Mijn vraag
Sinds een kleine maand hebben we een Elga Ace 6kW, en sinds het wat kouder is de laatste dagen is deze ook daadwerkelijk aan het verwarmen geslagen. Het wordt behagelijk in huis, dus dat is heel fijn.
Wat mij wel opvalt als ik naar het stroomverbruik kijk, is dat de elga lijkt te gaan pendelen. Als het kouder wordt blijft hij aan staan (periode links op de grafiek hieronder), maar als het warmer wordt gaat hij aan/uit/aan/uit. De periodes aan/uit zijn steeds tussen de 15 en de 15 minuten. Als ik over de gehele pendelende periode kijk zie ik wel dat het vermogen langzaam wat afneemt (de aan periode's zijn steeds iets minder hoog).
/f/image/BEIP6a9DjRnL674y2Err1yPq.png?f=fotoalbum_large)
Totaalverbruik WP afgelopen dagen:
Elga Ace 6kW icm een Nefit Trendline CW5 ketel
50l buffervat
Regeling staat op 'automatisch'
Thermostaat staat permanent op 20
Ik wacht momenteel op de levering van een Elga Modbus printplaat zodat ik ook de aanvoer en retour temperatuur kan uitlezen in Home Assistant.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, omdat ik me eerst afvraag of dit gewoon normaal gedrag is.
Bedankt!
Bastiaan
Sinds een kleine maand hebben we een Elga Ace 6kW, en sinds het wat kouder is de laatste dagen is deze ook daadwerkelijk aan het verwarmen geslagen. Het wordt behagelijk in huis, dus dat is heel fijn.
Wat mij wel opvalt als ik naar het stroomverbruik kijk, is dat de elga lijkt te gaan pendelen. Als het kouder wordt blijft hij aan staan (periode links op de grafiek hieronder), maar als het warmer wordt gaat hij aan/uit/aan/uit. De periodes aan/uit zijn steeds tussen de 15 en de 15 minuten. Als ik over de gehele pendelende periode kijk zie ik wel dat het vermogen langzaam wat afneemt (de aan periode's zijn steeds iets minder hoog).
/f/image/BEIP6a9DjRnL674y2Err1yPq.png?f=fotoalbum_large)
Totaalverbruik WP afgelopen dagen:
- 18/10: 8.7kWh
- 17/10: 7.2kWh
- 16/10: 7.8kWh
- 15/10: 6.2kWh
- 14/10: 2.2kWh
- 13/10: 0.3kWh
- is dit pendelen normaal? Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat de Elga het vermogen flink verder terugschoefd maar wel blijft draaien.
- als het niet normaal is, met welke parameters moet ik spelen? De pompsnelheid? De stooklijn?
- het verbruik van de WP de afgelopen dagen normaal te noemen? Naar mijn idee is het aan de hoge kant, want zo koud is het nu ook weer niet geweest. Maar ik kan het mis hebben...
Elga Ace 6kW icm een Nefit Trendline CW5 ketel
50l buffervat
Regeling staat op 'automatisch'
Thermostaat staat permanent op 20
Ik wacht momenteel op de levering van een Elga Modbus printplaat zodat ik ook de aanvoer en retour temperatuur kan uitlezen in Home Assistant.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, omdat ik me eerst afvraag of dit gewoon normaal gedrag is.
Bedankt!
Bastiaan