Elga Ace 6kW lijkt te pendelen + verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Mijn vraag
Sinds een kleine maand hebben we een Elga Ace 6kW, en sinds het wat kouder is de laatste dagen is deze ook daadwerkelijk aan het verwarmen geslagen. Het wordt behagelijk in huis, dus dat is heel fijn.

Wat mij wel opvalt als ik naar het stroomverbruik kijk, is dat de elga lijkt te gaan pendelen. Als het kouder wordt blijft hij aan staan (periode links op de grafiek hieronder), maar als het warmer wordt gaat hij aan/uit/aan/uit. De periodes aan/uit zijn steeds tussen de 15 en de 15 minuten. Als ik over de gehele pendelende periode kijk zie ik wel dat het vermogen langzaam wat afneemt (de aan periode's zijn steeds iets minder hoog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpkNsq-K9iWiw6ro3E0-oGDCaqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BEIP6a9DjRnL674y2Err1yPq.png?f=fotoalbum_large

Totaalverbruik WP afgelopen dagen:
  • 18/10: 8.7kWh
  • 17/10: 7.2kWh
  • 16/10: 7.8kWh
  • 15/10: 6.2kWh
  • 14/10: 2.2kWh
  • 13/10: 0.3kWh
Mijn vragen hierbij:
  1. is dit pendelen normaal? Ik zou eerlijk gezegd verwachten dat de Elga het vermogen flink verder terugschoefd maar wel blijft draaien.
  2. als het niet normaal is, met welke parameters moet ik spelen? De pompsnelheid? De stooklijn?
  3. het verbruik van de WP de afgelopen dagen normaal te noemen? Naar mijn idee is het aan de hoge kant, want zo koud is het nu ook weer niet geweest. Maar ik kan het mis hebben...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Elga Ace 6kW icm een Nefit Trendline CW5 ketel
50l buffervat
Regeling staat op 'automatisch'
Thermostaat staat permanent op 20
Ik wacht momenteel op de levering van een Elga Modbus printplaat zodat ik ook de aanvoer en retour temperatuur kan uitlezen in Home Assistant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, omdat ik me eerst afvraag of dit gewoon normaal gedrag is.

Bedankt!
Bastiaan

Beste antwoord (via bastiaant op 20-10-2023 12:46)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:15
@bastiaant Je zit met 500 W op het minimale elektrische vermogen van de warmtepomp. Als de buitentemperatuur hoog is, dan is de COP ook hoog, en zal hij met die 500W ook veel warmte maken. Als de afgifte beperkt is dan zal die warmte niet constant afgegeven kunnen worden bij deze aanvoertemperatuur.

Dit aan/uit schakelen is op zich normaal bij deze temperaturen, ik zou je er niet te druk over maken - lijkt perfect ingesteld als je het mij vraagt. Als het kouder wordt dan zal de warmtepomp constanter gaan lopen. Je ziet ook mooi dat de lengte van de 'aan-perioden' afhangt van de buitentemperatuur (en dus van de stooklijn die is ingesteld.

Of het verbruik normaal is hangt af van je warmteverlies - hoeveel gas gebruikte je voor verwarming voor dat de warmtepomp geïnstalleerd werd?

[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 20-10-2023 12:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:54
Hi Bastiaan.
Bedankt voor je posting. Ik ben ook met hetzelfde bezig.
Recentelijk een Elga Ace 6 laten installeren en ook een GTW-08 is WIP, voor home-assistant. Op dit moment meet ik alleen de outdoor temp en de het stroomverbuik van de elga.

Laten we ervaringen uitwisselen.
De laatste paar dagen temp constant op 21 gezet.
Ik zie dat bij buiten temp rond de 15/14 graden de WP inschakeld. Dan eerst een period van 5 uur pendelen (1x per uur) om vervolgens bij laag blijvende temp door te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBSVnxU_uivpjygi2tmFTcrb4S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4uoHNmUAFP3j8IKLdZqa1De.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel wat parameters anders ingesteld op basis van de internet informatiesource. Kan deze wel delen.
Vraag me idd ook af of 500W het minimal vermogen is.

[ Voor 6% gewijzigd door pasmanm op 20-10-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als hij pendelt kan hij zijn warmte niet kwijt.

Ta (temperatuur aanvoer) lager zetten en proberen langere runs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Wolly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:48:
Als hij pendelt kan hij zijn warmte niet kwijt.

Ta (temperatuur aanvoer) lager zetten en proberen langere runs te maken.
Hoger bedoel je? Bij Ta verlagen zal de WP de Ta eerder bereiken en dus eerder uitschakelen. Bij een hogere Ta zal het langer duren voordat de Ta wordt bereikt.

Eventueel de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer iets verhogen (naar 21 graden).

Als ken ik de Ace niet, dus weet ook niet welke instellingen je allemaal kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Hoger bedoel je? Bij Ta verlagen zal de WP de Ta eerder bereiken en dus eerder uitschakelen. Bij een hogere Ta zal het langer duren voordat de Ta wordt bereikt.

Eventueel de temperatuur van de thermostaat in de woonkamer iets verhogen (naar 21 graden).

