[VVW]Platenwisselaar bij tyleenslangen voor overstap naar WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10 09:00
Ik wil in stappen naar een Hybride warmtepomp. Op dit moment wat offertes aan het opvragen.

Eerst wil ik een winter mijn huidige CV instellen op 55graden om te kijken of ik het huis dan nog warm krijg.
Wat ook sowieso moet gebeuren is het toevoegen van een platenwisselaar tussen het CV circuit en de vloerverwarming omdat de vloerverwarming uit tyleenslangen bestaat. Dus dat lijkt nu de eerste stap te worden.

De installateur stelt een 'Alfa Laval platenwisselaar cv CVH16-17h' voor om te installeren bij de hybride warmtepomp.

Verdere achtergrond info:
- Vloerverwarming is de periode dat het huis gebouwd werd (1978), waarschijnlijk dus als bijverwarming. Er zitten ook nog radiatoren in de woonkamer en op de slaapkamers.
- Ketel: remeha quinta 35c
- Verwarming staat hele jaar door op 16 graden ingesteld en gaat alleen omhoog als er bezoek is. Tevens is er nog een gaskachel die ik aanzet als ik de woonkamer snel een aantal graden warmer wil hebben.
- Deel van de begane grond waarin de vloerverwarming zit is ongeveer 100 m2.

De vragen:
- Is de voorgestelde platenwisselaar geschikt voor mijn situatie waarbij ik wil gaan stoken met een temperatuur van 55 graden en lager? (de afgelopen dagen stookt de ketel bijvoorbeeld op 35 graden).
- Kan ik deze platenwisselaar nu al laten installeren bij mijn oude CV ketel en dan over een of twee jaar de hybride warmte pomp laten installeren. Of werkt zo'n platenwisselaar niet goed samen met mijn huidige CV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hTKO9_7niik0rzxro9_RX5Yqsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsQtLxzlEOjxUFc8wZIFSUo5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fj-8j6-ZbUsCV6mzTsPZFy09Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0axfBeNFDsOwlRxSi1gLGaIS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rens Je wil het liefst een zo groot mogelijk oppervlak in de warmtewisselaar.
Je kan het e.e.a. simuleren met de calculator van econo.

Volgens mij krijgt de circulatiepomp trouwens een andere plek
en de verdeler wordt dan waarschijnlijk omgebouwd in een pomploze - niet mengende.
De aanvoer/retour leidingen hebben hoogstwaarschijnlijk een te kleine diameter.
Maar hierover kan je installateur meer vertellen (hopelijk).

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 21-10-2023 18:17 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik vind zo snel even geen specs van die wisselaar.
Wat ik je wel kan vertellen dat op wp vriendelijke temperaturen je wel een behoorlijke wisselaar nodig hebt.

Ik heb één in de schuur hangen voor 3 grote gerepareerde t33 radiatoren.
Die wisselaar hangt er dan ook omdat 1 radiator op 6 plekken gelast is en ik geen 1000 liter water uit mijn buffervat in de schuur wil.

Maar het verschil tussen 30 graden aanvoer of 60 graden aanvoer op die wisselaar is enorm.
Beide komt hier voor 30 graden wp en 60 graden houtcv.

Je wil echt wel een grote wisselaar met veel platen of grote afmeting hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@dunklefaser de aanvoer en retourleiding worden idd dikker, gaan naar 20 mm. De installateur heeft niks van ombouwen vermeld. De ketel kan tot 55 graden gaan, mag hij dan niet mengend worden? Gaat die 55 graden dan rechtstreeks door de vloer? Dat is misschien een te hoge temp of niet? Ik ga het ook bij de installateur eens navragen.

Welke waarden vul ik in bij de calculator? Moet ik die meten of vul ik de theoretisch waarden in de de cv maximaal of juist minimaal gaat aanleveren?

@Ronald.42 ik denk dat er een typfout in de offerte staat en dat het gaat om dit model: CBH16-17h.
Daar vind ik op internet deze specs van:
Alfa Laval CB16 platenwisselaar cv gesoldeerd, roestvaststaal (RVS), (hxbxd) 210x73.5x44.7mm, 17 platen, nom. diameter primair 3/4" (20), nom. diameter secundair 3/4" (20), volumestroom 3.6m³/h, hart op hart afstand breedte 40mm, hart op hart afstand hoogte 172mm

