Wat is een goede netwerk kabel.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:52
Binnenkort krijg ik glas, en om de maximale snelheden te krijgen is het wellciht verstandig om een paar lange UTP kabels in huis te vervangen.

Maar wat is nu een goede? Ik weet cat 6 of 7 de beste kwaliteit is, maar hoe weet ik dat een vage sticker “Cat 7” op een zakje klopt?
Zijn er merken die gegarandeerd goed zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:02
Wat zijn je plannen met je installatie? Welke specs wil je halen.

Voor het gros van de mensen is cat6 voldoende. Denk dan eens aan een Belden 7965E.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 22:24
wjvh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:57:
Binnenkort krijg ik glas, en om de maximale snelheden te krijgen is het wellciht verstandig om een paar lange UTP kabels in huis te vervangen.

Maar wat is nu een goede? Ik weet cat 6 of 7 de beste kwaliteit is, maar hoe weet ik dat een vage sticker “Cat 7” op een zakje klopt?
Waarom specifiek?

Ik heb hier gewoon glas liggen icm CAT5e zonder enig performance verlies.

Waarom zou je ook CAT7 willen nemen? Dat is zeker niet de beste kabel, en ook nog eens heel lastig te verwerken.

CAT6 is meer dan voldoende, eventueel CAT6a. Maar voor 99% is CAT5E ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Dat cat6 voldoende is weet ik. Maar kabels die ik tot nu heb gekocht zitten in een merkloze zak met een sticker die de categorie aangeeft. Hoe weet ik dat dit klopt?
Maar je noemt een merk, daar ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

wjvh schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:06:
Dat cat6 voldoende is weet ik. Maar kabels die ik tot nu heb gekocht zitten in een merkloze zak met een sticker die de categorie aangeeft. Hoe weet ik dat dit klopt?
Maar je noemt een merk, daar ga ik naar kijken.
Door de kabel te testen of te ontmantelen. Staat er niks op de kabel zelf?

[ Voor 6% gewijzigd door souljah1h op 14-10-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23

Sorry, maar als ik op 'goede netwerkkabel' zoek op dit forum dan komen er 2000 topics voorbij waar voor het merendeel het goede antwoord in staat.
Lijkt mij onnodig om daar een nieuw topic voor te openen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Waar je op moet letten: dat er cu op de kabel staat. Als er cca op de kabel staat NIET kopen. Beter 10 ct meer uitgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Cat, aka de categorie, zegt niks over de kwaliteit. Dat zegt iets over de standaard waar aan het moet voldoen om bepaalde snelheden te kunnen ondersteunen. Aantal twists per meter e.d.

Voor thuis is Cat5E in princiepe goed genoeg, gezien je daar mee tot 5Gbps over een afstand van 55meter kan halen.
10Gbps thuisnetwerken gaan nog wel even duren, waarschijnlijk. Dus als je nu Cat5E hebt liggen, lekker laten zitten tot 10Gbps LAN apparatuur betaalbaar en populair wordt.

Als je toch echt moet vervangen, dan is Cat6A ook prima. Cat7 is qua spec gelijk aan Cat6A, afgezien van wat extra toevoegingen mbt ruis en crosstalk waardoor een Cat7 kabel verplicht meer afscherming heeft en dus dikker en moeilijker verwerkbaar is.
Voor thuis is Cat7 echt zwaar overbodig. Dat is meer een dingetje voor een bedrijfshal of industrie.

En als je gaat vervangen: er zijn in essentie 3 materialen waarvan een kabel gemaakt kan zijn. CCS, CCA en CU.
CCS staat voor Copper Clad Steel, dat is echt pure bagger. Het is ook wat magnetisch dus je kan het checken met een sterke magneet.
CCA staat voor Copper Clad Aluminium, Stuk beter dan CCS, niet zo goed als CU. Met een goede aansteker kan je de aders smelten. Handige manier om te checken. Goed genoeg voor de meeste thuis toepassingen tot 1Gbps.
CU, staat voor Koper. Beste materiaal om netwerkkabels van te maken. Aanrader, is vaak niet veel duurder dan de rest.

Dan moet je nog even letten op Solid of Stranded core, aka massief of flexibel. Voor permanente installatie door goten en muren e.d. gebruik je massieve kabel en termineert de einden met outlets, niet met stekkers. Meestal monteer je die outlets door de aders in LSA stroken te prikken, waar je een LSA punchdown tool voor nodig hebt.
Losse kabels tussen outlet en apparaat verbind je met een flexibele kabel met daarop stekkers gemonteerd. Dat noem je een patchkabel. Ga je met Cat6A of Cat7 aan de slag, zorg dan dat je de juiste stekkers en outlets hebt, want voor Cat6A/Cat7 is afscherming verplicht. De stekkers hebben een metaal deel aan de buitenkant om de afscherming te koppelen.

