Salderen: Wat te doen met mijn 2 zonnepaneeltjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In het AD van 19-10 staat een artikel over het in rekening brengen van onkosten door de energieleveranciers ivm de salderingsregeling.
https://www.ad.nl/binnenl...aar-duurder-uit~aa816f48/

Uit dit artikel blijkt dat als je een nieuw energiecontract afsluit, huishoudens zonder zonnepalenen een voordeliger contract krijgen aangeboden dan huishoudens met. Verschil zit dan met name in het wel of niet ontvangen van cash-backs. Ook wordt het eigenaren van zonnepanelen moeilijk(er) gemaakt om meerjarige contracten af te sluiten.

In februari 2024 loopt mijn huidige energiecontract af. Ik heb via de woningbouwvereniging 2 zonnepaneeltjes op mijn dak gekregen, waardoor ik zeer summier kan salderen. Omdat de opbrengst hiervan zo klein is denk ik dat het voor mij voordeliger zou kunnen zijn om de 2 zonnepanelen alleen in te zetten voor eigen gebruik, en dat ik dan geen gebruik zou maken van saldering.

Is dit überhaupt mogelijk? Dus opgewekte stroom inzetten voor eigen gebruik, zonder dat je het overschot teruglevert aan het stroomnet?

Als dat niet mogelijk is zou het misschien voordeliger uit kunnen pakken om die 2 paneetjes geheel uit te schakelen. Kan en mag dat eventueel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:41
Ja, zoiets heet een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:59
Volgens deze site https://www.energieleveren.nl/faq is registratie verplicht:
Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwekker wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Verordening).
Dus die panelen zijn ws. door de woningbouwstichting geregistreerd.

Ik weet niet wat er gebeurt als je bij het afsluiten van een nieuw contract opgeeft dat je geen zonnepanelen hebt en ze nog wel geregistreerd staan. Kan zijn dat je alleen maar geen terugleververgoeding krijgt omdat de leverancier dat ook niet opneemt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 16:34
Uitschakelen en afmelden bij energieleveren is een mogelijkheid.
Geen idee of het daarna weer mogelijk is om de weer aan te melden nadat je contract hebt afgesloten, om ze daarna te activeren.
Voor 2 panelen een thuisaccu lijkt me wel een heel heftige investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
Dat is mijn vraag niet eigenlijk.

Wat ik wil weten is:
a: kan ik een nieuw contract afsluiten waarbij mijn 2 zonnepaneeltjes geheel buiten beschouwing worden gelaten? (Maw ik trek de stekker uit de paneeltjes en maak er helemaal geen gebruik van) De energieleverancier kan mij daardoor een goedkoper contract aanbieden omdat ik niet saldeer. Of:

b: Kan ik een nieuw contract afsluiten waarbij ik niets teruglever en die opbrengsten dus vervallen, maar waarbij ik er overdag wel zelf gebruik maak. Ook in dat geval kan de aanbieder mij een goedkoper contract aanbieden omdat ik niet saldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-08 16:34
EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

b: Kan ik een nieuw contract afsluiten waarbij ik niets teruglever en die opbrengsten dus vervallen, maar waarbij ik er overdag wel zelf gebruik maak. Ook in dat geval kan de aanbieder mij een goedkoper contract aanbieden omdat ik niet saldeer.
Ik denk niet dat maatschappijen hierin meegaan, teveel handmatig werk en te foutgevoelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kun je de omvormer niet gewoon uitzetten? Of hangen jouw 2 paneeltjes met meerdere woningen op 1 grote omvormer? In dat laatste geval ben jij ook niet degene die teruglevert op jouw eigen contract, maar waarschijnlijk de woningstichting op hun contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-08 12:16

Emiel1984

Made in NL

Heb je al is gekeken wat de verschillen zijn in kosten voor je verwachte jaarverbruik?
Het zelf opwekken van energie kan je wellicht nog net zoveel voordeel opleveren als dat je anders aan 'cashback' had ontvangen. Of is dat niet het geval ?