En deze:
Capaciteit (kW):
Temp. primaire zijde (°C): Temp. secundaire zijde (°C): Maximale drukval (kPa): Diepte (mm):
Breedte (mm):
Hoogte (mm):
Gewicht (kg):
35 kW
80 → 60 °C 15 → 32 °C 30 kPa
63 mm
74 mm
210 mm 1,2 kg

Op deze website zijn nog meer gegevens te downloaden: https://shop.alfalaval.co...-c005/cbh16-17h--1270693-

Als totale leek vind ik een wisselaar van 21 centimeter niet groot. En ik zie dat jullie beide juist wel hebben over groot. Dus dan zou ik toch eens met de installateur moeten praten.
Dat moet ik sowieso doen denk ik. Ik heb vanochtend wat meer gelezen over dat ombouwen (bv. deze) en dat is allemaal nog niet zo simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rens
Bij de warmtewisselaar-calculator heb je als belangrijkste parameter het uitwisseloppervlak van de warmtewisselaar (in m²) want die kan je na inbouw later niet meer veranderen.
Als je met de primaire en secundaire flow speelt zie wat er verandert net zoals wanneer je de aanvoertemperatuur van de cv-ketel aanpast en de gewenste aanvoertemperatuur van de vloerverwarming.
(niet boven de ca. 40°C! - of je krijgt misschien hete voeten) Als je daar niet wijzer van wordt . . .

Ik denk dat je eerst van jouw installateur de antwoorden op de vragen, opmerkingen hier moet krijgen.
Pas daarna heeft het zin om misschien verder te gaan. - Zoals je zelf zegt - je bent op dit moment voornamelijk boodschapper/doorgeefluik.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 22-10-2023 11:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@dunklefaser Dank voor de uitleg.
Ik ga idd eerst maar eens overleggen. Ik dacht een simpele vraag te hebben, maar het wordt toch ingewikkelder dan ik hoopte.

Overigens maakt me dat ook wel huiverig voor de overstap naar een hybride warmtepomp.
Op tweaker is zo veel te lezen waar installateurs zelf niet over beginnen dat ik me afvraag of het wel verstandig is om de stap te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rens Veel te leren door de installateurs m.n. door veel vouten te maken.
Motto: "Je leert van je fouten - je leert heel veel vandaag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Om heel eerlijk te zijn als ik de foto's bekijk is dit een gevalletje totale renovatie. Alles eruit en nieuwe vloerverwarming infrezen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@ds23man ik snap dat totale renovatie het meest ideaal is. Maar dat zit er de komende jaren niet in. Dus ik wilde kijken of ik met de huidige vloerverwarming en de ketel terug naar 55graden toch een het huis warm krijg. Als blijkt dat dat niet lukt gaat de cv weer wat graden omhoog en installeer ik voorlopig nog geen hybride warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:30:
@ds23man ik snap dat totale renovatie het meest ideaal is. Maar dat zit er de komende jaren niet in. Dus ik wilde kijken of ik met de huidige vloerverwarming en de ketel terug naar 55graden toch een het huis warm krijg. Als blijkt dat dat niet lukt gaat de cv weer wat graden omhoog en installeer ik voorlopig nog geen hybride warmtepomp.
Ik begrijp dat je het nu even niet uitkomt, maar een installatie van 45 jaar oud is gewoon technisch op. Alles wat je er nu aan lapmiddelen tegenaan gooit is weggegooid geld. Je kan beter je energie stoppen in een meerjarenplan om de zaak te renoveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rens schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:16:
@dunklefaser de aanvoer en retourleiding worden idd dikker, gaan naar 20 mm. De installateur heeft niks van ombouwen vermeld. De ketel kan tot 55 graden gaan, mag hij dan niet mengend worden? Gaat die 55 graden dan rechtstreeks door de vloer? Dat is misschien een te hoge temp of niet? Ik ga het ook bij de installateur eens navragen.

Welke waarden vul ik in bij de calculator? Moet ik die meten of vul ik de theoretisch waarden in de de cv maximaal of juist minimaal gaat aanleveren?

