Krijg geen verbinding na aansluiten cat6a kabel wcd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 14:20
De situatie: ik heb een netwerkkabel (U/UTP kabel Cat 6a plat) door loze leiding van meterkast naar zolder getrokken. Maar nu ik de kabel op zolder aansluit op een cat 6a netwerk contactdoos krijg ik geen verbinding. Het ligt niet aan iets aan de meterkast, heb daar al verschillende aansluitingen geprobeerd.

Ik had eerder geen platte kabels, maar ik ga er vanuit dat dit niet het probleem is. Ik heb helaas geen tester om te kijken of er iets mis is bij de contactdoos, ook niet eerder nodig gehad. Heeft iemand een idee?

Ik heb de kabels zoals gebruikelijk met een lsa-tang vastgedrukt, zie foto. Moet het nog beter wegwerken, maar voor functionaliteit zou het niet uit moeten maken eigenlijk. Heb weleens eerder netwerkkabels die door loze leidingen liepen aangesloten op wandcontactdozen, maar dat ging zonder problemen.

Heeft iemand een idee of tip wat het kan zijn, zou geweldig zijn want begin langzamerhand wel radeloos te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vdrFhTG87w6PNRrEO-0eLBKPvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xQO4FjSmIJL7Dtr460tr176C.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ik zie de kleurtjes erg slecht en ik vind de contacten wel erg small... kijk eens of de kabeldikte niet AWG27/28 is ?
dan istie vaak te small om goed contact te krijgen in een LSA strook (die vaak enkel AWG22/23/24 accepteren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
De paren zijn ook redelijk ver ontwist, helpt niet echt voor een stabiel signaal maar zal ws niet direct te oorzaak zijn dat het helemaal niet werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
Met een platte kabel verwacht ik gevlochten aders, die zijn, zeker zo dun, niet geschikt voor lsa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31
Zijn het ook stugge aderen? Zo niet, dan kan je een goede werking wel vergeten.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
hcQd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:57:
Met een platte kabel verwacht ik gevlochten aders, die zijn, zeker zo dun, niet geschikt voor lsa.
Ah top, super bedankt! Wat jij en @ijske al zeggen, ik denk dat de aders te dun blijken hiervoor. CU - AWG 30/7 is het als ik naar omschrijving kijk. Ook dunner dan ik bij andere kabels had. Dat moet het dan wel zijn verwacht ik.

Ik heb ook nog wel een kabel liggen van cat6 ipv 6a, die is CCA - AWG 24/7. Is het handiger om een andere contactdoos te kopen of dan die andere kabel te gebruiken hiervoor? Die kan dan wel op deze wijze aangesloten worden neem ik aan qua dikte aders?

Moet ik hem alleen weer door loze leiding zien te krijgen, maar kan ik aan andere cat 6a kabel vast proberen te krijgen die ik er dan weer uit trek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:56
Kluifjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:19:
Ik heb ook nog wel een kabel liggen van cat6 ipv 6a, die is CCA - AWG 24/7. Is het handiger om een andere contactdoos te kopen of dan die andere kabel te gebruiken hiervoor?
CCA is ook niet ideaal, het beste pak je een vol koperen solide CAT6(a) UTP kabel: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:42
Is het wel netwerkabel?
De kleuren van de aders kloppen voor geen meter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-07 22:59
Waarom hebben je aders niet de gebruikelijke kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 06-06 19:37
CCA kabel moet je de vuilnisbak inpleuren ... , das verkoperd aluminium en niet volledig koper dus meuk.

ik zou kijken voor dit erin te trekken ...
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

met goed wat 3M smeersel lukt dat easy door een vaste pijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit is geen installatiekabel maar patchkabel. Aps je de kabel wilt gebruiken zal je er stekkers op moeten knijpen. Wordt ook nog een uitdaging, want zelfs stekkertjes voor CAT5 gaan al uit van dikkere aders.

Hoe ze deze rotzooi als CAT6A kunnen verkopen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Ik heb via (1 vd) grootste webshops voor kabels die cat 6a netwerkkabel gekocht. In de veronderstelling dat het dan wel goed zou zijn.

Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een kant en klare netwerkkabel van 15m, waarbij ik dan 1 uiteinde moet strippen natuurlijk. En dan dus koper en AWG 24/7, zodat die past. BIj even beter rondzoeken kom ik dan uit op dit als voorbeeld. Ik zie bij veel kabels niet dikte aangegeven. Dit zou dan moeten voldoen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kant en klare patchkabel is meestal een ramp om daar weer goed een stekker op te knijpen, dat heb je nu gemerkt. Doe het gewoon niet, ga voor installatiekabel op rol en zet er evt een field plug of een keystone op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kluifjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:54:
Ik heb via (1 vd) grootste webshops voor kabels die cat 6a netwerkkabel gekocht. In de veronderstelling dat het dan wel goed zou zijn.

Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een kant en klare netwerkkabel van 15m, waarbij ik dan 1 uiteinde moet strippen natuurlijk. En dan dus koper en AWG 24/7, zodat die past. BIj even beter rondzoeken kom ik dan uit op dit als voorbeeld. Ik zie bij veel kabels niet dikte aangegeven. Dit zou dan moeten voldoen lijkt me.
Soepele kabel kun je monteren in zo’n doosje. Je hebt kabel met stugge kern nodig. Die monteer je aan beide kanten op een contactdoos of patchpaneel. En dus niet met een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Sethro schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:02:
[...]

Soepele kabel kun je monteren in zo’n doosje. Je hebt kabel met stugge kern nodig. Die monteer je aan beide kanten op een contactdoos of patchpaneel. En dus niet met een stekker.
Was mijn voorbeeld dan niet goed dus. De ene kant sluit ik aan op een contactdoos (foto bij mijn 1e bericht), de ander stop ik direct in de modem. Ik hoef dus niet wat met een stekker te doen.

Ik ben dus op zoek naar een patchkabel met stugge kern (om op contactdoos aan te sluiten) awg 24/7. Maar dat lijkt dus helaas een onmogelijke combinatie.

Alternatief moet dan dus bijna wel zijn een kabel met stugge kern, maar waar ik dan aan 1 kant connector moet aansluiten en andere kant in contactdoos kan aansluiten? Dan ga ik daar maar verder naar op zoek of aangedragen kabel van @ijske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Laatst online: 01-07 20:35
Je hebt niet getest met een metalen achterkant erop ofzo toch? (dan moet je die aders korter knippen...).

Die gelinkte belden is 2 kabels. als je maar 1 nodig hebt kan deze ook: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

stugge kabel kun je meestal wel een stekker op zetten alleen is het wat moeilijker.
Beter is bijvoorbeeld https://www.sandervunderi...ystone-rj45-toolfree.html en dan een korte patchkabel (koper!) gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan connectoren kopen voor stugge kabel, maar aangeraden wordt het niet. De fancy manier is een patch paneel, maar als je het hebt over één kabel, zou ik een opbouw ethernet wandcontactdoos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Ja ik heb maar 1 lange kabel nodig. De ene kant komen de aders op lsa strook van contactdoos. De andere kant zou ik het liefst al afgemonteerd direct in modem pluggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kluifjes schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:51:
Ja ik heb maar 1 lange kabel nodig. De ene kant komen de aders op lsa strook van contactdoos. De andere kant zou ik het liefst al afgemonteerd direct in modem pluggen.
En dat vind je niet omdat dit niet de manier is. Stugge kabel monteer is af op een wcd/patchpaneel/keystone. Het is immers onderdeel van de vaste installatie.

Bij enkele kabel is die keystone die paar berichten eerder staat een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Toch confronterend hoe dan opeens weer blijkt hoe weinig verstand je van sommige dingen hebt. Excuses eigenlijk voor mijn dommigheid haha, ik ben heel wat wijzer geworden inmiddels.

- Ik koop een cat6 koperen kabel voor 15 meter, waarschijnlijk van Belden via snadervunderink.nl
- Ik heb al een cata contactdoos met lsa-strook om die aan te sluiten

Hoewel niet de allerbeste oplossing ga ik een toolles rj45 stekker kopen met lsa-strook om de kabel in meterkast aan te sluiten. Daarbij denk ik aan deze, die is ook te koop in bouwmarkt wat verderop:
https://www.praxis.nl/ger...lig-klapmodel-2st/5281852

Mij is niet 100% duidelijk dat deze met lsa-strook is maar lijkt me wel en ook geschikt voor stugge kern? Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Kluifjes Geen idee aan welke CAT specificatie die stekker doet, maar die heeft idd een soort van LSA strook waar je de draden in drukt.
https://providerforum.nl/...werk-te-laag.92947/page-2

Zorg bij die stekkers wel dat je aders niet te lang zijn, bij je foto van je contactdoos zie ik ook uitstekende draden, als je een goede punchdown tool hebt worden die afgeknipt of afgesneden bij het indrukken van de tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:41
Ik wil toch nog even iets uitleggen voordat je vanalles gaat aanschaffen. Er zijn grofweg 2 soorten kabels met hele verschillende eigenschappen (ik ga even niet in op CCA vs koper, daarvan zouden ze eigenlijk CCA niet eens van mogen verkopen).

