Andere plek radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 11:16
In onze nieuwe woning die we volgend jaar gaan betrekken zitten een paar radiatoren op een wat minder ideale plek.

Ik probeer nu te verzinnen hoe dit eventueel beter te kunnen maken.

De leidingen zitten in de vloer weggewerkt en komen onder de radiatoren uit de vloer (in het midden van de radiatoren).

De huidige radiator plaatsing is in blauw. Mijn nieuwe idee voor het verplaatsen van twee van de drie radiatoren is aangegeven in groene, oranje en paarse pijlen

Groen zou dan een verticale moeten worden en de oranje een lage "raamradiator" of ipv een raam radiator een verticale radiator op de paarse plek (Het is dus of oranje of paar)

De twee te verplaatsen radiatoren zijn de radiatoren aan de lange wand.

De bovenste zit precies op de plek waar we eventueel de zithoek kwijt willen en de onderste (in de keuken) zit op de plek waar we extra keukenkastjes willen hebben.

De vraag is dus nu is mijn idee zo verstandig en ten tweede hoe werken we de buizen een beetje netjes weg want de huidige zullen verlengt moeten worden. De vloer in de kamer laten we voor wat het is (plavuizen) en willen we dus niet open breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlZCyfkq621mbJ4cZeU6uy6_7FY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lY9aTqIsye7oEn8XObBE42Vo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Dracula op 18-10-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik denk dat je belangrijkste vraag is, heb je een kruipruimte? dan kun je de leidingen daar al afslijpen en verlengen naar de juiste plaats. Dan met een boormachine twee nette gaten en monteren.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
nsa1984 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:59:
Ik denk dat je belangrijkste vraag is, heb je een kruipruimte? dan kun je de leidingen daar al afslijpen en verlengen naar de juiste plaats. Dan met een boormachine twee nette gaten en monteren.
Ja er is een kruipruimte maar ik ging er een beetje vanuit dat de leidingen in de vloer gefreesd zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:31
Waarom zou je überhaupt nog radiatoren willen als je ook vloerverwarming kan aanleggen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:46
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:03:
Waarom zou je überhaupt nog radiatoren willen als je ook vloerverwarming kan aanleggen? :-)
De combi kan zorgen voor een snellere opwarming indien gewenst.

[ Voor 60% gewijzigd door barry86 op 17-10-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:46
Ik kan je alleenb adviseren dat je wel de totale KWs in de gaten moet houden. Als je deze omlaag brengt kan het zijn dat je woonkamer minder snel of goed verwarmd.
Ook kan de radiator weghalen bij het raam voor een koudeval zorgen wat je vooral merkt als je er stil in de buurt zit. Ook iets om even in ogenschouw te nemen

[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 17-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals hij aangeeft willen ze de plavuizen behouden. Smaken verschillen, de plavuizen was het eerste wat er hier uit ging voor vloerverwarming, maar als je ze mooi vindt is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 15:47
De oranje verwarming zal ervoor zorgen dat een keukenkast(-lade) die tot links naast het fornuis loopt weinig tot vrijwel niet meer open kan. Dit kun je oplossen door daar gewoon geen kast te maken, maar is wel zonde van je kastruimte.

Misschien kun je eens kijken naar iets van plintverwarming voor onder je extra keukenkasten op de originele blauwe plek? Hiervoor heb je meestal wel nog hoge temperatuur cv water voor nodig.
Of een verticale verwarming naast de kastenwand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Omdat we niet de huidige vloer eruit willen slopen. Plavuizen is trouwens misschien de verkeerde omschrijving, zal natuursteen zijn oid. (Ter grote van een plank laminaat zeg maar)
barry86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Ik kan je alleenb adviseren dat je wel de totale KWs in de gaten moet houden. Als je deze omlaag brengt kan het zijn dat je woonkamer minder snel of goed verwarmd.
Ook kan de radiator weghalen bij het raam voor een koudeval zorgen wat je vooral merkt als je er stil in de buurt zit. Ook iets om even in ogenschouw te nemen
Ik zal daar zeker op letten maar er gaan niks weg bij het raam. De twee aan de lange muur zouden verplaatst moeten worden. Een komt dan op de plek van het groene blokje rechts boven en een komt dan op de oranje plek.

De derde blauwe (midden onder het raam) blijft waar hij is.
FrenzyFreak schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:17:
De oranje verwarming zal ervoor zorgen dat een keukenkast(-lade) die tot links naast het fornuis loopt weinig tot vrijwel niet meer open kan. Dit kun je oplossen door daar gewoon geen kast te maken, maar is wel zonde van je kastruimte.

