SWW oplossing liggend warmtepompboiler of zonneboiler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-05 07:39
Hey allemaal.

Nadat ik vorig jaar mijn huis vol heb gelegd met panelen en een multisplit heb gehangen voor de verwarming is nu het warm water aan de beurt.

Ik ben nu ongeveer neutraal qua stroomverbruik door met mijn MHI te verwarmen en met de zonnepanelen op te wekken.
Ik heb nog een stukje dak vrij en ben aan het kijken wat ik daarmee ga doen. Het stuk dak ligt op Noord / Oost.
Mijn gasverbruik is ongeveer 250m3 per jaar waarvan 230 voor douchen. Ik kook ook nog op gas daar gaat het overige ongeveer heen.
Nu zou ik dus graag een oplossing hebben voor het warme water.
Probleem 1: ik heb beperkte ruimte op mijn zolder waardoor ik eigenlijk alleen een liggend vat kwijt kan.
Probleem 2: ik heb nergens anders in huis plek voor een staand groot vat. Mogelijk trappengat naar de zolder maar dat is twijfelachtig.

Ik heb nog een grote Itho HRU wtw unit/ balansventilatie hangen waarover ik twijfel of die moet blijven.

Graag jullie ideeën en tips.
Ik dacht zelf misschien een zonneboiler maar daar lees ik zoveel slechte dingen over hier…

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Zonneboiler is een deeloplossing. Opbrengst in winter is onvoldoende en op noord oost is dat alleen maar erger.

Geïntegreerde warmtepomp boiler met liggend vat ken ik niet. Liggend vat heeft sowieso nadelen, maar bij de Itho I-WPU-3G serie is dat nadeel kleiner. Deze worden extern verwarmd via een geïntegreerde laadmodule. Wellicht dat het kan met een Hewalex oid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nooit zonneboilers installeren, die kosten meer dan gewoon zonnepanelen en een warmtepompboiler.

liggende vaten zijn bijzonder inefficient waardoor je vele malen grotere tank nodig hebt om dezelfde nuttige warmte eruit te krijgen dan bij een staande tank.

hoeveel ruimte heb je wel? een calypso split is 130 hoog en kan je aan de muur hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-10-2023 15:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ken ook geen kant-en-klare liggende warmtepompboilers, dus dan wordt het zelf samenstellen met een klein warmtepompje en vat met spiraal of losse laadwarmtewisselaar.
Wellicht is de pomp en warmtewisselaar van een Hewalex-achtige SWW-geschikt (zoals de Itho Vincent dat is) waardoor je die op een simpel en goedkoop vat kan koppelen?

Koppeling met een WTW unit is de moeite energetisch niet waard, maar kan wel wat dakdoorvoeren schelen.
De WTW levert meer op dan een warmtepompboiler, dus liever vervangen door een nieuwe WTW dan door type C ventilatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:30:
nooit zonneboilers installeren, die kosten meer dan gewoon zonnepanelen en een warmtepompboiler.

liggende vaten zijn bijzonder inefficient waardoor je vele malen grotere tank nodig hebt om dezelfde nuttige warmte eruit te krijgen dan bij een staande tank.

hoeveel ruimte heb je wel? een calypso split is 130 hoog en kan je aan de muur hangen.
Het is een schuin stuk met ongeveer 70 op het laagste deel in de breedte heb ik dan weer 150 ongeveer. Heeft de calypso split een buiten deel?

Is een warmtepompboiler in het trappengat niet vervelend vanwege geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Master-T schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Het is een schuin stuk met ongeveer 70 op het laagste deel in de breedte heb ik dan weer 150 ongeveer. Heeft de calypso split een buiten deel?

Is een warmtepompboiler in het trappengat niet vervelend vanwege geluid?
een calyspo heeft een gewoon airco buitenunit dus binnen hoor je niks.

https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-10-2023 15:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

een calyspo heeft een gewoon airco buitenunit dus binnen hoor je niks.

https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/
Thanks voor de info. Ik hoopte eigenlijk dat er ook een soort alles in 1 oplossing was zonder buiten unit. De baas wil liever niet nog zo’n kast aan de muur 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:32:
Ik ken ook geen kant-en-klare liggende warmtepompboilers, dus dan wordt het zelf samenstellen met een klein warmtepompje en vat met spiraal of losse laadwarmtewisselaar.
Wellicht is de pomp en warmtewisselaar van een Hewalex-achtige SWW-geschikt (zoals de Itho Vincent dat is) waardoor je die op een simpel en goedkoop vat kan koppelen?

