Laptop Wifi helft snelheid mobiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
Mijn vraag
Ik heb de Wifi module van mijn laptop (Acer Swift 3 sf314-41) vervangen door een Intel AX210 chip. De laptop herkende hem direct en heb de laatste drivers geïnstalleerd. Als ik een speedtest run komt mijn laptop aan een krappe 400Mbps terwijl mijn Samsung S23 op 1.007Mbps komt. Zowel de Ziggo router als de Wifi settings van de laptop herkennen elkaar als zeer snel, maar ik zie het niet terug als ik een speedtest run. Wat zie ik over hoofd / kan ik nog proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wifi settings op de laptop:

SSID: ZiggoBox
Protocol: Wi-Fi 6 (802.11ax)
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Fabrikant: Intel Corporation
Beschrijving: Intel(R) Wi-Fi 6E AX210 160MHz
Stuurprogrammaversie: 22.250.1.2
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 60
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 2402/2402 (Mbps)

Connected devices op de Ziggo beheerpagina:

LAPTOP-KJ6LAD8G
192.168.178.184/24
2401.91
Wi-Fi 5G
ZiggoBox

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:52
1000mbit is wel snel! Heb ik in praktijk niet eerder gezien!

Mbt je laptop: is het niet zo dat die dingen voor meerdere spatial streams meerdere antennes gebruiken? En heb je ze allemaal aangesloten? (Of haal ik nu wat door de war)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
Zijn beide antennes goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Ha 2x dezelfde vraag... Ik zal hem morgen nog een keer openschroeven. Het zwarte kabeltje wilde niet in 1x, ik heb hem goed aangedrukt maar misschien is hij toch los gegaan met dichtschroeven.

Mijn mobiel haalde zelfs 2x 1.012Mbps - maar de Ziggo router staat ook ongeveer 1 meter van de bank, elders in huis haal ik dat niet. De upload is wel bij beide steady rond de 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:52
Netjes hoor, zo zie je maar dat een provider router best prima kan presteren :)

De specs van de samsung komen redelijk overeen met de intel kaart
Wi-Fi
802.11 a/b/g/n/ac/ax 2.4G+5GHz+6GHz, HE160, MIMO, 1024-QAM

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2023 22:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste vraag dat in me opkomt is wat je aan het doen bent dat 400Mbps ontoereikend is...

Verder:
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 2402/2402 (Mbps)
Je bruto link rate zou goed moeten zijn voor >1000Mbps netto zolang het niet druk is in de lucht, en feit dat je 1000Mbps haalt op je mobiel zegt dat het rustig zat is. Ik denk dus dat de bottleneck niet tussen AP en NIC zit.

Wat ik mis: exact hoe test je de snelheid op laptop? Je zegt "een speedtest", maar is dat exact zelfde speedtest als op mobiel? En ook dezelfde server? Dit zijn zeer hoge snelheden en het zou goed kunnen dat de speedtestserver simpelweg niet in staat is sneller te meten. Onderschat impact van je software ook niet - als Windows met andere dingen bezig is ga je niet de hoogste snelheden halen.

Uit interesse: welke "Ziggo router" hebben we het hier over? (merk + model staan geheid ergens onderop dat ding). Deze prestaties zijn behoorlijk indrukwekkend.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Net weer even gesleuteld, de connectors zaten vast.

Nieuw uitgevoerd:
  • Heb alles losgehaald, kaartje eruit, geblazen en weer goed vastgemaakt. Dit keer met extra zorg, alles zit goed vast! Zie onderstaande foto. (excuus voor de brakke kwaliteit, mijn camera ging helemaal wappie omdat er 2 QR codes op staan. :+ )
  • Ik heb de bios van de laptop geupdate van 1.04 naar de laatste versie 1.10
  • Aantal speed tests uitgevoerd via Speedtest.net en de Ookla speedtest app. Op mijn telefoon en mobiel heb ik dezelfde server geselecteerd. Zie onderstaand de speedtest resultaten, de laptop blijft steeds flink achter
Speedtest uitslagen (nu vanaf de andere kant van de woonkamer, 1.000Mbits wil hij niet aantikken :+ )
  • Mobiel: 890Mbits down / 101Mbits up - link
  • Laptop: 487Mbits down / 101Mbits up - link
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GQWlkyhWnvg9xeY6ZV2URF0KwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ETIjGiV8kCvt6O3d7lBVp4h.jpg?f=fotoalbum_large

