Werkblad zagen en frezen voor vlakbouw spoelbak - zelf doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:19
Hi allemaal,

Ik heb een massief eiken 40mm werkblad gekocht voor mijn keuken. Daarin wil ik een vlakbouw spoelbak plaatsen. Dat is nogal een precieze klus en ik heb het nog nooit gedaan... maar ik heb zelf wel de juiste gereedschappen denk ik (frezen, zagen, etc.).

Op het woodworking forum heb ik een omschrijving en plaatjes gevonden hoe anderen dat doen, maar ik begrijp de aanpak niet helemaal. Op Youtube vind ik ook geen duidelijke filmpjes.

Als ik het goed begrijp ga je typisch als volgt te werk:
  1. Maak een 'binnenmal' gelijk aan de buitenste randen van de spoelbak met een frees met lager
  2. Maak een 'buitenmal' die groter is dan de spoelbak met behulp van de binnen mal en een kopierring.
  3. Monteer de buitenmal op het werkblak en gebruik een frees met koppierring. (zorg voor de goede diepte instelling; gelijk aan de materiaaldikte van de rand van de spoelbak).
Waar ik nog mee worstel is wat handig is om het grote gat te maken. Die komt dan minder precies toch? Dus gewoon een decoupeerzaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itxzjIpDM8yRvpG7inLQNaZrHr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kvw4sk0n96nheioWffsfZKD.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier ervaring met het zelf monteren van een vlakbouw spoelbak? Is dat een beetje te doen voor een handige doe-het-zelfver? Heb je ergens goede instructies of tips gevonden?

[ Voor 39% gewijzigd door MWDKing op 15-10-2023 13:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53

Reptile209

- gers -

Geen idee :). Maar algemene tips: probeer een proefstuk te maken, liefst uit hetzelfde hout. En dan desnoods alleen één zijkant met twee hoeken van de spoelbak, dan heb je genoeg aan een reep hout van 10cm breed ofzo. Verder zorgen voor goede lijm en het 100% dichtsmeren van de rand: als er vocht tussen komt ben je snel klaar. En het lijmoppervlak goed glad, schoon en stof/vetvrij maken (ook de kant van de bak). Na het inlijmen de wasbak helemaal met water vullen zodat hij zichzelf goed vastklemt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:41
Ik heb bij Bouwmaat een keukenblad met vooraf geïnstalleerde spoelbak gekocht.
Wel makkelijker, omdat het nu gegarandeerd waterdicht is en super vlak is afgewerkt

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
GarBaGe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:46:
Ik heb bij Bouwmaat een keukenblad met vooraf geïnstalleerde spoelbak gekocht.
Wel makkelijker, omdat het nu gegarandeerd waterdicht is en super vlak is afgewerkt
Ik heb het eikenhouten blad al gekocht, dus dat is geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:37
Ik zou die klus bij een meubelmaker neerleggen, die heeft het gereedschap en de kennis en kunde ervoor, zou zonde zijn als je dat blad verprutst. want die zijn denk ik niet goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 10:18
Hier zelfde uitdaging, ik heb een mal laten lasersnijden. Eerst met een grote kopierring de groef waar de bak op komt te liggen gefreesd. Daarna met een kleinere kopierring door het blad gewerkt. Van iedere zijde in het midden 2cm laten staan. Mal weg genomen, blad ondersteunen en vervolgens los zagen.
Maak inderdaad een proefstuk, zo kwam ik erachter dat een mal die ik had liggen de exacte binnen radius ipv buitenradius heeft...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:32

orf

Hier eerst de rand gefreesd met geleiding op het blad geklemd. De radius was hetzelfde als de frees.

Daarna het grote gat gewoon uitgezaagd met de decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Heb je van de fabrikant de exacte inbouw maten? (Meestal zijn ze er niet zo happig op om die te delen)
Als je die wel hebt kun je iemand met een cnc vragen een mal te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Spoelbak op z’n kop het op blad, netjes aftekenen, frees met geleiderail erlangs? Bij afgeronde hoeken deze hoekjes met beitel netjes uitsteken?

