Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-08 05:15
Ik ben sinds kort verhuist naar een leuk appartementje van 65m2 waar ik een ziggo 1000mbit abbo heb. Het appartement is vierkant en de meterkast (met daarin de internet aansluiting) bevind zich nagenoeg in het midden van het appartement. Momenteel heb ik 3 tp-link deco m4 extenders, 1 naast het ziggo modem en 2 bekabeld verderop in het appartement. Alle 3 nog geen 10 meter van elkaar vandaan, op dezelfde verdieping. Dit slaat dus echt nergens op en de meeste apparaten zijn gewoon met de hoofd deco m4 verbonden want die staat toch al redelijk centraal. (Mijn vorige appartement was lang gerekt dus waren de extenders echt nodig)

Nu dat we het nieuwe modem hebben van ziggo heb ik via mijn telefoon (oneplus 10t) betere wifi met het nieuwe modem/router van ziggo dan met die deco m4 extenders. De deco m4 extenders gaan er dus uit omdat ze ook geen wifi 6 hebben.

Ziggo heeft de nieuwe nieuwe zwarte Sagemcom modem meegeleverd en nu is dus de vraag of het het waard is om een andere router/access point te kopen, of is die nieuwe modem van ziggo toch eigenlijk best goed?

Ik zat te kijken naar:
Ubiquiti UniFi U6+
of:
TP-Link Archer AX55

Zijn deze routers/wifi extenders (Die zo rond de 100 euro kosten) beter dan de meegeleverde modem/router van ziggo of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat is je probleem?
Je geeft al aan dat je betere WiFi hebt met het Ziggo modem, zijn er dan andere internetapparaten die geen of mindere ontvangst hebben?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
Yaksa schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:01:
Wat is je probleem?
Je geeft al aan dat je betere WiFi hebt met het Ziggo modem, zijn er dan andere internetapparaten die geen of mindere ontvangst hebben?
Alles werkt prima, maar het kan altijd beter, Ik krijg op mijn mobiel op ongeveer 10 meter afstand 500mBits, dus dat is niet slecht, maar beter kan misschien altijd. Mijn vriendin met een iphone 11 pro haalt trouwens stukken minder, zo rond de 300 mbits op dezelde locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:13
jandeman023 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Alles werkt prima, maar het kan altijd beter, Ik krijg op mijn mobiel op ongeveer 10 meter afstand 500mBits, dus dat is niet slecht, maar beter kan misschien altijd. Mijn vriendin met een iphone 11 pro haalt trouwens stukken minder, zo rond de 300 mbits op dezelde locatie.
En wat kun je met die snelheid op je telefoon, of wat kan je vriendin niet met 200 Mbit/s minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jandeman023 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Ik gok dat je daarmee vooral de wifi prestaties van die telefoons aan het testen bent. Tenzij je dichter bij het modem daadwerkelijk hogere snelheden haalt (en dan nog is het altijd een twee-weg verhaal).

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2023 21:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
Orion84 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Ik gok dat je daarmee vooral de wifi prestaties van die telefoons aan het testen bent. Tenzij je dichter bij het modem daadwerkelijk hogere snelheden haalt?
Naast het modem haal ik betere snelheden, dus daar lijkt me dat er winst behaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jandeman023 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:13:
[...]Naast het modem haal ik betere snelheden, dus daar lijkt me dat er winst behaald kan worden.
En wat is de winst dan?
Dat je 30 meter verderop de 8 uur voorspelling van Buienradar 2 tiende seconde eerder binnen zou kunnen halen met een dure snellere router?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 18:01
jandeman023 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:51:
Ik ben sinds kort verhuist naar een leuk appartementje van 65m2 waar ik een ziggo 1000mbit abbo heb. Het appartement is vierkant en de meterkast (met daarin de internet aansluiting) bevind zich nagenoeg in het midden van het appartement. Momenteel heb ik 3 tp-link deco m4 extenders, 1 naast het ziggo modem en 2 bekabeld verderop in het appartement. Alle 3 nog geen 10 meter van elkaar vandaan, op dezelfde verdieping. Dit slaat dus echt nergens op en de meeste apparaten zijn gewoon met de hoofd deco m4 verbonden want die staat toch al redelijk centraal. (Mijn vorige appartement was lang gerekt dus waren de extenders echt nodig)

Nu dat we het nieuwe modem hebben van ziggo heb ik via mijn telefoon (oneplus 10t) betere wifi met het nieuwe modem/router van ziggo dan met die deco m4 extenders. De deco m4 extenders gaan er dus uit omdat ze ook geen wifi 6 hebben.

Ziggo heeft de nieuwe nieuwe zwarte Sagemcom modem meegeleverd en nu is dus de vraag of het het waard is om een andere router/access point te kopen, of is die nieuwe modem van ziggo toch eigenlijk best goed?

