Vloerverwarming verdeler vervangen voor hybride warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Hi allen,

Vorig jaar in de aangekochte woning vloerverwarming laten leggen op de begane grond. Op de eerste verdieping en 1 slaapkamer op zolder nog radiatoren die we praktisch niet gebruiken.

Nu een offerte binnen van Feenstra voor een hybride warmtepomp, al dan niet in combinatie met de vervanging van de 12 jaar oude CV ketel. Zij adviseren en offreren direct een nieuwe verdeler. We hebben nu de Robot Standaard PRO Regelunit (261709). Volgens Feenstra is dit een mengverdeler "Voor een goede werking dient dan ook de huidige verdeler vervangen te worden voor een nieuwe injectie lage temperatuur verdeler." Radiatoren boven gebruiken we dus praktisch niet, vloerverwarming beneden natuurlijk wel.

Is deze vervanging ook iets wat jullie zouden adviseren? Klinkt wel als zonde - een jaar na installatie. :? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:25
Ligt aan je aanvoertemperatuur. Als die laag genoeg is, zoals bij vvw, dan heb je niets meer aan de pomp in je verdeler, want dan wil je niet meer bijmengen, maar gewoon direct je vvw in. Als ie omgebouwd kan worden naar pomploos dan hoef je 'm niet te vervangen, maar gezien de plek v.d. pomp op het plaatje dat ik google heb ik zo mijn twijfels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
PVPaneel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:53:
Ligt aan je aanvoertemperatuur. Als die laag genoeg is, zoals bij vvw, dan heb je niets meer aan de pomp in je verdeler, want dan wil je niet meer bijmengen, maar gewoon direct je vvw in. Als ie omgebouwd kan worden naar pomploos dan hoef je 'm niet te vervangen, maar gezien de plek v.d. pomp op het plaatje dat ik google heb ik zo mijn twijfels..
Waar kan ik die aanvoertemperatuur zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 20:38
Op hoeveel graden is de ketel ingesteld nu? Over het algemeen zit er ook wel een setje thermometers op je verdeler, voor aanvoer- en retourtemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Nou ik vind de combinatie van aanbieden hybride ketel icm met ook adviseren naar een gesloten verdeler een beetje tegenstrijdig.
Hybride ketel is juist wanneer een lage aanvoer temperatuur niet kan i.c.m warmteverlies.
En een mengverdeler is juist om deze te hoge aanvoer temperatuur bij te mengen naar een temperatuur die geschikt is voor je vloer.

Dus of full-electric met gesloten verdeler (met een goede meng verdeler kan het overigens ook) OF hybride en de mengverdeler behouden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Gramser schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:02:
Op hoeveel graden is de ketel ingesteld nu? Over het algemeen zit er ook wel een setje thermometers op je verdeler, voor aanvoer- en retourtemperatuur.
Door de verdeler loopt nu niks neem ik aan, aangezien de thermostaat uit staat met deze zomerse temperaturen. Ook de ketel staat nu uit als ik geen warm water voor douche oid vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
The-Source schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:13:
Nou ik vind de combinatie van aanbieden hybride ketel icm met ook adviseren naar een gesloten verdeler een beetje tegenstrijdig.
Hybride ketel is juist wanneer een lage aanvoer temperatuur niet kan i.c.m warmteverlies.
En een mengverdeler is juist om deze te hoge aanvoer temperatuur bij te mengen naar een temperatuur die geschikt is voor je vloer.

Dus of full-electric met gesloten verdeler (met een goede meng verdeler kan het overigens ook) OF hybride en de mengverdeler behouden.
Ze adviseren dus bij aankoop van een hybride warmtepomp (met of zonder aankoop nieuwe cv ketel) om de mengverdeler te vervangen door een 'injectie lagere temperatuur verdeler'. Ze schrijven: "Dit houdt in dat de huidige verdeler het retourwater mengt met aanvoerwater tot de juiste temperatuur. Bij verwarmen op lage tempraturen zal de verdeler dit koudere water ook gaan mengen waardoor er een te lage aanvoertemperatuur de vloerverwarming in gaat en het te lang voor de woning opgewarmd is. Voor een goede werking dient dan ook de huidige verdeler vervangen te worden voor een nieuwe injectie lage temperatuur verdeler."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je vvw beneden hebt en boven radiatoren die niet nodig zijn, waarom zou je dan niet meteen die cv ketel eruit gooien en volledig gasloos gaan? Feenstra verkoopt en onderhoud graag cv ketels, die zullen je hierin niet kunnen adviseren.

