Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:38
Eind deze maand krijg ik van mijn werkgever opnieuw budget voor een laptop. Ik zie echter de bomen door het bos niet, dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen gidsen :)

Wat ga je met je laptop doen?
Ondanks dat dit een laptop "voor het werk" is, zal deze zelden tot nooit gebruikt worden voor het werk. Ik werk namelijk als consultant, dus zo goed als altijd werk ik op een laptop die ik krijg van de klant. De enige uitzonderingen hierop zijn trainingen en start-periodes bij een nieuwe klant waarbij hun IT-dienst te lang heeft getreuzeld om een laptop voor mij te prepareren.
Mijn vorige werk-laptop heeft weinig draaiuren gezien, wat eigenlijk zonde is. Echter... ik ben al enige tijd aan het denken om mijn desktop een upgrade te geven, aangezien deze in tussentijd toch wel al stevig gedateerd is (12 jaar oud, i7 2600k, P8Z68-V, 1080Ti, 16GB RAM). Dus... dacht ik... waarom niet gewoon ineens een goede laptop kopen ter vervanging van mijn desktop?

Waarvoor wil ik hem in dat geval gebruiken?
  • Internet: standaard anno 2023 lijkt me
  • Programmeren: dit is het voornaamste. Maar dit kan op wel zo goed als elk systeem lijkt me, gezien het blijft bij C, C++, Rust of Python. Geen zware toestanden zoals VHDL.
  • Gamen: Mijn intussen 12 jaar oude desktop was destijds gebouwd als gaming rig. Tegenwoordig game ik zelden tot nooit nog, dus is dit zeker geen prioriteit. Maar af en toe een klassieker spelen, of een potje Dota, csgo of Minecraft zou wel fijn zijn moest dit lukken op de laptop.
OS: Zal altijd Linux zijn. De desktop die vervangen wordt draait een Arch, maar op de laptop zal waarschijnlijk terug een Ubuntu o.i.d. komen.
Non-Windows laptops zijn zeldzaam, ik weet het. Maar als we een extra 100 à 150 euro kunnen besparen en daardoor een andere upgrade kunnen toevoegen is dit altijd mooi meegenomen.

Wat is je budget?
€2250 incl. BTW (1850 excl) is het budget dat ik ter beschikking krijg. Dit is verhoogbaar tot maximaal €2499, waarbij de surplus (t.o.v. de 2250) van mijn netto loon zal worden afgehouden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Neen. Zelden tot nooit. Als het van mij afhing zou ik van het budget opnieuw een desktop kopen. Maar dat is helaas niet toegestaan.
Enkel voor trainings zou deze laptop meereizen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Met obscure huismerken (zoals Alternate destijds) heb ik slechte ervaringen, dus bij voorkeur wel een merk dat al een reputatie heeft opgebouwd. Maar voor de rest heb ik niet bepaald een voorkeur.

Mijn werkgever had tot voor kort een goede relatie met Dell. Voordien was bestellen via de Dell website standaard. Die relatie is echter intussentijd stevig bekoeld. Zo koud zelfs dat bestellen via de Dell website algeheel niet meer is toegestaan (tenzij de werknemer het bedrag zelf voorschiet). De configurator kan wel nog gebruikt worden, maar men stelt dan voor om via een andere groothandel hetzelfde toestel te bestellen.

Alternatief is bestellen via een webshop (bvb. CoolBlue), maar men geeft hier de waarschuwing bij dat de toestellen hier iets minder recent zullen zijn dan de toestellen die men rechtstreeks bij de fabrikant koopt. (Geen idee of dit klopt?)

-------------------------------------------------------------------------------

Ik heb intussentijd al wat rond gekeken. Ik begon (zoals ik standaard doe) bij de BBG. Jammergenoeg zat hier niet echt iets interessants tussen. Enkel de Macbook zat in de prijscategorie waarin ik aan het zoeken ben. Maarja... met een MacBook ben ik niet zoveel. De BBG Van Juni was nog verder weg van de ranges waarin ik zoek.

De configurator van Dell toonde wel al meteen iets interessants:
https://www.dell.com/nl-b...-15-9530-laptop/cn95304cc
(Ik heb de indruk dat de link altijd de default configuratie toont, dus hier de samenvatting:
  • i7-13700H
  • RTX 4050, 6GB GDDR6
  • 32GB (2x16) DDR5, 4800MT/s
  • 1TB M.2 PCIe NVMe SSD
)
Deze heeft een prijskaartje van €2249.

