Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
Mijn vraag is: Klopt het dat windows 11 geactiveerd blijft na plaatsen ander type moederbord.

Voor het wisselen van het oude moederbord heb ik de product key verwijderd volgens:

slmgr /upk -> "uninstalled product key successfully"
slmgr /cpky -> "Product key from registry cleared successfully."
Check of de key is verwijderd: slmbr /dli -> "Product key not found"

Vervolgens plaats ik het nieuwe moederbord.
In de eigenschappen van de gewijzigde PC zie ik dat de PC nog steeds geactiveerd is.

slmbr /dli geeft echter wel "Product key not found". Tevens zie ik de gewijzigde PC in mijn gekoppelde apparaten. Ik was in de veronderstelling dat een nieuw moederbord inhoud dat je een nieuwe product key nodig hebt.
Bij de activeringsstatus lees ik:
Windows is geactiveerd met een digitale licentie die gekoppeld is aan Uw Microsoft account.

[ Voor 8% gewijzigd door JoStad op 13-10-2023 16:00 . Reden: textueel ]

Beste antwoord (via JoStad op 14-10-2023 10:02)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
JoStad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

@Nielson
Ik lees daar :
"If you make significant hardware changes on your device, such as replacing your motherboard, Windows will no longer find a license that matches your device, and you’ll need to reactivate Windows to get it up and running."

Dat betekent toch dat je in een nieuwe licensie nodig heb?
Het is juist dat ik windows-11 helemaal niet heb gereactiveerd na de verwisseling van het moederbord.
Dat was vroeger.
Tegenwoordig is windows wat slimmer.
Zelfde processor, grafische kaart, harde schijf en zelfde gebruiker.
Dat is ongewijzigd genoeg om met de licentie van de windows installatie alles weer te activeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 11:16
Dat kan prima. Het ligt aan de licentie en de mate van hardwarewijziging. Een enkel onderdeel vervangen zal niet snel een probleem geven geloof ik. Tenzij het een all-in-one MB is natuurlijk.

Als je licentie aan je MS account gekoppeld is en je hebt verder niks veranderd, dan kan de verhuizing prima zo werken. Een verse installatie veranderd dat niet.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:26
JoStad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:48:
Mijn vraag is: Klopt het dat windows 11 geactiveerd blijft na plaatsen ander type moederbord.

Voor het wisselen van het oude moederbord heb ik de product key verwijderd volgens:

slmgr /upk -> "uninstalled product key successfully"
slmgr /cpky -> "Product key from registry cleared successfully."
Check of de key is verwijderd: slmbr /dli -> "Product key not found"

Vervolgens plaats ik het nieuwe moederbord.
In de eigenschappen van de gewijzigde PC zie ik dat de PC nog steeds geactiveerd is.

slmbr /dli geeft echter wel "Product key not found". Tevens zie ik de gewijzigde PC in mijn gekoppelde apparaten. Ik was in de veronderstelling dat een nieuw moederbord inhoud dat je een nieuwe product key nodig hebt.
Bij de activeringsstatus lees ik:
Windows is geactiveerd met een digitale licentie die gekoppeld is aan Uw Microsoft account.
Waarom zou je de product key willen verwijderen?
Die is toch gewoon gekoppeld aan de MS account?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Blijkbaar zijn er sinds vorige week (of al langer) problemen met activaties (bron: Microsoft support die ik opbelde omdat mijn nieuwe installatie niet goed kwam)... Er zou een bug zitten (ontdekt door plotse opvallende stijging van aantal calls owv activatieproblemen).
Dat kan misschien een factor zijn in dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Waarom zou je de product key willen verwijderen?
Die is toch gewoon gekoppeld aan de MS account?
Omdat Microsoft stelt dat een nieuw moederbord een nieuwe PC betekent, dus ook een nieuwe licentie.
Het oude moederbord heeft overigens een OEM-licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
JoStad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:24:
[...]Omdat Microsoft stelt dat een nieuw moederbord een nieuwe PC betekent, dus ook een nieuwe licentie.
Bron?????

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Crahsystor schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:05:
Dat kan prima. Het ligt aan de licentie en de mate van hardwarewijziging. Een enkel onderdeel vervangen zal niet snel een probleem geven geloof ik. Tenzij het een all-in-one MB is natuurlijk.

Als je licentie aan je MS account gekoppeld is en je hebt verder niks veranderd, dan kan de verhuizing prima zo werken. Een verse installatie veranderd dat niet.
Ik veronderstelde dat de OEM-licentie gekoppeld is aan het moederbord.
Windows is overigens niet opnieuw geïnstalleerd. Alleen het moederbord is vervangen door een nieuwer type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Je had de key niet hoeven te verwijderen:

Reactivating Windows after a hardware change - Microsoft Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Dat is een topic uit 2015 waar bovendien geen eenduidig antwoord in staat.
Onbegrijpelijk dat zoiets als leidraad wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
@Nielson
Ik lees daar :
"If you make significant hardware changes on your device, such as replacing your motherboard, Windows will no longer find a license that matches your device, and you’ll need to reactivate Windows to get it up and running."

Het is juist dat ik windows-11 helemaal niet heb gereactiveerd na de verwisseling van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Yaksa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Dat is een topic uit 2015 waar bovendien geen eenduidig antwoord in staat.
Onbegrijpelijk dat zoiets als leidraad wordt gebruikt.
@Yaksa
Maar wat is jouw bron waarin staat dat de windows 11 OEM licentie geldig blijft na verwisseling van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
JoStad schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:35:
[...]@Yaksa
Maar wat is jouw bron waarin staat dat de windows 11 OEM licentie geldig blijft na verwisseling van het moederbord?
1 post boven mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
[...]

@Nielson
Ik lees daar :

Nee, dat je het activatie proces opnieuw moet doorlopen, maar dat doet Windows vaak zelf al als je een internetverbinding hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
[...]

@Nielson
Ik lees daar :

Dat was vroeger.
Tegenwoordig is windows wat slimmer.
Zelfde processor, grafische kaart, harde schijf en zelfde gebruiker.
Dat is ongewijzigd genoeg om met de licentie van de windows installatie alles weer te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 19:39
Vroeger kon je Windows zonder problemen activeren doormiddel van een telefoontje naar MS. Je moest dan iets zeggen in de richting van "de PC moest gerepareerd worden en daarbij hadden zij het moederbord vervangen". Daarna kreeg je gewoon een activatie code waardoor alles weer werkte.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Pagina: 1