Verkeersboete Italië; betalen of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrtmn
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-11-2023
Onlangs een boete ontvangen uit Italie. Daar geldt de regel: binnen 5 dagen betalen geeft flinke korting. Heel gedoe verder maar destijds lukte het niet dus nam ik die paar tientjes voor lief.

Vandaag wederom 2 boetes ontvangen en weer niet mogelijk om tegen gereduceerd tarief te betalen. Ik ben er nu wel helemaal klaar mee en twijfel dan ook om uberhaupt te betalen, lees online gemixte verhalen.

Is er iemand die ervaring heeft met dit bureaucratisch gedoe en misschien tips heeft wie ik kan aanspreken?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:43
Zelf geen ervaring maar lees dit artikel van de ANWB eens https://www.anwb.nl/jurid...-op-reis/boete-buitenland.

Op basis daarvan zou ik zeggen gewoon betalen en je in de toekomst de verkeersregels proberen te houden, want het blijft zonde van het geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In het vanuit Italië aangeleverde schrijven staat toch gewoon (in het Nederlands) HOE je die boete kunt betalen vanop een NL adres / bankrekeningnummer? Waarom denk jij overigens dat je tegen een gereduceerd tarief zou mogen betalen, dat zou alleen kunnen als je binnen de 5 dagen termijn van de dagtekening was gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 18-10-2023 17:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Will_M schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:59:
In het vanuit Italië aangeleverde schrijven staat toch gewoon (in het Nederlands) HOE je die boete kunt betalen vanop een NL adres / bankrekeningnummer? Waarom denk jij overigens dat je tegen een gereduceerd tarief zou mogen betalen, dat zou alleen kunnen als je binnen de 5 dagen termijn van de dagtekening had gebleven.
Waarschijnlijk is hij het er niet mee eens dat hij de brief meer dan 5 dagen na dagtekening heeft gekregen, want post vanuit Italië naar NL zal niet zo snel zijn....

Snap dat dat vervelend is. Maar gezien de afspraken in Europa zul je toch wel moeten betalen verwacht ik.

De beste persoon om aan te spreken is denk ik de persoon die 3 boetes heeft ontvangen :+

Maar misschien heeft iemand ervaring dat ze niet achter je aan komen O-)

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb je de verkeersovertreding begaan? Zo ja, betaal het dan gewoon. :/

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Om ook nog een andere bron te noemen met informatie over verkeersboetes in Italië: https://skiinformatie.nl/...jzen-en-afwijkende-regels

En wat je aan het bureaucratische gedoe kan doen? Geen verkeersovertreding begaan is de makkelijkste optie. Je kan gaan procederen (moet natuurlijk wel in het Italiaans) maar dat gaat waarschijnlijk lang duren en over de kosten nog maar niet te spreken.

Je geeft zelf aan dat het niet mogelijk is om van het gereduceerde tarief (betalen binnen 5 dagen) gebruik te maken. Heb je daar nog meer informatie over? Wie/wat zegt dat het niet kan? Die 5 dagen tellen zover ik weet van deze blog van de dag dat de boete verstuurd is aan jou, vertragingen door de post is jammer maar helaas pindakaas.
The notification is not calculated from the day you receive the fine. But from the moment authorities hand over the ticket to the post office for delivery. In fact, what matters is the shipping date of the envelope. The date of receipt is irrelevant.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
CJIB neemt op gegeven moment mogelijk over en gaan dan tot opsporing en incasso over.

https://www.cjib.nl/over-ons/hoe-werken-wij/europese-boete

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 18-10-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Qwerty-273 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:17:
Om ook nog een andere bron te noemen met informatie over verkeersboetes in Italië: https://skiinformatie.nl/...jzen-en-afwijkende-regels

En wat je aan het bureaucratische gedoe kan doen? Geen verkeersovertreding begaan is de makkelijkste optie. Je kan gaan procederen (moet natuurlijk wel in het Italiaans) maar dat gaat waarschijnlijk lang duren en over de kosten nog maar niet te spreken.

Je geeft zelf aan dat het niet mogelijk is om van het gereduceerde tarief (betalen binnen 5 dagen) gebruik te maken. Heb je daar nog meer informatie over? Wie/wat zegt dat het niet kan? Die 5 dagen tellen zover ik weet van deze blog van de dag dat de boete verstuurd is aan jou, vertragingen door de post is jammer maar helaas pindakaas.

[...]
Volgens mij heb je recht om dat in je eigen taal te doen

Ook als de boete Italiaans is kan je een briefje sturen: snap ik niet, spreek geen Italiaans. Graag in het Nederlands.

Als je de boete niet aangetekend hebt ontvangen kan je doen alsof je neus bloedt. Immers.. wie zegt dat je hem hebt gehad?

Ik heb het ooit met een boete uit een ander (ook EU) land gehad. Nooit meer iets van gehoord. Inmiddels 7 jaar geleden. Ze wilden 800 euro hebben en 3 maanden mijn rijbewijs. (Er was blijkbaar wegwerkzaamheden, maar er stond geen pion, geen wegwerkers of enige indicatie dat er aan de weg gewerkt werd. En hierom was er blijkbaar een snelheidslimiet van 50 op de snelweg. Daarom zo debiel hoog).

