Siemens EQ9 S500 - lukt niet om lekkere koffie te zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Mijn vraag
Ik zoek iemand die mij kan helpen met het instellen of eventueel repareren van mijn Siemens EQ9 s500.

Ik heb recent een tweedehands Siemens EQ9 s500 overgenomen en het lukt mij maar niet om er lekkere koffie mee te zetten. De crema blijft heel licht van kleur en de smaak is verre van lekker. Ik heb voor dit apparaat speciaal llly rood gekocht, omdat ik fan ben van Illy koffie. Maar het lukt mij niet om er een fatsoenlijk bakkie pleur mee te zetten. Ik heb niet direct het idee dat er iets stuk is aan het apparaat, maar ik heb er ook geen verstand van om dit te controleren of vast te stellen.

Ik heb geprobeerd:
maalgraad aanpassen (gaf weinig tot geen verandering)
intensiteit en sterkte op de max, nog steeds zandkleurige crema (terwijl dit volgens mij met deze instellingen bijna zwart moet zijn)
donkere branding bonen geprobeerd, geen verschil.

Ik heb contact gehad met Siemens, maar zij zeggen dat er dan een monteur langs moet komen a min 280 euro. Dat vertik ik toch nog even aangezien ik hem voor 400 euro gekocht heb. en niet eens weet of er wel iets stuk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

Kijk eens in het koffie topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1635607

Daar zitten veel kenners en misschien ook wel een paar met ook een eq9, je kan andere koffie proberen maar belangrijkste is wel dat je de tijd neemt, dus maalgraad aanpassen 1 week koffie proeven of langer(als je weinig drinkt) en dan weer verder zoeken. Er is zelfs een kans dat je in espresso illy koffie toch niet lekker vind.
Is die goed schoon van binnen, zit er wel een goed crema laagje(is wel altijd zandkleurig volgens mij) op, hoe ziet de puck er uit(stevig of pap) etc etc

[ Voor 80% gewijzigd door Honesty op 14-10-2023 10:26 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Dankjewel voor de hint!

Het apparaat is schoon, naderhand zelf nog een schoonmaakbeurt gegeven en reiniging uitgevoerd. De cremalaag is naar mijn inziens ook heel dun. De puck welke in het bakje komt is nog wel te herkennen als puck en er zit nog vorm in als hij in het bakje ligt, maar stevig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Ik heb hier een EQ6 500 staan en aangezien ik toch aan mijn dagelijkse koffie zit, wilde ik even reageren :). Ik heb met mijn koffiezetapparaat inmiddels zo'n 10.000 kopjes koffie gezet. Ik doe altijd de standaard reiniging met de tabletten wanneer het apparaat het aangeeft en ontkalking met eigen gemaakte ontharder op basis van citroenzuurpoeder. De rest van het reinig ik grondig elke twee tot vier weken. Zo deed ik dat ooit ook met mijn inferieure Senseo Sarista waar ik ruim 5 jaar mee heb gedaan.

Maar goed, mijn zojuist gezette kopje koffie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsF_0jAEY9NLtP9DRqGTlXYf7JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/itbyRJHecQUEWuZBytN8xG2M.png?f=user_large

Zoals je ziet is mijn crema-laagje, waar ik overigens direct een Senseo-gevoel bij krijg :X, ook niet al te dik. Na één slok zit ik er al doorheen. De kleur is inderdaad licht zanderig en zo ziet deze er uit bij koffie, maar ook bij Espresso.

Ik gebruik HEMA regular bonen waar ik uitermate tevreden over ben. Deze hebben wat mij betreft net wat meer smaak dan Douwe Egberts zonder echt heel uitgesproken te zijn. Het drinkt dus lekker weg, net zoals een gewone, koude pils ook lekker wegdrinkt.

Op mijn machine heb ik wel de temperatuur en maalsterkte aan moeten passen zodat de koffie niet zuur werd. En zoals @Honesty terecht aangeeft, dat is een kwestie van proberen en van smaak. Idem voor de bonen. Wellicht dat je ook iemand mee kunt laten proeven? Dat je iemand als het ware als klankbord kunt gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:58

Reinier

\o/

Ontkalken kan inderdaad ook veel uitmaken, daar heeft TS het verder niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
@alex3305 Thnx voor de moeite die je genomen hebt! Ik zie dat jou crema laag inderdaad veel lijkt op die van mij, iets donkerder nog.

Op welke maalgraad heb jij hem staan? Bij mij staat hij nu op het fijnst. Dan krijg ik dit bakkie (koffie crema):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n3AV2Y-PMJyLwbAWWV_MVlKxSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzE9HYTi3WYZtsu0IEhh7U9k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
MatthijsTange schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:08:
@alex3305 Thnx voor de moeite die je genomen hebt! Ik zie dat jou crema laag inderdaad veel lijkt op die van mij, iets donkerder nog.
Dat kan ook aan de foto liggen. Dat mijn kopje koffie al twee of drie minuten stond. De bonen die gebruikt worden. De instellingen op het apparaat. Met andere woorden, dat hoeft niet één aanwijsbare reden te hebben ;).
Op welke maalgraad heb jij hem staan? Bij mij staat hij nu op het fijnst. [...]
Ik weet niet of mijn machine een 2.5 heeft, maar daar lijkt het op. Dus als 1 het fijnste is en 5 het grofste, dan staat die van mij op 2 of 2.5. Dat kan ik niet goed zien, want ik zie maar voor 20% en normaal doet mijn vrouw dat :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-06 17:24
Is het geen slijtage van de molen? Als de schijven opraken dan verandert de consistentie, maalgraad en hoeveelheid maalsel. Het duurt bijvoorbeeld langer om een bepaald hoeveelheid koffie te krijgen met versleten maalschijven, en veel volautomatische koffiemachines werken op het principe van X seconden malen voor Y intensiteit en klaar waardoor je over de levensduur van het maalwerk steeds slappere koffie krijgt.

Eventueel zou je puur als diagnose met dosering van voorgemalen koffie kunnen experimenteren, als de machine daar wel een lekker bakje uit krijgt dan weet je dat je in het maalwerk moet zoeken

[ Voor 19% gewijzigd door vrilly op 14-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
@vrilly
Is dat de enige manier om het maalwerk te testen? Er zijn namelijk wel al 11000 bakjes mee gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 17:31
Wat was de reden dat de vorige eigenaar de koffiemachine van de hand heeft gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsTange
Niet dat hij slechte koffie zetten in ieder geval :P

Heb inmiddels al iets betere koffie met het finetunen van de maalgraad, dus kom in de goeie richting!
Pagina: 1