aan gaat sluiten of video editing doet, dan wil je HEEL graag aan een desktop zitten :)

Logisch ook want mobiele processoren en andere lower power componenten maar mensen die zeggen dat hun laptop net zo snappy is als een midrange desktop geloof ik niet meer 😋

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 10:33
@Opifex
Je probeert nu het budget op te maken omdat het onderdeel is van je loon. Maar nu ga je veel geld uitgeven aan onderdelen die een slechte prijs/kwaliteitsverhouding hebben. 400+ voor een moederbord is gewoon zonde van je geld.
Ik zou omgekeerd beginnen, geef geld uit aan een goede basis die je vele jaren kan gebruiken. Dus een mooi mechanisch toetsenbord, goede muis, 1 of 2 goede monitoren, goede computerkast, goede voeding (seasonic geeft 12/10 jaar garantie op top modellen).
Het geld wat je dan overhoud kan je aan de overige componenten uitgeven. Persoonlijk zou ik voor een AM5 systeem gaan. AMD heeft de reputatie om lang door te gaan met een platform. AM4 hebben ze 6+ jaar in de lucht gehouden. Dus na zoveel hoe je enkel een nieuw CPU erin te stoppen.

• Opifex
chrisborst schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:14:
@Opifex
Je probeert nu het budget op te maken omdat het onderdeel is van je loon. Maar nu ga je veel geld uitgeven aan onderdelen die een slechte prijs/kwaliteitsverhouding hebben. 400+ voor een moederbord is gewoon zonde van je geld.

Ik zou omgekeerd beginnen, geef geld uit aan een goede basis die je vele jaren kan gebruiken. Dus een mooi mechanisch toetsenbord, goede muis, 1 of 2 goede monitoren, goede computerkast, goede voeding (seasonic geeft 12/10 jaar garantie op top modellen).
Het geld wat je dan overhoud kan je aan de overige componenten uitgeven. Persoonlijk zou ik voor een AM5 systeem gaan. AMD heeft de reputatie om lang door te gaan met een platform. AM4 hebben ze 6+ jaar in de lucht gehouden. Dus na zoveel hoe je enkel een nieuw CPU erin te stoppen.
Klopt. Vandaar dat ik ook naar hier kom voor advies. Ik probeer het maximum uit het budget te halen, maar wil ook nog dat het systeem steek houdt.

Let wel op, het is technisch gezien geen onderdeel van mijn loon. Dit is gewoon een typisch Belgisch fiscaal achterpoortje. De regels omtrent wat er gekocht kan worden zijn dus relatief strikt. Op papier zal het toestel dan ook niet van mij zijn. Het is pas na 3 jaar (wanneer het fiscaal is afgeschreven) dat ik de kans krijg om het over te kopen voor zijn restwaarde (die vastgelegd werd op 50 euro).
Randapparatuur los kopen kan (bovenop het systeem), maar componenten voor een computer is bijna zo goed als zeker niet toegestaan.

Mooi mechanisch toetsenbord, muis, monitoren, kast, etc. klinkt allemaal leuk, maar daar creëren we toch net hetzelfde probleem mee als je aankaart? Ik heb al die zaken al, en die zijn meer dan prima. Dat is dan toch ook zonde van m'n geld? Bovendien is randapparatuur ook veel eenvoudiger te vervangen dan een CPU of eender wat. Die AMD socket gaat misschien 6 jaar mee, maar USB zal over 20 jaar waarschijnlijk nog niet eens verdwenen zijn.

• Woezik
Als je software gebruikt die alle cores vol belast (renderen), dan is het verstandig om een zwaardere (360/420) AIO-koeler te nemen, maar dan ontkom ook je niet aan een andere behuizing.