Ik dacht, ik waag het erop en neem herinneringsbrief en kosten voor lief. Maar denk niet dat ik er nog iets van hoor. Nog vaak genoeg in dat land geweest en ook vandaan gevlogen. Nog nooit door iemand aangesproken erover.

Ik zou als je de brief niet snapt sowieso een brief in eigen taal vragen en desnoods een bezwaar sturen. Ook in eigen taal. En dan kijken hoeveel moeite ze doen.
Tenzij je duidelijk zelf ook vind dat je fout was. Dan gewoon lappen en klaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Belangrijk is om te weten wat voor boete het is.
Tolwegen en gemeentelijke boetes zou ik niet betalen. Die sturen wel een incassobureau, maar die kunnen niks doen behalve brieven sturen.
Weet wel dat de boete je meerdere jaren blijft achtervolgen, want de stapels met boetes worden om de zoveel tijd doorverkocht aan een ander incassobureau.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:35:
[...]

Als je de boete niet aangetekend hebt ontvangen kan je doen alsof je neus bloedt. Immers.. wie zegt dat je hem hebt gehad?
Gelukkig worden ze aangetekend verstuurd en hoeven ze niet te bewijzen dat je het briefje ontvangen hebt.
[...]

Ik heb het ooit met een boete uit een ander (ook EU) land gehad. Nooit meer iets van gehoord. Inmiddels 7 jaar geleden. Ze wilden 800 euro hebben en 3 maanden mijn rijbewijs. (Er was blijkbaar wegwerkzaamheden, maar er stond geen pion, geen wegwerkers of enige indicatie dat er aan de weg gewerkt werd. En hierom was er blijkbaar een snelheidslimiet van 50 op de snelweg. Daarom zo debiel hoog).
Dit process is in de afgelopen 7 jaar met meerdere landen en automatisering enorm verbeterd. Het CJIB neemt dit traject over, bij alle aangesloten landen.

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 19-10-2023 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

graceful schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 01:50:
[...]

Gelukkig worden ze aangetekend verstuurd en hoeven ze niet te bewijzen dat je het briefje ontvangen hebt.

[...]

Dit process is in de afgelopen 7 jaar met meerdere landen en automatisering enorm verbeterd. Het CJIB neemt dit traject over, bij alle aangesloten landen.
Fijn dat Italië aangetekend verstuurd.
Dan heb je daar ook geen discussie over of hij binnen is of niet. Er is simpelweg voor getekent.

Die van mij was destijds niet aangetekend.
Volgens diverse mensen zou het ook toen al via CJIB gaan en zou het niet kunnen.
Tja.. hier is het prima geregeld. Maar het is dus de vraag of het in Italië goed is geregeld om boetes over te dragen naar CJIB. Als het originele land zijn bureaucratie en organisatie niet op orde heeft kan t CJIB een hoop willen. Maar dat lukt niet.

Ik ken Italië te slecht om daar een mening over te vormen. Als je kiest voor niet betalen zou ik wel opzoeken na hoeveel jaar een boete verjaard aldaar. En die tijd ook wegblijven.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik heb vorig jaar een boete gehad in Italië. Ik reed blijkbaar in een gebied waar alleen bewoners mochten rijden. Ik ontving de brief ook te laat, maar er zat een telefoonnummer bij. Ik gebeld en een zeer vriendelijke dame aan de lijn, die ook nog eens Engels sprak. Bleek dat ik dezelfde dag nog in twee gebieden was gereden wat niet mocht. Die twee zijn weggestreept en ik mocht het gereduceerde tarief betalen. Per ommegaande overgemaakt en nooit meer wat van gehoord.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lees ook even dit topic door: Boete uit Italië via incassobureau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Jimbolino schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 01:29:
Weet wel dat de boete je meerdere jaren blijft achtervolgen, want de stapels met boetes worden om de zoveel tijd doorverkocht aan een ander incassobureau.
En die incassobureaus hebben een juridische status van nul. Perfect dus. Je kunt een paar honderd euro besparen door eens in de zoveel tijd een brief bij het oud papier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Volgens mij heb je recht om dat in je eigen taal te doen

Ook als de boete Italiaans is kan je een briefje sturen: snap ik niet, spreek geen Italiaans. Graag in het Nederlands.
Klopt, afhankelijk van hoe de Italiaanse entiteit het oppakt geven ze het door aan de Nederlandse entiteit (CJIB bijvoorbeeld) of ze wijzen een beëdigde vertaler aan die vertalingen verzorgt van de brief cq. tolkt tijdens een zitting. Maar dat is puur de taal, je zal nog wel iemand nodig hebben die het Italiaanse rechtssysteem kent, en dat is ongetwijfeld iemand die Italiaans zal moeten kunnen spreken. Jij krijgt als verdachte wel recht op taal ondersteuning, maar iemand die jou helpt valt niet onder dat recht van ondersteuning.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

