Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Mijn werkgever heeft door een grote reorganisatie besloten de 13e maand op te willen spitsen in 12 maanden.
Mijn collega's en ik zijn hier uiteraard niet blij mee, maar kunnen zo nergens vinden of dit bij wet toegestaan is.

Een 13e maand staat niet in ons CAO vermeld, dus ook daar kunnen wij niet in zoeken op welke manier een 13e maand uitbetaald hoort te worden. Nu is dat standaard in Januari.

Weet iemand hoe dit juridisch in elkaar steekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Of het mag: no clue.
Wat voor impact het heeft, toevallig twee weken geleden iemand met eenzelfde soort vraag

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:45:

Mijn collega's en ik zijn hier uiteraard niet blij mee
Hoezo uiteraard? Waarom maakt het iets uit, volgens jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Hoezo uiteraard? Waarom maakt het iets uit, volgens jullie?
Lijkt mij voor deze vraag niet erg relevant.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:54:
Lijkt mij juist uiterst relevant.

De reden waarom het iets uitmaakt (als het dat doet) zal van invloed zijn op juridische factoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:56

Secsytime

Automagisch

Je werkgever heeft dus blijkbaar liquiditeits issues. Wat heb je liever, je 13e maand over 12 maanden of mogelijk geen werkgever meer?

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 18-10-2023 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Lijkt mij juist uiterst relevant.

De reden waarom het iets uitmaakt (als het dat doet) zal van invloed zijn op juridische factoren.
De keuze of het eenmalig per jaar is of x12 is vooral gevoelsmatig. Ikzelf ben erg blij dat in de maand waarin je net een beetje blut bent er een 13e maand uitgekeerd wordt.

Bij 12x ga je er naar leven. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Het zal in januari uitbetaald worden over het jaar ervoor, neem ik aan?

Dan geef je momenteel dus je werkgever een renteloze lening voor gemiddeld 6 maanden over een maandsalaris.

Als ze het verdelen over het jaar, kun jij er tijdens het jaar rente over trekken, toch zeker een procent of 2 a 3.

Dat lijkt me een argument om dit vooral te doen.

Vaak staan er ook dingen in het contract over de datum waarop je er moet werken om in aanmerking te komen. Als je het gewoon verdeeld per maand is dat duidelijk geregelr, eenvoudiger en je zou kunnen stellen eerlijker.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

De keuze of het eenmalig per jaar is of x12 is vooral gevoelsmatig. Ikzelf ben erg blij dat in de maand waarin je net een beetje blut bent er een 13e maand uitgekeerd wordt.

Of je zet het iedere maand op een spaarrekening (momenteel hoge rentes) en je houdt aan het einde van het jaar meer over *O*

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Blijkbaar is er een (gewoonte)overeenkomst om een loonelement in januari uit te betalen.

De werkgever mag daar niet zomaar ten nadele vanaf wijken (later betalen is nadelig).

Het staat hem min of meer vrij deze vooruit te betalen bv komende januari het bedrag over 2023 en dan maandelijks het bedrag over 2024.

Bij latere betaling kom je op onderhandeling / compensatie uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Om het XY-probleem te voorkomen is het juist wél heel belangrijk. Je stelt hier een flink bevooroordeelde vraag, waarin je zelf al een vraag hebt beantwoord en een vervolgvraag wil beantwoorden.

De kans is 99% dat je meer bent geholpen met betere voorlichting over de verschillen tussen 13e maand en het verspreiden over het jaar dan over het antwoord op de vraag of het mag of niet.

Lijkt mij in ieder geval dat een werkgever het niet zomaar eenzijdig mag veranderen, maar je gaat er eigenlijk alleen op vooruit. Het enige nadeel is dat je dat stukje extra maandelijks inkomen makkelijker al besteed hebt tegen het einde van het jaar, en een 13e maand in één keer binnenkomt (dus leuk voor de feestdagen als je werkgever die 13e maand in november uitbetaalt).

Maar zoals het gedeelde andere topic uitwijst zijn er vooral voordelen aan, dus die 'uiteraard' gaat hier écht niet op, en jouw aanname daarin is wel de kern van je vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Ik zou akkoord gaan als het met terugwerkende kracht is. Dus nu alvast 10 maanden laten storten. ;)

Een 13e maand heet trouwens zo omdat het achteraf wordt uitgekeerd. Iemand die februari begint met werken krijgt geen 13e maand. Ik zou er niet akkoord mee gaan als je werkgever verder geen liquiditeitsproblemen heeft.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Ah, een probleem met budgetteren dus.

Banken laten je tegenwoordig virtuele spaarpotjes maken binnen je spaarrekening. Bijvoorbeeld voor een leuke vakantie ofzo. Laat het bedrag dat je extra krijgt automatisch maandelijks daar heen boeken, kun je gewoon instellen in je bankieren app, dan kun je het niet per ongeluk ongemerkt uitgeven.

Precies hetzelfde voor vakantiegeld, een of ander archaïsch systeem dat er van uitgaat dat een werknemer niet de minste zelfcontrole heeft en waarbij je het (meestal) in mei betaald krijgt. Gewoon per maand uitkeren is veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Leuk al die reacties over compensatie en wat wel en niet mag.

Een werkgever doet dit niet voor de lol, personeel is altijd last resort. Er zijn dus cash problemen en dit is een onderdeel van de oplossing.

Natuurlijk kun je er een punt van gaan maken, maar dat kan betekenen dat het bedrijf waar je werkt, door cash problemen failliet kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:58:
Het zal in januari uitbetaald worden over het jaar ervoor, neem ik aan?

Dan geef je momenteel dus je werkgever een renteloze lening voor gemiddeld 6 maanden over een maandsalaris.

Als ze het verdelen over het jaar, kun jij er tijdens het jaar rente over trekken, toch zeker een procent of 2 a 3.

Dat lijkt me een argument om dit vooral te doen.

Vaak staan er ook dingen in het contract over de datum waarop je er moet werken om in aanmerking te komen. Als je het gewoon verdeeld per maand is dat duidelijk geregelr, eenvoudiger en je zou kunnen stellen eerlijker.
Mijn werkgever betaald ook 13de maand per maand uit, en dat is juist vooruit betalen. In plaats van dat je tot december moet wachten tot je je 13de maand krijgt, krijg je gewoon elke maand al. Anders zouden nieuwe werknemers dus het jaar nadat ze begonnen zijn per maand een 13de maand pas krijgen. (Overigens dus ook niet vanwege liquiditeitsproblemen gedaan, ze moeten het er eerder door uitbetalen, niet later).

