Growatt uitlezen in Home Assistant (via HW?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53
Ik zie even door de bomen het bos niet meer aangaande de mogelijkheden om Growatt omvormers uit te lezen en in Home Assistant te krijgen sinds dat Growatt zijn API deels heeft afgesloten. (?)

Homewizard heeft een goeie week zonder gezeten, maar sinds enkele dagen is Growatt weer terug in HW. Ze hebben het daar dus schijnbaar weer voor elkaar.

Is er nou een mogelijkheid om de HomeWizard integratie de Growatt omvormers te laten doorgeven aan HA?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:29
Maak je al gebruik van MQTT ergens in je HA opstelling? Dan zou ik je grott aanraden. Dat is een tussenstap tussen de growatt servers en je omvormer. Je zorgt dat je omvormer de data naar grott stuurt. Grott zet het bericht door naar de growatt server, maar ook naar MQTT. En via MQTT lees je vervolgens je omvormer uit in home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ebbz schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
Maak je al gebruik van MQTT ergens in je HA opstelling? Dan zou ik je grott aanraden. Dat is een tussenstap tussen de growatt servers en je omvormer. Je zorgt dat je omvormer de data naar grott stuurt. Grott zet het bericht door naar de growatt server, maar ook naar MQTT. En via MQTT lees je vervolgens je omvormer uit in home assistant
Ik ga dr morgen eens voor zitten.

Wel jammer dat je niet alles wat in HW hebt niet gewoon kunt doorzetten naar HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
Ik heb esphome geinstalleerd op de shine-wifi-x.

https://github.com/WilbertVerhoeff/Growatt

[ Voor 32% gewijzigd door RudolfR op 19-10-2023 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar dan is er geen cloud communicatie meer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@paQ

Dat klopt, dan worden er geen gegevens meer verstuurd naar servers van Growatt.

[ Voor 62% gewijzigd door RudolfR op 19-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:46

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik moet toch even zien of ik dat dan aan de prat kan krijgen (vanaf een vakantieadres)

MQQT heb ik op een pi lopen; HA loopt in een docker op een Linux computer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:30

Toppe

Oké ✅

Niet bang dat het straks weer niet werkt?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
mah zien we dan wel weer.
ben er verder niet van afhankelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ
Voor anderen die (ook) de weg kwijt zijn:
https://www.splitbrain.or...rowatt_and_home_assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Ik heb ooit een keer een repo geforkt en die verder verbeterd om zonder Chinese backoffices mijn Growatt omvormer uit te kunnen lezen. Sinds ik net een 3 fase omvormer op heb gehangen en de oude tool (hetzij voor alleen de 1e fase) eigenlijk gelijk weer werkte heb ik die in de afgelopen dagen weer opgepakt en nu uitgebreid naar 3 fase en wat andere puntjes opgeschoond:

De WemosD1 leest de omvormer data recht uit de RS485 poort en zet deze door naar een MQTT server. Sinds je al HA draait is MQTT of al aanwezig of makkelijk te installeren.

https://github.com/mintgroen/growatt_mqtt

Mocht iemand het soldeerwerk teveel vinden dan wil ik de WemosD1 en RS485 interface ook best wel voor je inelkaar knutselen.

Mocht er iemand aan mee willen supporten, ik sta open voor pull requests ;)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
In de tussentijd ben ik overgestapt naar een andere fork want hier liep de spanning op de 3e fase regelmatig op naar 253v en daardoor viel mijn 1 phase omvormer uit en begon te zaagtanden (en mij mijn omvormer ook die van de buren), de 3 fase had er minder last van maar liep ook weleens tegen het probleem aan. >253 omvormer uit, na 1 minuut het vermogen weer opbouwen, soms nog voor die op 100% zat, poef weer uit en zo herhaalde zich dat soms wel een uur of wat achter elkaar.

De repo die ik nu heb geforked en wat aanmijn wensen aan heb gepast ondersteund 2 weg communicatie, dus daarmee kan je het vermogen ook limiteren op x%.