Blokker_1999

Full steam ahead

Pannencouque schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:00:
[...]
En die incassobureaus hebben een juridische status van nul. Perfect dus. Je kunt een paar honderd euro besparen door eens in de zoveel tijd een brief bij het oud papier te doen.
Als een bedrag hoog genoeg is zal ook een incassobureau uiteindelijk de stap naar de rechter zetten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrtmn
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-11-2023
Will_M schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:59:
In het vanuit Italië aangeleverde schrijven staat toch gewoon (in het Nederlands) HOE je die boete kunt betalen vanop een NL adres / bankrekeningnummer? Waarom denk jij overigens dat je tegen een gereduceerd tarief zou mogen betalen, dat zou alleen kunnen als je binnen de 5 dagen termijn van de dagtekening was gebleven.
Dat is dus het probleem. Het PDF bestand wat je via de mail krijgt opgestuurd is volledig in het Italiaans, en dat spreek ik helaas niet. Telefoonnummer oid is ook niet te vinden. En die 5 dagen gaan in op moment van kennisgeving, voor mij dus gisteren. Maar na wat speurwerk zie ik dat de verhuurder de boete al op 06/10 binnen heeft gekregen, waardoor deze al verstreken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
[...]
...
Ik dacht, ik waag het erop en neem herinneringsbrief en kosten voor lief. Maar denk niet dat ik er nog iets van hoor. Nog vaak genoeg in dat land geweest en ook vandaan gevlogen. Nog nooit door iemand aangesproken erover.
Dit werkt zo voor de meeste landen. Je loopt alleen risico bij een nieuwe overtreding waar ze je voor aanhouden. Want dan komt die boete zeer waarschijnlijk wel tevoorschijn en heb je wel een probleem. De kans daarop is echter minimaal zolang je normaal rijdt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sbrtmn schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:34:
[...]

Dat is dus het probleem. Het PDF bestand wat je via de mail krijgt opgestuurd is volledig in het Italiaans, en dat spreek ik helaas niet. Telefoonnummer oid is ook niet te vinden. En die 5 dagen gaan in op moment van kennisgeving, voor mij dus gisteren. Maar na wat speurwerk zie ik dat de verhuurder de boete al op 06/10 binnen heeft gekregen, waardoor deze al verstreken zijn.
Buiten dat het altijd mooi is dat Nederlanders op vakantie gaan in landen waar ze de taal niet spreken :9...

Ben je van plan nog een keer naar Italië te gaan? Zo ja dan zou ik 'm zeker betalen. Anders kom je daar binnen en mag je meteen aftikken op een willekeurig moment tijdens je vakantie. Dan zou ik dat liever allemaal van tevoren geregeld hebben.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:28

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

[...]

Als je handig genoeg bent om op een tech-forum een vraag te stellen, vermoed ik dat je ook handig genoeg bent om met behulp van bijv. Google Translate een poging te doen om te snappen wat er in de PDF staat. Nu is het begrijpelijk dat je motivatie niet al te groot is, maar verstandigste is toch echt om er wat moeite in te stoppen en dit af te handelen. Het is anders alleen maar verspilde energie om je kont tegen de krib aan te gooien.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Wel handig om te vermelden dat je de auto gehuurd hebt. Dat maakt de casus natuurlijk heel anders. Want de verhuurder gaat echt wel achter je aan.

Gewoon betalen dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Oon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Buiten dat het altijd mooi is dat Nederlanders op vakantie gaan in landen waar ze de taal niet spreken :9...
offtopic:
Gaan we vakantie even gatekeepen. :') Dus dan mag de gemiddelde Nederlander naar het VK en de VS, if that? Jaja, en nog zo'n 72 landen, maar ook niet elke Belg spreekt Nederlands.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 19-10-2023 08:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:43
Flimovic schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Als je handig genoeg bent om op een tech-forum een vraag te stellen, vermoed ik dat je ook handig genoeg bent om met behulp van bijv. Google Translate een poging te doen om te snappen wat er in de PDF staat. Nu is het begrijpelijk dat je motivatie niet al te groot is, maar verstandigste is toch echt om er wat moeite in te stoppen en dit af te handelen. Het is anders alleen maar verspilde energie om je kont tegen de krib aan te gooien.
Sowieso een mooie mindset. "Ik spreek de taal niet dus ik hoef het niet te betalen zolang je niet mijn taal spreekt". De wet geldt blijkbaar alleen maar ervoor als degene dus in z'n eigen taal aangesproken wordt, terwijl diegene de misdragende toerist is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:06
Oon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ben je van plan nog een keer naar Italië te gaan? Zo ja dan zou ik 'm zeker betalen. Anders kom je daar binnen en mag je meteen aftikken op een willekeurig moment tijdens je vakantie. Dan zou ik dat liever allemaal van tevoren geregeld hebben.
Ik heb niet het idee dat de Italianen hun administratie zo goed op orde hebben, maar ik kan het fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dat de betaal termijn met korting niet in gaat na het ontvangen van de brief is iets dat ze niet zo grappig vinden in de EU denk ik. Het riekt naar rechtsongelijkheid tussen EU burgers. Niet?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Noshi schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb niet het idee dat de Italianen hun administratie zo goed op orde hebben, maar ik kan het fout hebben.
Je kan er natuurlijk op gokken dat je niet wordt gecontroleerd, maar als het internationaal gaat is de kans dus groot dat het ook in een nationaal register staat en het bij een controle omhoog komt.
Maar hoe dan ook, die boete dien je gewoon te betalen, is een beetje absurd om dat niet te doen 'want de kans is klein dat..'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
MrMonkE schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:06:
Dat de betaal termijn met korting niet in gaat na het ontvangen van de brief is iets dat ze niet zo grappig vinden in de EU denk ik. Het riekt naar rechtsongelijkheid tussen EU burgers. Niet?
Nee, de boete lag niet bij TS maar bij verhuurbedrijf - en die stuurt boete door.