Anyway, als dit jaar de 13de maand niet wordt uitbetaald en volgend jaar per maand wordt betaald, dan snap ik dat je er niet op zit te wachten. Krijg je nu gewoon je 13de maand en volgend jaar gewoon het per maand betaald, dan mis ik een beetje waarom je daar uiteraard niet blij mee zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 18-10-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Om het XY-probleem te voorkomen is het juist wél heel belangrijk. Je stelt hier een flink bevooroordeelde vraag, waarin je zelf al een vraag hebt beantwoord en een vervolgvraag wil beantwoorden.

De kans is 99% dat je meer bent geholpen met betere voorlichting over de verschillen tussen 13e maand en het verspreiden over het jaar dan over het antwoord op de vraag of het mag of niet.

Lijkt mij in ieder geval dat een werkgever het niet zomaar eenzijdig mag veranderen, maar je gaat er eigenlijk alleen op vooruit. Het enige nadeel is dat je dat stukje extra maandelijks inkomen makkelijker al besteed hebt tegen het einde van het jaar, en een 13e maand in één keer binnenkomt (dus leuk voor de feestdagen als je werkgever die 13e maand in november uitbetaalt).

Maar zoals het gedeelde andere topic uitwijst zijn er vooral voordelen aan, dus die 'uiteraard' gaat hier écht niet op, en jouw aanname daarin is wel de kern van je vraagstuk.
Wat ik zo gauw even lees uit de andere topic is dat er belastingtechnisch geen verschil zit in het in 12 delen of in 1x uit te betalen. Je pensioenopbouw is (dacht ik) niet op basis van inkomen uit bijzondere beloning maar op je salaris. Daarnaast maakt het voor je belastingschaal ook niet uit, want je bruto jaarinkomen zijn gelijk.

Het enige voordeel dat ik lees is dat het lijkt alsof je maandelijks meer verdient en dit mee kunt nemen bij onderhandelingen bij je toekomstige werkgever. Maar die intentie heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Sissors schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Krijg je nu gewoon je 13de maand en volgend jaar gewoon het per maand betaald, dan mis ik een beetje waarom je daar uiteraard niet blij mee zou zijn.
Het feit dat ik het persoonlijk fijner vind dat het 1x uitbetaald wordt, dan in 12 delen. Natuurlijk, je kan die 12 delen ook sparen. Maar ik denk dat er maar weinig mensen dat zouden doen en gaan leven naar wat er maandelijks op hun rekening wordt gestort.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Secsytime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:03:
Leuk al die reacties over compensatie en wat wel en niet mag.

Een werkgever doet dit niet voor de lol, personeel is altijd last resort. Er zijn dus cash problemen en dit is een onderdeel van de oplossing.

Natuurlijk kun je er een punt van gaan maken, maar dat kan betekenen dat het bedrijf waar je werkt, door cash problemen failliet kan gaan.
Lijkt me nogal een aanname dat de werkgever dit doet vanwege cash flow problemen. De meest logische manier om een 13e maand uit te betalen is gedurende het lopende jaar, en daarmee krijgt de werknemer het geld juist eerder en niet later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
1.Ja je mag een 13e maand maandelijks uitspreiden.
2. Mag je zomaar als werkgever eenzijdig een wijziging door voeren? Ja als daar reden voor is en het voor de werknemer niet nadelig is

Google eenzijdig arbeidsvoorwaarde wijzigen en je vind genoeg uitleg over je rechten en plichten van de werkgever

[ Voor 23% gewijzigd door frankyfn126 op 18-10-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hielko schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Lijkt me nogal een aanname dat de werkgever dit doet vanwege cash flow problemen. De meest logische manier om een 13e maand uit te betalen is gedurende het lopende jaar, en daarmee krijgt de werknemer het geld juist eerder en niet later.
Vertel mij maar eens een andere valide reden om gedoe met werknemers te starten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Mijn werkgever betaald ook 13de maand per maand uit, en dat is juist vooruit betalen. In plaats van dat je tot december moet wachten tot je je 13de maand krijgt, krijg je gewoon elke maand al.
Ja, dat is precies wat ik zeg, dit is dus duidelijk beter, omdat je je werkgever hierdoor niet een renteloze lening geeft over gemiddeld een half jaar een maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Anyway, als dit jaar de 13de maand niet wordt uitbetaald en volgend jaar per maand wordt betaald, dan snap ik dat je er niet op zit te wachten. Krijg je nu gewoon je 13de maand en volgend jaar gewoon het per maand betaald, dan mis ik een beetje waarom je daar uiteraard niet blij mee zou zijn.
Hier heb je 100% gelijk in, als ze dat zouden doen skippen ze effectief een jaar 13e maand betalen, en dat mag uiteraard niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Het feit dat ik het persoonlijk fijner vind dat het 1x uitbetaald wordt, dan in 12 delen. Natuurlijk, je kan die 12 delen ook sparen. Maar ik denk dat er maar weinig mensen dat zouden doen en gaan leven naar wat er maandelijks op hun rekening wordt gestort.
Dat is vooral je eigen probleem.

Als ze dit per 2024 invoeren en dan de 13e maand die je normaliter in januari 2025 zou krijgen uitsmeren over 2024 is er geen issue.

Als ze de 13e maand die je januari 2024 gaat krijgen gaan uitsmeren over 2024 zouden ze van mij ook de vinger krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 18-10-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Dat is vooral je eigen probleem.
Uiteraard. Maar vandaar ook de vraag; wat mag de werkgever wel doen, en wat niet met een 13e maand wat in je contract staat. Heel simpel gezegd; als het niet mag, dan is er een reden om hier tegenin te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Uiteraard. Maar vandaar ook de vraag; wat mag de werkgever wel doen, en wat niet met een 13e maand wat in je contract staat. Heel simpel gezegd; als het niet mag, dan is er een reden om hier tegenin te gaan.
Je schrijft dat je geen CAO hebt, wat staat er over de 13e maand in je contract?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Secsytime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:56:
Je werkgever heeft dus blijkbaar liquiditeits issues. Wat heb je liever, je 13e maand over 12 maanden of mogelijk geen werkgever meer?
Uhm.
Juist niet.

Nu krijgt TS veel eerder zijn geld en is werkgever het eerder kwijt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
[...]

Ik denk dat dit wel meevalt.
Door het maandelijks betaald te krijgen vang jij de rente, bij het uitbetalen aan het eind van het jaar vangt de werkgever gedurende het jaar de rente. Waarom zou je liever de werkgever dat voordeeltje geven? Zet een maandelijkse automatische overboeking in bank app naar een los potje ‘13e maand’ en dan 1x per jaar een automatische overboeking terug naar je lopende rekening. Dan blijft er elk jaar een klein beetje rente achter in dat potje, mooi meegenomen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

YakuzA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Uhm.
Juist niet.