Over dit model is nog niet zo heel veel te vinden, maar via Google kwam ik op deze thread uit waar de TS twee maand geleden in een gelijkaardige situatie zat als ik: Nieuwe Laptop voor development
Hij haalt daar ook hetzelfde model aan. Jammer genoeg is er niet echt inhoudelijke feedback op gekomen.

Dus, vandaar mijn vraag:
1) Is deze Dell zijn geld waard? Of kan ik elders betere "Bang for Buck" krijgen?
2) Is er iets gekend van leverproblemen bij Dell? Moet ik hier rekening mee houden?
3) Zou, er vanuitgaande dat mijn huidige desktop prima voldoet voor mijn dagdagelijkse taken, dit een comfortabele (permanente) vervanging zijn voor mijn main desktop?

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:04
Ik vind dit prijstechnisch niet sterk. Zeker als je het voor prive erbij doet is een bedrijfslaptop niet ideaal.

Daarom zou ik voor een gaming laptop met AMD gaan, en dan met een RTX4060. De 4050 is aanzienlijk minder dan de 4060 ook qua stroom efficentie. Reden dat ik momenteel op de laptop AMD prefereer zijn de temperaturen... Intel wordt heel heet en dan heb je al snel een bladblazer op je bureau..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:38
uitvoering: Lenovo ThinkPad T14 Gen 3 (21CF004PGE, Qwertz toetsenbord)

uitvoering: ASUS Zenbook Pro 14 OLED UX6404VV-P4046W

Voor zakelijk gebruik 100% de lenovo - heerlijke toetsenborden/ degelijk gebouwd / heb zelf een T14(zakelijk) en vee collega’s met Dell zijn jaloers….

Andere kant; qua gaming wil je wellicht een heftige GPU- dan is de Asus wellicht een “geinige” die er nog best “zakelijk” (lees=geen rgb) uitziet.

Heb overigens gefilterd/gezocht op “bekende merken” met af fabriek 32GB RAM - dan zit je de komende tijd goed (mijn collega programmeurs hoef ik geen 16gb ram device te geven…)

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16ARX8 (82WM004VMH)

Flink groot scherm, upgrade opties voor ram/M2 en dan hou je nog geld over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:15
Is dit wat?
uitvoering: ASUS VivoBook 16X OLED K3605VV-MX118W

Volgens 1 van de reviews draait de i9 niet op volle power. Maar zal dan nog steeds niet onder doen voor een i7, dunkt me.

Knap OLED scherm, 32 GB RAM, 1 TB hdd, gtx 4060.

En geld over voor een Thunderbolt Dock, zodat je thuis maar 1 stekkertje hoeft in te prikken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
roffeltjes schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:04:
Ik vind dit prijstechnisch niet sterk. Zeker als je het voor prive erbij doet is een bedrijfslaptop niet ideaal.
Als ik de suggesties in deze thread zo zie begin ik dat ook te denken. Had ik niet verwacht! Toch niet dat het verschil zo groot zou zijn.
Daarom zou ik voor een gaming laptop met AMD gaan
Gaming laptops zijn helaas niet toegestaan om belastings-technische redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
kleijn1985 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:32:
uitvoering: Lenovo ThinkPad T14 Gen 3 (21CF004PGE, Qwertz toetsenbord)

uitvoering: ASUS Zenbook Pro 14 OLED UX6404VV-P4046W

Voor zakelijk gebruik 100% de lenovo - heerlijke toetsenborden/ degelijk gebouwd / heb zelf een T14(zakelijk) en vee collega’s met Dell zijn jaloers….

Andere kant; qua gaming wil je wellicht een heftige GPU- dan is de Asus wellicht een “geinige” die er nog best “zakelijk” (lees=geen rgb) uitziet.

Heb overigens gefilterd/gezocht op “bekende merken” met af fabriek 32GB RAM - dan zit je de komende tijd goed (mijn collega programmeurs hoef ik geen 16gb ram device te geven…)
De Lenovo valt helaas net buiten budget.

De Asus daarentegen ziet er heel interessant uit! Als ik een equivalente laptop configureer bij Dell kost hij 500 euro meer!

Het scherm is wat aan de kleine kant, maar dat maakt voor mij eigenlijk niet uit. 99% van de tijd werk ik toch op 2 externe schermen. In dat opzicht is een kleiner laptop scherm misschien zelfs nog beter!

16GB is nog aanvaardbaar voor mij, maar inderdaad... om toekomstgericht te zijn ga ik toch liever direct voor 32GB. Zeker als je ziet wat geheugen tegenwoordig nog kost...