Termijn loopt zodra eigenaar van auto boete ontvangen heeft - dus zodra hij bij verhuurbedrijf aankomt. Dat TS in de auto heeft gereden dus boete doorgestuurd krijgt is niet aan de Italiaanse overheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tolwegen en gemeentelijke boetes zou ik niet betalen. Die sturen wel een incassobureau, maar die kunnen niks doen behalve brieven sturen.
Vreemde redenering.

Je hebt een overtreding begaan, bent betrapt. Dus betalen.

Ik heb zelf na mijn vakantie in Italië een bericht van Hertz ontvangen met een factuur voor hun administratieve handelingen vanwege een boete die ik gehad zou hebben. Jaren later de boete nog altijd niet ontvangen, maar als die komt dan betaal ik die gewoon.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Er is best een grote marge in die "betalen binnen 5 dagen".

Ik heb regelmatig een boete uit Italië (tweede huis daar) en ook bij het betalen na 14 dagen accepteren ze gewoon de lagere betaling, omdat ze zelf ook wel weten dat het even duurt voordat de brief binnen is.

Overigens zou ik hem wel gewoon betalen. Buiten het feit dat het CJIB je uiteindelijk toch wel komt halen, kun je gewoon echt in de shit komen in Italië, mocht je er ooit nog heen willen.
Een kennis van me heeft (voordat het CJIB zich hiermee bemoeide) ooit verzuimd een Italiaanse boete te betalen en die is 3 jaar later gewoon vrolijk van de snelweg geplukt en mocht hem direct betalen, met een flinke extra boete er bovenop.

/edit: Ah, een huurauto en niet je eigen auto. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je nu 2 boze instanties hebt (de verhuurder en de Italiaanse politie). Gewoon betalen dus.

[ Voor 12% gewijzigd door OverSoft op 19-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
Wat is het boete bedrag? Veel adviezen vallen of staan hiermee.

How are you doing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
sigmundfreund schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Sowieso een mooie mindset. "Ik spreek de taal niet dus ik hoef het niet te betalen zolang je niet mijn taal spreekt". De wet geldt blijkbaar alleen maar ervoor als degene dus in z'n eigen taal aangesproken wordt, terwijl diegene de misdragende toerist is. :+
De wet geldt alleen in je eigen land. Natuurlijk geldt in Italië de Italiaanse wet, maar als ze vinden dat je iets hebt gedaan dat niet mag moeten ze je aan de grens maar tegenhouden totdat je hebt betaald. Met de open grenzen in Europa wordt dat niet gedaan, dus zijn er allerlei verdragen en regels opgesteld om te zorgen dat mensen niet zomaar onder de wetten van een land kunnen uitkomen door de grens over te gaan. Eén van die regels binnen Europa is dat je recht hebt op een duidelijke uitleg in je eigen taal.

Heb zelf ook wel eens een boete uit het buitenland gehad, en eerste reactie is: stuur maar in het Nederlands, want ikke niet begrijp. Soms hoor je er dan niks meer van.

Maar goed, als je van plan bent om daar nog eens heen te gaan zou ik het gewoon betalen. Een boete uit colombia waar ik vrijwel zeker nooit meer zal komen is wat anders dan gezeur aan de grens bij Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
redwing schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Dit werkt zo voor de meeste landen. Je loopt alleen risico bij een nieuwe overtreding waar ze je voor aanhouden. Want dan komt die boete zeer waarschijnlijk wel tevoorschijn en heb je wel een probleem. De kans daarop is echter minimaal zolang je normaal rijdt.
En over het algemeen is die administratie echt niet zo goed geregeld hoor. Kan ook nog verschillen qua kenteken enzo.
En anders is dat een gecalculeerd risico.

Maar idd, net app/mouw dat het een huurauto betreft. Gewoon betalen want je krijgt die verhogingen toch wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
De ANWB heeft hier ook een best begrijpelijke pagina over: https://www.anwb.nl/jurid...-op-reis/boete-buitenland
Een paar relevante puntjes:
Bij de meeste (eenvoudige) verkeersovertredingen heb je geen recht op een vertaling zolang de zaak niet voor een rechter komt.
Omdat de auto in Italie geregistreerd stond weet ik ook niet zeker of een vertaling hier relevant is. Zij gaan er van uit dat het niet nodig is omdat ze het initieel naar een Italiaans adres sturen en het een Italiaans kenteken betreft. Het zou ook nog mogelijk kunnen zijn dat er hier een stukje verantwoordelijkheid bij het verhuurbedrijf ligt om dit naar jou toe te vertalen.
Betaal je de boete niet en ga je ook niet in beroep, dan wordt de boete onherroepelijk. Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister.
Lijkt me iets dat je wilt voorkomen.
In Nederland moet je als kentekenhouder de boete betalen. In het buitenland is dat vaak anders en is de bestuurder verantwoordelijk.
Dit verklaart meteen waarom de verhuurder de boete naar jou doorstuurt. Doordat er een duidelijke 'paper trail' is tussen de auto en jou als bestuurder lijkt me dat je hier moeilijk onschuld kan claimen.