Misschien kun je eens kijken naar iets van plintverwarming voor onder je extra keukenkasten op de originele blauwe plek? Hiervoor heb je meestal wel nog hoge temperatuur cv water voor nodig.
Of een verticale verwarming naast de kastenwand?
Kastje is idd een dingetje er zit wel een nis bij het raam maar of dat afdoende is.

Plint verwarming naar gekeken maar lees veel over lawaai van de ventilator en dat het galmbakken worden onder de plint. Eventueel een verticale naast het nog te plaatsen keukenblok aan de lange wand is misschien ook een optie. Hangt hij wat verder de kamer in maar opzich geen gek idee.

Blijft nog steeds de vraag hoe netjes weg te werken.
pagani schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Zoals hij aangeeft willen ze de plavuizen behouden. Smaken verschillen, de plavuizen was het eerste wat er hier uit ging voor vloerverwarming, maar als je ze mooi vindt is het een ander verhaal.
Het zijn idd geen plavuizen maar natuursteen in lange stroken formaat lamianaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 17-10-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Wordt wel weer twijfel twijfel nu. Misschien toch vloerverwarming overwegen maar is wel meteen een flinke kostenpost die ik niet begroot had.

[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 17-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:51
Dracula schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Ja er is een kruipruimte maar ik ging er een beetje vanuit dat de leidingen in de vloer gefreesd zitten.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Hoe oud is de woning?

Überhaupt al eens onder de vloer gekeken?
9 van de 10 keer loopt daar alles.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk. Hoe oud is de woning?

Überhaupt al eens onder de vloer gekeken?
9 van de 10 keer loopt daar alles.
2017, en heb er tijdens bezichtiging in gekeken ivm grondwater maar geen complete inspectie gedaan op leidingen etc. en aangezien de overdracht nog even duurt kan ik niet even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:51
Hmm 2017 weet ik het niet. Bij de wat oudere vloeren loopt het er doorgaans gewoon onderdoor.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:43
Die verticale achterin kan wel, maar dan moet die ook links zitten. Anders krijg je echt enorme koudeval aan de linker achterzijde en dat kan weer lijden tot van die convectietochten. Verticale radiatoren worden wel vaker zo opgesteld maar altijd in paren.

Zoals eerder benoemd zou ik ook voor vvw gaan. Ja het is jammer van de vloer, maar het comfort en de toekomstige bestendigheid van lage temperaturen gaan daar niet tegen op. Daarnaast zijn een beetje radiatoren duurder dan vvw. Je vloer is dan de grote kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Dashlane schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:11:
Die verticale achterin kan wel, maar dan moet die ook links zitten. Anders krijg je echt enorme koudeval aan de linker achterzijde en dat kan weer lijden tot van die convectietochten. Verticale radiatoren worden wel vaker zo opgesteld maar altijd in paren.

Zoals eerder benoemd zou ik ook voor vvw gaan. Ja het is jammer van de vloer, maar het comfort en de toekomstige bestendigheid van lage temperaturen gaan daar niet tegen op. Daarnaast zijn een beetje radiatoren duurder dan vvw. Je vloer is dan de grote kostenpost.
Ik begrijp die koude val niet helemaal. Links zit nu ook geen radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:13
Gezien het raam in de rechter muur is het een hoek woning, je kunt ook overwegen een airco op te hangen, aan die muur, voor de verwarming, misschien gecombineerd met kleine 'hulp' radiatoren op de aangegeven plekken.

kijk hier eens voor veel info: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179028

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:22:
Hmm 2017 weet ik het niet. Bij de wat oudere vloeren loopt het er doorgaans gewoon onderdoor.
Nu gfeen leidingen onder de vloer betekend natuurlijk niet dat dat zo moet blijven... ik zou kijken of je ergens naar beneden kunt gaan en dan inderdaad door de kruipruimte naar de gewenste plek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-07 18:54
De leidingen liggen basis van het bouwjaar vrijwel zeker in de dekvloer.
Zoals @hfolkers aangeeft kan je natuurlijk de leidingen voor de nieuwe radiatoren wel door de kruipruimte leggen.
Deze dan wel isoleren.

zelf zou ik kijken of je de vloer heel eruit kunt halen om vloerverwarming te leggen.
Maar ik snap dat je niet het risico op gebroken tegels wilt lopen.