Als ken ik de Ace niet, dus weet ook niet welke instellingen je allemaal kan doen.
Nee, Ta verlagen. Je geeft nu elke keer volgas en de installatie kan die warmte niet kwijt. De Tr is dan dus te hoog en de machine schakelt af.

Wat ook een mogelijkheid is is om de capaciteit te vergroten. Meer radiatoren ophangen dus :+

Ik ken de Ace ook niet maar dat is wel hoe een wp normaliter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
Wolly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Nee, Ta verlagen. Je geeft nu elke keer volgas en de installatie kan die warmte niet kwijt. De Tr is dan dus te hoog en de machine schakelt af.

Wat ook een mogelijkheid is is om de capaciteit te vergroten. Meer radiatoren ophangen dus :+

Ik ken de Ace ook niet maar dat is wel hoe een wp normaliter werkt.
Bij Pannsonic WP niet, die wordt geregeld en afgeschakeld op Ta :) . Wanneer Ta 2graden boven Ta doel is wordt de machine afgeschakeld.

Wanneer je je Ta verhoogt, vergroot je ook je afgifte (bij gelijke dT en debiet/flow).

edit:
En ik verwacht eigenlijk dat die Elga Ace bij het bereiken van zn Ta gewoon terug gaat regelen naar een lager vermogen tot aan zn minimale vermogen. Als ie dan nog steeds zn warmte niet kwijt kan loopt de temperatuur op en schakelt de wp uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Appelpie3000 op 20-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
@bastiaant Je zit met 500 W op het minimale elektrische vermogen van de warmtepomp. Als de buitentemperatuur hoog is, dan is de COP ook hoog, en zal hij met die 500W ook veel warmte maken. Als de afgifte beperkt is dan zal die warmte niet constant afgegeven kunnen worden bij deze aanvoertemperatuur.

Dit aan/uit schakelen is op zich normaal bij deze temperaturen, ik zou je er niet te druk over maken - lijkt perfect ingesteld als je het mij vraagt. Als het kouder wordt dan zal de warmtepomp constanter gaan lopen. Je ziet ook mooi dat de lengte van de 'aan-perioden' afhangt van de buitentemperatuur (en dus van de stooklijn die is ingesteld.

Of het verbruik normaal is hangt af van je warmteverlies - hoeveel gas gebruikte je voor verwarming voor dat de warmtepomp geïnstalleerd werd?

[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 20-10-2023 12:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:41:

Dit aan/uit schakelen is op zich normaal bij deze temperaturen, ik zou je er niet te druk over maken - lijkt perfect ingesteld als je het mij vraagt. Als het kouder wordt dan zal de warmtepomp constanter gaan lopen.

Wat is de instelling van de stooklijn?
Bedankt! De stooklijn staat op 0.7, de standaard. Kan ik daar nog iets mee? Het debiet van de pomp heb ik gisteren verlaagd naar 11l/m omdat ik zag dat er amper verschil zat tussen aanvoer en retour. Maar dat gaat dat pendelen niet oplossen denk ik.

We hebben al LTV radiatoren, met ventilatoren, en het is goed warm in huis. Ik wil het eigenlijk niet warmer hebben dus radiatoren verder open zetten twijfel ik aan. Lijkt erop dat het systeem een beetje overgedimensioneerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
bastiaant schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:51:
[...]

Bedankt! De stooklijn staat op 0.7, de standaard. Kan ik daar nog iets mee? Het debiet van de pomp heb ik gisteren verlaagd naar 11l/m omdat ik zag dat er amper verschil zat tussen aanvoer en retour. Maar dat gaat dat pendelen niet oplossen denk ik.

We hebben al LTV radiatoren, met ventilatoren, en het is goed warm in huis. Ik wil het eigenlijk niet warmer hebben dus radiatoren verder open zetten twijfel ik aan. Lijkt erop dat het systeem een beetje overgedimensioneerd is.
Je kan de stooklijn nog verlagen en kijken of je dan het huis ook nog warm krijgt - ik heb hier ook LTV radiatoren, en de stooklijn staat voorlopig op 0.5, misschien kan dit nog lager. Het lijkt erop dat je met flinke LTV radiatoren nog een betere afgifte krijgt dan bij 'standaard' vloerverwarming. En hoe lager de stooklijn staat, hoe beter de efficiëntie. Voor het debiet zou ik juist zo hoog mogelijk gaan zitten (net voordat je iets van ruis hoort in de leidingen). Dan kan de stooklijn weer iets naar beneden, hoe hoger het debiet hoe hoger de efficiëntie. Een klein verschil tussen aanvoer en retour is geen probleem, en logisch op het moment dat er minimale warmte geleverd wordt. Dit zal vanzelf oplopen naar mate het kouder wordt en de aanvoertemperatuur hoger wordt gemaakt door de warmtepomp.

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 20-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@JBtL Nice, ik ga 0.5 proberen en zet het debiet voorlopig weer op 17! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeboem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 17:31
Hoi,
Als je iets niet wilt, is dat je warmtepomp gaat pendelen. Je compressor in het buitendeel vindt dit niet heel fijn.
Dus het aan/uit schakelen bij deze tempraturen is zeker NIET normaal.