• Opifex
Oké... slecht nieuws... Ik heb vandaag geïnformeerd over de bijkomende regels wat betreft een desktop kopen met het laptop budget. Ik verwachtte dat het vooral de grafische kaart meenemen ging zijn dat een probleem zou vormen. Maar dat is dus niet het geval. Sinds enkele maanden staan ze geen custom configuraties meer toe. Het moeten bestaande configuraties van bekende merken (Dell, HP, Lenovo, ...) zijn waarvoor ze een offerte kunnen aanvragen bij hun eigen leverancier.

Dit is wel een stevige streep door mijn rekening... Dat wil zeggen dat ik weerom van 0 moet beginnen...

Concreet zijn er 2 opties nu:
* Systeem uitzoeken op website van Dell/Lenovo/HP/... en hiervoor een offerte aanvragen. (Deze heeft de voorkeur voor het bedrijf, maar belangrijk om weten bij deze optie is dat er geen randapparatuur kan gekocht worden in dit geval. Het maximale uit het budget halen is dus de boodschap. Prijzen zijn over het algemeen wel lichtjes gunstiger.
* Systeem kopen bij Coolblue. Randapparatuur mogelijk, maar keuze is beperkt en prijzen liggen wat hoger.

Open ik met deze nieuwe informatie best een nieuw topic? Of kan dit verder gaan in dit topic?

[ Voor 26% gewijzigd door Opifex op 23-10-2023 20:58 ]

• Opifex
Beste Tweakers,

Allereerst mijn excuses voor het aanmaken van een derde topic op korte tijd. Ik hoorde gisteren dat de "spelregels" alweer anders liggen dan ik eerder had begrepen, waardoor ik opnieuw naar de tekentafel moet...

Het is dus zo dat ik dit jaar een PC-budget van mijn werkgever krijg. Normaal gezien dient dit gespendeerd te worden aan een laptop, maar gezien mijn vorige laptop (ook gekocht via dit budget) nog meer dan prima is (en ook zelden tot nooit gebruikt wordt) wil ik er een vervanging voor mijn desktop voor aanschaffen. Die begint wel al wat gedateerd te worden. Echter... er zijn een paar "spelregels" om het fiscaal verantwoordbaar te maken voor mijn werkgever:
  • Budget van 2250 euro, maximaal verhoogbaar tot 2500 (extra bedrag wordt ingehouden op netto loon)
  • Apparaat moet een professionele uitstraling hebben (geen gaming-uiterlijk met veel ledjes e.d.)
  • Apparaat moet als één geheel aangekocht worden. Geen losse componenten.
  • Apparaat moet een pre-geassembleerd systeem zijn van een gekend zakelijk merk (Dell, HP, Lenovo, ...)
  • Randapparatuur (scherm, keyboard, muis, ...) mag aangeschaft worden, maar er moet exact één computer systeem bijzitten.
  • Alles moet op dezelfde factuur. Bij verschillende winkels bestellen mag dus niet.
  • Verplichte verlengde garantie tot 3 jaar.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Internet: standaard anno 2023 lijkt me
  • Programmeren: dit is het voornaamste. Maar dit kan op wel zo goed als elk systeem lijkt me, gezien het blijft bij C, C++, Rust of Python. Geen zware toestanden zoals VHDL.
  • Gamen: Mijn intussen 12 jaar oude desktop was destijds gebouwd als gaming rig. Tegenwoordig game ik zelden tot nooit nog, dus is dit zeker geen prioriteit. Maar af en toe een klassieker spelen, of een potje Dota, csgo of Minecraft zou wel fijn zijn moest dit lukken op de laptop.
  • Eventueel wat stoeien met Machine learning e.d., maar hier moet niet teveel aandacht aan besteed worden. Het is niet zo dat ik een grafische kaart van 10k wil om mijn modellen sneller te kunnen trainen. Als dat nodig zou worden koop ik wel iets dedicated.
Wat mag het systeem gaan kosten?
2250 is het budget, maximaal verhoogbaar tot 2500. Hierin moet verzending én de bijkomende kost voor de 3 jaar garantie reeds inbegrepen zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkele jaren geleden heb ik mijn huidige desktop geupgrade met een uitvoering: Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP Edition . Deze had ik, indien mogelijk, graag meegenomen in mijn nieuwe systeem. Het heeft namelijk geen zin om een PC van 2k te kopen waarvan de helft van de totaalprijs naar de GPU gaat (cfr. BBG) als je nauwelijks gamet. (Bovendien heb ik relatief low-end 27" schermen, dus heeft al helemaal geen zin om 4k beeld te gaan genereren)