Mijn ouders hebben sinds afgelopen jaar jaga radiatoren genomen.
Deze bevallen erg goed, en geven fijne warmte door de hele ruimte.
Waar de oude radiatoren eigenlijk alleen lekker warmte produceerden in de nabijheid van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hfolkers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:58:
Gezien het raam in de rechter muur is het een hoek woning, je kunt ook overwegen een airco op te hangen, aan die muur, voor de verwarming, misschien gecombineerd met kleine 'hulp' radiatoren op de aangegeven plekken.

kijk hier eens voor veel info: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179028
Airco heb ik ook wel naar gekeken echter vind mijn vrouw airco verwarming niet comfortabel. Mijn ouders hebben dit en de lucht voelt niet fijn aan.

Misschien dat een vloer model fijner is dan een wandmodel mbt comfort.
FRANQ schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:02:
De leidingen liggen basis van het bouwjaar vrijwel zeker in de dekvloer.
Zoals @hfolkers aangeeft kan je natuurlijk de leidingen voor de nieuwe radiatoren wel door de kruipruimte leggen.
Deze dan wel isoleren.

zelf zou ik kijken of je de vloer heel eruit kunt halen om vloerverwarming te leggen.
Maar ik snap dat je niet het risico op gebroken tegels wilt lopen.

Mijn ouders hebben sinds afgelopen jaar jaga radiatoren genomen.
Deze bevallen erg goed, en geven fijne warmte door de hele ruimte.
Waar de oude radiatoren eigenlijk alleen lekker warmte produceerden in de nabijheid van de radiatoren.
Tsja als de tegels eraan gaan dan gaan ze er maar aan het is niet anders als ik dan voor vloerverwarming kies.

Dan zou het woonkamer en mogelijk hal worden met vloerverwarming en rest huis nog met radiatoren, weet even niet wat er nu hangt maar dat zouden dan eventueel lage temp radiatoren kunnen worden.

Alternatief is hele huis vloerverwarming maar dan loop ik leeg op de kosten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:34
Dracula schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

Ik begrijp die koude val niet helemaal. Links zit nu ook geen radiator?
Omdat je in je TS spreekt van 'bovenste' en alle radiatoren blauw zijn, lijkt het alsof je de radiator voor je achterpui ook wilt verplaatsen. Als je die verplaatst dan ontstaat daar mogelijk een koudeval: warme lucht koelt af op grote raampartijen en 'valt' naar beneden (koude lucht 'zakt' onder warme lucht). Daardoor ontstaat het gevoel van een koude tocht. Heb je daar een radiator voor staan dan heb je dat niet: uit deze radiator komt immers warme lucht, hetgeen de koudeval tegengaat.

Maar je laat die radiator voor het raam dus staan.

Als de leidingen in je vloer zitten ontkom je er niet aan te kiezen tussen:
1 - vloer laten zitten = leidingwerk in het zicht vanaf de huidige locatie richting de nieuwe locatie
2 - vloer openbreken = leidingwerk onder de vloer kunnen verlengen en infrezen naar nieuwe locatie.

Je wilt geen verwarming met airco (bijvoorbeeld door allebei de 'lange wand' radiatoren weg te halen en enkel de raamradiator te laten zitten).

Alternatief is vloerverwarming. Ga je de vloer openbreken en heb je geen reserve tegels, dan ontkom je bijna niet aan het vervangen van de gehele vloer als je geen afwijkende stukken wilt. Dan is de stap naar vloerverwarming ook minder groot: de kostenpost vloer openbreken + nieuwe vloer leggen moet je immers in beide situaties incalculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Mr. Stom schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Omdat je in je TS spreekt van 'bovenste' en alle radiatoren blauw zijn, lijkt het alsof je de radiator voor je achterpui ook wilt verplaatsen. Als je die verplaatst dan ontstaat daar mogelijk een koudeval: warme lucht koelt af op grote raampartijen en 'valt' naar beneden (koude lucht 'zakt' onder warme lucht). Daardoor ontstaat het gevoel van een koude tocht. Heb je daar een radiator voor staan dan heb je dat niet: uit deze radiator komt immers warme lucht, hetgeen de koudeval tegengaat.

Maar je laat die radiator voor het raam dus staan.

