Vraag
Alle reacties
A kom de energie niet kwijt
B doel bereikt, maar je vraagt weer meer als ik maar 0,5 onder doel kom
Maar: dit is pendelen
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 17-10-2023 22:57 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is ook nog niet echt koud natuurlijk maar als hij gewoon doel bereikt heeft zou ie langer stoppen, vaak midden op de dag.frans3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:00:toon volledige bericht
Wanneer kan je zeggen wanneer een warmtepomp pendelt. ?
De wp kan ook afslaan omdat de temperatuur bereikt is ??
Zie 2 voorbeelden.
Zelde tijd. Alleen ingezoomd[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mvg
Frans
Echt lang lopen ze nog niet, lage aanvoer en veel vermogen door warme buitenlucht.
Mijn 7kW vandaag.
:strip_exif()/f/image/dUdSN4TNTj7HKLX7CC0zGwdJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wp 4 dagen in gebruik en ik verwarm nu op WAR als test.
Maar strooklijn verlagen en dus aanvoer verlagen wordt het kouder in huis. Stooklijn is nu 0,3
Zit (nog) geen buffervat tussen. Omdat ik denk dat 100 liter dan ook in een mum van tijd opgewarmd is en het pendelen met een paar minuten zal uitstellen.
[ Voor 16% gewijzigd door frans3 op 18-10-2023 02:23 ]
Je kan ens kijken of je je hysterese kunt vergroten. Dus dat ie pas later weer aanspringt.
Met een vloer is een buffer ook niet echt nodig, kijk of je vvw niet teveel mengt, of dat de bijpass misschien open staat.frans3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 02:17:
Zo dat had ik nou niet verwacht. Moest met de cv ketel er een hoop warmte in stoppen. Nu alleen de wp en deze gaat direct en uitsluitend de 85m2 massive betonnen vloer in met dikke steen er op. Flow is 1200 l/h warmtepomp is een 7kw.
Maar strooklijn verlagen en dus aanvoer verlagen wordt het kouder in huis. Stooklijn is nu 0,3
Zit (nog) geen buffervat tussen. Omdat ik denk dat 100 liter dan ook in een mum van tijd opgewarmd is en het pendelen met een paar minuten zal uitstellen.
Hier een gesloten verdeler, gaat dus door de vloer en terug zonder menging of bypass, ook geen eigen pomp.
Ik neem aan dat je huis groter is dan 85m2, want een 7kW pomp op 85m2 aan vloerafgifte is nogal veel.frans3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 02:17:
Zo dat had ik nou niet verwacht. Moest met de cv ketel er een hoop warmte in stoppen. Nu alleen de wp en deze gaat direct en uitsluitend de 85m2 massive betonnen vloer in met dikke steen er op. Flow is 1200 l/h warmtepomp is een 7kw.
Stooklijn 0,3… klinkt als een Vaillant of een zustermodelletje?paQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:31:
Wat bedoel je met stooklijn 0,3?
Je kan ens kijken of je je hysterese kunt vergroten. Dus dat ie pas later weer aanspringt.
In deze periode stook ik juist niet op WAR, maar gestuurd door de kamerthermostaat. Als het kouder wordt, rond vriespunt, ga ik op WAR overschakelen.
Met deze temperaturen haal ik op “uitgebreid” (Vaillant term, dus niet WAR maar op thermostaat) een COP van ongeveer 5,5. Voor mijn jaren ‘30 vrijstaande huis met niet overal isolatie een prima resultaat wat mij betreft. Ik heb een 5,5 kW model.
this een groot vrijstaand huis net nog even na gemeten ca 92m2 vloerverwarming. Maar de VV is alleen voor de vrij koude huiskamer en open keuken met voornamelijk glas en schuifpuien. De rest staat alles uit hier. Ook op de slaapkamers op de 1e verdieping en indien nodig gaat daar de CV aan. Heb van een gesloten een open verdeler gemaakt en idd het is een valliant warmtepomp 75/6 die heb ik wat over gedimensioneerd om later evt. nog een andere opstelling te kunnen maken. Maar nu alleen op de vloerverwarming beneden.