Investering is wat hoger (boiler en iets zwaardere pomp) maar je hebt geen dubbel onderhoud en vastrecht op gas.

Of de pomploze verdeler lukt (indien je hybride kiest) dat hangt af of de cv ketel op eigen vermogen voldoende flow krijgt.

Bij gasloos zou ik wel een pomploze verdeler nemen, dan meent de warmtePOMP ( ;) ) het over.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 15:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Hier boven wordt het al aangegeven, een mengverdeler is nodig als je een hoge aanvoertemperatuur hebt zoals bij een CV of stadsverwarming omdat je geen 70 graden water onder je vloer wil hebben. Bij een warmtepomp met water van ~40 graden is dat geen probleem, maar werkt een mengverdeler juist weer niet. Dus je kunt of je mengverdeler proberen om te bouwen naar een lage temperatuur verdeler of een nieuwe laten plaatsen.

Houd er ook rekening mee als je de huidige verdeler aanhoud je op weinig ondersteuning van Feenstra kunt rekenen als het systeem niet goed werkt in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
glider5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Door de verdeler loopt nu niks neem ik aan, aangezien de thermostaat uit staat met deze zomerse temperaturen. Ook de ketel staat nu uit als ik geen warm water voor douche oid vraag.
Dat lijkt me nogal wiedes, maar jij vraagt waar je die temperatuur kunt zien. Op je ketel moet je sowieso de ingestelde waarde voor verwarming kunnen zien. SWW-temperatuur heeft er niks mee van doen.

De rest is al gezegd eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
glider5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:43:
Is deze vervanging ook iets wat jullie zouden adviseren? Klinkt wel als zonde - een jaar na installatie. :? 8)7
Het is zonde, maar in een installatie met een WP heb je geen mengverdeler meer nodig.
Je hebt ook verdelers die zijn om te bouwen, of waarbij de pomp als 'losse eenheid' er tegen aan wordt gezet.

Deze unit op marktplaats zetten kan de pijn wat verzachten, hij is natuurlijk nog erg nieuw.

Maar in principe klinkt het niet als een gekke keuze om de VVW verdeler te vervangen. Er is ook wel wat te doen met gehobby of geknutsel, maar dat is voor een professioneel bedrijf natuurlijk niet een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

The-Source schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:13:
Je maakt een denkfout.
De cv ketel kun je prima op 35-50 graden zetten met een pomploze verdeler (volgens Feenstra blijkbaar 50 graden want 35 graden kan de warmtepomp ook doen, dat maakt de cv ketel overbodig..) .
Nooit hoger dan 50 graden je vloer in, dus of met pomp of cv op max temp.

Je hoeft dus om de aanvoer temperatuur te regelen niet per se een verdeler met pomp voor een cv ketel .

Je kunt de huidige situatie altijd even bekijken en nadien de verdeler vervangen als blijkt dat de cop laag is van de warmtepomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:25
@glider5 Ik zat een tijdje geleden met hetzelfde.

Er zijn 3 smaakjes:
HT mengverdeler met pomp, zonder retourventiel (heb je nu)
LT mengverdeler met pomp, met retourventiel (bieden ze aan)
LT mengverdeler zonder pomp.

Alleen die laatste is geschikt voor all electric

Als je op termijn alleen met een warmtepomp wil verwarmen kun je ook een pomploze verdeler plaatsen en de max aanvoertemperatuur van je ketel laten begrenzen op max 40-45 graden, om zo je vloer de beschermen. Potentieel kun je die ltv verdeler met ventiel en pomp later ombouwen naar pomploos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Sport_Life schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:38:
Als je vvw beneden hebt en boven radiatoren die niet nodig zijn, waarom zou je dan niet meteen die cv ketel eruit gooien en volledig gasloos gaan? Feenstra verkoopt en onderhoud graag cv ketels, die zullen je hierin niet kunnen adviseren.

