Vloerverwarmingsverdeler met plugwise / afsluitventielen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• venigo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-01 08:11

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
Hoi allen!

Sindskort zijn wij bezitter van een 5-groeps vloerverwarming op de beganegrond en een 1-groeps vloerverwarming op de badkamer. Nu willen wij deze graag 'slim' maken en daarvoor is het Plugwise systeem besteld en ontvangen.

Voor de 5-groeps, een 5-groeps Plugwise Koen + Plug (want dit is een zone). En voor de 1-groeps een Plugwise Floor. Beide met een Lisa.

Nu resten mij alleen nog wat onduidelijkheden (geen ervaring met dit soort systemen en volgens mij is het simpeler dan dat ik nu *doem*denk..).

Op beide verdelers zit een pompschakelaar. Kunnen deze blijven zitten, in verband met een soort extra bescherming? (ik haal deze er liever niet ertussen uit in verband met de garantie). Ik kan er ook niet veel over vinden.

Op welke temperatuur moet de aanvoer blijven staan wanneer de Koen / Floor er op zit? Is dit gewoon 35/40 graden?

Van wat ik begrepen heb functioneert het digitale afsluitventiel (Koen/Floor) met open/dicht. Maar hoe gaat dit in zijn werk met stadsverwarming, zit hier een verschil in?

Is de eerste keer dat wij met vloerverwarming gaan wonen vandaar mogelijk de wat klungelige vragen :X

Alle reacties

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 22:53

thaMini

Tool !!

Is jou wel duidelijk geworden wat nou het verschil is tussen een Koen en een Floor?

Ik kom er met de website niet uit wanneer je de één en wanneer je de ander moet gebruiken.

Be small, act BIG.

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
De floor is in feite een tom. Deze is modulair terwijl de koen gewoon een lasdop/kroonsteen is die actuators/klep motors aanstuurt via een plug.

Bespaar je het geld en koop geen koen. De motortjes kun je via ome Ali kopen (die van de koen, zijn normally closed).

Ik ben zelf nog bezig hoe ik de vloerverwarming units (beneden en badkamer) fatsoenlijk werkend ga krijgen.

De koen met klepmotoren of floor werkt voor geen meter in combinatie met stadsverwarming.. de floor heb ik nu op de thermostaat kraan zitten (in de badkamer, 1 groep).

Mogelijk overweeg ik nu om een extra thermostaat kraan als zijnde begrenzer (een floor/Tom kan niet begrensd worden, is dus 0% of 100%) op de warmte aanvoerleiding te zetten (die de aanvoer maar max 40 graden laat worden). Beide units verwarmen een zone dus ik hoef niet de boel los van elkaar te regelen. Wel jammer natuurlijk dat het aanzienlijk in de kosten loopt (en de support vanuit Plugwise omtrent vloerverwarming is ook ruk).

• thaMini

thaMini

Tool !!

Bedankt voor de opheldering.
Klopt het dat zowel de de Floor als de Koen alleen open/dicht zijn? Niet regelend?

Tegen welke problemen loop je aan met vloerverwarming? Aangezien ik ook op zoek ben naar zoneregeling voor een nog op te leveren huis.

Be small, act BIG.

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
De koen bestaat uit actuators / klepmotoren, die gaan open en dicht. De floor is eigenlijk hetzelfde als een Tom. Die is modulerend, maar in feite ook gewoon 0/100.

Voor de vloerverwarming units ga ik natwerk toepassen. Een begrenzer (extra thermostaat, een Plugwise tom) op de aanvoer die open en dicht kan. Ik wil namelijk niet dat de bovenste rij continu blijft circuleren.

Deze kraan komt voor de temperatuur regelaar van de unit (die normaal op 40 staat na het inregelen). Als ik hier een extra thermostaat voor zet, dan kan ik vraag naar de stadsverwarming regelen met een Tom, alsof de kraan op het sterretje / 20 graden staat.

Gaat was stroef, maar als je uiteindelijk bij de juiste persoon bent via de support kunnen er eindelijk bruggen gebouwd worden.

Citaat vanuit support:
Het klopt dat de bovenkant van de verdeler warm wordt, als de motoren dicht zitten, gaat door de circulatie in jouw stadsverwarmingssysteem namelijk water lopen door de bovenkant van de verdeler rechtstreeks naar de retour aan de andere kant van je verdeler. Je krijgt als het ware een heel klein circuit waar warm aanvoerwater doorloopt.

