Beton breedplaatvloer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-05 19:29
Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met een huis waar een betonplaatvloer ligt in de keuken, gang en toilet. De rest van vloer in de woon en eetkamer beneden is van hout. Ik ben van plan deze volledig te verwijderen om schuimbeton met vloerverwarming te storten. Alleen moet dan wel de betonplaatvloer eruit. Het gaat om een jaren 60 huis.

Zijn er mensen die deze klus al eens geklaard hebben? Het lijkt mij namelijk best een vervelend werk, maar het moet wel gebeuren, dus heb het liefst zoveel mogelijk tips om het te versnellen.

Beste antwoord (via PCGAMER00 op 22-10-2023 23:21)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

BBB = beton blok bouwsysteem, lijkt dus niets constructiefs aan. Lekker hakken terwijl je 2 mannetjes heen en weer laat lopen om e.e.a. in de container te scheppen. Ga niet lopen klooien met aanhangers etc, is de tijd allemaal niet waard. containermaat.nl heeft vaak mooie prijzen, maar shop even rond.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan je er mer en mini graver bij komen?

Afbeeldingslocatie: https://www.123machineverhuur.nl/wp-content/uploads/2019/06/Breekhamer2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
twain4me schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:56:
kan je er mer en mini graver bij komen?

[Afbeelding]
Denk dat dat niet gaat, zit binnen in het huis zonder open slaande deuren of pui. Gewoon een simpele ?90cm? Brede deur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Google 'smalste minigraver':

https://www.martinic-verh...edte-70cm-gewicht-800-kg/

70 cm breed. Ik zeg doen!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PCGAMER00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Denk dat dat niet gaat, zit binnen in het huis zonder open slaande deuren of pui. Gewoon een simpele ?90cm? Brede deur
Daar past zo'n machientje gewoon doorheen, die zijn juist voor dat soort werkzaamheden vaak maar 80Cm. breed én kunnen de 'tracks' tot op die breedte terug trekken :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Klinkt op zich als een goed idee, wat voor “opzetstuk” (weet de naam niet precies) zal ik gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PCGAMER00 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:40:
Klinkt op zich als een goed idee, wat voor “opzetstuk” (weet de naam niet precies) zal ik gebruiken?
Pneumatische Hamer .... Maar hoeveel vierkante meter wil je gaan verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Will_M schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

Pneumatische Hamer .... Maar hoeveel vierkante meter wil je gaan verwijderen?
Het gaat om zon 10-13m2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daarvoor ga je toch niet de moeite nemen om er zo'n machientje voor te laten komen? Maak jezelf een paar uur 'Goed Kwaad' met een paar vrienden én een Hilti of Kango (breekhamer).... en klaar is PCGAMER00 :o

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 18-10-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kost je wel weer een krat pils... en je moet wel weer een dikke breekhamer hebben (of ook weer huren ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
De muren staan niet op de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rukapul schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:11:
De muren staan niet op de vloer?
We mogen hier toch wel hopen denken dat 'ie z'n fundering op voorhand onderzocht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Will_M schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

We mogen hier toch wel hopen denken dat 'ie z'n fundering op voorhand onderzocht heeft?
Waarom zou er een betonplaat liggen ipv hout net als andere ruimte aangegeven ?

@PCGAMER00 dikke pneumatische hamer huren, als de vloer er überhaupt uit mag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hackus schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Waarom zou er een betonplaat liggen ipv hout net als andere ruimte aangegeven ?

@PCGAMER00 dikke pneumatische hamer huren, als de vloer er überhaupt uit mag
Hij wil een 10 á 13 vierkante meter betonplaat weg 'hameren', toch? Óf mag een Topic-Titel van een post tegenwoordig gewoon @ Random aangemaakt worden en had er net zo goed iets als 'M'n nieuwe PS5 is er' boven deze post kunnen staan? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 22:20
Als de muren erop rusten zou ik een diamantzaag huren en langs de muren zagen, Kango erbij en lekker rossen.

(Om eerlijk te zijn, zou dit mij echt veel te veel werk zijn, radiator aan de muur en laminaat over het beton :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Crisis kerel met een beetje breekhamer ros je er op een zaterdag 20m2 in je eentje uit.
Als je knap chagrijnig bent tenminste.