Zie ook: https://www.anwb.nl/vakan...eersregels#verkeersboetes

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 19-10-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
sbrtmn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:54:
Onlangs een boete ontvangen uit Italie. Daar geldt de regel: binnen 5 dagen betalen geeft flinke korting. Heel gedoe verder maar destijds lukte het niet dus nam ik die paar tientjes voor lief.
Vandaag wederom 2 boetes ontvangen en weer niet mogelijk om tegen gereduceerd tarief te betalen. Ik ben er nu wel helemaal klaar mee en twijfel dan ook om uberhaupt te betalen, lees online gemixte verhalen.
Tja, na het ontvangen van de eerste boete zou je mogen verwachten dat je daarna wel uitkijkt alvorens een tweede boete te riskeren. Dus niet. Iets met een ezel en een steen.......

[ Voor 7% gewijzigd door Yaksa op 19-10-2023 14:46 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
Is er iemand die ervaring heeft met dit bureaucratisch gedoe en misschien tips heeft wie ik kan aanspreken?
Yes, je kunt het beste je bankrekening aanspreken.

En "ik kan geen Italiaans" is natuurlijk een kinderachtig excuus. Want 1) het is je blijkbaar wel duidelijk dat het om een bekeuring gaat, en 2) hoeveel vertaal tools als Google Lens ben je nodig mocht het toch nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
Als je niet bent staande gehouden dan is dit toch gewoon iets van tussen jou en de verhuurder? Die dus aanspreken, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:04

Ik heb dit ook eens gehad. De boete ging echter naar het leasebedrijf en kwam pas na 4 maanden binnen bij mij. Ik heb de datum waarop ik de boete heb ontvangen genoteerd en gedocumenteerd (ging simpel via de app) en toen de boete betaalt, het bedrag van binnen 5 dagen betalen.

Heb er nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Yaksa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Tja, na het ontvangen van de eerste boete zou je mogen verwachten dat je daarna wel uitkijkt alvorens een tweede boete te riskeren. Dus niet. Iets met een ezel en een steen.......
<knip> Svp niet op de man spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 19-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Discussie over weggedrag en weginrichting is hier off-topic. Svp enkel ingaan op de vraag van TS.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
<knip> Feedback op moderatie moet via andere kanalen.

[ Voor 130% gewijzigd door Ardana op 19-10-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Er is een kans dat het CJIB het overneemt. Tot die tijd zou ik doen wat goed voelt. Mocht je binnen korte termijn nog in Italië willen zijn, zou ik betalen. Anders kun je altijd kijken wat er gebeurt, de kans is aanwezig dat er uiteindelijk niks mee gebeurt namelijk..

En anders stuur je eerst nog een brief met de vraag of het in een andere taal kan (volgens mij zijn ze dat namelijk ook verplicht).

Er is wel een risico dat bij een staande houding in dat land je openstaande boetes omhoog komen, maar die kan je dan ter plekke betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door SgtElPotato op 19-10-2023 16:32 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waah schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Waarschijnlijk is hij het er niet mee eens dat hij de brief meer dan 5 dagen na dagtekening heeft gekregen, want post vanuit Italië naar NL zal niet zo snel zijn....

Snap dat dat vervelend is. Maar gezien de afspraken in Europa zul je toch wel moeten betalen verwacht ik.

De beste persoon om aan te spreken is denk ik de persoon die 3 boetes heeft ontvangen :+

Maar misschien heeft iemand ervaring dat ze niet achter je aan komen O-)
Ligt er aan of men de tijd heeft vanaf de verzend- / postdatum of vanaf de ontvangstdatum (het moment dat de brief bij de geadresseerde bezorgd is).

EDIT:
Ik wist even niet dat het om een huurauto ging en dat de boete dus direct naar iemand in NL is verstuurd omdat de auto ook een NL kenteken had.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
happysan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:32:
[...]

Vanaf het bord 30 hoor je gewoon 30 te rijden. Je moet anticiperen op het bord en zorgen dat op dat punt bent afgeremd.
Ga eens op Kreta rijden :D Daar heb ik het meegemaakt dat ik op een 90 weg reed, en het bord met de gewijzigde limiet van 50 aan dezelfde paal hing als waar de flitskast aan hing. En uiteraard met nog wat begroeiing ervoor. Of net na een bocht van 90 naar 30 met tien meter erna een flitskast. Ik hoop niet dat er ooit een NL ambtenaar daar op ideeën komt :+

Verder geldt dat je vooral in het buitenland waar je onbekend bent en de taal niet altijd spreekt, natuurlijk best een bon op kan lopen. In Nederland zijn soms de borden al niet meteen helder als je erlangs rijdt, laat staan zo'n ZTL met verschillende dagen/tijden etc. En je kunt daar ook niet rustig even stilstaan om met je Google Lens dat bord te ontcijferen, dat is ook niet reëel.

