Zijn deze email hosting eisen zo gek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Enkele jaren lang heb ik met 4 domeinen bij One.com gezeten voor hosting en mail. Gedurende die jaren werden de pakketen daar steeds duurder en duurder. Ook moest ik op den duur een advanced pakket nemen omdat ik meer dan 3 domeinnamen had. Uiteindelijk had ik een volledig hostingpakket met 200 GB opslag.

Nu heb ik zelf de hosting e.d. niet meer nodig, maar vond 230 EUR per jaar toch wel een beetje hoog worden. Ik heb vervolgens mijn domeinen ondergebracht bij Vimexx en mijn mail verplaatst naar Runbox.

De eisen die ik heb:
- Eigen domeinnamen hosten waar ik wil
- Onbeperkte email aliassen
- Meer dan 1 domein
- Voldoende opslag (a.k.a > 10 GB per mailbox)

One.com had die mogelijkheid en ook bij Runbox heb ik die flexibiliteit gevonden. Helaas loop ik tegen 2 grote ergenissen aan:
1. Runbox is TRAAG
2. Aliassen aanmaken duurt ruim 10 minuten voordat deze bruikbaar zijn.

Dus nu ben ik op zoek naar een email hosting provider die mij bovenstaande opties geeft.
Ik ben al weken op internet aan het zoeken naar een alternatief voor Runbox en een beetje betaalbaar is, maar lijk maar niet te kunnen vinden wat ik zoek.

Nu heb ik zelf de volgende al bekeken, maar lijk de meest basale informatie gewoon niet te kunnen vinden.
- TransIp
- Yourhosting
- MijnDomein
- ProtonMail
- Hostinger
- Strato

Heb ik nou zulke exsotische eisen of is dat gewoon informatie waar een mail-hosting bedrijf niet mee adverteert?

Ik ben ondertussen ook aan het experimenteren met een MailCow Dockerized oplossing op mijn eigen VPS die ik ook nog heb draaien, maar ondanks dat ik een redelijke Tweaker ben, zie ik er tegenop om dit in eigen beheer te hosten. Want als dit mis gaat, ben ik de toegang tot al mijn mail kwijt.

Wie heeft ervaring met bovenstaande eisen en kan me wellicht een hosting bedrijf aanraden?

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wellicht Soverin? https://soverin.net
Nederlands bedrijf. Zij doen ook de e-mail accounts voor Freedom Internet, zo ben ik er bij gekomen.
Als ik zo kijk lijkt het te voldoen aan je wensen. Als ik zo snel kijk lijk ik 3 domeinen te kunnen aankoppelen. Wellicht kan dat aantal nog omhoog, geen idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 08-10-2023 00:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

De eisen die je hebt prima. Maar wil je nu ook nog een soort runbox oplossing? Die staat niet bij je eisen. Zo niet

Is dit wat voor je ?
https://mijn.host/e-mail/

https://cloud86.io/nl/email-hosting/

Er zijn er meer alleen combinatie veel opslag en meerdere domeinen dan schieten bij vele de prijzen omhoog

Anders de hosting pakketten ervan bekijken ipv specifieke email pakket. Misschien prijs technisch en jou wensen net wat interessanter. Dan komen er ook nog om de hoek kijken.

https://www.kaashosting.nl/web-hosting zoals dit onbeperkt alles met x opslag.

https://shop.cloudwebservices.nl/store/webhosting

Mis eigenlijk alleen de informatie over hoeveel mailboxen je nu hebt...

Je hebt 4 domeinen. Je wilt minimaal 10 GB per mailbox. Maar hoeveel mailboxen heb je? 4? Dan heb je aan 50 GB opslag totaal genoeg.

Heb je er 20 dan heb je totaal 200 GB nodig.

[ Voor 80% gewijzigd door RobbyTown op 08-10-2023 03:16 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk eens bij https://cloud86.io/nl/
Ik heb daar zelf 2 domeinen met mailhosting, je kan onbeperkt aliasen aanmaken en die werken direct.