Als je zeker weet dat er geen muren OP staan gewoon los gaan met een paar maten en dan is het in een poep en een scheet weg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Bedankt voor de vele reacties, ik ben tussen het behang afhalen dit topic aan het lezen. Ik heb gisteren even in de “kruipruimte” onder de vloer gekrken(de houten dan). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqDznL_C6KJaiqx7ciQ6gx016yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYaq6xqTjaN8dRFcQc363s0y.jpg?f=fotoalbum_large
Je kijkt hier ri de keuken, de grijze bakstenen zijn de muur tussen de woon en eetkamer en de keuken, ga er dus niet vanuit dat deze op de vloer staan. Al had ik dat aan de bouwtekening al gezien. Bedankt voor alle tips, aan mijn gebruikersnaam kunnen jullie wellicht zien dat ik nog niet heel oud ben. Heb dit huis gekocht als eerste huis om het volledig aan te pakken. Echter heb ik vanwege mijn leeftijd nog maar weinig ervaring met grotere klussen, ik ben daarom dankbaar voor al jullie tips. Zal ws niet de laatste keer zijn dat ik mijn door dit forum laat adviseren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:57
Heb je al onderzocht hoe dik de betonnen vloer daar ter plaatse is. Als daar namelijk ook kruipruimte onder zit dan is een breedplaatvloer / massieve betonnen vloer zeer ongebruikelijk.

Het zou mij niks verbazen dat het broodjesvloer met daar boven een betonnen vloertje op een houten balklaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
1107972 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:34:
Heb je al onderzocht hoe dik de betonnen vloer daar ter plaatse is. Als daar namelijk ook kruipruimte onder zit dan is een breedplaatvloer / massieve betonnen vloer zeer ongebruikelijk.

Het zou mij niks verbazen dat het broodjesvloer met daar boven een betonnen vloertje op een houten balklaag is.
Ik kan niet echt makkelijk onder de betonnen vloer komen, op de houten vloer zitten verschillende “kijkgaten” maar die zijn op het beton afwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boor eerst eens een gat voor de diepte/ dikte

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Maak even wat foto's van de tekening waar jij uit opmaakt dat het allemaal wel kan. Die betonvloer moet namelijk ergens op liggen als het breedplaat is, dus er zal dan ook wel wat op staan. Of bedoel je dat het een op zand gestorte vloer is (wat me aannemelijker lijkt), dan kan deze inderdaad tussen de wanden gestort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
EU_RAZER schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:38:
Maak even wat foto's van de tekening waar jij uit opmaakt dat het allemaal wel kan. Die betonvloer moet namelijk ergens op liggen als het breedplaat is, dus er zal dan ook wel wat op staan. Of bedoel je dat het een op zand gestorte vloer is (wat me aannemelijker lijkt), dan kan deze inderdaad tussen de wanden gestort zijn.
Dit is de tekening van de begane grond, verdieping 1 en de balkenconstructie onder de begane grond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6gBZJi35n1RNGSGHNdAhDtGlFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7ePabhgV7zVZcS1bplESInU.png?f=fotoalbum_large

Schrik niet, de tekening is uit 1959, dus er zijn wat constructieve wijzigingen doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Er staat in de tekening B.B.B elementen. Kon daar op internet niet zo snel wat over vinden. ChatGPT vertelde me dat het daar om een beton breedplaat zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
Breedplaatvloeren op de begane grond is niet gebruikelijk (tenzij je een kelder hebt).

Zal wel een andere soort systeem vloer zijn of op zand gestort.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Erwin_83 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:58:
Breedplaatvloeren op de begane grond is niet gebruikelijk (tenzij je een kelder hebt).

Zal wel een andere soort systeem vloer zijn of op zand gestort.
Er zit een soort mini kelder in. Meer een soort 2 traptredes naar beneden en daar 2 vierkante meter opbergruimte. Deze ligt wel echt onder de vloer. Ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rViB8PxIWjivVWKUxVw0hULk_9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BryO6IiiQlwYRrmB5vMBBvo4.jpg?f=fotoalbum_large

Je kijkt hier links naar de gang, recht vooruit is de wc.

[ Voor 3% gewijzigd door PCGAMER00 op 19-10-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb het sterke vermoeden dat het om een betonstampvloer gaat. Erg gebruikelijk in de jaren '50-'70, ook in combinatie met zwevende houten vloeren.