Echter kan je niet zonder meer die (40gr) mengkraan vervangen door een Tom/Floor. De Tom/Floor heeft namelijk niet de functie om dicht te lopen als het aanvoer water boven de 40graden komt. wat de huidige thermostaatkraan wel doet. Deze beschermt dus de vloerverwarming dat deze niet te warm wordt, en gaat bij 40graden de toevoer knijpen. Als je die dus verwijderd haal je die beveiliging weg, en zal het aanvoerwater zonder bescherming tot 40graden je vloer in lopen. Dat wil je niet.
Je kan of je totale systeem instellen dat er nooit meer dan 40 graden naar je vloerverwarming gaat (maar dan kan het zijn dat je radiatoren niet warm genoeg worden) of je kan een extra ventiel op de aanvoer voor de thermostaatkraan van de vloerverwarming zetten (nat werk), en daar een Floor op zetten.

Let daarbij op dat je kiest voor een Heimeijer ventiel, dat is namelijk M30x1,5mm schroefdraad welke standaard is voor onze Floor.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Dank, dat is info waar ik ook wat mee kan.

Be small, act BIG.

• jimmydwn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hi @venigo ,

Ik zit met dezelfde uitdaging. Dus heel fijn dat je even hebt beschreven wat uiteindelijk jouw oplossing gaat zijn.

Nu vraag ik me wel af wat je bedoeld met een Natwerk begrenzer. Is dit een merk of wordt er gewoon bedoeld dat het toevoegen hiervan nat werk is? Als het een soort begrenzer is kan ik hem in ieder geval niet vinden, zo niet zou je me dan kunnen vertellen wat voor begrenzer je gebruikt hebt om je Tom op te zetten?

Verder is het voor mij nog even onduidelijk of je de handknop op de verdeler gewoon altijd op 40 graden laat staan.

Als laatst ben ik nog benieuwd wat je ervaringen zijn met deze oplossing, nu je het waarschijnlijk een jaar of 3 in gebruik hebt. Waren er verder nog complicaties waar ik rekening mee kan houden?

Alvast bedankt :)

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
@jimmydwn,

Natwerk begrenzer. Mijn geheugen is best goed, maar geen idee wat in die context nog natwerk zou zijn.

Ik heb op de beganegrond en op de badkamer verdeler (badkamer, ietswat overkill... Maar ik wou een daadwerkelijke poc) hetzelfde principe toegepast (op de badkamer geen plugwise koen, want is maar een zone).

De aanvoer en retour thermostaat knoppen blijven in principe zoals ze zijn, want dit zijn als het ware de begrenzers. Net voor de bregenzer, op de aanvoer, heb ik een Tom geplaatst, om zo de verdeler aan/uit te kunnen zetten. De Koen op de begane grond, is puur voor extra controle per zone. Eigenlijk gaan ze daar ook allemaal aan/uit, maargoed het is voor de leuk. De pompschakelaar zit er tussen, zodat de motor niet vast komt te staan en het huidige water in de leiding circuleert inwendig.

Tot op de dag van vandaag werkt het prima en naar behoren. Opnieuw verwarmen/opstoken is ook niet heel spannend, hier is na een 20 minuten alles weer op temperatuur... Plus ik ben dus zelf baas over de vloerverwarming (uit is uit, aan is aan). We hebben hier overigens ook een pelletkachel, dus de vloerverwarming gaat maar een keer in de twee maanden aan (stadsverwarming was ook vrij aan de prijs geworden).

Foto'tje van de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zWpwLyt-GfIV-e_DIy9v_I5hh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArPRNeM9Rcs6f8yvQiCrAYcU.jpg?f=fotoalbum_large

• jimmydwn
@venigo

Bedankt voor je snelle reactie.

Klopt het dat in jouw situatie de verdeler altijd naar 40 graden regelt en dat de Tom open of dicht gaat afhankelijk van het verschil tussen de gemeten en ingestelde temperatuur in de ruimte? Of gebruik jij het echt alleen maar om het systeem volledig uit te schakelen als je geen vloerverwarming wilt en doe je de temperatuurregeling nog steeds met de handknop?