Zie wel dat de WP vaak niet echt hoger gaat dan zijn laagste opgenomen vermogen 500 wattt en 25%
maar ja zo koud is het nog niet
Zal het ook eens proberen op thermostaat ipv WAR
Kan je ook niet aangeven dat de warmtepomp maximaal eens in het uur mag aanspringen ?
of doe je dat het de hysterese instelling ?
Ik zou zeggen blijf even op WAR draaien en kijk met welke stooklijn je het comfortabel warm krijgt. Doe dat wel met wat kouder weer. In deze periode met temperaturen tussen 6 en 10 graden heeft ook mijn WP wat moeite met WAR, en krijgt (licht) pendelgedrag. Daarom stook ik nu op “uitgebreid” en ga ik bij lagere temperaturen over op WAR zodat het vooral een kwestie is van warm houden ipv opwarmen. Ik doe verder ook niet aan nachtverlaging.
Door het verlagen van de aanvoertemperatuur (Ta) zal het waarschijnlijk juist erger worden.MitchellHearth schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:26:
Dit is pendelen inderdaad. Je kan je aanvoertemperatuur verlagen kijken of het dan geleidelijker gaat. Of er is idd een probleem met de afgifte (optie A van hierboven).
Kun je de flow verhogen? Ta omhoog?
Het minimale vermogen van de warmtepomp is hoger dan het afgiftevermogen van de vvw momenteel.
[ Voor 10% gewijzigd door blackmore87 op 18-10-2023 13:34 ]
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Maar denk dat dit de max is.
Ta verhogen natuurlijk wel maar gaan de energiekosten ook weer omhoog.
en daarbij is de temp in huiskamer nu 20 graden en dat is oke zo.
Draai nu op WAR omdat ik niet wil dat als het zonnetje de huiskamer in schijnt ik koude voeten krijg :-)
maar kan het eens op uitgebreid zetten.
nog andere ideeën compressor aanspringtijd op minimaal 2 uur zetten ? (indien dit kan)
Ja het is nog niet zo koud maar goed afstellen kan wel helpen.Rol-Co schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:46:
[...]
Het is ook nog niet echt koud natuurlijk maar als hij gewoon doel bereikt heeft zou ie langer stoppen, vaak midden op de dag.
Echt lang lopen ze nog niet, lage aanvoer en veel vermogen door warme buitenlucht.
Mijn 7kW vandaag.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4b3Jnynk9qorgQND3wSshqlS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wZ1MA0AlGRldZpj0UenRoRTQ.jpg?f=user_large)
Dit is over de afgelopen 24uur. Je ziet dat overdag de zon toch wel mee helpt tegen het afkoelen maar de WP pruttelt in de nacht om ongeveer de laagste stand mogelijk (rond 20hz)
Dus WP lagere TA geven met goede afgifte scheelt zeker. Hier overigens BG en 1e vloerverwarming maar qua leiding diameter worden deze niet optimaal voorzien van voldoende flow. (beide afgesteld op 10L/m, dus 20L/m totaal)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Waar kijk ik naar in de grafiek welke temperatuur is dat?
Je zegt 27 aanvoer en 25 retour, dat is te weinig moet meer delta tussen. (26 22 zou ik mee beginnen)
In de grafiek start iets als het 22 graden is en loopt op naar 26 graden binnen 15 minuten.
Als de machine op 25% draait zou dat 1750 Watt afgifte moeten zijn (en met COP van 5 is 350 Watt electrisch)
Vermogen in de vloer ongeveer 30 Watt/m2 is bijna 3 kW.
Dan zou de machine in theorie dus uren moeten kunnen draaien, maar slaat snel weer uit.
