Ventilatierooster automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 09:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

We merken dat we 's nachts best wat gas verstoken nog doordat de wind zo door de ventielatieroosters waaien. Ik zou dus deze roosters willen automatiseren zodat ze in ieder geval 's nachts dicht zitten, en overdag open bijv. afhankelijk van luchtvochtigheid/co2 metingen in huis.

Onze roosters lijken aardig op deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_qwhZGDRtX-WKSMLMQzyJxlPCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yI1qLh8X2cuPTODgrXCbWNSz.png?f=user_large

Hebben mensen hier al iets mee gedaan? Ik zag wel iets in een ander topic, maar of de systemen waren heel log, of nog niet echt bruikbaar.

Ik ben het liefst op zoek naar een kant en klare oplossing, of een DIY wat hiervoor geschikt is. Het liefst natuurlijk zo compact mogelijk.

--
edit
--

Ik heb het hele huis al op home assistant zitten. Heel veel protocollen draaien al, dus dat gaat geen issue zijn.

Op naar SH

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 19-10-2023 09:49 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het als je wil gaan voor een non smart oplossing die alleen maar zelf reguleert adhv druk: Een zelfregelende ventilatierooster laten plaatsen:

https://www.milieucentraa...oeveelheid%20lucht%20door.

https://www.duco.eu/nl/pr...ndaard-ventilatieroosters

(en volgens mij kan dat, afhankelijk van het type rooster, ook achteraf nog geplaatste worden zonder de hele unit te moeten vervangen)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 19-10-2023 09:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
voor je naar bed gaat ding dicht doen en als je weer beneden komt weer open? kost niks en kun je controleren of het ook het beoogde effect heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb even de TS aangepast dat het hele huis al op domotica zit. Mogelijk helpt dat nog :)

ik zal jullie tips even doornemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 10:22
@NeFoRcE, afhankelijk van de breedte van die dingen (en het vocht erin & de buitentemperatuur) gaat de weerstand van die schakelaar behoorlijk omhoog. Je zou kunnen kijken naar een lineare actuator die aangestuurd een bepaald bereik heeft, echter zal dat visueel niet erg mooi zijn (dat moet vastgezet worden op het kozijn waarschijnlijk). Dit vraagt ook nogal wat power zodat je op batterijen waarschijnlijk aan het wisselen blijft (en dus zult kiezen voor permanent gepowered.

Mijn inziens is de enige feasible optie om het in de unit in te bouwen, maar dat zie ik zelf niet zitten om werkend te krijgen in die kleine ruimte.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 16:01
Kun je er niet gewoon een originele switchbot aan hangen? Die je dan schakelt op tijd of luchtvochtigheid iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24
Zoek eens op KlepTronic van Duco, deze ben ik in het verleden bij diverse projecten tegengekomen. Wellicht is er tegenwoordig een beter alternatief, maar dan heb je een richting. Gezien de domotica in je woning, zal de regeling/aansturing het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 23:58
NeFoRcE schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:07:
Dag,

We merken dat we 's nachts best wat gas verstoken nog doordat de wind zo door de ventielatieroosters waaien. Ik zou dus deze roosters willen automatiseren zodat ze in ieder geval 's nachts dicht zitten, en overdag open bijv. afhankelijk van luchtvochtigheid/co2 metingen in huis.

Onze roosters lijken aardig op deze:

[Afbeelding]

Hebben mensen hier al iets mee gedaan? Ik zag wel iets in een ander topic, maar of de systemen waren heel log, of nog niet echt bruikbaar.

Ik ben het liefst op zoek naar een kant en klare oplossing, of een DIY wat hiervoor geschikt is. Het liefst natuurlijk zo compact mogelijk.

--
edit
--

Ik heb het hele huis al op home assistant zitten. Heel veel protocollen draaien al, dus dat gaat geen issue zijn.

[mbr]Op naar SH[/mbr]
Hey NeFoRcE!

Ik wil graag hetzelfde als jij bewerkstelligen. Ik vroeg me af of je inmiddels een goede oplossing hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Nachtschade schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:22:
[...]

Hey NeFoRcE!

Ik wil graag hetzelfde als jij bewerkstelligen. Ik vroeg me af of je inmiddels een goede oplossing hebt gevonden.
Hoi!
Nee helaas nog niet. Had de aandacht weer verzet op andere zaken in en rondom huis. Ik krijg vanavond een fingerbot binnen, wel voor iets anders, maar misschien dat ik het daarmee kan doen. Even kijken hoe sterk dat dingetje is bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Ik heb het geprobeerd met een switchbot maar dat is in ieder geval niet werkbaar, in mijn geval.

Maar googlend kom ik uit bij:

https://www.amazon.nl/lin...m%2Caps%2C86&sr=8-50&th=1

Dit moet volgens mij werken, ik weet alleen nog niet hoe ik dit precies moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Oeh, bedankt voor het testen dan, haha.

Die actuator ziet er goed uit, maar wel lomp groot. Ik zoek het liefst naar iets met een accu, heb nu jaloezieën op een accu, en die gaan echt heeeeeeeel (lees: 1,5 jaar) mee. Iets kleiners zou er toch wel moeten zijn? Hij hoeft alleen maar dat schuifje omlaag te doen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:00
NeFoRcE schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:22:

Die actuator ziet er goed uit, maar wel lomp groot. Ik zoek het liefst naar iets met een accu, heb nu jaloezieën op een accu, en die gaan echt heeeeeeeel (lees: 1,5 jaar) mee. Iets kleiners zou er toch wel moeten zijn? Hij hoeft alleen maar dat schuifje omlaag te doen... :(
Dat schuifje bedient wel de hele klep. Bij ons thuis gaat dit nogal zwaar. (N=1) 😉

Iets waar een switchbot idd niet de kracht voor heeft.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een tijdje geprobeerd dit mooie idee van @pentode na te bouwen, ook op batterij
pentode schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:44:
Ventilatie roosters bedienen met Home Assistant

Ik wilde een keer wat doen met een lineaire actuator.
Ga je daar naar op zoeken dan zijn ze best wel prijzig.