Binnenstuk komt niet nauw en dus gewoon met de zaag.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 16-10-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
clements schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:24:
Heb je van de fabrikant de exacte inbouw maten? (Meestal zijn ze er niet zo happig op om die te delen)
Als je die wel hebt kun je iemand met een cnc vragen een mal te maken.
Dit zijn de maten volgens de fabrikant:
Afbeeldingslocatie: https://www.lorreine.nl/wp-content/uploads/R-Series/Lorreine-34R-drawing.png
Maar de bak kan natuurlijk net een beetje anders zijn. 1mm zie je natuurlijk al. Dus het beste zou zijn om de daadwerkelijke bak als mal te gebruiken denk ik. Die mal kan natuurlijk CNC gemaakt worden. Dan zou ik even moeten uitzoeken waar dan kan in de buurt.
orf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 00:03:
Hier eerst de rand gefreesd met geleiding op het blad geklemd. De radius was hetzelfde als de frees.

Daarna het grote gat gewoon uitgezaagd met de decoupeerzaag.
De Radius van de rand is 10mm, dan dan dien ik een 20mm frees te gebruiken.
Ik heb een Makita geleiderail van mijn invalzaag en weet niet zeker of de frees daarop past. Wat ik ook kan doen is toch een volledig vierkante mal maken en die gebruiken als geleiderail. Dat is al een stuk makkelijker dan eentje met een bijzondere kromming bij de hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hou er rekening mee dat hout werkt in verschillende richtingen. Vlakbouw spoelbak zal altijd een ongelijke naad krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

michiel_ schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:17:
Hou er rekening mee dat hout werkt in verschillende richtingen. Vlakbouw spoelbak zal altijd een ongelijke naad krijgen.
Precies…. Niet de beste combinatie in een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:59:
[...]

Dit zijn de maten volgens de fabrikant:
[Afbeelding]
Maar de bak kan natuurlijk net een beetje anders zijn. 1mm zie je natuurlijk al. Dus het beste zou zijn om de daadwerkelijke bak als mal te gebruiken denk ik. Die mal kan natuurlijk CNC gemaakt worden. Dan zou ik even moeten uitzoeken waar dan kan in de buurt.
dan kan je beter het blad onder de cnc gooien ;) maar elke keuken/bladenfabrikant werkt van de maten die fabrikanten opgeven. die maten zijn gewoon goed te volgen. nameten kan natuurlijk altijd.
De Radius van de rand is 10mm, dan dan dien ik een 20mm frees te gebruiken.
Ik heb een Makita geleiderail van mijn invalzaag en weet niet zeker of de frees daarop past. Wat ik ook kan doen is toch een volledig vierkante mal maken en die gebruiken als geleiderail. Dat is al een stuk makkelijker dan eentje met een bijzondere kromming bij de hoeken.
gat zagen bak erin, aftekenen mocht dat niet gaan om wat voor reden dan ook, bak op zijn kop op het blad. mal van dik en hard genoeg hout (voor de lager) molenwieken en een copieerfrees van 20mm rond trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 22:03
Ik heb hetzelfde maar dan voor een onderbouwspoelbak gedaan. Eerst uit multiplex een mal gemaakt. Voor die mal heb ik de rechte stukken met een parallelaanslag gedaan, en heb ik in de hoeken met de kopiëerring gewerkt. Ik had daar malletjes had ge-3dprint met de juiste radius. Vooral de juiste offset pakken voor je mal was even puzzelen.

CNC gaat je een mooier resultaat geven, maar ik ben helemaal niet onteveden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

dan kan je beter het blad onder de cnc gooien ;) maar elke keuken/bladenfabrikant werkt van de maten die fabrikanten opgeven. die maten zijn gewoon goed te volgen. nameten kan natuurlijk altijd.

[...]

gat zagen bak erin, aftekenen mocht dat niet gaan om wat voor reden dan ook, bak op zijn kop op het blad. mal van dik en hard genoeg hout (voor de lager) molenwieken en een copieerfrees van 20mm rond trekken.
Bedankt!

