Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• KamikazeNL
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 31-10-2023
Bij het bestuderen van mijn Energyflip dagtotalen, kom ik tot de conclusie dat mijn nachtverbruik wel erg hoog is. Ons nachtverbruik ligt meestal rond de 1 tot 1,5 kWh (per uur, if that makes sense). Een aantal dagen terug concludeerde ik dat er één uur tegen de 7 kWh zat en afgelopen nacht zaten er zelfs meerdere uren tegen de 9 kWh (per uur).

Het eerste stukje toelichting dat noodzakelijk is, is ons toch al vrij hoge nachtverbruik; wij hebben in totaal 8 aquaria draaien, verdeeld over twee gebouwen (woning en schuur). z
Voorheen waren dit 6 aquaria alleen in de woning, en lag het nachtverbruik rond de 1,1 kWh. De aquaria die er bij zijn gekomen, verbruiken niet noemenswaardig meer. Lineair doortrekken geeft 1,5 kWh nachtverbruik op de aquaria en eventuele andere meedraaiende installaties (mechanische ventilatie etc).

In het voorjaar hebben wij een deel van onze aquaria verplaatst naar de schuur (volledig geïsoleerd; vloer 150mm EPS, wand en dak 100mm PIR) en daar een airco laten plaatsen. De verhouding is nu 3 aquaria in de woning en 5 in de schuur. De schuur wordt op 24 graden gehouden, zodat de staafverwarming in de aquaria niet zo veel hoeft te doen (streeftemperatuur 24,5 +- 0,5 graden, automatisch ingeregeld). De gedachte was dat het goed warmhouden van de ruimte, minder energie zou verbruiken dan de staafverwarming het zware werk te laten doen (aquariaverwarming COP +- 1, airco COP +-4). Daarnaast draait er een ontvochtiger mee bij een luchtvochtigheid boven de 65% (vermogen 180W max).

Aan de woningzijde is niets veranderd; verwarming van de ruimte tot 19 a 20 graden via een gas-CV. Geen ontvochtiger meedraaien, omdat de mechanische ventilatie voldoende af kan voeren.

Omdat ik deze pieken vorig jaar niet had, ligt de verdenking op de schuur, de aquaria aldaar en de airco. Maar dan loop ik vast.
De airco heeft een koelvermogen van 3,5 kW, wat effectief veel te groot is voor de ruimte van 20 m2 (maar destijds met de gedachte dat hij ook in de minder rendabele tijden de ruimte warm moet kunnen houden). Zelfs met een COP van 1 (en dus 3,5 kW uit het net) én een ruime marge voor de aquaria (2 kWh ipv 1,5), kom ik slechts op 5,5 kW.

De vraag waar ik vooral mee zit, is of ik (obvious) dingen mis. Ik kan leven met een hoog energieverbruik, maar ik wil graag weten waar het vandaan komt.
Is de airco dan toch potentieel verdacht? Het voelt strijdig om een 1500 W convectiekacheltje neer te zetten voor de verwarming in plaats van de airco.

Andere noemenswaardiheden voor het toekomstbestendig maken van dit topic:
- Het weer is nat. Hele dag en nacht zachte regen (dus buiten hoge luchtvochtigheid);
- Nachttemperatuur ongeveer +10 graden;
- Wasmachines, vaatwassers etc hebben niet meegedraaid in de genoemde piek-nachten, dus die kunnen geen bijdragen geleverd hebben;
- Dak ligt vol zonnepanelen, maar die doen in de nacht niets
- Geen elektrische auto of accu-opslag die stroom uit het net haalt in de nacht
- Energyflip geeft aan geen storingen gehad te hebben

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:54
Wat zijn de mogelijkheden die je hebt om specifieke gebruikers te monitoren dmv smart sockets of kWh meters?

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-11 16:37
Afgelopen nachten waren natuurlijk aardig koud en een (goed geisoleerde) schuur op 24 graden houden kan dan aardig wat energie kosten.

Inderdaad is het idee van @Homer-Simpson om eea te gaan monitoren een goede eerste stap.

