Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 07:56
In verband met overname kan het personeel kiezen om de dertiende maand te behouden zoals die is (naar keuze kan deze per maand of per jaar worden uitbetaald) of om het bedrag bij het vaste salaris te trekken en dan vervalt de 13e maand.

Ik vind het lastig om een keuze te maken.

Een argument die ik hoorde om het bij het vaste salaris te doen was dat een 13e maand onder bijzondere beloning zou vallen en daardoor in een hoger belastingschaal valt. Volgens mij maakt dat uiteindelijk niet uit. Bij de belastingaangifte wordt gekeken naar het totale bruto bedrag wat binnen is gekomen ongeacht of dat vast salaris is of een 13e maand/bonus en wordt het in de juiste belastingschalen geplaatst.

Ander argument om het juist apart een 13e maand te laten is dat je dan minder snel aan het "einde" van je salarisschaal volgens CAO zit. (ga ik ervan uit dat de 13e maand hier niet in meegenomen wordt, dit kan een verkeerde aanname zijn)

Wat moet ik nu kiezen?

Alle reacties

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 13:48
Doorgaans bouw je geen vakantiegeld en pensioen op over het bedrag dat uitbetaald word als 13de maand, dit is dus vooral voordelig voor de werkgever niet voor de werknemer.

Voor de bedrag dat je aan belasting betaald maakt het inderdaad niet uit, deze kijken uiteindelijk bij je aangifte naar je jaarinkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoger bruto salaris kan meer pensioen opleveren en een hogere WW in geval van niet verwijtbaar ontslag.

13e maand weet ik niet zeker of dat meetelt voor de WW. Voor het pensioen in ieder geval niet.

Die 13e maand wordt inderdaad tegen het bijzonder tarief aangeslagen. Netto hou je er op moment van uitkeren wat minder aan over, maar dat kan bij de belastingaangifte weer terugkomen, dat deel dat teveel betaald is. Dus je hebt gelijk wat dat betreft.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
Belastingtechnisch maakt het volgens mij inderdaad niets uit. Die kijkt aan het eind van het jaar gewoon naar het totaal inkomen waarover je belasting betaald.
Bij het maandelijks uitbetalen moet je alleen zelf de discipline hebben om maandelijks een bedrag voor de vakantie apart te houden (als je dat wenst)
Anders spaart de baas het voor je.
Toevallig hadden wij recent hier eenzelfde gesprek op kantoor.
Voor de baas is maandelijks uitbetalen fijner (qua boekhouding) voor personeel verschilt het per persoon.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

ppassie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:43:

Een argument die ik hoorde om het bij het vaste salaris te doen was dat een 13e maand onder bijzondere beloning zou vallen en daardoor in een hoger belastingschaal valt. Volgens mij maakt dat uiteindelijk niet uit. Bij de belastingaangifte wordt gekeken naar het totale bruto bedrag wat binnen is gekomen ongeacht of dat vast salaris is of een 13e maand/bonus en wordt het in de juiste belastingschalen geplaatst.
Klopt
Ander argument om het juist apart een 13e maand te laten is dat je dan minder snel aan het "einde" van je salarisschaal volgens CAO zit. (ga ik ervan uit dat de 13e maand hier niet in meegenomen wordt, dit kan een verkeerde aanname zijn)

Wat moet ik nu kiezen?
Dat is inderdaad iets om uit te zoeken bij hr/administratie.