Goeie suggestie! Deze neem ik mee in de afweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
roffeltjes schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:58:
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16ARX8 (82WM004VMH)

Flink groot scherm, upgrade opties voor ram/M2 en dan hou je nog geld over.
Mhmmm, 16GB RAM is wat aan de lage kant, maar een latje bijsteken is mogelijk volgens de PW. Zeker interessant.

Overgehouden geld belandt jammergenoeg niet in mijn eigen zakken. Dus zo dicht mogelijk tegen het budget zitten is in m'n eigen belang. Maar gelukkig is het mogelijk om met de overgebleven 700 euro nog een mooi extra scherm o.i.d. te kopen.

Waar zit'm eigenlijk het grote prijsverschil in? Oké, zo'n AMD zal wel wat goedkoper zijn dan Intel, maar 5 à 700 euro lijkt me toch niet in z'n geheel verklaarbaar te zijn hierdoor? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Wild Chocolate schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:03:
Is dit wat?
uitvoering: ASUS VivoBook 16X OLED K3605VV-MX118W

Volgens 1 van de reviews draait de i9 niet op volle power. Maar zal dan nog steeds niet onder doen voor een i7, dunkt me.

Knap OLED scherm, 32 GB RAM, 1 TB hdd, gtx 4060.

En geld over voor een Thunderbolt Dock, zodat je thuis maar 1 stekkertje hoeft in te prikken.
Wow! Dat is nog de knapste van alle suggesties hier!
Maar tegelijkertijd, ook de goedkoopste? Waar zit'm dat in? T.o.v. een equivalente Dell configuratie scheelt deze bijna 1200 euro? T.o.v. de suggestie van @kleijn1985 scheelt deze 400 euro? Dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen?

Voorlopig ziet deze me er al heel interessant uit! Misschien zelfs de interessantste van de suggesties tot nu toe. Alleen die review... die maakt me toch niet zo heel gerust...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Opifex schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:18:
[...]

Waar zit'm eigenlijk het grote prijsverschil in? Oké, zo'n AMD zal wel wat goedkoper zijn dan Intel, maar 5 à 700 euro lijkt me toch niet in z'n geheel verklaarbaar te zijn hierdoor? Wat zie ik over het hoofd?
Bedrijven betalen meer dan consumenten :+

Alle gekheid op een stokje, meestal kan je ook heel andere servicepakketten erbij nemen en val je standaard onder de business ondersteuning vanaf dag 1.

Verder zijn business laptops meestal wat lichter en chiquer (in ieder geval in dat segment).

Voor jouw doel lijkt me dat allemaal minder relevant en zou ik meer in de richting van een desktop vervanger aka mobiel workstation gaan (een forse laptop met goede grafische kaart). Je gaat er toch niet mee tillen en een wat grotere laptop kan potentieel beter koelen.

Welke resolutie zijn je schermen? Met qhd of hoger is het gezien het budget ook wel te verdedigen on te kijken of Lenovo een 4080 heeft rond dat bedrag. Niet omdat je nou zo zwaar games, maar de 4080, is een hele efficiënte kaart met lekker veel vram. Als het budget er is, waarom niet even verkennen of dat past?

Tot slot, je mag blijkbaar declareren, dus gaan ze echt kijken of je een gaming laptop neemt? Ik heb in een grijs verleden meerdere gaming pcs aangeschaft voor oa het rooster bureau en voor een 3d lab. Zeker als je single threaded performance moet hebben is dat vaak de beste route.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 24-09-2023 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:38
Opifex schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:18:
[...]

, maar een latje bijsteken is mogelijk volgens de PW.

Waar zit'm eigenlijk het grote prijsverschil in?
PW Vs werkelijkheid kan nog wel eens tegenvallen (heb 2 jaar een pc winkel repatie/upgrde service winkel gerund - genoeg laptops gezien die dus niet een slot op het moederbord hadden zitten…

Verder prijsverschil:
Afwerking
Materiaal gebruik(=ook afwerking)
Kwaliteit touchpad/toetsenbord/scherm

Uit mijn hoofd is de “zenbook” bij ASUS een flink stuk verfijnder dan de standaard “vivobooks”

(Net zoals niet ALLE lenovo thinkpads enorm degelijk zijn…zie P serie)