[ Voor 6% gewijzigd door AppieK op 20-10-2023 10:59 ]

LG Therma V HM091MR.U44

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

KamikazeNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:46:
De gedachte was dat het goed warmhouden van de ruimte, minder energie zou verbruiken dan de staafverwarming het zware werk te laten doen (aquariaverwarming COP +- 1, airco COP +-4). Daarnaast draait er een ontvochtiger mee bij een luchtvochtigheid boven de 65% (vermogen 180W max).
Ik denk toch dat het hier fout gaat. Een hele ruimte op 24 graden houden dan krijg je (ondanks de isolatie) toch flinke warmteverliezen.
Blijkbaar zijn die hoger dan dat je alleen de bakjes met COP1 verwarmt. Ondanks de COP1 ben je dan wel heel gericht aan het verwarmen.

Misschien is een hybride vorm nog het overwegen waard? Dus de ruimte met de airco op 20 graden houden, en de COP1 verwarming de rest laten doen.

De ontvochtiger zal ook wel aardig wat verbruiken natuurlijk.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een kWh per uur is gewoon een kW ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

De airco heeft een koelvermogen van 3,5 kW, wat effectief veel te groot is voor de ruimte van 20 m2 (maar destijds met de gedachte dat hij ook in de minder rendabele tijden de ruimte warm moet kunnen houden). Zelfs met een COP van 1 (en dus 3,5 kW uit het net) én een ruime marge voor de aquaria (2 kWh ipv 1,5), kom ik slechts op 5,5 kW.
let even op je eenheden, je gebruikt kW en kWh door elkaar, ik kan het niet meer volgen in ieder geval hierdoor.

mogelijk maak je gewoon een fout doordat je de eenheden niet juist hebt?

En je hebt het over het koelvermogen van de airco, maar je gebruikt hem om te verwarmen, dus kijk naar het verwarmingsvermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 20-10-2023 11:02 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zijn je aquaria afgedekt, of laat je het water verdampen?

Water verdampen kost energie, ookal is je ruimte ook een hoge temperatuur. Sterker nog, het zal ervoor zorgen dat er meer vocht kan worden opgenomen door de lucht. Is dit niet een afkoelmechanisme voor je aquaria, waardoor de COP 1 staven toch hard moeten werken?

Zo'n kleine en goed geïsoleerde ruimte met een airco verwarmen zou lang geen 7kW mogen kosten met de huidige buitentemperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 20-10-2023 11:04 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Is de airco dan toch potentieel verdacht? Het voelt strijdig om een 1500 W convectiekacheltje neer te zetten voor de verwarming in plaats van de airco.
dat moet je ook zeker niet doen. Airco is een veel betere keuze. Met het kacheltje zou het verbruik nog veel hoger zijn.

Airco is dus niet per se 'verdacht'. je hebt bij 24 graden gewoon aanzienlijke warmteverliezen ondanks je isolatie.
Maar zoals eerder gezegd ik denk dat je ergens een fout maakt en bijvoorbeeld een korte 7 kW-piek aanziet voor 7 kWh verbruik in een hele nacht. Met name door dit soort uitspraken:
en afgelopen nacht zaten er zelfs meerdere uren tegen de 9 kWh (per uur).
Stel we hebben het over 4 uren. dan zou dat dus 36 kWh zijn. Compleet onmogelijk natuurlijk in jouw situatie.

Mijn conclusie: je leest de boel verkeerd uit en trekt dus verkeerde conclusies. :)

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 20-10-2023 11:09 ]

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:06:
Stel we hebben het over 4 uren. dan zou dat dus 36 kWh zijn. Compleet onmogelijk natuurlijk in jouw situatie.

Mijn conclusie: je leest de boel verkeerd uit en trekt dus verkeerde conclusies. :)
Dat hoeft niet zo te zijn. Het is niet heel vergezocht dat een dergelijke app het energieverbruik over een uur gemiddeld weergeeft.

Zie mijn verbruik vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFE7-1nCs4QEg2TR1ZdG_WeKXME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ennmx4YskiIgxEdZQysfDh28.jpg?f=fotoalbum_large
Ofwel ook gewoon kWh per uur weergegeven.

Energyflip doet ongeveer hetzelfde.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Aardedraadje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn. Het is niet heel vergezocht dat een dergelijke app het energieverbruik over een uur gemiddeld weergeeft.

Zie mijn verbruik vandaag:
[Afbeelding]
Ofwel ook gewoon kWh per uur weergegeven.

Energyflip doet ongeveer hetzelfde.
die weergave kan wel, maar ik geloof niet dat er daadwerkelijk 4 uur * 9 kW heeft gestaan.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

die weergave kan wel, maar ik geloof niet dat er daadwerkelijk 4 uur * 9 kW heeft gestaan.
Het is ook extreem hoog, maar daarom wordt er natuurlijk ook onderzocht wat het probleem is :)

@KamikazeNL Zou het nog kunnen dat de thermostaten van de aquaria en de airco dusdanig van elkaar afwijken, dat de staven lekker blijven stoken en de airco afslaat? Je schrijft dat je de airco op 24 hebt gezet en de aquaria op 24,5.

