PC valt binnen 2 seconden uit na opstarten. Nieuwe voeding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Hallo Tweakers,

Ik weet niet zeker of dit topic hier thuis hoort maar ik zou niet goed weten waar dan. :P

Bij deze even het verhaal:
Twee weken geleden wilde ik mijn PC opstarten maar ik merkte dat deze na het indrukken van de Power-knop direct weer uit viel. Ik had die ochtend niet veel tijd om er naar te kijken dus ik heb de stekker er uit gehaald en na een uurtje of 2 toen ik weer thuis kwam kon ik de PC als vanouds opstarten zonder problemen.

Zojuist was ik aan het werk en viel mijn PC weer spontaan uit. Ook hier weer hetzelfde probleem. Na het drukken op de aan/uit knop lijkt het alsof de PC even aan springt maar binnen 1 tot 3 seconden valt alles weer uit.

De PC is al wat jaartjes oud en heeft het tot dusver altijd goed gedaan. Er zit een beQuiet! Straight Power voeding in van 680W (BQT E9-CM-680W). Bij het opstarten gaan de ventilatoren wel even kort aan (ook die van de voeding). Ik heb de RAM-modules eruit gehaald, de videokaart (MSI GeForce 770) losgekoppeld en nog wat met de kabels gepield maar dat heeft allemaal niets geholpen. De PC is verder redelijk stofvrij en ik had niet het idee dat er componeren oververhit waren.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de voeding de pijp aan Maarten heeft gegeven. Klopt dit? Of is er wellicht iets mis met een ander component zoals het moederbord?

Zie ook onderstaande video:
https://youtube.com/shorts/t4Q_dZi2FJo?feature=share

Als ik een nieuwe voeding zou moeten kopen, dan zou ik toch voor de beluit! Pure Power 12M van 650W gaan. Zeker omdat de PC en de componenten al wat ouder zijn. Ik ben niet echt een PC gamer, afgezien van wat simpele spelletjes.
Zou dit een goede keuze zijn?

Ik ben benieuwd of er wellicht andere oorzaken kunnen zijn. Ik heb geen andere PC's in huis, alleen maar laptops dus heb niet de mogelijkheid om een voeding te wisselen of iets dergelijks. Bedankt voor de reacties alvast! :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:32
Als ik jouw verhaal zo lees, dan krijg ik heel sterk het gevoel dat de voeding (PSU) de boosdoener is. Het moeten wachten- of 2 keer op de aan/uit knop moeten duwen, is vaak al de aanwijzing dat de PSU al deels kapot is! Grote kans dat het probleem is opgelost, als je de PSU hebt gewisseld.

Als het de PSU is, pas dan op met het vaak aan en uitzetten van de "oude" PSU. Het kan zijn dat die PSU helemaal kapot gaat en ploft, waardoor er mogelijk meer schade kan ontstaat aan b.v. MOBO, CPU, etc.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van BeQuiet PSU's en vind ik Seasonic, Thermaltake en XFX betrouwbaarder. Zorg wel dat je PSU voldoende power kan leveren aan de pc. Ik zelf gebruik PSU's die ruim voldoende power leveren en die menigeen hier "Overkill" noemt. Voordeel; stille voeding, weinig warmte en je kan later gerust iets bijsteken in de pc, zonder dat er een zwaardere PSU ingezet moet worden.

Misschien overbodig; Sluit de pc altijd aan op een geaarde wandcontactdoos!

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
jovadca schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:14:
Als ik jouw verhaal zo lees, dan krijg ik heel sterk het gevoel dat de voeding (PSU) de boosdoener is. Het moeten wachten- of 2 keer op de aan/uit knop moeten duwen, is vaak al de aanwijzing dat de PSU al deels kapot is! Grote kans dat het probleem is opgelost, als je de PSU hebt gewisseld.