Nu krijgt TS veel eerder zijn geld en is werkgever het eerder kwijt.
Zo lees ik het niet, misschien kan de TS dat verduidelijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:03:
Het enige voordeel dat ik lees is dat het lijkt alsof je maandelijks meer verdient en dit mee kunt nemen bij onderhandelingen bij je toekomstige werkgever. Maar die intentie heb ik niet.
Lijkt? Alleen indien je een loonstrook wilt overleggen met een potentieel nieuwe werkgever (je bent gek als je dit doet) en als ze 'm wel krijgen én ze kijken er naar zien ze ook dat een deel van de verloning van die 13e maand komt, dit is zo klaar als een klontje. Dus nu dit is niet het enige voordeel, dit is niet eens een voordeel.

Maar het voordeel is al gegeven, jij kunt rente krijgen over je 13e maand op jouw rekening en anders doet je WG dat voor je en zie jij daar geen cent van.

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Wil je WG nu de komende 13e maand (die van dec2023/jan2024) gaan betalen gedurende 2024 verdeelt over de maanden? Of vanaf 2024 elke maand 1/12e deel v.d. dec2024/jan2025 variant?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Secsytime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Zo lees ik het niet, misschien kan de TS dat verduidelijken :)
Andersom inderdaad. Ik krijg nu een 13e maand in Januari. In de nieuwe situatie zou dit mogelijk elke maand een 12e deel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
True schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Lijkt? Alleen indien je een loonstrook wilt overleggen met een potentieel nieuwe werkgever (je bent gek als je dit doet) en als ze 'm wel krijgen én ze kijken er naar zien ze ook dat een deel van de verloning van die 13e maand komt, dit is zo klaar als een klontje. Dus nu dit is niet het enige voordeel, dit is niet eens een voordeel.

Maar het voordeel is al gegeven, jij kunt rente krijgen over je 13e maand op jouw rekening en anders doet je WG dat voor je en zie jij daar geen cent van.

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Wil je WG nu de komende 13e maand (die van dec2023/jan2024) gaan betalen gedurende 2024 verdeelt over de maanden? Of vanaf 2024 elke maand 1/12e deel v.d. dec2024/jan2025 variant?
Inderdaad. Komende Januari krijg ik dan mijn 13e maand van 2023. Evenals vanaf Januari een 12e deel van mijn 13e maand van 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Smobbo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Ik denk dat dit wel meevalt.
Door het maandelijks betaald te krijgen vang jij de rente, bij het uitbetalen aan het eind van het jaar vangt de werkgever gedurende het jaar de rente. Waarom zou je liever de werkgever dat voordeeltje geven?
Omdat de huidige rente van 2,10% per jaar omgerekend slechts ruwgezegd 63 euro bruto op zou leveren. Zeg even netto 3 tientjes.

Ik kan niet erg warm worden van 3 tientjes eerlijk gezegd :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
frankyfn126 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:05:
1.Ja je mag een 13e maand maandelijks uitspreiden.
2. Mag je zomaar als werkgever eenzijdig een wijziging door voeren? Ja als daar reden voor is en het voor de werknemer niet nadelig is

Google eenzijdig arbeidsvoorwaarde wijzigen en je vind genoeg uitleg over je rechten en plichten van de werkgever
Klopt, dit mag. Heeft mijn werkgever een paar jaar terug ook gedaan. Eerst waas er een keuze of je 't maandelijks of jaarlijks wilde, toen bijna iedereen het naar maandelijks omzette hebben ze het maar voor iedereen zo gezet.

Werkgever staat totaal niet op omvallen, 0 liquiditeitsproblemen. Geen idee waarom dat er bijgehaald wordt. Je krijgt het geld dus juist eerder ipv aan het einde van het jaar alles in 1x.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

Andersom inderdaad. Ik krijg nu een 13e maand in Januari. In de nieuwe situatie zou dit mogelijk elke maand een 12e deel zijn.
Waarom klaag je dan?

Geld eerder is altijd beter..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
SmurfLink schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Klopt, dit mag. Heeft mijn werkgever een paar jaar terug ook gedaan. Eerst waas er een keuze of je 't maandelijks of jaarlijks wilde, toen bijna iedereen het naar maandelijks omzette hebben ze het maar voor iedereen zo gezet.

Werkgever staat totaal niet op omvallen, 0 liquiditeitsproblemen. Geen idee waarom dat er bijgehaald wordt. Je krijgt het geld dus juist eerder ipv aan het einde van het jaar alles in 1x.
Om het nog explicieter te maken. Als je werkgever een wijziging voorsteld, deze niet nadelig is voor jou, maar de werkgever kan aantonen dat dit nodig is: dan moet je de wijziging accepteren.
https://www.ondernemenmet...rwaarden-wijzigen-kan-dat

In geval van TS, je krijgt je geld eerder dus nadelig is het niet. Wel overzichtelijker voor de werkgever (in en uitstroom personeel en ratio berekeningen)

Praktische tip: plan een maandelijkse automatische overboeking van je betaal rekening naar een spaar rekening de dag nadat je salaris gestort word.
Na 12 maanden is je 13e maand bij elkaar gespaard plus rente. Win win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Secsytime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Waarom klaag je dan?

Ik zie eerlijk gezegd geen voordelen, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:43
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Omdat de huidige rente van 2,10% per jaar omgerekend slechts ruwgezegd 63 euro bruto op zou leveren. Zeg even netto 3 tientjes.

Bij je huisbank ja, genoeg andere (buitenlandse) banken waar je tegen 3%+ kunt sparen.
Of het een jaar vastzetten in een deposito voor nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Je hebt gewoon eerder geld beschikbaar. Andersom als de baas je verteld dat je nu minder salaris krijgt, en dan over een jaar gecompenseerd wordt, dan zou je daar toch ook niet blij mee zijn?