Is de ombouw van de verdeler wel ok? heb je een foto?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wellicht een beetje offtopic:
Interessante grafiek... ik zie zoiets ook bij mijn warmtepomp als ik het ding gewoon 'dom' laat regelen op WAR... Maar als je het vanuit energie-oogpunt gaat bekijken, is dit natuurlijk zo'n beetje het minst ideale gedrag:
- De warmtepomp staat vooral te werken als het nacht is, en in de avonduren... en doet niks midden overdag.
Terwijl juist midden overdag:
-- EN de zon het meeste schijnt, waardoor je de energie dus rechtstreeks van de zonnepanelen zou kunnen halen,
-- EN de buitentemperatuur het hoogste is, waardoor de warmtepomp het meest efficient zou kunnen werken.
Maar dat is precies het moment waarop de warmtepomp dus niks doet..
Zou je dus niet juist midden overdag de warmtepomp willen laten draaien, en hem ideaal juist 's nachts (op de koudste uren) niet of veel minder willen laten draaien?
Houdt uiteraard in dat je de vloer (of ruimte) overdag moet gebruiken om de warmte in op te slaan, terwijl je die warmte op dat moment misschien niet nodig hebt (of minder vraag naar is) omdat ook de zon binnenschijnt (bijvoorbeeld)...
Ik probeer dit nu wel zo te doen met mijn warmtepomp, door ietsje nachtverlaging toe te passen (voorkomt dat ie 's nachts aanspringt), en het kamertemperatuur-setpoint in de loop van de ochtend in een paar stapjes langzaam te verhogen tot aan de middag. Werkt al aardig goed op deze manier. Zowiezo een stuk beter dan de keuzes van de warmtepomp regeling zelf.
(die denkt anders midden in de nacht: "Oeh.... het is nu erg koud buiten... laat ik maar eens gaan werken" )

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
kan de delta toch alleen maar verhogen door de flow ? 20 liter lijkt me al veel
Dat had ik ook verwacht .... uren draaien maar klaarblijkelijk is het beton en tegels nu zo ver opgewarmd dat hij weer afslaat. Das nog nooit gebeurt met de CV installatie die moest altijd wel flink doorknallen (wel toen met mengregeling wel te verstaan)
schema te simpel voor woorden eigenlijk warmtepomp uit -> VV in -> VV uit -> warmtepomp in :-)
:strip_exif()/f/image/M4kniiKnP4A0HA5WFCKwMYYA.jpg?f=fotoalbum_large)
wilde het allemaal gescheiden houden vanwege de zwarte slangen :
[ Voor 3% gewijzigd door frans3 op 18-10-2023 18:44 ]
Zowel een CV-ketel als een warmtepomp hebben een minimaal vermogen en een maximaal vermogen. Het maximale vermogen is bijvoorbeeld 10 kW dan is het minimale vermogen bijvoorbeeld 3 kW.
Stel de warmtevraag van de woning is, op dit moment in het overgangsseizoen, 1 kW, dan zul je zien dat het verwarmingsapparaat gedurende een periode van bijvoorbeeld vijf minuten aan het verwarmen slaat. De temperatuur zal worden bereikt en het verwarmingsapparaat schakelt uit. Na bijvoorbeeld tien minuten is de temperatuur voldoende gezakt voor het verwarmingsapparaat om weer te gaan verwarmen.
Dat uit- en weer aanschakelen noemen we pendelen. Op het moment dat, in dit voorbeeld, de warmtevraag groter of gelijk is aan het minimumvermogen van 3 kW dan zul je zien dat het verwarmingsapparaat constant op een lage stand zal blijven werken. Je krijgt dan een meer constante temperatuur geen of minder diepe temperatuurschommelingen en dit verhoogt natuurlijk het comfort. Ook is het doorgaans beter voor de installatie als deze op een laag pitje kan blijven draaien dan wanneer deze met grote regelmaat uit- en weer inschakelt.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 18-10-2023 19:50 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
water gaat rechts de bovenste verdeler buis in gaat door de 7 groepen, water komt in de onderste verdeler buis weer binnen en verlaat daar links het vuilfilter in en gaat vervolgens terug naar de WP
(het stukje van de onderste buis (uitgang) naar het vuilfilter is iets minder goed te zien)
nog een foto maken ?