@Ronald.42 ik denk dat er een typfout in de offerte staat en dat het gaat om dit model: CBH16-17h.
Daar vind ik op internet deze specs van:
Alfa Laval CB16 platenwisselaar cv gesoldeerd, roestvaststaal (RVS), (hxbxd) 210x73.5x44.7mm, 17 platen, nom. diameter primair 3/4" (20), nom. diameter secundair 3/4" (20), volumestroom 3.6m³/h, hart op hart afstand breedte 40mm, hart op hart afstand hoogte 172mm

En deze:
Capaciteit (kW):
Temp. primaire zijde (°C): Temp. secundaire zijde (°C): Maximale drukval (kPa): Diepte (mm):
Breedte (mm):
Hoogte (mm):
Gewicht (kg):
35 kW
80 → 60 °C 15 → 32 °C 30 kPa
63 mm
74 mm
210 mm 1,2 kg

Op deze website zijn nog meer gegevens te downloaden: https://shop.alfalaval.co...-c005/cbh16-17h--1270693-

Als totale leek vind ik een wisselaar van 21 centimeter niet groot. En ik zie dat jullie beide juist wel hebben over groot. Dus dan zou ik toch eens met de installateur moeten praten.
Dat moet ik sowieso doen denk ik. Ik heb vanochtend wat meer gelezen over dat ombouwen (bv. deze) en dat is allemaal nog niet zo simpel. Ik vind het dan vreemd dat de installateur me daar niks over verteld heeft.
Als je op wp vriendelijke temperaturen nog wat warmte wil kunnen overbrengen zou ik eerder voor zo'n

https://www.amazon.nl/pla...-Nordic-Tec/dp/B08MY1H7DC

model gaan.
Heeft grote aansluitingen zodat er ook een mooi debiet door kan.
Liever te groot dan te klein op lage temperaturen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Ik begrijp dat je het nu even niet uitkomt, maar een installatie van 45 jaar oud is gewoon technisch op. Alles wat je er nu aan lapmiddelen tegenaan gooit is weggegooid geld. Je kan beter je energie stoppen in een meerjarenplan om de zaak te renoveren.
Mijn eerste stap in het meerjarenplan is om te kijken of ik een hybride wp op mijn bestaande vloerverwarming kan aansluiten. Omdat ik maar op 16 graden verwarm via de cv en bij visite bijstook met de gaskachel hoop ik dat dat gaat lukken.
Als het lukt dan zing ik het op die manier uit tot we in Nl van het gas gaan, tot mijn woon/stookwensen veranderen of tot ik 10 jaar verder ben.
Tegen die tijd ga ik waarschijnlijk een deel van de woning verbouwen om gelijkvloers te wonen. Daar komt dan nieuwe vloerverwarming.

Als ik de bestaande situatie niet werkend krijg met mijn huidige cv op 55 graden ga ik niet aan een hybride warmtepomp beginnen maar blijf ik de huidige cv gebruiken tot we in Nl van het gas gaan, tot mijn woon/stookwensen veranderen of tot ik 10 jaar verder ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Mijn eerste stap in het meerjarenplan is om te kijken of ik een hybride wp op mijn bestaande vloerverwarming kan aansluiten. Omdat ik maar op 16 graden verwarm via de cv en bij visite bijstook met de gaskachel hoop ik dat dat gaat lukken.
Als het lukt dan zing ik het op die manier uit tot we in Nl van het gas gaan, tot mijn woon/stookwensen veranderen of tot ik 10 jaar verder ben.
Tegen die tijd ga ik waarschijnlijk een deel van de woning verbouwen om gelijkvloers te wonen. Daar komt dan nieuwe vloerverwarming.

Als ik de bestaande situatie niet werkend krijg met mijn huidige cv op 55 graden ga ik niet aan een hybride warmtepomp beginnen maar blijf ik de huidige cv gebruiken tot we in Nl van het gas gaan, tot mijn woon/stookwensen veranderen of tot ik 10 jaar verder ben.
Maar wat is je jaarverbruik? Als je altijd op 16 graden stookt zal die gewoon laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ff open deurtje maar wat moet die gasketel doen bij vloerverwarming wat de warmtepomp niet kan?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@ds23man
Afrekening aug ’21-aug’22: Gasverbruik: 1500m3 Elektriciteitsverbruik: 1200 kWh Terug
levering: 3500 kWh. (Netto productie zonnepanelen 2022: 4620 kWh)

Gasverbruik aug ’20-aug’21: 1750 m3

Aug ’22 – aug ’23: Mijn verbruik: 1164 kWh 1389 m3 Teruglevering: 3343 kWh

Zonnepanelen: Omvormer Solar Edge SE4000H; 12 panelen 350 Wp totaal 4200Wp;
geschatte jaarlijkse opbrengst 3.471 kWh.