[ Voor 58% gewijzigd door Microkid op 08-10-2023 03:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Sircuri schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:54:
Ik ben ondertussen ook aan het experimenteren met een MailCow Dockerized oplossing op mijn eigen VPS die ik ook nog heb draaien, maar ondanks dat ik een redelijke Tweaker ben, zie ik er tegenop om dit in eigen beheer te hosten. Want als dit mis gaat, ben ik de toegang tot al mijn mail kwijt.
Ik doe dit al een aantal jaar en dat gaat prima. Sleutel voor je zorgen is natuurlijk je backup strategie. Hier staat alles op een ZFS schijf die ik dagelijks backup naar mijn thuis NAS.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:59
Ik heb tegenwoordig mijn mail lopen bij Purelymail (nog vrij onbekend) maar die bieden ook de wensen die jij wil voor maar 10 Dollar per jaar en Onbeperkt

Misschien is dit iets , nadeel misschien servers staan zover ik zie wel in de VS

[ Voor 7% gewijzigd door chris-drielsma op 08-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Denk ook even na over hoe privé emails zijn. Waarom zou je die informatie op de allergoedkoopste manier ergens bij een onbekend bedrijf parkeren?

Je testje met Mailcow is zo gek nog niet, IMAP is een extreem simpele techniek. Al je emails zijn gewoon losse tekstbestanden die een eigen map krijgen op de server. Backup van email is dus ook heel eenvoudig, je kunt in Docker in elk geval de data-dir voor de opslag van emails extern maken.

Het lastige van email is voornamelijk het versturen, het IP adres van je mailserver is onbekend op internet en zal daarom vrijwel direct wat red-flags krijgen van grote ontvangers (gmail, hotmail, etc). Ik zou je dan ook aanraden om bijv. Sendgrid te gebruiken voor alle uitgaande mail, je kunt hiervoor op de mailserver een externe SMTP server instellen.

Een andere optie (die ik in het verleden geregeld gebruikte) is Mail-in-a-box, wellicht dat hiervoor ook een Docker image is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:45
Je hebt je domeinen bij vimexx, kun je daar niet ook je mail hosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Bedankt al voor alle input.
Daar had ik ook naar gekeken al bedenk ik me. De informatie is net als bij zoveel aanbieders veel te sumier om zeker te weten of ik daar alles kan wat ik nodig heb. Wellicht toch maar eens aanbieders gaan mailen met mijn vragen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
RobbyTown schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 02:50:
De eisen die je hebt prima. Maar wil je nu ook nog een soort runbox oplossing? Die staat niet bij je eisen. Zo niet

https://mijn.host/e-mail/
https://cloud86.io/nl/email-hosting/
https://www.kaashosting.nl/web-hosting zoals dit onbeperkt alles met x opslag.

https://shop.cloudwebservices.nl/store/webhosting

Mis eigenlijk alleen de informatie over hoeveel mailboxen je nu hebt...
Je hebt 4 domeinen. Je wilt minimaal 10 GB per mailbox. Maar hoeveel mailboxen heb je? 4? Dan heb je aan 50 GB opslag totaal genoeg.

Heb je er 20 dan heb je totaal 200 GB nodig.
Cloud86 had ik al bekeken bedenk ik me. Waarom deze nu afviel kan ik me even niet meer herinneren, maar wellicht moet ik inderdaad eens breder kijken naar hosting pakketten en niet specifiek naar mail hosting.
Ik heb 4 domeinen, maar eigenlijk maar 1 mailbox per domein en een onbeperkt aantal aliassen. Dus is inderdaad 50GB voldoende voor wat ik wil.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
chris-drielsma schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:35:
Ik heb tegenwoordig mijn mail lopen bij Purelymail (nog vrij onbekend) maar die bieden ook de wensen die jij wil voor maar 10 Dollar per jaar en Onbeperkt

Misschien is dit iets , nadeel misschien servers staan zover ik zie wel in de VS
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Ga ik bekijken. Bedankt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
ouweklimgeit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:08:
Denk ook even na over hoe privé emails zijn. Waarom zou je die informatie op de allergoedkoopste manier ergens bij een onbekend bedrijf parkeren?

Je testje met Mailcow is zo gek nog niet, IMAP is een extreem simpele techniek. Al je emails zijn gewoon losse tekstbestanden die een eigen map krijgen op de server. Backup van email is dus ook heel eenvoudig, je kunt in Docker in elk geval de data-dir voor de opslag van emails extern maken.