Of zit je hele WP op deze ene verdeler met 7 groepen?
Hoeveel m2 is dat en welke hart op hart afstand heb je?
92 m2 zeg is dus 13 m2 per groep gemiddeld.
Minimum opname is 500 Watt met deze temperaturen een COP van tegen de 6 maakt 3000 Watt afgifte.
13 m2 per groep is 31 Watt per m2 minimum, dus 29 graden aanvoer en 24 retour met 500 liter per uur.
Je liters staan dus te hoog, je delta T te laag en je Taanvoer te laag.
Instellen met:
500 liter/uur
T aanvoer 29 graden
Delta T 5
En hij gaat als een malle.
De 7 vv groepen is het enige wat op de WP staat
heb bij het instaleren al even een warmte test gedaan en heb nog nooit zn warme vloer gehad :-)
begrenst op 38 graden overigens.
dus flow halveren even opzoeken hoe dat moet
aanvoer temp iets omhoog .... wel meer energie kosten lijkt me ben benieuwd
maar waar ik nu aan denk...... heb zo m'n best gedaan met oa. flauwe bochten om de flow zo hoog mogelijk te houden en in de gebruiksaanwijzing staat dat de flow minimaal 20 liter per min door de WP moet gaan. Moet er dan toch een parallel buffervat tussen met weer een pomp er tussen. nee toch ?
Heb daar al veel tijd in zitten hoor omdat hij er al staat vanaf 2016 en heb een warmtemeter.The-Source schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Ja het is nog niet zo koud maar goed afstellen kan wel helpen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is over de afgelopen 24uur. Je ziet dat overdag de zon toch wel mee helpt tegen het afkoelen maar de WP pruttelt in de nacht om ongeveer de laagste stand mogelijk (rond 20hz)
Dus WP lagere TA geven met goede afgifte scheelt zeker. Hier overigens BG en 1e vloerverwarming maar qua leiding diameter worden deze niet optimaal voorzien van voldoende flow. (beide afgesteld op 10L/m, dus 20L/m totaal)
Hij heeft wel een minimale temp nodig van 30 graden aanvoer, de vvw is uitgelegd als bijverwarming en de radiatoren zijn weg. Badkamer vvw zit er ook bij op.
Flow is hier laag 870 liter per uur maar de warmtepomp draait ook altijd op zijn laagst, tot -10 toe, hij blijft alleen dan iets langer hoog bij start en langer laag draaien. Thermostaat heb ik niet, hij regelt op retour temperatuur van de vloer met een hysterese van 2 graden.
Gemiddelde COP is 4 rond en dat is prima, ga daar niet voor stoppen in de nacht en alleen overdag draaien en een sauna maken, dan gooit de vrouw vanzelf de pui open. En wat heb ik dan gewonnen? 😉 hij warmt nu 24/7 elk uur een beetje, constanter kan niet.BrainCrash schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:27:toon volledige bericht
[...]
Wellicht een beetje offtopic:
Interessante grafiek... ik zie zoiets ook bij mijn warmtepomp als ik het ding gewoon 'dom' laat regelen op WAR... Maar als je het vanuit energie-oogpunt gaat bekijken, is dit natuurlijk zo'n beetje het minst ideale gedrag:
- De warmtepomp staat vooral te werken als het nacht is, en in de avonduren... en doet niks midden overdag.