Toevallig heb zelf ook dit probleem, maar ik zoek dit pendelen meer in een probleem met mijn thermostaat.
Bij mij gebeurd het pendelen zodra de kamer zijn temperatuur heeft bereikt en heb het idee dat mijn thermostaat steeds aan/uit springt bij kleine tempratuur schommelingen waardoor de warmtepomp steeds aan/uit gaat.

Ik zet dan de thermostaat uit en wacht tijdje tot deze weer 1 of 2 graden gezakt is en dan slinger ik hem weer naar de gewenste tempratuur.
Heb overigens voor nu tijdelijk aan/uit thermostaat en laat deze straks schakelen via modbus samen met home assistant als ik alle onderdelen binnen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r8qFNI7joCkigp1TfxwFx1_snY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KLnjvUHevN78qUn1jTewLw9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaant
jeboem schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:23:
Hoi,
Als je iets niet wilt, is dat je warmtepomp gaat pendelen. Je compressor in het buitendeel vindt dit niet heel fijn.

Toevallig heb zelf ook dit probleem, maar ik zoek dit pendelen meer in een probleem met mijn thermostaat.
Bij mij gebeurd het pendelen zodra de kamer zijn temperatuur heeft bereikt en heb het idee dat mijn thermostaat steeds aan/uit springt bij kleine tempratuur schommelingen waardoor de warmtepomp steeds aan/uit gaat.

Ik zet dan de thermostaat uit en wacht tijdje tot deze weer 1 of 2 graden gezakt is en dan slinger ik hem weer naar de gewenste tempratuur.
Heb overigens voor nu tijdelijk aan/uit thermostaat en laat deze straks schakelen via modbus samen met home assistant als ik alle onderdelen binnen heb.
Bedankt voor je reactie! Ik twijfel wel een beetje aan je voorstel, want overal lees ik dat je de temperatuur met een warmtepomp juist niet te ver terug moet laten lopen. Bij een verschil van maar 1 graad kan de CV ketel al bij gaan springen (niet met de huidige temperaturen, wel als het kouder is). Heb je de regeling al op "ruimte" gezet (ipv "automatisch" of "weersafhankelijk")? Dat is namelijk wat je nu zelf lijkt te implementeren (schakelen op puur de thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
JBtL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:41:
Sorry @JBtL hier las ik overheen. Het lastige is dat we hier nog maar sinds vorig jaar November wonen na een verbouwing en ik dus geen volledig seizoen op gas heb meegemaakt. Toen hadden we wel al de LTV radiatoren, maar nog niet de warmtepomp.

Dit is hoe het er vanaf Januari uitziet qua gas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2bHIvJnHuw_GQ9YM_WXT4McIZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/So8XvClK59iyjexo6iIBHMuK.png?f=fotoalbum_large

Jan was 173, Feb 132, Mar 125, Apr 77, en daarna is het alleen nog douchen.

Ik moet zeggen dat ik destijds nog dacht: wow dit is laag, is die warmtepomp wel een slimme investering. Maar toen was dat ding al lang besteld natuurlijk. En het was een zachte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
jeboem schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:23:
Hoi,
Nog wat verder gezocht. Ik lees nu hier dat tot 3x per uur aanslaan OK is.

Dit is vannacht, en dat lijkt daar prima binnen te vallen met maar 1 run per uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oft8NcR1svuQhkJldAJNYCHTDcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsvIyLxegxSoG6ZkffVOW8uE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
bastiaant schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Sorry @JBtL hier las ik overheen. Het lastige is dat we hier nog maar sinds vorig jaar November wonen na een verbouwing en ik dus geen volledig seizoen op gas heb meegemaakt. Toen hadden we wel al de LTV radiatoren, maar nog niet de warmtepomp.

Dit is hoe het er vanaf Januari uitziet qua gas:

[Afbeelding]

Jan was 173, Feb 132, Mar 125, Apr 77, en daarna is het alleen nog douchen.

Ik moet zeggen dat ik destijds nog dacht: wow dit is laag, is die warmtepomp wel een slimme investering. Maar toen was dat ding al lang besteld natuurlijk. En het was een zachte winter.
Op basis van deze cijfers is het gasverbruik voor een jaar ongeveer 1000 m3 (0,4 m3/graaddag) voor verwarmen en 120 m3 voor warm water - zeg 1100 m3 totaal. 18/10 had 8,6 graaddagen in De Bilt, je verbruik was toen dus 1 kWh/graaddag. Op zich niet gek t.o.v. het oude gasverbruik - maar hangt een beetje af van waar je woont: Eelde had 10,3 graaddagen en Maastricht 6,9 op die dag. Je krijgt betrouwbaardere cijfers als je het wat langer bijhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pasmanm
Bijgesloten een print van het gedrag van afgelopen 24 uur, waar je duidelijk het pendelen ziet.

@bastiaant Nav je comment hierboven, heb ik nu ook de de WP ingesteld op ruimte (=thermostaat) ipv ruimte+buiten. Zal de aankomende tijd het pendel gedrag in de gaten houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozgn7s_RjT44wFQZrZS-REj5470=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xpyYZsfrnc9w7HnzKq95iWKG.jpg?f=user_large
Ook bijgesloten een lijstje met wat settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qE33-dEoblIdddnUHibLtzxUUQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0boruDSH5VQWpAd5Bg0TNcr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Pendelen is wanneer de unit afslaat ondanks dat de thermostaat nog warmtevraag geeft. Dat is hier ws niet het geval.