Het lastige van email is voornamelijk het versturen, het IP adres van je mailserver is onbekend op internet en zal daarom vrijwel direct wat red-flags krijgen van grote ontvangers (gmail, hotmail, etc). Ik zou je dan ook aanraden om bijv. Sendgrid te gebruiken voor alle uitgaande mail, je kunt hiervoor op de mailserver een externe SMTP server instellen.

Een andere optie (die ik in het verleden geregeld gebruikte) is Mail-in-a-box, wellicht dat hiervoor ook een Docker image is.
Ik begin me inderdaad meer en meer te realiseren dat dit soort oplossingen gewoon geld kosten. En ik wil absoluut niet voor een dubbeltje al mijn mail geregeld hebben bij een dubieuze partij. Ik wil er zeker voor betalen. De trigger bij One.com was voornamelijk dat ik steeds grotere pakketten moest afnemen waar ik heel veel dingen bij kreeg die ik gewoon niet nodig had en ook niet voor wilde betalen.

Ik op dit moment aan het experimenteren met Mailcow op een fysieke server hier thuis. Kan uiteraard geen mail versturen, want elk ip-adres van breedband aanbieders staan geregistreerd bij SpamHouse.org. Maar de rest kan ik wel testen. Ik maak me vooral zorgen over data beheer.

SendGrid als SMTP server is inderdaad een goede tip.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
valkenier schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:13:
Je hebt je domeinen bij vimexx, kun je daar niet ook je mail hosten?
Nou voel ik me een redelijke }:O
Daar heb ik inderdaad serieus nog niet naar gekeken |:(

Ik ga weer even terug mijn hok in....

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmrichard
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 11:51
Interessant topic. Ik zat een tijdje geleden met precies dezelfde vraag. Zelfs een Office 365 basic subscriptie leek toen een betaalbare optie. Uiteindelijk heb ik gekozen om Cloudflare Email routing te gebruiken voor mijn domeinen zodat ik onbeperkte aliassen heb en daarachter heb ik een gratis maildienst erachter zitten (Outlook, iCloud ,Gmail e.d.). Niet ideaal, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:55

jurroen

Security en privacy geek

Sircuri schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik op dit moment aan het experimenteren met Mailcow op een fysieke server hier thuis. Kan uiteraard geen mail versturen, want elk ip-adres van breedband aanbieders staan geregistreerd bij SpamHouse.org. Maar de rest kan ik wel testen. Ik maak me vooral zorgen over data beheer.

Los van de blocklists - het versturen vanaf een consumer-grade ISP is vrij problematisch. Vaak geen vast IP, je kunt bij de meeste ISPs geen rDNS instellen, etc.

Je zou ook kunnen kijken naar het Duitse Rapidmail, per maand kun je gratis 1500 mails versturen via hun SMTP server/relay. Voordeel is dat het Duits is en wat privacyvriendelijker dan Sendgrid is.

Qua databeheer: automatische offsite backups een optie? Stel dat het dan gruwelijk mis zou gaan kun je het snel herbouwen of verplaatsen naar elders.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
jurroen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Los van de blocklists - het versturen vanaf een consumer-grade ISP is vrij problematisch. Vaak geen vast IP, je kunt bij de meeste ISPs geen rDNS instellen, etc.

Je zou ook kunnen kijken naar het Duitse Rapidmail, per maand kun je gratis 1500 mails versturen via hun SMTP server/relay. Voordeel is dat het Duits is en wat privacyvriendelijker dan Sendgrid is.

Qua databeheer: automatische offsite backups een optie? Stel dat het dan gruwelijk mis zou gaan kun je het snel herbouwen of verplaatsen naar elders.
Klopt, maar uiteindelijk zou de Mailcow oplossing ook niet hier thuis willen draaien, maar op mijn VPS in Duitsland (Contabo). Het ip adres van mijn VPS komt gelukkig (nog 8) ) niet voor bij SpamHouse.