Persoonlijk zou ik enkel actie ondernemen als dit verschil daadwerkelijk veel afwijkt en het aankomend jaar dan even aankijken. Contact opnemen met een aantal potentiële leverancier is tuurlijk ook nog een optie want dan kan je dit direct bespreken.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:47:
Kun je de omvormer niet gewoon uitzetten? Of hangen jouw 2 paneeltjes met meerdere woningen op 1 grote omvormer? In dat laatste geval ben jij ook niet degene die teruglevert op jouw eigen contract, maar waarschijnlijk de woningstichting op hun contract.
Ik heb zelf een omvormer. Ik woon twee-onder-een-kap en we hebben beide een omvormer. Als ik de omvormer uitzet heb ik zelf toch ook helemaal geen voordeel meer van de panelen? Zoals je merkt ben ik een absolute leek op dit gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:27

FreakNL

Well do ya punk?

nee klopt maar dan pak je wel het "voordeel" van de cashback ;)

In theorie dan, het zal verder gaan dan alleen de omvormer uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
Emiel1984 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:49:
Heb je al is gekeken wat de verschillen zijn in kosten voor je verwachte jaarverbruik?
Het zelf opwekken van energie kan je wellicht nog net zoveel voordeel opleveren als dat je anders aan 'cashback' had ontvangen. Of is dat niet het geval ?
Nee, ik werd eigenlijk getriggerd door dat artikel in het AD vanmorgen. In februari loopt mijn driejaarscontract af en dan moet ik stappen ondernemen. Natuurlijk zoek ik dan de voor mij meest voordelige optie. En omdat die 2 zonnepanelen zo weinig opbrengen wil ik uitzoeken of het voordelig kan zijn om die geheel of gedeeltelijk (teruglevering) buiten beschouwing te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Dat is mijn vraag niet eigenlijk.

Wat ik wil weten is:
a: kan ik een nieuw contract afsluiten waarbij mijn 2 zonnepaneeltjes geheel buiten beschouwing worden gelaten? (Maw ik trek de stekker uit de paneeltjes en maak er helemaal geen gebruik van) De energieleverancier kan mij daardoor een goedkoper contract aanbieden omdat ik niet saldeer. Of:

A zou moeten kunnen, maar dan zul je je panelen moet afmelden via energieleveren.nl en de omvormer uit moeten schakelen.
B kan niet.

Je moet alleen wel even rekenen, want als ik even een rekenvoorbeeld maak met 650 kWh opbrengst uit
je 2 panelen en een kWh prijs van €0,35 zit je al op €227,50.

Bizarre situatie overigens, deze kant zouden we niet op moeten, maar begrijp dat iedereen voor z'n eigen portemonnee kiest. Mede mogelijk gemaakt door het absurde idee van de woningbouw om slechts 2 panelen op een dak te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door storm-biker op 19-10-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Nee, ik werd eigenlijk getriggerd door dat artikel in het AD vanmorgen. In februari loopt mijn driejaarscontract af en dan moet ik stappen ondernemen. Natuurlijk zoek ik dan de voor mij meest voordelige optie. En omdat die 2 zonnepanelen zo weinig opbrengen wil ik uitzoeken of het voordelig kan zijn om die geheel of gedeeltelijk (teruglevering) buiten beschouwing te laten
Aha, dus je wilt ze wel aan hebben als je zelf meer verbruikt dan ze opbrengen maar uitschakelen als je minder verbruikt dan ze opbrengen. Ik denk dat je daar heeeeeel goed voor moet gaan plannen, want hiervoor was nou juist het salderen uitgevonden en energiebedrijven kunnen hier geld aan verdienen door de maatregelen die nu in het artikel van het AD worden beschreven. Die gaan je hier dus niet bij helpen verwacht ik.
Maar je kunt ze altijd even bellen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Ik zou me niet gek laten maken door een artikel in het AD, maar tegen die tijd even rustig uitzoeken wat voor jou de beste optie door de aanbiedingen gewoon even naast elkaar in een excel te zetten. Je hebt ook niet perse haast, na het contract ga je over op variabel en dat werkt ook gewoon.

E; het is overigens technisch mogelijk om ze uit te schakelen op het moment dat ze meer leveren dan jij gebruikt, maar dat is wel een projectje. Echter lost dat niets op in jouw situatie, want je hebt dan nog steeds zonnepanelen die geregistreerd moeten staan.

[ Voor 31% gewijzigd door MrAngry op 19-10-2023 12:03 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Interessante vraag. Zit met een soortgelijke situatie. Ben net over gestapt en heb aangegeven géén zonnepanelen te hebben. Heb er wel 3 in de tuin liggen met een mastervolt stekkerbare omvormer, maar die doen echt heel weinig.