Verder is 't ook kansberekening. Je kunt 'm proberen te vermijden of negeren (alleen met Zwitserse boetes niet doen!). Dat gaat zeer regelmatig goed. In het allerergste geval krijg je de boete x3 als je in het buitenland een keer staande gehouden wordt. Dat zijn volgens mij wel echt de uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Als je verhuurder er tussen zit, dan moet je gewoon betalen. Deze gaat hem niet voor jou betalen en als ze er werk aan hebben krijg je over het algemeen administratiekosten er bovenop. Van verhuurders ben je ook meestal niet zomaar af.

En je hebt de overtreding gemaakt en bent beboet daarvoor. Spel verloren deze keer, dus zelf gewoon ook verantwoording daarvoor pakken en betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 19-10-2023 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

De ANWB heeft wel goede info op hun website staan.
https://www.anwb.nl/jurid...aling-verkeersboete-in-nl
[...] geldt niet voor de niet-EU-landen zoals IJsland, Noorwegen en Zwitserland [...]
Het EU-land dat de boete heeft opgelegd stuurt de boete naar het CJIB met een certificaat. Hierop staat onder meer voor welke overtreding de boete is opgelegd en of er mogelijkheden zijn gegeven om in beroep te gaan. Als dit niet het geval is, dan mag de boete niet worden geïnd.
certificaat (8 pagina's): https://e-justice.europa....12-407f-9a49-0003763183ce
- Als ik deze pdf goed begrijp, is dit alleen voor (zware) misdrijven, niet voor (lichte) overtredingen
Door een aantal landen worden particuliere incassobureaus ingeschakeld om de boete te innen. Dit is niet verboden, maar deze incassobureaus kunnen betaling niet afdwingen, ook al dreigen zij met het instellen van een procedure voor de rechter. Alleen het CJIB kan je verplichten tot betaling van de Europese boete.
Andere heffingen dan verkeersboetes bijvoorbeeld nahefing voor niet betaald parkeergeld of tol, kunnen niet worden geïnd door het CJIB. Hiervoor worden vaak incassobureaus ingeschakeld
Kortom: *
  • IJsland, Noorwegen, Zwitserland -> niet betalen
  • Parkeer en Tol -> niet betalen
  • Incassobureau's -> niet betalen
  • Aangetekende brieven -> nooit aannemen, is nooit in jouw voordeel
* Alles op eigen risico natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Heb ik ook wel eens gehad, kwam een maand na dagtekening pas binnen. Heb gewoon het oorspronkelijke bedrag overgemaakt. Nooit meer wat van gehoord.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jimbolino schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 02:31:

[...]

[...]

- Als ik deze pdf goed begrijp, is dit alleen voor (zware) misdrijven, niet voor (lichte) overtredingen

[...]

[...]

Allemaal leuk en aardig maar volgens mij heeft TS alleen te maken met de verhuurder en dus de kleine lettertjes van zijn verhuur overeenkomst mbt bekeuringen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Dat dacht ik ook. Heb een keer een tolweg niet betaald in Noorwegen. Kwam 75 euro boete bovenop. Ik nog steeds negeren. Vervolgens na een aantal maanden een boete van CJIB ter waarde van 630 euro. (Ik was nog jong en lerende :P)

Gewoon betalen. Een boete is er niet voor niets, je hebt een overtreding begaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque

[...]

[...]

[...]

[...]

Gevaarlijk advies. IJsland zal je altijd met een huurauto rijden dus moet je gewoon betalen, je hebt in de voorwaarden al getekend dat alles wordt doorbelast door de verhuurder.

Noorwegen weet ik niet, maar de boetes zijn daar niet grappig.

De Zwitsers achtervolgen je tot in het graf en nog drie generaties daarna en die zijn in staat om het bij wijze van spreken thuis te komen innen en alle manuren en brandstof die ervoor nodig was ook te verhalen. Die zou ik juist altijd betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij zijn er europese regels (daarom is het in Nederlands), ik zou het tegenwoordig gewoon betalen.

Ik snap niet wat je bedoelt met bureaucratisch gedoe, er klaar mee zijn. Het is een terechte boete of niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 20-10-2023 07:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats deze naar MOB, daar past het beter :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Orangelights23 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:15:
[...]
Dat dacht ik ook. Heb een keer een tolweg niet betaald in Noorwegen. Kwam 75 euro boete bovenop. Ik nog steeds negeren. Vervolgens na een aantal maanden een boete van CJIB ter waarde van 630 euro. (Ik was nog jong en lerende :P)

Gewoon betalen. Een boete is er niet voor niets, je hebt een overtreding begaan.
Sorry maar ik geloof hier weinig van. Ik heb ook tolweg boetes uit Noorwegen gehad, en hier alleen maar incasso brieven over gehad. Daarnaast is Noorwegen geen onderdeel van de EU, dus het CJIB mag helemaal geen boetes innen voor hun. Weet je zeker dat het geen ander Scandinavisch land was?
Oogje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 04:57:
[...]
Allemaal leuk en aardig maar volgens mij heeft TS alleen te maken met de verhuurder en dus de kleine lettertjes van zijn verhuur overeenkomst mbt bekeuringen.
Een autoverhuurder is niet aansprakelijk voor een met zijn voertuig gereden boete. Hij zal wel je gegevens doorgeven aan de lokale autoriteit. Ook staat er meestal in het contract dat ie daarvoor administratiekosten mag innen. Meestal tussen de 25 en 100 euro.