Maximale gasverbruik op een koude dag een jaar gekeden; 1 dag 19m3, = gas kachel + cv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:24:
@ds23man
Afrekening aug ’21-aug’22: Gasverbruik: 1500m3 Elektriciteitsverbruik: 1200 kWh Terug
levering: 3500 kWh. (Netto productie zonnepanelen 2022: 4620 kWh)

Gasverbruik aug ’20-aug’21: 1750 m3

Aug ’22 – aug ’23: Mijn verbruik: 1164 kWh 1389 m3 Teruglevering: 3343 kWh

Zonnepanelen: Omvormer Solar Edge SE4000H; 12 panelen 350 Wp totaal 4200Wp;
geschatte jaarlijkse opbrengst 3.471 kWh.

Maximale gasverbruik op een koude dag een jaar gekeden; 1 dag 19m3, = gas kachel + cv
Als je met een gemiddelde stooktemperatuur van 16 graden zo'n verbruik haalt zou ik eerst maar eens inzetten op isolatie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
flippy schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
ff open deurtje maar wat moet die gasketel doen bij vloerverwarming wat de warmtepomp niet kan?
Ehm ik weet niet of ik je vraag goed snap.
Maar ik doe een poging…tot voor kort stond de cv ingesteld op 80graden.
Bij oriëntatie voor een hybride wp gaf een installateur aan dat hij het niet aandurft om nu een hybride wp te plaatsen. Hij wil dat ik eerst een winter met de ketel op 55 graden ga kijken of ik het huis warm genoeg krijg/kan houden.

Mijn vraag van de openingspost is bedoeld om alvast een eerste stap te zetten. Een warmtewisselaar zou namelijk sowieso beter zijn. Met cv of met hybride wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Bij oriëntatie voor een hybride wp gaf een installateur aan dat hij het niet aandurft om nu een hybride wp te plaatsen. Hij wil dat ik eerst een winter met de ketel op 55 graden ga kijken of ik het huis warm genoeg krijg/kan houden.

Mijn vraag van de openingspost is bedoeld om alvast een eerste stap te zetten. Een warmtewisselaar zou namelijk sowieso beter zijn. Met cv of met hybride wp.
Tenminste een installateur die er niet gewoon om wat te verdienen maar een hybride in dondert. Dat is al vast wat.

Maar crisis kerel 19 m3 gas op 1 dag...
Dat is iets van 150kwh aan energie dat zou met een cop van 4 nog 37,5kwh aan elektrisch zijn...
Mag toch hopen dat dat een gure koude dag onder 0 was met harde wind.

Dat soort dagen moet je niet te veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@ds23man ik heb gedaan wat kon (hr++ glas, vloerisolatie). In de spouwmuur zit rockwool uit ‘78 en is nu niks meer aan te doen. Het dak kan alleen met ‘grote’ verbouwing worden verbeterd (asbest dakbeschot).
Het gaat om een vrijstaande woning met 190m2 woonoppervlak, dus het is ook niet niks om warm te verwarmen.

Mijn doel is overigens niet per se om te bezuinigen op stookkosten. Mijn doel is een nieuwe verwarmingsinstallatie die weer minimaal 15 jaar meekan. Het liefst op een iets duurzamere manier, dat ben ik nu dus aan het verkennen. Als duurzamer geen optie is komt er gewoon een nieuwe cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Ronald.42 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:34:
[...]
Maar crisis kerel 19 m3 gas op 1 dag...
Dat is iets van 150kwh aan energie dat zou met een cop van 4 nog 37,5kwh aan elektrisch zijn...
Mag toch hopen dat dat een gure koude dag onder 0 was met harde wind.

Dat soort dagen moet je niet te veel hebben.
Haha, ja dat was de aller slechtste dag die ik kon vinden van de afgelopen 3 jaar. En waarschijnlijk dus ook nog een dag dat ik visite kreeg, en dus de hele toko van 16 graden naar 21 graden heb gebracht terwijl het buiten aan het vriezen was.
Zeker geen gemiddelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rens schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

ok, das duidelijk. je word dus gewoon wat wijs gemaakt door je gasketelboer die niet weet waar die over praat.

er is lettelijk 0 reden om die hele gasketel te houden. dat ding kan gewoon bij het grofvuil als je een boilertank erbij koopt. dat hele circus kost ongeveer 7k aan materiaal en dan zit er nog een slordige 3k aan subsidie op als je "ff" een inbedirjfstellingbon regelt.
je vloer gebruikt maar 30 graden water. dus er is totaal geen noodzaak om 50+ te gaan zitten maken, laat staan 80.

blijf maar ff weg bij die installateur en zoek iemand die weet waar die over praat.

enigste puntje is dat je de radiatoren nog moet opwaarderen naar T33 of een paar fancoils en dan ben je er gewoon.