Meestal bouw je ook geen pensioen en vakantiegeld over een 13e maand op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Bij een vierweken salaris wordt de 13e maand wordt vaak uitgekeerd in de 12e maand, dus als een dubbel salaris. Over het totaalbedrag van dit dubbele salaris wordt conform de belasting geheven, inclusief een hogere loonbelasting voor de werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo74 op 06-10-2023 08:56 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Theo74 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:56:
Bij een vierweken salaris wordt de 13e maand wordt vaak uitgekeerd in de 12e maand, dus als een dubbel salaris. Over het totaalbedrag van dit dubbele salaris wordt conform de belasting geheven, inclusief een hogere loonbelasting voor de werkgever.
Maar dat trekt zichzelf toch weer recht bij de jaarlijkse aangifte, die kijkt naar het totaal inkomen.. ?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
@ppassie
Gevoelsmatig zou ik kiezen voor een hoger vast salaris aangezien op basis hiervan de meeste zaken gebaseerd worden (op je loonstrookje wordt die bedrag ook apart benoemd, jaarloon).
Zou dan wel eisen dat met hetzelfde bedrag ook je schaal verhoogd wordt.
Dus loon einde schaal (zonder 13e maand) = loon einde schaal + 13e maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij je salaris in heeft als voordelen:
- meer pensioen sparen
- meer vakantiegeld? (al weet ik die niet zeker, aangezien je over overuren ook vakantiegeld krijgt)
- hogere grondslag WW
- makkelijker mee te nemen voor hypotheek

13e maand:
- je kan je geld niet per ongeluk vroeger uitgeven dan maand 12
- mogelijk CAO salarisschalen iets ruimer

(uitgaande dat je een echte 13e maand bedoeld, en niet een 4 weken salaris)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2023 09:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Sowieso bij salaris laten toevoegen, dan heb je er veel meer voordeel van, enige uitzondering is als het je boven de salarisschaal laat uitkomen en je vervolgens geen verhogingen zou ontvangen totdat je weer in de schaal past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:31
Dat maakt inderdaad niet uit, de definitieve belasting wordt bepaald door je gehele inkomsten. Die 13e maand wordt in eerste instantie zwaarder belast om te voorkomen dat je achteraf terug moet betalen aan de belasting. Dat verschil krijg je bij de definitieve aanslag dus gewoon terug.
Hiervoor moet je bekijken hoe de salarisschalen ingedeeld zijn, want dit lijkt me uiteindelijk de belangrijkste reden voor je keuze. Als de salarisschalen nl. zijn vastgelegd, en voor beide opties precies hetzelfde zijn, zou ik kiezen voor die 13e maand behouden. Je groeit ten slotte naar het eind van de schaal toe en als dat in beide gevallen hetzelfde is krijg je bovenop dat einde van je schaal nog die 13e maand en verdien je dus effectief 8% meer.

Je hebt dan alleen tussendoor wat minder vast salaris en dus minder pensioen/WW-opbouw maar dat bouw je aan het einde juist weer extra op.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het hangt er heel erg vanaf hoe die 13e maand wordt uitgekeerd.
Het is dus vooral zaak om te kijken wat het doet met je pensioen, potentieel ww, salarisschalen etc..

Voor de belasting maakt het niet uit: je betaalt elke maand een voorschot en je uiteindelijke belasting wordt over je volledige inkomsten geheven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:18:
- meer pensioen sparen
- meer vakantiegeld? (al weet ik die niet zeker, aangezien je over overuren ook vakantiegeld krijgt)
- hogere grondslag WW
- makkelijker mee te nemen voor hypotheek
Niet helemaal, de 13de maand kan gewoon onder het pensioengevend salaris vallen, zo ook voor vakantiegeld, WW, en als een 13de maand vast is kan je het ook zonder problemen meenemen in je LTI berekening voor een hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Napo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Niet helemaal, de 13de maand kan gewoon onder het pensioengevend salaris vallen, zo ook voor vakantiegeld, WW, en als een 13de maand vast is kan je het ook zonder problemen meenemen in je LTI berekening voor een hypotheek.
Het 'kan' idd.

Hangt allemaal weer af van hoe HR het op je overzicht zet etc.
Als die daar niet als 'onvoorwaardelijk' salaris staat, maar als soortvan bonus dan kan je hem weer niet mee nemen.
Maar zowel, dan wel idd.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21

Aganim

I have a cunning plan..