Zelf heb ik circa 80m2 betonstampvloer verwijderd. Dat ging heel gemakkelijk met een breekhamer zoals deze:
https://www.hornbach.nl/p...khamer-pa-1700w/10367379/

Het is een zwaar apparaat, maar met 50 joules slagkracht klop je door de dikste beton als boter. Hou er wel rekening mee dat je héél veel afval gaat krijgen. Met een 6m3 puincontainer ga je het niet redden waarschijnlijk.

Opnieuw opbouwen met schuimbeton kan, ik heb voor een andere route gekozen. Alles tot aan het zand weggehaald, afgegraven en opnieuw opgebouwd. Nieuwe ondervloer van beton, daarboven isolatieplaten met daarop de vloerverwarmingsbuizen en tot slot een cementdekvloer. Voordeel ten opzichte van een schuimbetonvloer is dat je de warmte opsluit in uitsluitend de dekvloer. Die werkt dan weer als een mooie warmtebuffer naar de ruimte.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01
Bij ons lag stampbeton op zand als vloer in de keuken, gang en toilet. De woonkamer was hout op balken, de garage waren betontegels. Ons huis is van '65

Wij hebben alles eruit gehaald, zand van garage/keuken/gang/toilet naar de woonkamer, isolatie, betonvloer, vloerverwarming, zandcement dekvloer.

Het stampbeton was er zo uit met een kango / breekhamer. Het grootste stuk zou zelfs met een boorhamer van de Lidl nog wel lukken (we hadden 3 mensen en maar 1 kango; eentje was steeds met kruiwagen naar de container aan het lopen), maar dan ben je uiteraard wel wat langer bezig :) En sommige stukken waren een stuk steviger (met name waar later dingen waren aangepast, zoals muurtjes eruit, deuren verplaatst, dat soort dingen, daar lag steviger beton).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Het gaat bij mij, aan de bouwtekening te zien om ca, 13-15 vierkante meter. Durf dat denk met een aanhanger en een paar ritjes wel af te voeren. Of het ideaal is geen idee. In principe heeft de verbouwing niet heel veel haast. Heb er een 1.5 jaar voor uit getrokken. Dus als ik 2-3 weekenden met die vloer bezig ben is dat ook geen ramp. Ik zal de houten vloer er ook uit moeten zagen/breken. Verwacht wel dat dit een stuk makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Maak eerst een proefgat vlak bij de muur
Als je er niet onder kan kijken moet je een gat maken om te kunnen kijken
Want aanbouw binnenmuur kan heel goed gewoon op de breedplaat gemetseld zijn
In mijn oude huis stond de binnenmuur zelfs of de houten zoldervloer gemetseld!
Er worden rare dingen gedaan hoor
Gat maken en kijken (voordat perongeluk de hele aanbouw op je knar valt )
Met een diamantzaag , of laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Luzeklap schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:19:
Maak eerst een proefgat vlak bij de muur
Als je er niet onder kan kijken moet je een gat maken om te kunnen kijken
Want aanbouw binnenmuur kan heel goed gewoon op de breedplaat gemetseld zijn
In mijn oude huis stond de binnenmuur zelfs of de houten zoldervloer gemetseld!
Er worden rare dingen gedaan hoor
Gat maken en kijken (voordat perongeluk de hele aanbouw op je knar valt )
Met een diamantzaag , of laten doen
Zie foto van kruipruimte, daar zie je dat de muur gewoon op de fundering, tenminste zo komt het over voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

PCGAMER00 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:13:
Het gaat bij mij, aan de bouwtekening te zien om ca, 13-15 vierkante meter. Durf dat denk met een aanhanger en een paar ritjes wel af te voeren
Daar verkijk je je gruwelijk op denk ik.

15 vierkante meter beton met 10cm dikte is goed voor circa 3600 kg beton. Als het 15cm dik is zit je al op ruim 5400 kg. Een standaard ongeremde aanhanger mag totaal (aanhanger + lading) 750 kg wegen. Laat de aanhanger 250 kg wegen, dan hou je 500 kg gewicht per lading over. Dat zijn dus minimaal 7 tot 10 ritjes naar de stort. Voor die hoeveelheid werk en het tarief van de milieustraat kun je beter een grote schoon-puincontainer laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
PCGAMER00 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Zie foto van kruipruimte, daar zie je dat de muur gewoon op de fundering, tenminste zo komt het over voor mij.
Lijkt me geen dragende muur, meer een tussenmuurtje voor de stabiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Luzeklap schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Lijkt me geen dragende muur, meer een tussenmuurtje voor de stabiliteit
In principe moet die muur er wel uit (muur tussen de keuken en de woon/eetkamer). Moet nog even kijken hoe ik al die klussen handig kan combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

De muur linksonder in de hoek van de keuken tot de achtergevel is wel degelijk een draagmuur. Die kun je er niet zo maar uithalen. De horizontale muur van de eetkamer ziet er niet uit als een draagmuur.