Als laatste belangrijke dingetje heb je nog de afscherming van de kabel.
Iedereen roept altijd UTP tegen alles wat netwerkkabel is, maar er zijn vele variaten van TP, niet alleen maar UTP.
Je hebt 3 en 4 letter types. De 3 letter types wijzen op een kabel waarbij er mogelijk een afschermingslaag onder de kunststof buitenmantel zit.
U staat voor Unshielded, dus geen afscherming.
F (in FTP) staat voor Foil, wat betekent dat er een laag aluminiumfolie onder de mantel zit.
S (in STP) staat voor Shielded, wat wijst op een laag gewoven metaaldraden onder de mantel.

Heb je een 4 letter variant, dan staat de eerste letter voor de afscherming onder de mantel, de tweede wijst op afscherming om elk aderpaar in de kabel.
Je kan dus een combi hebben als SFTP (ook wel genoteerd als S/FTP), waarbij er gewoven afscherming onder de mantel zit en ieder aderpaar een laagje aluminiumfolie heeft.

Dit alles gezegd hebbende, voor thuis is UTP of eventueel FTP ruimschoots voldoende. Ga je met Cat6A/Cat7 aan de slag, dan is FTP het minimum, en ruimschoots voldoende voor thuis.

Edit:
Oh, en bij alle varianten geld dat er een aansluitschema is, maar er zijn er twee. T568A en T568B.
In princiepe gebruik je altijd de B variant, maar het maakt stiekem geen ene reet uit als je voor de A variant gaat. Zelfs A en B aan de twee einden van de kabel maakt tegenwoordig niks meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/VJKLT.jpg

De reden dat A en B bestaan, is dat vroeger netwerkapparatuur soms een crossover kabel nodig had. Switch naar Switch of PC direct naar PC had een crossover (A-B) nodig. Switch naar PC had je een straight voor nodig (A-A of B-B). Effectief is een crossover dat Transmit van de ene kant aan de Receive van de andere kant koppelen. Bij een striaght had de switch kant de pinnen op het apparaat al omgedraaid zitten.
Moderne netwerkapparatuur detecteert dat zelf (AutoMDI-X), waardoor het niet meer uitmaakt of je een A-B kabel gebruikt v.s. een A-A of B-B.
Maar, de standaard schrijft voor dat je altijd B-B gebruikt. Zolang de draadjes maar op die volgorde zitten, is het prima.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 14-10-2023 11:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wij gebruiken op onze plants niet eens CAT7.. Het is gewoon geen standaard, nergens...

CAT6A is gewoon prima..

Maar er zijn echt tig topics op Tweakers inmiddels hoe je kabels aanlegt en welke je moet gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:35:
Wij gebruiken op onze plants niet eens CAT7.. Het is gewoon geen standaard, nergens...

CAT6A is gewoon prima..

Maar er zijn echt tig topics op Tweakers inmiddels hoe je kabels aanlegt en welke je moet gebruiken...
9 van de 10x is zelfs gewoon cat5e voldoende voor 1Gbit/s en 2.5Gbit/s...voor een SoHo dan.

Cat6A als je wilt spelen met 5Gbit/s en 10Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Laatst online: 02-05 10:28
Cat7 patchkabels zijn gewoon Cat6A patchkabels want cat7 heeft andere connectoren dan alle andere categorieën.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 20:30

M2M

medicijnman

Of je drukt er gewoon glasvezel in ipv koper. Als je het dan toch futureproof wil hebben en tot 100Gb+ wil gaan. Je hebt dan wel wat media converters nodig op de plekken waar het er uit komt. Een switch met een SFP(+) poort bijvoorbeeld.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ISP's stunten tegenwoordig met 2, 4, 5 en zelfs al 10Gbit lijnen. Ik zou voor solid 23 AWG CU CAT6A gaan. Shielding vind ik persoonlijk overbodig, maar dat is een ander leuk discussiepunt. Aan deze kabel mag je geen RJ45 stekkers aan knijpen, maar moet je afmonteren met/op keystones. Of kabels kopen met af-fabriek gemonteerde stekkers.

sorry voor de extra begrippen

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 14-10-2023 11:43 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

PD2JK schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:16:
ISP's stunten tegenwoordig met 2, 4, 5 en zelfs al 10Gbit lijnen. Ik zou voor solid 23 AWG CU CAT6A gaan. Shielding vind ik persoonlijk overbodig, maar dat is een ander leuk discussiepunt. Aan deze kabel mag je geen RJ45 stekkers aan knijpen, maar moet je afmonteren met/op keystones. Of kabels kopen met af-fabriek gemonteerde stekkers.

Oh, crap, ja, inderdaad. AWG. de American Wire Gauge, ofwel de ader dikte.
AWG is raar, want dat werkt andersom. Hoger getal is dunnere draad. Neem de dikste die je kan krijgen.