DonJunior schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Maar dat trekt zichzelf toch weer recht bij de jaarlijkse aangifte, die kijkt naar het totaal inkomen.. ?
Dat klopt, maar voordat je dat geld terug hebt gekregen ben je wel zo een half jaar verder, de rente of het rendement dat je er in de tussentijd mee had kunnen behalen gaat de zak van de belastingdienst in. Dat zal voor de meeste mensen niet om wereldschokkende bedragen gaan, maar wel iets wat in de overweging meegenomen kan worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 06-10-2023 15:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28
DonJunior schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:49:
Belastingtechnisch maakt het volgens mij inderdaad niets uit. Die kijkt aan het eind van het jaar gewoon naar het totaal inkomen waarover je belasting betaald.
Bij het maandelijks uitbetalen moet je alleen zelf de discipline hebben om maandelijks een bedrag voor de vakantie apart te houden (als je dat wenst)
Anders spaart de baas het voor je.
Toevallig hadden wij recent hier eenzelfde gesprek op kantoor.

Voor de baas is maandelijks uitbetalen fijner (qua boekhouding) voor personeel verschilt het per persoon.
Het gaat hier niet om het vakantiegeld te laten spreiden/maandelijks uitbetalen.
Maar om de 13de maand (aka een vaste bonus).

Bij mijn huidige werkgever hebben wij geen vaste 13de maand, maar afhankelijk van de cijfers.

Je hebt gelijk als het ging om het vakantiegeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 06-10-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou altijd voor meer salaris gaan. Dit bedrag wordt gebruikt voor de berekening van andere potjes én staat altijd sterker bij een toekomstige sollicitatie / onderhandeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:40:
Ik zou altijd voor meer salaris gaan. Dit bedrag wordt gebruikt voor de berekening van andere potjes én staat altijd sterker bij een toekomstige sollicitatie / onderhandeling.
Ook hier kan je niet zo stellig zijn, het is afhankelijk van op wat die andere potjes opgebouw worden.

Mijn huidige situatie zit er geen verschil tussen inkomen uit de maandelijkse vergoeding en de 13de maand.

Voor toekomstige solicitaties is het overigens net zo irrelevant, daar moet je niet willen focussen op het huidige inkomen maar de gewenste compensatie voor die rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Rmg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Klopt

[...]

Dat is inderdaad iets om uit te zoeken bij hr/administratie.

Meestal bouw je ook geen pensioen en vakantiegeld over een 13e maand op.
<knip> Onvriendelijk, geen inhoud. Svp niet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 06-10-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:18:
- meer pensioen sparen
- hogere grondslag WW
- makkelijker mee te nemen voor hypotheek (mogelijk afhankelijk van hoe WG het op je overzicht zet)

13e maand:
- je kan je geld niet per ongeluk vroeger uitgeven dan maand 12
- mogelijk CAO salarisschalen iets ruimer

(uitgaande dat je een echte 13e maand bedoeld, en niet een 4 weken salaris)
Vakantiegeld en pensioen krijg je dus idd niet over je 13e maand, maar wordt wel meegenomen voor een transitie vergoeding blijkbaar:
Een werknemer krijgt geen vakantiegeld of pensioen betaald over een dertiende maand. Er wordt uiteraard wel belasting over betaald.
https://www.arbeidsrechte...recht-op-dertiende-maand/

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2023 10:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Paprika schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:40:
13e maand is gewoon vast salaris. Weer een fabel die hier als feit wordt verkondigd. 13e maand is niet op basis van bedrijfs-of persoonlijkresultaat en met dienverstande gewoon vast salaris net als de eerst 5 euro van je loonstrook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