Zelfs als je dit weet te blokkeren, denk ik niet dat je vrienden maakt met veel collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
frankyfn126 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Om het nog explicieter te maken. Als je werkgever een wijziging voorsteld, deze niet nadelig is voor jou, maar de werkgever kan aantonen dat dit nodig is: dan moet je de wijziging accepteren.
https://www.ondernemenmet...rwaarden-wijzigen-kan-dat
Dankjewel voor je antwoord. Dit is denk ik het antwoord waar ik naar zocht :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• letsgogo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-08 22:03
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Inderdaad. Komende Januari krijg ik dan mijn 13e maand van 2023. Evenals vanaf Januari een 12e deel van mijn 13e maand van 2024.
Hierdoor heb je eenmalig in 2024 een hoger jaarinkomen. Even opletten of dat gevolgen voor eventuele toeslagen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:11
Lid 6:39 lid 1 BW betaalt dat als "[...] een tijd voor de nakoming bepaald, dan wordt vermoed dat dit slechts belet dat eerdere nakoming wordt gevorderd" en dus dat eerdere nakoming wel toegestaan is (tenzij er uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Hup, eind van het jaar 30€ overmaken naar een goed doel op het moment dat je de automatische overboeking van je spaarpot terug naar je lopende rekening hebt staan. Heb jij precies evenveel geld aan het eind van het jaar in 1x om zo jezelf voor de gek te houden dat dit geld zo ‘beter’ is dan maandelijks gelijk krijgen. Tegelijkertijd is een goed doel ook blij met 30€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
dyrc schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:50:
Of het mag: no clue.
Wat voor impact het heeft, toevallig twee weken geleden iemand met eenzelfde soort vraag
Als toevoeging op de link verwijzing naar het andere topic.
Daar lees ik reacties dat als je het laat spreiden over 12 maanden dat je extra winst zou behalen omdat er dan ook pensioen en vakantiegeld over geheven zou worden.

Mbt het pensioen heb ik geen idee maar mbt het vakantiegeld daar valt wel dergelijk extra winst mee te behalen van 8% omdat het dan aangemerkt kan worden als een structurele bonus.
Zolang het geen prestatieloon is moet er vakantiegeld over berekend worden.
Een 13de maand is geen structurele bonus en daarom vrijgesteld.

https://www.declercq.com/...wen-bonus-en-winstdeling/

Maar let op als je 3x het wettelijke minimumloon verdiend kan er afgeweken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Altijd even oppassen met vergelijkingen.
Deze blog is uit 2017. In het arbeidsrecht kan veel veranderen in 6 jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 17:05
Secsytime schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Waarom klaag je dan?

Edit : verkeerde voorstelling van zaken

[ Voor 55% gewijzigd door r.e.s op 19-10-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
frankyfn126 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Altijd even oppassen met vergelijkingen.
Deze blog is uit 2017. In het arbeidsrecht kan veel veranderen in 6 jaar tijd.
Ik lees tegenstrijdigheden via Google.

Het ligt er ook aan wat er in de arbeidsovereenkomst is afgesproken.
Als daar een beding in staat dat er vakantiegeld wordt betaald over het bruto basissalaris dan maakt TS denk ik wel een grote kans, ook gezien deze uitspraak die ik tegenkwam
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2016:2986

https://www.arbeidsrechte...g-reservering-uitbetalen/

@Real mag Ik wat vragen? als een 13de bonus maand uitgespreid over 12 maanden wordt betaald, valt dit dan onder een basisloon en moet er dan vakantiebijslag a 8% betaald worden door werkgever en hoe zit het met het pensioen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
r.e.s schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Ik lees een reorganisatie, mijn eerste gedachte :

Bv. bedrijf met 1000 medewerkers de gemiddeld 5000 euro krijgen (volledig maandsalaris) is in de huidige situatie een uitgave van 5 miljoen die er nu aankomt in januari voor dit bedrijf.

Mogelijk kunnen ze dit niet betalen en kiezen ze er voor om maandelijks uit te betalen in stukjes (dan betaal je maar 500k in januari).

Hoe groot zijn de problemen? Als bovenstaande mogelijk speelt dan zou ik alvast kijken naar een andere baan.
Zie Luchtbakker in "Mag mijn werkgever onze 13e maand opsplitsen?". In jouw voorbeeld wordt die 5 miljoen in januari 2024 gewoon uitbetaald + 1/12 daarvan omdat vanaf januari de uitkering maandelijks is. Ik sluit mij dan ook aan bij de mening dat dit op geen enkele wijze nadelig is voor de werknemer, maar juist voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Aan vooruit betalen zie ook geen nadeel, maar wel in het migratie jaar want in 2024 krijg je er dus 2 die van 2023, uitbetaald in januari 2024 en die normaal van 2025, die nu in 12x in 2024 wordt uitbetaald. Zat je al in de hoogste belasting schijf maakt het niet uit, maar daaronder kan het uitmaken, ook voor inkomen afhankelijke toeslagen, huur verhoging etc.
Ik weet ook niet of dit voor je pensioen nog uitmaakt, eventuele ww, ziekte wet etc.
Dus uitzoeken kan geen kwaad, en mogelijk 50% van de 13de maand in jan 2024 overhalen naar dec 2023 als je werkegever dit wil

Het is dus afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden

[ Voor 8% gewijzigd door jeanj op 19-10-2023 00:08 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:48
Jezus, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik lekker in loondienst ben en geen ondernemen met personeel in dienst. Je zult maar personeel als TS in dienst hebben.

En al zou je een gegronde reden hebben gevonden om dit aan te kaarten, afgezien van het feit dat dit een puur persoonlijke voorkeur is en jezelf blijkbaar niet financieel stabiel genoeg bent om het extra loon maandelijks te sparen, wat zou dan je volgende stap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bobo221 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:14:
Jezus, als ik dit zo lees ben ik blij dat ik lekker in loondienst ben en geen ondernemen met personeel in dienst. Je zult maar personeel als TS in dienst hebben.

En al zou je een gegronde reden hebben gevonden om dit aan te kaarten, afgezien van het feit dat dit een puur persoonlijke voorkeur is en jezelf blijkbaar niet financieel stabiel genoeg bent om het extra loon maandelijks te sparen, wat zou dan je volgende stap zijn?
Waar is m'n "vakantiegeld' gebleven?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Dikke prima dus.

Januari 2024 krijg je het over 2023 en vanaf dat moment gaan ze het maandelijks uitbetalen. Je krijgt je 2024 13e maand geld dus eerder ipv pas januari 2025.

Maak gewoon een maandelijks terugkerende overboeking naar je spaarrekening op de 27e van de maand met het extra bedrag.

Het enige is idd eventuele toeslagen. Maar daar hoeft je werkgever geen rekening mee te houden. En dat is ook maar 1 keer (belastingjaar 2024).

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 10-09 23:09

macnerd

No Apples please :-)

Voor de werkgever is het denk ik gunstiger om het maandelijks uit te betalen.

Zo zijn er geen grote reserveringen meer voor de 13e maand. Bij een reserveringen schuif je boekhoudkundig met geld, niet op een bankrekening. Tegen de tijd dat het uit moet betalen moet je wél geld op de bank hebben.
Maandelijks uitbetalen is boekhoudkundig simpeler, en de maandelijkse loonbetalingen zijn ook overzichtelijker voor het bedrijf.

Je kunt overigens ook aan je werkgever vragen om het deel van de 13e maand naar een andere bankrekening over te maken.

