Boven een raam zit een roestpit in het beton en ik wil deze plek herstellen. Wat is een goed middel om toe te passen, wanneer ik het roest met een slijptol verwijder?
:fill(white):strip_exif()/f/image/yVfJu7BwLLj26rdPO7WGguwg.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Flozem op 18-09-2021 09:53 ]
Dat hoeft niet. Betonrot gaat over roestende wapening maar je kan ook in het beton zelf wat ijzer vervuiling hebben. Dan zie je ook roestplekken terwijl de wapening nog helemaal perfect kan zijn.route99 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:35:
Dit is toch betonrot?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En... als je daar mee aan de slag gaat, eerst met uitboren oid kom je er vanzelf achter of het dit was of betonrot....Herstel is mogelijk door middel van het uitboren en daarna opvullen met reparatiemortel.
Excusez voor de topic kaap, maar wij hebben sinds 1 a 2 jaar ook allerlei oerpitten in de plafonds in huis (komen door de spack afwerking heen). Volgens mij zijn het er nu wel een stuk of 10. Is dat iets wat zich na 20 jaar progressief kan voor doen? Of is er dan toch meer aan de hand...? (huis is in 2002 opgeleverd, we zijn niet de originele bewoners).Flozem schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:12:
Nouja profi… ik heb wat ervaring met oerdeeltjes in mijn kanaalplaten plafond. Uitkappen en opvullen is tot op heden de beste oplossing gebleken. Bij een latei moet dat wel met beleid natuurlijk.
Dit is mijn eerste woning waar ik het euvel heb meegemaakt. Het begint als een bultje, maar net als een puist breekt op enig moment de latex en komt het stucwerk / vulmiddel eruit. Wellicht dat naast de grootte van het opsluitsel de (lucht)vochtigheid nog wat uit maakt.Shadow_Zero schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Excusez voor de topic kaap, maar wij hebben sinds 1 a 2 jaar ook allerlei oerpitten in de plafonds in huis (komen door de spack afwerking heen). Volgens mij zijn het er nu wel een stuk of 10. Is dat iets wat zich na 20 jaar progressief kan voor doen? Of is er dan toch meer aan de hand...? (huis is in 2002 opgeleverd, we zijn niet de originele bewoners).
Potentiële lekkage klinkt zorgelijk. Maar ik probeer dat ergens te rijmen met het feit dat we er zowel op de eerste als tweede verdieping last van hebben (en op de begane grond vooralsnog niks). Redelijk recent heeft een dakdekker nog herstel uitgevoerd, daarna is er groendak en zonnepanelen op gekomen. Lastig!Flozem schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:49:
[...]
Dit is mijn eerste woning waar ik het euvel heb meegemaakt. Het begint als een bultje, maar net als een puist breekt op enig moment de latex en komt het stucwerk / vulmiddel eruit. Wellicht dat naast de grootte van het opsluitsel de (lucht)vochtigheid nog wat uit maakt.
Rant
Bij intrekken in 2020 heb ik het hele plafond behandeld - ijzerdeeltje uitgekapt en gevuld. Ik kan bevestigen dat wanneer je het ijzeropsluitsel er niet (helemaal) uit krijgt dit pakweg iedere 4 jaar terug kan komen. Ik heb in januari één van de hardnekkigste plekken waar het ijzerdeeltje er niet uit kwam / te groot was opnieuw gedaan.
Maar van de 20 plekjes en op die ene grote na zijn er nog maar twee echt terug aan het komen. Dus ik heb er vrede mee dit eens per vier jaar opnieuw te doen. Als ik ooit de woonkamervloer en muren aanpak, neem ik het plafond mee en gaan er gewoon stucplaten tegenaan voor een permanentere oplossing.
Terug naar jouw probleem:
Als het pas na 20 jaar ineens voor komt, zou ik me toch zorgen maken over lekkage; zou namelijk roest op de betonijzers / wapening kunnen zijn. Dat geeft soortgelijke problemen heb ik me laten vertellen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq