Dag allemaal,
Ik heb me zo goed mogelijk in proberen te lezen, maar heb nog wat vragen/twijfels, vandaar dit topic!
We hebben een rijtjeshuis gekocht uit 1965. Huidige isolatie is niet geweldig, maar we zijn druk bezig met verbouwen. Op dit moment is er ook nog geen spouwmuurisolatie en mechanische (of balans) ventilatie.
We gaan beneden uitbouwen waardoor daar HR++ glas in komt en fatsoenlijke isolatie. De kruipruimte gaat opgevuld worden met schuimbeton, waarover vloerverwarming gelegd gaat worden (en daar weer een dekvloer over). Onder de helft van het huis zit de kelder, hier gaat de vloerverwarming in het beton gevreesd worden. Totaal oppervlakte is dan +-55m² aan vloerverwarming. Huidig plan: 20x2mm met een HoH van 10cm, lussen van max. 60-70meter.
Op de eerste verdieping is alles HR-glas en hier gaan we vloerverwarming in de betonvloer frezen. Totaal oppervlakte is +-45m². Huidig plan: 16x2mm met een HoH van 10cm, lussen van max. 60-70meter. Grotere diameter kan niet aangezien het gevreesd wordt.
Dak van de zolder wordt opnieuw geïsoleerd (rd-waarde van 4-4.5), hier komt verder geen verwarming.
8 zonnepanelen op dit moment, waar nog 8 bij komen.
We gaan er met z’n tweeën wonen en in de toekomst hopelijk met meer 😉
Vorige bewoners (2 personen) hebben vorig jaar 1200m3 aan gas verstookt voor verwarmen (radiatoren) + SWW, met een ketel uit 2007.
Ik wil graag compleet van het gas af.
Samenvattend:
Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (2022)
Ik heb me zo goed mogelijk in proberen te lezen, maar heb nog wat vragen/twijfels, vandaar dit topic!
We hebben een rijtjeshuis gekocht uit 1965. Huidige isolatie is niet geweldig, maar we zijn druk bezig met verbouwen. Op dit moment is er ook nog geen spouwmuurisolatie en mechanische (of balans) ventilatie.
We gaan beneden uitbouwen waardoor daar HR++ glas in komt en fatsoenlijke isolatie. De kruipruimte gaat opgevuld worden met schuimbeton, waarover vloerverwarming gelegd gaat worden (en daar weer een dekvloer over). Onder de helft van het huis zit de kelder, hier gaat de vloerverwarming in het beton gevreesd worden. Totaal oppervlakte is dan +-55m² aan vloerverwarming. Huidig plan: 20x2mm met een HoH van 10cm, lussen van max. 60-70meter.
Op de eerste verdieping is alles HR-glas en hier gaan we vloerverwarming in de betonvloer frezen. Totaal oppervlakte is +-45m². Huidig plan: 16x2mm met een HoH van 10cm, lussen van max. 60-70meter. Grotere diameter kan niet aangezien het gevreesd wordt.
Dak van de zolder wordt opnieuw geïsoleerd (rd-waarde van 4-4.5), hier komt verder geen verwarming.
8 zonnepanelen op dit moment, waar nog 8 bij komen.
We gaan er met z’n tweeën wonen en in de toekomst hopelijk met meer 😉
Vorige bewoners (2 personen) hebben vorig jaar 1200m3 aan gas verstookt voor verwarmen (radiatoren) + SWW, met een ketel uit 2007.
Ik wil graag compleet van het gas af.
Samenvattend:
Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (2022)
Afgiftesysteem:
- +-100 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 60-70meter per lus, +-16 groepen (9 beneden en 7 boven), 9 daarvan staan altijd open (begane grond)
- Voorkeur is een niet te complex systeem.
- Huidig plan: Begane grond vaste temperatuur (18.5graden), 1e verdieping vaste lagere temperatuur(16 graden, liefst badkamer + kantoor) standaard iets warmer = 6m2)
SWW:
- Genoeg ruimte in de kelder
- 250-300Liter (we krijgen namelijk een bad)
- Nog geen DWTW aanwezig, aan het uitzoeken of dit past/ik dit weggewerkt krijg. Lijken behoorlijk groot te zijn.
- Huidig idee: boiler met aparte WP
Warmtepompvoorkeur:
- L/W: zuinig, goedkoop, stil, design, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
- Uiteindelijk zou een integratie met Home assistant oid wel komen denk ik. Nu nog weinig ervaring mee, maar bereid hier wat energie in te steken!
- Hij komt achter in de tuin vanwege ruimte+geluid, ca 10meter van de kelder. Ruimte gehouden voor leidingen van 40mm+isolatie.
- Berekende minimale capaciteit 7kWh
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf in combinatie met CV installateurs (geen ervaring met Warmtepompen). Mocht een split-unit beter uitkomen, dan kan ik evt. iemand inschakelen met de juiste certificering.Vragen:
- Algemene feedback?
- Hoe regel ik dat begane grond en de 1e verdieping gescheiden zijn? En is het in te regelen dat de badkamer + kantoor bijv. wat warmer zijn dan de rest van de 1e verdieping zonder een complexe zone-regeling (met risico op pendelen)? Met een thermostaat bijv. in de gang.
- Wat voor meetsystemen zijn verstandig om te installeren? (Las bijv. dat het slim is om een (Kamstrup) energiemeter te installeren om je WP verbruik te monitoren)
- Heeft het nut om beneden een grotere diameter vloerverwarmingsbuis te gebruiken (ook al is boven de diameter kleiner)?
- Is een buffervat nodig? Volgens mij heb ik behoorlijk wat liters water inhoud, maar is dit voldoende tegen pendelen? Beneden: 55x2L=110, Boven: 45x1.1L=49.5L
- Huidig idee is om een boiler met aparte warmtepomp aan te schaffen voor SWW. Dit zodat ik een lager vermogen warmtepomp kan nemen -> lager minimaal vermogen -> minder pendelen en minder lawaai in de tuin in de zomer. Klopt deze redenatie?
- Als ik geen buffervat nodig heb, kan het systeem dan pomploos?
- Verstandig om split-unit te gebruiken vanwege afstand (10-15m), of zal met goede isolatie monoblock ook kunnen?