Mochten er negatieve effecten zijn (bv het volgend jaar mislopen van huurtoeslag door eenmalig hoger jaarloon), dan dienen zij dat meen ik te compenseren (want hun beslissing is dan nadelig voor jou). Als je dit aangeeft bij werkgever dan komen zij vast met een goede oplossing. Bv door een deel als onbelaste vergoeding uit te betalen, of door te schuiven met het belastingjaar (bv helft 13e maand die in januari 2024 uitbetaald wordt al in december 2023 uitbetalen).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Geen punt. Schrijf die 12 bonus bedragen maar naar mij over, dan stort ik in januari 2024 het hele bedrag in één keer op je rekening. Gooi ik het ondertussen in dat jaar op mijn risico op wat beleggingen, haal ik er nog een paar honderd euro uit ook.

En dat is uiteraard niet een heel erg behulpzaam antwoord, weet ik. Maar het is bedoeld om je anders te gaan laten denken over geld en wanneer jij dat wel en niet in eigen beheer hebt om, b.v. een nieuwe wasmachine te kunnen kopen als 'ie in april stuk gaat en je net al dat geld van je bonus die je in januari kreeg erdoor had gejaagd. Nu moet je wachten tot je weer voldoende heb gespaard. Straks ook, maar omdat je elke maand een stukje bonus krijgt, gaat dat een stuk sneller.

Er is in het nieuwe scenario maar één nadeel en dat is dat je in 2024 misschien eenmalig voor een klein deel van je salaris/bonus in de hoge belastingschaal (49,5%) valt. Maar dat hangt dus af van wat je verdient.
Voor de rest zijn het alleen maar voordelen.
En je eigen gedrag, tja, daar kan je zelf wat aan doen. Dat legt je werkgever je niet op.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 19-10-2023 01:20 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Bobo221 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:14:

Erg bijzondere reactie weer met erg veel te snel getrokken conclusies.

Waarom zou ik niet gewoon een voorkeur mogen hebben over de manier van uitbetaling? Als ik het fijn vind iets te houden zoals het is, waarom ben ik dan ineens lastig? Daarnaast. Dat mijn werkgever gaan reorganiseren is niet mijn probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Luchtbakker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:07:
[...]

Waarom zou ik niet gewoon een voorkeur mogen hebben over de manier van uitbetaling? Als ik het fijn vind iets te houden zoals het is, waarom ben ik dan ineens lastig? Daarnaast. Dat mijn werkgever gaan reorganiseren is niet mijn probleem.
Natuurlijk mag jij een voorkeur hebben, maar dan mogen anderen je erop wijzen dat die wat irrationeel is en financieel minder voordelig.

Een laatste argument: ‘ik wil gewoon dat het blijft zoals het is’ kun je zelf organiseren door geld achter te houden en het in januari aan jezelf uit te keren. Er blijft dan weinig meer over om ‘tegen’ te zijn toch? Of zien we hier zaken over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:13
Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Er zijn ook personen die niet zo goed met geld kunnen omgaan. Zodra die 12e maand gestort is gaan ze er direct iets groots van kopen om vervolgens de rest van het jaar elke keer een stukje maand over te houden. Met deze nieuwe regeling voorkomt een werkgever misschien dit soort impuls aankopen en een werknemer die minder gaat functioneren vanwege aanhoudende geldzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:58
[...]

Hmm dat is wel veel over een kam, iedereen in mijn "zie ik regelmatig" vriendengroep (15+ personen) spaart alle extra's juist op.
Cash op hand / spaarrekening klaar hebben staan voor uitgaven zorgt bij mij in ieder geval voor minder stress.

Bedrijf waar ik werk is zelfs gekozen om "vakantiegeld" maandelijks uit te betalen en dat vind ik dan weer top.

Uiteindelijk doe je belastingaangifte over wat je in een heel jaar krijgt, niet per maand, dus belastingtechnisch maakt het niks uit.

[ Voor 8% gewijzigd door grasmanek94 op 19-10-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

macnerd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 01:08:
Voor de werkgever is het denk ik gunstiger om het maandelijks uit te betalen.

Zo zijn er geen grote reserveringen meer voor de 13e maand. Bij een reserveringen schuif je boekhoudkundig met geld, niet op een bankrekening. Tegen de tijd dat het uit moet betalen moet je wél geld op de bank hebben.
Maandelijks uitbetalen is boekhoudkundig simpeler, en de maandelijkse loonbetalingen zijn ook overzichtelijker voor het bedrijf.

Je kunt overigens ook aan je werkgever vragen om het deel van de 13e maand naar een andere bankrekening over te maken.

Mochten er negatieve effecten zijn (bv het volgend jaar mislopen van huurtoeslag door eenmalig hoger jaarloon), dan dienen zij dat meen ik te compenseren (want hun beslissing is dan nadelig voor jou). Als je dit aangeeft bij werkgever dan komen zij vast met een goede oplossing. Bv door een deel als onbelaste vergoeding uit te betalen, of door te schuiven met het belastingjaar (bv helft 13e maand die in januari 2024 uitbetaald wordt al in december 2023 uitbetalen).
Waarom zou je de salarisadministratie van je werkgever daarmee belasten als je het zelf kunt regelen met een paar klikken in je bankpakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

grasmanek94 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Hmm dat is wel veel over een kam, iedereen in mijn "zie ik regelmatig" vriendengroep (15+ personen) spaart alle extra's juist op.
Cash op hand / spaarrekening klaar hebben staan voor uitgaven zorgt bij mij in ieder geval voor minder stress.
Ik ken ze allebei;

1) Salaris wordt gestort en daar wordt ALLES van betaald. Als er eind van de maand wat overblijft wordt dat gespaard.

2) Salaris wordt gestort, eerst 10% naar de spaarrekening. Daarna de rest opmaken en als er eventueel iets overblijft kan dan ook nog naar de spaarrekening

Effectief spaart groep 2 (over het algemeen) meer. Want groep 1 geeft makkelijker geld uit. Groep 2 zal sneller aan het eind van de maand dat biefstukje in de supermarkt laten liggen..

Er zijn allerlei varianten mogelijk. Ik ga zelfs nog een stap verder, mijn salaris wordt gestort op een aparte rekening (zonder pas). Daarvan gaat er een deel naar vaste lasten en ik "betaal" mezelf "handgeld" uit op een rekening met pas.. Eventuele extra's blijven dus altijd gewoon op die salarisrekening staan.. Alsnog is er discipline nodig natuurlijk... Ik heb dit "systeem" ingericht toen ik naar een werkgever met 4-weken salaris ging.. Per maand geeft mij meer overzicht...