2011 Volvo V60 T3 // 2014 Fiat 500c TwinAir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
roffeltjes schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:50:
elke resolutie zijn je schermen? Met qhd of hoger is het gezien het budget ook wel te verdedigen on te kijken of Lenovo een 4080 heeft rond dat bedrag. Niet omdat je nou zo zwaar games, maar de 4080, is een hele efficiënte kaart met lekker veel vram. Als het budget er is, waarom niet even verkennen of dat past?
Beide schermen zijn slechts 1920x1080 :+ Niet om over naar huis te schrijven, ik weet het. Ik geef dan ook vrij weinig over schermkwaliteit. Ik hoef heus geen 4k.
Ondanks dat zie ik ook wel de meerwaarde van een iets stevigere kaart. Het opent meer deuren. (De reden waarom er in mijn 12-jaar oude desktop een 1080Ti zit is omdat ik destijds wat heb gestoeid met AI en ML. De kans bestaat zeker dat ik dat binnenkort weer ga doen)
Tot slot, je mag blijkbaar declareren, dus gaan ze echt kijken of je een gaming laptop neemt? Ik heb in een grijs verleden meerdere gaming pcs aangeschaft voor oa het rooster bureau en voor een 3d lab. Zeker als je single threaded performance moet hebben is dat vaak de beste route.
Ja. Er wordt zeker wel naar gekeken. Echter, er is wel een zekere flexibiliteit. Het toestel mag vooral geen "gaming uitstraling" hebben. Het moet er iet of wat zakelijk uitzien. Wat er binnenin zit speelt minder rol denk ik.

Zoals in de TS al stond is gaming zeker geen prioriteit, maar als ik mijn desktop zou vervangen met deze laptop zou het wel fijn zijn moest ik alles er toch vlot op kunnen draaien. Heb je suggesties in de richting van een "gaming laptop"? (Rekening houdend met de vereiste dat de uitstraling zakelijk moet zijn? Maw. geen flikkerende ledjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
kleijn1985 schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:11:

Verder prijsverschil:
Afwerking
Materiaal gebruik(=ook afwerking)
Kwaliteit touchpad/toetsenbord/scherm

Uit mijn hoofd is de “zenbook” bij ASUS een flink stuk verfijnder dan de standaard “vivobooks”
Oké, afwerking zal wat beter zijn, maar... kan dit echt een prijsverschil van 400 of zelfs 1200 euro verklaren? De onderdelen binnenin zijn toch van dezelfde kwaliteit? En dat is in mijn ogen toch wat echt telt... We kopen immers geen vakantiehuisje waar we kunnen kiezen tussen goedkope en dure materialen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals ik al zei, prijsverschil zit hem voor een deel in de markt segmentatie en in de standaard support die tussen business en consumer vaak iets verschilt. Zo zat er op mijn HP elitebook meteen een jaar onsite garantie en kon ik daar meer jaren van afnemen. Bij consumenten laptops krijg je sent ton en kan je niet over naar next business day onsite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:15
Opifex schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:22:
[...]

Wow! Dat is nog de knapste van alle suggesties hier!
Maar tegelijkertijd, ook de goedkoopste? Waar zit'm dat in? T.o.v. een equivalente Dell configuratie scheelt deze bijna 1200 euro? T.o.v. de suggestie van @kleijn1985 scheelt deze 400 euro? Dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen?

Voorlopig ziet deze me er al heel interessant uit! Misschien zelfs de interessantste van de suggesties tot nu toe. Alleen die review... die maakt me toch niet zo heel gerust...
Inderdaad meer een consumentenlijn dan zakelijk. Ik zie niet of de behuizing van aluminium is, hoewel je dat ook van een consumentenlaptop in die prijsklasse wel zou verwachten.
Hij heeft Windows Home ipv Pro.
Meestal zijn de zakelijke laptops meer modulair, kan je later makkelijker wat vervangen of upgraden.
En waarschijnlijk is de service-afhandeling op een lager niveau, inderdaad. Persoonlijk heb ik hem op het oog, omdat hij nog wel een meenemenbaar formaat heeft en ik liever niet met een gamelaptop bij mijn klanten kom (ik ben bakkerijtechnoloog, dus voor mijn werk heb ik de prestaties niet nodig).

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 25-09-2023 09:27 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Oké, bedankt @roffeltjes en @Wild Chocolate !

Ik begrijp dus dat het een combinatie is van de service en de materiaal- en bouwkwaliteit van de behuizing.
Als het enkel dat is lijkt het me de meerkost niet waard. Aangezien de laptop niet in een zakelijke context gebruikt wordt is on-site support niet echt cruciaal (bovendien heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt) + aangezien hij enkel maar naast me op de bureau komt te staan, met externe apparatuur, denk ik ook niet dat de bouwkwaliteit zoveel voor me uitmaakt.

Enkel die negatieve review... die zit me toch nog wat dwars :P Jammer dat er voor de rest nog niet veel review te vinden zijn op het internet.