13e maand is gewoon vast salaris. Weer een fabel die hier als feit wordt verkondigt. 13e maand is niet op basis van bedrijfs-of persoonlijkresultaat en met dienverstande gewoon vast salaris net als de eerst 5 euro van je loonstrook.
Uiteraard maakt het niet uit voor een hypotheek, voor je totale bedrag op jaarbasis of eenzelfde berekening. Is het relevant voor potjes die gebaseerd zijn op je inkomen? Dat ligt maar net aan de werkgever. Het merendeel laat het niet meetellen voor je pensioen. Dat is geen fabeltje, maar ik ben blij dat jij het als fabeltje verkondigt. ;) Alleen de TS kan weten wat bij deze organisatie als pensioengevend salaris wordt gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 06-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
Paprika schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Uiteraard maakt het niet uit voor een hypotheek, voor je totale bedrag op jaarbasis of eenzelfde berekening. Is het relevant voor potjes die gebaseerd zijn op je inkomen? Dat ligt maar net aan de werkgever. Het merendeel laat het niet meetellen voor je pensioen. Dat is geen fabeltje, maar ik ben blij dat jij het als fabeltje verkondigt. ;) Alleen de TS kan weten wat bij deze organisatie als pensioengevend salaris wordt gezien.
Je noemt 2 loze begrippen:
- 'berekening van potjes'. (welke dan precies?)
- 'Staat beter bij solliciteren' --> Hoe kom je hier in hemelsnaam bij. Of ben jij iemand die z'n huidige loonstrook indient bij sollicitatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zover ik weet valt een 13e maand onder Bijzondere Beloningen, net als andere eindejaarsuitkeringen en vakantie geld. Daar betaal je wel degelijk meer belasting over, omdat loonheffingskorting niet minder wordt toegepast. Er wordt een verrekeningspercentage opgeteld bij het standaard percentage inkomstenbelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vveAGWY1dhZ--4B7imM-jAXzuyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NVZ27YB4EAz5Nc9shqS2Hb1M.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door zacht op 06-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
t14wo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Je noemt 2 loze begrippen:
- 'berekening van potjes'. (welke dan precies?)
- 'Staat beter bij solliciteren' --> Hoe kom je hier in hemelsnaam bij. Of ben jij iemand die z'n huidige loonstrook indient bij sollicitatie?
Ik heb je al een voorbeeld van de eerste gegeven. Een ander voorbeeld dan maar, sommige bedrijven wordt overwerk of een toeslag voor werken op onregelmatige uren berekend over het basissalaris en wordt de 13e maand hierbij buiten beschouwing gelaten. Eveneens iets dat alleen TS kan opzoeken.

Verder mag je mag het prima op mij projecteren hoor, maar ik denk niet dat mijn salaris of hoe ik mijn gesprekken en onderhandeling voer relevant is voor dit draadje, maar je zou hier kunnen zoeken evt: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14).

Net als dat er mensen zijn die liever hun vakantiegeld, dertiende maand en andere potjes als een soort "spaarpotje" zien, zijn er ook mensen die minder goed zijn in zichzelf naar waarde inschatten. Voor eenieder op Tweakers die goed is in zo'n gesprek, zichzelf inschatten naar waarde en standvastig zo'n gesprek in gaan, zijn er ook genoeg die dat niet hebben. Persoonlijke financiën, studie en loopbaan heeft zat goede voorbeelden over dit onderwerp.

Laten we hem dan anders verwoorden. Als je kunt kiezen tussen je geld aan het eind van het jaar krijgen, of maandelijks uitbetaald: eerder op de rekening betekent eveneens dat je het eerder kunt spenderen, sparen of beleggen. Tenzij er sprake is van negatieve inflatie, is het geld meer waard op het moment van uitbetalen bij een maandelijkse vergoeding, dan opgespaard naar een vaste maand in het jaar.

Nu weer terug naar de TS z'n vraag denk ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 06-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Wat klopt dan niet? Inkomen is inkomen, je betaalt (uiteindelijk) niet extra belasting over een 13e maand dat word bij inkomstenbelasting recht getrokken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 06-10-2023 12:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
zacht schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
Zover ik weet valt een 13e maand onder Bijzondere Beloningen, net als andere eindejaarsuitkeringen en vakantie geld. Daar betaal je wel degelijk meer belasting over, omdat loonheffingskorting niet wordt toegepast. Er wordt een verrekeningspercentage opgeteld bij het standaard percentage inkomstenbelasting.