Voor de TS is er overigens geen enkele reden om tegen het nieuwe systeem te zijn. Er zijn 100 oplossingen mogelijk.. Je zou zelfs het (extra) geld naar je partner kunnen overschrijven en dat die het jaarlijks aan je uitkeert (stok achter de deur)...

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

letsgogo schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Hierdoor heb je eenmalig in 2024 een hoger jaarinkomen. Even opletten of dat gevolgen voor eventuele toeslagen heeft.
Waarschijnlijk krijgt TS nu in januari 2024 een extra salarisstrook over december 2023 voor periode 13. Dit wordt dan ook netjes in de jaaropgaaf van 2023 meegenomen en dus is er geen sprake van een hoger jaarinkomen in 2024. TS kán het even dubbelchecken met voorgaande jaren, maar meestal zijn HR afdelingen wel heel spits op dit en is er geen risico voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:19:
[...]

Natuurlijk mag jij een voorkeur hebben, maar dan mogen anderen je erop wijzen dat die wat irrationeel is en financieel minder voordelig.

Een laatste argument: ‘ik wil gewoon dat het blijft zoals het is’ kun je zelf organiseren door geld achter te houden en het in januari aan jezelf uit te keren. Er blijft dan weinig meer over om ‘tegen’ te zijn toch? Of zien we hier zaken over het hoofd?
Wellicht box3 heffing die je dan zou moeten betalen omdat je bedrag dan voor de peildatum hebt ipv erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou me niets verbazen als je helemaal geen poot hebt om op te staan. Werkgever komt zijn verplichtingen gewoon na, overschrijdt geen betalingstermijn.... ik lees ook niets over een inhouding vanwege rentevoordeel....

Dan blijft er niet veel meer als "ik ben het zo gewend" over. Hoewel ongebruikelijk.... volgens mij mag werkgever dit bijvoorbeeld ook met vakantiegeld doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ik denk dat de reacties nu zijn doel voorbij schieten. De vraag was wel/niet mag, en niet op welke manier je met beide situaties kan omgaan op financieel gebied.

Ik heb denk ik voldoende aan de antwoorden die jullie gegeven hebben.

Dankjewel allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dus in plaats van een 13e maand (stel 6.000 euro) in januari, krijg je straks iedere maand 500 euro (1/12e deel van de 6.000 euro) direct uitbetaald.
Onder aan de streep krijg je eind van het jaar net zo veel als voorheen.

Zoals je zegt maakt het belastingtechnisch niet uit of je het in 1x krijgt of in 12 delen. Het bedrag blijft ongewijzigd.

Het enige dat voor jou (werknemer) veranderd, is dat je dus steeds een deel van je 13e maand ontvangt. Dat jij vervolgens niet de discipline hebt om het weg te zetten (als dat je doel is), is jouw probleem. Niet dat van je werkgever. Als jij er dus naar gaat leven, dat je iedere maand 500 euro extra krijgt moet je daar zelf een modus in vinden. Er zijn al tal van mogelijkheden benoemd, waar je eigenlijk -na 1x instellen- geen omkijken naar hebt.

Overigens hoeft dit helemaal niet te duiden dat het bedrijf in problemen zit zoals al eerder door meerdere mensen is benoemd. Mogelijk dat werkgever juist af wilt van een enorme opbouw van cash (zij moeten immers wél iedere maand dat bedrag opzij zetten om eind van het jaar uit te kunnen keren). Dit kan voor een werkgever juist nadelig zijn, omdat ze dan wel veel cash hebben, maar dat niet kunnen inzetten / gebruiken. Door het juist maandelijks uit te betalen, kunnen zij hun cash flow positie veel beter beheersen.
Zoek er dus niet direct te veel achter dat werkgever dit wilt wijzigen.

Naast je 13e maand, zie ik in mijn omgeving ook steeds meer bedrijven die het vakantiegeld maandelijks uitkeren i.p.v. jaarlijks. Hier geldt precies dezelfde insteek voor bedrijven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vakantiegeld maandelijks zou ik ook geen probleem mee hebben. Betaal ik er tenminste ook niet zoveel belasting over :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:56:
Vakantiegeld maandelijks zou ik ook geen probleem mee hebben. Betaal ik er tenminste ook niet zoveel belasting over :+
Uhh, je betaald er onder aan de streep net zo veel belasting over...
Het is een fabeltje dat je meer belasting betaald over vakantiegeld (of 13e maand). :+

Eind van het jaar wordt alles op één hoop gegooid en gekeken wat je aan belasting had moeten betalen. Dit wordt verrekend met wat je al betaald hebt. Om te voorkomen dat mensen moeten terugbetalen, worden ze tegen een hoger tarief initieel aangeslagen, maar dat verschil krijg je dus terug middels je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
BastaRhymez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:53:

Naast je 13e maand, zie ik in mijn omgeving ook steeds meer bedrijven die het vakantiegeld maandelijks uitkeren i.p.v. jaarlijks. Hier geldt precies dezelfde insteek voor bedrijven voor.
Beetje een vorm van verkapte loon als je het mij vraagt. Dan lijkt het alsof je veel verdient, maar blijkt het uiteindelijk een all-in loon te zijn.

En zeker als je 13e maand er ook in maandelijkse vorm erbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

BastaRhymez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Uhh, je betaald er onder aan de streep net zo veel belasting over...
Het is een fabeltje dat je meer belasting betaald over vakantiegeld (of 13e maand). :+

Eind van het jaar wordt alles op één hoop gegooid en gekeken wat je aan belasting had moeten betalen. Dit wordt verrekend met wat je al betaald hebt. Om te voorkomen dat mensen moeten terugbetalen, worden ze tegen een hoger tarief initieel aangeslagen, maar dat verschil krijg je dus terug middels je aangifte.
Weet ik

Hence de :+

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 13:25
Luchtbakker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

Beetje een vorm van verkapte loon als je het mij vraagt. Dan lijkt het alsof je veel verdient, maar blijkt het uiteindelijk een all-in loon te zijn.

Maar vakantiegeld en 13e maand is toch gewoon ook loon? Het wordt alleen door de werkgever achtergehouden om op een geschikt moment (beetje neerbuigend eigenlijk) uit te betalen, zodat de medewerkers ook daadwerkelijk geld hebben om op vakantie te gaan enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 17:05
Joni schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:40:
[...]