Een patch kabel, deze is soepel en bedoeld om het laatste stuk te verbinden, het apparaat met een muuraansluiting of in een patchkast een switch met een patch paneel. Deze kabel heeft als voordeel dat die veel kan bewegen zonder te breken.

Dan is er nog een solid kabel (of stugge kabel), deze is bedoeld om lange afstanden af te leggen en dat de kabel erna op 1 plek blijft liggen. Deze moet worden afgemonteerd op een patchkast of een in/opbouwdoos. Het nadeel van deze kabel is dat als die los hangt en vrij kan bewegen deze uiteindelijk een keer breekt.

Zoals je hierboven leest is het dus niet verstandig om op een stugge kabel een stekker te prikken en deze direct in de router/switch te steken. Je dient de kabel vast te maken aan de muur (met een kabelgoot oid) en als het een enkele kabel is dan kun je een opbouwdoos eraan monteren. Vanuit de opbouwdoos doe je een patchkabel naar de router/switch.

Natuurlijk werkt het ook om er een stekker speciaal voor stugge kabels aan te maken, maar als je de kabel lang wilt gebruiken dan zou ik het zo aansluiten zoals het hoort.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:02:
@Kluifjes Geen idee aan welke CAT specificatie die stekker doet, maar die heeft idd een soort van LSA strook waar je de draden in drukt.
https://providerforum.nl/...werk-te-laag.92947/page-2

Zorg bij die stekkers wel dat je aders niet te lang zijn, bij je foto van je contactdoos zie ik ook uitstekende draden, als je een goede punchdown tool hebt worden die afgeknipt of afgesneden bij het indrukken van de tool.
Ja klopt, ik heb een lsa tang. Die foto hierboven was een "probeersel" zal ik maar zeggen :-)
Bij site praxis staat dat stekker voor CAT6 is, dus dat zou dan volstaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluifjes op 26-10-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DutchKel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:33:
Ik wil toch nog even iets uitleggen voordat je vanalles gaat aanschaffen. Er zijn grofweg 2 soorten kabels met hele verschillende eigenschappen (ik ga even niet in op CCA vs koper, daarvan zouden ze eigenlijk CCA niet eens van mogen verkopen).

Een patch kabel, deze is soepel en bedoeld om het laatste stuk te verbinden, het apparaat met een muuraansluiting of in een patchkast een switch met een patch paneel. Deze kabel heeft als voordeel dat die veel kan bewegen zonder te breken.

Dan is er nog een solid kabel (of stugge kabel), deze is bedoeld om lange afstanden af te leggen en dat de kabel erna op 1 plek blijft liggen. Deze moet worden afgemonteerd op een patchkast of een in/opbouwdoos. Het nadeel van deze kabel is dat als die los hangt en vrij kan bewegen deze uiteindelijk een keer breekt.

Zoals je hierboven leest is het dus niet verstandig om op een stugge kabel een stekker te prikken en deze direct in de router/switch te steken. Je dient de kabel vast te maken aan de muur (met een kabelgoot oid) en als het een enkele kabel is dan kun je een opbouwdoos eraan monteren. Vanuit de opbouwdoos doe je een patchkabel naar de router/switch.