Ga sowieso niet te snel en onvoorzichtig breken. Het is levensgevaarlijk om een draagmuur zonder correct gebruik van stempels te verwijderen. En het plaatsen van de juiste ondersteuningsbalken is iets wat je zelf eigenlijk niet kan doen, inclusief de juiste draaglastberekeningen. Tot slot heb je vrijwel altijd een vergunning nodig, want een draagmuur is een zogenaamde constructieve wijziging aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
DexterDee schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:43:
De muur linksonder in de hoek van de keuken tot de achtergevel is wel degelijk een draagmuur. Die kun je er niet zo maar uithalen. De horizontale muur van de eetkamer ziet er niet uit als een draagmuur.

Ga sowieso niet te snel en onvoorzichtig breken. Het is levensgevaarlijk om een draagmuur zonder correct gebruik van stempels te verwijderen. En het plaatsen van de juiste ondersteuningsbalken is iets wat je zelf eigenlijk niet kan doen, inclusief de juiste draaglastberekeningen. Tot slot heb je vrijwel altijd een vergunning nodig, want een draagmuur is een zogenaamde constructieve wijziging aan de woning.
Klopt, ik had na wat googlen en rondvragen ook zoiets begrepen. Moet daar wel even iemand voor inhuren want zulke klussen wil ik zelf niet eens doen. Klinkt als teveel risico. Echter kloppen de bouwtekening niet helemaal, er heeft nooit/er zit geen knik meer in die muur. Hij is helemaal recht. Loopt helemaal door tot op de vliering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
Wat ik uit de tekening haal is dat het losse elementen zijn die met een betonnen afdekvloertje zijn samengesteld. Vloertje eruit en met een beetje geluk kun je dan de elementen er zo uit halen. Dus bij de Lidl een sloophamer halen of er eentje huren en gewoon eens kijken wat je tegenkomt. Wie weet valt het enorm mee.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
De plattegrond geeft inderdaad ook een sparing aan in de vloer, dus dat zal de trap naar de kelder zijn.
BBB elementen lijken me iets van een gebakken holle elementen systeem, maar ik vind er inderdaad niet veel over. Mijn idee is iets als een NeHoBo vloer.

De stippellijntjes op de vloertekening lijkt me dat de vloer op de fundering ligt (wat logisch is) en dan tussen de wanden, dus dan zou je zeggen dat de vloer er tussenuit kan en je die kunt vervangen.

Puntje van aandacht. Als je alles eruit haalt en dit met schuimbeton opvult, kan je nooit meer bij je leidingen in je kruipruimte. Dus als je ooit iets wil aanpassen, de indeling van je keuken bijvoorbeeld kan je je leidingen niet aanpassen. Ik zou kiezen voor een broodjesvloer, waardoor je je kruipruimte behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
[b]geldersscheepje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:20:[/b Dus bij de Lidl een sloophamer halen of er eentje huren en gewoon eens kijken wat je tegenkomt. Wie weet valt het enorm mee.
Lidl? Heb ik ook gehad
Troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Wellicht helpt het om het beton in te slijpen. Met een beetje geluk is het er beter uit te krijgen en krijg je een wat betere breuklijn rond de rand.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

BBB = beton blok bouwsysteem, lijkt dus niets constructiefs aan. Lekker hakken terwijl je 2 mannetjes heen en weer laat lopen om e.e.a. in de container te scheppen. Ga niet lopen klooien met aanhangers etc, is de tijd allemaal niet waard. containermaat.nl heeft vaak mooie prijzen, maar shop even rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 09:32
DexterDee schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:03:
[..]
Zelf heb ik circa 80m2 betonstampvloer verwijderd. Dat ging heel gemakkelijk met een breekhamer zoals deze:
https://www.hornbach.nl/p...khamer-pa-1700w/10367379/
[..]
Daarmee kwam ik bij 25m2 er niet door heen. Dat werd dus een enorm compressor (aanhanger versie) met een 30kg wegende breekhamer. Zwaar werk maar binnen een paar uur heb je alles tot puin en kan je een container gaan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:57
Firestorm schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:38:
Klinkt logisch. Wist niet dat ze van dat systeem ook vloeren maken.