Hierboven noemde ook iemand iets over backups. Daar moet ik me ook nog even over inlezen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Ik doe dit al een aantal jaar en dat gaat prima. Sleutel voor je zorgen is natuurlijk je backup strategie. Hier staat alles op een ZFS schijf die ik dagelijks backup naar mijn thuis NAS.
Ik neem aan dat je dan een eigen dedicated server hebt die je hier voor gebruikt? Ik heb zelf enkel een VPS tot mijn beschikking en een dedicated server is dan weer aardig boven mijn budget.
Waar heb je die server draaien als ik vragen mag? Wellicht wil je ook je specs delen?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Sircuri schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Klopt, maar uiteindelijk zou de Mailcow oplossing ook niet hier thuis willen draaien, maar op mijn VPS in Duitsland (Contabo). Het ip adres van mijn VPS komt gelukkig (nog 8) ) niet voor bij SpamHouse.
Tip: zoek ook eens uit of dat IP niet op andere blocklists voorkomt. Met een schoon adres beginnen is een goede fundering. Vaak zie je wel dat het bij de grote massa 'boeren' verkeerd gaat omdat die misbruikt worden voor spamruns. Op mijn mailservers kan ik zo snel geen blokkades vinden op Contabo IP's.

Als je toevallig een NAS hebt of een machientje die 24/7 draait zou je een script kunnen typen of draaien die de backup naar jou toe zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
Sircuri schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Ik host mijn mail al jaren thuis (postfix/dovecot). Verzenden doe ik via relay bij vimexx. Vimexx biedt ook voor inkomende mail een fallback voor als je thuisserver eruit ligt. DWZ je geeft hun fallback.vimexx.nl server met een lagere prio op in je MX. Die server poogt dan om je mail alsnog bij je primaire MX af te leveren, zodra deze weer online is. Werkt goed moet ik zeggen.

Toevoeging: ik heb een paar domeinen bij vimexx, en die heb ik in een reseller hosting pakketje geduwd. Daarmee bepaal ik zelf een beetje wat met welk domein kan. De kosten vallen reuze mee. https://www.vimexx.nl/reseller-hosting

[ Voor 12% gewijzigd door valkenier op 09-10-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan2011
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:00
Ben zelf jaren geleden overgestapt van One.com (zat er ook al toen het B-One.net heette) naar Strato.

Het was destijds erg lastig opzeggen bij One.com (6 jaar geleden). In mijn geval kwam dit omdat 1 domein een andere einddatum had dan de webspace zelf. Je kan hiervoor een formulier invullen om de webspace te laten verwijderen op einddatum. Waarschijnlijk is dit nu beter geregeld, de chat is in de meeste gevallen behulpzaam.

Ik zat erg te twijfelen tussen TransIP en Strato en toch voor die laatste gegaan. Het is heel degelijk, goede prijzen en voelt erg Duits (wat ik positief vind).

Heb er zelf geen ervaring mee, maar TransIP biedt volgens mij ook een SMTP relay ('Zorgeloos Mailen') voor hun VPS pakketten aan. Ik denk zeker in combinatie met MailCow Docker een hele goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
Sircuri schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Ik neem aan dat je dan een eigen dedicated server hebt die je hier voor gebruikt? Ik heb zelf enkel een VPS tot mijn beschikking en een dedicated server is dan weer aardig boven mijn budget.
Waar heb je die server draaien als ik vragen mag? Wellicht wil je ook je specs delen?
Ik draai Proxmox op een Contabo VPS. De goedkoopste. Zolang je niks met VM's doet, maar alleen LXC dan gaat dat prima. Ook ZFS binnen ZFS gaat prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-05 09:48
Bij dit soort topics vraag ik me altijd af wat er mis is met MS365…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Heb je internet van KPN? Dan kan je ook bij KPN de email de email van je eigen domeinnaam laten verzorgen.

https://forum.kpn.com/e-m...accounts-toevoegen-555238

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Arvado schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:34:
Het wordt snel heel duur als je meerdere domeinnamen en accounts hebt, of in ieder geval een stuk duurder dan gewoon mail hosting ergens.