Wat hier is te zien is een warmtepomp (die mogelijk al op zijn minimum vermogen draait en) die na een tijdje de woonkamer warm genoeg heeft gestookt. Daarop stopt de unit. Pas wanneer de het weer wat afkoelt in huis zal de thermostaat weer aanslaan (en dus ook de warmtepomp).

Als je van dit gedrag af wilt (ik zou niet weten waarom, dit ziet er netjes uit), moet je een raam open zetten, de thermostaat hoger zetten of een kleinere warmtepomp kopen ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat is een beetje een nadeel van een L/W warmtepomp, de stooklijn zou bijna negatief moeten zijn zodat je bij hogere temperaturen buiten een hogere water temperatuur maakt 35-40, dit gaat ook makkelijker en de thermostaat regelt wel wanneer aan en uit, misschien is daar een kleine overshoot wel gewenst.

Als het kouder wordt buiten is het lastiger om warmer water te maken voor de warmtepomp dus zou hij in temperatuur wat naar beneden moeten (30 max) waardoor hij netjes laag blijft lopen en continue verwarmd. Zaak is wel dat hij het huis warm houd met die temperatuur incl defrosts.

Echter meeste stooklijnen staan af fabriek andersom, laag bij warm weer en hoog bij koud, ik zelf heb hem hier nagenoeg vlak staan (30gr) tot -5 daarna gaat hij ietsje omhoog.
Maar ook met deze temperaturen pendelt hij, en in de middag gaat hij uit omdat de buiten temperatuur boven de 16 komt, dat is zo ingesteld.

Ik heb echter geen elga ace

Vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO2-olhMzjxfZ_HOerU1XBqWgBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELOwQFKZxRYIUEFoxCnYhrRi.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@pasmanm Bedankt voor je overzicht van instellingen! Dat moet ik ook eens op een rij zetten voor ik vergeet wat ik heb aangepast haha. Ik zie dat je niet op 'kosten' regelt (snap ik met zo'n mooi energiecontract! en misschien ook nog zonnepanelen?). Dat doe ik wel, en daarom heb ik de bivalente temperatuur maar op 15 laten staan. Ik zou wel naar jouw waarde (-3) willen, maar ben bang dat er een punt komt dat het goedkoper voor me wordt om op gas te stoken als het koud genoeg wordt en de COP van de warmtepomp omlaag dendert.

Anderen zeiden het al, maar ik denk niet dat jij (of ik) last heb van pendelen als ik het zo zie. Je hebt 1 hooguit 2 runs per uur en dat is prima binnen de marge (max 3 runs per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@pasmanm even een update van mijn kant. Ik heb niet veel meer met parameters gespeeld, maar wel de GTW-08 geinstalleerd zodat ik nu vanalles kan uitlezen.

Ik bereken nu bv graaddagen op basis van de buitentemperatuursensor van de Elga, en kWh per graaddag. Ik doe hierbij 2 berekeningen: de standaard graaddagen berekening waar wordt uitgegaan van een gemiddelde binnentemperatuur van 18 graden, en mijn eigen versie die de daadwerkelijke gemiddelde binnentemperatuur gebruikt (21 graden). Dat maakt natuurlijk nogal uit, en ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen met die fictieve 18 graden blijft rekenen terwijl er geen nachtverlaging toegepast wordt. Dus ik doe beide.

Daar komt dan zoiets uit (ik heb nog niet veel data zoals je ziet). Helemaal onderaan de waardes van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_srLv9pBSGtNHtIi5E8BRtvqTx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4urolKC2ebzkgCCsOo2j5XU0.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik een dashboard met grafieken gemaakt om wat dingen in de gaten te kunnen houden. Ik vermoed (hoop) dat de backup aan/uit die de elga uitleesbaar maakt overeenkomt met de gasketel, zodat ik kan zien wanneer die aangezet wordt. Maar dat is nog niet gebeurd, dus weet ik niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcRt-4fZvyXewbMc9234oHS91fM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QSzAWJazDdyhyirf93Mv0byU.png?f=fotoalbum_large

Als je wat hebt aan HA configs of iets anders hoor ik het graag. Heb jij verder nog voortgang geboekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Hee. da's super gaaf.

