Help! Een roestplek door zandcementvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 11:06
Hi all! Bijna 5 jaar terug hebben wij een aanbouw laten maken door een aannemer, daarbij hebben we beneden een volledig nieuwe PVC vloer laten plaatsen. Ongeveer 6 maanden geleden merkte ik dat er op de scheiding van de aanbouw/bestaande bouw een bobbel kwam onder de PVC vloer. Het bedrijf dat de PVC vloer heeft gelegd is langsgekomen en constateerde dat de egaline is gaan opbollen doordat het vochtig werd. Daarop heeft hij een stuk vloer + egaline weggesneden en zagen we dat er een roestplek in de zandcementvloer zit.

Hierop heb ik de aannemer laten komen, maar die heeft ook geen enkel idee hoe dit na 5 jaar is ontstaan, en hij is ook nog niet echt met oplossingen gekomen.

Een aantal dingen hebben we uitgesloten:
1. Het komt niet vanaf de (buiten)muur
2. Er loopt geen waterleiding en/of andere leiding onder
3. Het is heel specifiek op die ene plek vochtig

Hebben jullie enig idee waar ik verder naar kan kijken en/of hoe ik meer uitsluitingen kan doen? Of iemand een idee hoe dit is ontstaan?

Hier een aantal foto's ter illustratie. De plek zit ter hoogte van de oude deur (zwarte kozijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzXnAoPwBuEe1Wyzfvbn4KKK_jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEec1KCRuwkavhIfOYhMCZKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQWA9eoYGVirkBhThr_7k2sKMTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y50i8qTA3NJl9qdWHUbZwOCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEbOk6Brl2Po8aj8_9lfxDDBCTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh5kOlwfDl1nbKCOJZmUKsaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noagbuKIvbp9bXD0M_JMaC-nxRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h98DnJHNpY4WQrXEFwn6mAg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlVtxcUUn2Z15M91nVd6zM6Zj18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6R4HSJzZbE3X5xt9SFoHkuw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFFQjdarKJD0xMYkMX_N3dVgWp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PYzU6Q0ocStQRz8XJUgki8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
In ons vorige jaren '86 huis, zaten er af en toe van die puisten op de muur. Bij het wegtikken bleek het dan een klompje ijzer (vervuiling dus) te zijn in het beton want ergens in die 30 40 jaar toch is gaan oxideren. Dat is dus een mogelijkheid.

Is het wel of niet vochtig op die plek (je hebt wat uitgesloten)?

Andere mogelijkheid, hoe diep zit de wapening? En hoe is de aansluiting tussen oud en nieuw gemaakt/gestort?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

Barrycade

Through the...

Hoe loopt je cv leiding naar de radiator? Daar ongeveer toevallig?

En ziet er uit als roestige spijker. Dat met een cv leiding zou voor mij een mogelijkheid zijn. Zo te zien zit d e plek op de hoogte waar vroeger de deur zat. Dus je zal niet snel op een andere manier water verwachten daar.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:34

bakvis

Tweakers.Nerd

Kijkend naar de plek waar de roest/vocht plek zit valt dit net binnen je oude binnenmuur.

Op foto 2 zie je dat de roest/vocht plek net links van je oude binnenmuur zit, oftewel, niet in je nieuwe vloer/fundering welke gemaakt is in foto 3/4/5.

Kan dit ook een oude water/CV leiding zijndie vlak boven de grond is afgezaagd en niet goed genoeg is afgedopt of een knelkoppeling die is gaan lekken waardoor je vocht hebt gekregen?

Je zou een leiding zoeker kunnen proberen om te zien of daar een leiding zit. Andere optie is open hakken en kijken wat er zit?

Mijn Specs

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:47

AlphaRomeo

FP PowerMod
Het kan ook een zogenaamde 'oerpit' zijn misschien. Zie ook dit topic: Behandeling roestpitten in beton. Ik heb dat gehad in vensterbanken buiten. Dat kan veroorzaakt zijn door vervuiling in de beton, maar hoeft dus geen wapening of iets ernstigs te zijn. In mijn geval was het puur cosmetisch.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59
Het kan nu ook gewoon weggehakt worden toch? IJzer condenseert altijd. Ik denk dat dat het vocht verklaart.

[ Voor 41% gewijzigd door pennywiser op 17-10-2023 15:12 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Het zal wel een overblijfsel van een stuk ijzer in de overgang van oudbouw/nieuwbouw wat is gaan oxideren door wat optrekkend vocht vanuit de fundering.

Lokaal uithakken tot de bron, dan kan je ook gelijk zien of het echt een vocht probleem is of niet. Aansmeren kan eenvoudig met wat reparatiemortel.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

wegbikken, flex erbij, dichtgooien. Maandje of 2 aankijken of het terugkomt, en daarna definitief pvc er weer overheen denk ik?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-01 11:06
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:27:
Is het wel of niet vochtig op die plek (je hebt wat uitgesloten)?

Andere mogelijkheid, hoe diep zit de wapening? En hoe is de aansluiting tussen oud en nieuw gemaakt/gestort?
- Het is enkel en alleen vochtig rondom de plek die je op de foto's ziet.
- Ik weet niet precies hoe de aansluiting is gemaakt, dat zou ik aan de aannemer moeten vragen.
Barrycade schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:33:
Hoe loopt je cv leiding naar de radiator? Daar ongeveer toevallig?
Nee, daar loopt geen enkele leiding van de CV in de buurt.
bakvis schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:33:
...
Kan dit ook een oude water/CV leiding zijndie vlak boven de grond is afgezaagd en niet goed genoeg is afgedopt of een knelkoppeling die is gaan lekken waardoor je vocht hebt gekregen?

Je zou een leiding zoeker kunnen proberen om te zien of daar een leiding zit. Andere optie is open hakken en kijken wat er zit?
Voor zover we weten zit daar niets, er is niets weggehaald of ingekort bij de bouw van de aanbouw.
pennywiser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:11:
Het kan nu ook gewoon weggehakt worden toch? IJzer condenseert altijd. Ik denk dat dat het vocht verklaart.
Ik denk dat dit de enige oplossing gaat zijn inderdaad, en dat we dan maar moeten kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen...
Pagina: 1