Terwijl juist midden overdag:
-- EN de zon het meeste schijnt, waardoor je de energie dus rechtstreeks van de zonnepanelen zou kunnen halen,
-- EN de buitentemperatuur het hoogste is, waardoor de warmtepomp het meest efficient zou kunnen werken.
Maar dat is precies het moment waarop de warmtepomp dus niks doet..
Zou je dus niet juist midden overdag de warmtepomp willen laten draaien, en hem ideaal juist 's nachts (op de koudste uren) niet of veel minder willen laten draaien?
Houdt uiteraard in dat je de vloer (of ruimte) overdag moet gebruiken om de warmte in op te slaan, terwijl je die warmte op dat moment misschien niet nodig hebt (of minder vraag naar is) omdat ook de zon binnenschijnt (bijvoorbeeld)...
Ik probeer dit nu wel zo te doen met mijn warmtepomp, door ietsje nachtverlaging toe te passen (voorkomt dat ie 's nachts aanspringt), en het kamertemperatuur-setpoint in de loop van de ochtend in een paar stapjes langzaam te verhogen tot aan de middag. Werkt al aardig goed op deze manier. Zowiezo een stuk beter dan de keuzes van de warmtepomp regeling zelf.
(die denkt anders midden in de nacht: "Oeh.... het is nu erg koud buiten... laat ik maar eens gaan werken" )
Dat geloof ik dat je je best hebt gedaan, maar de maximale flow is nodig voor als je echt vermogen gaat geven en als de unit gaat defrosten.frans3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:25:
Aha die kleine stalen verdeler is van de Radiatoren en staan op de CV
De 7 vv groepen is het enige wat op de WP staat
heb bij het instaleren al even een warmte test gedaan en heb nog nooit zn warme vloer gehad :-)
begrenst op 38 graden overigens.
dus flow halveren even opzoeken hoe dat moet
aanvoer temp iets omhoog .... wel meer energie kosten lijkt me ben benieuwd
maar waar ik nu aan denk...... heb zo m'n best gedaan met oa. flauwe bochten om de flow zo hoog mogelijk te houden en in de gebruiksaanwijzing staat dat de flow minimaal 20 liter per min door de WP moet gaan. Moet er dan toch een parallel buffervat tussen met weer een pomp er tussen. nee toch ?
Nu bij dit weer moet je de minimale setting draaien.
Ga de gebruiksaanwijzing lezen om de flow te verlagen.
Maar dit blijkt zelfs averechts te werken. De tijd van de WP worden daardoor korter ipv van langer ?!
Je kunt ergens de pompdruk instellen die moet denk ik met zon circuit wel omlaag.
Of probeer eens op quit mode te draaien of hij dan langer wil draaien.
[ Voor 14% gewijzigd door martijn v o op 21-10-2023 08:39 ]
Geniaal dat je PVoutput misbruikt om grafiekjes te maken. Ga ik ook 's naar kijken.Rol-Co schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:46:
[...]
Het is ook nog niet echt koud natuurlijk maar als hij gewoon doel bereikt heeft zou ie langer stoppen, vaak midden op de dag.
Mijn 7kW vandaag.
[Afbeelding]
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dat doen er wel meer, ook mijn e-boilers en bruto verbruik log ik daar heen.verkeerslicht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:31:
[...]
Geniaal dat je PVoutput misbruikt om grafiekjes te maken. Ga ik ook 's naar kijken.
Nog niet gelezen welk merk wp je hebt staan, sommige typen/ merken hebben vrij hoog minimum vermogen bijvoorbeeld 5 KW thermisch maximaal en 2,5 KW minimaal, dan heb je bij 15°C buiten temperatuur al vrij snel pendel gedrag.frans3 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:13:
Krijg het niet echt voor elkaar om de WP een lagere flow te geven. Behalve door de invoer kraan van de vloerverwarming te knijpen van 1200 naar 600 liter per uur.
Maar dit blijkt zelfs averechts te werken. De tijd van de WP worden daardoor korter ipv van langer ?!
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/