Als de leidingen in je vloer zitten ontkom je er niet aan te kiezen tussen:
1 - vloer laten zitten = leidingwerk in het zicht vanaf de huidige locatie richting de nieuwe locatie
2 - vloer openbreken = leidingwerk onder de vloer kunnen verlengen en infrezen naar nieuwe locatie.

Je wilt geen verwarming met airco (bijvoorbeeld door allebei de 'lange wand' radiatoren weg te halen en enkel de raamradiator te laten zitten).

Alternatief is vloerverwarming. Ga je de vloer openbreken en heb je geen reserve tegels, dan ontkom je bijna niet aan het vervangen van de gehele vloer als je geen afwijkende stukken wilt. Dan is de stap naar vloerverwarming ook minder groot: de kostenpost vloer openbreken + nieuwe vloer leggen moet je immers in beide situaties incalculeren.
Ik heb de tekening wat verduidelijkt.

Maar de conclusie is dus idd leidingen zullen wat in zicht blijven, nu is het voor de radiator in de keuken niet zo een punt de leiding komt onder het keukenblok en alleen laatste stukje is dan zichtbaar, kan een koof om heen.

De leiding in de woonkamer zal wat langer stuk zichtbaar zijn maar ook hier kan een koof om heen en ook hier is het geen meters.

Vraag blijf wel of 2 verticale design radiatoren voldoende gaan zijn (groene en paarse locatie) want voor het raam in de keuken (oranje) is idd zoals eerder gezegd misschien lastig met kastjes/lades open doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:00
barry86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

De combi kan zorgen voor een snellere opwarming indien gewenst.
Bij vloerverwarming pas je meestal geen verlaging toe dus is langzame opwarming niet relevant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dracula schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Vraag blijf wel of 2 verticale design radiatoren voldoende gaan zijn (groene en paarse locatie) want voor het raam in de keuken (oranje) is idd zoals eerder gezegd misschien lastig met kastjes/lades open doen.
Let wel op je afgifte van je design radiatoren. Ze zijn primair namelijk om het warm te maken en niet om mooi te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
hfolkers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Nu gfeen leidingen onder de vloer betekend natuurlijk niet dat dat zo moet blijven... ik zou kijken of je ergens naar beneden kunt gaan en dan inderdaad door de kruipruimte naar de gewenste plek gaan.
Waarom zou je toch je verwarmingsleidingen buiten je geïsoleerde schil gaan trekken. Dat is toch zonde. Dan moet je echt heel goede leidingisolatie gaan toepassen en dat gebeurt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:34
Dracula schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:25:
[...]
De leiding in de woonkamer zal wat langer stuk zichtbaar zijn maar ook hier kan een koof om heen en ook hier is het geen meters.

Dat kunnen we hier niet vertellen zonder te weten (i) wat het vermogen is van de huidige radiatoren en (ii) wat het vermogen is van de verticale radiators die je op het oog hebt.

Wat past - of niet - bij je eigen wensen qua formaat zul je vooral zelf moeten nameten.

Wat betreft de 'koof' in je zithoek -> kom je dan niet alsnog in de problemen met je bank? Dan heb je in plaats van een radiator een koof, die zit dan toch nog steeds in de weg? Kun je net zo goed je radiator laten staan en de bank daar een paar cm voor zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr. Stom op 18-10-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:43:
[...]

Let wel op je afgifte van je design radiatoren. Ze zijn primair namelijk om het warm te maken en niet om mooi te zijn.
Ja misschien is design verkeerde woord, gewoon een verticale radiator die zelfde vermogen heeft als de huidige. En als ze dan ook nog eens een beetje netjes eruit zien is dat alleen maar mooi mee genomen,
Mr. Stom schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Dat kunnen we hier niet vertellen zonder te weten (i) wat het vermogen is van de huidige radiatoren en (ii) wat het vermogen is van de verticale radiators die je op het oog hebt.

Wat past - of niet - bij je eigen wensen qua formaat zul je vooral zelf moeten nameten.

Wat betreft de 'koof' in je zithoek -> kom je dan niet alsnog in de problemen met je bank? Dan heb je in plaats van een radiator een koof, die zit dan toch nog steeds in de weg? Kun je net zo goed je radiator laten staan en de bank daar een paar cm voor zetten.
Het audio en tv meubel komt aan die kant waar nu de radiator zit en deze zou ik graag zwevend aan de wand maken. Een verhoogde plint/koof langs de grond zou prima moeten kunnen denk ik. Het idee is om de bank in de ruimte te plaatsen zodat er achter de bank nog een kast oid kan komen te staan.