Ziggo modem: Sagecom SmartWifi Modem (Connect box v2+ Zwart) - F3896LG-ZG

Reden van het onderzoek - Ik heb sinds kort mijn Ziggo aansluiting verhoogd naar Elite (1000/100) na de pakketverschuiving en nieuwe tarieven. Met de oude wifi chip kwam mijn laptop amper boven de 100Mbits. Ik las op het Acer forum het advies de wifi chip te vervangen, omdat de standaard chip niet heel goed uit de bus komt. Als het dan niet werkt, is mijn interesse geprikkeld. Dit is een kans om te leren, heb ik het verkeerd aangesloten, iets vergeten goed in te stellen. Vaak brengt het me op plekken waar ik nog niet eerder ben geweest - ik had hiervoor ook nog niet eerder een wifi chip in een laptop vervangen. De specs lijken identiek met mijn S23, nu wil ik eigenlijk ook gewoon snappen waarom ik niet dezelfde snelheid haal - terwijl de telefoon naast de laptop ligt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door OrganicIron op 11-10-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
wat ik zou proberen :
- Intel original drivers
- 80mhz forceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
ijske schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:23:
wat ik zou proberen :
- Intel original drivers
- 80mhz forceren
Ik heb de laatste intel drivers geinstalleerd voor de AX210 - 22.250.1

Hoe forceer ik 80mhz? Via de Ziggo box kan ik niet individueel selecteren? Ik heb juist de breedste gekozen, met 160mhz erbij heb ik de 1.012Mbits op mijn telefoon gehaald. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrVJJ-xiWqttL9adPAdQk0e2eCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHIlSj6FqyDS299qxqeD3f0Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:59
@OrganicIron Heb je in Apparaatbeheer de driver instellingen van de AX210 juist ingesteld? Lijkt erop dat je op de maximale snelheid van wifi-5 (ac) blijft hangen.
Via driver-properties Eigenschappen, tabblad 'Advanced" Geavanceerd (sorry, heb een Engelse W11)

ax-modus ingeschakeld
Kanaalbreedte voor 5 GHz op "automatisch"
Vooral de "throughput booster" uitschakelen !!! (lijkt tegenstrijdig maar is nodig)
Verzendenergie op "hoogst"
Voorkeursband op 5 GHz
Ultrahigh band 6 GHz kun je uitschakelen (niet ondersteund door Ziggo router)

Met die instellingen tikt mijn AX210 makkelijk de 900 Mbps aan. Kort bij de router dan wel.
Dat is het zo'n beetje het maximale dat je uit de Ziggo gigabit verbinding haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Masimo op 11-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrganicIron
Masimo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:08:
@OrganicIron Heb je in Apparaatbeheer de driver instellingen van de AX210 juist ingesteld? Lijkt erop dat je op de maximale snelheid van wifi-5 (ac) blijft hangen.
Dankjewel @Masimo voor je uitgebreide reactie. Ik heb ook het vermoeden dat er ergens een limiet ingesteld staat wat ik nog niet heb kunnen vinden. Daarom heb ik ook een bios update geprobeerd, maar in de Bios van de Swift 3 is maar heel weinig instelbaar.

Ik heb de settings vergeleken met jouw lijstje en met de AX211 settings van mijn werklaptop. (in het Nederlands klink het wel schattig allemaal - erg onhandig dat daardoor ook de alfabetische volgorde veranderd :F ) Helaas zonder resultaat, de settings stonden bijna allemaal goed, ik heb aggressiveness en transmit power aangepast, maar de snelheid blijft nog steeds hangen rond de 375/400Mbits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 09:01
laptop ontwerpen hebben de antennes meestal in de bzel van het scherm, dat betekend dat er relatief lange draadjes in zitten.

Ik heb meerdere Dell Latitude modellen over de jaren op mijn enterpre grade wlan gehad. Al deze latops hadden relatief tegenvallende resultaten.

Dan heb ik het over rond de 300Mbps gemiddeld op wifi6 en 700Mbit op wifi 6E 160Mhz door het hele huis waar een iphone 14 pro max tussen de 500 en 700mbit haalt en die ondersteund geen 6E.

Let wel dat ik 80Mhz gebruik vanwege het feit dat ik 3 ap's van unieke kanalen dien te voorzien.

Dus als je het mij zou vragen is het een prima resultaat wat in ieder geval in mijn lijn van verwachting zou liggen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1