Plugwise i.c.m. JK vloerverwarming en radiatoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-07 16:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag,

We hebben boven wat radiatoren die ik slim wil maken, en beneden vloerverwarming.

Het hele huis is gekoppeld aan Home Assistant. Overal tempsensoren etc. Tevens OpenTherm op de ketel (intergas HRe 36/30 CW5).

Zit ik goed als ik op de aanvoer van de vloerverwarming een Koen of Tom zou monteren? (zie ook: Vloerverwarmingsverdeler met plugwise / afsluitventielen ). De verdeler heeft nu reeds een pomp die werkt met een warmtesensor. Als de leiding warm is gaat de pomp draaien.

Op de radiatoren boven een Tom.

Zorg ik met deze aanpassingen er dan voor dat;

- Boven warmte nodig, en beneden warm genoeg? Dan vloerverwarming uit, maar boven wel de radiatoren verwarmen
- Boven geen warmtevraag? Maar beneden wel? Dan alleen de vloer beneden opwarmen.

En is zo'n gateway (Adam), sowieso nodig? Of kan ik die tom etc zo knuppen in home assistant en daar alles in regelen?

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Iemand hier een idee over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Is er echt niemand die ook plugwise of iets soortgelijks heeft icm radiatoren en vloerverwarming? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik heb dezelfde opstelling als die jij hebt, boven radiatoren en beneden vloerverwarming.
Ik schakel de vloer pomp met een Aqara plug die gekoppeld is aan de Adam en boven heb ik op alle radiatoren een Tom zitten met een Lisa of Jip als losse thermostaat.
Beneden bij de vloerverwarming heb ik een Lisa staan om in de woonkamer en keuken de temperatuur te regelen.

Daarnaast lees ik met homeassistant de Adam uit om eventueel van daaruit nog het een te kunnen automatiseren zoals op kantoor de lamp aan de temperatuur omhoog, lamp uit temperatuur omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
biertjuh? schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:03:
Ik heb dezelfde opstelling als die jij hebt, boven radiatoren en beneden vloerverwarming.
Ik schakel de vloer pomp met een Aqara plug die gekoppeld is aan de Adam en boven heb ik op alle radiatoren een Tom zitten met een Lisa of Jip als losse thermostaat.
Beneden bij de vloerverwarming heb ik een Lisa staan om in de woonkamer en keuken de temperatuur te regelen.

Daarnaast lees ik met homeassistant de Adam uit om eventueel van daaruit nog het een te kunnen automatiseren zoals op kantoor de lamp aan de temperatuur omhoog, lamp uit temperatuur omlaag.
Begrijp ik goed dus dat je bij je VV niets anders doet dan alleen de pomp te aan te zetten indien daar vraag naar is? Die van mij pompt alleen als er warm water aan komt (leidingvoeler), maar die zal ik dus overriden met een tussenstekker. Dan wordt het dus alleen boven warm? (En natuurlijk de leiding t/m de VV verdeler).

En die Tom, had je die op een oerdomme radiator geschroefd? Of zat er al een thermostaatkraan (1-5 stand bijv) op de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:15
NeFoRcE schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Begrijp ik goed dus dat je bij je VV niets anders doet dan alleen de pomp te aan te zetten indien daar vraag naar is? Die van mij pompt alleen als er warm water aan komt (leidingvoeler), maar die zal ik dus overriden met een tussenstekker. Dan wordt het dus alleen boven warm? (En natuurlijk de leiding t/m de VV verdeler).

En die Tom, had je die op een oerdomme radiator geschroefd? Of zat er al een thermostaatkraan (1-5 stand bijv) op de radiator?
Vanuit de Adam wordt inderdaad de pomp van de vloerverwarming aangezet als de woonkamer en keuken opgewarmd moeten worden.
Voordat ik de Toms heb geplaatst heb ik eerst op de radiatoren van de ruimtes die ik wilde kunnen sturen vervangen naar thermostatische elementen zodat de Tom erop kon. Tom kan niet op de oerdomme knoppen omdat hij alleen maar een pinnetje in kan drukken, meer niet.

Ik heb nu drie radiatoren boven met Tom om die drie ruimtes te kunnen sturen, daarnaast heb ik nog 1 ruimte waar een normale thermostaat knop zit en dan heb ik in de douche, hal en zolder nog echt domme knoppen zitten zodat er altijd wel (een heel klein beetje) flow mogelijk is mocht er ergens in het Plugwise systeem een fout zitten waardoor er niet goed geschakeld wordt de ketel in ieder geval wel iets warmte kwijt kan. 2 van de 3 Tom’s draaien nu namelijk nog op batterijen en ik ben er al wel achter dat dat best hard kan gaan, hoewel dat waarschijnlijk ook aan mijn setup ligt en ik dus na dit stookseizoen een aantal aanpassingen ga maken om at zigbee netwerk beter te krijgen, per verdieping is er nu maar 1 router en dat vind het hele systeem niet leuk omdat je per router maar een x aantal batterij devices kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Hmm, dank voor je reactie.

Is die Adam wel echt noodzakelijk? Ik heb al een zigbee netwerk liggen, dus vermoed dat ik die thermostaatknoppen gewoon in Home Assistant kan koppelen, en nog een tussenstekker voor de vloerpomp nodig heb?

Ik vermoed dus dit?

- Ik heb overal al Zigbee temperatuursensoren hangen.
- Kind draait radiator open boven, of kan ik vanuit Home Assistant tegen de radiatorkaan (tom) zeggen; ga op 20C ?
- Zodra er middels voorgaande stap warmte vraag is; zet ketel aan.
- Beneden warm genoeg? Pomp uiit zetten, CV zal dus alleen warm water naar de gevraagde slaapkamer sturen.

Of is een Adam echt noodzakelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door NeFoRcE op 25-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:08
NeFoRcE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:06:
Hmm, dank voor je reactie.

Is die Adam wel echt noodzakelijk? Ik heb al een zigbee netwerk liggen, dus vermoed dat ik die thermostaatknoppen gewoon in Home Assistant kan koppelen, en nog een tussenstekker voor de vloerpomp nodig heb?

Ik vermoed dus dit?

- Ik heb overal al Zigbee temperatuursensoren hangen.
- Kind draait radiator open boven, of kan ik vanuit Home Assistant tegen de radiatorkaan (tom) zeggen; ga op 20C ?
- Zodra er middels voorgaande stap warmte vraag is; zet ketel aan.
- Beneden warm genoeg? Pomp uiit zetten, CV zal dus alleen warm water naar de gevraagde slaapkamer sturen.

Of is een Adam echt noodzakelijk?
Ik hoop dat je je antwoorden op je vragen kan vinden in YouTube: Pluwise | Verwarmen per kamer, hoe werkt dat eigenlijk? | We love smart
Pagina: 1