Wat ik op basis van de netspanning nu doe om de omvormers op gereduceerd vermogen door te laten produceren, kan in de toekomst (ik heb nog geen dynamisch) contract, ook op basis van andere parameters zoals de dynamische energie prijzen.

https://github.com/mintgroen/growatt2mqtt3ph

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackanimal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 17:48
Bijna twee jaar lang ben ik gelukkig eigenaar van een zonnepaneel installatie, aangesloten via 2x Growatt inverters. Deze zijn op hun beurt weer gekoppeld met Shine Link X, oftewel de radio module(s) via USB op de inverters, aan 2 'kastjes' die aan het netwerk gekoppeld zijn.Ondanks ik begrijp dat er meerdere dongles aan één shinebox gekoppeld kunnen worden, heeft mijn installateur daar niet voor gekozen destijds ;-)

Nu heb ik deze al vrij snel aan GROTT op Home Assistant gekoppeld, want manman die growatt portal en app....zeer onbetrouwbaar. Aan GROTT en dan proxy mode werkt(e) dus 2 jaar lang prima.

ECHTER - sinds kort merk ik dat de Shine Lan boxen zelf, ook vrij onbetrouwbaar zijn. Niet de radio verbinding - ze liggen hemelsbreed op 4 meter afstand van de inverters - maar de LAN verbinding. Jawel.
Mijn thuisnetwerk (Ubiquity Unifi netwerk) is vrij geavanceerd, maar sinds enkele dagen komen de LAN boxen niet meer online. Een fysieke link is er - 10 Mbit half duplex , eehr.. - 'random' komen de boxen heel even 'online', om vervolgens weer uren of dagen offline te zijn. Vreemd.

Ben het inmiddels beu, en heb nu 2 Shine Wifi X usb modules aangeschaft. Om die te flashen met ESPHome, of via een dedicated en zeer beperkt wifi netwerk aan HA te koppelen.
Vind dit zelf toch de mooiere optie(s), en ben ik ook van die kastjes af onder mijn bureau..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGoose
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:05
crackanimal schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:52:
Bijna twee jaar lang ben ik gelukkig eigenaar van een zonnepaneel installatie, aangesloten via 2x Growatt inverters. Deze zijn op hun beurt weer gekoppeld met Shine Link X, oftewel de radio module(s) via USB op de inverters, aan 2 'kastjes' die aan het netwerk gekoppeld zijn.Ondanks ik begrijp dat er meerdere dongles aan één shinebox gekoppeld kunnen worden, heeft mijn installateur daar niet voor gekozen destijds ;-)

Nu heb ik deze al vrij snel aan GROTT op Home Assistant gekoppeld, want manman die growatt portal en app....zeer onbetrouwbaar. Aan GROTT en dan proxy mode werkt(e) dus 2 jaar lang prima.

ECHTER - sinds kort merk ik dat de Shine Lan boxen zelf, ook vrij onbetrouwbaar zijn. Niet de radio verbinding - ze liggen hemelsbreed op 4 meter afstand van de inverters - maar de LAN verbinding. Jawel.
Mijn thuisnetwerk (Ubiquity Unifi netwerk) is vrij geavanceerd, maar sinds enkele dagen komen de LAN boxen niet meer online. Een fysieke link is er - 10 Mbit half duplex , eehr.. - 'random' komen de boxen heel even 'online', om vervolgens weer uren of dagen offline te zijn. Vreemd.

Ben het inmiddels beu, en heb nu 2 Shine Wifi X usb modules aangeschaft. Om die te flashen met ESPHome, of via een dedicated en zeer beperkt wifi netwerk aan HA te koppelen.
Vind dit zelf toch de mooiere optie(s), en ben ik ook van die kastjes af onder mijn bureau..
Heb je toevallig een dhcp reservering voor die shine lanbox? Bij mij krijg ik ook problemen als ik een reservering gebruik. Sinds ik geen reservering meer gebruik gaat alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 13:02
Je hebt als t goed is een extra stekker bij je growatt ontvangen daar kun je met esphome een d1mini op aansluiten en dan kun je hem uitlezen en bedienen (ik stuur er de output mee aan). er zit ook nog een shinelan x op aangesloten. dus hij stuurt netjes nog zijn info naar de cloud en ik heb hem via esphome in HA zitten.

zie mijn post in het growatt draadje om dit zelf te maken.

https://gathering.tweaker...e%20heb%20ik%20vervolgens
Pagina: 1