Mailhost en -client voor 5+ domeinen, catch-all, één mailbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
* CodeCaster zoekt een nieuwe mailprovider en mailclient; een drama in drie delen.

Opzet
Alweer 19 jaar geef ik al mijn mail aan Google. Ze weten hierdoor waar ik slaap, wat ik koop, met wie ik op vakantie ga en hoe hoog mijn tandartsrekeningen zijn. Daar wil ik graag van af. Dat kan door beter poetsen en door te switchen van provider.

Ik heb ook meerdere domeinen met een catch-all-mailbox bij een VPS van vrienden. Deze catch-all laat ik forwarden naar m'n Gmail.

Wat zo fantastisch is aan Gmail:
  • Search, don't sort. Dat maken ze al twee decennia waar. Heb je gemaild met "Claes" en zoek je op "Klaas", dan nog vind je je mailtjes terug, en ook gewoon binnen de seconde.
  • De webapp - overzichtelijk, snel.
  • De Android-app - same.
  • Alles in één box.
  • Gekleurde labels (bijvoorbeeld op basis van afzender of ontvanger) - gesynchroniseerd tussen web en app.
  • Threading van mails - werkt gewoon.
  • Meerdere domeinen toevoegen in één mailbox: geen probleem.
  • Verzenden vanuit meerdere domeinen: welja.
  • Een mail beantwoorden met het e-mailadres van de ontvangende mailbox: logisch.

Confrontatie
Nee, dan Lourdes Exchange en Outlook. Man man man.

Met een transport rule kun je catch-all-mailboxen aanmaken voor domeinen die je in je beheer hebt, en binnenkomende mailtjes laten doorsturen naar de hoofdmailbox. Met een shared mailbox waarop je de hoofdgebruiker rechten geeft, kun je van daaruit ook nog mailen. Maar: niet vanuit Android. Daar moet je vanuit de shared mailbox mailen, die je dus moet toevoegen aan je account, en waarvan verzonden items dan ook in de Sent Items van die mailbox komen. Gevolg: mailthreads stuk.

En de Android-app laat notificaties staan van mails die je op de desktop al gelezen hebt. Of de notificaties raken out-of-sync met de client, dus dan zegt je drawer dat er een mail is, open je de Outlook-app, zegt die "welke mail?" en moet je een paar seconden wachten voor de mail wordt getoond in je inbox.

Om over de "focused mailbox", oftewel "verstop belangrijke mail", nog maar niet te beginnen. Laat staan zoeken, wat nooit werkt.

En elke mail die je vanuit de hoofdmailbox beantwoordt, staat standaard op "Van: hoofdmailbox", ook al is die verstuurd aan "info@secundairdomein.nl".

Ellende alom. En dan de klapper: New Outlook, die men nu aan het pushen is, heeft, dankzij mijn Microsoft 365 Family-licentie een Outlook-licentie, maar die verrekt het om Exchange Online-mailboxen toe te voegen:
This account is not supported in Outlook for Windows due to the license provided by your work or school. Try to login with another account or go to Outlook on the web.
Of ik even € 11,70 in plaats van € 3,70 per maand wil betalen. Dacht 't niet, in ieder geval niet gegeven de voorgenoemde manco's.

Oplossing
In @Sircuri heb ik een lotgenoot, zie Zijn deze email hosting eisen zo gek?, en ik twijfelde tussen dit subforum en dat van de algemene clientsoftware, maar het gaat me om het totaalpakket.

Welke mailhoster en clientsoftware (Windows/web en Android) staan mij toe:
  • Catch-all-boxen op meerdere (momenteel 5, in de toekomst mogelijk meer) domeinen
  • Meerdere (eigen) domeinen ontvangen en versturen in één mailbox (send-as/send-on-behalf)
  • Meerdere gebruikersaccounts toekennen aan individuele boxen (veel-op-veel)
  • Als je een mail beantwoordt die aan een bepaald adres is gericht, antwoorden vanaf dat adres
  • Mailthreads (in- en uitgaande mail genest weergeven)
  • Een zoekfunctie die niet teleurstelt
  • Privacy-vriendelijk
  • Degelijk spamfilter
  • Matchende functionaliteit tussen web/desktop en Android
  • Liefst minder dan € 10 per maand
Zelf hosten is geen optie. Ik hoef niet te verzenden als al m'n mailboxen, maar ik maak graag per site/webshop/organisatie/gemeente/... een ontvangend adres aan op één van m'n domeinen. Ik heb een tijdje TransIP-email gebruikt, maar die webinterface werkt niet voor mij. Jaren geleden zat ik op Thunderbird, is dat nog een beetje met de tijd meegegaan en voldoet dat aan m'n wensen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:18

Quad

Doof

Heb je toevallig bij Protonmail business gekeken? Kom je qua technische wensen een flink eind. Qua mailclient kan je zelf bepalen wat je wilt, bijvoorbeeld Thunderbird, zolang het maar met IMAP overweg kan.

Functionele wensen weet ik niet of Proton daar mee overweg kan, maar het lijkt me de moeite waard het te bekijken.

Overigens gebruik ik binnen M365 geen catch all meer, Als de verzender geen bounce krijgt en ik zie het niet of te laat, weet diegene nooit dat hij of zei een fout adres heeft aangeschreven.

Ook gebruik ik in M365 van meerdere unieke mailadressen als ontvanger voor 3e partijen, maar dan achter een + teken, quad+tweakers@domein.nl.

[ Voor 34% gewijzigd door Quad op 17-10-2023 19:30 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️