voor het financiele aspect: 1 kuub gas"warmte" kan je doen in jouw geval met vloerverwarming met 1,5kW (of zelfs minder) aan stroom. dus pak de prijzen er maar bij voor gas en stroom en reken uit dat je 1000 kuub gas kan vervangen voor 1500kWh aan stroom zal dat rekensommetje best leuk uitpakken.
niet vergeten dat je bij gas nog verplicht 300 negatief begint vanwege het vastrecht.
zelfs op die winter-des-doods-dag die je noemt kan je gewoon af met een simpele 7kW warmtepomp, geen gasketel nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-10-2023 22:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-10 19:28
@Rens1 beter een grotere warmtewisselaar dan te klein. maar 90 of 100 kw is ruim voldoende.
je hebt in totaal 5 groepen. das ergens tussen de 5 tot 6 kw aan afname. das factor 15 groter,
en ja er zal allicht in de toekomst wat minder afgifte zijn omdat je met een lagere tempertuur voedt
maar met een factor 15 groter dan de afname zal het allemaal wel loslopen, 90 kw is naar mijn mening zat.

2 wat betreft je vloerverwarmingsverdler deze is niet zelf aanzuigend. het is niet zeker of deze na de plaatsing van de warmtewisselaar nog wel werkt. je kan hem verbouwen/laten verbouwen/laten vervangen.
dingen waar je over na dient te denken waar zet ik mijn thermostatische afsluiter schone of vuile zeide. schone zeide leeft langer nadeel bypassventiel nodig ivm rondpomen van cv ketel. en of warmte pomp.
plaatisng aan de vuile vuile zijde gaat eerder vastzitten.

let op plaatsing van een vuilfilter in de retour van je vloerverwarming.
en een expansie vaatje 6 liter. mag een speciale zijn voor zuurstofrijk water.

persoonlijk zou ik de voorkeur geven om een nieuwe verdeler met 2 balken te plaatsen en zelf de pomp ertussen te bouwen. en hem continu over de warmtewisselaar heen te laten pomen. voldoende ontluchters erin. thermostaatkraan aan de schone zuide. en bypassventiel aan de schone zijde. (extra cirguitje dus)
een liefst ook nog ergens een elekrtornische maximaal thermostaat. om te voorkomen dat je vloer te ver kapot draait. derhalve deze effiencenter zijn icm met een wamrtpomp. maar om dit goed te doen moet en wel kaas van hebben gegeten. ik kan indien nodig wel een ciquitje voor u uittekeken. maar zie dat maar over te brengen.

optie b is een zelf aanzuigende vervarmingsverdeler ertussen zetten. maar deze begint bij 40/45 graden. pas echt te werken. maar opzich is dat met een xxl warmtewisselaar ertussen gebakken geen probleem.
robot ltvc verdeler achter een grote warmte wisselaar en verder lekker je knoppen kapot laten gaan.
(ik heb niet de beste oplossing voor je systeem gevonden wel 2 x een werkbare oplosing. kiest u maar.

verder de discussie om dit huis een hybride te zetten ? het klopt dat daarvoor eerst het beste een winter kan proefdraaien. en komt je ketel boven de 55 graden wordt het inderdaad wel een zinloos verhaaltje dat klopt.
kijk je kan huis wel het huis door een bepaalde tabel heen halen om te bepalen of het gaat werken en wat het rendement is hoeveel je verbruik wordt etc. maar ik plak daarbij toch ook liever een proefwintertje.
dan heb ik zeg maar twee keer zekerheid of er een hybride systeem inpast. komt je dan echt niet uit
dan kan je zeker nog wel wat veranderen met radiatoren. dikkere cv leidingen dikkere radiatoren erin etc.
(ik kan de montuer zijn redenering wel begrijpen liever geen gezeik achteraf over dat het niet werkt)

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 24-10-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens
Dank alle voor de reacties.

Ik neem de concrete suggesties van @Ronald.42 en @miciel mee naar een gesprek met de installateur.
Ik moet als leek echt op zijn kennis kunnen vertrouwen. En met jullie suggesties/kennis/tips in mijn bagage kan ik goed gevoed het gesprek in.

[ Voor 13% gewijzigd door Rens op 13-11-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Een korte update en graag weer jullie advies/mening.