Koppeling met een WTW unit is de moeite energetisch niet waard, maar kan wel wat dakdoorvoeren schelen.
De WTW levert meer op dan een warmtepompboiler, dus liever vervangen door een nieuwe WTW dan door type C ventilatie.
Oké top. Bedankt voor deze reactie. Ik vind mijn “oude” HRU van Itho nogal veel herrie maken. Iemand ervaring of dat met nieuwere wat minder het geval is?

De Itho Vincent kan dus gekoppeld worden aan een goedkoop vat evt? Dan is dat nog wel interessant om uit te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vincent (en andere binnen oplossingen) ga je ook horen.
Vincent is een vrij kostbare route om te nemen. Is eigenlijk veel te luxe voor alleen SWW.

En goedkope vaten moet ik nog tegen komen... Zeker als ze ontworpen zijn om horizontaal te plaatsen.

Mijn suggestie is dat de baas dat in overweging neemt en en en ander herevalueert :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Master-T schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

Thanks voor de info. Ik hoopte eigenlijk dat er ook een soort alles in 1 oplossing was zonder buiten unit. De baas wil liever niet nog zo’n kast aan de muur 🤣
willen en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

ik wil een gouden wc bril, denk niet dat ik er eentje krijg.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

willen en krijgen zijn 2 verschillende dingen.

ik wil een gouden wc bril, denk niet dat ik er eentje krijg.... :+
Kan geregeld worden tegen de juiste prijs 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Ronald schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:32:
Vincent (en andere binnen oplossingen) ga je ook horen.
Vincent is een vrij kostbare route om te nemen. Is eigenlijk veel te luxe voor alleen SWW.

En goedkope vaten moet ik nog tegen komen... Zeker als ze ontworpen zijn om horizontaal te plaatsen.

Mijn suggestie is dat de baas dat in overweging neemt en en en ander herevalueert :-)
Haha semi goedkoop dan. Maar als de Vincent ook een deel van de verwarming voor z’n rekening kan nemen samen met de airco’s dan is dat zeker het overwegen waard. Ik zou mogelijk de hele gas aansluiting eruit kunnen gooien dan en dan is het financieel wel weer interessant.
En wat geluid is niet zo erg gezien het de zolder is.
Wat ik bedoelde voor de wtw was is dat ik hem hoor via de luchtkanalen.
Kan een hewalex in principe hetzelfde als de Vincent? Ik zag dat een hewalex wat goedkoper is. Maar op een zeker site zag ik de Vincent voor 3750 en er schijnt 2300,- subsidie op te zitten. Dat is nog betaalbaar als het allemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Master-T schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Haha semi goedkoop dan. Maar als de Vincent ook een deel van de verwarming voor z’n rekening kan nemen samen met de airco’s dan is dat zeker het overwegen waard. Ik zou mogelijk de hele gas aansluiting eruit kunnen gooien dan en dan is het financieel wel weer interessant.
En wat geluid is niet zo erg gezien het de zolder is.
Wat ik bedoelde voor de wtw was is dat ik hem hoor via de luchtkanalen.
Kan een hewalex in principe hetzelfde als de Vincent? Ik zag dat een hewalex wat goedkoper is. Maar op een zeker site zag ik de Vincent voor 3750 en er schijnt 2300,- subsidie op te zitten. Dat is nog betaalbaar als het allemaal klopt.
een volwaardige warmtepomp kost <4k en heeft 2700+ subsidie.

en vincents hebben genoeg problemen, vooral buiten hoor je ze goed als de kanalen niet perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:03:
[...]

een volwaardige warmtepomp kost <4k en heeft 2700+ subsidie.

en vincents hebben genoeg problemen, vooral buiten hoor je ze goed als de kanalen niet perfect zijn.
Wat zou in jou ogen een goed alternatief zijn dan?
Niet zijnde een split unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Master-T schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:08:
[...]

Wat zou in jou ogen een goed alternatief zijn dan?
Niet zijnde een split unit?
een buitenunit ontkom je niet aan als een toekomstbestendige oplossing. de hele kleine warmtepompboilers die je aan de muur kan hangen als monoblok met luchtkanalen zijn vrijwel allemaal voorzien van miniscule tanks waardoor je flink hoge temperaturen moet aanhouden wat je efficientie compleet om zeep haalt en extra lawaai maakt om die hoge temperaturen te halen of moet je een flink deel met een cop1 element doen. allemaal ongewenste zaken die je op de lange termijn duur komen te staan en minder comfort opleveren.