Als je die administratiekosten niet betaalt, dan kan hij een incassobureau inschakelen, en evt naar de rechter gaan. In de praktijk doen ze dat niet voor die kleine bedragen.

Zou trouwens ook een beetje vreemd zijn als verhuurders eerst de boetes voor moeten schieten, om ze daarna weer bij de huurder te moeten innen. De boete is namelijk iets tussen de bestuurder en de verkeersautoriteit. De verhuurder heeft een (rechtsgeldig) verhuurcontract liggen waarop staat wie op dat moment de auto in zijn bezit had....

[ Voor 42% gewijzigd door Jimbolino op 20-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

[...]

En die 5 dagen gaan in op moment van kennisgeving, voor mij dus gisteren. Maar na wat speurwerk zie ik dat de verhuurder de boete al op 06/10 binnen heeft gekregen, waardoor deze al verstreken zijn.
Het is overigens ook niet ongebruikelijk dat de autoverhuurder ook nog kosten in rekening brengt voor het administratief verwerken van die boetes.
In je autohuurcontract staat dit vermeld, indien van toepassing uiteraard.
Ben net terug uit Italië en mijn autoverhuurder rekent EUR 40,- per boete aan kosten die ze via de reservering op de creditcard in rekening brengen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14

Aangetekende post weigeren is juist eigenlijk nooit in jouw voordeel, omdat weigeren er niet voor zorgt dat de brief als niet ontvangen beschouwd mag worden.

https://www.rechtdoor.nl/...tekende-brief-te-weigeren
https://www.veritasadvies...ft-dat-eigenlijk-wel-zin/
https://houthadvocaat.nl/aangetekende-brief-weigeren/

Mocht het ooit toch voor een rechter komen zal een geweigerde brief dus niet in jouw voordeel werken, maar mogelijk wel in jouw nadeel.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 20-10-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Aangetekende post weigeren is juist eigenlijk nooit in jouw voordeel, omdat weigeren er niet voor zorgt dat de brief als niet ontvangen beschouwd mag worden.

Mocht het ooit toch voor een rechter komen zal een geweigerde brief dus niet in jouw voordeel werken, maar mogelijk wel in jouw nadeel.
Lijkt me ergens ook logisch.

Doet me een beetje denken aan die Amerikaanse films waarin iemand gedagvaart wordt die dan allerlei moeite doet om die brief niet te krijgen. Dat werkt alleen als je het niet aantoonbaar ontwijkt (niet open doen, ipv open doen en de deur dicht gooien bijvoorbeeld dan kun je het nog ontkennen, maar ook dan krijg je een briefje in je bus dat er een aangetekende brief op je wacht).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Jimbolino schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Sorry maar ik geloof hier weinig van. Ik heb ook tolweg boetes uit Noorwegen gehad, en hier alleen maar incasso brieven over gehad. Daarnaast is Noorwegen geen onderdeel van de EU, dus het CJIB mag helemaal geen boetes innen voor hun. Weet je zeker dat het geen ander Scandinavisch land was?
100%. Was in 2013 met een eigen auto toen ik nog in Nederland woonde. Misschien was ik een uitzondering, maar ik heb toch echt die boete moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dennism schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Gewoon deur niet openen. Dan weet je van niks en weiger je ook niet.
Na 1 dag naar een pakketpunt. Maarja als je niet weet dat daar iets voor je ligt kom je daar ook nooit.
Briefjes zijn al jaren verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:05
Dennis1812 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Na 1 dag naar een pakketpunt. Maarja als je niet weet dat daar iets voor je ligt kom je daar ook nooit.
Een lekker leven heb je dan als je elke keer als de deurbel gaat je moet afvragen of je wel open moet doen. Je overige gezinsleden moet gaan instrueren dat ze moeten zeggen dat je niet thuis bent terwijl jij achter de bank bent weg gekropen. En dat allemaal omdat je weigert een boete te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Twardt schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Een lekker leven heb je dan als je elke keer als de deurbel gaat je moet afvragen of je wel open moet doen. Je overige gezinsleden moet gaan instrueren dat ze moeten zeggen dat je niet thuis bent terwijl jij achter de bank bent weg gekropen. En dat allemaal omdat je weigert een boete te betalen.
Die beste meneer postbode komt welgeteld 1x langs tijdens kantoortijden.

Je overdrijft het fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

stukje leesvoer voor jou http://www.burgerlijkwetb...art-337-bw-bw3-artikel37/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zie maar te bewijzen dat het mijn handeling is en niet die van PostNL.