En had het lumineuze idee om de ventilatie roosters boven de ramen of deuren automatisch te bedienen. Ja je moet toch wat verzinnen ;-P Zat ook aan magneetspoelen te denken of een spindel.

Na wat verder zoeken kwam ik uit bij Kitronik. In de UK. En die verkopen een Linear Actuator Kit.
Daarmee bouw je een servo om tot actuator. Die krijg je er trouwens bij als je de kit koopt.

HA heeft de mogelijk om servo's aan te sturen. Numeriek is het makkelijkst.
De uitslag of gang is 20mm. Eigenlijk heb ik 60mm nodig. Dus moet nog iets van een hevel, hefboom verzinnen. Verhouding 1:3 Of iets hydraulisch.

Het is puppy's power. 1.3 kg/cm stall. Maar denk krachtig genoeg om de roosters te bedienen.
En op een oplaadbare accu. ESPHome deep sleep. En om de 5 a 10 min. oid wakker worden om een mqtt payload op te halen. Van moet ik nog wat doen. Rooster open, dicht of half. In deep sleep gebruikt de ESP bijna geen stroom. En houdt de accu het veel langer vol.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# servo aansturen
servo:
  - id: servo_ventilatie_rooster_keuken
    output: pwm_output

output:
  - platform: esp8266_pwm
    id: pwm_output
    pin: D1
    frequency: 50 Hz

number:
  - platform: template
    name: Ventilatierooster keuken
    min_value: -100
    max_value: 100
    step: 20
    set_action:
      then:
        - servo.write:
            id: servo_ventilatie_rooster_keuken
            level: !lambda 'return x / 100.0;'

YT: met uitleg en demo bediening vanuit HA

[YouTube: De lineaire actuator]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt met een Wemos D1 mini, een battery shield en een batterij dit allemaal aansluiten op de Kitonik motor. Verder moet je ook nog een geschikt iets hebben om aan het hendeltje te bevestigen zodat hij heen en weer kan schuiven.

Dat is allemaal aardig gelukt.
Ik heb alleen geen 3D printer om een geschikte behuizing te maken. Ben tot nu toe aan het pielen geweest met hout maar da's geen doen :+ . Verder ook nog niet nagedacht over bevestiging, maar ik dacht aan (sterk) dubbelzijdig tape op de 3D behuizing en dan op het kozijn naast de hendel van het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
NeFoRcE schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:22:

Heb je de afmetingen gecheckt? Hij lijkt groter dan hij is.

Met accu is in principe prettig maar ik denkt dat dat veel stroom vreet. Mijn switchbotje heeft twee winters gedaan met een batterij waarbij hij af en toe mijn infraroodpaneel moest aan of uitzetten op basis van kamertemperatuur en dat is alleen maar een heel klein knopje indrukken met een slag van een paar mm. Zo'n hendel schuiven gaat vast veel vragen. Maar goed, dat valt te testen als er een goed systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Rutger schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:19:
Ik heb een tijdje geprobeerd dit mooie idee van @pentode na te bouwen, ook op batterij

[...]

Je kunt met een Wemos D1 mini, een battery shield en een batterij dit allemaal aansluiten op de Kitonik motor. Verder moet je ook nog een geschikt iets hebben om aan het hendeltje te bevestigen zodat hij heen en weer kan schuiven.

Dat is allemaal aardig gelukt.
Ik heb alleen geen 3D printer om een geschikte behuizing te maken. Ben tot nu toe aan het pielen geweest met hout maar da's geen doen :+ . Verder ook nog niet nagedacht over bevestiging, maar ik dacht aan (sterk) dubbelzijdig tape op de 3D behuizing en dan op het kozijn naast de hendel van het rooster.
Ja de behuizing en bevestiging. Er zijn, al wel bekend, allerlei soorten elektronica kastjes. En met plexiglas(acrylaat, polycarbonaat) kun je ook kastjes maken. Dat is prima te verlijmen en te verzagen. Buigen kan ook op een verwarmde staaf. Draad inserts erin tappen. Of met de soldeerbout erin smelten. Mogelijkheden te over. Net hoe handig je zelf bent.

3D printen, er zijn bedrijven of mogelijk Tweakers die dat (voor je willen) doen. Moet je wel een 3D ontwerp kunnen maken.

Bevestiging aan 't stangetje bijvoorbeeld met een slangenklem. Of de trekstang helemaal weg halen. En dan bijvoorbeeld een extra hevel maken.
Dat is ook de charme van het zelf knutselen ;-P Het hele proces van uit denken geeft vaak imho meer voldoening dan het eindproduct.
En later kijk je erop terug en denk je hoe heb ik dat ooit in Tweakersnaam zo in elkaar kunnen flansen ;-P

Succes en het doet me altijd goed als andere ook zo aan het 'tinkeren' zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 06-11-2024 09:28 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:57
NeFoRcE schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:42:
[...]

Hoi!
Nee helaas nog niet. Had de aandacht weer verzet op andere zaken in en rondom huis. Ik krijg vanavond een fingerbot binnen, wel voor iets anders, maar misschien dat ik het daarmee kan doen. Even kijken hoe sterk dat dingetje is bijv.
En wat vind je partner van de fingerbot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:06
Er is al een ander topic met hetzelfde onderwerp (en bijna dezelfde titel). Daar worden nog meer opties genoemd.
Pagina: 1