Ik ben ook wat aan het spelen geweest. Heb de WP omgezet naar alleen thermostaat meting (dus geen buitensensor) en een schema opgezet. s'nachts 19, opstaan 20, late ochtend 21 tm einde dag. Geprobeerd om zoveel mogelijk het uit/aan schakelen van de compressor te vermijden. Dit is met deze buitentemp goed gelukt. Hierbij de runs.
Zal het even in de gaten houden wat hij gaat doen bij lagere buiten temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il53ij_GPwm5YRrbM7_t-qvVDkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP3zG8Axgpn2WXn4jJKysHPz.jpg?f=fotoalbum_large

en stroomverbruik omgeveer 7kw per dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hdh4cPKP7ms265EfHFShUsnIkqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKJtnTNGIpC4L4ZnECUcip9g.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ondertussen wel een GTW-08 geïnstalleerd, maar nog geen GTW-08 output wifi'' submitt'er. Welke set heb jij op de GTW-08 aangesloten om hem in HA uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@pasmanm Ik heb deze gekocht. Zelf iets klussen met ESPHome is goedkoper, maar ik had even geen trek in nog een hobby project ;)

Als je wat hebt aan mijn HA config, laat maar weten dan deel ik het hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
bastiaant schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:13:
@pasmanm Ik heb deze gekocht. Zelf iets klussen met ESPHome is goedkoper, maar ik had even geen trek in nog een hobby project ;)

Als je wat hebt aan mijn HA config, laat maar weten dan deel ik het hier!
Prima. Heb hetzelfde apparaatje besteld. Gewoon de twee draadjes op de groene aansluiting verbinden met de gwt08. Nog tips over de verdere installatie/instellingen? Hoe heb je alle parameters in ha gemapped?
Fijn als je ook je homeassistant template kan delen. Jouw ervaring scheelt mij weer flink wat uitzoek werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaant
Het is inderdaad heel straight forward. Gewoon de draadjes aansluiten. Als het werkt (verbinding is) zie je een groen lampje gaan branden op de GTW-08.

Modbus->Wifi apparaat config
Let er op dat je baud rate e.d. hetzelfde configureert op de GTW-08.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOmiuGFPVf8S7nosQ9wY0NrNqqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtV0ZvhZ7Ph3W5HrOnwNoH6X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ompDuKgrb9LNO1XJTOOLpdaH69Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EbKhmK64roZCLX8yyQG583tM.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewMsqwJ8xZEsLpcPLp2OLFA_2GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBXhuEmct2UZgNm9ffPlpKSL.png?f=fotoalbum_large

Home assistant config
In je config yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
modbus:
  - name: Remeha Elga Ace
    type: tcp
    host: 192.168.1.124
    port: 502
    delay: 2
    retries: 3
    sensors:
      - name: "Elga Flow Temperature Combined" #FlowTemperatureReceived
        unique_id: elga1
        slave: 100
        address: 273
        input_type: holding
        data_type: int16
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
        state_class: measurement
        scale: 0.01
        precision: 1
      - name: "Elga Return Temperature" #ReturnTemperatureReceived
        unique_id: elga2
        address: 274
      - name: "Elga Water Pressure" #ApWaterPressure
        unique_id: elga3
        address: 409
        device_class: pressure
        unit_of_measurement: bar
        scale: 0.1
      - name: "Elga Outside Temperature" #varApTOutside
        unique_id: elga4
        lazy_error_count: 100
        address: 384
      - name: "Elga Flow Temperature Heat Pump" #remeha_varHpHeatPumpTF
        unique_id: elga5
        address: 403
      - name: "Elga System Flow" #varApFlowmeter
        unique_id: elg6
        address: 410
        data_type: uint16
        unit_of_measurement: l/min
      - name: "Elga Flow Temperature Setpoint" #varZoneTemperatureSetpoint
        unique_id: elga7
        address: 1101
      - name: "Elga Room Setpoint" #remeha_varZoneTRoomSetpoint
        unique_id: elga8
        address: 1102
      - name: "Elga Room Temperature" #varZoneTRoom
        unique_id: elga9
        address: 1104
      - name: "Elga Heating Energy Consumption" #varApChEnergyConsumption
        unique_id: elga10
        address: 433
        data_type: int32
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        state_class: total
        scale: 1
      - name: "Elga Cooling Energy Consumption" #varApChEnergyConsumption
        unique_id: elga1011
        address: 437
      - name: "Elga Appliance Status 1"
        unique_id: elga101
        address: 279
      - name: "Elga Appliance Status 2"
        unique_id: elga102
        address: 280
    climates:
      - name: "Elga Ace eTwist Thermostat"
        unique_id: elga11
        target_temp_register: 1102
        scan_interval: 5
        max_temp: 35
        min_temp: 5
        temp_step: 0.5
        temperature_unit: C
        # hvac_mode_register:# commenting this out since the modes are unreliable anyway
        #   address: 649
        #   values:
        #     state_auto: 0
        #     state_heat: 1
        #     state_off: 2

