Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bouwen van basic surf/Mail/office pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rupertino
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
desktop pc voor familielid voor om te surfen en mailen

Wat mag het systeem gaan kosten?
prijs rond 300-500 radius

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, keyboard en monitor reeds aanwezig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Streven naar een pc die niet veel ruimte inneemt, snel kan opstarten, met een laag energieverbruik & liefst geluidsarm

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Onderstaande lijst is wat ik momenteel in gedachten heb. Ik zou graag suggesties en feedback krijgen, alvast bedankt. :)

Barebone => ASRock DeskMini X300 => +- € 154,90
CPU => AMD Ryzen 5 5600G Tray => +- € 129
CPU koeler => Noctua NH-L9i => € 45
Netwerk => Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit => +- € 25
RAM => G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS => +- € 37
Opslag => Samsung 980 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive
Samsung 980 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME => +- € 60

Totaal (afgerond) => € 451

Alle reacties

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 15:56
Noctua NH-L9i dat gaat niet werken, je moet deze hebben: Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black > bruin is goedkoper

Je kan dit topic eens checken: Deskmini x300, klopt dit?

Ik ben niet zeker of het RAM geheugen juist is. In andere vergelijkbare topics worden ripjaws aangeraden bvb. uitvoering: G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-32GRS

• Rupertino
Ik heb idd mij van type RAM vergist, het dient SODIM ram te zijn. Bedankt voor het advies en de link.

Wat betreft de nieuwe fan/cpu heatsink had ik idd geen rekening gehouden met de breedte van de heatsink. Deze zal wat te dik zijn, moet dan wel een AM4 mounting kit er bij kopen wat een kleine 10 euro er bij is.

[ Voor 51% gewijzigd door Rupertino op 15-10-2023 09:32 ]

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 15:56
Rupertino schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:24:
Ik heb idd mij van type RAM vergist, het dient SODIM ram te zijn. Bedankt voor het advies en de link.

Wat betreft de nieuwe fan/cpu heatsink had ik idd geen rekening gehouden met de breedte van de heatsink. Deze zal wat te dik zijn, moet dan wel een AM4 mounting kit er bij kopen wat een kleine 10 euro er bij is.
Is dat zo? Raar want bij die cpu fan zitten toch gewoon mounting kits in de doos? Ik zou eens zoeken als ik jou was naar topics waar mensen deze cpu fan installeerden.

Deskmini lijkt me een heel leuk concept, zeker voor dit gebruik. Het is dat mijn eigen setup dateert van 2020 anders zou ik er ook eentje kopen.

• Rupertino
Had een gezocht op het eerste noctua model de l9i daar moest je nog een kit apart kopen, de l9a komt idd toegeleverd met juiste bracket.
Concept lijkt mij ook tof aangezien het weinig ruimte inneemt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rupertino op 15-10-2023 11:12 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
@Rupertino Ik heb zelf een tijdje terug ook naar de ASRock DeskMini zitten kijken en ik vond het een leuk systeempje. Als alternatief zou je echter ook nog kunnen kijken naar andere barebones of MINISFORUM. Bijvoorbeeld:Aangezien je toch de DeskMini toch niet meer verder kunt upgraden, zou je dit ook nog kunnen overwegen. Wellicht had je het zelf gemist ;). Van MINISFORUM zijn er nog legio andere modellen op Amazon, ik heb even een vergelijkbare genomen.

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kun je niet beter voor een goede tweedehands laptop gaan? Een Elitebook of een ThinkPad bijvoorbeeld. Die zijn waarschijnlijk zuiniger en kleiner, en hebben als voordeel dat je familielid ook nog eens ergens anders kan gaan zitten computeren.

Elitebooks:
v&a aangeboden: 14” Hp Elitebook 745 G6 Ryzen 5 3500u, 16Gb, 256/ 512 Gb Nvme
v&a aangeboden: HP elitebook ryzen 4450u (kun je nog wat geheugen bij prikken)
v&a aangeboden: Hp Elitebook 840 G6 (idem)

Thinkpads:
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T14 - Ryzen 5 4650U, 24GB, FHD 400 nits (gara... (iets boven budget)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jammer dat uitvoering: Gelid Solutions Slim Silence Black nog niet in de winkel ligt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rupertino
@alex3305

Zijn idd ook goede opties, bedankt voor tip

@wimjongil

Voor een laptop zijn ze helaas niet te vinden, ze verkiezen namelijk een beeldscherm scherm die ze kunnen aanpassen in de hoogte

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rupertino schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:53:
@wimjongil

Voor een laptop zijn ze helaas niet te vinden, ze verkiezen namelijk een beeldscherm scherm die ze kunnen aanpassen in de hoogte
Een laptop heeft ook een HDMI uitgang?

• Rupertino
@wimjongil idd, maar de desk waar ze werken is niet zo groot. ze willen ook nog ruimte hebben om te schrijven en het scherm van de laptop zou hun irriteren. De voorgestelde laptoppiste an sich was ook een piste waar ik aan dacht, eenvoudig en mobiel. Maar het kunnen verplaatsen lijkt hen totaal niet aan te spreken :/ .
Pagina: 1