[Afbeelding]
Je betaalt (mogelijk, dit is afhankelijk van de specifieke situatie) inderdaad een hoger percentage tijdens de maand van de uitkering. Echter wordt dit met de jaarlijkse belastingaangifte gelijk getrokken omdat hier gekeken wordt naar je totale inkomen van het afgelopen jaar. Hier wordt dan het correcte bedrag dat aan inkomstenbelasting betaald had moeten worden berekend. Netto maakt het dus niet uit of het belast wordt als een bijzondere beloning of als 'regulier inkomen'. Dit is echt een hardnekkig fabeltje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
Rmg schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Wat klopt dan niet? Inkomen is inkomen, je betaalt (uiteindelijk) niet extra belasting over een 13e maand dat word bij inkomstenbelasting recht getrokken.
Hij stelt 2 dingen in hetgeen je antwoordt. Gelukkig is de ‘klopt’ voor het juiste. :)
Inderdaad: IEDERE euro in box 1 wordt allemaal op 1 hoop geveegd. Het maakt NIETS uit hoe je dat geld verdient: overuren, basissalaris, bonus, 13e maand, uitbetaalde vakantiedagen.

Het is ongelofelijk hoe hardnekkig dat fabeltje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
RamonK schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Je betaalt (mogelijk, dit is afhankelijk van de specifieke situatie) inderdaad een hoger percentage tijdens de maand van de uitkering. Echter wordt dit met de jaarlijkse belastingaangifte gelijk getrokken omdat hier gekeken wordt naar je totale inkomen van het afgelopen jaar. Hier wordt dan het correcte bedrag dat aan inkomstenbelasting betaald had moeten worden berekend. Netto maakt het dus niet uit of het belast wordt als een bijzondere beloning of als 'regulier inkomen'. Dit is echt een hardnekkig fabeltje.
Dat laatste is inderdaad het punt waar het bij TS om draait, het maakt niet uit. Wat ik aan wilde geven is dat er bij een stijging van inkomen iets verandert, je heffingskortingen zijn inkomensafhankelijk. Daarom hou je netto relatief vaak minder over bij elke vorm van loonsverhoging, of dat nu een dertiende maand is of elke maand extra geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Ryur schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Het gaat hier niet om het vakantiegeld te laten spreiden/maandelijks uitbetalen.
Maar om de 13de maand (aka een vaste bonus).

Bij mijn huidige werkgever hebben wij geen vaste 13de maand, maar afhankelijk van de cijfers.

Je hebt gelijk als het ging om het vakantiegeld.
Excuses. Je hebt helemaal gelijk. :o

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Ik heb het zo niet terug kunnen vinden. Maar als je een 13e maand hebt en je gaat uit dienst per 1 november. Krijg je dan de 13e maand na rato uitbetaald? Of heb je dan gewoon pech? Want dan zou ik kiezen als vast salaris.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
De bijzondere beloningstabel is een administratief hulpmiddel waarmee het ingewikkelde belastingstelsel werkbaar wordt gemaakt voor de mensen werkzaam in de salarisadministratie. Hardnekkig misverstand dat hierdoor ontstaat (ironisch gezien vaak bij mensen die er dagelijks mee werken) is dat er meer belasting wordt betaald over vakantiegeld of andere eenmalige loonuitkeringen.
Het is ook niet zo dat je bij eenmalige uitkeringen meer belasting betaald en dat bij je aangifte terugkrijgt, er wordt meestal (uitzonderingen daar gelaten) precies genoeg loonheffing ingehouden. Het is simpelweg een gevolg van het progressieve belastingstelsel icm dat er bij het bepalen van de hoogte van je loonheffing geen rekening wordt gehouden met deze beloningen.
Als de beloning er dan komt moet er gecompenseerd worden omdat je de rest van het jaar eigenlijk te weinig belasting (via de loonheffing) hebt betaald. Bij een maandelijkse uitkering ligt je loonheffingspercentage gewoon een fractie hoger.