Inmiddels heb een andere (lokale) installateur geraadpleegd en om een offerte gevraagd.
(geadviseerde hybride pomp: Daikin Hybride hydrobox 8Kw, Daikin/Intergas HR-ketel 32,7 kw / cw5, EKRUCBL1 bedieningsmodule LT, Altherma warmtepomp buitendeel 8KW, EKRSC1 externe sensor)

Hij raad aan om de vloerverwarming en het CV systeem te scheiden middels buffervat: "We hebben gekozen om een buffervat te kiezen met daarin een spiraal om de installatie te scheiden. Deze buffer wordt gemonteerd bij de vloerverwarmingsverdeler. Tussen het buffer en de bestaande verdeler komt een extra circulatie pomp."

- Nibe buffervat ukv40 spiraal
- dab pomp evosta 40-70/180

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Lijkt jullie dit een goede oplossing?

Mijn vraag als leek: waarom is de bestaande pomp bij de verdeler dan nog nodig? Is alleen de nieuwe pomp tussen het buffervat en de vloerverwarmingsverdeler niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-10 19:28
Rens schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:57:
Een korte update en graag weer jullie advies/mening.

Inmiddels heb een andere (lokale) installateur geraadpleegd en om een offerte gevraagd.
(geadviseerde hybride pomp: Daikin Hybride hydrobox 8Kw, Daikin/Intergas HR-ketel 32,7 kw / cw5, EKRUCBL1 bedieningsmodule LT, Altherma warmtepomp buitendeel 8KW, EKRSC1 externe sensor)

Hij raad aan om de vloerverwarming en het CV systeem te scheiden middels buffervat: "We hebben gekozen om een buffervat te kiezen met daarin een spiraal om de installatie te scheiden. Deze buffer wordt gemonteerd bij de vloerverwarmingsverdeler. Tussen het buffer en de bestaande verdeler komt een extra circulatie pomp."

- Nibe buffervat ukv40 spiraal
- dab pomp evosta 40-70/180

Mijn vraag als leek: waarom is de bestaande pomp bij de verdeler dan nog nodig? Is alleen de nieuwe pomp tussen het buffervat en de vloerverwarmingsverdeler niet voldoende?
terechte vraag je hebt nu een mengverdeler. welke een primere (cv) en een secondair cirguit heeft. (vloer)
de pomp van je cv ketel pompt het water enkel door de bovenste balk en pomp van je vloerverdeler zuigt het water uit de bovenste balk en pompt in de onderste balk. (eigenlijk pompt de vloerverwarmingspomp het water in de slangen) theoretisch gezien zou je ook een ltv verdeler/pomploze verdeler erin kunnen zetten waardoor je niet meer mengt en gewoon naar 1 cirquit toegaat. echter de vraag is dan wel hoe hoog ga je het buffervat opstoken./hoe hoog ga de installatie opstoken. want dan zit daar wel een soort beperking aan.
je kan dan zeg maar tot max 40 graden. echter er zijn wel diverse installaties die daar prima op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Helder. 1 pomp kan alleen bij een openverdeler. En een open verdeler kan alleen als de temp lager dan 40 graden blijft.

Nog suggesties met betrekking tot het buffervat als manier van scheiden van de twee systemen? Is dat een goed werkend principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rens Nog een vraag: Denk je dat je met het buffervat dan de plaatwisselaar kan laten vervallen?
De tyleenslangen laten natuurlijk nog steeds zuurstof door die dan via het buffervat ook de wp bereikt.
Of hoe moet ik me de nieuwe opzet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@dunklefaser voor zover ik begrijp komt er een spiraal in het buffervat. De vloerverwarming krijgt zijn warmte via de spiraal waardoor de systemen gescheiden zijn. Er komt dan dus geen plaatwisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Is de oppervlakte van die spiraal groot genoeg om bij lage temperaturen genoeg vermogen over te brengen naar je vloer?
En niet onbelangrijk is dat een rvs spiraal?

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 13-01-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
@Ronald.42 dat is inderdaad mijn vraag.

Ik heb tot nu toe alleen deze info kunnen vinden: https://assetstore.nibe.s...rage/MDIwMTc2LzAvbWFzdGVy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rens schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:49:
@Ronald.42 dat is inderdaad mijn vraag.

Ik heb tot nu toe alleen deze info kunnen vinden: https://assetstore.nibe.s...rage/MDIwMTc2LzAvbWFzdGVy
De spiraal is koper dat is op zich prima.

Maar ik zie het niet goedkomen dat je met lage temperatuur cv water je vloer gaat warm krijgen..
Als ik het zo zie wordt het een pendel festijn.
De warmtebron brengt je cv water op temperatuur en gaat dan uit de temperatuur is snel bereikt in dat tankje.
Dan gaat die spiraal heel traag die warmte naar je vloer overbrengen tot het vat weer genoeg afgekoeld is en de bron weer even mag verwarmen.