Als het de PSU is, pas dan op met het vaak aan en uitzetten van de "oude" PSU. Het kan zijn dat die PSU helemaal kapot gaat en ploft, waardoor er mogelijk meer schade kan ontstaat aan b.v. MOBO, CPU, etc.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van BeQuiet PSU's en vind ik Seasonic, Thermaltake en XFX betrouwbaarder. Zorg wel dat je PSU voldoende power kan leveren aan de pc. Ik zelf gebruik PSU's die ruim voldoende power leveren en die menigeen hier "Overkill" noemt. Voordeel; stille voeding, weinig warmte en je kan later gerust iets bijsteken in de pc, zonder dat er een zwaardere PSU ingezet moet worden.

Misschien overbodig; Sluit de pc altijd aan op een geaarde wandcontactdoos!

Succes!
Thanks! Het gekke is dat de PC sinds gisteren wel weer gewoon aan gaat. Ben er nu ook al weer wat uurtjes op aan het werk.

Ik heb al eens in een andere PC een BeQuiet! voeding gehad die met een soortgelijk issue ook de geest gaf. Die heb ik volgens mij door een Corsair voeding vervangen. Ik ga nog even rondkijken naar een geschikte voeding maar het lijkt me inderdaad verstandig om deze te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
Ik zou eens alle componenten eruit halen die niet nodig zijn om het systeem op te starten. Als het dan weer problemen geeft dan kan je andere dingen uitsluiten.

Draait het besturingssysteem of gaat ie daar juist mis?

Haal ook alle usb drives / connectoren eruit, die willen ook wel eens teveel 'vragen'

Zit de monitor plug er wel goed in (zomaar iets simpels) kijk voor de logische dingen omdat het nu weer wel een tijd werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
Niet om het één of ander, maar de uitvoering: be quiet! Straight Power E9 680W CM komt uit 2011. Alle voedingen van 2012 en daarvoor wil je eigenlijk niet meer gebruiken. Ze vallen allemaal onder “Tier F - Replace Immediately”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Jets schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:29:
Ik zou eens alle componenten eruit halen die niet nodig zijn om het systeem op te starten. Als het dan weer problemen geeft dan kan je andere dingen uitsluiten.

Draait het besturingssysteem of gaat ie daar juist mis?

Haal ook alle usb drives / connectoren eruit, die willen ook wel eens teveel 'vragen'

Zit de monitor plug er wel goed in (zomaar iets simpels) kijk voor de logische dingen omdat het nu weer wel een tijd werkt...
Ik heb inderdaad wat RAM modules eruit gehaald maar het issue bleef toen bestaan. Alle kabels zijn goed aangedrukt.
Djarune schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:33:
Niet om het één of ander, maar de uitvoering: be quiet! Straight Power E9 680W CM komt uit 2011. Alle voedingen van 2012 en daarvoor wil je eigenlijk niet meer gebruiken. Ze vallen allemaal onder “Tier F - Replace Immediately”
Ja het is inderdaad al een oud dingetje. Ik had een nieuwe voeding besteld maar die werd door Bol geannuleerd wegens niet leverbaar. Vervangen lijkt mij uit voorzorg beter, ondanks dat ik nu al weer een paar dagen draai met deze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ik heb zojuist de BeQuiet! Pure Power 12M ingezet en alles netjes aangesloten. Echter valt de PC nog steeds direct uit als ik hem aan zet. Ik begin nu toch echt te denken dat het aan het moederbord ligt :-(

Als ik de disken, videokaart en RAM modules eruit trek is het exact hetzelfde verhaal. Is er nog een andere manier om dit te testen? Begin een beetje radeloos te worden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:32
Welke "BeQuiet! Pure Power 12M" wattage heb je er nu ingezet?
Weet je zeker dat deze nieuwe PSU naar behoren functioneerd en voldoende power kan leveren?
Voor alle zekerheid even in een andere pc plaatsen om te zien of die werkt.
Pagina: 1