Itho ventliatie afstandbediening (RFT) probleem met batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 17:27
Ik heb sinds 2014 een Itho mechanische ventilatie in huis, de CVE om precies te zijn. Deze heeft zo'n prachtige afstandbediening er bij (welke het meestal doet), maar sinds een paar dagen had die er dus geen zin meer in. Op zich niet gek, we zijn 9 jaar verder en 1 batterij, op zich een prima verhaal. Maar nu heb ik de batterij vervangen en wil hij niets meer doen. Opnieuw geprobeerd te koppelen (stekker er uit voor 20 sec, daarna diagonaal de 2 knoppen indrukken, niets). Nu is het ook best wel lastig aangezien de afstandbediening geen lichtjes oid heeft als indicatie dat de batterij en / of afstandbediening het doen. Zijn er hier meer mensen die deze sets hebben (naar verwachting wel aangezien ik ook heb gelezen over de home assistant mogelijkheid), en daarbij het zelfde probleem hadden met de batterij vervangen?

Ik heb al geprobeerd: 2 nieuwe batterijen, verschilende merken, beide 2032. Alle 4 de knoppen ingedrukt om hem te ontkoppelen. Opnieuw geprobeerd te koppelen. Stroom er meer dan een paar minuten af gehad.

Uiteindelijk start de ventilatie wel gewoon op, maar draait het nu de hele tijd volle bak. Dat is niet helemaal de bedoeling (meestal stond hij op de laagste stand). Ik zie geen mogelijkheid om hem in de laagste stand te krijgen (maar kom ook heel lastig bij de voorkant van het systeem, het huis heeft een koof in het midden en de ventilatie zit precies verkeerd om). Zijn er nog alternatieven ten opzichte van een nieuwe afstandbediening (want die dingen zijn in verhouding wel gruwelijk prijzig!). Alvast bedankt!

Strava & Untappd - Do not combine!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:07
Hier een soortgelijk probleem. Maar als het goed is ligt er hier nog een exemplaar te verstoffen in een bureaulade. Dus ik ga die eerst maar eens aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Hier een tweede opgekocht, een H10S2, had een H15S10, maar ook deze geeft geen response. Ik ben bang dat als ik een nieuwe koop, ik het zelfde resultaat heb. Kan het zijn dat ineens die RF functie op de unit zelf stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 20:26
Ik ben wel benieuwd of er intussen meer mensen zijn met hetzelfde probleem en met name een oplossing.
Want ook hier hetzelfde probleem. Ook dezelfde dingen geprobeerd maar geen respons. Een nieuwe is ontzettend duur met de onzekerheid dat het niet aan de afstandbediening ligt maar aan de unit.

Vr. gr. Zoomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
zoomer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:44:
Ik ben wel benieuwd of er intussen meer mensen zijn met hetzelfde probleem en met name een oplossing.
Want ook hier hetzelfde probleem. Ook dezelfde dingen geprobeerd maar geen respons. Een nieuwe is ontzettend duur met de onzekerheid dat het niet aan de afstandbediening ligt maar aan de unit.
Ik heb zelf geen oplossing kunnen vinden. Diverse opzetje gemaakt en aanpassingen gedaan. Batterijen wissel, 2 soorten rfts. Uiteindelijk voor de wifi module gegaan van Itho Daalderop - open source wifi control add-on module
Die mbv homeassistant os nu aan het aansturen. Ben zo dom geweest er geen humidity sensor bij te doen en mijn itho had dat ook niet. Kan de wifi module terugsturen en de sensor er alsnog op laten plaatsen maar mijn itho is vrij lastig te bereiken dus ben ik voor een tuya wifi humidity sensor gekocht welke weer via home assistant kan worden uitgelezen. Bij meer dan 65% gaat hij even 10min op max. Het werkt, maar is nog niet ideaal. Met een WiFi knopje kan ik de timer verder aansturen en gaat de itho 10 min op max.

Mijn advies? Ga voor een wifi module (en als je itho geen sensor heeft, laat die er op plaatsen). Die rft's zijn in verhouding gewoon te duur en gaan te regelmatig stuk naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb verschillende batterijen geprobeerd en dacht dat de afstandsbediening kapot was. Nu er een Varta in zit, geen probleem meer.

Trouwens: idem met de afstandsbediening van de auto
Pagina: 1