zonder de situatie gezien te hebben lijkt een calypso split nog de beste optie voor warm water en dan kan je (later) een los monoblok ergens in de tuin dumpen voor je reguliere verwarming, dan kan die gasaansluiting weg en begin je fatsoenlijk geld te besparen.

een buitendeel is optisch wat midner gewenst door het bevoegd gezag maar als het je letterlijk honderden euroknallers per jaar bespaart op je energierekening (alleen geen vastrecht bespaart al 300 euro) maakt die pil een stuk minder zuur om te slikken. als je 1000 kuub gas kan vervangen voor 2000kWh aan stroom zijn dat serieuze bedragen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
flippy schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:22:
[...]

een buitenunit ontkom je niet aan als een toekomstbestendige oplossing. de hele kleine warmtepompboilers die je aan de muur kan hangen als monoblok met luchtkanalen zijn vrijwel allemaal voorzien van miniscule tanks waardoor je flink hoge temperaturen moet aanhouden wat je efficientie compleet om zeep haalt en extra lawaai maakt om die hoge temperaturen te halen of moet je een flink deel met een cop1 element doen. allemaal ongewenste zaken die je op de lange termijn duur komen te staan en minder comfort opleveren.

zonder de situatie gezien te hebben lijkt een calypso split nog de beste optie voor warm water en dan kan je (later) een los monoblok ergens in de tuin dumpen voor je reguliere verwarming, dan kan die gasaansluiting weg en begin je fatsoenlijk geld te besparen.

een buitendeel is optisch wat midner gewenst door het bevoegd gezag maar als het je letterlijk honderden euroknallers per jaar bespaart op je energierekening (alleen geen vastrecht bespaart al 300 euro) maakt die pil een stuk minder zuur om te slikken. als je 1000 kuub gas kan vervangen voor 2000kWh aan stroom zijn dat serieuze bedragen op jaarbasis.
Ik snap echt helemaal je verhaal maar met een gasverbruik van 250m3 is het natuurlijk al een iets ander verhaal.
Ik ga zeker even in de optie duiken.
Wat zijn de voornaamste minpunten van een Vincent of hewalex dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Duur, Complex, Herrie.

Vincent doet 54dB geluidsvermogen maken. Dat is vergelijkbaar met een buitenunit... Die buiten staat... En vanwege de buren aan erg strakke voorwaarden moet voldoen.

De Hewalex lijkt zelfs 57 (Specs zijn vaag) - wat 2x zoveel is.

Ik heb bij Itho naast de Amber buiten unit (binnen) in de trainingsruimte gestaan. Die doet ook 54. Dat is best riant...

2x 180mm buis naar buiten is ook best leuk.
Een split met koelmiddel gebruikt piepdunne buisjes die met isolatie nog minder dan 30mm zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 22-10-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De enige reden dat ik Vincent noemde, is omdat die direct SWW op kan warmen en dus een warmtewisselaar minder heeft en met elke (elektrische) boiler kan werken. Dat maakt de keuze groter. Voor toepassing bij TS is hij natuurlijk veel te groot en duur en onnodig krachtig, het ging om het principe. Ik vraag me af of er kleine warmtepompjes met vergelijkbaar principe zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
Proton_ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:58:
De enige reden dat ik Vincent noemde, is omdat die direct SWW op kan warmen en dus een warmtewisselaar minder heeft en met elke (elektrische) boiler kan werken. Dat maakt de keuze groter. Voor toepassing bij TS is hij natuurlijk veel te groot en duur en onnodig krachtig, het ging om het principe. Ik vraag me af of er kleine warmtepompjes met vergelijkbaar principe zijn.
Dat zou mooi zijn als die er zijn inderdaad.
Wellicht toch interessant om eens te kijken en mij wtw te vervangen / locatie te wijzigen en dan ruimte vrij maken voor een eventuele staande warmtepomp boiler.
Of is dat net zo’n slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Staand heeft altijd betere stratificatie dus is te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 18:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Even een beetje out of the box.

Vat in de grond/in een put/kelder graven?

Als je die put wat groter maakt kun je d'r ook een grond-warmtepomp in zetten, dat is ook duurder maar voldoet in theorie wel aan de wensen van de baas.

Dan kun je zeggen:
- Keuze 1: Duur, maar voldoet.
- Keuze 2: Goedkoper maar nog een apparaat aan de muur.

Misschien dat de baas dan wel over te halen is.

__
Je hebt geen vloerverwarming? Anders kan je een grotere monoblock/grond-wtp kunnen nemen en daar SWW én verwarming mee regelen.

Dan kunnen de split airco's op marktplaats, maar weet niet of dat een gunstige route is.
Pagina: 1