Is het misschien niet iets van een MuWi vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
bazzzzzz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Daarmee kwam ik bij 25m2 er niet door heen. Dat werd dus een enorm compressor (aanhanger versie) met een 30kg wegende breekhamer. Zwaar werk maar binnen een paar uur heb je alles tot puin en kan je een container gaan vullen.
Ik heb voor mijn 10m2 berging een Bosch GSH11 gehuurd. Moesten 2 vloeren van 8cm overelkaar gestort uit.
Heb dat ding wel een paar keer met het lidl prutsmachientje los moeten bikken als ie met de punt de vloer in zakte en niet terug te trekken was.

Overigens in mijn geval in 4x met ongeremde aanhanger afgevoerd. Ze hebben me gelukkig niet aangehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Super bedankt voor deze tips! Inmiddels ben ik enkele dagen klussen verder en begint het huis steeds kaler te worden. Ik heb een deel van de houten vloer eruit gehaald. Kon hierdoor in de kruipruimte kijken en zag tot mijn schrik vanmiddag 2cm water staan over de helft van de kruipruimte. Zal wel door de slechte drainage komen in de poort… ook ben ik erachter dat de draagmuur op de fundering staat. Deze is dus niet gestort de B.B.B, enkele vloerbalken(ook te zien op eerder gestuurde bouwtekening) zijn rot. Moet nog even kijken hoe ik dat ga combineren… Ik ben jullie tips erg dankbaar en heb aan de hand van verschillende tips al wat meer kunnen vinden op google! Mijn dank is groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Ik heb vandaag geboord en gebikt in de vloer tot ik een klein kijkgaatje hadAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71RdSg_i9Us5dHw7m6h3ulrFcho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YenINYdlBdG1XTwh3vtyn3xT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aBdLAefoCsqjaiPtDELqa-0oYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KipTq6D73DcA5AjcLl4rcDSc.jpg?f=fotoalbum_large

Verder dan dit kwam ik niet met mijn combinatie aan gereedschap. Eerst een soort laag die er gemakkelijk uit gaat. Daarna voel ik vanaf het punt waar ik gestopt ben met hakken omdat ik niet verder kwam. Een harde gladde ?betonnen? Laag. Geen idee wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
lijkt een kanaalplaat te zijn... kan in het stuk waar de houten vloer zat niet in een tussenmuurtje een "klein" kijkgaatje om zo te kijken of er loze ruimte onder die platen zit :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:22
B.B.B. elementen op de tekening kunnen een indicatie zijn voor een bepaald type (beton) balkenvloer. Zie de omschrijving van de B.b.b.-vloer hieronder.

Zoals ik het lees kunnen B.b.b.-vloeren wel degelijk constructief belast worden en dienen ze opgelegd te worden. Hierdoor schat ik de kans groot dat ook je binnenwanden en het binnenspouwblad (detail 2 in figuur 27) op deze vloer rusten. Ook dat je een kanaal bent tegengekomen na zelf een klein stukje weg te kappen lijkt dit te (kunnen) bevestigen.

Dus voordat je dit weg begint te kappen zou ik toch even verder onderzoek doen, tot je 100% zeker weer of dit constructief veilig is. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgSMk-NZnmkTDSom1yHU02NlRoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hldZdXFVO3FsZzjmTnRvejy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:30
PCGAMER00 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Dit is de tekening van de begane grond, verdieping 1 en de balkenconstructie onder de begane grond.[Afbeelding]

Schrik niet, de tekening is uit 1959, dus er zijn wat constructieve wijzigingen doorgevoerd.
Trouwens een tip van een mede '50 huis eigenaar.

Betrek de inbouwkast van de slaapkamer bij je badkamer. Daar plaats je dan de douche, wastafel er tegenover en je hebt dan ruimte voor een toilet op de verdieping.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Chalk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:24:
B.B.B. elementen op de tekening kunnen een indicatie zijn voor een bepaald type (beton) balkenvloer. Zie de omschrijving van de B.b.b.-vloer hieronder.

Zoals ik het lees kunnen B.b.b.-vloeren wel degelijk constructief belast worden en dienen ze opgelegd te worden. Hierdoor schat ik de kans groot dat ook je binnenwanden en het binnenspouwblad (detail 2 in figuur 27) op deze vloer rusten. Ook dat je een kanaal bent tegengekomen na zelf een klein stukje weg te kappen lijkt dit te (kunnen) bevestigen.

Dus voordat je dit weg begint te kappen zou ik toch even verder onderzoek doen, tot je 100% zeker weer of dit constructief veilig is. ;)

[Afbeelding]
Onder de muur, in de kruipruimte, kan ik zien dat de binnenmuur ondersteund wordt door een muur welke weer op de fundering rust. Ik heb gesproken met een aannemer en die zei dat een deel van de toplaag, zon halve m2 een beter beeld kan geven. Dit ga ik binnenkort bij het bestaande gat doen. Mocht dit daadwerkelijk om een balkenconstructie gaan heb ik denk nog een goede klus voor de boeg🫣. Tenzij de aannemer zegt de toplaag van 15-20cm wel goed genoeg is om de balken te laten liggen en de houten vloer+balken te verwijderen, even hoog te maken als de beton balken. Vloerverwarming erin, egaliseren en dat het dan goed is, maar geen idee of het zo simpel is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
ZtaaB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Trouwens een tip van een mede '50 huis eigenaar.

Betrek de inbouwkast van de slaapkamer bij je badkamer. Daar plaats je dan de douche, wastafel er tegenover en je hebt dan ruimte voor een toilet op de verdieping.
Ja de bouwtekeningen kloppen niet helemaal. De slaapkamer rechtsboven op de 1e verdieping is inmiddels een badkamer, ook dit moet opnieuw gedaan worden want is allemaal een beetje beunhazerij. De kasten zijn al weg en deze zijn bij de kleine slaapkamer getrokken. Van de “badcel” in de tekening is een inloopkast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvaxysbPq4uoXCTUSOU042fbj_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99lLCzbbCUtYgsueqSMQcQaS.jpg?f=fotoalbum_large

Voor extra context. Deze foto is gemaakt vanuit de kruipruimte. Dit is vanaf de buitenmuur richting de draagmuur. Ik zie als “leek” een ondersteuning van de draagmuur die op de fundering staat. Negeer even het water wat in de kruipruimte staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:44
Lijkt het nou zo of is die houten vloerbalk gebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Prutsertje13 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:25:
Lijkt het nou zo of is die houten vloerbalk gebroken?
Hahahah ja de balken zijn zo goed als allemaal rot door het water… gaan er toch uit dus nog geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:20
Verrot door water? Hebben ze in water gelegen? Zo ja: Dan heb je een grotere uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
RonnieKo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:23:
Verrot door water? Hebben ze in water gelegen? Zo ja: Dan heb je een grotere uitdaging.
Er heeft minimaal 30 jaar water op die plek in de kruipruimte gestaan. Alle balken zijn daar aangetast en de houten vloer is verzakt. Alle balken gaan er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:20
Dan mag je ook kijken naar de drainage onder en rondom je huis. Kijk of die aanwezig is en of die nog functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCGAMER00
RonnieKo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:09:
Dan mag je ook kijken naar de drainage onder en rondom je huis. Kijk of die aanwezig is en of die nog functioneert.
Ik denk inderdaad dat daar het probleem zit. In de poort/toerit naar mijn garage blijft al het water staan. Zal daar misschien een goot/afloop richting de straat moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Nou @PCGAMER00 het lijkt erop dat je van hobbie kunt switchen :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:36
Leuk project. Hier hetzelfde gedaan. Hal en keuken waren stampbeton van 8cm. Verkijk je hier niet op, 9m3 bak heb je zo gevuld met afval.

Meestal hebben vloerbalken een oplegging van 10cm. Dus bij je muur tussen woonkamer/hal zal je waarschijnlijk gaten krijgen als je die balken er uit haal en kan je naar de hal kijken.

Trouwens, in de kruipruimte zou je dus ook de balkkoppen van die liggers van de betonvloer moeten zien in dat gemetselde muurtje.
Kan natuurlijk ook zijn dat je fundering als trapezium is opgemetseld en deze dus geen 11cm maar 22cm breed is onder de hal, dan zie je geen balkkoppen. Heb je toevallig ook funderingsdetails op je bouwtekening?

