Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 15:10
Hallo Tweakers,

Ik heb in de afgelopen weken wat vreemde issues met mijn PC gehad. Soms viel deze ineens uit waarna ik hem ook niet meer aan kon zetten. Als ik de power knop indrukte sprong hij voor 1-3 seconden aan maar viel daarna weer uit (zie: YouTube: BeQuiet! Straight Power BQT E9-CM-680W fails). Soms ging hij wel weer aan als ik de stroom er een paar uur volledig vanaf had gehaald maar soms ook weer niet. De volgende dag deed hij het dan vaak weer gewoon.

Ik heb wat zaken los gehaald zoals de RAM-modules, videokaart (MSI GeForce GTX 770 4GB), SSD's etc. maar het probleem bleef bestaan. Mijn voorzichtige conclusie was: voeding defect.
De huidige voeding, de be quiet! Straight Power E9 680W CM heb ik vandaag losgekoppeld en vervangen door een be quiet! Pure Power 12 M 550W (vermogen zou genoeg moeten zijn, zit meestal rond de 120-170 Watt bij normaal gebruik).

Ik dacht dat het probleem hiermee opgelost zou zijn maar ook met deze nieuwe voeding gaat mijn PC niet aan. :( Ook niet als ik wederom maar 1 of geen RAM-module gebruik, de videokaart en drives loskoppel.
Ik begin nu toch een beetje te twijfel of mijn moederbord niet gewoon overleden is. ;(
Het moederbord is een Gigabyte GA-Z87X-UD3H.

Het gekke is dat ik na de eerste keren de PC wel weer gewoon heb kunnen gebruiken voor enkele dagen dus echt helemaal stuk lijkt het mij ook niet. De PC is altijd vrij stofvrij gehouden en ik heb ook gecontroleerd of alle kabels goed aangedrukt waren.

Hoe dan ook, als een PC niet aan gaat en ik verder alleen maar laptops in huis heb valt er niet veel te troubleshooten. Ik vind het ook nogal wat om zomaar een nieuw moederbord (en dus ook CPU + RAM-modules) te bestellen als ik niet zeker weet of het daar aan ligt.

Weet iemand wellicht nog iets anders wat ik kan proberen? PC langsbrengen naar een computerzaak om e.e.a. door te laten meten? Of kan ik toch zelf nog iets doen behalve alles vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Zit er niet per ongeluk een schroefje tussen het moederbord en de kast?

Wat bedoel je precies met gaat niet aan? Gaat de CPU fan wel of niet aan? Gaan fans die op het moederbord zijn aangesloten wel of niet aan. Kom je in de UEFI/BIOS? Krijg je beeld? Heeft de kast een speakertje dat op het moederbord zit aangesloten? Zoja, wat voor morse code zend het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
EricJH schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:44:
Zit er niet per ongeluk een schroefje tussen het moederbord en de kast?

Wat bedoel je precies met gaat niet aan? Gaat de CPU fan wel of niet aan? Gaan fans die op het moederbord zijn aangesloten wel of niet aan. Kom je in de UEFI/BIOS? Krijg je beeld? Heeft de kast een speakertje dat op het moederbord zit aangesloten? Zoja, wat voor morse code zend het uit?
Alles springt even aan, fans beginnen ook kort te draaien maar daarna valt alles weer uit (binnen 1 tot 3 seconden). Ik kom dus ook niet in de UEFI. Er zit een speakertje op aangesloten maar die doet soms alleen één keer een piepje (wat normaal is als ik de PC aan zet). Zie ook het filmpje.

Hoewel ik met vrij grote zekerheid kan uitsluiten dat er een schroefje achter het moederbord zit zal ik morgen eens alles los halen om het voor de zekerheid te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12
Je kunt voor alle zekerheid de UEFI een keer resetten hoewel ik niet verwacht dat het iets zal doen.

We kunnen werkgeheugen uitsluiten dus zal het probleem of het moederbord of de CPU zijn. Ik kan op basis van wat je nu zien zeggen of het het moederbord of CPU is. Je hebt niet een andere CPU waarmee je kunt testen?