Ofwel de 24 graden wordt bereikt puur door het vermogen dat je in de aquaria stopt, en niet door de airco.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:21
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:02:
Zijn je aquaria afgedekt, of laat je het water verdampen?

Water verdampen kost energie, ookal is je ruimte ook een hoge temperatuur. Sterker nog, het zal ervoor zorgen dat er meer vocht kan worden opgenomen door de lucht. Is dit niet een afkoelmechanisme voor je aquaria, waardoor de COP 1 staven toch hard moeten werken?

Zo'n kleine en goed geïsoleerde ruimte met een airco verwarmen zou lang geen 7kW mogen kosten met de huidige buitentemperaturen.
Dat, zeker luchtverwarming icm met een ontvochtiger zou er voor kunnen zorgen dat je heel veel energie in verdamping steekt, maar ik neem aan dat de aquaria wel zijn afgedekt om dat te voorkomen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:07
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Het is ook extreem hoog, maar daarom wordt er natuurlijk ook onderzocht wat het probleem is :)

@KamikazeNL Zou het nog kunnen dat de thermostaten van de aquaria en de airco dusdanig van elkaar afwijken, dat de staven lekker blijven stoken en de airco afslaat? Je schrijft dat je de airco op 24 hebt gezet en de aquaria op 24,5.

Ofwel de 24 graden wordt bereikt puur door het vermogen dat je in de aquaria stopt, en niet door de airco.
Was ook mijn diagnose inderdaad - de aquaria zijn de straalkacheltjes van de ruimte geworden - ik zou dat exact omgekeerd doen (dus de lucht warmer dan de aquaria - dan zal de airco (COP4) eerder aanslaan dan de aquaria gaan bijverwarmer met COP1).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zal ook inderdaad eens de airco op 24.5 of misschien wel 25 a 26 zetten zodat het water 24.5 blijft en dan de aquarium verwarming op 24 zetten en kijken of die niet gaan aanslaan.
Want die mogen juist niks doen als je met cop 4 wilt verwarmen.
Elke keer als je de schuur opend en dichtdoen ontsnapt er ook warmte.

En natuurlijk aquariums afdichten zodat het water niet verdampt, met een omgeving van 24 a 25 graden is er enorm veel verdamping van water.
Daardoor wordt het vochtpercentage ook te hoog wat weer meer ernegie kost om te verwarmen.
Moet je alleen kijken hoe je het met lucht voor de vissen gaat doen.

Wat voor ventilatie heb je? Dat is waarschijnlijk geen Ventilatie D, een wtw systeem of wel? Als je dat niet hebt dan verlies je ook daardoor enorm veel warmte.

[ Voor 24% gewijzigd door NicoHF op 20-10-2023 15:33 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Het is mogelijk helemaal niet hoog! Maar gewoon incorrect afgelezen. 36 kWh in 4 uur klopt gewoon niet.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meten is weten, een plaatje van de aflezing waar je de conclusies op baseert is ook wel handig :)
De airco zal fysiek niet in staat zijn tot het trekken van 7 kW (net zoals ab/b = a geldt kWh/h = kW).
Daarvoor zijn meerdere groepen nodig die vol belast zijn; in een doorsnee huishouden kan alleen de kookplaat of laadpaal dat in zijn eentje.
Als je een slimme meter hebt en de P1 berichten uit kan lezen kun je alvast uitzoeken op welke fase het probleem zit. Je bent alvast goed bezig door het op te merken en uit te willen zoeken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• KamikazeNL
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 31-10-2023
Dan toch eens tijd om weer te reageren. Excuses voor de vertraging. Ik zie een hoop interessante ideeën voorbij komen en ga zeker met een en ander aan de gang. Zeker omdat de echt koude nachten nog moeten komen.
de Peer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

En toch staat het er echt. Vandaar ook mijn verbazing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYL5DpvEoep-kRS-FHG4VKUQGnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wge5zLXaAUhUuA5w0jDdY00s.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl dit een typische dag is, met een verbruikspiek rond het avondeten. Vooral de nachten wijken enorm van elkaar af. Kleine note: de schaalverdeling loopt wel anders in beide grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWrrdOB4ozSEvT3QwjkT_ZodMws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTgzDMUaOkOofxgUXzkx01V8.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Dat er een afwijking in het een ander zit is natuurlijk nooit 100% uit te sluiten. Achter alle aquariumverwarming zit nog wel een extra regelunit met eigen voeler, juist omdat de regeling via de aquariumverwarming veelal te ver fluctueert naar mijn smaak. Maar, dat gezegd hebbende, als ik ze onderling wissel kom ik wel tot verschillen van 0,3 a 0,5 grC. Normaliter geen groot probleem lijkt mij.

