Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Meerdere draden in klemmen van ALS: deugdelijke verbinding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:58
Eerder dit jaar zijn er bij ons zonnepanelen geïnstalleerd, waarvoor in de groepenkast een extra ALS en krachtgroep zijn geplaatst (betreft een Enphase systeem waarbij de microomvormers over de fasen zijn verdeeld).
Nu heb ik in mijn schuur nog een onderverdeelkast (momenteel nog met ouderwetse stoppen en geen ALSs in die kast) welke nu samen met de kookplaat achter een 4P/40A ALS zit.

Ik wil de onderverdeelkast in de schuur gaan moderniseren (automaten en ALSs). De krachtgroep ("distributiegroep") zou ik dan niet langer achter de ALS plaatsen, zodat de ALSs in de schuur hun werk kunnen doen.
Omdat op deze distributiegroep enkel deze onderverdeelkast is aangesloten, is dit voor zover ik heb kunnen vinden toegestaan volgens NEN1010.

Vandaag opende ik dus een deel van de groepenkast in huis om te kijken hoe de krachtgroep momenteel is aangesloten en waar ik de aftakking zou kunnen maken om de distributiegroep rechtstreeks vanuit de hoofdschakelaar te voeden.
Het viel mij toen op dat de elektricien in de aansluitklemmen van de 4P/40A ALS extra draden heeft geklemd om de aftakking voor de PV installatie te maken.
Naar mijn weten mag dit enkel als de ALS hier voor ontworpen is (dit is een EMAT EGA19-80 40A/400V, waar bij ik dit niet in de specificaties zie staan).
Daarnaast is er naast de dikke "flexibele" draden die er zaten, nu vaste draad gestoken met volgens mij ook nog een kleinere diameter.
Dit lijkt mij dus geen "deugdelijke verbinding" en daarmee niet in lijn met NEN1010.

Mijn vragen hierover: is dit een normale manier om aftakkingen te maken?
En als ik hierover alsof klaag bij de PV leverancier, is dat dan in jullie ogen terecht?

Goed, mijn andere (misschien nog wel belangrijkere) vraag: wat is de juiste manier om alsnog de extra aftakking voor de distributiegroep te maken (en eventueel de aftakking voor de PV te fatsoeneren)?
Zouden jullie hiervoor aftakklemmen onder in de ALS zetten waar dan 3 draden in kunnen?
Of is een 4-polig aansluitblok eerder aan te raden (er is maar de ALS nog ruimte voor 6 modules geloof ik).

Mocht het helpen dan heb ik nog wel wat foto's, maar ik vond het zelf niet heel duidelijk te zien hoe e.e.a. nu zit op de foto's.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een schema zou intussen misschien helpen.
In de nieuwe situatie zou, als ik het goed begrijp, achter de 4P ALS alleen de kookplaat en PV zitten? Dat is nog wel overzichtelijk met aftakblokjes te doen.
Ik ben geen professional maar zou dit niet zo doen. Je kunt er zeker terecht over klagen maar ik verwacht eigenlijk niet dat er voor terugkomen. Je mag misschien hopen dat ze bij de volgende klus wel aftakblokjes mee hebben :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
PV groter dan 600 Watt zet je op een aparte groep/ ALS dus een aardlekautomaat ( Alamat), deze moet niet zelden een aanspreekstroom hebben van 300 mA, met 30 mA kan deze er wel eens uitvliegen; en als je dát na een jaartje of zo pas ontdekt...
Veel specifieke montage regels zijn uit de Normen gehaald; je moet nu een veilige, overzichtelijke en betrouwbare installatie/ groepenkast installeren... als 2 draden onder één klem los zou kunnen raken, dán mag het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 21-10-2023 16:19 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• itavero
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:52:
Een schema zou intussen misschien helpen.
In de nieuwe situatie zou, als ik het goed begrijp, achter de 4P ALS alleen de kookplaat en PV zitten?
Is er een makkelijke tool om een schema te tekenen? (Niet dat ik de juiste symbolen ken).

Ter verduidelijking: de PV installatie takt aan de onderkant van de ALS af (dus de draden die vanuit de hoofdschakelaar komen) en heeft dan zijn eigen ALS.
Aangezien ik mijn distributiegroep dus niet meer achter een ALS wil hebben, moet ik ook de draden vanuit de hoofdschakelaar hebben.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, zo. Niet echt overzichtelijk dus. Het beste direct voldoende grote verdeelblokjes na de hoofdschakelaar, denk ik. De kabel naar de onderverdeler moet wel afdoende beveiligd worden, dus als die 2.5 mm² is zijn de 25A hoofdzekeringen waarschijnlijk te groot en moet daar wat tussen.

Een schema kan in alles waar je makkelijk lijnen kunt trekken, Visio, Paint (met shift een rechte lijn), Inkscape, werkt allemaal :)
Er zal vast ook een online tool zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• itavero
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:41:
Ah, zo. Niet echt overzichtelijk dus. Het beste direct voldoende grote verdeelblokjes na de hoofdschakelaar, denk ik.
Dat leek mij ook de makkelijkste en meest overzichtelijke optie. Die aftakklemmen leken mij nogal gepruts.
Proton_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:41:
De kabel naar de onderverdeler moet wel afdoende beveiligd worden, dus als die 2.5 mm² is zijn de 25A hoofdzekeringen waarschijnlijk te groot en moet daar wat tussen.
Nu zit hier een 4P B16. Met het scheren van onze alpacas (meerdere zwaardere scheerapparaten die vaak tegelijk aan gaan), wil deze nog wel eens er uit gaan, dus ik ben van plan hier een C16 van te maken.

In de onderverdeler zitten nu 10A stoppen (weet zo niet welke karakteristiek ze hebben), maar daar komt dan een combinatie van B16 en C16 automaten.
Pagina: 1