Ik zie dat het moederbord 10 jaar oud is. Je zou bij je lokale computerboer kunnen vragen wat een diagnose kost maar gezien de leeftijd vraag ik me af hoe je kosten/baten uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:26
Ik heb wat zaken los gehaald zoals de RAM-modules, videokaart (MSI GeForce GTX 770 4GB), SSD's etc. maar het probleem bleef bestaan. Mijn voorzichtige conclusie was: voeding defect.
Klopt mijn aanname dat je de GPU ook he-le-maal eruit hebt gehaald? Als niet nog even dat proberen want alleen stroom eruit zal niet veel helpen (ik ken mensen die zo troubleshoot'ten).

Als ik het gedrag zo lees kan het een beveiliging in de PSU zijn die aan springt, en aan blijft zolang de foutieve componenten (direct of indirect via moederbord) aangesloten blijven (ook al haal je de stroom van alles eraf).

Misschien hoor je een "click" als je echt alles van de PSU afkoppelt, dat betekent dat de beveiliging weer gereset is.

[ Voor 31% gewijzigd door grasmanek94 op 18-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
EricJH schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 04:45:
Je kunt voor alle zekerheid de UEFI een keer resetten hoewel ik niet verwacht dat het iets zal doen.

We kunnen werkgeheugen uitsluiten dus zal het probleem of het moederbord of de CPU zijn. Ik kan op basis van wat je nu zien zeggen of het het moederbord of CPU is. Je hebt niet een andere CPU waarmee je kunt testen?

Ik zie dat het moederbord 10 jaar oud is. Je zou bij je lokale computerboer kunnen vragen wat een diagnose kost maar gezien de leeftijd vraag ik me af hoe je kosten/baten uitvalt.
Op het moederbord zit inderdaad een reset-knop maar dat heeft weinig uitgehaald. Ik heb helaas geen andere CPU liggen. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het inderdaad een upgrade naar een ander moederbord.
grasmanek94 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Klopt mijn aanname dat je de GPU ook he-le-maal eruit hebt gehaald? Als niet nog even dat proberen want alleen stroom eruit zal niet veel helpen (ik ken mensen die zo troubleshoot'ten).

Als ik het gedrag zo lees kan het een beveiliging in de PSU zijn die aan springt, en aan blijft zolang de foutieve componenten (direct of indirect via moederbord) aangesloten blijven (ook al haal je de stroom van alles eraf).

Misschien hoor je een "click" als je echt alles van de PSU afkoppelt, dat betekent dat de beveiliging weer gereset is.
Ja, de GPU is er helemaal uit. Sterker nog, als ik alleen het moederbord aan de voeding koppel valt alles nog uit. Ik zou verwachten dan in elk geval in de UEFI te komen. Ik heb nu de RAM-modules, GPU, en alle drives losgekoppeld. Enige wat nog op het moederbord zit is de CPU en de CPU-fan. Ook alle kabels zijn los.

Dat van die PSU beveiliging is wel een goede. Ik ga zo direct even kijken. Wilde ook even het moederbord uit de kast halen om te zien of er van achter inderdaad een schroefje zit of iets anders dat niet in orde is. Denk het niet maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Korte update. Hieronder een foto van hoe ik het net even heb aangesloten. Heel basic, alleen de voedingskabel naar het moederbord en één voor de CPU. Moederbord kan ik het de aan/uit knop op het moederbord zelf aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkJ2kCWXcG-OFHhZ9cdfmK97Xrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZ6TYG16Ys2hMHzJz2oust9z.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna heb ik het moederbord eruit gehaald. Aan de achterkant was alles eigenlijk brandschoon, geen loszittende schroefjes, minuscuul beetje stof en verder geen beschadigingen of wat dan ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkoIOBNRhEC3LyM4QEA-zdztQNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysl4FmjLqdhvZvC5iVBxiTtH.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de voorzijde zie ik ook geen rare zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/138Aie3Mf8ZB5chCi1ucj8BZe4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49QGsPpWLb9NvIQr1HWmJB3p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geprobeerd om even te wisselen tussen de oude en nieuwe voeding maar dat maakte allemaal niets uit. De PC blijft uitvallen. Hierbij nog een filmpje van wat er gebeurd.

Nog andere suggesties wat ik kan proberen? Of wordt het gewoon andere hardware kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
Bios batterij eruit en op het moederbord bios resetten.

Daarna even uit de kast laten en zo testen met ram en gpu er in.

Als allerlaatste kan je nog de cpu er even uithalen en herplaatsen (en ook checken of er niks is verbrand in de socket).