Soms lever ik terug op 1 fase als er niemand thuis is en de zon er goed op staat, maar meestal vlak in mijn eigen gebruik een beetje af met +/- 300w.

Vanaf mei ofzo heb ik in totaal 20kw terug geleverd. Dit ga ik natuurlijk nooit rendabel krijgen met een duurder energiecontract.

Ik interpreteerde het als: wij betalen je niet voor terug geleverde energie.
De deuk die ik sla in mijn eigen verbruik is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:25
EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Ik zou vanaf januari de aanbiedingen bijhouden en bekijken wat je het meeste oplevert/minste kost. Salderen zonder cashback of omvormer uit en cashback.
Of wil je nu al iets vastleggen met een start in februari? Dan nu al dit bekijken.

Weet je hoeveel je opwekt en hoeveel je verbruikt?
Als je opwek minder is dan je verbruik (waarschijnlijk, met maar 2 panelen), dan is de besparing je opwek * het verbruikstarief. Is dat lager dan de cash-back, de boel uitzetten. Is dat hoger, kun je dus beter salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
storm-biker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Je moet alleen wel even rekenen, want als ik even een rekenvoorbeeld maak met 650 kWh opbrengst uit
je 2 panelen en een kWh prijs van €0,35 zit je al op €227,50.

Bizarre situatie overigens, deze kant zouden we niet op moeten, maar begrijp dat iedereen voor z'n eigen portemonnee kiest. Mede mogelijk gemaakt door het absurde idee van de woningbouw om slechts 2 panelen op een dak te leggen.
Was het maar zo mooi! Mijn 2 paneeltjes hebben slechts 150 kWh opgebracht volgens de jaarrekening van 2022! Totale stroomverbruik was overigens 1500kWh. Uitgaande van de door jou genoemde 0,35 per kWh is dat een opbrengst van 52,50 Als ik dan kan kiezen tussen salderen of een cash-back dan is de keuze denk ik snel gemaakt.... mits dit zonder extra onkosten mogelijk is natuurlijk.

Door die lullige 2 paneeltjes kwam de woningbouwvereniging precies in aanmerking voor bepaalde subsidies op nieuwbouwwoningen. Ze hebben goed voor zichzelf gezorgd O-)

Het is niet zo dat ik mijn hoofd op hol laat brengen door een artikel in het AD, maar dit zet mij wel aan het denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Was het maar zo mooi! Mijn 2 paneeltjes hebben slechts 150 kWh opgebracht volgens de jaarrekening van 2022! Totale stroomverbruik was overigens 1500kWh. Uitgaande van de door jou genoemde 0,35 per kWh is dat een opbrengst van 52,50 Als ik dan kan kiezen tussen salderen of een cash-back dan is de keuze denk ik snel gemaakt.... mits dit zonder extra onkosten mogelijk is natuurlijk.

Door die lullige 2 paneeltjes kwam de woningbouwvereniging precies in aanmerking voor bepaalde subsidies op nieuwbouwwoningen. Ze hebben goed voor zichzelf gezorgd O-)

Het is niet zo dat ik mijn hoofd op hol laat brengen door een artikel in het AD, maar dit zet mij wel aan het denken
Hou er wel even rekening mee dat die 150 kWh die op je energierekening staat alleen de hoeveelheid is die is teruggeleverd op momenten dat je opbrengst hoger is dan je verbruikt in huis. Alles wat je direct gebruikt gaat niet langs de meter. Heb je geen app of inlog waar je kunt zien wat de panelen opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:41
Alternatief is toch echt die batterij- dan kan je die aansluiten op je net zodra je verbruikt, en afkoppelen zodra je niet verbruikt (geautomatiseerd).
1) Goed voor het net: je haalt zowel verbruik als opbrengstpieken weg
2) Goed voor jou: in winter zal je haast geen verlies lijden: het is maar de vraag of batterij elke dag vol is. In zomer verlies je natuurlijk wel hoop kWh.
3) Je koppelt je panelen van het net, dus saldeert niet, dus geen problemen voor energiebedrijf.

Nu kan je een gigantische batterij van 3000 euro kopen, maar het kan ook simpel systeem van 500 euro zijn... Dan is terugverdientijd tussen 5 en 10 jaar... (uitgaande van jouw 52.50 per jaar, en mogelijke prijsstijgingen in toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:14

Barrycade

Through the...