Investering is wat hoger (boiler en iets zwaardere pomp) maar je hebt geen dubbel onderhoud en vastrecht op gas.

Of de pomploze verdeler lukt (indien je hybride kiest) dat hangt af of de cv ketel op eigen vermogen voldoende flow krijgt.

Bij gasloos zou ik wel een pomploze verdeler nemen, dan meent de warmtePOMP ( ;) ) het over.
Omdat we de stap naar full electric nog een beetje spannend vinden. Side-topic: Bij wie zou ik het beste een full electric offerte kunnen opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

glider5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Omdat we de stap naar full electric nog een beetje spannend vinden. Side-topic: Bij wie zou ik het beste een full electric offerte kunnen opvragen?
Na een jaar zoeken ben ik uiteindelijk bij een lokale leverancier uitgekomen. Die bleek veruit de beste (qua prijs, maar ook qua installatie: gewoon simpel zonder buffer ed), de grote partijen/dozen schuivers zoals Feenstra pakken de makkelijkste route, werkt altijd maar niet efficiënt. (Hybride in jouw geval).

Wat heb je precies geoffreerd gekregen en welke prijs? Als de warmtepomp zwaar genoeg is dan kun je eventueel in de toekomst een boiler erbij nemen dan ben je ook gasloos.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Sport_Life schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:38:
[...]

Na een jaar zoeken ben ik uiteindelijk bij een lokale leverancier uitgekomen. Die bleek veruit de beste (qua prijs, maar ook qua installatie: gewoon simpel zonder buffer ed), de grote partijen/dozen schuivers zoals Feenstra pakken de makkelijkste route, werkt altijd maar niet efficiënt. (Hybride in jouw geval).

Wat heb je precies geoffreerd gekregen en welke prijs? Als de warmtepomp zwaar genoeg is dan kun je eventueel in de toekomst een boiler erbij nemen dan ben je ook gasloos.
Remeha Elga Ace 4 kW (thermostaat(E-Twist), buffervat, buitenvoeler en koelleiding standaard t/m 10m) met nog wat andere zaken, zoals dus een nieuwe verdeler. Totaal +/- 8K

Feenstra heeft geen full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 14:19
Met mijn 5 jaar oude CV ketel heb ik ook de HT verdeler vervangen voor een pomploze LT variant, aangezien alleen de VVW in de woonkamer nog aangesloten zit op de CV, de rest van het huis verwarm ik anders.

De oude met pomp is op deze foto nog aangesloten, de verdeler die we nu gebruiken ligt hier nog in de doos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaemgpn2vj0TAry6G2EB-s14k20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfvoEc3jwxdBWdzZt2U8iYif.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan prima mits je de (hybride) CV goed inregelt. In mijn geval scheelt het gas. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:49
Robot pro verdelers hebben als het goed is een inregelventiel aan de linkerkant. Daarmee kun je het mengen zo goed als uitschakelen. Het advies van Feenstra klopt m.i. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Destralak schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:13:
Robot pro verdelers hebben als het goed is een inregelventiel aan de linkerkant. Daarmee kun je het mengen zo goed als uitschakelen. Het advies van Feenstra klopt m.i. niet.
De één lijkt het er mee eens, de ander niet. Lastige kwestie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
glider5 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Gooi 'm er nog een keer in als side-topic: Bij wie zou ik het beste een full electric offerte kunnen opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat is een lastige - ik denk dat er maar weinig landelijk opererende partijen als een Feenstra zijn die een full-electric oplossing aanbieden. Dat is nog wat lastiger dan een hybride oplossing die gas als back-up heeft. Misschien een partij als Heat Transformers?

Maar ik zou je sterk aanraden een lokale installateur te zoeken die er ook werkelijk affiniteit mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
@glider5
Lees even dit topic…
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Ik heb precies hetzelfde gedaan als wat jij nu voorstelt: 1 jaar na installatie de Robot pomp-unit vervangen voor een passieve LTV verdeler.
Was absoluut de moeite waard… zie meerdere van mijn reacties in dat topic.