Als we de setup om draaien zou het eventueel wel kunnen maar heeft niet de voorkeur, ook ivm lichtinval op audo / tv meubel.

Het zuid-oosten is zeg maar links boven en langs de lange muur zit het zuid / zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
No Hands schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Waarom zou je toch je verwarmingsleidingen buiten je geïsoleerde schil gaan trekken. Dat is toch zonde. Dan moet je echt heel goede leidingisolatie gaan toepassen en dat gebeurt zelden.
Tja, zo zie je, mensen verschillen...
Ik zou dus voor geen goud een koof in mijn woonkamer maken (als het anders kan) waar je gegarandeerd een keer last van gaat krijgen, al is het misschien pas over tien jaar, plus dat ik het er niet uit vind zien.
Dat de goed isolatie zelden gebeurt is geen argument, je doet het namelijk zelf, dus doe je het zo goed als je zelf wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hfolkers schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

Tja, zo zie je, mensen verschillen...
Ik zou dus voor geen goud een koof in mijn woonkamer maken (als het anders kan) waar je gegarandeerd een keer last van gaat krijgen, al is het misschien pas over tien jaar, plus dat ik het er niet uit vind zien.
Dat de goed isolatie zelden gebeurt is geen argument, je doet het namelijk zelf, dus doe je het zo goed als je zelf wilt...
Ja ik liever ook niet maar nieuwe gaten boren en blijven zitten met twee gaten in de vloer is ook wel een dingetje.

En ja wen koof is ook niet alles maar het is maar max 2 meter of zo en kan een soort plint worden doe alleen wat groter is.

Maar ben nu toch maar pok naar vloerverwarming als alternatief aan het kijken alleen dan wordt het een dure grap met alles erbij. Freezen, verwarming, nieuwe vloer, oude verwijderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
Heb je de sleutel al? misschien liggen er ergens (zolder/kruipruimte/schuur/etc) nog een paar reserve tegels, dan blijf je niet met gaten zitten. Vloerverwarming is inderdaad een mooie maar helaas dure oplossing.

En is het anders mogelijk de leidingen (deels) in de muur te leggen. Al verwijder je alleen maar de stuc laag waar de leidingen komen, dan is je koof al weer zo twee cm minder dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
hfolkers schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:01:
Heb je de sleutel al? misschien liggen er ergens (zolder/kruipruimte/schuur/etc) nog een paar reserve tegels, dan blijf je niet met gaten zitten. Vloerverwarming is inderdaad een mooie maar helaas dure oplossing.

En is het anders mogelijk de leidingen (deels) in de muur te leggen. Al verwijder je alleen maar de stuc laag waar de leidingen komen, dan is je koof al weer zo twee cm minder dik.
Nee helaas nog geen sleutel, pas volgend jaar mei… (ja I know lange tijd). Tijdens de bezichtiging nergens tegels gezien maar wie weet.

In freezen is idd misschien een optie, zie je maar een heel klein stukje van de buis waar hij uit de vloer komt.

We hebben een budget voor wat we allemaal zouden willen maar of het genoeg is.

- extra keukenblok
- koelkast
- dakraam
- inrichting
- vloerbedekking andere verdiepingen
- verf / behang etc.
- mogelijk kosten doordat er geen onderhoud cv en ventilatie is gedaan zes jaar lang…
- gordijnen gebeuren

Dat is al een flinke kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Weet iemand trouwens wat voor radiator dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY6t61h_rMupsBpHv9nz7-4WLto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHNG4wJYySAuUtDICcloPUG5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Dracula schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:19:
Weet iemand trouwens wat voor radiator dit is?

[Afbeelding]
Naar alle waarschijnlijkheid hebben de huidige bewoners een map met heel veel info over de wat er in de woning aangebracht/geïnstalleerd is bij de oplevering.
Denk daarbij aan de installatietekeningen, gebruikte materialen, geadviseerd onderhoud etc.
Ook het merk en type radiatoren zullen daarin vermeld staan.

Ik zou de verkopende partij vragen of je die map in mag zien (of wellicht al in bezit kunt krijgen; je hebt de woning immers toch al gekocht).