Je kan evt ook een gat boren onder de deur van de woonkamer naar de hal, dus door de kruipruimte. Dan kan je misschien de kruipruimte onder de hal zien (als die er zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 13:22

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

nog een tip:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1600-watt-sloophamer

Ik hebbum zelf ook. :) Voor een paar dagen huur heb je er gewoon zelf een.

Werkt heel goed op vloeren. Is veel te zwaar voor muurtjes en ander horizontaal werk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:18:
nog een tip:

Werkt heel goed op vloeren. Is veel te zwaar voor muurtjes en ander horizontaal werk. :P
Ik heb hem ook alleen staat er dan parkside op.
Ding beukt er best op, de platte beitel is bij mij al een ronde stomp geworden.
Doet prima het werk, al helemaal voor die centen.

Horizontaal in muren gaat op zich wel als je om de beurten even los gaat.
De 1 rammelen en de ander kruien en dan op tijd eens even wisselen.

Daar kun je met een voorhamer echt niet tegen op.
Viel mij honderd procent mee wat de kwaliteit betreft.

Ik had hem ook gekocht onder het mom voor minder dan de huur heb ik er zelf één.
Nu leen ik hem wel eens even uit, dat ding is toch al betaald en ik ga hem hoop ik zelf niet meer nodig hebben...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Murkmans schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:18:
Leuk project. Hier hetzelfde gedaan. Hal en keuken waren stampbeton van 8cm. Verkijk je hier niet op, 9m3 bak heb je zo gevuld met afval.

Meestal hebben vloerbalken een oplegging van 10cm. Dus bij je muur tussen woonkamer/hal zal je waarschijnlijk gaten krijgen als je die balken er uit haal en kan je naar de hal kijken.

Trouwens, in de kruipruimte zou je dus ook de balkkoppen van die liggers van de betonvloer moeten zien in dat gemetselde muurtje.
Kan natuurlijk ook zijn dat je fundering als trapezium is opgemetseld en deze dus geen 11cm maar 22cm breed is onder de hal, dan zie je geen balkkoppen. Heb je toevallig ook funderingsdetails op je bouwtekening?

Je kan evt ook een gat boren onder de deur van de woonkamer naar de hal, dus door de kruipruimte. Dan kan je misschien de kruipruimte onder de hal zien (als die er zit)
Wel benieuwd wat er bij jou onder de 8cm stampbeton lag en wat je daarmee gedaan hebt... gewoon laten liggen of ook verwijderd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRHsGblIG9YMZCqZImtxKWUYBhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfFpvkiq2QWnVhG6TEZx8rox.png?f=fotoalbum_large

Dit is de volledige bouwtekening. Onder het kopje van fundering en riolering staat een hoop maar ik kan er geen chocola van maken.... (hoge kwaliteit foto: https://imgur.com/a/HzfCcDY )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:18:
nog een tip:

Dit ziet er idd wel uit als een goede optie. Zeker voor die prijs, hbm zit hier redelijk in de buurt dus kan zelfs gewoon even langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 13:22

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ronald.42 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Ik heb hem ook alleen staat er dan parkside op.
Ding beukt er best op, de platte beitel is bij mij al een ronde stomp geworden.
Doet prima het werk, al helemaal voor die centen.

Horizontaal in muren gaat op zich wel als je om de beurten even los gaat.
De 1 rammelen en de ander kruien en dan op tijd eens even wisselen.

Daar kun je met een voorhamer echt niet tegen op.
Viel mij honderd procent mee wat de kwaliteit betreft.

Ik had hem ook gekocht onder het mom voor minder dan de huur heb ik er zelf één.
Nu leen ik hem wel eens even uit, dat ding is toch al betaald en ik ga hem hoop ik zelf niet meer nodig hebben...
Euh die van HBM weegt 24kg. Daar ga je echt niet lang mee horizontaal werken. :D

Wel ook een tip: Je hebt voor bouw werkzaamheden eigenlijk ook gewoon een kleintje nodig. Voor muren en tegels enzo. Altijd handig :7

Ik heb zo'n supercheap xceed van de praxis. 40 euro was die. heeft me echt al meerdere puincontainers vol bezorgd. Al loopt ie nu wel op zijn laatste benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:20:
[...]