Daarnaast voldoet al mijn randapparatuur nog prima. Idealiter werk ik dus voort met alles zoals voordien. Echter, als er nog ruimschoots budget over blijft zou ik dit investeren in een extra 27" monitor. (Momenteel werk ik met 2x24")

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien het beschikbare budget, en gezien er idealiter geen geld weggegooid moet worden aan een grafische kaart denk ik dat het geen onredelijke eis is om te denken aan een i7 van de 13e/14e generatie, 32GB RAM en 2TB NVMe storage. Uiteraard moet er ook wel een voeding inzitten die stevig genoeg is om de GPU en de i7 te trekken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien eerder vermelde beperkingen ben ik voornamelijk aan het kijken naar Lenovo. Hun configureerbaarheid is een sterke plus, en ze hebben twee systemen waar mijn oog op gevallen is.
(Ik sta echter nog steeds open voor andere suggesties! Maar hou wel rekening met de "spelregels")

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie vorige twee secties.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb intussen twee systemen geconfigureerd die kanshebbers zijn. De ene met een Ryzen 7900, de andere met een i7 13700. En daar zit het dilemma...

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar meningen die me helpen de knoop door te hakken tussen deze twee systemen. (Maar zoals eerder gezegd: ik sta nog steeds open voor alternatieven)
Systeem 1: ThinkStation P3
(Artikelnummer van basissysteem: 30GSCTO1WW)
Processor: 13e generatie Intel® Core™ i7-13700K vPro®-processor (E-cores tot 4,20 GHz en P-cores tot 5,30 GHz)
Besturingssysteem: Geen besturingssysteem
Geheugen: 32 GB DDR5-4400MHz (UDIMM)
Grafische kaart: Ingebouwde grafische functies
First Onboard M.2 SSD G4 : 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4 Performance TLC Opal
Second Onboard M.2 SSD G4 : 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4 Performance TLC Opal
Power Supply : Tower 750 W 92% Adapter
Deze komt uit op een prijs van €1669. Hier komt nog 131.29 euro bij voor de 3 jaar garantie. Tesamen dus €1800 Dat wil zeggen dat er bij dit systeem nog €450 over zou zijn voor een extra scherm, of wat extra storage.
Systeem 2: Legion T5 26
(Artikelnummer van basissysteem: 90UYCTO1WW)
Processor: AMD Ryzen™ 9 7900-processor (3,70 GHz tot 5,40 GHz)
Besturingssysteem: Geen besturingssysteem
Geheugen: 32 GB DDR5-5600MHz (UDIMM) ‑ (2 x 16 GB)
Moederbord: ARA B650
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce RTX™ 4060 8 GB GDDR6
Eerste vaste schijf: 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe Gen4 Performance TLC
Draadloos: Wi-Fi 6E 2x2 AX en Bluetooth® 5.1 of hoger
Voeding: Adapter van 500 W
Koeling : 150 W, 120 mm normale luchtkoeling, 1 achter en 1 voor
Probleem 1 bij dit systeem is dat er al een grafische kaart bij zit (kiezen voor integrated graphics is niet mogelijk bij deze configuratie). Het is uiteraard geen stap terug t.o.v. mijn 1080Ti, maar ook wel weggegooid geld in mijn ogen.
Probleem 2 is de voeding van 500W. Dat lijkt me wat krap. Niet? In tegenstelling tot de Thinkstation configuratie is de voeding bij deze niet vrij te kiezen. De optie 850W komt pas beschikbaar wanneer ik ook de grafische kaart upgrade naar minimaal een 4070 12GB (€250). Dat lijkt me dus nog meer weggegooid geld?