EdGnoj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

No offence maar je hebt er echt geen kaas van gegeten. Zonder die paneeltjes had je dus 2000kwh gebruikt. Maak dan nog eens je berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:59
Houdt er ook rekening mee dat de cashback eenmalig is en de opbrengst van de panelen elk jaar door gaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49
Barrycade schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

No offence maar je hebt er echt geen kaas van gegeten. Zonder die paneeltjes had je dus 2000kwh gebruikt. Maak dan nog eens je berekening.
Hoe kom je aan die 2000 kWh?
Zou best kunnen natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd waar je die schatting op baseert.
@EdGnoj Enig idee wat het maximale vermogen (Wattpiek) van je zonnepanelen is?

Je kunt ook een dynamisch contract nemen, dan heb je geen gedoe met minder cashback of terugleverkosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Terechte opmerking hoor (y) Ik zat de afgelopen 3 jaar prima met een energierekening van € 65 per maand. Heb me hier dan ook nooit mee bezig gehouden. Nu ik aan het eind van mijn contract zit wordt het wel interessant om hier eens in te duiken.

Misschien een hele domme vraag, maar waar kan ik zien hoeveel mijn paneeltjes daadwerkelijk opbrengen, incl eigen gebruik? Bij mijn leverancier kan ik hier niets over vinden. Hoe kom jij bij die 2000Kwh eigenlijk?
Overigens wil ik mede ivm mijn huurwoning geen investeringen doen op mijn energiegebruik (batterij, slimme thermostaat, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
1. batterij is onzinnig voor bijna iedereen, zeker met zo weinig panelen dus vergeet dat.
2. AD doet heel sensationeel over een ding wat 1 leverancier doet. Er zijn >25 leveranciers die dit niet doen. Wacht gewoon tot je contract afloopt en zoek dan een normale leverancier uit --> opgelost.
3. Je 2 paneeltjes maken zo weinig stroom dat je die heel snel zelf gebruikt dus geen tot bijna geen teruglevering zal hebben. Dus is deze casus voor jou niet eens echt relevant.
4. Je kunt niet "salderen buiten beschouwing laten". Dat is de wet EN hoe elektriciteitsmeters tellen dus dat gebeurt gewoon. Het is niet een administratief vinkje dat je aan of uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
EdGnoj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Terechte opmerking hoor (y) Ik zat de afgelopen 3 jaar prima met een energierekening van € 65 per maand. Heb me hier dan ook nooit mee bezig gehouden. Nu ik aan het eind van mijn contract zit wordt het wel interessant om hier eens in te duiken.

Misschien een hele domme vraag, maar waar kan ik zien hoeveel mijn paneeltjes daadwerkelijk opbrengen, incl eigen gebruik? Bij mijn leverancier kan ik hier niets over vinden. Hoe kom jij bij die 2000Kwh eigenlijk?
Overigens wil ik mede ivm mijn huurwoning geen investeringen doen op mijn energiegebruik (batterij, slimme thermostaat, etc.)
De omvormer zou je moeten kunnen vertellen hoeveel er geproduceerd is.
Als je dan ook weet hoeveel je hebt teruggeleverd aan je energieleverancier (afgelopen jaar 150 kWh volgens jouw opmerking hierboven), dan weet je ook hoeveel van de opbrengst je zelf (direct) gebruikt hebt (namelijk het verschil tussen die 2).

Jouw elektriciteitsmeter weet dit niet (die ziet / telt dit niet) en ook jouw energieleverancier weet het (dus) ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 20-10-2023 09:37 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan pak je toch een andere leverancier als het niet voordelig is?

Als het niet je eigen panelen zijn weet ik niet of je ze zo maar uit mag schakelen en af mag melden. Lijkt me dat je daar toestemming voor nodig hebt (net zoals 'van het gas af gaan' in een huurwoning).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:27
Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje maar wel door eigen keuze. Mijn platte dak staat het grootste deel van de tijd in de schaduw door enorm grote bomen op gemeentegrond. Die ook weer heel waardevol zijn want mijn huis blijft lekker koel in de zomer :)
Daarom toendertijd voor gekozen om maar 2 paneeltjes oost/west op mijn schuur te leggen die de meeste tijd net buiten de schaduwval van de bomen liggen, met het idee om zoveel mogelijk zelf op te gebruiken overdag.