Euh die van HBM weegt 24kg. Daar ga je echt niet lang mee horizontaal werken. :D

Wel ook een tip: Je hebt voor bouw werkzaamheden eigenlijk ook gewoon een kleintje nodig. Voor muren en tegels enzo. Altijd handig :7

Ik heb zo'n supercheap xceed van de praxis. 40 euro was die. heeft me echt al meerdere puincontainers vol bezorgd. Al loopt ie nu wel op zijn laatste benen.
Die van de lidl heeft 50 joule tegen de 45 van hbm.
Maar hij is wel een beetje lichter een goede 16 kilo met beitel.
Ziet er zo op het plaatje wel redelijk hetzelfde uit.

Dacht het dat het gewoon een stickerplakker sloophamer was maar er zitten dus wel significante verschillen in.
Vooral in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Laatst online: 19:22
PCGAMER00 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:40:
[...]
[Afbeelding]

Dit is de volledige bouwtekening. Onder het kopje van fundering en riolering staat een hoop maar ik kan er geen chocola van maken.... (hoge kwaliteit foto: https://imgur.com/a/HzfCcDY )
Ik zie een balkenfundering op funderingspalen, meer kun je daar niet uit halen.
Wat je wel daar uit kunt halen (mits tekening op schaal) is dat de funderingsbalk breder is dan de dragende binnenmuur en de (constructieve) woningscheidende wand. Wat ik er dus uit haal is dat je B.B.B. vloerelementen op de funderingsbalk zijn opgelegd.

Of de constructieve (binnen- en woningscheidende) wanden op de vloer of op de funderingsbalk staan kun je hier niet uit halen, daarvoor mis je een detailtekening. Dit zou ik wel even uitzoeken. Bij bestaande bouw is altijd de vraag, is het ook zo gebouwd zoals het op tekening staat?

Hoe ga je trouwens om met de niet dragende binnenwanden rondom de wc en de scheidingswand hal-keuken? Deze staan (volgens funderingstekening) óp de vloer, dus als je de vloer wegkapt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Chalk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Ik zie een balkenfundering op funderingspalen, meer kun je daar niet uit halen.
Wat je wel daar uit kunt halen (mits tekening op schaal) is dat de funderingsbalk breder is dan de dragende binnenmuur en de (constructieve) woningscheidende wand. Wat ik er dus uit haal is dat je B.B.B. vloerelementen op de funderingsbalk zijn opgelegd.

Of de constructieve (binnen- en woningscheidende) wanden op de vloer of op de funderingsbalk staan kun je hier niet uit halen, daarvoor mis je een detailtekening. Dit zou ik wel even uitzoeken. Bij bestaande bouw is altijd de vraag, is het ook zo gebouwd zoals het op tekening staat?

Hoe ga je trouwens om met de niet dragende binnenwanden rondom de wc en de scheidingswand hal-keuken? Deze staan (volgens funderingstekening) óp de vloer, dus als je de vloer wegkapt...?
De niet dragende binnenwand van de wc haal ik eruit alvorens de vloer eruit gaat, deze moet namelijk opgeschoven worden. De andere wanden Zal ik moeten gaan ondersteunen met een bepaalde stempelconstructie. Daar moet ik nog even goed over na gaan denken.

Ga even iemand laten kijken naar de constructie van de dragende muur.

Over je opmerking van bestaande bouw. Hier is inderdaad veel onzekerheid over, ik ben al zoveel dingen tegen gekomen op de tekeningen die in de praktijk sowieso niet zijn toegepast, zoals knik in de muur, verandering van plaatsing badkamer, raam bij vliering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Update…. Denk toch dat er iets van kanaalplaten liggen, heb het bestaande gat iets groter gemaakt en kan nu duidelijk zien dat hier toch echt een 2 kanalen naast elkaar lopen…

Erg jammer want dat is waarschijnlijk een stuk meer gezeik met verwijderen van de vloer hier beneden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_ftIxDQHYpazydZrWxUe3m_cQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrX4KR9lvYW7Dd81Cv6KRcMV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik maakte vandaag deze foto bij toeval toen ik in de kruipruimte bezig was, wat mij opvalt is iets wat lijkt op een betonnen ligger(onder de eerste balk die je ziet vanaf de camera). Dit zeg ik als leek, iemand anders een goede suggestie?

[ Voor 4% gewijzigd door PCGAMER00 op 26-10-2023 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01
Is dat niet gewoon je fundering? En die gemetselde muur een dragende muur?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1