Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Een tijdje geleden heeft de woningbouw hier een hybride wamtepomp van Elga Ace geinstalleerd. Hier heb ik helaas verder geen uitleg over gehad. nu zat ik bij de instellingen te kijken, maar snapte het niet helemaal.

moet ik perse een schema selecteren om de pomp te laten werken? kan ik niet gewoon de functie 'uit' selecteren en alleen de regelaar beneden in de woonkamer gebruiken? Ik had dit een keer geselecteerd, maar had het idee dat de pomp toen niet werkte.

ik snap niet precies of hij nu de regelaar aanhoudt of het schema? hebben jullie wat tips voor me om dit ideaal in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXX5B2taiBw3EbH7r-CoFQcTV-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hv9YP02CuIyYP0GarH1xWrjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuzsklN_XrY-0U2OJuSBO6OR7jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0s4aEFC3sFwwXyrXB30R8u1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Farabi op 20-10-2023 15:15 ]

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:38

DIY

Even de gebruikershandleiding downloaden?

• Farabi
  • Niet online
DIY schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:19:
Even de gebruikershandleiding downloaden?
Daar heb ik al doorheen gebladerd, maar kan geen concrete antwoord vinden op mijn vraag.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:24
Welke regelaar (thermostaat) heb je in de woonkamer hangen?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:21:
Welke regelaar (thermostaat) heb je in de woonkamer hangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGKhmA1XSJ0JqrqIT1xOCrJgCn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIKqfnWzX10fpUiOKOhK5jyq.jpg?f=fotoalbum_large

• JBtL
Dit is volgens mij een zogenaamde aan/uit thermostaat. D.w.z. dat de warmtepomp een signaal krijgt als de temperatuur te laag is in de woonkamer en dan aan gaat. Dat werkt alleen zo als je de warmtepomp op 'handmatig' zet (dan hoef je ook geen schema's in de warmtepomp te zetten). Mijn advies is dan wel om er niet te veel aan te draaien, een warmtepomp werkt (meestal) het efficiëntst als de temperatuur niet te veel schommelt dag en nacht (maar een graad naar beneden is prima).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:57:
Dit is volgens mij een zogenaamde aan/uit thermostaat. D.w.z. dat de warmtepomp een signaal krijgt als de temperatuur te laag is in de woonkamer en dan aan gaat. Dat werkt alleen zo als je de warmtepomp op 'handmatig' zet (dan hoef je ook geen schema's in de warmtepomp te zetten). Mijn advies is dan wel om er niet te veel aan te draaien, een warmtepomp werkt (meestal) het efficiëntst als de temperatuur niet te veel schommelt dag en nacht (maar een graad naar beneden is prima).
Thnx voor het antwoord. Kan ik het 1e plaatje van mijn startpost dan op 'uit' zetten?

Bij handmatig moet ik verplicht een temperatuur opgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 20-10-2023 22:15 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
We zijn er weer: beunhaas Nederland is weer bezig geweest. Het moet goedkoop ...

Bij deze Ace hoort gewoon een Remehathermostaat en geen huis-tuin-en-keuken thermostaat. Dat ding doet de hele werking van de Ace teniet.

• Farabi
  • Niet online
MarkS90 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:50:
We zijn er weer: beunhaas Nederland is weer bezig geweest. Het moet goedkoop ...

Bij deze Ace hoort gewoon een Remehathermostaat en geen huis-tuin-en-keuken thermostaat. Dat ding doet de hele werking van de Ace teniet.
Dacht het al. Welk model is geschikt voor deze? Anders wil ik deze zelf wel laten installeren.

• JBtL
Farabi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Thnx voor het antwoord. Kan ik het 1e plaatje van mijn startpost dan op 'uit' zetten?

Bij handmatig moet ik verplicht een temperatuur opgeven.
Die kan je op 20 graden zetten.

• JBtL
Farabi schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Dacht het al. Welk model is geschikt voor deze? Anders wil ik deze zelf wel laten installeren.
Dat kan ook, de warmtepomp regelt dan wat beter - de eTwist werkt hiervoor het beste (die gebruik ik zelf ook). Volop te vinden op marktplaats.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 20-10-2023 23:35 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@Farabi de uitgebreide handleiding downloaden en goeddoorlezen.
Volgens mij kan je bijna alles instellen op de ELGA zelf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JBtL
BarryH schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:38:
@Farabi de uitgebreide handleiding downloaden en goeddoorlezen.
Volgens mij kan je bijna alles instellen op de Elga zelf
Hmm, de handleiding is niet duidelijk over hoe de warmtepomp zich gedraagt met een aan/uit thermostaat. Je kan het gedrag wel instellen op de Elga, maar de aan/uit thermostaat legt daar als het ware een laag overheen. Volgens mij is het daarom het handigst om de instellingen van de warmtepomp dan zo simpel mogelijk te houden (dus een vaste (handmatige) kamertemperatuur instellen, geen klokprogramma's o.i.d.)

[ Voor 17% gewijzigd door JBtL op 20-10-2023 23:45 ]

• Farabi
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

Dat kan ook, de warmtepomp regelt dan wat beter - de eTwist werkt hiervoor het beste (die gebruik ik zelf ook). Volop te vinden op marktplaats.
Ik heb even eerst een mailtje verstuurd naar de woningbouw. Kijken of ik het zo gefixed krijg.