In combinatie met een warmtepomp wordt het geen succes vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zijn platenwisselaars niet in veeeeeeel meer oppervlak te krijgen dan een spiraal in een buffer?
Dus de delta-T over een goede platenwisselaar gaat lager zijn.

Vloerverwarming heeft geen buffer nodig. Klinkt als een gare oplossing...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Hmm, dank voor de waarschuwingen. Dus jullie zien meer in een groede/grote platenwisselaar.
Ik ga maar eens googelen of ik iets kan vinden waar specificaties bij staan voor overdrachtswaarden bij lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rens schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:57:
installateurs moeten eens stoppen met hybrides door de strot blijven duwen bij mensen.
dat vat van nibe is gewoon complete laaienlichterij en heeft geen enkele toegevoegde waarde ten opzichte van een flinke platenwisselaar van 50kW of zo die je spreekwoordelijk in je achterzak kan steken.

die 8kW daikin kan 24 kuub gas op 1 dag compenseren. ik betwijfel ten zeerste dat je ooit zo'n hoog verbruik heb gehad dus resteert de vraag wat het nut van die gasketel dan nog is als de warmtepomp alles kan. dan moet je dus nog eens 2500 euro extra betalen voor een ketel waar je niks aan hebt terwijl je voor 1200 euro een warmtepompboiler hebt voor je warm water.

en ik zou niet de daikin/intergas combi nemen want die wilt niet werken zonder gasketel dus zit je alsnog vast aan een ketel ook al kan je gasloos. later de ketel wegdoen is dus geen optie en dan zit je dus met een rekening van honderden euros aan vastrecht elk jaar wat er nog bovenop komt.

ik begrijp dat je installateur "behulpzaam" is voor je siutatie maar in dit geval moet je wel beseffen dat hij je gewoon een financiele poot aan het uitdraaien is.

goedkope en VEEL simpelere oplossing:

panasonic 7 of 9kW J serie nemen, die kost 4k inkoop en na subsidie blijft daar nog 1100 van over qua kostprijs en een simpele warmtepompboiler die je gewoon op de plek mietert waar nu de ketel hangt kost na subsidie 1200 euro of zo. gooi daar nog een platenwisselaar en wat leidingen en fittingen bij en je bent voor 4k aan materiaal klaar. smeer daar nog wat arbeid bovenop en die gaskraan kan permanent voor onder de 7k dichtgedraaid worden. dat heb je er in een jaar of 4 a 5 er wel uit denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 13-01-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens
Ik heb zelf hybride geopperd. Dit omdat ik mijn vloerverwarming nu niet wil updaten en deze dus nog uit ‘78 is en alleen bedoeld als bijverwarming, daarnaast heb ik nog radiatoren. Hybride leek me dan verstandiger. Daarnaast heb ik nook nog een gaskachel dit ik eigenlijk niet kwijt wil (en ook nog een gasfornuis).
Wel een goede tip om eens te kijken of ik een hybride warmtepomp kan vinden die later eventueel ook zonder gasketel kan functioneren.

Waarom de installateur een buffervat met spiraal aanraad ipv een plaatwisselaar om de tyleenslangen te scheiden van de CV zal ik navragen.

Inmiddels deze website gevonden: https://nordictec-shop.nl...p?order=product.price.asc
Daar lees ik: “ Het eerste geval is een klassieke opstelling waarin radiatoren de hoofdrol spelen en vloerverwarming eventueel een aanvulling is. In een dergelijke installatie moet de bedrijfstemperatuur van de pomp minimaal ca. 50 °C bedragen, zodat de radiatoren optimaal kunnen werken. Bij dergelijke installaties moet per 10 kW van de warmtepomp (werkend op 50°C) ca. 1,50 m² van de verwarmingsuitwisselingsruimte worden gebruikt.”

Begrijp ik dan goed dat de geadviseerde Daikin (8 kW) dus voldoende warmteoverdracht capaciteit heeft als ik een plaatwisselaar van 1,5 m2 gebruik?
En is een ‘te grote’ plaatwisselaar erg? Verlies je daarmee energie of stroomsnelheid of…
Als groter niet erg is dan betaal ik liever iets meer om zeker goed te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Rens op 13-01-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Des te groter de warmtewisselaar is des te beter.