En dat lukt best aardig, ook mede door een hoog idle verbruik thuis. ik heb de afgelopen 8 maanden (ben wat meethistorie kwijt) 48kWh teruggeleverd van de 454 kWh totaal opgewekt, dus bijna 90% zelf gebruikt. Die 90% moet ik dus ook zien als pure winst, niets salderingsregeling.

Ik gok dat het in jou geval ook hetzelfde zal zijn. Ja je hebt 150kWh teruggeleverd, maar je mist dus nu nog even het stuk wat je gelijk binnenshuis hebt opgebruikt. Het zou daardoor leuk zijn om dat getal nog even te achterhalen want dan kan je het rekensommetje compleet maken.

Voor specifiek van der bron ben ik toen aan het rekenen geslagen toen het nieuws net uit was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXlEZdDGoz1OLF292gc8atiTqSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcLh6wnMZ9iEPWMZ7utfG3Oh.png?f=user_large
Grafiekje met de rode lijn de van der bron aangekondigde jaarlijkse heffing over teruglevering en blauw het bedrag wat je compenseert met de salderingsregeling bij 38,2 cent/kWh over dezelfde teruglevering.

Tussen 5 en 125kWh aan gecompenseerde energie is de boetestaffel van van der bron dus duurder dan de winst van de gesaldeerde energie bij 38,5 cent/kWh. Daarna is het gelukkig weer positief. In jou geval zit je dus met 150kWh aan de goeie kant, zelfs bij de idiote regeling van van der bron, de teruggeleverde energie zal dus netto een positief bedrag opleveren. Al schuift deze drempel wel flink afhankelijk van de energieprijzen.

Maar nog belangrijker is de opbrengst die je nu nog niet gemeten hebt, alles wat je intern al opgebruikt hebt is gewoon pure winst en die winst geeft niet om een salderingsregeling of een terugleveringsboete. En laat dat intern opgebruikte stuk energie nou percentueel een stuk hoger liggen met 2 paneeltjes dan bij mensen met het dak vol.

In mijn geval hebben de panelen mij dus al 174,79 euro (454kWh * 0,385 cent) aan intern verbruik verminderd. Dus ook al zou ik maar 5kWh terugleveren en de maximale boete van 32 euro (4 euro per maand * de 8 maanden meting die ik nu heb) bij van der bron aan mijn broek krijgen is het altijd nog positief.

Dus ja, het wordt zeker meer opletten met energiecontracten afsluiten de komende jaren om de laagste boetebedragen te krijgen. En het wordt er zeker niet overzichtelijker of transparanter op. Maar ik ben er van overtuigd dat de 2 panelen uitzetten ook voor jou sowieso meer kosten met zich mee brengt dan de boetebedragen.

En ik denk dat dat ook opgaat voor een systeem wat aan de hand van metingen de zonnepanelen bijvoorbeeld gaat knijpen zodat je zo minimaal mogelijk oplevert. Dat kan een hoop geld kosten en de meet/stuur vertraging in een dergelijk systeem gaat sowieso niet 100% op tijd kunnen reageren als bijvoorbeeld de wolken net voor de zon verdwijnen. Met als risico dat je niet onder de belachelijk lage drempel van 5kWh teruggeleverd blijft en je alsnog de boete betaalt ondanks je investeringen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepkever op 20-10-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
jaja, gewoon niet bij VandeBron klant worden en er is niks an de hand. Hoe kan dit een topic van 100 reacties geworden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:27
Fr33z schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:09:
jaja, gewoon niet bij VandeBron klant worden en er is niks an de hand. Hoe kan dit een topic van 100 reacties geworden zijn?
Omdat het niet alleen meer VandeBron is. Zie ook De zonnepanelen-boete waar meerdere energieleveranciers stoppen met welkomstbonussen als je zonnepanelen hebt. Grote kans dat ze nu even de kat uit de boom kijken hoe de VandeBron regeling behandeld wordt de komende maanden door het ACM en dan vervolgens met hun eigen regelingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kan je niet je panelen afmelden maar niet afkoppelen, dan verbruik je wat je opwekt en zo niet dan is het weg

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:25
jeanj schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:30:
Kan je niet je panelen afmelden maar niet afkoppelen, dan verbruik je wat je opwekt en zo niet dan is het weg
Volgens mij werkt dat zo niet. De meter registreert toch je opwek/teruglevering, dus het is niet weg.
Pagina: 1