Deze configuratie komt uit op een prijs van €1679 met €49 voor de extra 3 jaar garantie. In totaal dus €1722, wat €528 over laat voor upgrades/randapparatuur.

Met de zwaardere GPU is de prijs (incl. garantie) €2088, wat dus €162 euro overlaat.

---------------------------------------------------

Ik moet toegeven... zoals het spreekwoord zegt "De vraag stellen, is de vraag beantwoorden", heeft ook het uittypen hier mij al goed geholpen. Het Legion systeem ziet er plots een stuk minder interessant uit. Maar dat neemt niet weg dat jullie er misschien anders over denken.

Wat zouden jullie doen in mijn schoenen?

Alvast bedankt voor jullie input!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 14:22
misschien de 4060 eruit halen en verkopen? Je kan er je eigen GPU insteken en dan heb je een kleine bonus. Heb je wel verdiend, toch?

• Opifex
Tom Vertommen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:52:
misschien de 4060 eruit halen en verkopen? Je kan er je eigen GPU insteken en dan heb je een kleine bonus. Heb je wel verdiend, toch?
Leuk idee, maar dat is niet toegestaan helaas. Op papier blijft het systeem nog 3 jaar van de werkgever. In theorie moet ik hem dus ten allen tijde kunnen teruggeven in de staat waarin hij zich bevond.
(In de praktijk gebeurt dit nooit. Meer nog zelfs: staat in het reglement, maar... ik hou me liefst aan de regels als het om dit soort bedragen gaat)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:25
Opifex schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:32:
Gamen: Mijn intussen 12 jaar oude desktop was destijds gebouwd als gaming rig. Tegenwoordig game ik zelden tot nooit nog, dus is dit zeker geen prioriteit. Maar af en toe een klassieker spelen, of een potje Dota, csgo of Minecraft zou wel fijn zijn moest dit lukken op de laptop.
Gaat niet lekker op de ingebouwde GPU van de i7. Beide CPU's zitten dicht bij elkaar qua performance, de Ryzen 9 7900 is zuiniger - en ook de RTX 4060 gebruikt niet zoveel stroom, een goede 500 Watt voeding volstaat ruim. De Legion voldoet met zijn RGB fans niet aan deze regel
Apparaat moet een professionele uitstraling hebben (geen gaming-uiterlijk met veel ledjes e.d.)
Maar op de sites van HP, Dell, etc kan ik geen beter alternatief vinden met een aanvaardbaar videokaartje...

• Uszka
De Legion gebruikt meer standaard ATX gespecificeerde onderdelen. Mocht je ooit iets willen uitbreiden of veranderen dan is dat de beste optie. Over de 500w voeding hoef je niet in te zitten. De voeding is van hoge kwaliteit en komt van Chicony, een OEM met zeer goede reputatie. Veel meer dan 300w gaat het systeem toch niet gebruiken. De cpu en gpu in een prebuilt werken volgens TDP en daar is niets aan te veranderen in het BIOS.
Enige nadeel van de Legion is dat ze alleen JEDEC RAM slikt. Je kunt dus als upgrade niet een random XMP kit pakken en verwachten dat dit op de geadverteerde snelheid gaat lopen.

• Opifex
martyw schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Gaat niet lekker op de ingebouwde GPU van de i7.
In het geval ik voor de Thinkstation zou gaan zou ik mijn 1080Ti meenemen uit mijn huidige systeem. Die zou moeten voldoen voor bovenvermeldde games denk ik.
Beide CPU's zitten dicht bij elkaar qua performance, de Ryzen 9 7900 is zuiniger - en ook de RTX 4060 gebruikt niet zoveel stroom, een goede 500 Watt voeding volstaat ruim.
Zitten beide CPU's echt dicht bij elkaar qua performance? Op Google vind ik tegenstrijdige informatie op de benchmark sites. Bij sommige zitten ze inderdaad vrij dicht bij elkaar (en heeft de Ryzen zelfs een streepje voor), maar op andere doet de Ryzen flink onder.
De Legion voldoet met zijn RGB fans niet aan deze regel