Ik heb daar ook naar gekeken, ging om zo'n 5 domeinnamen met ~12 accounts, dan ben je snel 40-150 euro per maand kwijt bij hosted Exchange, en 72 euro per maand voor Microsoft 365 Business Basic.
Dan is een mailpakketje waar je per domein een paar euro afrekent toch interessanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Beetje kortzichtig. "Dit soort topics" wil niet (per definitie) zeggen dat er wat mis is met M365. Elk scenario is anders en ook voorkeuren verschillen - plus er zijn legio keuzemogelijkheden. Als jij content bent met M365 dan lekker daar blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Op zich goede vraag. Ik vermoed dat er iets mis is met de prijs. Daarnaast heb ik al een 365 thuis abonnement, maar daarbij krijg je geen mogelijkheid om eigen domeinnamen toe te voegen en die te gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Sircuri op 08-10-2023 11:43 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
TS wil zelf domeinen hosten. Dus deze kosten heb je dan sws niet in MS365. Ik weet niet om hoeveel personen het gaat. Maar TS geeft aan dat het enkel om mail gaat dus geen Business Basic vereist. Als hij het enkel voor zichzelf gebruikt is hij voor €4 (ff uit mn hoofd) per maand klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Sircuri schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Op zich goede vraag. Ik vermoed dat er iets mis is met de prijs. Daarnaast heb ik al een 365 thuis abonnement, maar daarbij krijg je geen mogelijkheid om eigen domeinnamen toe te voegen en die te gebruiken.
Nee dat klopt, maar als je al een home variant hebt zou je ervoor kunnen kiezen om dit om te zetten naar een business variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testdummy Crash
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-03-2024
Zou graag email hosting in eigen beheer doen en op eigen hardware of via een VM van OpenBSD Amsterdam. OpenBSD komt standaard met een smtp server voorgeïnstalleerd en schijnt in gebruik ook erg veilig te zijn. Voor mij echter, is de leercurve voor dit systeem veel te steil op dit moment en heb een tussenoplossing gevonden tot ik BSD aandurf.

Bij Migadu betaal je een platte prijs voor al jouw adressen en domeinen. Bijna alles wat je zou willen instellen aan emailbeheer dat kan gewoon zonder bijbetaling. Hoe het bedrijf schrijft over Open Source software en emailhosting spreekt mij bijzonder aan. Migadu is een Zwitsers bedrijf met de servers geplaatst in Frankrijk zodat ze aan de Europese privacy wetgeving moeten voldoen (strenger dan in Zwitserland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Testdummy Crash schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:51:
Zou graag email hosting in eigen beheer doen en op eigen hardware of via een VM van OpenBSD Amsterdam. OpenBSD komt standaard met een smtp server voorgeïnstalleerd en schijnt in gebruik ook erg veilig te zijn.
Amen *O* Het is volledig off-topic maar laat even weten als je daar hulp bij nodig hebt. DMs staan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ouweklimgeit schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:08:
Aan de andere kant is mail per definitie onveilig; je kan nooit zeker weten dat iedere stap versleuteld is, tenzij je met versleutelde mails gaat werken.

Dus als je zoveel vertrouwen legt in mail gaat jet al fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kunt ook hier even rondkijken als je dat nog niet gedaan hebt, zijn destijds ook veel alternatieven behandeld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Oon schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Aan de andere kant is mail per definitie onveilig; je kan nooit zeker weten dat iedere stap versleuteld is, tenzij je met versleutelde mails gaat werken.

Hij doelt er denk ik op dat bv Gmail by default in je mail snuffelt. Verkeer tussen mailservers is tegenwoordig wel met TLS, Ik zie nooit meer onversleutelde verbindingen. Neemt niet weg dat het bericht zelf niet is versleuteld idd. En dat vind ik dus echt raar Ik kan versleuteld mailen maar niemand heeft een publieke key……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

valkenier schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:03:
[...]
Verkeur tussen mailservers is tegenwoordig wel met TLS
Tussen de meeste mailservers wel, maar ook écht niet allemaal. Er zijn zo enorm veel mailservers die gewoon nog geen certificaten hebben.

Maar het grotere probleem; 9/10 mensen gebruikt nog gewoon een onversleutelde verbinding tussen hun mailclient en de mailserver, en er zijn genoeg mensen die gewoon zonder VPN gebruik maken van de openbare wifi ergens in een Starbucks of McDonald's.

Je kunt er gewoon echt niet vanuit gaan dat mail ooit veilig verstuurd wordt, want er zijn zoveel punten waar het fout kan gaan (relays, servers, clients, toegang vanuit meerdere clients waaronder mobiel) dat je echt nooit mag denken dat mail niet onveilig is.