Wat betreft de eerdere opmerkingen: Ik zou heden ten dage geen hybride WP meer laten installeren, maar gewoon meteen full electric met de warmtepomp gaan.
Mits je genoeg ruimte hebt voor een SWW buffervat natuurlijk.
(De mijne heb ik laten installeren in 2016, en heb/had daar geen ruimte voor een buffervat)

Overigens offereert Feenstra nu zo te zien alléén de hybride add-on warmtepomp hè, dus die sluiten ze aan op je 12 jaar oude CV ketel die in bedrijf blijft…
Of staat er ook een nieuwe CV op die offerte, die je hierboven niet genoemd hebt?
glider5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:08:
[...]
Gooi 'm er nog een keer in als side-topic: Bij wie zou ik het beste een full electric offerte kunnen opvragen?
Dat kun je beter zelf uitzoeken bij een lokale partij bij je in de buurt. Landelijk opererende partijen zijn bijna altijd te duur.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
BrainCrash schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:36:
@glider5
Lees even dit topic…
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Ik heb precies hetzelfde gedaan als wat jij nu voorstelt: 1 jaar na installatie de Robot pomp-unit vervangen voor een passieve LTV verdeler.
Was absoluut de moeite waard… zie meerdere van mijn reacties in dat topic.

Wat betreft de eerdere opmerkingen: Ik zou heden ten dage geen hybride WP meer laten installeren, maar gewoon meteen full electric met de warmtepomp gaan.
Mits je genoeg ruimte hebt voor een SWW buffervat natuurlijk.
(De mijne heb ik laten installeren in 2016, en heb/had daar geen ruimte voor een buffervat)

Overigens offereert Feenstra nu zo te zien alléén de hybride add-on warmtepomp hè, dus die sluiten ze aan op je 12 jaar oude CV ketel die in bedrijf blijft…
Of staat er ook een nieuwe CV op die offerte, die je hierboven niet genoemd hebt?

[...]

Dat kun je beter zelf uitzoeken bij een lokale partij bij je in de buurt. Landelijk opererende partijen zijn bijna altijd te duur.
Dank voor je uitgebreide reactie. De 8K is zonder nieuwe CV, 11K met nieuwe CV. Wat is een SWW buffervat? Full electric blijven we spannend vinden, maar misschien is dit het moment voor een stap. Radiatoren boven laten hangen voor die ene nacht met écht strenge vorst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
glider5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:44:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. De 8K is zonder nieuwe CV, 11K met nieuwe CV. Wat is een SWW buffervat? Full electric blijven we spannend vinden, maar misschien is dit het moment voor een stap. Radiatoren boven laten hangen voor die ene nacht met écht strenge vorst?
Sanitair Warm Water.

De full electric warmtepomp kan niet real-time water in voldoende hoeveelheid en temperatuur verwarmen voor bijvoorbeeld tijdens douchen, dus daar is een voorraad vat voor nodig wat deze langzaam opwarmt, zodat het direct klaar staat als het nodig is.
De hybride oplossing gebruikt gewoon altijd de traditionele gasketel om warm tapwater te maken.

Verder niks spannends aan hoor. Er zijn hier busladingen met tweakers die al jaren met full electric warmtepompen hun huis verwarmen. Radiatoren kun je idd gewoon laten hangen. (al doen die natuurlijk een stuk minder met lage temperatuurverwarming)

Bespaart je de jaarlijkse vastrechtkosten op je gasaansluiting, en je Full electric WP heeft ook veel minder onderhoud nodig dan een normale CV ketel.

Nu een gloednieuwe CV erbij laten ophangen voor 3000 euro extra is doodzonde. (en veel te duur)
Eveneens zonde is een dure warmtepomp plaatsen bij al een 12 jaar oude CV ketel die over een paar jaar toch kapot gaat.
Daarom gewoon alles nieuw, full electric, en de gasaansluiting de deur uit.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

glider5 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:44:
[...]

:D voor dat geld kun je full electric!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou... het is een mooi startbedrag tegenwoordig.
Pagina: 1