Ik zat te kijken naar:
Ubiquiti UniFi U6+
of:
TP-Link Archer AX55

Zijn deze routers/wifi extenders (Die zo rond de 100 euro kosten) beter dan de meegeleverde modem/router van ziggo of raden jullie iets anders aan?
Mijn advies: ga eerst eens lekker samen met je vriendin genieten van jullie nieuwe optrekje.
Investeer het geld liever aan elkaar en kijk later nog een keer met een verse blik op je netwerkapparatuur.
Het kan altijd beter, sneller, etc etc,
Maargoed, ik ben een ouwe zeikerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Andere routers of accesspoint zullen het niet beter doen op dezelfde plek
Alleen als je ze dichterbij plaatst zul je verschil merken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 16:01
jandeman023 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:13:
[...]
Naast het modem haal ik betere snelheden, dus daar lijkt me dat er winst behaald kan worden.
Onder de motto, niet omdat het moet maar omdat het kan. En geld moet rollen. Plaats en configureer de access points zo dan ze een klein bereik hebben en devices met slecht ontvangst eraf kicken. Dit kan met een UniFi systeem en dedicated controller. Met de U6 Enterprise en een iPhone 15 Pro trek je zo die gigabit verbinding leeg voor heerlijke speedtests.

Alle gekheid: 500 Mbit is niet slecht voor een Wifi 6 verbinding. Met de U6 Pro en optimalisaties pers je er meer misschien nog 100 / 200 Mbit eruit. Of de investering waard is moet jezelf weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
In een ander topic las ik dat iemand op het “zwarte ziggo modem” meer dan een gigabit haalde over wifi.
Dat is vrij goed en een ander accesspoint gaat je zeker geem hogere snelheden opleveren.

Wil je hogere snelheid overal dan moet je meer nodes bijplaatsen.
Mrja is die snelheid nodig?

Ik vond deze quote wel pakkend (en herkenbaar) uit het delta community artikel van een user die een 8gbit verbinding heeft:
Onlangs heb ik getest of mijn gezin het zou merken als ik iedereen een snelheidscap zou geven van 50Mbps down en 25Mbps up, vergelijkbaar met een Ziggo Basic-abonnement. Wat denk je? Niemand thuis heeft het gemerkt! Je moet echt je best doen om in de praktijk voor dagelijks gebruik boven de 50Mbit-bandbreedte uit te komen. Ook wanneer de kinderen met vrienden en vriendinnen aan het streamen waren, kwamen we meestal niet boven de 30 tot 35Mbit
En dat herken ik. Tenzij je download is een hoge snelheid niet zo boeiend, latency wel!
Daarom heb ik liever een 100mbit kpn glas dan 1000mbit tmboile/ziggo. Bij tmobile merk je de tragere routering en bij ziggo de modulatie naar coax latency

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2023 22:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Latency is enkel voor gamers van belang lijkt me en dat is maar een kleine subset van alle internet gebruikers.

En verder denk ik dat ethernet naar coax conversie niet meer latency veroorzaakt dan ethernet naar glas conversie, zeker niet met Docsis 3.1 waarin "Low Latency DOCSIS technology (LLD)" geïmplementeerd is.

En die race naar steeds hogere snelheden wordt enkel en alleen opgedreven door de internet providers als marketing tool en gestimuleerd door de "speedtest" tools.
Niemand gebruikt die snelheden in de praktijk, hooguit heel af en toe als je iets groots wilt downloaden, maar dat wordt ook meestal weer gelimiteerd vanaf de zendende kant.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 17-10-2023 09:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 22:44
Ik heb ook de sagemcom icm internet giga bij mij thuis en ik haal door mijn hele appartement heen (80m2) ongeveer 500/600 op de WiFi en boven de 900/1000 binnen 2 meter van het modem. Geen idee waar ik die snelheid voor nodig heb maar het is wel leuk.

Wat ik heb gedaan is een deco M4 (1 stuk) gebruiken als 2.4Ghz AP en dus de 5Ghz uitgeschakeld en die gebruiken voor alle apparaten waarbij snelheid niet uitmaakt. Dus mijn slimme lampen, de google home mini, een wasmachine of vaatwasser.... etc. De sagemcom heeft dan alleen op de 5Ghz actief en daarop zitten alleen apparaten die snel kunnen communiceren(smartphones en moderne laptops/pc's). Hierdoor is alle radiotijd van je modem effectief te gebruiken voor de apparaten die het nodig hebben en dit merk je in consistente snelle WiFi.

Sidenote: bij Ziggo is het heel belangrijk dat je AOP/splitters/coaxkabels recent en schadevrij zijn. Als je dit wil checken mag je mij een foto sturen. Ik heb tot een halfjaar terug bij de Ziggo WiFicrew gewerkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
@Markiboj97 2.4 en 5 zijn al 2 radios in je ziggo dus je kunt rustig de hele deco afkoppelen en de 2.4 weer aanzetten zonder impact. Wel zou ik dab apart 2.4 en 5ghz ssid instellen (weet niet of ziggo dat kan)

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2023 11:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
Ben(V) schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:32:
Latency is enkel voor gamers van belang lijkt me en dat is maar een kleine subset van alle internet gebruikers.