Ik ga eens op zoek naar een CNC bank in de buurt. Kijken wat dat kost. Gemakt dient de mens :P

Ik snap je laatste zin niet (molenwiek?). Zou je dat kunnen uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 13:32
Ik heb een keer een opbouw bak omgebouwd naar inbouw en die in een eiken blad gezet.

Ik sluit me aan bij post 1, proefjes doen, ongeacht welke methode je wil volgen.
Minimaal 3 keer proberen voor je je aan het echte ding waagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
Ik heb dit 3x gedaan, met wisselende resultaten. Bij het ene blad ging de frees er als boter doorheen en kon ik alles perfect maken precies zoals ik wou. Bij een ander blad wou de frees compleet niet en sloeg deze eerder stukken van het blad dan dat ie sneed. Bij dat blad heb ik uiteindelijk alles met een zaag gedaan en daarbij dan dus gekozen voor een opbouw wasbak.

Werken met een mal is ook zeker aan te raden, dat maakt het mogelijk om exacte maten aan te houden.

Ik zou dus mee gaan in het eerder gegeven advies en dat is om goed te proberen op een proefstukje, dan weet je snel genoeg wat werkt en wat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWDKing
@twain4me @Pyramiden @clements Jullie suggestie voor CNC ga ik volgen. Ik kan bij een interieurmaker in de buurt mijn blad brengen en dan CNC frezen zij het blad. 60 EUR excl/BTW. Dat gaat me een hoop tijd schelen, hopelijk een mooier resultaat én minder risico op verkloten.

Eerst maar eens meer oefenen met frezen op minder kritieke en kostbare werkstukken. :9 O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@MWDKing Opzich heb je een mooi stukje afval waar je mee kan oefenen :D ik was je nog een antwoord op je laatste vraag schuldig. molenwieken is van 4 even grote of te grote plankjes een vierkant/rechthoek maken. dit is met minder gereedschap/handelingen netjes te krijgen en je hoeft niet steeds je plankjes korter te maken, maar belangrijker, ze hoeven niet zuiver op maat gezaagd zo kan je mallen maken , maar bv ook een bekisting.

In jouw geval zou het rode vlak de afmeting zijn van je wasbak., de zwarte balken zijn dan de houtjes waar je de mal mee maakt. zoals ik al eerder aangaf als je een copieerfrees gebruikt zorg voor stevig hout/geleiding gewoon vuren wil wel eens ter plaatse van de lager indeuken als er veel krachter los komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myZFDmkrpDqpBqPlOS69PbCvPqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H7Rnnr3wkv2VuptSDJGvAKDT.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 17-10-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Er zijn verschillende wegen naar Rome maar voor deze bak zou ik ook gewoon 4 stroken gebruiken om een mal te maken + frees 20.

Je kan evt oefenen (met kleinere afmetingen) op het rest stuk wat je grof eruit gehaald heb

Edit. Zie nu pas dat je een cnc gevonden hebt 😀

[ Voor 10% gewijzigd door clements op 18-10-2023 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33

Yucon

*broem*

twain4me schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:42:
@MWDKing Opzich heb je een mooi stukje afval waar je mee kan oefenen :D ik was je nog een antwoord op je laatste vraag schuldig. molenwieken is van 4 even grote of te grote plankjes een vierkant/rechthoek maken. dit is met minder gereedschap/handelingen netjes te krijgen en je hoeft niet steeds je plankjes korter te maken, maar belangrijker, ze hoeven niet zuiver op maat gezaagd zo kan je mallen maken , maar bv ook een bekisting.

In jouw geval zou het rode vlak de afmeting zijn van je wasbak., de zwarte balken zijn dan de houtjes waar je de mal mee maakt. zoals ik al eerder aangaf als je een copieerfrees gebruikt zorg voor stevig hout/geleiding gewoon vuren wil wel eens ter plaatse van de lager indeuken als er veel krachter los komen.
[Afbeelding]
TS heeft dus al een CNC frees geregeld, maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat je nu precies voorstelt. Ik ben best handig, maar met frezen heb ik weinig ervaring dus ik ben benieuwd hoe mensen het dan aanpakken.