Mijn intentie is namelijk om via een scherm in de woonkamer de gewenste ruimtetemperatuur in te stellen en dat aan de hand hiervan de temperatuur die binnen komt op de verdeler geregeld wordt. Is dit mogelijk met hoe jij nu alles hebt aangesloten of moet ik daarvoor naar een ander systeem gaan kijken?

Zou de handmatige temperatuur knop vervangen door een knop die ik wel analoog kan aansturen misschien een betere oplossing zijn? Of heb je hier al naar gekeken en gaat dat niet werken?

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
@jimmydwn

In mijn geval staat de aanvoer op +/- 36 graden. Wanneer de binnen temperatuur via Lisa op bijvoorbeeld de ingestelde 22 graden wordt gemeten (dat is de witte usb kabel links, die gaat naar een Lisa om de ruimte temperatuur in te kunnen stellen), gaat de Tom dicht en gaat de vloerverwarming ook uit/dicht (de voeler die de pomp laat draaien als de aanvoer warmer wordt, die voelt dus geen warmte meer).

Wat jij wenst te doen kan met dit systeem ook gerealiseerd worden. De handknop is puur een temperatuur begrenzer in dit geval (dat dus de slangen niet 60+ graden erdoor heen krijgen). In mijn opstellingen heb ik het idee van een centrale verwarming puur opzichzelf gemaakt (want ik wou de controle hebben over het systeem en niet dit via de stadsverwarmingsunit laten regelen).

• jimmydwn
@venigo

Okay duidelijk, bedankt.

De pomp gaat dus automatisch uit als hij geen warm water binnen krijgt op zijn invoer? Of is dit iets wat jij zelf hebt geautomatiseerd dmv de te temperatuursmeting in de Tom en een slim stopcontact?

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
@jimmydwn

Dat klopt, dat is een eigenschap van de pomp zelf. Maar wil je daar gebruik van maken, dan wil je de aanvoer [makkelijker] kunnen regelen, je gaat dit [normaal gesproken] niet via je stadsverwarmingsunit of ketel regelen.

Je wilt nog een stapje tussen de unit/ketel en de aanvoertemperatuur begrenzer.

Dat tussenstapje is in mijn geval de Tom (die dan ook weer aangestuurd wordt door de ruimte temperatuur meter, Lisa).

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
Leuk om deze draad tegen te komen! Ik ben toevallig precies hetzelfde thuis aan het doen.
Ik heb beneden vloerverwarming voor de woonkamer. Omdat alle lussen in dezelfde ruimte liggen zie ik de vloerverwarming als één ‘radiator’. Ik ben van plan om een Tom op de retour (dit is logistiek makkelijker, kan natuurlijk ook op de aanvoer) van de verdeler te zetten zodat het warme water niet helemaal van de CV naar de vloerverwarming en weer terug gaat als ik een radiator in een andere ruimte aanzet. De pomp bedien ik met een externe pompschakelaar.
Nu ben ik wel benieuwd wat de pomp er van vindt als deze 1x per 24 uur automatisch even aangaat als er geen watercirculatie is. Wat denken jullie daarvan?

• venigo

venigo

Thanks! Greetz!

Topicstarter
doktorsson schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:59:
Leuk om deze draad tegen te komen! Ik ben toevallig precies hetzelfde thuis aan het doen.
Ik heb beneden vloerverwarming voor de woonkamer. Omdat alle lussen in dezelfde ruimte liggen zie ik de vloerverwarming als één ‘radiator’. Ik ben van plan om een Tom op de retour (dit is logistiek makkelijker, kan natuurlijk ook op de aanvoer) van de verdeler te zetten zodat het warme water niet helemaal van de CV naar de vloerverwarming en weer terug gaat als ik een radiator in een andere ruimte aanzet. De pomp bedien ik met een externe pompschakelaar.
Nu ben ik wel benieuwd wat de pomp er van vindt als deze 1x per 24 uur automatisch even aangaat als er geen watercirculatie is. Wat denken jullie daarvan?
De Tom op de retour zal ervoor zorgen dat er pas aan het einde geregeld gaat worden. Er wordt dus niets door de Tom geregeld, voordat het warme water de slang(en) in gaat. Normaal zijn er twee begrenzers aanwezig (op aanvoer en de retour), het ligt er dus aan wat je daadwerkelijk met de Tom wilt doen. Verder wanneer de pomp aanspringt wanneer er geen aanvoer is, circuleert deze normaal gesproken intern.
Pagina: 1