Zie Luchtbakker in "Mag mijn werkgever onze 13e maand opsplitsen?". In jouw voorbeeld wordt die 5 miljoen in januari 2024 gewoon uitbetaald + 1/12 daarvan omdat vanaf januari de uitkering maandelijks is. Ik sluit mij dan ook aan bij de mening dat dit op geen enkele wijze nadelig is voor de werknemer, maar juist voordelig.
Excuus, als dat het geval is verwijder ik bij deze mijn post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
roelfp schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Maar vakantiegeld en 13e maand is toch gewoon ook loon? Het wordt alleen door de werkgever achtergehouden om op een geschikt moment (beetje neerbuigend eigenlijk) uit te betalen, zodat de medewerkers ook daadwerkelijk geld hebben om op vakantie te gaan enzo.
In plaats van een reservering die je op de loonstrook ziet wordt het een daadwerkelijke uitbetaling, de eerste werkgever die die reservering voor vakantiegeld of 13de maand niet laat zien moet ik nog tegenkomen. De enige keren dat die reservering niet getoont wordt is als het geen vast component is maar dan praat je ook over een andere verloning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ehm... Vakantiegeld en dertiende maand zijn toch gewoon loon? We hebben er alleen een naampje aangegeven en een bepaalde datum waarop je het krijgt (omdat medewerkers te dom zijn in de ogen van bedrijven om zelf te kunnen beslissen/sparen).

Wij hebben als bedrijf enkele jaren terug gestemd over vakantiegeld per maand en dertiende maand per maand. Eerst veel twijfels bij mensen, want er moest wel iets achter zitten.

Wat dan precies, dat konden die collega's niet echt onder woorden brengen.

Ik zie alleen maar voordelen van een maandelijkse uitkering:
- je krijgt je geld eerder. Niet een jaar wachten, maar iedere maand een extra beetje geld.
- mensen zijn slecht in het omgaan met grote sommen geld in één keer. Het wordt al snel uitgegeven, want wow, opeens staat er een paar mille extra op de rekening.
- met investeren/sparen heb je aan het einde van het jaar een beetje extra verdient op je vakantiegeld. Geld nu is altijd meer waard dan geld over een jaar.

Waarom is een zak geld in één keer minder verkapt loon dan per maand?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 14:08
Nog niet genoemd, maar met hoge inflatie is het ook nog eens voordeliger om het geld eerder te krijgen. Je kan op dat moment meer van het geld kopen dan aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Beetje een vorm van verkapte loon als je het mij vraagt. Dan lijkt het alsof je veel verdient,
Voor wie?
maar blijkt het uiteindelijk een all-in loon te zijn.

Het is allemaal loon. Of je het nou elke maand of eens per jaar krijgt, aan het eind van het jaar staat er onderaan de streep gewoon exact hetzelfde verdiende bedrag.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:13:
[...]

Voor wie?

[...]

Het is allemaal loon. Of je het nou elke maand of eens per jaar krijgt, aan het eind van het jaar staat er onderaan de streep gewoon exact hetzelfde verdiende bedrag.
Het is meer in de zin van: we kunnen je een prachtig salaris bieden van (noem een bedrag), en dan denk je: wow, 600 bruto per maand meer dan de concurrent. Terwijl de concurrent dan het zelfde biedt op jaarbasis, maar dan een echte 13e maand. Maar omdat het allemaal op maandbasis is het gunstiger lijkt.

Ik ken eerlijk gezegd niemand die zijn salaris onderhandeld op jaarbasis ipv maandbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
Luchtbakker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Ik ken eerlijk gezegd niemand die zijn salaris onderhandeld op jaarbasis ipv maandbasis.
Ik. 3 maanden geleden nog.
Je wilt toch het totale paket met elkaar vergelijken?
Maakt mij niet uit of ik betaalt krijg in vast salaris, 13e maand, IKB, cao bonus of iets anders.
(Variabele bonus is wel degelijk anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:48
[...]

Het is meer in de zin van: we kunnen je een prachtig salaris bieden van (noem een bedrag), en dan denk je: wow, 600 bruto per maand meer dan de concurrent. Terwijl de concurrent dan het zelfde biedt op jaarbasis, maar dan een echte 13e maand. Maar omdat het allemaal op maandbasis is het gunstiger lijkt.

Maar dit geldt toch alleen voor new-hires? En zelfs dan weet ik zeker dat de werkgever het eerlijk vermeld dat het jaarbedrag incl. Maandelijkse uitbetaling is van het vakantiegeld + 13e maand.

En het rekensommetje is ook makkelijk gemaakt:
Jaarsalaris/13.96= maandsalaris excl. vakantiegeld en 13e maand

Je blijft er maar van alles bijroepen wat totaal niet relevant is. Oprechte vraag aan je TS maar zit je toevallig ergens op het autistisch spectrum? Want dat zou wel het een en ander verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
[...]

Is wel knap dom als je geen rekening houdt met zaken als 13e maand en pensioeninleg in een vergelijking. Mijn huidige werkgever legt bijv 20% van mijn bruto salaris in voor het pensioen (werkgeversdeel), dat staat dus niet op de loonstrook, de kans dat mijn volgende werkgever op dit vlak net zo genereus is is beperkt, dus als ik zou overwegen te vertrekken dan reken ik dat direct mee in het bruto maandsalaris wat ik vraag in een onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Oilman schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Is wel knap dom als je geen rekening houdt met zaken als 13e maand en pensioeninleg in een vergelijking.
Ik wel. Maar een beginner op de arbeidsmarkt niet. En dat vind ik het hele nadeel aan een 13e maand en vakantiegeld samenvatten als je loon per maand. Nee. Ik ben misschien dan van de oude stempel en vind dat je maandelijks loon gewoon xxxx bedrag is, exclusief vakantiegeld en (optioneel) exclusief een 13e maand.

Maargoed. Gezien ik hier door sommige als een autist wordt weggezet ipv van iemand die een eigen mening heeft en de topic opende puur enkel voor simpel advies, stop ik bij deze ook de discussie.

Trieste bedoeling dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Je kijkt om te vergelijken hopelijk toch ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden en wat je per jaar onder de streep overhoudt(toeslagen, belastingen)? Boeit het je niet dat je bij werkgever 1 23 dagen en x euro per maand meer loon krijgt, terwijl je bij werkgever 2 43 dagen krijgt met een iets lager maandloon, want het absolute bruto loon is zo belangrijk?

Het komt heel vaak voor dat er geen 13e maand wordt betaalt, dus je ontkomt er echt niet aan de rekensom te maken en een gedegen afweging...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Natuurlijk vergelijk je gehele pakket. Als starter doe je dat net zo.

Als je ergens 3600 kaal krijgt en ergens anders 3350 kaal maar met een 13e maand en een netto onkostenvergoeding van 100 euro snapt zelfs een starter dat je bij die 2e beter af bent.

Ik jouw optiek kun je dus ook (bijna) nooit naar een werkgever doe die 4-weken salaris hanteert…

Je kunt de meningen hier triest noemen maar je hebt echt zelf een probleem. Nogmaals: boek dat geld over naar je partner met de afspraak dat je er pas over een jaar bij mag. Of doe een automatische overboeking naar een Rabo tijdslotsparen rekening. Daar moet je minimaal 90 dagen vantevoren aangeven dat je het geld terug wilt..