Maar op de sites van HP, Dell, etc kan ik geen beter alternatief vinden met een aanvaardbaar videokaartje...
Dit dacht ik ook eerst. Maar een collega heeft vorige week de toelating gekregen om deze te bestellen. Ik vermoed dat hij nog nét genoeg de neutrale uitstraling heeft.
Uszka schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:59:
De Legion gebruikt meer standaard ATX gespecificeerde onderdelen. Mocht je ooit iets willen uitbreiden of veranderen dan is dat de beste optie.
Hier had ik niet bij stil gestaan. Op welke manier zou dit een probleem geven? Als ik een PCI-e kaartje heb, kan ik dat er dan niet gewoon inprikken?
Over de 500w voeding hoef je niet in te zitten. De voeding is van hoge kwaliteit en komt van Chicony, een OEM met zeer goede reputatie. Veel meer dan 300w gaat het systeem toch niet gebruiken.
Oké, bijzonder. Had ik niet verwacht. Mijn huidige systeem is veel bescheidener, en heeft een 750W voeding.
De cpu en gpu in een prebuilt werken volgens TDP en daar is niets aan te veranderen in het BIOS.
Wat bedoel je hier juist mee? De TDP is toch een intrinsieke eigenschap van een component? Wat zou hier in software aan kunnen aangepast worden?
Enige nadeel van de Legion is dat ze alleen JEDEC RAM slikt. Je kunt dus als upgrade niet een random XMP kit pakken en verwachten dat dit op de geadverteerde snelheid gaat lopen.
Ik was me niet bekend met deze term. Ik neem aan dat JEDEC RAM niet super exotisch is? In de pricewatch vond ik geen filter, maar via de zoekfunctie kon ik wel verschillende kitjes vinden waar JEDEC bij vermeld werd?
Als ik het goed begrijp heeft dit betrekking op de timings? Wil dat zeggen dat als ik geen JEDEC RAM gebruik, de timing gewoon wat hoger zullen zijn?

---

Bedankt voor jullie beider input alvast!
Ik heb de indruk dat jullie toch meer geneigd zijn om voor de Legion te gaan? Dit is eerlijk gezegd toch een verrassing voor mij... dat maakt de keuze er niet makkelijker op! En ik maar denken dat de knoop bijna doorgehakt was... :+

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik vraag me af wat comfortabeler werkt: een i7/7900 met een 'het past nog net in het budget' monitor, of een i5/5800 van rond de 1000 euro met een 'dit is de droom 32" die ik altijd al wilde hebben'.

Apropos werken op je eigen PC voor de baas: hoe zijn dan de backups geregeld?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• martyw
Over performance van beide CPU's: een goed test is Cinebench, dat martelt CPU's, daar zie ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTD-NOHRp6RNWbkDY-7Eg2pDIpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4fhb96DHBSA68dGGoaqLD8kw.png?f=user_large
(bron)
In de praktijk ga je het verschilletje niet merken.

Over de voeding van de Legion: de RTX 4060 gebruikt 115 Watt, de Ryzen nog geen 80 Watt, reken nog eens 100 Watt voor de rest, dan kom je niet boven de 350 Watt (en dat is al met een beetje marge)

• Opifex
thunder7 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:29:
Ik vraag me af wat comfortabeler werkt: een i7/7900 met een 'het past nog net in het budget' monitor, of een i5/5800 van rond de 1000 euro met een 'dit is de droom 32" die ik altijd al wilde hebben'.
Zoals in de TS al staat koop ik enkel een monitor als er geld over is. Mijn huidige setup voldoet prima op dat vlak. Ergens vind ik het zelfs zonde om het aan iets futiel uit te geven als een monitor, terwijl er hier al tientallen in de gang staan stof te vangen =/
Apropos werken op je eigen PC voor de baas: hoe zijn dan de backups geregeld?
Omgekeerd: privé werken op de PC van de baas.
Ik ben consultant, dus ik heb altijd een laptop van de klant. Die staat los van de PC's die ik met dit budget kan kopen.