Veel frezen hebben een soort glijplaat rondom de frees zelf. Die is niet rond en heeft vaak een ongelijke vorm. Hoe kun je dit combineren met zo'n mal? Als je de frees een klein beetje kantelt heb je al een afwijking en tegen die beweging beschermt die mal je niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp37eadac4292c4213811717717ce8b590.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:42:

[Afbeelding]
Fijn dat je de tijd neemt het uit te leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Yucon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:23:
[...]

TS heeft dus al een CNC frees geregeld, maar ik ben toch wel nieuwsgierig wat je nu precies voorstelt. Ik ben best handig, maar met frezen heb ik weinig ervaring dus ik ben benieuwd hoe mensen het dan aanpakken.

Veel frezen hebben een soort glijplaat rondom de frees zelf. Die is niet rond en heeft vaak een ongelijke vorm. Hoe kun je dit combineren met zo'n mal? Als je de frees een klein beetje kantelt heb je al een afwijking en tegen die beweging beschermt die mal je niet.

[Afbeelding]
Ik vroeg me dit ook af. Na een beetje Youtube kijken zijn er meerder opties om een mal te gebruiken; 1. Kopierring op de frees zetten. 2. Frees met lager gebruiken. 3. De ronde kant van de vloerplaat van de frees gebruiken tegen de mal (gaat alleen als de frees en de ronding hetzelfde hart hebben, want dan blijft de afstand van mal tot frees gelijk als je hem een beetje kantelt - ik heb wat moeite zelf dit voor te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:37

Managelorian

“This is the workflow.”

MWDKing schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:44:
Heeft iemand hier ervaring met het zelf monteren van een vlakbouw spoelbak? Is dat een beetje te doen voor een handige doe-het-zelfver?
Ik durf wel te stellen dat ik een handige doe-het-zelver ben, maar desalniettemin heb ik er voor onze keuken voor gekozen om de leverancier dit te laten doen. Maar goed, dat is voor jou een gepasseerd station.

Hoe groot is je probleem als je het verprutst? Een foutje is snel gemaakt (alhoewel met een goede mal je de kans op fouten natuurlijk veel kleiner maakt dan wanneer je uit de hand freest of zaagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Managelorian schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Ik durf wel te stellen dat ik een handige doe-het-zelver ben, maar desalniettemin heb ik er voor onze keuken voor gekozen om de leverancier dit te laten doen. Maar goed, dat is voor jou een gepasseerd station.

Hoe groot is je probleem als je het verprutst? Een foutje is snel gemaakt (alhoewel met een goede mal je de kans op fouten natuurlijk veel kleiner maakt dan wanneer je uit de hand freest of zaagt).
Ik heb besloten het losse blad naar een partij te brengen die met een CNC frees het gat en de sponning maakt.
Het blad komt van een houthandel die niet zelf die dienstverlening doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Yucon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:23:
[...]

[Afbeelding]
copieer frezen dat is een frees met een lager, wat ook kan is een kopieerring op de machine, maar ik weet niet of de door jouw gelinkte machine die heeft. Kangs de voet van de machine kan je ook een boel als het gaat over rechte lijnen, gewoon lekker klooien op een stuk afval hout dan kom je er wel achter (wel oppassen voor de vingers, oren en longen) maar nee niet elke frees kan het zelfde.

kopieer ring
Afbeeldingslocatie: https://baptist.nl/uploads/products/large_15561200578111.jpg

kopieerfrezen
[img]https://rs-tools.nl/media/catalog/category/BlueLine_kopieerfrezen_CAT.jpg[/im]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
TS hier. Zojuist het blad opgehaald bij de meubelmakel die met een CNC frees de sponning (en het gat?) Heeft gemaakt. Ik ben dik tevreden. Ik kan dit iedereen aanraden. De kosten zijn niet hoog ivm een timmerman op locatie. Zelf doen durfde ik toch niet aan.

Bedankt voor ieders hulp en tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5t8j1qdgmd0y3wTe9n4ir7eqtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcxQpdCDRUwDE9nvAHlAP1D2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdvkTLinQpqIL-A4eCTuiEadcM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3EgJBcgoOWYBQZJHqHUYmhP.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1