Of open een nieuwe betaalrekening (zonder pas) en laat daar je salaris op storten en boek dan hetgeen wat je normaliter aan salaris gestort krijgt (dus ex 13e maand) door naar je normale betaalrekening waar je nu ook van “leeft”.

Of doe gewoon helemaal niet moeilijk en boek het extra geld over naar een doodnormale spaarrekening.

[ Voor 77% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
FreakNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:31:

Je kunt de meningen hier triest noemen maar je hebt echt zelf een probleem.
volgens mij is het bij sommige hier erg moeilijk om gewoon een normale uitleg te geven, en iemand ergens van overtuigen, zonder iemand geen autist of lastige werknemer te noemen.

Ik heb geen idee wat daarvan de toegevoegde waarde is.

Ik bedoel jou uiteraard niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap ook wel dat het soms wat confronterend is en sommigen gaan er wellicht een klein beetje met gestrekt been in.

Maar zelf ga je ook niet in op de aangegeven oplossingen. Het extra geld automatisch overboeken is toch een prima legitieme oplossing ?

Nog verder omdenken;
Als je nou eens het geld wat je in januari 2024 krijgt (je 13e maand van 2023) direct op een deposito zet van een jaar? Dan kun je er niet bij. In januari 2025 komt dat vrij (lijkt dan net een 13e maand). Het vrijgegeven geld (en de rente) zet je dan meteen weer vast en dat komt dan pas januari 2026 vrij… En zo ga je elke keer verder.. “probleem” is dat je er dan niks mee kunt doen maar dat wordt volgens mij prima afgevangen door het “extra” loon wat je vanaf januari 2024 maandelijks krijgt..

Alsnog blijft discipline “key”.

Wat je ook nog zou kunnen doen is je maandbedrag van je energieleverancier ophogen met precies dat bedrag wat je in januari 2024 extra krijgt. Dan krijg je je 13e maand niet meer van je werkgever maar van je energieleverancier… Zou niet mijn keuze zijn overigens, ik hou er niet van als bedrijven mijn geld in beheer hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 19-10-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
FreakNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:50:
Ik snap ook wel dat het soms wat confronterend is en sommigen gaan er wellicht een klein beetje met gestrekt been in.

Maar zelf ga je ook niet in op de aangegeven oplossingen. Het extra geld automatisch overboeken is toch een prima legitieme oplossing ?
Dat is zeker een oplossing, en uiteraard als het ooit zo loopt iets wat zal gaan gebeuren. Maar daar had ik deze topic niet voor nodig. :9

Maar ik probeerde het zelf een beetje bij de vraag te houden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

Dentheman

Zie signature

[...]

Dat ligt denk ik eerder aan jouw referentiekader dan aan dat van anderen. Veel werknemers kijken naar jaarsalaris (maandsalaris, prestatiebonus, bedrijfsbonus, auto v/d zaak, vakantiegeld etc.) omdat je dan de waarde van geld en overige emolumenten beter kan vergelijken.

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
[...]

Hoezo verkapt loon? Dat begrijp ik niet...je 13e maand (en vakantiegeld) staan apart gespecificeerd op je salarisstrookje (las je daar tenminste naar kijkt, mij boeit het namelijk niet zo veel omdat ie in basis iedere maand hetzelfde is).
Als je gaat vergelijken kan je dus alsnog je kale maandsalaris vergelijken. Echter gaat het veelal om de package die je krijgt (incl secundaire voorwaarden zoals de 13e maand, reistijd, lease auto, evt bruto/netto vergoedingen, opleidingen, etc).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:34
FreakNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:50:
Wat je ook nog zou kunnen doen is je maandbedrag van je energieleverancier ophogen met precies dat bedrag wat je in januari 2024 extra krijgt. Dan krijg je je 13e maand niet meer van je werkgever maar van je energieleverancier… Zou niet mijn keuze zijn overigens, ik hou er niet van als bedrijven mijn geld in beheer hebben.
Sorry, maar dit is niet zo'n verstandig idee. Bij een eventueel faillissement ben je het kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Luchtbakker schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:45:
Weet iemand hoe dit juridisch in elkaar steekt?
Je gaat er feitelijk op vooruit. Over zoiets kleins en ene wijziging tussen 2 gebruikelijke keuzes zal geen rechter of instituut zich druk maken.

Als het een uitstelling is van betaling, dan wel, maar daar is hier geen sprake van.

Bedrijf kan dus juridisch doen wat ze willen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 10-09 23:09

macnerd

No Apples please :-)

FreakNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Waarom zou je de salarisadministratie van je werkgever daarmee belasten als je het zelf kunt regelen met een paar klikken in je bankpakket?
Ik heb (als programmeur) gewerkt aan een pakket waar dat in kon. Eenmalig opgeven, en vervolgens werd het automatisch meegenomen in de maandelijkse betaalbatch. Wat voor belasting is dat dan voor de werkgever? Als men hiermee de werknemer blij kan maken en die daardoor instemt met de maandelijkse betaling van een stukje 13e maand, dan is vooral het bedrijf geholpen.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

wheel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Sorry, maar dit is niet zo'n verstandig idee. Bij een eventueel faillissement ben je het kwijt.
Eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:23
Toevallig is dit bij ons in het bedrijf ook gaande, CAO loopt eind dit jaar af en dit onderwerp is onderdeel van de onderhandelingen. Ik zit al een tijd buiten de CAO, sindsdien is er bij mij geen 13de maand. Deze is blijkbaar jaren geleden weggewerkt in het loon. Mij valt wel op dat er erg veel onrust en wantrouwen bij de werknemers heerst. Het voelt alsof ze iets wordt afgepakt (ook al wordt het bij het maandloon opgeteld als een berekende percentage) en "het bedrijf zal er wel beter van worden" sentiment waart rond. Dan wordt er ook nog gesproken dat de ADV dagen in een IKB worden gezet als percentage van maandloon, dus dat wordt ook slechter volgens velen. Wat er dan slechter wordt, is mij daar ook niet duidelijk.
Wel moet ik bekennen dat de hogere management gene enkele moeite doet om deze gevoelens weg te nemen. Je kunt op zijn minst een mail rondsturen met uitleg over waarom je zulke stappen wilt zetten. Maar goed, ik ben maar een simpele middle-management.

Heeft niet veel met de vraag van de TS te maken, maar het leek me wel geinig dat eenzelfde gevoel heerst in een ander bedrijf waar dit gaande is :)
Pagina: 1