En verder denk ik dat ethernet naar coax conversie niet meer latency veroorzaakt dan ethernet naar glas conversie, zeker niet met Docsis 3.1 waarin "Low Latency DOCSIS technology (LLD)" geïmplementeerd is.
Opgenomen is in de standaard, nog niet in praktijk geimplementeerd...

Neemt niet weg dat latency ook op DOCSIS stukken lager is dan voorheen. Sowieso is de hoogte van gemiddelde latency niet zo relevant (tenzij het naar tientallen ms gaat), wat veel belangrijker is, is dat er geen pieken zijn. Dat is vooral een kwestie van goed omgaan met buffers. Intel had daar bij de introductie van de Puma 6 chip (hun eerste eigen ontwerp, Puma 5 was nog van Texas Instruments) zacht gezegd wat uitdagingen mee, maar omdat het geen hardwarematige issues waren maar onhandige instellingen hebben ze die over de jaren kunnen verhelpen en ondertussen is er geen verschil met Broadcom die dergelijke issues nooit had. Trouwens, deze Sagemcom modem heeft een Broadcom chipset.
En die race naar steeds hogere snelheden wordt enkel en alleen opgedreven door de internet providers als marketing tool en gestimuleerd door de "speedtest" tools.
Niemand gebruikt die snelheden in de praktijk, hooguit heel af en toe als je iets groots wilt downloaden, maar dat wordt ook meestal weer gelimiteerd vanaf de zendende kant.
Dit. Met uitzondering van kleine minderheid die regelmatig werkt met zeer grote files die van en naar het internet verplaatst moeten worden heb je helemaal geen grote snelheden nodig. Een rationele benadering is kijken naar max dat een persoon in je huishouden doet qua down- en upload qua real-time toepassingen en dat vermenigvuldigen met aantal mensen in de woning. Max down is meestal streaming video. Broadcast-quality 4k met HDR is hooguit 20Mbps. Max up is meestal teams/zoom of vergelijkbare teleconferencing meuk, en dat is hooguit 5Mbps. Je hebt absoluut toepassingen die meer dan dit verstoken, maar daar gaat het niet om real-time - het maakt niet echt uit of je update in de background nu in 10 min of 20 min klaar is.

Volgens deze logica heb je voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen dus hooguit 80Mbps down en 20Mbps up nodig. Dat doortrekkend naar WiFi vereist dat je die twee optelt (want WiFi is half-duplex) en dan is 100Mbps netto capaciteit overal in huis voldoende om nooit een zandlopertje te zien of een haperende Teams call.

Ik heb na recente snelheidsverhogingen van mijn provider m'n abonnement gedowngrade: mooie is dat ik dan zelfde snelheid heb als 5 jaar terug, en ook nog tegen zelfde prijs :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zO eens met @dion_b ben pas geswitched van Ziggo basis naar Odido glas 400/400 en het enige keer dat ik het echt merkte was toen ik een paar Gb over VPN naar mijn broer uploade (eigen foto's) en ook voor mijn eigen webserver is de hogere upload heel erg fijn. Maar anders was 100/100 ook goed genoeg geweest.
Qua router en wifi bereik, je zit in een appartement dus heb je ook gewoon last van de wifi van de buren waardoor je snelheid beperkt wordt. Enige wat je kan doen in iedere kamer een AP zetten.
Maar zou ook zodra het kan je abbo verlagen.

[ Voor 27% gewijzigd door Frogmen op 17-10-2023 12:10 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Boy
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-07 12:46

Ik heb onlangs een nieuw modem van Ziggo gekregen: de Sagemcom Fast 3896 LG. Deze staat in bridge-modus en is bekabeld verbonden met een router van ASUS, namelijk de ASUS ROG Rapture GT-AXE16000. Dit blijkt een supergoede combinatie te zijn.

Op mijn MacBook Pro van Apple haal ik via WiFi 6E snelheden van 1125 Mbps download en 96,6 Mbps upload, wat echt supersnel is.

Vooral bij Sony Core, dat een high bitrate-stream van 80 Mbps aanbiedt, merk ik dat het beeld fantastisch is. Tot nu toe geen enkele hapering gehad. Dat was met mijn vorige router van 10 jaar oud en het oude modem van Ziggo wel even anders.

Ook merk ik dat games op mijn PS5 ontzettend snel gedownload worden. En dat is heel fijn, want games worden tegenwoordig steeds groter en groter. Dan is een snelle internetverbinding echt een must.

Daarnaast merk ik bij online gaming dat ik beduidend minder last heb van latency. Dat is mede te danken aan de speciale gaming-functies die de ASUS ROG Rapture GT-AXE16000 biedt.

Kortom: een perfecte combinatie voor mijn game setup!

[ Voor 27% gewijzigd door Game-Boy op 24-05-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Fijn om te horen maar het kicken van topics zijn wij dan weer geen grote fan van.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.