Ontopic; Rationeel zou je voor een hoger salaris moeten gaan vanwege rentevoordeel; hoe eerder je het geld hebt, hoe meer voordeel je er van kunt behalen.

Het salarisschaal verhaal zul je na moeten vragen. Argument voor een 13de maand dat ik nog niet gelezen heb is wellicht dat het wellicht een voordeel kan zijn in toekomstige salarisonderhandelingen omdat het voor je werkgever ogenschijnlijk over lagere bedragen gaat (er wordt toch meestal onderhandeld op maandsalaris niveau, niet op jaarsalaris niveau). Als je ooit naar een andere werkgever gaat zonder 13de maand moet je dan wel opletten dat je niet in dezelfde val trapt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 06-10-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
nvm..

[ Voor 99% gewijzigd door zacht op 06-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
Ik vond het altijd lekker die extra 13e maand in december... Als het onderdeel is van je maandelijkse salaris verdwijnt het in je maandelijkse uitgaven, terwijl die de 13e maand echt een extra is.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:10
M@cer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:
Ik vond het altijd lekker die extra 13e maand in december... Als het onderdeel is van je maandelijkse salaris verdwijnt het in je maandelijkse uitgaven, terwijl die de 13e maand echt een extra is.
Ik vind het zelf ook wel lekker zo'n 13e maand. Is eigenlijk gewoon een spaarpotje in beheer van je werkgever, oftewel uitgesteld loon. Net als vakantiegeld.
Maar het is niet altijd een populaire mening (13e maand verliezen boven direct loon), want dan krijg je het verwijt dat je zelf niet kan sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:19
Theo74 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:56:
Met dien verschil dat deze 13de periode geen 13de maand is, maar simpelweg vanwege het feit dat 52 weken gedeeld door 4 weken 13 perioden zijn.

Een 13de maand is daarmee wezenlijk anders dan een 13de periode conform een vierweken salaris.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:17
Gertjuhjan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:53:
Ik heb het zo niet terug kunnen vinden. Maar als je een 13e maand hebt en je gaat uit dienst per 1 november. Krijg je dan de 13e maand na rato uitbetaald? Of heb je dan gewoon pech? Want dan zou ik kiezen als vast salaris.
Afhankelijk van wat erover afgesproken is, lijkt me zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atilim
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 10:13
Er is letterlijk geen nadeel om je 13e maand op te geven en je maandsalaris naar ratio te verhogen. Echter, er zijn wel nadelen om je 13e maand te behouden.

Kans is groot dat je als je tussentijds van baan wissel dat je geen 13e maand ontvangt (ook niet naar ratio).
Kans is ook groot dat je over je 13e maand geen vakantiegeld of iets dergelijks opbouw, dit kun je zelf makkelijk uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Atilim schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:04:
Kans is groot dat je als je tussentijds van baan wissel dat je geen 13e maand ontvangt (ook niet naar ratio).
Kans is ook groot dat je over je 13e maand geen vakantiegeld of iets dergelijks opbouw, dit kun je zelf makkelijk uitrekenen.
Tot nu toe bij alle bedrijven die ik heb gezien bouw je naar ratio per maand op en wordt dat op twee vaste momenten ( pre-zomer vakantiegeld en pre-feestdagen 13de maand ) uitbetaalt. Waarop je basseert dat die kans groot is ben ik dan wel benieuwd naar.

Uiteindelijk is de kern dat je goed moet kijken hoe je compensatiepackage is opgebouwt, dat is ongeacht of het specifiek een 13de maand is maar ook met andere voorwaardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atilim
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 10:13
Napo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Tot nu toe bij alle bedrijven die ik heb gezien bouw je naar ratio per maand op en wordt dat op twee vaste momenten ( pre-zomer vakantiegeld en pre-feestdagen 13de maand ) uitbetaalt. Waarop je basseert dat die kans groot is ben ik dan wel benieuwd naar.