Denk dat een rechter er niet in meegaat.
Zeker als je uiteindelijk als je toch meer berichten krijgt opbelt en zegt huh? Nooit iets van gehoord, hier is het oorspronkelijke bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 08:06

MLLL

Palm Treo 650

Volgende keer als je naar Italië gaat Waze aanslingeren, scheelt je een hoop boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al met al moet je gewoon betalen, zker als er sprake is van rental. uitspraken om aangetekende post te weigeren zijn niet slim, en alleen op onderbuikgevoelens gebaseerd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:27:
Al met al moet je gewoon betalen, zker als er sprake is van rental. uitspraken om aangetekende post te weigeren zijn niet slim, en alleen op onderbuikgevoelens gebaseerd.
Ik dacht dat juist bij Rental het ze gewoon van je CC afhalen. Juist omdat leasemaatschappijen niet het gedoe van innen van bekeuringen willen hebben. Neem aan dat verhuurbedrijf bekeuring al betaald heeft?

Overigens zelf ook ooit eens op advies een buitenlandse bekeuring niet betaald. 75 mark (we praten over 1994) in Duitsland. Na een aantal keer negeren werd ook gewoon een incassobureau uit mijn woonplaats ingeschakeld. Uiteindelijk 170 mark betaald geloof ik. Sindsdien geloof ik niet meer dat je onder buitenlandse bekeuringen uit kunt komen.

Vorig jaar in Frankrijk een bekeuring gehad, die kwam inderdaad netjes met een NL brief aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Hackus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:27:
Verhuurder gaat echt niet die boete vooruitbetalen. Je hebt een verhuurcontract waarin staat dat jij de huurder bent. Dus dat zullen ze gewoon doorsturen naar de instantie die de boete wil innnen. Je betaalt voor die handeling wel administratiekosten aan de verhuurder. Normaalgesproken via de creditcard.

Aangetekende post niet openen heeft alleen zin als je nog in de incasso fase zit. Door te openen bevestig je namelijk dat het incassobureau het goede adres heeft. Zelfde met scannen van qr codes of websites waar je in moet loggen met een code. Is gewoon bedoelt als leesbevestiging voor het incassobureau.

Als een gerechtsdeurwaarder een procedure start (wat ze nooit doen voor kleine bedragen, omdat ze de kosten voor moeten schieten) dan hebben ze bepaalde wettelijke verplichtingen om jou daarover te informeren. Een verstuurde aangetekende brief is wettelijk gezien voldoende voor die informatieplicht. Het maakt niet uit of de brief gelezen is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jimbolino schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Verhuurder gaat echt niet die boete vooruitbetalen. Je hebt een verhuurcontract waarin staat dat jij de huurder bent. Dus dat zullen ze gewoon doorsturen naar de instantie die de boete wil innnen. Je betaalt voor die handeling wel administratiekosten aan de verhuurder. Normaalgesproken via de creditcard.

Aangetekende post niet openen heeft alleen zin als je nog in de incasso fase zit. Door te openen bevestig je namelijk dat het incassobureau het goede adres heeft. Zelfde met scannen van qr codes of websites waar je in moet loggen met een code. Is gewoon bedoelt als leesbevestiging voor het incassobureau.

Als een gerechtsdeurwaarder een procedure start (wat ze nooit doen voor kleine bedragen, omdat ze de kosten voor moeten schieten) dan hebben ze bepaalde wettelijke verplichtingen om jou daarover te informeren. Een verstuurde aangetekende brief is wettelijk gezien voldoende voor die informatieplicht. Het maakt niet uit of de brief gelezen is of niet.
Voor een groot deel van je bericht quoot je de verkeerde persoon. verder werd verhuurder eerder aangegeven, en dat zij de boete al op 06/10 hebben ontvangen. Daarmee klopt je verhaal niet, en men kan ook niet zomaar iets gaan innen van CC als het al veel eerder heeft plaats gevonden, maar dat is me niet duidelijk uit berichten van TS.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Hackus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
men kan ook niet zomaar iets gaan innen van CC als het al veel eerder heeft plaats gevonden, maar dat is me niet duidelijk uit berichten van TS.
[...]
Juist wel! Dat is nou juist de reden dat verhuurders altijd een creditcard vereisen. Zolang ze je creditcard gegevens bewaren, kunnen ze nog gewoon geld afschrijven. Heb het zelf een keer gehad dat een jaar later er 25 euro administratiekosten werd afgeschreven, toen ik blijkbaar een boete had gereden.

Niet te verwarren met een "authorization hold", dat vervalt normaalgesproken na 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 09:07
Dennis1812 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Die beste meneer postbode komt welgeteld 1x langs tijdens kantoortijden.

Je overdrijft het fors.
Toevallig laatst meegedaan met een test voor de afhandeling van een getekende brief.
Nou ik denk dat ze bij een mooie uitkomst hebben gekregen.
Niet aangebeld, niet gevraagd om een handtekening en niet naar een postnl punt. Nee die brief werd door de pakket(!)bezorger gewoon in de brievenbus gedaan en door naar het volgende adres voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ja, waarschijnlijk krijg je een briefje en een e-mail ;) Ik denk niet dat het werkt, anders halen ze je gewoon een keer van de weg terwijl je gewoon door Nederland aan het rijden bent.

/▌

Pagina: 1