Wat betreft de afscherming en zelf aansluiten: je kan prima zelf stekkers knijpen op shielded kabels. Je moet gewoon de juiste stekkers hebben en goed opletten dat je een goede shieldverbinding hebt.
Solid kabels monteer je met keystones/wall-outlets, stranded kabels met stekkers. Simpel as pie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@wjvh Laat je niet al te gek maken in huis maakt het allemaal heel erg weinig uit de hoeveelheid invloed is zeer beperkt. Als het werkt en je hebt een 1 Gb connectie ga je het echt niet merken, zeker niet in het dagelijkse gebruik. Kick jij echt op de grafiekjes en metingen en wil je zeker weten dat je het maximale haalt op papier, dan zou ik mij eerst helemaal in de materie verdiepen, maar ook iedere switch en router beoordelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Frogmen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:03:
@wjvh Laat je niet al te gek maken in huis maakt het allemaal heel erg weinig uit de hoeveelheid invloed is zeer beperkt. Als het werkt en je hebt een 1 Gb connectie ga je het echt niet merken, zeker niet in het dagelijkse gebruik. Kick jij echt op de grafiekjes en metingen en wil je zeker weten dat je het maximale haalt op papier, dan zou ik mij eerst helemaal in de materie verdiepen, maar ook iedere switch en router beoordelen.
Naja, dit dus. 1Gbps is meestal ruim voldoende voor thuis. Cat5E is goed voor 2,5Gbps op 100Meter en 5Gbps op 55Meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
En het belangrijkst heb ik hier nog niet gelezen.
Hoe ga je het aanleggen?
De meeste nieuwere woningen hebben op verschillende plekken in huis een loze leiding die in een inbouwdoos aansluit, vaak zit er 5/8 ( 16mm) buis verwerkt in de aansluiting.
Door deze buis kan je heel makkelijk 2 x een utp cat5e of 2 x een utp cat6a trekken.
Afwerken op keystones en mooi afdekmateriaal gebruiken van hetzelfde merk als je elektra schakelmateriaal.
Heb zelf goede ervaring met elektramat voor schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 22:24
PD2JK schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:16:

Klopt... En de meeste zitten daarna op wifi te Internetten.

10Gbit gaat zonder problemen ook over CAT6, wat een stuk gemakkelijk te leggen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Dank voor al deze adviesen. Heb ik veel van geleerd.

Maar mijn eigenlijke vraag is een beetje ondergesneeuwd.
Hoe weet ik dat de kabel die ik koop met een vage sticker “Cat 6” inderdaad Cat 6 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 20:39
wjvh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:35:
Dank voor al deze adviesen. Heb ik veel van geleerd.

Maar mijn eigenlijke vraag is een beetje ondergesneeuwd.
Hoe weet ik dat de kabel die ik koop met een vage sticker “Cat 6” inderdaad Cat 6 is?
Tja, meten (lastig) of vertrouwen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
wjvh schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:35:
Dat kan je niet weten. Staat er ook niets op de kabel zelf? Dan is het waarschijnlijk rotzooi.

Koop zoiets niet zou ik zeggen. Maar koop iets van een echt merk. In orginele verpakking. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXQCGk2aS726kxCSxfEszbrJVmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUcd38aHVet5zCILakggwYUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjOz68PfC-Q2iJF7WEIqIi8myVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tp8aaCBwZooAhfcXAPodkV3a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Nickname55 op 15-10-2023 11:56 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 09:52
99ruud99 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:12:
Waar je op moet letten: dat er cu op de kabel staat. Als er cca op de kabel staat NIET kopen. Beter 10 ct meer uitgeven.
CCA heeft de CPR "brand klasse" aan op de kabel.
En heeft niets te maken de al dan niet koperen geleider in de kabel.

https://www.draka-cpr.nl/cpr-nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Nickname55 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Dat kan je niet weten. Staat er ook niets op de kabel zelf? Dan is het waarschijnlijk rotzooi.

Koop zoiets niet zou ik zeggen. Maar koop iets van een echt merk. In orginele verpakking. Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze kabel heeft brandklasse Eca wat wil zeggen dat deze niet meer in bundel mogen liggen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
Dyckie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Deze kabel heeft brandklasse Eca wat wil zeggen dat deze niet meer in bundel mogen liggen.
Heeft niks met aanlegwijze te maken.
Heeft te maken met rookontwikkeling/ plastic lekkage bij brand, en of deze kabel bij en brandwerende doorvoer het "vuur" verder verspreid of juist stopt.
Dus in nieuwbouw mag deze kabel nooit meer gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
makkie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Heeft niks met aanlegwijze te maken.
Heeft te maken met rookontwikkeling/ plastic lekkage bij brand, en of deze kabel bij en brandwerende doorvoer het "vuur" verder verspreid of juist stopt.
Dus in nieuwbouw mag deze kabel nooit meer gebruikt worden.
Niet alleen nieuwbouw maar ook als je ze wilt bijleggen bij bestaande installaties. Zijn regels van Europa uit. Maar elk land kan strenger optreden dan de regels die Europa oplegt. Zoals in België als je een kabel bij legt en deze loopt in bundel moet deze minimum Cca hebben als brandklasse. Weet nu wel niet hoe de regels in Nederland zijn maar dacht dat daar minimum Dca moest zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Dyckie op 15-10-2023 14:25 ]

Pagina: 1