Maar goed, dat gaat inmiddels wel redelijk off-topic. Punt is vooral dat de host niet het enige probleem is. Het enige dat TS kan doen op dit vlak is een host binnen Nederland kiezen voor het geval dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
-- weg --

[ Voor 98% gewijzigd door Kalentum op 09-10-2023 09:27 . Reden: was al bekend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Oon schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Die vergelijking gaat niet op, emails waren (want vrijwel alle providers bieden TLS dus alleen de headers zijn plain-text) wellicht te onderscheppen, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met het stallen van je complete archief bij een goedkope provider die toegang heeft tot je al je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

ouweklimgeit schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Die vergelijking gaat niet op, emails waren (want vrijwel alle providers bieden TLS dus alleen de headers zijn plain-text) wellicht te onderscheppen, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met het stallen van je complete archief bij een goedkope provider die toegang heeft tot je al je data.
Als je net iets verder had gelezen had je mijn andere reactie ook gezien waarin ik uitleg waarom je geen gelijk hebt, maar in het kort; als je er vanuit gaat dat mail veilig is omdat de meeste providers TLS aanbieden dan kies je er zelf voor om je gegevens op straat te leggen ;)

Het is een beetje als erop vertrouwen dat je gegevens in een WhatsApp groepchat veilig zijn 'want e2e versleuteld', dat werkt totdat iemand z'n telefoon gejat wordt. Als je ziet dat veel mensen hun mail op 2 of 3 apparaten binnen krijgen hoeft er maar één niet ingesteld staan om TLS te gebruiken of om een andere reden 'open' te zijn en je bent alweer klaar. Omdat dat op geen enkele manier te controleren is vanaf jouw kant en je ook niet kunt zien welke relays of andere apparaten je mail verwerken doe je er toch echt wel goed aan om er vanuit te gaan dat mail onveilig is, want dat is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

mjl

Ugh

Ik heb hostingdiscounter.nl, voor 5 euro per maand heb je daar 75GB, 100 mailboxen en 1 .nl domeinnaam, extra domeinen kan je ook bij ze kwijt. Ik vind de backend daar prima werken.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Oon schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Als je net iets verder had gelezen had je mijn andere reactie ook gezien waarin ik uitleg waarom je geen gelijk hebt, maar in het kort; als je er vanuit gaat dat mail veilig is omdat de meeste providers TLS aanbieden dan kies je er zelf voor om je gegevens op straat te leggen ;)

Het is een beetje als erop vertrouwen dat je gegevens in een WhatsApp groepchat veilig zijn 'want e2e versleuteld', dat werkt totdat iemand z'n telefoon gejat wordt. Als je ziet dat veel mensen hun mail op 2 of 3 apparaten binnen krijgen hoeft er maar één niet ingesteld staan om TLS te gebruiken of om een andere reden 'open' te zijn en je bent alweer klaar. Omdat dat op geen enkele manier te controleren is vanaf jouw kant en je ook niet kunt zien welke relays of andere apparaten je mail verwerken doe je er toch echt wel goed aan om er vanuit te gaan dat mail onveilig is, want dat is het.
Wacht even, heb je het nou over de IMAP(s) verbinding of het transport tussen mailservers? Ja akkoord, als iemand doelbewust zijn emails binnenhaalt via poort 143 of een onbeveiligde pop verbinding dan zijn ze zichtbaar voor de buitenwereld, maar iedere e-mailclient gebruikt al vele jaren standaard de ssl/tls poorten voor communicatie met de mailserver. Ook het transport tussen mailservers gaat in 99% van de gevallen via tls, dus de opslag is de grote kritieke factor. En aangezien opslag volledig onversleuteld gaat (uitzonderingen zoals Proton daargelaten) kan een beheerder van een mailserver gewoon plain-text bij *al* je emails.

Verder, begrijp me niet verkeerd, helemaal met je eens dat email bijzonder onveilig is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Dank iedereen voor alle tips en ideeen. Ik ben ook even door dat andere topic aan het heen lezen die hierboven genoemd werd.