Maar het lijkt een redelijk gangbare radiator te zijn, type 21 of 22, type 20 verwacht ik niet in een woning van 2017.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MRfHsZrG9h8oT63xCKr1hFVBr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mo3BMZbDixkxvzNpNPCnYFEh.jpg?f=user_large

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Naar alle waarschijnlijkheid hebben de huidige bewoners een map met heel veel info over de wat er in de woning aangebracht/geïnstalleerd is bij de oplevering.
Denk daarbij aan de installatietekeningen, gebruikte materialen, geadviseerd onderhoud etc.
Ook het merk en type radiatoren zullen daarin vermeld staan.

Ik zou de verkopende partij vragen of je die map in mag zien (of wellicht al in bezit kunt krijgen; je hebt de woning immers toch al gekocht).

Maar het lijkt een redelijk gangbare radiator te zijn, type 21 of 22, type 20 verwacht ik niet in een woning van 2017.
[Afbeelding]
Helaas hebben de huidige bewoners niet alle info. Ik heb wel bouwtekeningen maar verder geen info over radiatoren oid.

Ik ben er nog niet uit, vloerverwarming is een mooie oplossing maar ook erg prijzig, helemaal met een nieuwe vloer erbij.

Huis is 5.15 bij 11.3 minus een trapkast en onder de keukenkasten.

Maar hoe werkt het met de in de vloer weggewerkte cv leidingen? Die zijn neem ik aan dan niet meer nodig maar zitten in freezen dan wel in de weg denk ik dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 04-11-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Dracula schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:42:
[...]

Helaas hebben de huidige bewoners niet alle info. Ik heb wel bouwtekeningen maar verder geen info over radiatoren oid.
Is het seriematige bouw geweest? Dan zouden wellicht andere bewoners in de straat met hetzelfde type woning je nog van info kunnen voorzien?

Of, als je contact opneemt met het bedrijf dat op de tekeningen staat (bouwbedrijf, architect, aannemer) , kunnen zij je mogelijk ook verder helpen.
Maar hoe werkt het met de in de vloer weggewerkte cv leidingen? Die zijn neem ik aan dan niet meer nodig maar zitten in freezen dan wel in de weg denk ik dan?
Klopt, die zijn dan niet meer nodig.
Ja, ze zitten in de weg, maar nee, dat is geen probleem. Daar frezen ze gewoon doorheen.
Het zijn kunststof leidingen (eigenlijk meerlagen leidingen).

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:27:

Klopt, die zijn dan niet meer nodig.
Ja, ze zitten in de weg, maar nee, dat is geen probleem. Daar frezen ze gewoon doorheen.
Het zijn kunststof leidingen (eigenlijk meerlagen leidingen).
En dan wordt de verdeler aangesloten op de cv leiding die vermoed ik in de koof bij de trap omhoog gaat neem ik aan.

Nog maar eens het kosten plaatje bekijken. Zit voor al er mee dat er dan een relatief nieuwe keramische vloer er uit moet die verder nog prima in orde is en er dus ook een nieuwe in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Dracula schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:32:
[...]

En dan wordt de verdeler aangesloten op de cv leiding die vermoed ik in de koof bij de trap omhoog gaat neem ik aan.
Ja klopt, de verdeler zal dan waarschijnlijk ook onder de trap geplaatst worden, ervan uitgaande dat er idd een koof is waar de cv leidingen doorheen lopen.
Nog maar eens het kosten plaatje bekijken. Zit voor al er mee dat er dan een relatief nieuwe keramische vloer er uit moet die verder nog prima in orde is en er dus ook een nieuwe in moet.
Ik snap dat dat een struikelblok kan zijn, zeker als de vloer prima voldoet. Voelt dan een beetje als een vorm van kapitaalvernietiging. Ook krijg je dan te maken met een nieuwe kostenpost.
Jij bent degene die juist deze beslissing moet nemen, uiteraard met je wederhelft natuurlijk.

Veel succes en wijsheid gewenst iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ja klopt, de verdeler zal dan waarschijnlijk ook onder de trap geplaatst worden, ervan uitgaande dat er idd een koof is waar de cv leidingen doorheen lopen.
Ik zou niet weten waar ze anders lopen. CV staat op zolder
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:57:

Ik snap dat dat een struikelblok kan zijn, zeker als de vloer prima voldoet. Voelt dan een beetje als een vorm van kapitaalvernietiging. Ook krijg je dan te maken met een nieuwe kostenpost.
Jij bent degene die juist deze beslissing moet nemen, uiteraard met je wederhelft natuurlijk.

Veel succes en wijsheid gewenst iig!
Ja dat is idd het grootste struikelblok.
Pagina: 1