Daarna is het helaas afschrijven ben ik bang, vermoedelijk het bord want cpu komt erg weinig voor tenzij extreem overclock/voltage gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
meljor schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:44:
Bios batterij eruit en op het moederbord bios resetten.

Daarna even uit de kast laten en zo testen met ram en gpu er in.

Als allerlaatste kan je nog de cpu er even uithalen en herplaatsen (en ook checken of er niks is verbrand in de socket).

Daarna is het helaas afschrijven ben ik bang, vermoedelijk het bord want cpu komt erg weinig voor tenzij extreem overclock/voltage gebruikt is.
Ik heb op het moederbord de volgende knopjes en schakelaartjes zitten. Wat ik ook indruk, hij blijft meteen uitvallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRtKGnnB24oZQtfPp-08UtmiWQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEumCrauwv42EprEHG9qxEgr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Batterij er uit. Dat cmos knopje paar seconden indrukken. Daarna batterij er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
En die bios sw op 2 zetten. Dan pakt ie een backup bios voor als de andere corrupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Niet toevallig een i/o shield oid dat kortsluiting maakt? Heb dat al 2x meegemaakt met een Dell laptop. Het metalen schild om de USB maakte kortsluiting. Dit eraf en laptop start weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:29
Wat toevallig zeg! Ik heb sinds gister precies hetzelfde probleem.

Morgen vrij dus ga alles nalopen hier maar vaag is het wel. Zal het met een Windows update te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
meljor schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:57:
Batterij er uit. Dat cmos knopje paar seconden indrukken. Daarna batterij er weer in.
Nope, dat maakt helaas geen verschil.
hoi1234 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:06:
Niet toevallig een i/o shield oid dat kortsluiting maakt? Heb dat al 2x meegemaakt met een Dell laptop. Het metalen schild om de USB maakte kortsluiting. Dit eraf en laptop start weer.
Het moederbord is nu uit de kast en het i/o shield zit nog in de kast dus dat kan het niet zijn.
nemmiesis29 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:12:
Wat toevallig zeg! Ik heb sinds gister precies hetzelfde probleem.

Morgen vrij dus ga alles nalopen hier maar vaag is het wel. Zal het met een Windows update te maken kunnen hebben?
Geen idee. Ik draai zelf Windows 10 Pro maar ervaar dit probleem al enkele weken. Meestal ging de PC daarna wel weer gewoon aan en kon ik verder werken maar dit keer lijkt hij definitief de geest gegeven te hebben.

Nog een filmpje van hoe het nu gaat: https://youtu.be/nCMtlo6WZ9Y :|

[ Voor 4% gewijzigd door DedSec85 op 18-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
Hoorde bij mij wel drie keer een piep en zag op MB dat het CPU ledje rood brand.
Ga in ieder geval nieuwe koelpasta aanbrengen en alles even opnieuw op het MB plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Zou het nog iets helpen als ik de koelpasta vernieuw van de CPU? Er zit een Intel Core i7-4770K CPU in. Bij het bouwen heb ik er een drupje koelpasta op gedaan maar sindsdien nooit mee.
Aan de andere kant, doordat het moederbord direct uitvalt heeft de CPU ook geen tijd om op temperatuur te komen dus dit zou mij erg sterk lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Lijkt mij ook niet dat het een CPU probleem is.
Zelfs helemaal zonder CPU of ram zou een board normaal gesproken toch wel aan moeten blijven en natuurlijk de bijbehorende beep codes geven.

Google: GA-Z87X-UD3H turns off immediately

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
Ben er net achter dat alles wel draait zonder de cpu stekker aangesloten. Heel raar.
Zou het moederbord dan gaar zijn ?

Is dat bij jou ook @DedSec85

[ Voor 12% gewijzigd door nemmiesis29 op 19-10-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Bios sw ook al op 2 gezet? Dan pakt ie een backup bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmiesis29
nemmiesis29 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:41:
Ben er net achter dat alles wel draait zonder de cpu stekker aangesloten. Heel raar.
Zou het moederbord dan gaar zijn ?
Yup nieuw MB gehaald en alles werkt weer gelukkig.

[ Voor 8% gewijzigd door nemmiesis29 op 19-10-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een topic per probleem is (meer dan) genoeg, crossposten is daarom op GoT niet toegestan. Graag verder in je originele topic: PC valt binnen 2 seconden uit na opstarten. Nieuwe voeding?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.