De gedachte dat de aquaria nu de ruimte om temperatuur houden, in aats van andersom, vind ik wel een hele interessante om op te pakken.
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Was ook mijn diagnose inderdaad - de aquaria zijn de straalkacheltjes van de ruimte geworden - ik zou dat exact omgekeerd doen (dus de lucht warmer dan de aquaria - dan zal de airco (COP4) eerder aanslaan dan de aquaria gaan bijverwarmer met COP1).
Dit vind ik (en dank aan meerdere Tweakers voor deze gedachtelijn) een hele boeiende gedachtelijn. Wij zijn juist andersom begonnen met redeneren; 24,5 op de heater plus restwarmte uit de andere apparatuur zou het water warm genoeg moeten houden. Maar effectief loopt daardoor een hele hoop warmte van de "warme" inefficient verwarmte aquaria naar de "koude" efficient verwarmte ruimte.

Daar gaan we zeker even mee sleutelen en kijken wat het in het verbruik doet.

---

Maar wel nu; bespraingsslagen zijn er wel te maken, en gaan we zeker doen. Het afdekken van de aquaria om verdamping te minimaliseren is vanwege zoutaanslag (zeeaquaria) op die afdekplaten niet haalbaar. Dan zou ik gedeeltelijk zout water bij moeten vullen, in plaats van zuiver osmosewater. Dat gaat wat schuren aan dierenwelzijn, omdat de dieren slecht tegen een wisselend zoutgehalte kunnen.

Ik kan wat betreft besparingen wel even verder spelen. Alleen is de verklaring voor het grote, kortstondige verbruik nog een lastige.

Ik heb middelen om losse apparatuur, danwel systemen (volledig aquarium bv) door te meten.
Het stomme/ lastige is dat ik pieken in dit niveau niet meer constateer in mijn Energyflip en dat meten dus niet direct veel zin lijkt te hebben. Immers, om te weten waar de oorzaak zit, moet het probleem zich wel voor blijven doen.
Nachtelijke "piekjes" tegen de 2,0 kW kijk ik niet echt van op, omdat dit best een samenloop van aanslaande apparatuur kan zijn (wel besparingswaardig, maar niet voor interessant voor die grote piek)

[ Voor 14% gewijzigd door KamikazeNL op 31-10-2023 08:59 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dit blijft toch bizar. Op zaterdag 24 kWh verbruiken en op vrijdag 75 kWh. Er moet dus iets gebeurd zijn op vrijdag ? Want het kan niet even 50 kwh fluctueren.

Weet je zeker dat er niet gewoon een elektrische auto wordt opgeladen? Daar lijkt het heel erg op namelijk.

Dit heeft niet met de aquaria te maken. Want het start gewoon opeens om 3u om de nacht

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 31-10-2023 09:24 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 12:40
Volgens mij kun je met 75 kWH ruim 65 m3 1 graden opwarmen. Dus alleen als je al je alle Aquaria weer van 10 naar 25 graden had moeten boosten en ze een gezamelijke inhoud van 3M3 hadden klopt de data.

Wel toevallig dat de max van je verbruik gelijk lijkt aan de max van 40A hoofdaansluiting (40*230 = 9200 watt).

Maar je zal wel 3 fase hebben?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zou het een backupelement van een warmtepomp kunnen zijn? De koude nachten vragen voor t eerst weer om verwarming: mogelijk staat er iets verkeerd / is er een storing waardoor de woning wordt verwarmd op uitsluitend het backupelement(?)

Dit soort vermogens raak je namelijk moeilijk kwijt zonder het te merken aan de temperatuur... Alleen een complete woning (betonvloer) of een enorme hoeveelheid water kan zoveel warmte opnemen zonder dat er iets smelt of aan de kook raakt.

Edit: gas-cv... hmmm. Dan geen warmtepomp-backupelement dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Cr3ator op 31-10-2023 10:31 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1