Je wilt beide circuits van elkaar scheiden (ivm zuurstof met oxidatie etc. Tot gevolg...)

Maar je wilt met een warmtepomp zo laag mogelijke temperaturen hebben.

Als je warmte moet gaan "wisselen" zal dit altijd van hoog naar laag gaan.

Wil je 1kw warmte-energie wisselen op 1m2 zijn de variabelen die je hebt de temperaturen aan de opwek en aan de afgiftezijde....

De opwek (wamrtepomp) spint er garen bij indien die temperatuur zo laag mogelijk is.

De benodigde afgiftetemperatuur wordt bepaald door het afgiftevermogen in relatie tot het warmteverlies van de woning op dat moment.

Voorbeeld (even uit de duim, absolute waardes niet correct).

Situatie 1;
Benodigde afgiftetemperatuur 30C
Beschikbaar wisselaar-oppervlak 1m2
Benodigde aanvoertemperatuur om dit te halen 40C

Situatie 2
Beschikbaar wisselaar-oppervlak 3m2
Benodigde aanvoertemperatuur om dit te halen 34C

Situatie 3
Beschikbaar wisselaar-oppervlak 10m2
Benodigde aanvoertemperatuur om dit te halen 31C

Het wisselaar-oppervlakte heeft direct invloed op de benodigde aanvoertemperatuur.

Des te groter des te beter voor de efficiëntie.

(Tot op een hoogte die je in de praktijk niet haalt, waarbij pompvermogens en warmteverlies en via de wisselaar naar de buitenwereld een rol gaan spelen...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rens schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:12:
Ik heb zelf hybride geopperd. Dit omdat ik mijn vloerverwarming nu niet wil updaten en deze dus nog uit ‘78 is en alleen bedoeld als bijverwarming, daarnaast heb ik nog radiatoren. Hybride leek me dan verstandiger. Daarnaast heb ik nook nog een gaskachel dit ik eigenlijk niet kwijt wil (en ook nog een gasfornuis).
Wel een goede tip om eens te kijken of ik een hybride warmtepomp kan vinden die later eventueel ook zonder gasketel kan functioneren.

Waarom de installateur een buffervat met spiraal aanraad ipv een plaatwisselaar om de tyleenslangen te scheiden van de CV zal ik navragen.

Inmiddels deze website gevonden: https://nordictec-shop.nl...p?order=product.price.asc
Daar lees ik: “ Het eerste geval is een klassieke opstelling waarin radiatoren de hoofdrol spelen en vloerverwarming eventueel een aanvulling is. In een dergelijke installatie moet de bedrijfstemperatuur van de pomp minimaal ca. 50 °C bedragen, zodat de radiatoren optimaal kunnen werken. Bij dergelijke installaties moet per 10 kW van de warmtepomp (werkend op 50°C) ca. 1,50 m² van de verwarmingsuitwisselingsruimte worden gebruikt.”

Begrijp ik dan goed dat de geadviseerde Daikin (8 kW) dus voldoende warmteoverdracht capaciteit heeft als ik een plaatwisselaar van 1,5 m2 gebruik?
En is een ‘te grote’ plaatwisselaar erg? Verlies je daarmee energie of stroomsnelheid of…
Als groter niet erg is dan betaal ik liever iets meer om zeker goed te zitten.
dat je radiatoren hebt heeft er niks mee te maken of je gasloos kan of niet. vloerverwarming is een leuk plus, geen eis. en dat je vloer oud is maakt ook niet uit als je die uitrust met een platenwisselaar.
ook met raidatoren vervang je 1 kuub gas met 2kWh aan stroom dus je besparing is enorm zonder enige verdere aanpassing.

je staat helemaal vrij om die ketel te laten hangen en je verwarming te laten doen door de warmtepomp en de ketel nog even aan te houden voor warm water of zo. hoe sterk de warmtepomp moet zijn om alles in zijn eentje te doen kan je uitrekenen via de koevlaas formule: gasverbruik in kuub maal 8 en delen door 1650.
dus in geval van 1000 kuub per jaar gemiddeld: 1000*8/1650= 4.8kW

als je daaraan houd is de gasketel nu al compleet overbodig voor je verwarmingsbehoefte.

en nee, je raidatoren hoeven echt niet 50 graden te hebben. dat hoeft bij vrijwel geen enkel huis. de meeste mensen met warmtepompen halen met moeite de 40 graden op radiatoren als het vriest.

en nee, de platenwisselaar kan niet te groot zijn. groter = beter.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 14-01-2024 01:10 ]

Pagina: 1