Het zelf hosten van mail geeft natuurlijk wel een stoere voldoening, maar ik weet niet of dat ik echt zie zitten. Voorlopig blijft het maar bij spelen.
Daarnaast werd me ook gewezen op de Reseller optie bij Vimexx. Aangezien mijn domeinen daar al geregistreerd zijn, is dat toch wellicht de meest logische optie. Ik ben me daar nu in het aan verdiepen en hoop dat ik er snel uit kom.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoatsy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 20:00
Ik gebruik zelf Zoho mail, het is gratis zolang je maar je eigen domein hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 20:01
MrGoatsy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:59:
Ik gebruik zelf Zoho mail, het is gratis zolang je maar je eigen domein hebt.
Op zich prima alleen: *IMAP/ POP/ Active Sync zitten niet in het gratis abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:10
Is mailbox.org nog een optie? Daar zit ik nu, Duitse aanbieder. M'n .nl domein heb ik ook bij Vimexx staan.
€30/jaar voor het lichtste pakket. Ik wilde vanwege de prijs naar Runbox ($19,95/jaar), maar begrijp dat ik dat beter niet kan doen dus :+ ?

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:51:
Is mailbox.org nog een optie? Daar zit ik nu, Duitse aanbieder. M'n .nl domein heb ik ook bij Vimexx staan.
€30/jaar voor het lichtste pakket. Ik wilde vanwege de prijs naar Runbox ($19,95/jaar), maar begrijp dat ik dat beter niet kan doen dus :+ ?
edit: Ik zie dat je bij mailbox.org geen onbeperkt aantal aliassen mag aanmaken. Dus die valt zeker af.

Ik ben inderdaad niet onder de indruk van de snelheid van hun IMAP verbinding en ook niet over het feit dat het tot een kwartier kan duren voordat een alias bruikbaar is. Dat zijn 2 dingen diie voor mij onacceptabel blijken.

Ik ben nu aan het testen met een reseller account bij Vimexx.... ook daar ben ik helaas nog niet van onder de indruk. Krijg het hele pakket niet eens aan de praat. Iets basaals als een mailbox aanmaken, lijkt gewoon niet te werken. Krijg alleen maar 504 gateway errors op hun webmail. Heb al een ticket ingeschoten, maar ik denk dat ik overga op restitutie. Hier kan ik heel slecht tegen en heb ik ook absoluut geen geduld voor.

Hmm, de optie van zelfhosting wordt toch weer aantrekkelijk. Of misschien zelfs terug naar One.com. Wat een drama als je ineens merkt wat je mist bij al die andere hosting bedrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Sircuri op 11-10-2023 19:04 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sircuri schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

edit: Ik zie dat je bij mailbox.org geen onbeperkt aantal aliassen mag aanmaken.
[...]
Met een eigen domein wel, ik heb een catch-all in gebruik en kan dus elk mailadres gebruiken wat ik wil. Via filter regels zorg ik dat het in de juiste submap beland. Dat is dan voor het ontvangen van mails, voor het versturen moet je via de webinterface een alias aanmaken om als afzender van mails te kunnen gebruiken. Of daar een limiet op zit weet ik niet, ik verstuur zelden mails uit naam van een alias.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 09:41 ]

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
ThinkPad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:51:
Heb je al een keuze gemaakt, en waarom?

• ThinkPad
flowergirl schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:22:
[...]

Heb je al een keuze gemaakt, en waarom?
Ja ik ben bij Mailbox gebleven. Het omzetten van MX/SPF/DKIM records is niet zo'n issue. Mails overzetten op zich ook niet. Maar agenda is veel meer werk. De webinterface van Runbox vond ik ook een achteruitgang t.o.v. Mailbox.

Misschien volgend jaar een nieuwe kans. Ik sta altijd open voor verbeteringen, Mailbox.org is niet heilig.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Mailcow oplossing. Zoals eerder gezegd is inderdaad je backup en restore plan belangrijk. Ik heb een maand drooggedraaid en daarbij ook de recovery getest van mailcow. Tevens heb ik een secondary MX server draaien voor het geval mijn primary er even uit ligt.

Signature van nature

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 10:02
Ik zie dat je af en toe bij Apple gerelateerde draadjes reageert. Als je een iCloud+ abonnement afneemt kan je ook je eigen domein koppelen aan hun email dienstverlening: https://support.apple.com/en-us/HT212514.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Bytebandit schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:21:
Ik zie dat je af en toe bij Apple gerelateerde draadjes reageert. Als je een iCloud+ abonnement afneemt kan je ook je eigen domein koppelen aan hun email dienstverlening: https://support.apple.com/en-us/HT212514.
Klopt, maar ik vind lock-in net even een brug te ver ;) . Maar bedankt voor de opmerking.

Signature van nature

Pagina: 1