Trouwens, hoe zie ik welke KW wamtepomp ik heb? Ik kon het snel niet zien op het apparaat of handleiding.

• JBtL
Farabi schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:41:
[...]

Ik heb even eerst een mailtje verstuurd naar de woningbouw. Kijken of ik het zo gefixed krijg.

Trouwens, hoe zie ik welke KW wamtepomp ik heb? Ik kon het snel niet zien op het apparaat of handleiding.
Bij mij zit er onderop een sticker - BINNENDEEL ELGA ACE H4KW staat daarop. 4kW dus.

Als er een stekker aan zit moet het ook de 4kW zijn. 6kW wordt vast aangesloten met een werkschakelaar.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 21-10-2023 00:57 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Wat dachten de lezers van een e-Twist thermostaat?

https://www.remeha.nl/product/etwist/

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier vind je de specs en handleiding https://www.remeha.nl/product/elga-ace/#productInfoTabber4
staat ook de geadviseerde thermostaat bij die @JBtL al aangaf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Niet om dit topic te kapen, maar om te voorkomen dat mensen steeds kleine topics over de Elga Ace openen (die dan door de eigenaren van zo'n Elga vaak niet gevonden worden) heb ik een algemeen Elga Ace topic aangemaakt, die je mooi kunt bookmarken, waarin alle vragen en ervaringen op één plaats te vinden zijn en waar we hopelijk samen een succesvol topic van kunnen maken:
Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 20:50
Mijn zwager heeft een Elga Ace laten monteren. De buitensensor staat op de zuidgevel en hij regelt WAR. Ik wil naar RAR instellen. Kan je met het uitschakelen van de buitenvoeler AP 056 automatisch in de RAR instelling komen of zijn er nog andere mogelijkheden om in RAR te komen? Ik kan in het menu niets vinden.
RAR=Ruimte Afhankelijke Regeling

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tomexergie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:11:
Mijn zwager heeft een Elga Ace laten monteren. De buitensensor staat op de zuidgevel en hij regelt WAR. Ik wil naar RAR instellen. Kan je met het uitschakelen van de buitenvoeler AP 056 automatisch in de RAR instelling komen of zijn er nog andere mogelijkheden om in RAR te komen? Ik kan in het menu niets vinden.
RAR=Ruimte Afhankelijke Regeling
kijk in het topic wat hierboven is aangemaakt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gejo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-03-2024
Ik zag hierboven dat er mensen zijn die de Elga Ace gebruiken samen met de eTwist thermostaat.
Dat zou een prima combinatie moeten zijn.

Ik vind echter dat de eTwist bij mij een paar merkwaardige verschijnselen vertoont,.

Het gaat om het volgende:

- De temperatuur die groot zichtbaar is op de display
- De temperatuur volgens het menu/instellingen/temperatuurijking

1e punt:
Bij menu/instellingen/temperatuurijking zie ik de zogenaamde “Gemeten temperatuur” en “IJk deze temperatuur naar ”
De waarden van deze twee zijn gelijk. Zet je de temperatuur bij ijking bv. 0,3 graden lager dan blijf je hier steeds het verschil van 0,3 graden zien.
M.a.w. het ijken lukt niet want dan zou de “Gemeten temperatuur” dus moeten wijzigen.
Werkt dit bij anderen wel?

2e punt:
Je zou verwachten dat in de display dezelfde (op een halve graad afgeronde) temperatuur te zien is, maar dat is vaak niet het geval.
Bv. in de display staat: 20,0, maar bij instellingen/temperatuurijking geeft hij 19,6. Waarom niet 19,5?

3e punt:
Het kan nog gekker want ik ben er nu achter gekomen dat hij de temperatuur in de display aanpast in de richting van de gewenste temperatuur.
Bv. als volgens het klokprogramma de temperatuur van 19,0 naar 20,0 moet op een bepaalde tijd, dan staat binnen een minuut de display op 19,5.
Dat kan toch niet waar zijn want de temperatuur in de woonkamer is zo snel niet veranderd.
Andersom gaat het ook zo. Als om 23.30u de gewenste temperatuur 19 graden wordt, dan verlaagt hij binnen een minuut de temperatuur op de display van 20,5 naar 20,0.
Ik hoop niet dat de woonkamer zo snel afkoelt.

Zou Remeha mij voor de gek houden, zodat ik het idee krijg dat de Elga goed werkt?
Wat is hier nu de werkelijke temperatuur waarop de Elga moet reageren? Wel belangrijk want ik gebruik de ruimteregeling i.p.v. de combinatie met buiten.

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom dit gedrag logisch zou kunnen zijn.
Punt 3 is dus ernstiger, lijkt me, dan die andere twee.

Ik heb een keer met Remeha gebeld en die komen niet verder dan de stroom er een keer afhalen. Dit was dus niet de oplossing.

Voordat ik bij mijn installateur ga vragen om een nieuwe, wil ik toch eerst even weten of dit bij anderen ook zo werkt en of er dus misschien toch over nagedacht is.
Pagina: 1