• Opifex
@martyw Die pagina was ik inderdaad ook tegengekomen. Op nanoreview zegt men iets gelijkaardigs, maar op userbenchmark is het toch heel anders.

Anyways, ik heb de indruk dat je toch sterk richting de Legion hint? Dat dat toch de betere optie is?

[ Voor 3% gewijzigd door Opifex op 28-10-2023 21:39 ]

• martyw
Opifex schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:36:
@martyw Die pagina was ik inderdaad ook tegengekomen. Op nanoreview zegt men iets gelijkaardigs, maar op userbenchmark is het omgekeerd.

Anyways, ik heb de indruk dat je toch sterk richting de Legion hint? Dat dat toch de betere optie is?
Ja, ik zou voor de Legion gaan als ik tussen deze twee moet kiezen, maar ik link hierboven wel het verkeerde plaatje, het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmWa6EMRe4QhMO6f16hvAZ_KHR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PjBmpPj68pWef7IouERaM8ak.png?f=user_large
https://nanoreview.net/en...3700k-vs-amd-ryzen-9-7900

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Opifex schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:19:

Gaat na de garantietermijn het moederbord kapot dan kan je in de Legion elk willekeurig AM5 mATX bord plaatsen. In de Thinkstation gaat dat niet omdat in dat systeem een merkeigen format wordt gebruikt. Zo heeft het moederbord de frontpanelconnectors vast aan het moederbord zitten. Ik verwacht daarnaast dat de voeding 12vO(nly) is maar veel informatie vind ik daar niet over. Een normale ATX voeding gaat zonder omslachtige adapters niet werken mocht de voeding ooit defect raken. Lenovo 12vO voedingen kosten een vermogen namelijk.
[...]

Dat is een keuze. Nodig is het zeer waarschijnlijk niet.
[...]

TDP van de cpu bijvoorbeeld, geeft globaal het verbruik bij baseclock weer. Turboclock verbruik is veel hoger. Bij veel retailborden kan de powerlimit in het BIOS ingesteld worden. Hoe hoger de powerlimit, hoe beter de prestaties. Dit gaat echter omgekeerd evenredig. Een 4x zo hoge powerlimit geeft niet 4x zoveel prestaties. TPU heeft daar een fijne review over https://www.techpowerup.c...ower-limits-down-to-35-w/
[...]

Hoogste CAS latency selecteren. 46-52.
Timings hoger, snelheid lager is het doorgaans. De Thinkstation heeft wel erg traag RAM trouwens.

• Opifex
martyw schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:39:
[...]

Ja, ik zou voor de Legion gaan als ik tussen deze twee moet kiezen,
Oké, bedankt. Dat is duidelijk!

Ik vroeg me wel af of één van deze upgrades nog interessant zouden kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkDRil2mNtgAcT4TeNE3q-2FSjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuJmlfBNpcg2JCy9uIFbrnyg.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan toch een nieuwe GPU moet kopen, koop ik liefst gelijk iets degelijks. M'n huidige desktop gaat al bijna 13 jaar mee (en zou gerust nog een jaartje of twee verder kunnen), en zou graag over 10 jaar hetzelfde kunnen zeggen over dit nieuwe systeem.

Ik game op dit moment dan wel niet echt, maar ik hou toch graag de opties open. Weet alleen niet goed of het in mijn geval interessant is.

Heb al wat benchmarks bekeken, en naar wat ik zie is het verschil toch wel significant, maar... of dat in mijn geval nuttig is...? Geen idee...

• martyw
Zo'n upgrade lijkt me vooral nuttig voor gamen, en voor ML, maar dat zijn juist je laagste prioriteiten. Als je het budget op wilt krijgen zou ik de RTX 4070 nemen, de Ti versie lijkt me overkill voor jouw gebruik.