Een aantal van die sensoren gebruiken een bitmask om de status over te brengen, en helaas ondersteund HA dat niet direct. Daar moet je nog een volgende sensor voor maken die de status dan uitleest via dat bitmask. Ik heb dit via de interface gedaan door binary template helpers te maken. Als voorbeeld voor jou heb ik de yaml van die sensors opgeduikelt, maar dit kan je dus niet direct in je config zetten. Ik zou ook via de interface template helpers maken: eentje voor iedere name entry hieronder, waarbij je de state entry kopieert en gebruikt als template voor de sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
template:
- entry_id: fceaf05666878194005e769e2472e63e
  version: 1
  domain: template
  title: Elga Status 1 - Heatpump on
  data: {}
  options:
    template_type: binary_sensor
    name: Elga Status 1 - Heatpump on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x2) > 0 }}"
  pref_disable_new_entities: false
  pref_disable_polling: false
  source: user
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 6fc2da69feb28bed622af3acba2e0ab7
  title: Elga Status 1 - Flame on
  options:
    name: Elga Status 1 - Flame on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x1) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b586424f1f3c3328efa036e61cd6f7e5
  title: Elga Status 1 - Backup 1 on
  options:
    name: Elga Status 1 - Backup 1 on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x4) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b76e1696da2a7230f1ef20b622d2024c
  title: Elga Status 1 Backup 2 on
  options:
    name: Elga Status 1 Backup 2 on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x8) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 2f9d5dfd734ed103bcb23a8c7eb557dd
  title: Elga Status 1 - Hot Water Backup
  options:
    name: Elga Status 1 - Hot Water Backup
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x10) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: e141402fbd380809eb641e1ee3df3442
  title: Elga Status 1 - Service Required
  options:
    name: Elga Status 1 - Service Required
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x20) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b4a8275c767d9920b8a70a804791c5e8
  title: Elga Status 1 - Reset Required
  options:
    name: Elga Status 1 - Reset Required
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 0aa2d61b7a579cfbc9b5539434d0d9e0
  title: Elga Status 1 - Water Pressure Low
  options:
    name: Elga Status 1 - Water Pressure Low
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x40) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: a0732ec749be925efd4581c625b1658e
  title: Elga Status 2 - Pump Running
  options:
    name: Elga Status 2 - Pump Running
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x1) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 4a977e62ad0883fad122c60ea9743b3c
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve Open
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve Open
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x2) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 713a0f6d8fbf8c994568b059ccac10d5
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x4) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 8f3e89b4c81da6bf9bdb87e0bbb36855
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve Closed
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve Closed
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x8) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 81f46041132384fe00152865f910d573
  title: Elga Status 2 - Central Heating Active
  options:
    name: Elga Status 2 - Central Heating Active
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x20) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 76b62a54e3e2d6f93e4dd1e4806f7104
  title: Elga Status 2 - Cooling Active
  options:
    name: Elga Status 2 - Cooling Active
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x40) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:

Ik hoop dat dit je op weg helpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 21:58

Fremske

and change the world

Hallo @bastiaant, dank voor het openen van dit topic.

Ik heb ook sinds oktober een Elga Ace 4kw in gebruik genomen.
Ben nog volop aan het experimenteren om de optimale instellingen te vinden.

Iets wat ik graag zou willen is om meer informatie uit de Elga Ace te halen en dat te delen in Home Assistant.
Ik lees dat jij daar een oplossing voor hebt?

Zou jij mij eens stapsgewijs kunnen uitleggen welke hardware ik nodig heb en hoe ik dit dien aan te sluiten op de Elga Ace? Vervolgens zou ik ook willen weten hoe ik de data in Home Assistant kan krijgen.

Totslot, ben ik nog nieuwsgierig naar jouw totale dagverbruik?
Ik heb weliswaar de Elga Ace 4kw maar gebruik met deze temperaturen ongeveer 4-5kw om het huis continue op 19 graden (dus zonder nachtverlaging) te houden. Dit is vloerverwarming 65m2 met een ltv zonder pomp.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:54
Fijn topic @bastiaant! Ik lees alvast mee, in afwachting de levering/installatie van mijn Elga Ace 4kW :)

Mochten mensen al ervaringen hebben met verschillende instellingen, post ze hier vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaant
@Fremske Ik raad je aan ook dit topic even door te lezen.

In het kort: je kan een printplaat kopen voor je Elga die hem via modbus (een protocol) uitleesbaar maakt. Zo kun je vanuit Home Assistant heel veel uitlezen (maar niet alles). Heel moeilijk is het niet, maar je moet je dan wel comfortabel voelen bij het openschroeven van je Elga. De printplaat kost zo'n 140 euro in Duitsland. Daarnaast heb je nog een kastje nodig dat het modbus signaal via wifi/ethernet beschikbaar maakt voor Home Assistant. Daar kun je een kastje van zo'n 40 euro voor kopen. Er is ook een doe-het-zelf soldeeroplossing van ongeveer een tientje.

Hier mijn verbruik de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoLqXdpI93qu3ANDrsqRbot-5jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEcev23zOLiW2fsrpGl20D5O.png?f=fotoalbum_large
Uiterst links is 15 Oktober, uiterst rechts 31 Oktober.
Dit is een matig geisoleerde jaren 30 woning van 170m2. Geen nachtverlaging. Tot 29 oktober hadden we de verwarming constant op 21, vanaf de 29e hebben we hem toch maar op 20 gezet.

[ Voor 29% gewijzigd door bastiaant op 01-11-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Ik heb vandaag de USR-w610 binnen en de GTW-08.
Alles geïnstalleerd.
W610 op STA mode, 57600,8,none,1 gezet. De 4 dipswitches op de GTW-08 op on.

Helaas krijg ik na een tijdje 2 rode lampjes op de GTW-08.
Bij opstarten geeft hij een groen en daaronder een rood licht. Na een minuut of 1-2 wordt ook de bovenste rood.
Wat zou er mis kunnen zijn?

Mss om dingen uit te sluiten, moet de GTW-08 alleen (zonder kabels naar USR-W610) groen of rood geven na de initialisatie?