EDIT: jammer... hij is overnacht ook nog eens 200 euro duurder geworden.

EDIT2: Ik vroeg me trouwens af... er wordt gesproken van een ondermaatste voeding (120W adapter) die de slechte prestaties verraadt, omdat de GPU en CPU meer willen trekken.
Zou dit dan niet willen zeggen dat de CPU en GPU gethrottled worden door dat de spanning inzakt? Misschien kan dit euvel dan wel opgelost worden door een iets zwaardere adapter aan te sluiten? Of zouden deze echt intern lager geklokt zijn om minder te verbruiken?

[ Voor 27% gewijzigd door Opifex op 25-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat van het wattage ben ik niet zo zeker van, want de 4060 top af op 90 watt. Dat gaat trouwens op voor meerdere mobiele kaarten, die extra watts leveren erg weinig op.

YouTube: High Power RTX 4050 / 4060 / 4070 Laptops Are a Waste 💸

Wat me waarschijnlijker lijkt is dat hij thermisch gaat knijpen, hij klaagt ook al over de hete processor.

Een van de redenen dat ik een lichte voorkeur heb voor AMD (maar ik ben geen programmeur, dus ik weet niet of dat met compilen veel uitmaakt) is dat je ze iets makkelijker qua temperatuur in bedwang kan houden, desnoods door in de powerprofielen de turbo uit te zetten.

Maar even resumeren:

- RTX 4060 ivm FHD schermen. 4050 kan ook, maar is wel een duidelijke stap terug en het prijsverschil hoort klein te zijn. 4070/4080 is overkill voor jouw usecase.(FYI, als je "gewone" taken draait gaat hij uiteraard over op de zuinige iGPU)
- Mag een bakbeest zijn omdat er toch niet mee wordt gespleept. Oftewel type desktop vervanger
- 32 GB (of 16gb als het upgradebaar is) ram.
- A-merk, moet nog onder de :"niet een gaming laptop" radar door kunnen

HP Envy

https://www.notebookcheck...aartussenin.657367.0.html

Huidige versie heeft een 4060 wat een veel betere en zuiniger kaart is dan de 3060 (bij mobile maakt is de 4000 serie een veel grotere upgrade over de 3000 serie dan op de vaste PC's).

uitvoering: HP Envy 16-h1635nd

Of een Lenovo ThinkBook 16p G4

uitvoering: Lenovo ThinkBook 16p G4 IRH (21J8001FMH)

Geen review van het huidige model en er is wel iets aangepast, maar hier een review van de G3 met dezelfde case. De nieuwe heeft een zuinigere (koelere) en snellere graka (de 4060), en een Intel processor.

https://www.notebookcheck...ompromissen.560846.0.html

De aanpassingen:

https://www.notebookcheck...060-options.679280.0.html

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 25-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Ik begin sterk te nijgen naar de Zenbook Pro 14 die hier voorgesteld wordt. Vooraleer ik bestel wou ik toch nog stel even een laatste check doen, dus ben ik nog eens in de pricewatch gaan neuzen. Daar vond ik deze:
uitvoering: Skikk Loki 16 II RTX 4060

Wat is jullie idee over deze? Wat me opvalt is dat deze 24 cores heeft, terwijl de Zenbook er maar 14 heeft? Wat wil dat tegenwoordig zeggen? Want vroeger was het eenvoudig: een Core2Duo was gewoon een dual core. Tegenwoordig heb je "echte" cores, "virtuele" cores, en dan nog eens tientalle trapjes daartussen heb ik de indruk. Ik ben niet meer mee met de terminologie.
Waarin zit het verschil tussen deze 14 en 24 cores? Ze zijn allebei een i9. Alleen heeft de ene een suffix H, terwijl de andere suffix HX heeft. Ik lees in een artikel op de FP dat H een lagere TDP heeft dan HX. De HX zou voor Extreme performance zijn. Kan dit niet interessant zijn voor mij, gezien ik deze laptop als statisch workstation wil gebruiken?

Het voorbeeld dat ik hier nu geef lijkt me wel een onbekend merk. Dat is misschien riskant?
Maar als ik de filter verruim en naast de 4060 ook 4070 toelaat, dan vind ik ook een paar bekendere merken met deze CPU:

uitvoering: Acer Predator Helios 16 PH16-71-99ST
uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00F8MH)

Zit hier iets interessants tussen voor mij? Of blijf ik toch beter bij de Zenbook?

(De Vivobook van eerder in deze thread is intussen 250 euro duurder geworden. Dat in combinatie met de slechte review doet mij deze optie al doorstrepen)
Pagina: 1