• Opifex
Dat is duidelijk! Thanks!
Ik ga kijken of ik een mooie combinatie met wat schermen kan vinden. Indien niet, ga ik voor de GPU upgrade.

Heel erg bedankt @martyw en @Uszka ! Het is dit soort inzichten die ik nodig had om de knoop door te hakken!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Heb je een keuze kunnen maken? Ik kijk ook voorzichtig naar een prebuilt, en lenovo/legion valt me daarbij positief op. Het helpt dat ik onlangs een legion 5 heb gekocht, en dat ik erg tevreden ben met het apparaat. Het feit dat alles mooi gemanaged is, dat de lenovo Vantage suite alles regelt, dat je gemakkelijk extra garantie en support kan aanschaffen. Gewoon ontzorgen, en dat is me ook wat waard.

Ik was eigenlijk op zoek naar iets meer info ivm prebuilts in het algemeen, maar bij een zoektocht op GoT naar recente topics kwam ik eigenlijk enkel dit topic tegen.

Zelfbouw pc's is zowat het bestaansrecht van tweakers, de OG tweakers zeg maar. Maar toch verbaast het me dat wanneer al die tweakers ouder worden, er niet meer interesse is naar prebuilts.

Persoonlijk denk ik niet ooit nog 1 pc zelf samen te stellen.

• Opifex
@Amos_x Het is uiteindelijk de Legion geworden, met de goedkoopste kaart van de 4 mogelijkheden. Door het extra budget dat daardoor vrijkwam heb ik 2 schermen kunnen aanschaffen. Nu is het afwachten op goedkeuring van mijn manager. Daarna kan ik de bestelling plaatsen.

Ik wil je wel meegeven dat ik enkel en alleen voor de prebuilt heb gekozen omdat het een verplichting was van mijn werkgever uit. Aan elke andere zou ik aanraden om toch te kijken naar een op maat gemaakte. Je kan deze ook laten assembleren bij verschillende winkels, waardoor je zelf niet moet gaan puzzelen als je hier niet vertrouwd mee bent.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Opifex schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:42:
@Amos_x Het is uiteindelijk de Legion geworden, met de goedkoopste kaart van de 4 mogelijkheden. Door het extra budget dat daardoor vrijkwam heb ik 2 schermen kunnen aanschaffen. Nu is het afwachten op goedkeuring van mijn manager. Daarna kan ik de bestelling plaatsen.

Ik wil je wel meegeven dat ik enkel en alleen voor de prebuilt heb gekozen omdat het een verplichting was van mijn werkgever uit. Aan elke andere zou ik aanraden om toch te kijken naar een op maat gemaakte. Je kan deze ook laten assembleren bij verschillende winkels, waardoor je zelf niet moet gaan puzzelen als je hier niet vertrouwd mee bent.
Zeker wel vertrouwd. Exact de reden dat ik het niet meer wil. Mijn builds werken gewoon, verder geen problemen. Maar ik wil het gedoe niet meer. Je koopt ook geen wasmachine in onderdelen, om zelf te assembleren. Zo staak ik er tegenwoordig in. Het valt wel op dat er erg weinig prebuilts zijn.

De grote shops hebben vaak een eigen prebuilt, maar meer dan wat bij elkaar gegooide componenten uit het magazijn is het vaak ook niet.

In elk geval, goede keuze voor de legion. Lenovo en HP lijken me best goede pc's samen te stellen.

• Opifex
Amos_x schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:48:
De grote shops hebben vaak een eigen prebuilt, maar meer dan wat bij elkaar gegooide componenten uit het magazijn is het vaak ook niet.
Wat ik bedoelde is dat je zelf kiest wat er in gaat (bvb. gebaseerd op de BBG van Tweakers), en dat de winkel deze dan assembleert voor je. (Tegen een vergoeding natuurlijk)
Pagina: 1