Hoi allemaal,
Mijn thuisserver in de meterkast is bijna tien jaar oud en aan vervanging toe. Het is een Debian-systeem waar veel op draait. De laatste tijd merk ik dat de performance van het systeem niet genoeg meer is voor wat ik ervan vraag. Vooral bij nextcloud en calibre merk ik dat de responsetijd erg lang is, hoewel ik met top eigenlijk geen extreem hoog cpu-gebruik of veel wait-states zie. Bovendien is afgelopen weekend voor de tweede keer de voeding gesneuveld, dus het is echt tijd voor een nieuwe.
Te vervangen systeem specs
Het huidige systeem heeft een
Kast: Coolermaster N300
Moederbord: ASRock B85M Pro4
Processor: Core i3-4150 processor
Geheugen: 8GB DDR3 geheugen
Opslag: 5 SATA disks (vnl WD RED) in RAID1 configuraties t.b.v. de beschikbaarheid.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een thuisserver voor in de meterkast, met bijvoorbeeld:
- mailserver (postfix, amavis, spamassassin, dovecot). Hiervoor is vooral de beschikbaarheid van belang.
- nextcloud (m.n. voor files; in docker containers)
- tvheadend (tv receiver, decoder, dvr) met drie DVB-C ontvangers
- nfs + samba NAS voor m.n. mediafiles, streaming naar Kodi client
- calibre bibliotheek met 80k epubs
- backup van meerdere clients in huis m.b.v. BackupPC
- HomeAssistant home automation, met Zwave USB dongle
- Motion(Eye) t.b.v. motion detection op twee beveiligingscamera's
- nog allerlei klein grut als git repo's, uitlezen omvormer zonnepanelen, AdGuardHome
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou verwachten tussen de 750 en 1000 euro kwijt te zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- SATA disks voor de opslag: HGST HDN724040ALE640, WDC WD80EFAX-68KNBN0, WDC WD40EFRX-68N32N0, WDC WD80EFAX-68KNBN0, WDC WD80EFAX-68KNBN0
- DVB-C onvangers: TERRATEC Electronic GmbH Cinergy T PCIe Dual; Technotrend TT-budget CT2-4500 CI; Twinhan Mantis (NB PCI-kaarten kunnen natuurlijk niet zomaar mee
- Z-Wave stick: Aeotec Z-Stick Gen5
- USB lezer voor TV-smartcard; USB lezer voor energiemeter
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nee, niet per se.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor een 24/7 thuisserver is stroomverbruik in idle natuurlijk belangrijk. Maar daarnaast de betrouwbaarheid, vandaar de RAID1 voor alle disks en een (hoop ik) ruim bemeten voeding.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga voor stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
- Advies over de combinatie van hardware. Kan ik problemen verwachten bij de combinatie van moederbord en geheugen?
- Is er iets zinloos duur voor mijn doeleinden? Kan ik hetzelfde bereiken met goedkopere hardware?
- Hebben jullie compleet andere ideeen voor mijn meterkastserver?
Mijn thuisserver in de meterkast is bijna tien jaar oud en aan vervanging toe. Het is een Debian-systeem waar veel op draait. De laatste tijd merk ik dat de performance van het systeem niet genoeg meer is voor wat ik ervan vraag. Vooral bij nextcloud en calibre merk ik dat de responsetijd erg lang is, hoewel ik met top eigenlijk geen extreem hoog cpu-gebruik of veel wait-states zie. Bovendien is afgelopen weekend voor de tweede keer de voeding gesneuveld, dus het is echt tijd voor een nieuwe.
Te vervangen systeem specs
Het huidige systeem heeft een
Kast: Coolermaster N300
Moederbord: ASRock B85M Pro4
Processor: Core i3-4150 processor
Geheugen: 8GB DDR3 geheugen
Opslag: 5 SATA disks (vnl WD RED) in RAID1 configuraties t.b.v. de beschikbaarheid.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een thuisserver voor in de meterkast, met bijvoorbeeld:
- mailserver (postfix, amavis, spamassassin, dovecot). Hiervoor is vooral de beschikbaarheid van belang.
- nextcloud (m.n. voor files; in docker containers)
- tvheadend (tv receiver, decoder, dvr) met drie DVB-C ontvangers
- nfs + samba NAS voor m.n. mediafiles, streaming naar Kodi client
- calibre bibliotheek met 80k epubs
- backup van meerdere clients in huis m.b.v. BackupPC
- HomeAssistant home automation, met Zwave USB dongle
- Motion(Eye) t.b.v. motion detection op twee beveiligingscamera's
- nog allerlei klein grut als git repo's, uitlezen omvormer zonnepanelen, AdGuardHome
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou verwachten tussen de 750 en 1000 euro kwijt te zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- SATA disks voor de opslag: HGST HDN724040ALE640, WDC WD80EFAX-68KNBN0, WDC WD40EFRX-68N32N0, WDC WD80EFAX-68KNBN0, WDC WD80EFAX-68KNBN0
- DVB-C onvangers: TERRATEC Electronic GmbH Cinergy T PCIe Dual; Technotrend TT-budget CT2-4500 CI; Twinhan Mantis (NB PCI-kaarten kunnen natuurlijk niet zomaar mee
- Z-Wave stick: Aeotec Z-Stick Gen5
- USB lezer voor TV-smartcard; USB lezer voor energiemeter
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 233,- | € 233,- |
| 1 | Moederborden | ASUS PRIME A620M-A-CSM | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Controllers | Delock 4 port SATA PCI Express Card | € 52,26 | € 52,26 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master Force 500 | € 56,30 | € 56,30 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 105,88 | € 105,88 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 600W | € 81,13 | € 81,13 |
| 2 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 89,85 | € 179,70 |
| Totaal | € 833,17 | |||
- Een kast met genoeg ruimte voor 6 SATA disks indien nodig, voldoende plek voor casefans.
- Moederbord met twee PCI-e M.2 slots, 4 SATA poorten, 4 geheugenslots
- Voeding met vrij hoog vermogen i.v.m. de inschakelstroom van de SATA disks
- SSD in raid1; voor boot/systeem/databases/nextcloud met ruimte voor groei
- De Delock DeLock uitbreidingskaart is omdat bij moederborden met 6 SATA poorten die steeds gedeeld zijn met het tweede M.2 slot.
Nee, niet per se.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor een 24/7 thuisserver is stroomverbruik in idle natuurlijk belangrijk. Maar daarnaast de betrouwbaarheid, vandaar de RAID1 voor alle disks en een (hoop ik) ruim bemeten voeding.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga voor stabiliteit.
Wat verwacht je van ons?
- Advies over de combinatie van hardware. Kan ik problemen verwachten bij de combinatie van moederbord en geheugen?
- Is er iets zinloos duur voor mijn doeleinden? Kan ik hetzelfde bereiken met goedkopere hardware?
- Hebben jullie compleet andere ideeen voor mijn meterkastserver?
[ Voor 35% gewijzigd door janpascal op 17-10-2023 22:29 ]