Uiteindelijk is de kern dat je goed moet kijken hoe je compensatiepackage is opgebouwt, dat is ongeacht of het specifiek een 13de maand is maar ook met andere voorwaardes.
Ja, bouwt meestal per ratio op, maar het is niet altijd zeker dat je ook uitbetaald krijgt wanneer je tussentijds van baan wisselt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheezborger schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Ik vind het zelf ook wel lekker zo'n 13e maand. Is eigenlijk gewoon een spaarpotje in beheer van je werkgever, oftewel uitgesteld loon. Net als vakantiegeld.
Maar het is niet altijd een populaire mening (13e maand verliezen boven direct loon), want dan krijg je het verwijt dat je zelf niet kan sparen.
Het is namelijk ook geen echte spaarpot. Al het rendement verdwijnt naar de werkgever toe en komt jou niet ten goede. Als je het elke maand in je handen krijgt kan je het zelf (automatisch) sparen en er rendement op pakken. Er is letterlijk geen enkel voordeel aan je werkgever het geld vast laten houden behalve wanneer je zelf geen discipline hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:11
Tsurany schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
behalve wanneer je zelf geen discipline hebt.
Laat je nou hier ongeveer half Nederland mee beschrijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De beslisboom is simpel:

1. Is de voorgestelde 13e maand vast (d.w.z. onvoorwaardelijk) én pensioen(e.a.)-gevend salaris? Ja, ga door met vraag 2; nee, ga naar B.
2. Heb je moeite met sparen en wil je liever dat je werkgever het voor je oppot (en er in de tussentijd de vruchten van plukt)? Ja, ga naar A; nee, ga naar B.

A. Als 13e maand houden.
B. Bij je salaris op laten tellen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
redfoxert schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:48:
Hoger bruto salaris kan meer pensioen opleveren en een hogere WW in geval van niet verwijtbaar ontslag.

13e maand weet ik niet zeker of dat meetelt voor de WW. Voor het pensioen in ieder geval niet.
Voor het pensioen is dat meestal niet. Hangt van de arbeidsvoorwaarden en/of CAO af, want het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-06 08:35
Een extra optie waar je rekening mee moet houden is dat het omzetten van je eindejaarsuitkering een eenmalige ophoging van je salaris is, terwijl als je de 13e maand blijft behouden deze jaarlijks mee groeit met je salaris (en dus meer oplevert). Voorbeeld:

EJU als salaris
1. Je verdient nu 3000 bruto pm en je eindejaarsuitkering laat je voortaan als salarisverhoging uitbetalen, dan heb je een eenmalig verhoging van 250 euro. Je nieuwe salaris is dus 3250 euro.
2. Er van uit gaande dat je salaris elk jaar met 150 euro groeit is je bruto maandsalaris over 5 jaar 4000 euro (3250 + 750). Je jaarsalaris is nu 48.000 zonder vakantiegeld.

EJU als eindejaarsuitkering
1. Je verdient hetzelfde salaris en maakt dezelfde stappen in salarisgroei. Na 5 jaar is je bruto maandsalaris 3750
2. Je jaarsalaris is nu 48750 euro excl vakantiegeld maar incl je 13e maand.

Kortom, je eindejaarsuitkering is zojuist bruto 750 euro meer waard geworden.

De bedragen zijn op jaarbasis verwaarloosbaar, maar je begrijpt de rekensom. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
M@cer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:
Dat ligt helemaal aan jezelf... als je financieel verstandig bent dan verdwijnt het niet in je maandelijkse uitgaven maar in je maandelijkse spaarpot of investeringspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Dat is eigenlijk een beetje een kulargument. Qua harde euro's kan je beter nu aan het maximum van je schaal zitten dan pas over een aantal jaren. Het is slechts het psychologische effect dat het lijkt of je stilstaat als je geen jaarlijkse verhoging krijgt (en het maximumsalaris in een schaal wordt ook geindexeerd bij hogere CAO-lonen).
Pagina: 1