Natuurlijk werkt het ook om er een stekker speciaal voor stugge kabels aan te maken, maar als je de kabel lang wilt gebruiken dan zou ik het zo aansluiten zoals het hoort.
Er is nogal een verschil tussen een patchkabel die continu van z'n plek wordt getrokken, zoals bij een laptop die je elke dag opnieuw aansluit, of een installatiekabel met een stekker erop die jarenlang altijd op dezelfde plek blijft zitten.
Voor die eerste wil je een contactdoos met soepele patchkabel naar het apparaat, voor die tweede is een installatiekabel met stekker erop ook prima. Bij voorkeur een stekker met LSA strook, een geknepen stekker kan in eerste instantie prima werken maar na jaren ineens storing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Er is nogal een verschil tussen een patchkabel die continu van z'n plek wordt getrokken, zoals bij een laptop die je elke dag opnieuw aansluit, of een installatiekabel met een stekker erop die jarenlang altijd op dezelfde plek blijft zitten.
Voor die eerste wil je een contactdoos met soepele patchkabel naar het apparaat, voor die tweede is een installatiekabel met stekker erop ook prima. Bij voorkeur een stekker met LSA strook, een geknepen stekker kan in eerste instantie prima werken maar na jaren ineens storing geven.
Ik woon meer dan 6 jaar in nieuwbouwhuis, kwam er dus nu pas achter dat de installateur bij de kabels met stugge kern zelf een rj45 op heeft geknepen :*) Maar die hangen gewoon zonder dat er iets mee gebeurt in de meterkast. Net zoals wat met deze gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31
Kluifjes schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:04:
Ik woon meer dan 6 jaar in nieuwbouwhuis, kwam er dus nu pas achter dat de installateur bij de kabels met stugge kern zelf een rj45 op heeft geknepen :*) Maar die hangen gewoon zonder dat er iets mee gebeurt in de meterkast. Net zoals wat met deze gaat gebeuren.
Er zijn RJ45 connectoren die daar wel geschikt voor zijn. Maar, echt ideaal is het niet. Stugge kabel voor toepassingen waarbij de kabel beweegt is gewoon niet de bedoeling.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:41
_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:58:
een geknepen stekker kan in eerste instantie prima werken maar na jaren ineens storing geven.
Dat ligt eraan, er zijn namelijk stekkers voor stugge kabels, deze zijn anders dan de stekkers voor soepele kabels.

Zie dit plaatje voor de verschillen in de stekkers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POU1rT6MKLvv-ZhuwMvfuGdbMno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ge73tXa1rlb9VP8plQS9jLxu.jpg?f=user_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Even voor de 100% zekerheid, als ik hier 15 invul komt er neem ik aan 1x15 meter ipv 15x 1 meter :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0C9DPUptNb5-TgZQ8vKIFvXHfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Np2HbjTPiQSDpCDKwmqSG2kr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:50

DataGhost

iPL dev

Dat is een logische conclusie maar voor echte 100% zekerheid moet je het natuurlijk de shop zelf vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
Kluifjes schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:11:
Even voor de 100% zekerheid, als ik hier 15 invul komt er neem ik aan 1x15 meter ipv 15x 1 meter :D

[Afbeelding]
Staat toch vanonder bij keuze product per meter. Dus prijs is per meter x aantal meter.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Ik heb alles al enkele weken werkend, maar aangezien ik vaak om advies heb gevraagd leek het me wel zo netjes om nog aan te geven hoe ik het uiteindelijk heb aangepakt.

Ook omdat er misschien over een paar jaar iemand googlet naar "utp-kabel, netwerk, verbinding, awg24, stugge kern, rj45 connector, lsa tang, koper cat5/6".

Let op, dus even een disclaimer. Mijn aanpak is echt niet optimaal, maar zo werkt het bij mij nu wel vlekkeloos.

Ik had nog een (verkeerde) patchkabel van meterkast naar zolder. Maar had al snel door dat daar de nieuwe utp-kabel aan vastmaken en doortrekken geen optie was. Niet sterk genoeg, dus die heb ik eruit getrokken.

Vervolgens de utp-kabel lusjes om controledraad heen en vervolgens met ducttape vastgemaakt. Deze beheerst zelf er doorheen getrokken. Handigste is om dit even met z'n tweeën te doen, maar heb het gewoon rustig met verschillende keren van zolder naar meterkast lopen gedaan om kabel even goed te leggen etc. Wanneer er geen controledraad ligt dus even met een trekveer doen. Ik zou zelf in de buurt of bij vrienden dan informeren of iemand er eentje heeft liggen.

Op zolder vervolgens de utpkabel aangesloten op cat 6 inbouw contactdoos met een lsa-tang.
Beneden in de meterkast de utpkabel aangesloten op rj45 connector met lsa strook, dat kan zonder lsa-tang.

Geen reclame makend, maar ter info de materialen gebruikt en een fotootje van de utp-kabel vast aan de controledraad. Heb na doorheen trekken gewoon dit stuk eraf geknipt.

Connector voor aansluiten op modem: https://www.praxis.nl/ger...lig-klapmodel-2st/5281852
Utp-kabel: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Lsa-tang is overal wel te koop, ik had deze van buren geleend, kost zo'n 5-10 euro bij bouwmarkt.
Cat 6 contactdoos: volgens mij deze https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tmHyoDti2bVYPpG6vS38Fvun6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOKfqOSVONXCUs2o1G7Mg7PL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1