Dank voor enige tips

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUKGUeFhaO3RllVNrtHQUJhSQT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbIHr0PVNhBq4oNMBPw8bYO3.jpg?f=fotoalbum_large
bastiaant schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:51:
Het is inderdaad heel straight forward. Gewoon de draadjes aansluiten. Als het werkt (verbinding is) zie je een groen lampje gaan branden op de GTW-08.

Modbus->Wifi apparaat config
Let er op dat je baud rate e.d. hetzelfde configureert op de GTW-08.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Home assistant config
In je config yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
modbus:
  - name: Remeha Elga Ace
    type: tcp
    host: 192.168.1.124
    port: 502
    delay: 2
    retries: 3
    sensors:
      - name: "Elga Flow Temperature Combined" #FlowTemperatureReceived
        unique_id: elga1
        address: 273
      - name: "Elga Return Temperature" #ReturnTemperatureReceived
        unique_id: elga2
        address: 274
      - name: "Elga Water Pressure" #ApWaterPressure
        unique_id: elga3
        address: 409
        device_class: pressure
        unit_of_measurement: bar
      - name: "Elga Outside Temperature" #varApTOutside
        unique_id: elga4
        lazy_error_count: 100
        address: 384
      - name: "Elga Flow Temperature Heat Pump" #remeha_varHpHeatPumpTF
        unique_id: elga5
        address: 403
      - name: "Elga System Flow" #varApFlowmeter
        unique_id: elg6
        address: 410
        unit_of_measurement: l/min
      - name: "Elga Flow Temperature Setpoint" #varZoneTemperatureSetpoint
        unique_id: elga7
        address: 1101
      - name: "Elga Room Setpoint" #remeha_varZoneTRoomSetpoint
        unique_id: elga8
        address: 1102
      - name: "Elga Room Temperature" #varZoneTRoom
        unique_id: elga9
      - name: "Elga Heating Energy Consumption" #varApChEnergyConsumption
        unique_id: elga10
        address: 433
      - name: "Elga Cooling Energy Consumption" #varApChEnergyConsumption
        unique_id: elga1011
        address: 437
      - name: "Elga Appliance Status 1"
        unique_id: elga101
        address: 279
      - name: "Elga Appliance Status 2"
        unique_id: elga102
        address: 280
    climates:
      - name: "Elga Ace eTwist Thermostat"
        unique_id: elga11
        target_temp_register: 1102
        scan_interval: 5
        max_temp: 35
        min_temp: 5
        temp_step: 0.5
        temperature_unit: C
        # hvac_mode_register:# commenting this out since the modes are unreliable anyway
        #   address: 649
        #   values:
        #     state_auto: 0
        #     state_heat: 1
        #     state_off: 2

Een aantal van die sensoren gebruiken een bitmask om de status over te brengen, en helaas ondersteund HA dat niet direct. Daar moet je nog een volgende sensor voor maken die de status dan uitleest via dat bitmask. Ik heb dit via de interface gedaan door binary template helpers te maken. Als voorbeeld voor jou heb ik de yaml van die sensors opgeduikelt, maar dit kan je dus niet direct in je config zetten. Ik zou ook via de interface template helpers maken: eentje voor iedere name entry hieronder, waarbij je de state entry kopieert en gebruikt als template voor de sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
template:
- entry_id: fceaf05666878194005e769e2472e63e
  title: Elga Status 1 - Heatpump on
  options:
    name: Elga Status 1 - Heatpump on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x2) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 6fc2da69feb28bed622af3acba2e0ab7
  title: Elga Status 1 - Flame on
  options:
    name: Elga Status 1 - Flame on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x1) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b586424f1f3c3328efa036e61cd6f7e5
  title: Elga Status 1 - Backup 1 on
  options:
    name: Elga Status 1 - Backup 1 on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x4) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b76e1696da2a7230f1ef20b622d2024c
  title: Elga Status 1 Backup 2 on
  options:
    name: Elga Status 1 Backup 2 on
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x8) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 2f9d5dfd734ed103bcb23a8c7eb557dd
  title: Elga Status 1 - Hot Water Backup
  options:
    name: Elga Status 1 - Hot Water Backup
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x10) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: e141402fbd380809eb641e1ee3df3442
  title: Elga Status 1 - Service Required
  options:
    name: Elga Status 1 - Service Required
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: b4a8275c767d9920b8a70a804791c5e8
  title: Elga Status 1 - Reset Required
  options:
    name: Elga Status 1 - Reset Required
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 0aa2d61b7a579cfbc9b5539434d0d9e0
  title: Elga Status 1 - Water Pressure Low
  options:
    name: Elga Status 1 - Water Pressure Low
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_1')|int|bitwise_and(0x40) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: a0732ec749be925efd4581c625b1658e
  title: Elga Status 2 - Pump Running
  options:
    name: Elga Status 2 - Pump Running
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x1) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 4a977e62ad0883fad122c60ea9743b3c
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve Open
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve Open
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x2) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 713a0f6d8fbf8c994568b059ccac10d5
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x4) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 8f3e89b4c81da6bf9bdb87e0bbb36855
  title: Elga Status 2 - 3-Way Valve Closed
  options:
    name: Elga Status 2 - 3-Way Valve Closed
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x8) > 0 }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 81f46041132384fe00152865f910d573
  title: Elga Status 2 - Central Heating Active
  options:
    name: Elga Status 2 - Central Heating Active
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x20) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:
- entry_id: 76b62a54e3e2d6f93e4dd1e4806f7104
  title: Elga Status 2 - Cooling Active
  options:
    name: Elga Status 2 - Cooling Active
    state: "{{ states('sensor.elga_appliance_status_2')|int|bitwise_and(0x40) > 0
      }}"
  unique_id:
  disabled_by:

Ik hoop dat dit je op weg helpt!
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@pasmanm een aantal dingen om te proberen:

- gtw08 los gaf bij mij rood licht

- ik moest uiteindelijk de +/- kabeltjes op de module omdraaien. Gek maar waar.

- heb je de module ook ingesteld volgens mijn screenshots? Ook de ‘working mode’.

- bij jij ging het lampje pas op groen toen ik via home assistant begon te communiceren met de gtw-08

- geef voor de zekerheid de w610 een vast ip op je router

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:36
Niet om dit topic te kapen, maar om te voorkomen dat mensen steeds kleine topics over de Elga Ace openen (die dan door de eigenaren van zo'n Elga vaak niet gevonden worden) heb ik een algemeen Elga Ace topic aangemaakt, die je mooi kunt bookmarken, waarin alle vragen en ervaringen op één plaats te vinden zijn en waar we hopelijk samen een succesvol topic van kunnen maken:

Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
@bastiaant Hee Bastiaan.
Super bedankt voor je tips. De oplossing was inderdaad de +/- kabel op de module om te draaien. Daarna sprong hij gelijk op groen. Via Yaml heb ik je settings gecreerd. Ziet er goed uit. Ik heb nu de 13 Elga waarden in een dashboard. Top.

Nog een kort vraagje, over de bitmask waarden. Heb op twee manier een binaire helper aangemaakt, maar helaas deze geven beide continue waarde 'off''.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik-f7IM_L9-jFJZoDIyNC9F5igU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKvhJFCuC79R7RP5tHUWxp1S.jpg?f=user_large

Wat doe ik hier fout?
bastiaant schreef op zondag 12 november 2023 @ 06:39:
@pasmanm een aantal dingen om te proberen:

- gtw08 los gaf bij mij rood licht

- ik moest uiteindelijk de +/- kabeltjes op de module omdraaien. Gek maar waar.

- heb je de module ook ingesteld volgens mijn screenshots? Ook de ‘working mode’.

- bij jij ging het lampje pas op groen toen ik via home assistant begon te communiceren met de gtw-08

- geef voor de zekerheid de w610 een vast ip op je router

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@pasmanm nice! Je moet nog iets meer weghalen. state: en de quotes moeten ook nog weg.

Random voorbeeld van zo'n sensor bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePOUKduAvKnoL8BG-kiVxrfstbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XV3oANjgeLgZbSALmqWPUkv.png?f=fotoalbum_large

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door bastiaant op 18-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
@bastiaant

Briljant.Super bedankt ! Alles werkt. De sensoren en de binary sensors.

In het dashboard zie ik nu de temperaturen en tevens heb ik je DD-18 en DD-thermostaat nagebouwd. Morgen even kijken of die goed werkt.
Leuk om te doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC-pK2swxmIMW4TNua3TLrGZb7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1LqO0AggNpCFGYXWpuz1HkB.jpg?f=fotoalbum_large

• Ajee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-03 21:00
Goedendag, ik heb sinds juni een Elga Ace Mercury 4,5 kW buitenunit. Werkt naar tevredenheid. Graag zou ik willen weten waarmee je het elektrisch verbruik kan meten. Ik heb een kWh meter tussen de buitenunit gemonteerd en aangesloten op SO1/2 maar dat werkt helaas niet. Kan iemand mij hierover advies geven? Alvast bedankt en met groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
@Ajee Waarschijnlijk heeft het ding geen stekker waar je een meter tussen kan zetten, maar een werkschakelaar? In dat geval kan je bijvoorbeeld deze (laten) installeren (dan ga ik er even vanuit dat de WP op een eigen groep zit).

[ Voor 11% gewijzigd door bastiaant op 01-12-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
Ik heb deze stroommeter voor de ela ace 6. shelly EM

Ajee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:36:

Goedendag, ik heb sinds juni een Elga Ace Mercury 4,5 kW buitenunit. Werkt naar tevredenheid. Graag zou ik willen weten waarmee je het elektrisch verbruik kan meten. Ik heb een kWh meter tussen de buitenunit gemonteerd en aangesloten op SO1/2 maar dat werkt helaas niet. Kan iemand mij hierover advies geven? Alvast bedankt en met groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ajee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-03 21:00
@bastiaant bedankt voor je reactie. De kWh meter van Eastron ken ik van de Energy app. De reden dat ik voor een kWh meter van ABB heb gekozen is dat Eastron een Chinees product is waar ik niet van weet hoe brandveilig het is. De stookruimte bevindt zich namelijk onder de kap van onze woning en dat is allemaal van hout.
Pagina: 1